SQ | donderdag 7 november 2019 @ 20:35 |
Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar wel domme antwoorden [ Bericht 19% gewijzigd door Vonkenboer op 26-03-2020 22:07:09 ] | |
SQ | donderdag 7 november 2019 @ 20:35 |
Kakzooi, lapo Anyway. Heeft iemand nog briljante ingevingen? Vandaag zijn onze radiatoren geplaatst. In 2 kamers worden de radiatoren wel warm, in 2 kamers niet. We hebben net alles al ontlucht, nog geen resultaat. Waar zou het nog aan kunnen liggen? Niet aan de ketel lijkt me, gezien er een aantal zijn die het wél doen. | |
maansrekiurbeg987 | donderdag 7 november 2019 @ 20:37 |
warm / koud goed aangesloten? Word de leiding wel warm? | |
SQ | donderdag 7 november 2019 @ 20:41 |
Nope, leiding wordt ook niet warm | |
maansrekiurbeg987 | donderdag 7 november 2019 @ 20:46 |
kun je de leiding terug volgen? | |
SQ | donderdag 7 november 2019 @ 20:48 |
Nou, 4 uur na het opendraaien van het systeem lopen as we speak de radiatoren vol. Schiet mij maar lek. | |
Messina | donderdag 7 november 2019 @ 20:51 |
Hehe, wilde net gaan tikken Mocht zoiets voorkomen (en ontluchten heeft geen effect): Alle radiatoren dicht behalve 1 die het niet doet, dan de verwarming flink stoken voor een minuut of tien Zodra 'ie werkt: Dichtdraaien, en de volgende (die niet werkt) open, flink stoken, etc. Na afloop dan weer ontluchten | |
Fazz | vrijdag 8 november 2019 @ 09:51 |
Fijn dat het toch nog vol liep SQ Hier ook een klusvraag. De eerste was in het nieuwe huis leverde wat waterballet op Het huis heeft lang leeg gestaan en de leiding liep niet meer door. De ontstoppingsveer kwam na een meter of 5 wat tegen en daarna liep het water gelukkig weer weg. Maar er komt nog steeds water in de bak bij het centrifugeren. Hieronder een foto van de setting (toen we nog druk bezig waar de leiding te laten doorlopen ): Links op de muur zit een pijp waar de slang van de wasmachine in gaat. Het water gaat een stukje naar beneden maar komt dan uit op een horizontaal stuk waar ook het putje links naast de wasmachine aan zit. Als het water met kracht uit de machine gepompt wordt kom het dus uit het putje naar boven. Wat is nou een handige manier om er voor te zorgen dat het water gewoon de afvoer in gaat en niet door het putje naar boven komt? | |
archito | vrijdag 8 november 2019 @ 10:27 |
Korte vraag van mij weer. Zou iemand via PB een offerte voor een nieuwe groepenkast kunnen bekijken en of dat realistisch is? | |
Burdie | vrijdag 8 november 2019 @ 10:30 |
Putje afdoppen/afsluiten? | |
qajariaq | vrijdag 8 november 2019 @ 10:57 |
Je ontluchting zit boven die put, als je di kan doortrekken en een verdieping lager aan kan sluiten dan zal het wel over zijn. Mooi e oplossing is dat niet. Je kan ook nog eens proberen nog een paar keer met die veer door te raggen, mogelijk is je buis nog niet geheel ontstopt. | |
Fazz | vrijdag 8 november 2019 @ 11:02 |
De leidingen zijn verder weggewerkt in de muren, een verdieping lager aansluiten heeft dan ook niet de voorkeur Kan het kwaad om het putje inderdaad af te doppen? Ik neem aan dat er bij de aanleg een reden is geweest om daar een putje te maken | |
qajariaq | vrijdag 8 november 2019 @ 11:08 |
Dat putje zit er alleen om bij een falende wasmachine het water weer af te voeren. Die bak is groot zat om een trommel water op te vangen dus in die zin is dat putje niet nodig. Of die bak waterdicht genoeg is als er een laag water in blijft staan moet je dan afwachten. Ik zou het aandurven. Maar eh, nog eens in die afvoer prikken met die veer en een paar weken aanzien kan ook geen kwaad. Giet er eens wat heet soda water doorheen bijvoorbeeld. Kan je nog navragen of het eerder wel goed ging? | |
lichtknopje | vrijdag 8 november 2019 @ 11:34 |
Ik denk dat de Miele wasmachine krachtiger afpompt dan de oude wasmachine die er eerst op stond. Afvoer kan het niet aan. Wat gebeurt er als je de slang in de andere pijp steekt? | |
Gieliovd | vrijdag 8 november 2019 @ 11:40 |
http://nen1010.cobouw.nl/(...)-zijn-van-kabels-dir Tot enkele jaren geleden gold in NEN 1010 de eis dat leidingen die in wanden of vloeren waren aangebracht, zodanig werden aangelegd dat vervanging mogelijk was. Bij de toepassing van VD-draad is deze vervanging goed mogelijk omdat draden in buizen moeten zijn ondergebracht en wel zodanig dat de draden gemakkelijk kunnen worden vervangen. Dit betekent onder andere dat het aantal draden in een buis beperkt is. Voor kabels gold ook de eis dat, als deze in de wand werden aangebracht, zij vervangbaar moesten zijn en dus in een buis werden aangebracht. Deze eis van vervangbaarheid bij een defect van de leiding is, mede door de goede kwaliteit van hedendaagse leidingen, komen te vervallen. Ook werd hiermee tegemoet gekomen aan de wensen van de gebruikers. <knip> Wanneer kunststof kabels rechtstreeks in metselwerk of beton worden aangebracht bestaat er de mogelijkheid dat er een chemische reactie ontstaat tussen de kunststof buitenmantel van de kabel en het metselwerk of beton. Dus die motivatie van mij is niet meer verplicht, dus het MAG gewoon. Een reactie met cement e.d. sluit je niet uit, daarom zou ik er tenminste een stukkie buis omheen frommelen. | |
Fazz | vrijdag 8 november 2019 @ 11:54 |
Soda is er al doorheen gegaan ja. Er zat op het putje een plastic zakje, dat zag er wat viezig uit dus heb ik weg gehaald. Maar wellicht was dat hun oplossing om het omhoogkomende water tegen te houden Zit er verschil in afpompen per machine? Dat wist ik niet. Die andere pijp is nog niet open geweest, wellicht goed nog om dat te testen. Ik wil graag een droger bestellen, maar als er steeds weer water die bak in loopt durf ik dat nog niet zo goed aan | |
Vonkenboer | vrijdag 8 november 2019 @ 12:18 |
Ik wil wel even meedenken; je mag altijd even een pb sturen of mailen naar vonkenboer@fok.nl | |
NedKelly | maandag 11 november 2019 @ 18:39 |
Via een stopcontact in een gipsenwandje tegen een buitenmuur komt er behoorlijke luchtstroom binnen. Of de wind stond vandaag flink op die muur, maar het lijkt erop dat in de loop der jaren die luchtstroom steeds erger wordt. Van elektra heb ik geen verstand, maar wil dit wel opgelost hebben. Ik woon in een appartementencomplex en zit dus in een VvE. Iemand een idee of ik dan bij de VvE moet beginnen, want iets met de spouwmuur/isolatie of gewoon zelf een klusjesman regelen om dit te laten verhelpen? In de buitenmuur zitten de gebruikelijke gaatjes her en der, maar ook van die rechte lange kieren tussen het metselwerk. Tussen die spleten door zie ik alufolie zitten. | |
Vonkenboer | maandag 11 november 2019 @ 18:46 |
Er zijn luchtdichte insery stukken te krijgen voor inbouw dozen om deze luchtdicht af te sluiten. Deze zijn wel speciaal voor holle wand dozen. https://www.elektrototaal(...)kEAQYBCABEgLCXPD_BwE [ Bericht 12% gewijzigd door Vonkenboer op 11-11-2019 20:06:29 ] | |
NedKelly | maandag 11 november 2019 @ 18:59 |
Thanks! Is dat iets wat je bij een standaard bouwmarkt kan halen? En moet dan de hele doos die in de muur zit worden vervangen (en is dat makkelijk te doen of gaat de muur er dan half aan) of is het alleen het opzetstuk van stopcontact/lichtschakelaar? | |
Vonkenboer | maandag 11 november 2019 @ 20:14 |
Zie mijn edit :p | |
MrDrako | maandag 11 november 2019 @ 21:35 |
Op een net gestucte muur in het toilet zijn tegels aangebracht tot ongeveer 10cm boven de rand van het toilet reservoir. Je houd dus nu een rand van de tegel plus een beetje tegellijm over. Hoe werk ik dat nu het mooiste af?? Tegel zetter had het over iets van alabastine maar ik weet dat niet zo zeker?? (overigens zeer goede tegelzetter, de tegels zitten er echt super strak in, dus wat dat betreft wel een vakman) | |
bleiblei | maandag 11 november 2019 @ 21:49 |
Heb je een foto? Ik begrijp namelijk niet goed wat je bedoeld . | |
SQ | maandag 11 november 2019 @ 21:57 |
Stucen. | |
Gieliovd | dinsdag 12 november 2019 @ 06:07 |
Hij had een randprofiel moeten zetten. Stucen kan. Schuin afsmeren. Kitten. | |
bleiblei | dinsdag 12 november 2019 @ 06:43 |
Een randprofiel van 10cm? | |
vannelle | dinsdag 12 november 2019 @ 16:22 |
Behangperikelen...... We zijn bezig met behangen maar er gaat iets niet helemaal goed vrees ik. Het is vliesbehang en we gebruiken als lijm Perfax "behangplaksel roll-on" Dit rollen we zoals de gebruiksaanwijzing zegt op de muur waarna een baan droog tegen de muur gaat. Deze lijm zou niet klonteren (nou....) en niet vlekken (dus wel). Mijn probleem is dus die vlekken die absoluut zichtbaar zijn op het nieuwe behang, zelfs als de lijm al helemaal droog is. Dit ondanks het deppen met een nat doekje zoals voorgeschreven. Wat doe ik fout? Welke andere lijm vlekt gegarandeerd niet? | |
SQ | dinsdag 12 november 2019 @ 18:05 |
Heb je zo'n poeder of van die kant en klare lijm? Die poeder is echt kut, ik pak alleen nog kant en klaar. Verder... ik heb eigenlijk nooit last van vlekken op het behang? Hoe komt de lijm op het behang dan? En wat voor behang heb je? Wat het beste helpt is echt direct navegen met een natte lap. | |
vannelle | donderdag 14 november 2019 @ 14:37 |
Poeder. De lijm komt onder het behang vandaan omdat ik de stroken met een spatel schuin richting de zijkanten gladstrijk, overtollige lijm komt er dan onderuit. Op het pakje stond uitdrukkelijk dat lijmresten met een natte lap gedept moesten worden en dat heb ik dan ook gedaan maar het resultaat vind ik niet om aan te zien, er blijven echt zichtbare vlekken achter. Net als jij heb ik dit ook nog nooit meegemaakt en ik heb toch al aardig wat behangen, altijd met poederlijm maar dit is pas de 2e of 3e keer dat ik met vliesbehang werk. En echt altijd als de lijm droog was waren de lijmrestjes op het behang onzichtbaar, daarom begrijp ik het nu ook niet. Ik denk dat ik dan wat ik al gedaan heb nóg een keer ga doen maar dan met kant en klare lijm zoals jij voorstelt. Heb jij voorkeur voor een bepaald merk of bouwmarkt? | |
pxl87 | zondag 17 november 2019 @ 11:22 |
Bij het opknappen van de badkamer moet ook het bedieningspaneel van het toilet vervangen worden. Los van dat ik het verchroomde niet mooi vindt, is het verweerd en groen uitgeslagen. Weg ermee. Maar... hoe vind ik een vervangend paneel? Het merk, 'Bad & Body', geeft weinig resultaten. Het lijkt een badkamerspecialist die handelt in andere merken, ik kan niets vinden over een (huis)merk met die naam. Zal ze maandag bellen voor info. Ik heb via Google maar liefst één aanbieder gevonden die exact dit paneel verkoopt (link). Ik vind het alleen a) nogal duur en b) nog steeds een lelijk paneel Ik heb me laten vertellen dat het niet mogelijk is om andere / universele bedieningspanelen te gebruiken dan het originele dat bij het spoelreservoir hoort. Maar... is dat nou echt zo? Iemand ervaringen of tips mbt universele panelen? Nog wat foto's: • Spoelreservoir • Paneel voorkant • Paneel achterkant Het paneel is 227x145mm. Ik zou er het liefst een zwart/wit/grijs (niet chroom) paneel inzetten. Mag ook mono-spoel zijn (alleen de grote waterhoeveelheid). | |
bleiblei | zondag 17 november 2019 @ 11:49 |
Deze bad&body? www.badenbody.nl Op de site staat dat ze een soort van huismerk van een aantal badkamer zaken zijn. Ik zou ze gewoon bellen dus. Óf bij 1 van de dealers langs gaan: https://www.badenbody.nl/dealers/ En weet je zeker dat het inbouwdeel van dat merk is? En niet alleen de wc zelf? | |
bleiblei | zondag 17 november 2019 @ 11:50 |
Oh, en 60-70 euro voor een spoelknop is niet vreemd helaas . | |
pxl87 | zondag 17 november 2019 @ 11:59 |
Ik weet niet zeker of het dat merk/bedrijf is: ander logo. Maar het paneel zou goed oud kunnen zijn, ik woon hier zelf pas een half jaar en heb geen idee hoe oud de badkamer is. Dit is het enige merk/logo dat ik op het paneel kan vinden. Op het spoelreservoir en het toilet zelf staan geen logo's of merknamen.
Maar vooruit... dan liever zo'n bedrag voor een paneel dat ik iig niet zo lelijk vind als dit chroom | |
Makrolon | zondag 17 november 2019 @ 15:03 |
Effe wat goede foto's maken van achter het paneeltje en paneel effe mee naar Warmteservice, die hebben het wss wel als t nog te leveren is. | |
Nismo91 | maandag 18 november 2019 @ 07:48 |
In al onze woningen heb ik het volgende nog nooit meegemaakt.. in onze nieuwe woning wil het zo zijn dat veel gaten in het plafond groter zijn dan mijn hangende plafond lampen, nu zoek ik dus een manier om het gat weg te moffelen, ik kwam dit tegen: https://www.lichtcentrumh(...)plafond-o-14-cm.html Maar waarom vind ik die dingen nergens in de bouwmarkt ?? En zijn er misschien andere manieren om het gat weg te werken ? Ik dacht eerst aan dicht smeren maar ik denk niet dat dat netjes gaat worden. | |
jpajs | maandag 18 november 2019 @ 09:04 |
Even voorzichtig al het gips er af halen. Nieuw gips op de oude constructie. Stukadoor er bij en je bent weer als nieuw. | |
Nismo91 | maandag 18 november 2019 @ 10:44 |
Dat had ik dus beter eerder kunnen doen... de schilders zijn net weg | |
Barry1986 | vrijdag 22 november 2019 @ 10:37 |
iemand een idee hoe je dit aftandse balkon weer mooi krijgt? Staalwerk weghalen en witte houten verticale planken plaatsen, tradiontioneel 1990 balkon van maken? Vaak heb ik toch wel ideen, maar hier kom ik er toch niet echt op... | |
Miniem | vrijdag 22 november 2019 @ 14:53 |
Staal laten poedercoaten in de kleur van je kozijn? | |
Barry1986 | vrijdag 22 november 2019 @ 15:07 |
mweh, we vinden sowieso deze gekrulde stalen tengels ronduit lelijk en prehistorisch. Maar wat past er wel bij? Vind het echt lastig. Het moet verfrissend/landelijk zijn, maar niet te modern omdat het anders niet met de rest past. Dan ga ik automatisch opzoek naar plaatjes op google, maar ik kan echt niets vinden! | |
Messina | vrijdag 22 november 2019 @ 16:39 |
Ligt toch helemaal aan je smaak & budget. | |
Makrolon | vrijdag 22 november 2019 @ 18:48 |
Blank Douglas raamwerk met glas er tussen? | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 08:32 |
Hoe kan ik mijn CV bijvullen? Ik zie nergens een normaal vulpunt om de vulslang aan te sluiten? Dat zwarte ding rechts naast het gele kraantje is volgens mij de overstort en vul in 1? Zitten 2 leidingen achter elkaar. 1 loopt naar de afvoer. Edit: is een inlaattraject? Moet de rode hebben, maar is binnendraad. [ Bericht 5% gewijzigd door Miniem op 23-11-2019 09:04:13 ] | |
Gieliovd | zaterdag 23 november 2019 @ 09:40 |
Nou die rode zou ik maar niet nemen. Waar zit je expansievat? Vaak zit het daar in de buurt. De aansluiting hoort in je retour. | |
qajariaq | zaterdag 23 november 2019 @ 11:14 |
Ik moest indertijd bij de radiator in de badkamer vullen. Dat was dan op en neer rennen voor de druk te controleren. Bovendien vaak weer lucht door het hele systeem. Maar goed mogelijk moet je het dus heel ergens anders zoeken.Waar is die voor bedoeld dan? | |
Gieliovd | zaterdag 23 november 2019 @ 11:35 |
Dat is de overstort, boven de 3 bar komt daar water uit. | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 11:41 |
Is dat echt de overstort? Op de rode knop staat 3 bar 120 kw pentec. Waar moet ik het dan bijvullen? Ik zie geen andere optie? Dit plaatje staat wel op die leiding waar de rode knop aanzit. Bij expansievat zie ik ook niks. Terwijl er wel gewoon een waterkraan zit. [ Bericht 11% gewijzigd door Miniem op 23-11-2019 18:30:12 ] | |
Gieliovd | zaterdag 23 november 2019 @ 11:45 |
Ja dat zeg ik, 100 procent. Er moet ergens wat zitten. Neem anders foto's van dingen waar je van twijfelt. Waar zit dat vat nou? Zit er op een radiator niet een punt? | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 11:48 |
Heb nog een foto toevoegd en zal er nog 1 maken. | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 11:53 |
qajariaq | zaterdag 23 november 2019 @ 11:58 |
Er zit wel iets van een verzamelbuis in de kast, kijk eens of het end daarvan geen aansluiting heeft. | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 11:59 |
Is dit het vulpunt? Dichtsbijzijnde radiator. Lijkt me wel? https://imgur.com/a/MyXtJiY | |
qajariaq | zaterdag 23 november 2019 @ 11:59 |
Bingo | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 12:42 |
Hoe draai ik dat kraantje open? Aan de voor of achterkant van de dop zit geen stukje om hem open te draaien. En met een tang is niet de bedoeling volgens mij? Ontluchtsleutel past er niet op. | |
qajariaq | zaterdag 23 november 2019 @ 12:45 |
Bij mij was het een vierkantsleutel, bij jou is het zo te zien iets als een inbus die verkloot is. | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 12:50 |
Vierkantsleutel past er niet op. Het is een soort rondje met 2 platte kanten waar met een tang aan gedraaid is. Je hoort er iets op te zetten iig. | |
FranticDJ | zaterdag 23 november 2019 @ 14:46 |
Gaat daar niet een tweede dingetje op waar een slang aan vast gaat? Is bij mij danfoss voetventielen het geval in ieder geval. Die zet je er op, maak je slang aan vast en dan draai je met een inbus daarin het vulpunt op t voetventiel open. | |
Miniem | zaterdag 23 november 2019 @ 15:20 |
Heb de vulkraan al vervangen voor een fatsoenlijke. Voetventiel afgesloten en thermostaatkraan dicht. Nieuwe vulkraan erop. Moet ik nu voetventiel weer aantal slagen dichtdraaien en dan systeem vullen of eerst radiator vullen en dan voetventiel openen? Edit: al gelukt. Bedankt voor de hulp [ Bericht 13% gewijzigd door Miniem op 23-11-2019 16:34:01 ] | |
Gieliovd | zondag 24 november 2019 @ 10:17 |
Top ook weer geregeld! | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 11:15 |
Weet er iemand toevallig een beetje nette betaalbare inbouw usb connectoren? Wil in onder andere m’n nachtkastjes usb aansluitingen inbouwen voor laders e.d. | |
avotar | woensdag 27 november 2019 @ 13:43 |
https://www.ikea.com/nl/n(...)r-wit-kurk-10442564/ | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 16:38 |
Hmm die is nog vrij kolossaal om in te bouwen Maar wel een optie ja.. | |
qajariaq | woensdag 27 november 2019 @ 16:49 |
Niet inbouw maar deze vind ik handiger denk ik. Alleen die kleur... https://www.ikea.com/nl/nl/p/lorby-usb-lader-met-klem-rood-30387707/ | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 16:50 |
Moet inbouw wezen | |
Vonkenboer | woensdag 27 november 2019 @ 18:18 |
https://www.bol.com/nl/p/(...)1_22.28.ProductTitle | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 18:20 |
Nah wil het echt in het meubel inbouwen. Een WCD is veel te groot. Dan is de eerstgenoemde Ikea de best genoemde | |
Vonkenboer | woensdag 27 november 2019 @ 18:25 |
https://www.onlinekabelsh(...)-3-usb-poorten-3-1-a Of meer zoiets ? https://www.elektroshop.n(...)noer-1-meter-nl.html | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 18:27 |
Denk dat ik met Neutrik aan de gang ga en deze dan ergens binnenin de meubelstukken weg ga werken. Dan kan ik of alleen het kabeltje uit het meubelstuk laten komen, of bv een telefoon in de lade opladen. (jaja ik let op ventilatie enzo ) | |
Makrolon | woensdag 27 november 2019 @ 20:41 |
Gebruikt zon ding niet altijd wat stroom? Ook als er niks op aangesloten is? | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 20:45 |
Geen idee. Ik haal m'n dagelijks gebruikte laders werkelijk nooit uit het stopcontact. | |
Makrolon | woensdag 27 november 2019 @ 21:27 |
Niet nee? Ik heb er een schemerlamp schakelaar tussen zitten om m uit te zetten. | |
gukde | woensdag 27 november 2019 @ 21:29 |
Wat een goed idee. Dat gaan wij mee aan de slag! En misschien inderdaad een handig plan om er een timer oid op te zetten. Nu zetten de kinderen steeds een alarm zodat wij ze van de laders halen voor we gaan slapen. | |
bleiblei | woensdag 27 november 2019 @ 21:32 |
Negeer ff de prijs maar als je contactloos kan laden is dit wel vet mooi qua oplossing: https://www.kantoorinrich(...)PcbnpoIaArj4EALw_wcB | |
FranticDJ | woensdag 27 november 2019 @ 21:36 |
Dat zou ik doen als ik contactloos zou kunnen laden | |
daNpy | maandag 2 december 2019 @ 10:41 |
Hoe krijg je lood eigenlijk netjes in je dakpannen geklopt (onder de dakkapel)? Warm maken, of een ander trucje? | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 10:43 |
Met een loodklopper . | |
InTrePidIvity | maandag 2 december 2019 @ 10:49 |
Ook die heeft IKEA voor een bijzonder vriendelijke prijs: https://www.ikea.com/nl/n(...)t-silicone-90450847/ | |
Tuindier | maandag 2 december 2019 @ 11:19 |
Toen de vorige bewoners de aanbouw aan ons huis zetten, hebben ze geen vloerverwarming geïntegreerd. Ook weinig isolatie, met als gevolg dat de parketvloer die daar ligt echt superkoud is. Bestaan er vloerkleden of matten die dit een beetje verhelpen? We willen eigenlijk een sport- en logeerkamer van deze ruimte maken, dus idealiter ook geen hoogpolig tapijt. Iemand een idee? | |
Snowballed | maandag 2 december 2019 @ 11:21 |
Ja hoor.. maar je kunt ook een ondervloer (of gewoon het goedkoopste tapijt van de kwantum of beide) eronder leggen als je deze vloer wilt houden.. Verder is elke mat of kleed warm aan je voeten, helemaal als er een zilverfolielaag onder komt of zit.. | |
Tuindier | maandag 2 december 2019 @ 11:27 |
Er ligt al een verlijmde parketvloer in die van mij mag blijven. Liefst leg ik niet helemaal een nieuwe vloer. | |
Snowballed | maandag 2 december 2019 @ 11:34 |
Ah.. zoveel soorten parket... dan is een tapijt een optie en ik zou dan evt een ondervloer of zilverfolielaag onder het tapijt plakken of eentje zoeken die een zelfde afwerking heeft .. en die ook aan de vloer zodat de boel niet gaat schuiven.. Verder heb je ook hele mooie puzzelmatdingen bij de action die goed warm zijn.. maar dat ligt een beetje aan wat voor activiteiten je in gedachten had.. https://www.action.com/nl-nl/p/mattenset/ | |
daNpy | maandag 2 december 2019 @ 13:10 |
Thanks, daar moet je gewoon ook op hameren zie ik? | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 13:15 |
Nee, daar hamer je mee. Of nouja, klop je het lood mee in vorm. Dus met dat ding met beleid op het lood slaan/kloppen. Niet met een een hamer op de loodklopper slaan. | |
Snowballed | maandag 2 december 2019 @ 13:17 |
Dit is waarom dit topic zo leuk is... | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 13:20 |
Zo dus! | |
daNpy | maandag 2 december 2019 @ 13:23 |
Ah, ik dacht aan de hamer omdat er een handvat aan zit, en het op de plaatjes die ik vond er niet echt zwaar uitzag. Ik ben al met een blokje hout en een hamer aan de slag geweest, maar het vormt niet echt zeg maar. Het komt van het kozijn en moet de pannen in, dus het moet flink rekken. | |
Snowballed | maandag 2 december 2019 @ 13:31 |
Zo dus? Wel opletten dat je niet met de punt slaat, want je mept er zo een gat in.. Er zijn trouwens verschillende vormen kloppers.. Die met afgeronde kanten moet je hebben.. niet de platte | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 13:32 |
Zou het kunnen dat het lood te kort is? Je zou toch wel een cm of 15-20 overlap moeten hebben op de pannen. Die klopper moet lood vooral vormen. Niet rekken. Want dan wordt je lood weer dunner. | |
Snowballed | maandag 2 december 2019 @ 13:36 |
Dit is trouwens hoe lood geklopt moet worden... Maar gewoon deuken meppen is ook niet erg als je je er niet aan stoort | |
daNpy | maandag 2 december 2019 @ 13:36 |
't Is lang genoeg als het goed is. Volgens mij hebben we 25 cm afgesneden en er zit slechts een paar cm onder het kozijn. Het lood is wel wat dikker als in dat filmpje in ieder geval. | |
daNpy | maandag 2 december 2019 @ 13:37 |
Voordeel hiervan is dat het lood "korter" (in de lengte) kan worden. Bij mij kan dat niet want het zit vast onder het kozijn. Op het huis is het de dakdekker ook gelukt, dus dit moet ook wel lukken hoop ik. | |
Snowballed | maandag 2 december 2019 @ 13:42 |
Ik bedoelde meer hoe netjes het werk is in vergelijk met de filmpjes.. Jawel maar het resultaat is anders als je het nog niet eerder gedaan hebt.. Dakdekken is wel echt een vak wat je moet leren en lood kloppen is daar ook wel een onderdeel van.. Niet iets wat je in 1 keer strak en netjes doet.. (maar dat is meer esthetisch) | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 13:45 |
Kan je een foto maken van hoe het er nu uitziet? Oh, en loodkloppers zijn best zwaar hoor, vergis je daar niet in. Zeker de houten. En lood plooit vrij eenvoudig mee. Ik heb 3 jaar geleden het lood in vorm geklopt bij het vervangen van het dak & plaatsen dakkapel en vond het nog best mee vallen. Deukjes kan je ook makkelijk glad duwen met een loodklopper als het eenmaal in de juiste vorm zit. | |
daNpy | maandag 2 december 2019 @ 14:00 |
Nee geen foto, maar stel je gewoon een minimaal gebogen loodreep voor van 5 meter breed en daaronder OVH pannen | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 15:58 |
Nouja, kan niet moeilijk zijn met loodklopper. Grootste uitdaging is niet van het dak te lazeren. | |
FranticDJ | maandag 2 december 2019 @ 16:01 |
Iemand tips om hele flauwe curves af te tekenen? Gebruikte tot voor kort een stalen lineaal om 3 spijkers heen.. Maar die is zeg maar permanent in een hoek blijven staan | |
bleiblei | maandag 2 december 2019 @ 16:14 |
Touwtje en afhankelijk van je doel 1 of een paar spijkers? https://www.youtube.com/r(...)w+curves+with+string | |
FranticDJ | maandag 2 december 2019 @ 16:20 |
Nja curves zijn beetje te lang/groot voor touw/spijkers.. Daarom dat ik daar meestal een lineaal voor gebruikte Gebruikte een lineaal van 120cm Misschien toch maar weer een lineaal opsnorren en beter opletten wat ik doe. | |
Miniem | zaterdag 7 december 2019 @ 10:37 |
Ik ben mijn Tado thermostaat aan het installeren maar ik kom er niet uit. Aan de Honeywell zitten 2 draden, die was aan/uit aangesloten. Ik wil mijn Tado opentherm/modulerend aansluiten. Ik heb een Remeha Quinta 28c ketel waar ik hier kan vinden dat opentherm op 1 en 2 zit. https://wifithermostaten.(...)uittabel-remeha.html Kan iemand mij zeggen hoe ik het nu moet aansluiten? Ff wat plaatjes bij de praatjes. [ Bericht 0% gewijzigd door Miniem op 07-12-2019 10:56:57 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 7 december 2019 @ 10:42 |
https://www.tado.com/star(...)_MANUAL-TA-NL-03.pdf | |
Miniem | zaterdag 7 december 2019 @ 10:45 |
Al bekeken. Volgens mij is het dan rode en blauwe draad op de plus en min rechts van de thermostaat. Maakt het dan nog uit of de rode en blauwe op 1 of 2 komt op de ketel? Las ook dat je Tado nog op afstand alles op opentherm moet laten zetten als het eerst aan/uit heeft gestaan. | |
#ANONIEM | zaterdag 7 december 2019 @ 11:49 |
Wat ik zo kan zien op de + en - inderdaad (ik heb geen tado) polariteit maakt niet uit. | |
FranticDJ | zaterdag 7 december 2019 @ 12:37 |
@Miniem google Ff op tado opentherm. 1e of 2e hit op Google staat de installateurs handleiding. Daar staat per cv ketel fabrikant in hoe je opentherm aansluit. Tado zit zelf ook op t got topic. Support is hardstikkke goed verder | |
Miniem | zaterdag 7 december 2019 @ 12:47 |
Inmiddels gelukt. Ook opentherm zelf instellen. Rare is dat de ketel net gebrand heeft maar hij stookt niet verder naar de gewenste temperatuur op de bovenverdieping waar ik 2 slimme knoppen heb geïnstalleerd. | |
FranticDJ | zaterdag 7 december 2019 @ 12:54 |
Ah naja kijk ff op got. Ik moet zelf nog aantal dingen doen voor de knoppen er op gaan. - 4 kranen vervangen en voetventielen plaatsen - waterzijdig in regelen.. - bypass met overstort aanleggen Misschien dat ik alles nog vervang voor Danfoss dynamic kranen. Is wat makkelijker waterzijdig In regelen en kan beter met dynamische druk verschillen overweg. | |
#ANONIEM | zaterdag 7 december 2019 @ 13:28 |
Waarom waterzijdig inregelen? Dat is toch juist niet nodig bij zone verwarming? | |
FranticDJ | zaterdag 7 december 2019 @ 13:49 |
Als Je dit op GoT plaatst krijg je heel vijandige reacties Maar als al je druk over 1 radiator gaat Bv. Omdat maar 1 zone verwarmd wordt, dan gaat het water ruisen en wordt je radiator niet warm door de stroomsnelheid. Daarom mag je ook niet alle radiator knoppen vervangen door zone knoppen zonder overstort. Als alles ineens dicht gaat, dan kan je ketel z’n druk niet kwijt. Maar goed op GoT als je een beetje door de semi agressieve posts heen prikt, kunnen ze t je beter uitleggen. | |
#ANONIEM | zaterdag 7 december 2019 @ 15:41 |
Hangt denk ik een beetje van het gebruikte systeem af, plugwise bv laat de kranen open van de laatste zone die op temperatuur is, zodat nooit alle kranen dicht zijn en er geen bypass nodig is. | |
FranticDJ | zaterdag 7 december 2019 @ 15:52 |
Voor wat betreft de druk wel.. Maar als er maar 1 zone ofzo open staat dan kan je doorstroomsnelheid nog te hoog zijn. | |
Miniem | zaterdag 7 december 2019 @ 19:27 |
Ja, daar wilde ik in eerste instantie de vraag ook plaatsen maar ik kom niet meer ingelogd. Nu verwarmt hij boven de babykamer ook niet. Raar aangezien ik speciaal daar een slimme knop heb geplaatst. Maak anders wel een nieuw account aan om het te vragen. | |
FranticDJ | zaterdag 7 december 2019 @ 19:29 |
Ben benieuwd wat het uiteindelijk is | |
Miniem | zaterdag 7 december 2019 @ 19:51 |
Wellicht wat te maken met de vloerverwarming ofzo? Ook de kamerthermostaat geeft 19 graden aan terwijl het werkelijk maar 17 is. Morgen ff verder en ff vragen op got. Tot nu toe werkt het nog niet zo | |
FranticDJ | zaterdag 7 december 2019 @ 20:56 |
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik heb zelf geen vloerverwarming en ben ook nog maar net op het Tado pad gegaan Zag je post op GoT, ik volg 't daar mee wel ff mee ben benieuwd! | |
gukde | zaterdag 7 december 2019 @ 21:21 |
Je kan de temperatuurinstelling veranderen in de app: - Instellingen - Kamers - [de kamer met het Tado icoontje] - Temperatuurcompensatie - Wij hebben hem op -1 staan. Heb je daar wat aan? | |
Miniem | zaterdag 7 december 2019 @ 21:27 |
Ja, die heb ik inmiddels aangepast. Staat op -2,3. De CV is nu volop aan het branden. Maar dat komt puur omdat ik die offset heb aangepast van de Tado thermostaat. | |
FranticDJ | zondag 8 december 2019 @ 21:33 |
Iemand een idee waar ik dit in NL kan halen/hoe het heet? | |
derLudolf | zondag 8 december 2019 @ 21:50 |
Eerste keer dat ik dit zie. Kan @Atmoz die niet even uit een plaatje rvs en verzinkte plaat voor je snijden? | |
Burdie | maandag 9 december 2019 @ 14:46 |
Iemand die goed kan Googlen of dit toevallig weet? Ik zoek dit ding, maar dan in glimmend messing (en het liefst 10cm ipv 12,5) | |
FranticDJ | maandag 9 december 2019 @ 14:48 |
Heet een kierstand houder edit: oh wacht dit is voor een raam, dacht een deur https://www.hornbach.nl/s(...)69611985.54114923180. hier iig in messing.. | |
Burdie | maandag 9 december 2019 @ 14:55 |
Die is wel héél lelijk met dat plastic. Ik zoek iets van massief messing . Bedankt in elk geval. Edit: ik vond zelf nog deze, maar die is niet van glimmend messing. | |
FranticDJ | maandag 9 december 2019 @ 15:01 |
Zelf polijsten? | |
FranticDJ | maandag 9 december 2019 @ 16:08 |
In navolging van mijn bovenstaande vraag. Weet er ook iemand een adres waar ik boorbussen kan halen in kleine oplages? 5mm binnendiameter. Kom op internet zo snel wel allerlei adressen tegen maar daar kom ik of niet uit de binnen diameter of ze leveren alleen aan bedrijven.. * FranticDJ wilt een 32mm gatenpatroonmal 3D printen | |
Atmoz | maandag 9 december 2019 @ 16:27 |
Kan zeker, maar heb de laser nog niet | |
FranticDJ | maandag 9 december 2019 @ 16:36 |
Hehehe ach, ik los 't wel op met rechtstreeks schroeven Of met domino's | |
bleiblei | woensdag 11 december 2019 @ 22:22 |
Weet iemand hoe dat zit met led lampen en Trafo's? Ik wist wel dat ze led lampen met een soort verbruiks pieken werken waardoor je niet een 12w lamp op een 12w trafo moet zetten, maar we hebben nu voor 2x12w led lampen een osram muistrafo geleverd gekregen van 35-105 watt. En ik vroeg mij af of ik daar niet gewoon 4x12w aan kan hangen. (+ wat gebeurd er als ik 2x12w ga dimmen, komen ze dan niet al snel te ver onder die minimale 35w?) | |
bleiblei | woensdag 11 december 2019 @ 22:24 |
Oh, en het gehele scenario is dat we dadelijk 2 inbouwspots hebben met 2x12w en 4 met 1x12w en we 2 trafo's hebben van 20-70w en 2 van 35-105w. Vraag is, moet ik er nog 2 trafo's bij kopen of hoeft dat niet. | |
maansrekiurbeg987 | woensdag 11 december 2019 @ 23:21 |
Zijn led lampen op 230 niet eenvoudiger? Zonder trafo? | |
bleiblei | donderdag 12 december 2019 @ 07:14 |
Ja, opzich wel. Ware het niet dat ik tot 1min geleden niet wist dat je AR111 spots ook op 230v hebt. Ik kende dat hele formaat niet en in de lampenwinkel hebben ze ons laten kiezen naar welke kleur licht we wilden en vervolgens 12v + trafo's klaar verkocht . Maar goed, dat is het nu eenmaal en we kunnen de 200 euro aan lampen en trafo's niet meer terugbrengen, dus doen we het er maar mee . | |
FranticDJ | donderdag 12 december 2019 @ 11:23 |
Hmz ik heb zo’n elektrische Heater van de Gamma. Zo’n rooie zoals iedereen hier wel heeft Zit te denken om deze als vorst beschermer voor m’n garage in te zetten.. Met een thermometer/sensor en een slimme stekker om de boel op 5 graden te houden. Iemand hier ervaring mee? | |
bleiblei | donderdag 12 december 2019 @ 12:11 |
Ervaring niet, mijn werkplaatskachel heeft zelf al een thermostaat ingebouwd. Maar 2 dingen, veel slimme stekkers hebben meen ik een tempsensor ingebouwd? En met op dat ie het juiste wattage aankan. Want die kachels zijn nogal heftig qua verbruik. | |
FranticDJ | donderdag 12 december 2019 @ 12:22 |
Hmm ja 3kW zat daarom eigenlijk ook eerder aan een relais schakeling te denken Mijne heeft ook een thermostaat voor de spiraal, niet voor de ruimte en die fan staat continue te draaien. | |
tpopml | zaterdag 14 december 2019 @ 20:32 |
Ik wil heel graag een plank in dezelfde kleur krijgen als een Ikea Stockholm Spiegel (Walnoot), maar mijn enthousiaste beitspoging heeft als resultaat dat mijn grenen plankje erg rood uitvalt... Zie hier voor foto's. Op de ene foto zie je de plank en op de ander zie je plankje en stukje spiegel (nog in verpakking). Valt dit naar een koelere kleur te krijgen? Bijv. Door een tweede laag beits die koudere kleur heeft? Ik wil graag de houtstructuur kunnen blijven zien. | |
Claudia_x | donderdag 26 december 2019 @ 14:10 |
Crosspost! Intussen is er hier weer een probleem opgekomen: de muurverf boven vrijwel de hele breedte van de vouwdeur in onze zuidgevel is aan het afbladderen. Heeft iemand een idee waar het door zou kunnen komen en wat eraan zou kunnen gebeuren? Ik vraag het vanzelfsprekend ook aan de schilder, maar ik win vast graag een second opinion in. De muur is in oktober geschilderd. Daarvoor zat er al een laag verf op die het prima hield. Er zijn geen lekkages geweest. Wel is het een plek die tijdens de verbouwing nat is geweest. Mogelijk duidt dat op structurele problemen met vocht? De plek: Op deze foto kun je als je goed kijkt de natte plekken zien. Precies op die plekken bladdert de verf nu af. Dat kan haast geen toeval zijn? | |
Claudia_x | donderdag 26 december 2019 @ 14:11 |
En misschien is het nog vermeldenswaardig dat we de spouwmuur net hebben laten isoleren. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 26 december 2019 @ 14:22 |
Vochtmeter pakken en steken. | |
FranticDJ | donderdag 26 december 2019 @ 14:51 |
Met een soort schuim laten spuiten? Wellicht een scheur/voeg in de binnenmuur die niet helemaal lekker was? | |
Gieliovd | woensdag 1 januari 2020 @ 19:58 |
Een metalen kanteldeur - is daar nou nog een mooie manier van isoleren voor, behave EPS platen er tegenaan frotten? Garage gebouwd als een huis volledig geïsoleerd.... Alleen die kanteldeur is echt een warmte en koude magneet. | |
FranticDJ | woensdag 1 januari 2020 @ 20:00 |
M’n vader heeft vanalles geprobeerd en uiteindelijk maar een geïsoleerde sectionaaldeur geplaatst.. Afdichting rondom bleef ook een dingetje (maar goed, ik moet ook de verticale kieren van mijn sectionaaldeur nog eens beter af zien te dichten) | |
derLudolf | woensdag 1 januari 2020 @ 20:01 |
Moet ie nog open kunnen? | |
Gieliovd | woensdag 1 januari 2020 @ 20:02 |
Ja dat wel, is erg handig op zijn tijd aan de achterkant open. Aan de voorkant zit zo'n geïsoleerde sectionaaldeur. Inderdaad de verticale kieren laatst maar eens beetje afgesteld haha. | |
Makrolon | woensdag 1 januari 2020 @ 20:12 |
Bij mijn deur zitten daar allemaal.netjes rubbers tussen. Je kan ook kijken naar een 2e hands deur in de goede maat. In de breedte kan je de deur inkorten als t most.. | |
FranticDJ | woensdag 1 januari 2020 @ 20:13 |
Nja ik heb een (ondertussen) uitgewoonde 'lip' zitten die ooit aansloot op de deur.. Ben nog op zoek naar iets om dit te vervangen. | |
bleiblei | woensdag 1 januari 2020 @ 22:03 |
Weten jullie misschien of je een deur simpelweg kan vervangen door een raam zonder een compleet nieuw kozijn te hoeven plaatsen? Zou een bak geld schelen namelijk. | |
lipje | donderdag 2 januari 2020 @ 08:21 |
In principe wel ja. Een deur is ca 45mm breed, dubbelglas ca 25mm, heb je nog 20mm voor een glaslat. voorwaarde is wel een houten kozijn. | |
Gieliovd | donderdag 2 januari 2020 @ 10:14 |
Dat krijg je wel mooi hoor! | |
Makrolon | donderdag 2 januari 2020 @ 11:08 |
Alleen even netjes een onderdorpeltje er in maken! | |
bleiblei | donderdag 2 januari 2020 @ 11:44 |
Dank allen! Dat scheelt een hoop! | |
Piles | donderdag 2 januari 2020 @ 11:45 |
Waarom eigenlijk? Een bovenlicht zit soms ook in een aluminium kozijn? | |
FranticDJ | donderdag 2 januari 2020 @ 11:50 |
Beetje lastig onderdorpel + glaslatten achteraf in maken | |
lipje | donderdag 2 januari 2020 @ 15:58 |
ja dat is al ontworpen voor glas, daar sloot niet eerst een deur op aan | |
Barry1986 | donderdag 2 januari 2020 @ 21:37 |
Ik ben begonnen op onze gastenslaapkamer met 'stucen'. Het glad gipsen van de AK gipsplaten. Het is mijn eerste keer en opzich lukt het wel. Maar ik mis nog de snelheid waardoor het gipspapje sneller uithard dan dat ik wegsmeer. Erg irritant is dat. Ik gebruik nu knauf uniflott. Met 45min verwerkingstijd | |
Gieliovd | donderdag 2 januari 2020 @ 21:41 |
Als je twee arbeidsslagen incalculeert kun je sneller werken. | |
Makrolon | donderdag 2 januari 2020 @ 21:47 |
Dat moet sowieso ook wel... Ik krijg het in ieder geval niet strak in een keer. als het echt strak moet worden dan heb ik 3 keer nodig. | |
Makrolon | donderdag 2 januari 2020 @ 21:47 |
Ondanks dat waarschijnlijk op de verpakking staat dat het niet mag, kan je t spul best nog iets aanmengen met water hoor als t wat te droog word. | |
maansrekiurbeg987 | donderdag 2 januari 2020 @ 22:06 |
Waaraan kan ik zien of mijn hoofdschakelaar een 4 polige 3 fase variant is? Over 2 weken komt stedin de aansluiting verzwaren. Even checken of ik er klaar voor ben... | |
Makrolon | donderdag 2 januari 2020 @ 22:14 |
Een 2 polige is 2 modules breed en een 4 polige 4 modules breed/ de 1e heeft 4 schroefjes om de draden te klemmen en de 2e 8. Maar alleen met een 4 polige hoofdschakelaar ben je er niet, de installatie moet ook verdeeld zijn over de 3 fases. Als je een 4 polige hoofdschakelaar hebt en er worden nu maar 2 Polen gebruikt zal steden het wel aansluiten maar draait je installatie daarna op 25 ampère, wat wel krap is. Post eens een foto van je meterkast zonder de kap er op (niets aanraken onder de kap) | |
maansrekiurbeg987 | donderdag 2 januari 2020 @ 22:32 |
Thx. Aansluitingen in de kast zijn wel ok. Zit oa een meerfasen inductieplaat op. Ooit misschien nog een topic hoe de aftakking naar het bijgebouw goed te maken maar dat is van later zorg. Als ik jouw verhaal goed begrijp is onderstaande dus een 4polige schakelaar? | |
Makrolon | donderdag 2 januari 2020 @ 22:38 |
Ja, je hoofdschakelaar is 3 fase. Je kookgroep is gewoon een 1 fase trouwens. Dus ik zou t toch nog even checken. | |
Pinklady89 | donderdag 2 januari 2020 @ 23:01 |
Ik wil binnenkort een gewhitewashte parketvloer van +/-9m2 (3x3) kaal schuren. Welke schuurmachine raden jullie me aan? Mijn overwegingen: - Parketschuurmachine te log voor zo'n kleine ruimte + groot risico op kuilen met mijn gebrek aan ervaring. Hoeken lastig. Of kan dat wel? - Excentrisch beter alternatief? Of duurt dat veel te lang? Hoeken wel lastig. - Vlakschuurmachine veilig qua kuilen en hoeken mogelijk, maar duurt lang. Betere opties? | |
Barry1986 | vrijdag 3 januari 2020 @ 07:00 |
Het spul blijft 30min lang in dezelfde vloeibare vorm en daarna hard het heel snel uit. Ik heb na die 30min al eena water toegevoegd maar dat gaf me maar enkele minuten extra. Ik denk dat ik iets meer water in het begin ga toevoegen. Kijken wat er gebeurt! Ik doe het ook in 3 gangen. 2x vullen 1x afwerken | |
maansrekiurbeg987 | vrijdag 3 januari 2020 @ 10:46 |
Dank. Wat de kookgroep lijkt is volgens mij iets anders. Zijn 2 groepen doorgelust oom meer fasen te simuleren voor die inductieplaat. Hele kast is voorbereid voor 3 fasen maar de vorige bewoners hebben het laatste stapje nooit genomen. Wilde alleen die schakelaar ff dubbel checken! | |
Vonkenboer | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:09 |
De hierboven getoonde lastscheider is inderdaad 4 polig. | |
maansrekiurbeg987 | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:09 |
Dank! Ook Makrolon natuurlijk! | |
Vonkenboer | vrijdag 3 januari 2020 @ 12:10 |
Kun je de kap er eens afhalen ? En dan een foto maken van de bedrading ? De inductiekookplaat is in ieder geval aangesloten op een gewone kookgroep. | |
maansrekiurbeg987 | vrijdag 3 januari 2020 @ 16:28 |
Uiteraard! U vraagt, wij fotograferen: | |
Vonkenboer | vrijdag 3 januari 2020 @ 18:14 |
Het is in ieder geval echt een vierpolige lastschakelaar die aan de onderzijde overbrugd is om alle vier de contacten te gebruiken. De voeding op deze kast is een eenfase aansluiting (fase+nul). Vanaf de hoofdschakelaar lopen deze naar onderen op vier verdeelblokken. Voor iedere contact is daar een aparte contact L1, L2, L3 + één voor de nul. Van daaruit wordt alles verdeeld naar de diverse kammen waar de automaten mee aan elkaar gekoppeld zijn. | |
qajariaq | dinsdag 7 januari 2020 @ 16:44 |
Ik ben bezig met de planning van een nieuwe keuken op een andere plek als de oude. Ook wil ik stroom en zonnepanelen naar mijn schuurtje brengen, een aantal vragen waar ik mee zit. Die beltrafo heeft geen functie meer, die kan er dus uit. Waarom onderstaande foto op zn kant staat weet ik niet. Voor de keuken wil ik een kookgroep plus 3 of 4 extra groepen. Voor de schuur heb ik dus een groep nodig voor spanning en een voor de panelen. Past dat allemaal nog in deze kast of moet ik een nieuwe bestellen? Bekabeling heb ik ook vragen over. Ik wil door de kruipruimte maar daar staat 10 cm water in, mag daar gewoon kabel door heen? Mag dat ook los of moet dat aan de muur vast? Door de tuin naar de schuur kan ik door de grond of langs de schutting, door de grond is namelijk l graven in een tuin van dertig jaar oud met dus veel wortels e.d.. Langs de schutting is simpeler, hoe hoog moet/mag dat boven de grond? Vloer en muren door moet ook in een buis heb ik begrepen. Welke type kabels moet ik bestellen? Gewoon YMKV? Aansluiten in de meterkast wil ik uitbesteden, er zit ook geen hoofdschakelaar op die kast. Hoeveel lengte wil die elektricien extra hebben voor het aansluiten? Ga ik sowieso een elektricien vinden om het alleen maar aan te sluiten of doen die dat niet? | |
Vonkenboer | vrijdag 10 januari 2020 @ 16:39 |
Ik neem aan dat je een kookgroep bedoeld ? En geen krachtgroep ? Je hebt nu zo te zien namelijk een enkelfase aansluiting; op een kookgroep kun je een kooktoestel aansluiten met een maximaal vermogen van 7360W. , hoe zwaar is het elektrisch aansluitvermogen van de panelen ? Wat is de afstand van de meterkast tot de omvormer van de panelen ? Wellicht moet deze kabel zwaarder zijn dan een standaard grondkabel van 2,5 mm². Een en ander natuurlijk afhankelijk van de zwaarte van de installatie en de afstand en de manier waarop je de kabel gaat leggen. Een Holec groepenkast met 7 groepen en een kookgroep, kost ongeveer ¤ 269,- Een Hager groepenkast[/url] met 7 groepen en een kookgroep kost ongeveer ¤ 317,- Dan heb je dus jou bestaande vier groepen, uitgebreid met 3 nieuwe groepen en een extra kookgroep. Wil je nog iets ruimer zitten dan zou je eens naar deze kast kunnen kijken. Dan heb je in totaal tien groepen + een kookgroep voor ¤ 359,-. Holec en Hager zijn allebei steengoede A-kwaliteits merken Al heb ik een lichte voorkeur voor het zwarte uiterlijk van Holec Kabels kunnen na verloop van tijd verharden, broos worden in het water. Persoonlijk zou ik hem in 19mm buis langs de muur of langs het plafond met open bochten in een zo'n kort mogelijke weg van en naar de meterkast laten lopen. Kabel doorvoeren door wanden en vloeren moeten inderdaad altijd in buis. Zo lang mogelijk, ruim genoeg om van onder in de meterkast netjes in de kast te kunnen komen. Liever 30 cm te lang, dan ook maar 5 cm te kort Ik zou kabels altijd door de grond laten lopen en niet over de schutting heen spijkeren. Niet dat het niet boven de grond mag; zou de kabel dan wel deugdelijk bevestigen en in buis leggen. YmVK kabel is prima voor de toepassing die jij hebt.
| |
bleiblei | zaterdag 11 januari 2020 @ 10:12 |
Weet iemand hier of je vloerverwarmingmatten net als betonstaal iets moet ophogen zodat ze niet onder maar in de dekvloer liggen? Ik dacht van niet, maar ben niet zeker | |
Miniem | zondag 12 januari 2020 @ 18:40 |
Vraagje, heb een paar oude staanders van een veranda uitgegraven. Ze zitten helaas gegoten een flink blok beton. Zie dat maar eens uit het gegraven gat te krijgen en af te voeren naar de stort... Dacht dat het misschien handiger is om dat blok in stukken af te voeren. Zou dit gewoon met een goede boorhamer kunnen? Of een andere oplossing? | |
Gieliovd | zondag 12 januari 2020 @ 18:50 |
Niet nodig hoor! | |
Puala | zondag 12 januari 2020 @ 19:26 |
Is bij ons niet gedaan door de vakman, dus lijkt me niet nodif | |
Puala | zondag 12 januari 2020 @ 19:27 |
Volgens mij moet een boorhamer prima lukken. Of misschien een goeie hamer. | |
daNpy | zondag 12 januari 2020 @ 19:30 |
Zit het beton niet diep genoeg om te laten zitten? Of wat wil je er mee doen? @bleiblei: Bij ons ook gewoon op de werkvloer, geen probleem. | |
bleiblei | zondag 12 januari 2020 @ 19:30 |
Top! Dan hoef ik niet het hele zooitje de lucht in te krijgen . Maar we hebben het er vandaag ingeslingerd. Nog best goed te doen eigenlijk! | |
daNpy | zondag 12 januari 2020 @ 19:31 |
Netten of vloer verwarming? Netten liggen vrij snel ja, dat is goed te doen | |
Gieliovd | zondag 12 januari 2020 @ 19:39 |
Ik wordt al draaierig als ik eraan denk al die bochtjes draaien | |
lipje | zondag 12 januari 2020 @ 19:59 |
het is niet nodig, maar hoe dichter aan het oppervlak, hoe sneller je vloer warm is | |
bleiblei | zondag 12 januari 2020 @ 20:41 |
Beiden . Ja, dat wordt nog een interessant dingetje dadelijk. In de woonkamer ligt nu 16mm slang in ongeisoleerd beton (direct op zand) gefreest en daar komt 2.5cm dekvloer op. Qua lengte zijn er 2 groepen van ongeveer 85m en 2 groepen van ik schat 70m. In de keuken en bijkeuken komen 5 groepen met 18mm slang in 10cm dekvloer waar 14cm tempex onder ligt en die groepen zijn ongeveer 70m. Dat gaat in ieder geval niet gelijkmatig opwarmen en afkoelen . | |
daNpy | zondag 12 januari 2020 @ 20:44 |
Je legt het juist als 1 slang neer Cool, moet dat dit jaar ook doen in de garage | |
bleiblei | zondag 12 januari 2020 @ 20:46 |
Ik heb nog 140m slang over van 18mm (of 20mm dik), dus als je interesse hebt? | |
daNpy | zondag 12 januari 2020 @ 22:21 |
Denk het wel ja | |
Miniem | zondag 12 januari 2020 @ 22:40 |
Weg ermee naar de stort. Komen op sommige van die plekken ook weer nieuwe palen. | |
Barry1986 | maandag 13 januari 2020 @ 08:47 |
Ik heb een hersenspinsel en een vraag daar over mbt vloerverwarming. Onze badkamer gaan we vernieuwen (1990) en daarbij kwam vloerverwarming niet ter sprake. Maar toch zat ik er over na te denken.... Ik wil mogelijk vloerverwarming aanleggen op de volgende manier: CV Radiator verwijderen en vloerverwarming leidingen daar op aansluiten. Verwarmingsslangen worden in een niet geisoleerde betonnen vloer gefreest van 12~15cm dik (nog uitzoeken). Onder de badkamer bevind zich de bijkeuken. Deze bijkeuken verwarmen we met een CV radiator minimaal (~15-16gr) om de kou er uit de houden. 1. Zou ik kunnen zeggen dat door de niet geïsoleerde vloer warmte naar beneden lekt, naar de bijkeuken, en deze als positief gevolg 'verwarmd'. Immers hoeft het er niet 20gr te worden. De CV radiator in de bijkeuken kan dan uit. 2. Wij hebben een soort van stadsverwarming, dus altijd warm water beschikbaar. Ik zat te denken aan een 'kogelkraan' die gereduceerd warm water laat stromen, en dan zelf proef ondervindelijk de juiste temperatuur opzoeken. En met een tijdsslot kraan die open en dicht gaat. Volgens mij kan ik dan heel lowprofile vloerverwarming inbouwen? 3. Of moet ik rekening houden met de toekomst. en over een jaar of 5/10 komen er zonnepanelen en moet ik alvast elektrische vloerverwarming aan leggen. edit: aanvoer warmte is gem 40-50gr. max 60gr [ Bericht 0% gewijzigd door Barry1986 op 13-01-2020 09:01:16 ] | |
qajariaq | maandag 13 januari 2020 @ 08:50 |
Tja, als ik een nieuwe meterkast moet dan is krachtstroom ook een optie maar in wezen red ik het prima met 1 x 35 A denk ik. Tenzij ik in de toekomst voor warm water kies voor elektriek doorstroom maar met panelen zonder saldering is een boiler dan toch slimmer denk ik. Voor koken moet ik het al heel bont maken om aan 7kW niet genoeg te hebben. Dat gaan zes panelen worden dus 1,5 tot 2 kW maximaal, dat moet prima kunnen door een draad die het dubbele mag hebben lijkt mij In buis leggen lijkt me dan de best optie, in de kruipruimte dan langs de wand en zo hoog mogelijk . Of ik buiten ga ingraven ga ik nog eens over nakenden, dat is nogal een onderneming en wordt het traject ook een stuk langer met een aantal bochten. Dank | |
daNpy | maandag 13 januari 2020 @ 08:57 |
Vloerverwarming werkt niet met 90 graden, maar 35-40. Je moet de temperatuur dus verlagen. | |
Barry1986 | maandag 13 januari 2020 @ 08:58 |
90gr komt er niet door. aanvoer warmte is gem 40-50gr. max 60gr | |
Barcaconia | maandag 13 januari 2020 @ 09:22 |
Weet iemand hoe dit gereedschap heet? Het is een soort verstelbare proppenfrees om pennen aan het uiteinde van een stuk hout te frezen. Ik kom deze foto online tegen maar verder niets waar ik zoiets kan kopen. | |
jpajs | maandag 13 januari 2020 @ 09:36 |
Deze man heeft prachtige videos staan op YouTube over het gebruik er van. Op zijn site zijn ze ook te koop. https://engelscoachshop.com/tools/ | |
bleiblei | maandag 13 januari 2020 @ 10:21 |
Je vergeet dat warmte omhoog gaat en kpu omlaag. Dus de theorie dat bij het verwarmen van je plafond de bijkeuken mee verwarmd wordt, gaat heel beperkt op. Ik verwacht dat alleen de bovenste 20cm van je bijkeuken lekker warm is dadelijk . Daarnaast zit er voor een vloerverwarming een verdeler en vooral een pomp. Ik weet niet of de pomp van je cv ketel genoeg warm water door tientallen meters slang in je vloerverwarming gepompt krijgt. | |
bleiblei | maandag 13 januari 2020 @ 10:23 |
Oh, en laatste... leidingen in beton frezen is geen sinecure. Dat valt best tegen. En in een badkamertje van 3 bij 3, heb je toch een meter of 90 te frezen. Ik zou daarom voor een badkamer eerder een elektrische vvw overwegen dan een cv-versie. Is ook sneller warm zodat je em alleen aan hoeft te zetten als je in de badkamer bent. Daarnaast kan je die gewoon op de betonvloer leggen zonder dat je hoeft te frezen. | |
Barry1986 | maandag 13 januari 2020 @ 15:20 |
Je opmerking over de pomp capaciteit is een goede. Moet ik uitzoeken. Onze badkamer opp zal ong 7m2 zijn. Zelf frezen was ik niet van plan, mocht het een optie zijn. Ik zat ook nog te denken aan een design radiator waarbij de retour de ingang van de vloerverwarming is. Dan komt er ook geen hoge temperatuur de vloer in, | |
Gieliovd | maandag 13 januari 2020 @ 17:24 |
En RTL ventiel is jouw oplossing. Althans als je die slangen erin krijgt. | |
whY... | dinsdag 14 januari 2020 @ 22:50 |
Ik heb een groep gecombineerd (gang en schuur) maar als ik op een goed moment het ganglicht, licht in de schuur een radiootje en m'n afkortzaag aanzet (of te snel achterelkaar) dan schiet m'n groep eruit. Ik wil dat iets robuuster gaan maken en de schuur sowieso zijn eigen groep geven. Is het daarbij handig om een zwaardere groep te nemen en die op een groepenkast in de schuur te maken en die te voorzien van twee normale groepen? Of zou een eigen groep voldoende zijn om een paar powerapparaten tegelijk te gebruiken? (Heater, afkortzaag of kolomboor) | |
daNpy | woensdag 15 januari 2020 @ 07:28 |
T is wel makkelijker om 2 groepen te hebben zodat je niet in het donker komt te staan ja. Denk dat de aanloopstroom van de zaag het probleem is. Kun je er geen tragere zekering tussen zetten wellicht? | |
Vonkenboer | woensdag 15 januari 2020 @ 09:48 |
Vaak kom je met de selectiviteit van je installatie in de knoop. In huis tuin en keuken situaties zou ik die extra groep of desnoods twee gewoon apart van een nieuwe groep uit de meterkast in huis halen. | |
derLudolf | woensdag 15 januari 2020 @ 10:28 |
Heb je die heater en afkortzaag gelijktijdig aan? De rest is niet zo spannend qua stroomverbruik namelijk. De zwaarste afkortzaag is 2200W, de meeste rond de 1600W dus een paar lampjes en een radio moeten dan makkelijk kunnen. Als je niet de zaag en heater gelijk gebruikt en de boel klapt er toch uit, zou je de schakelaar van desbetreffende groep door een met een C-karakteristiek kunnen vervangen. | |
whY... | woensdag 15 januari 2020 @ 14:46 |
Dank heren, het is vaak de zaag die het veroorzaakt, veelal met iets anders dat al aanstaat, stofafzuiging (paar honderd watt) Die zaag (2350 W) heeft geen slowstart denk ik. Wellicht is een eigen groep dan al voldoende om de piek op te vangen eventueel icm met een trage zekering, is dat een c-karakteristiek? edit: het zijn inderdaad geen hele 'spannende' apparaten, maar het is net te veel in de start. | |
bleiblei | woensdag 15 januari 2020 @ 15:22 |
Ja, maar je plust er nu elke keer wat bij. Stofzuiger pakt ook al gauw 1600w. Wat hang je er nu precies aan (wat voor stofzuiger en welke afko zaag)? Als de boel eruit klapt hang je er simpelweg te veel aan. Die lampen van 50w en een radiootje zijn het in ieder geval niet. | |
whY... | woensdag 15 januari 2020 @ 15:29 |
Het is niet zo dat hij er elke keer uitklapt, ik denk 2 van de 10 keer, maar wordt wel frustrerend steeds naar de kast om de groep weer aan te zetten. | |
Nald | zaterdag 18 januari 2020 @ 20:56 |
Ik heb een natuurstenen (arduin) vloer gelegd in cement. Voegen hebben verschillende afmetingen maar zijn vrij grof, maar soms vrij nauw. Waarmee kan ik dit het beste voegen? En zou ik de tegels vooraf met iets moeten behandelen? K&W / "M'n Hok" | |
manny | zondag 19 januari 2020 @ 11:13 |
Ok. Eerst dus met veel moeite een hondenhok gemaakt. Best trots op. Let niet op de details. Maar goed, blijkbaar heb ik dus zo een dom beest dat dit het resultaat is: Ik heb hem er nog nooit in gezien. Heb ik met wat pallets en schroeven een soort "veranda" voor het hok gemaakt. Gaat meneer er direct naast zitten. Ok. Klusproject was grappig. Hond snapt er niets van. | |
JeMoeder | zondag 19 januari 2020 @ 14:39 |
Vraagje over inbouwdimmers. Wij hebben schakelmateriaal van Busch Jaeger. Ik wil nu een aantal schakelaars vervangen voor dimmers. Op elk aangesloten punt zitten spots met led lampen die dimbaar zijn. Nu biedt BJ verscheidende inbouwdimmers aan: welke zijn geschikt voor wat ik wil? Moet dit specifiek een LED dimmer zijn? https://www.sandervunderi(...)usch-jaeger-dimmers/ | |
JeMoeder | zondag 19 januari 2020 @ 14:40 |
Haha mooi beest en mooi hok. Hij gaat het wel begrijpen binnenkort | |
vannelle | zondag 19 januari 2020 @ 16:28 |
Nu nog een pilotenpetje en een geel vogeltje er bij. | |
qajariaq | zondag 19 januari 2020 @ 19:09 |
Het is nog nieuw en zal niet als thuis ruiken. Misschien ff een eigen dekentje of zo in de ingang? Bovendien is lekker van de zon genieten ook niet fout. | |
bleiblei | zondag 19 januari 2020 @ 21:31 |
Weet hier iemamd hoeveel watt een nest thermostaat nodig heeft? Ik wil dat ding namelijk voeden met 12v vanuit een omvormer die in een inbouwdoos zit, deze: https://www.conrad.nl/p/c(...)a-6-w-12-vdc-1313699 Maar ik kan niet vinden of die 6w van dit omvormertje voldoende is (lijkt mij wel, maar ja, weet het niet zeker). | |
FranticDJ | zondag 19 januari 2020 @ 21:36 |
https://support.google.com/googlenest/answer/9230098?hl=en staat 't hier niet tussen? mijn verbinding is net te slecht om 't zelf ff goed door te lezen.. edit: ah die hebben 't ook over 1kwh/maand. Lekker kansloos | |
bleiblei | zondag 19 januari 2020 @ 21:43 |
Jup . En daar zeggen ze 30v. Terwijl ie volgens de handleiding op de 12v output van de unit die aan de cv ketel hangt kan. Dus in dat tabelletje mix en matchen ze denk ik de specs van de thermostaat en dat ding dat aan de ketel hangt. | |
bleiblei | zondag 19 januari 2020 @ 21:44 |
Maar max 1kw per maand, komt alsnog uit op max 1.4w, dus zou goed moeten gaan dan. | |
#ANONIEM | zondag 19 januari 2020 @ 21:47 |
Ja, en dan ook nog de goede. er zijn 2 soorten: fase afsnijding fasen aansnijding | |
JeMoeder | maandag 20 januari 2020 @ 09:10 |
De LED dimmer van BJ kan je zelf instellen op afsnijding of aansnijding: http://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=1034071 We hebben Astro spots, die kan je zowel leading als trailing edge dimmen: https://assets.astrolight(...)dsquareii-issue1.pdf Daarin zitten nu GE LED lampjes, deze zijn dimbaar op leading edge (RL): https://tungsram.com/en/d(...)-Lumen-Datasheet.pdf Opgelost dus, ik moet de BJ dimmers instellen op RL. Bedankt voor de pointer zover! [ Bericht 15% gewijzigd door JeMoeder op 20-01-2020 09:19:15 ] | |
derLudolf | maandag 20 januari 2020 @ 09:34 |
Niet dat we je hier niet willen helpen, maar Sander Vunderink staat ook bekend om de deskundige helpdesk | |
JeMoeder | maandag 20 januari 2020 @ 11:07 |
Thanks voor de tip! | |
ToT | maandag 20 januari 2020 @ 15:10 |
Simpel vraagje: Dit is toch gewoon de transformator voor de deurbel, en als je dat schakelaartje naar boven haalt (van 1 naar 0 zet), staat hij uit? Ik heb een draadloze camera-deurbel gekocht en wil de oude deurbel helemaal uitschakelen. | |
ToT | maandag 20 januari 2020 @ 16:01 |
Ach, gewoon uitgeprobeerd en het lijkt allemaal goed gegaan te zijn! Mochten jullie niks meer van mij vernemen, dan is er vermoedelijk brand uitgebroken! | |
qajariaq | maandag 20 januari 2020 @ 17:34 |
Doet die het op batterij dan? Dit ziet er uit als een beltrafo en uitzetten is alleen maar beter als ie toch niet gebruikt wordt. | |
ToT | maandag 20 januari 2020 @ 17:35 |
Oplaadbare batterijen die een maandje of 6 - 8 mee zouden moeten gaan. Het kan ook op stroom, maar dan wil ik sowieso de bestaande bel willen afkoppelen. Dat zou natuurlijk ook niet zo moeilijk moeten zijn. | |
qajariaq | maandag 20 januari 2020 @ 17:58 |
Die beltrafo kan je wel weghalen maar denk erom dat de ene zijde wel 230 volt is. De dunne draadjes is 8 volt, die kan je los maken en evt hergebruiken om de voeding van je camera bel aan te sluiten op je bel.. Elk half jaar een batterij laden ga je ook een keer vergeten natuurlijk. | |
ToT | maandag 20 januari 2020 @ 18:00 |
Ik krijg een berichtje op de telefoon als de batterij op 20% is. Maar ik ga idd wel even kijken naar het op stroom aansluiten. | |
Gieliovd | maandag 20 januari 2020 @ 18:15 |
Klopt, lekker laten zitten. | |
Makrolon | maandag 20 januari 2020 @ 18:50 |
Precies. Niet iemand die niet weet waar t schakelaartje voor is aanraden dat ding uit z'n meterkast te halen... (No offence:p) | |
Vonkenboer | maandag 20 januari 2020 @ 19:32 |
Ja, als je die schakelaar op O zet dan staat ie uit | |
ToT | maandag 20 januari 2020 @ 20:20 |
Haha thx voor de bevestiging! En nee, ik was sowieso al niet van plan om hem er uit te slopen; je weet immers nooit of je hem uiteindelijk toch gaat gebruiken of niet. | |
Vonkenboer | maandag 20 januari 2020 @ 21:59 |
Je kunt altijd voor de veiligheid de bedrading naar de bel zelf er bij de trafo afgooien; dat zijn die dunne draadjes; die rode en die blauwe. | |
ToT | maandag 20 januari 2020 @ 22:00 |
Yup, zat ik ook over te denken! Ik heb die draadjes idd zien zitten, die dunne blauwe en rode! Thx! | |
Vonkenboer | maandag 20 januari 2020 @ 22:05 |
| |
derLudolf | woensdag 22 januari 2020 @ 16:05 |
Als je elders in huis een extra groepenkast wilt maken, moet de kabel die daar de toevoer van is (dus de kabel van de aansluiting (1x35A) tot aan de tweede meterkast) ook worden afgezekerd in de eerste groepenkast? Of mag/kun je vanaf de hoofdschakelaar een kabel trekken? En moet dit dan per se een YMvK 3x6mm2 zijn, of mag je, ook een 5x6mm2 leggen en dan de twee fasen draden ongebruikt laten? Mocht je in de toekomst naar een 3 fasen aansluiting willen. | |
Vinniiee | vrijdag 24 januari 2020 @ 17:50 |
Ik heb zo'n cheap ass infrarood thermometer, maar de waardes die dat ding geeft klopt van geen kant. Moet ik dat ding de prullenbak in gooien, of valt het nog te fixen? | |
Vonkenboer | vrijdag 24 januari 2020 @ 18:51 |
ja, deze kabel dien je ook te beveiligen Ja, dat kan; zou ze dan wel even op een paar klemmen oid. afmonteren. | |
derLudolf | vrijdag 24 januari 2020 @ 19:11 |
Op welke manier? Je mag dus niet na de hoofdschakelaar wegtrekken? | |
maansrekiurbeg987 | vrijdag 24 januari 2020 @ 19:38 |
Dus als ik het goed begrijp: hoofdschakelaar--》 klemmen --》 kabels 6mm naar kast en snoeren 6mm naar rails voor aansluiting aardlekautomaten. Zou ik na de hoofdschakelaar nog 2e schakelaars mogen plaatsen om een deel van de installatie spanningsloos te kunnen maken? | |
Makrolon | vrijdag 24 januari 2020 @ 20:47 |
Dan gooi je er toch een b32 automaat tussen. Nee niet selectief TOV hoofdzekering dan, maar het is toch al erg lastig om selectiviteit te krijgen, dus daar zou ik niet zo'n moeite mee hebben. | |
derLudolf | vrijdag 24 januari 2020 @ 23:23 |
Prima. Mag C32 ook of moet kan een C16 achter een B32 wel? Moet je dan ook aparte ALS daarvoor? | |
kalinhos | zondag 26 januari 2020 @ 13:48 |
Dat ding boven mijn deur lekt/druppelt altijd water als ik de warmwater kraan open doe. Is het een idee om met een regenpijp dat water om te leiden naar fr schutting of is er een mooiere oplossing mogelijk? | |
maansrekiurbeg987 | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:35 |
Schroeven, voldraad of deeldraad? | |
Makrolon | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:38 |
Ligt aan je toepassing. Als je bv plaatmateriaal tegen een balk aan wil trekken kan je beter deeldraad pakken, de pakt t schroefdraad niet meer in het plaatmateriaal en trekt ie m vaster tegen de balk. | |
Makrolon | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:40 |
Waarom zou je een c32 willen? Moet je eigenlijk je circuit impedantie meter of de uitschakeltijd bij sluiting nog gehaald word. | |
Gieliovd | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:42 |
Dat ziet er niet uit als volgens de normen aangelegd. Vlakbij ventilatieroosters en zo te horen niet op afschot naar de ketel toe in plaats van naar buiten. Een condenserende ketel hoort condens terug te voeren naar de ketel. | |
maansrekiurbeg987 | zaterdag 8 februari 2020 @ 22:43 |
Bij hout op hout schroeven is toch altijd het idee dat je het tegen elkaar trekt? Dan is bij hout op hout deelstaat dus altijd beter? | |
daNpy | zaterdag 8 februari 2020 @ 23:30 |
Jup | |
kalinhos | zondag 9 februari 2020 @ 01:37 |
Ok, maar wat kan ik daar nu mee? Ik wil af van t gedruppel. | |
Gieliovd | zondag 9 februari 2020 @ 09:40 |
Heb je een huur of koopwoning? | |
Wooldoor | zondag 9 februari 2020 @ 11:16 |
Op de zolder ben ik bezig een aantal tussenwanden te maken. Het skelet staat en heeft een tussenruimte van 55 cm zodat de gipsplaten netjes beide op de balken geschroefd kunnen worden. Nu wil ik nog wat liggers tussen de balken monteren voor de stijfheid van de muur, maakt het nog uit op welke hoogte deze komen? Nu wil ik OSB als eerste laag monteren, maakt het nog uit of deze horizontaal of verticaal komt? Laatste vraag, kan de OSB en daarna de eerste gipsplaat direct op de vloer of moet er een aantal milimeter tussen de vloer en de plaat? Ik weet dat het soms nodig is wegens mogelijk vocht vanuit de vloer, maar op de zolder lijkt me dat niet het geval. | |
kalinhos | zondag 9 februari 2020 @ 11:21 |
Koop | |
tiho1 | zondag 9 februari 2020 @ 15:04 |
Ik laat de osb platen altijd in 2 zagen over de lengte. Makkelijker vervoeren, naar zolder brengen en monteren. En dan verticaal verspringend beschreven. Tussen de platen een mm of 3 en van de grond een mm of 10. | |
Surveillance-Fiets | zondag 9 februari 2020 @ 15:09 |
Dat ding is de afvoer van je rookgassen. Die mag daar eigenlijk niet eens zitten maar goed, welkom in de grote stad. Je zou hem kunnen verleggen maar dan zou ik dat door een cv-monteur laten doen die weet wat hij doet. | |
kalinhos | zondag 9 februari 2020 @ 16:44 |
Ah ok, het is van mn cv-ketel. Die is in 2017 nieuw opgehangen en in 2018 heb ik t huis gekocht. | |
Lucky_Strike | donderdag 13 februari 2020 @ 22:47 |
Weet iemand hoe de scharieren/hoeken heten die gebruikt worden bij het maken van palletranden en waar ik ze kan kopen? | |
derLudolf | donderdag 13 februari 2020 @ 22:47 |
Plaatje is niet zichtbaar | |
Lucky_Strike | donderdag 13 februari 2020 @ 22:49 |
Rustahg. | |
derLudolf | donderdag 13 februari 2020 @ 22:52 |
Doe het dan ook direct goehoed. Had het zelf ook al gevonden https://www.flightcase-on(...)emovable-pin/85/1431 | |
bleiblei | donderdag 13 februari 2020 @ 22:54 |
Pallet kraag scharnier levert wat googleopties. Of gewoon pallet scharnier. | |
Lucky_Strike | donderdag 13 februari 2020 @ 23:04 |
Pallet scharnier doet niets bij mij. Te veel met palletranden bezig geweest zodat mijn resultaten beinvloed zijn. Kraag scharnier is al een stuk beter | |
Lucky_Strike | donderdag 13 februari 2020 @ 23:12 |
Op deze Duitse site na kan ik alleen maar Chinese webshops vinden. Ik zie echt overal zulke scharnieren tegenwoordig, dat moet toch dichterbij verkocht worden zou je denken. Hoe maak je die dingen eigenlijk vast? Ik zie op veel plaatjes een soort nagels ofzo. Schroeven moet ook kunnen toch? | |
derLudolf | donderdag 13 februari 2020 @ 23:18 |
Ja schroeven moet ook kunnen. Met spijkers kunnen ze het in een fabriek sneller omdat die er in worden geschoten. | |
maansrekiurbeg987 | zondag 16 februari 2020 @ 09:59 |
Welke afplaktape gebruiken jullie bij schilderwerk? De tape van kip bevalt mij prima, maar is wel prijzig. Benieuwd naar andere ervaringen... | |
Gieliovd | zondag 16 februari 2020 @ 10:30 |
Ik pak veelal gewoon die van de Action. De gele voor glas, de normale voor de rest. De paarse sensitive laten liggen. Die is zo sensitive dat hij beter plakt dan de normale en zo je stucwerk eraf trekt. Die rollen niet op voorraad nemen want na een tijdje scheurt het wel elke 5cm. | |
Vonkenboer | zondag 16 februari 2020 @ 12:36 |
Sowieso moet je schilderstape nooit te lang laten zitten; dan krijg je het er al bijna niet meer af. | |
Gieliovd | zondag 16 februari 2020 @ 14:10 |
Inderdaad. Plakken, lakken en eraf. | |
Barry1986 | zondag 16 februari 2020 @ 19:52 |
Schildertape van rijstpapier (geel) werkt erg goed. Scheurt niet. Plakt goed zonder stuc werk los te trekken, kruipt geen verf onder en na een ruime tijd zit het niet muur vast. Deze: goldband fineline acrylaat Soft tape UV | |
Barry1986 | zondag 16 februari 2020 @ 19:52 |
Vraagje. Ik heb AK gipsplaten vlak afgewerkt met stucmateriaal. Moet ik deze vlakken randen nog gronderen of is de laag zo dun dat dit niet nodig is. | |
bleiblei | zondag 16 februari 2020 @ 19:54 |
Als je met schilderstape je stucwerk lostrekt zou ik de stukadoor terug laten komen . Dat je de latexlaag eraf trekt, kan idd. Wel gebeuren, maar dan heb je het er wel echt te lang op laten zitten. Ander nadeel van te lang laten zitten is dat de verf eronder kruipt. Heb je nog steeds geen strak randje. | |
bleiblei | zondag 16 februari 2020 @ 19:57 |
Voordat je de muurverf erop zet bedoel je? Dan lijkt het mij niet nodig om eerst voor te strijken. | |
tiho1 | zondag 16 februari 2020 @ 20:24 |
Gips en gipsplaten kun je allebei het beste voorstrijken. | |
Barry1986 | zondag 16 februari 2020 @ 20:38 |
Hehe, 1-1 is de tussenstand 😉 | |
bleiblei | zondag 16 februari 2020 @ 20:51 |
Het internet zegt dat ik er naast zit . | |
Makrolon | zondag 16 februari 2020 @ 21:47 |
Ik strijk gipsplaten ook nooit voor voor t sauzen.. | |
blomke | zondag 16 februari 2020 @ 21:53 |
Je hebt dus de kale gipsplaat en op de AK zijden zit het stucwerk?? Ik zou 1x latexen met verdunde latex met een scheut behangplakoplossing erdoor geroerd (1/2 kopje behangplaksel met 1 l water per 10 L latex verdund ). Drogen en definitieve laag aanbrengen. | |
Barry1986 | maandag 17 februari 2020 @ 06:28 |
Jup idd alleen het AK gedeelte zit stucwerk, dat ga ik ook zo doen denk ik! | |
Gieliovd | maandag 17 februari 2020 @ 08:53 |
Als je je gevulde naden niet voorstrijkt krijg je banen. Daar wordt het vocht zo uit je latex getrokken. Krijg je ook hechting problemen van. | |
Sheffield | maandag 17 februari 2020 @ 09:18 |
Ik strijk ook zowel de gipsplaten als de opgevulde AK voor | |
archito | maandag 17 februari 2020 @ 09:53 |
Ik heb 2 jaar terug een erkerdakje (2 vierkante meter) van binnenuit geïsoleerd tussen de balkjes met ongeveer 10cm glaswol. Aan de binnenzijde is het dampdicht afgewerkt. Nu is de zinken dakafwerking gaan lekken. Oplossing is vervangen voor EPDM met een zinken daktrim en het lood opnieuw inwerken. De dakdekker stelt voor de EPDM op 2 cm isolatie te plakken. Is dit dun genoeg om geen vocht problemen te krijgen denken jullie? | |
kingjotte | maandag 17 februari 2020 @ 12:09 |
Het eind van mijn grote verbouw project komt in zicht en ik heb nu jullie hulp nodig: Ik heb twee vaste, dichte trappen in huis (eentje met een bordes halverwege) die bekleed zijn met vloerbedekking van > 30 jaar oud. Dit wil ik "opfrissen" en ik heb al gekeken naar van die renovatie tredes / overzet tredes en op zich ziet dat er allemaal prima uit maar hoe doe je dat met het bordes, dat is veel dieper dan de meeste standaard tredes? Voorbeeldplaatje, niet mijn trap. Ik heb flexxstairs gevonden, daarmee kun je natuurlijk meerdere pvc planken aan elkaar koppelen, maar dat is een behoorlijk prijzig systeem. "Gewoon" schilderen zie ik niet zitten, te veel werk en ik vraag me af of dat mooi gaat worden. Iemand een idee? [ Bericht 12% gewijzigd door kingjotte op 17-02-2020 12:10:37 (Plaatje toegevoegd) ] | |
archito | maandag 17 februari 2020 @ 12:26 |
Is het een oude woning met mooie gedetailleerde trap? Dan zou ik toch overwegen het kaal te halen en te schilderen. Soms valt dat reuze mee, kwestie van een stukje tapijt lostrekken en kijken of je de lijm redelijk makkelijk kunt verwijderen. Eventueel met heteluchtpistool. | |
kingjotte | maandag 17 februari 2020 @ 13:20 |
Nee, geen mooie gedetailleerde trap, jaren '60 woning, daar hadden ze toen geen tijd voor denk ik. Ik heb bestwel een hekel aan schilderen, dus als ik dat kan voorkomen doe ik dat ;-) | |
Makrolon | maandag 17 februari 2020 @ 18:57 |
Ik heb een trap bekleed met massief eiken overzettreden, en dan eiken vloerdelen voor het bordes. Zelfde kleur lakken/olieen en het lijkt een geheel! | |
Rauw. | maandag 17 februari 2020 @ 19:03 |
Keilbout M5 voldoende om een kg of 10 aan op te hangen in een betonnen plafond? | |
qajariaq | maandag 17 februari 2020 @ 22:00 |
100 kg gaat ook nog wel lukken. | |
Barry1986 | dinsdag 18 februari 2020 @ 08:06 |
Als de keilbout er stevig inzit kun je er zelf ook aan gaan hangen! | |
kingjotte | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:41 |
Die vloerdelen gebruik je dan in combinatie met zo'n overzettrede voor het bordes? | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 29 februari 2020 @ 16:38 |
Iemand een goede tip voor een interne bewegingsmelder. Het leek mij wel handig om de 4 schakelaars in de garage te vervangen door 2 bewegingsmelders. Omdat het voor de garage is zoek ik een goedkope oplossing, echter moet het wel werken. Elke melder moet 2 led-tl van 9 wat aansturen. Nu zie ik bijvoorbeeld deze: https://www.allekabels.nl(...)lder-pir-inbouw.html Daar staat echter dit bij: Dat wil ik dus niet. Op amazon zie ik bijvoorbeeld ook dit staan: https://www.amazon.de/dp/(...)d=1582988737&sr=8-28 of dit: https://www.amazon.de/dp/(...)82988737&sr=8-5&th=1 Laatst genoemde is echter op basis van radar en niet ir. Detecteert hij dan niet te veel? Eén komt naast een deur te hangen en ik wil niet dat hij bij elk blaadje aan gaat. Budget is ca ¤20 per stuk maar goedkoper mag altijd. Zou dit een goede tussenweg zijn: https://www.conrad.nl/p/r(...)ais-wit-ip20-1425528 | |
Goddelijker | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:29 |
Bij diegene van AlleKabels staat in de tekst: "De melder is geschikt voor ledverlichting vanaf een vermogen van 5 watt en reguliere verlichting vanaf 1 watt." | |
blomke | zaterdag 29 februari 2020 @ 17:37 |
Ik heb in de badkamer een radardetector, speciaal vanwege een douchedeur. Ding is idd veel gevoeliger en detecteert ook via douchewand. Maar ik vind 'm stabieler dan een IR, en ze zijn in te stellen qua gevoeligheid. | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 29 februari 2020 @ 18:13 |
Maar kans op knipperen en dat is niet goed voor de lampen. | |
Miniem | maandag 2 maart 2020 @ 19:23 |
Aftakkingen voor elektra... Moet je die speciaal in lasdozen doen of mag dat ook in een wcd zelf? | |
F4T4L_3RR0R | dinsdag 3 maart 2020 @ 16:04 |
Twee vragen: Ik heb 2 op maat gesneden geglazuurde keramische wandtegels zonder schade van de muur gehaald, waar er zit nog allemaal van dat harde gele lijm en stukken stucwerk aan vastgeplakt. Ik wil dit met een dremel verwijderen zodat ik ze weer kan hergebruiken. Wat voor opzetstukje heb ik nodig voor de dremel? Ik heb Eurocol 706 voegmiddel gekocht om een tiental tegels opnieuw te voegen. Hierbij zit ook veel priegelwerk met weinig werkruimte tussen badkuip en aansluiting kraan. Een inwasspaan lijkt mij onbruikbaar vanwege het formaat. Zijn er alternatieven? Ik heb nog nooit gevoegd. | |
blomke | donderdag 5 maart 2020 @ 13:20 |
Ik heb dut met de multitool met slijpdinges gedaan. | |
maansrekiurbeg987 | zondag 8 maart 2020 @ 19:43 |
Ik heb net een bureau gemaakt, maar daar moet nog een stopcontact in. Of een gat waar kabels doorheen kunnen maar dat geeft altijd zo'n gedoe. Onder het bureau zit wel een stopcontact in de muur, hoe kan ik dat eenvoudig doorlussen? Alvast dank voor de input! | |
bleiblei | zondag 8 maart 2020 @ 19:47 |
Gat boren, dit ding erin lijmen en stekker van die unit in het stopcontact onder je bureau prikken: https://www.allekabels.nl(...)erdoos-3-voudig.html | |
jpajs | zondag 8 maart 2020 @ 19:48 |
Deze ligt bij de K****i voor 21 euro is dat wat ???? (check ) [ Bericht 5% gewijzigd door jpajs op 09-03-2020 07:41:51 (Bedrag aangepast vanweg significabte oveschrijding) ] | |
FranticDJ | zondag 8 maart 2020 @ 22:05 |
Zal wel aanbieding zijn dan bij de gamma kost ie 21 euro en karwei = gamma. | |
Miniem | zondag 15 maart 2020 @ 10:07 |
Ik wil xmvk kabel aansluiten op normale 2,5mm installatiedraad voor een doorvoer door de muur naar buiten. Heb je daarvoor speciale lasklemmen nodig? Of mag dit niet? | |
daNpy | zondag 15 maart 2020 @ 10:09 |
Die kabel heeft toch ook gewoon een harde kern? Dan kun je gewone lasklemmen gebruiken. | |
Miniem | zondag 15 maart 2020 @ 10:12 |
Geen idee, nog niet eerder mee gewerkt. Moet het nog kopen.. Dacht dat het soepel was. Thnx | |
Makrolon | zondag 15 maart 2020 @ 10:42 |
Je kan ook de kabel ontmantelen en de losse vd draden door de muur doen, hoef je niet te lassen. | |
daNpy | zondag 15 maart 2020 @ 11:25 |
In principe heeft kabel vaste kern en snoer soepele kern, als ik het goed heb onthouden. Ja, ga maar eens een paar meter kabel ontmantelen. Wat een kutwerk is dat Gewoon lasklem erop schuiven is 10x makkelijker | |
Makrolon | zondag 15 maart 2020 @ 18:30 |
Wat een kutwerk is dat? Kabelmes er langsheen en de mantel valt er zo af.. | |
Miniem | maandag 16 maart 2020 @ 18:30 |
Ik vond net een VMVK-as kabel in de tuin. Geen YMVK-as kabel dus. Ik kan er niet zoveel over vinden behalve dat het een verouderde kabel met een vinyl mantel zou zijn. Iemand? | |
Gieliovd | maandag 16 maart 2020 @ 18:43 |
Prima toch? Wat is je vraag. Vinyl mantel, onder de grond, niks meer aan doen. | |
qajariaq | maandag 16 maart 2020 @ 19:03 |
Als ik nog een leken aanvulling mag geven. Ymvk heeft een iets dikkere mantel en mag gebundeld worden in één mantelbuis. Xmvk moet een eigen mantel buis. Als grondkabel maakt dat verder niet zoveel uit lijkt mij. |