abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190362439
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 06:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal, maar het was blijkbaar wel nodig voor verzoening: daarvoor moest bloed worden gevloeid.

Met een offercultusredenatie als motivatie.
Er moest inderdaad iemand betalen voor de prijs van onze zonden (oftewel onrecht of overtreding van de wet): wij zelf, of iemand anders in onze plaats.

Anders is er sprake van anarchie of anomie.

Een rechtvaardige God kan zijn wet niet opofferen ten gunste van de overtreders.

Dat zouden wij ook niet passelijk vinden: iemand overtreedt de wet, dus je heft de wet op in plaats van de overtreder te bestraffen.

Stel je eens voor wat voor reacties je dan zou krijgen.

Het bloedoffer op zich is niet de kern, maar de handhaving van de wet die tot het bloedoffer leidt. Want de wet veroordeelt de overtreders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-12-2019 14:23:13 ]
pi_190362511
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Er moest inderdaad iemand betalen voor de prijs van onze zonden (oftewel onrecht): wij zelf, of iemand anders in onze plaats.

Anders is er sprake van anarchie of anomie.

Een rechtvaardige God kan zijn wet niet opofferen ten gunste van de overtreders.

Dat zouden wij ook niet passelijk vinden: iemand overtreedt de wet, dus je heft de wet op in plaats van de overtreder te bestraffen.

Stel je eens voor wat voor reacties je dan zou krijgen.
Er zitten nogal wat drogredenen en aannames in je post.

Je gaat er bv vanuit dat de wet rechtvaardig is.

Ook je gevolgtrekking dat er iemand moet betalen voor zonde is een non sequitur.
pi_190362534
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:23 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Er zitten nogal wat drogredenen en aannames in je post.

Je gaat er bv vanuit dat de wet rechtvaardig is.

Ook je gevolgtrekking dat er iemand moet betalen voor zonde is een non sequitur.
Ik leg het uit vanuit het perspectief van het christelijk geloof. In dat perspectief is Gods wet inderdaad rechtvaardig.

Ook volgt binnen dat perspectief dat iemand moet betalen voor zonde (want het loon van de zonde is de dood).

Binnen het christelijke paradigma is dat allemaal coherent.

Maar gezien je reactie ben jij het wel met me eens dat het niet logisch zou zijn om de wet op te heffen ten gunste van de overtreder.

Nu vraag ik je dan wat er onrechtvaardig is aan een wet die bijv. zegt: behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden.
pi_190362648
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Er moest inderdaad iemand betalen voor de prijs van onze zonden (oftewel onrecht of overtreding van de wet): wij zelf, of iemand anders in onze plaats.

Anders is er sprake van anarchie of anomie.

Wat betekent het precies dat iemand anders voor mijn zonden moet "betalen"? Dat is in mijn ogen ook "anarchie". Ik vind het in elk geval raar.

Ook niet zo gek natuurlijk: het is ontstaan vanuit het offerdenken, het idee dat je een beest moet slachten om god tevreden te houden of een soort kosmische orde in stand te houden.
pi_190362774
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat betekent het precies dat iemand anders voor mijn zonden moet "betalen"? Dat is in mijn ogen ook "anarchie". Ik vind het in elk geval raar.

Ook niet zo gek natuurlijk: het is ontstaan vanuit het offerdenken, het idee dat je een beest moet slachten om god tevreden te houden of een soort kosmische orde in stand te houden.
Binnen het Christelijke geloof was het offeren van beesten slechts een visuele weergave van wat de messias uiteindelijk zou doen. Een aankondiging, of 'schaduw', een typologie.

Samuel zegt: voor God is gehoorzamen beter dan offeren, en luisteren beter dan het vet van rammen.

Dus de kern is niet het bloedoffer, dat is slechts bedoeld ter verzoening voor overtredingen. De kern is handhaving van de wet, onze gehoorzaamheid aan die wet. Als we de wet zouden gehoorzamen, zouden er ook geen bloedoffers nodig zijn.

Dus ik ben het niet met je eens dat het om een 'bloedoffercultus' gaat, maar eerder om een wet-cultus. Zonder wet zouden er namelijk ook geen bloedoffers zijn.

Wat betekent het dat iemand anders voor jouw zonden moet betalen?

Als je de wet handhaaft, wil dat zeggen dat overtredingen worden bestraft. Akkoord?

Aangezien de straf op overtredingen van Gods wet de dood is, zou je dus moeten sterven als je de wet overtreedt.

Als iemand nu aanbiedt om in jouw plaats te sterven en de rechter accepteert dit, kun jij vrijuit gaan.

In het Christelijke geloof sterft God in jouw plaats voor het overtreden van de wet die God zelf heeft geïmplementeerd.

Dus degene die jou veroordeelt, is ook degene die voor jou de straf uitzit, zodat jij vergeven kunt worden.

Zonder die daad, zou je zelf moeten sterven voor je eigen overtredingen van de wet.

Je hebt dus een keuze: ik betaal zelf de prijs voor mijn zonden en accepteer eeuwig te sterven. Of ik accepteer dat de messias in mijn plaats is gestorven, zodat ik vergeven word en vrijuit ga.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-12-2019 14:50:08 ]
  dinsdag 10 december 2019 @ 15:41:53 #231
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190363676
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een rechtvaardige God kan zijn wet niet opofferen ten gunste van de overtreders.
Daarom kan God nooit rechtvaardig èn tegelijkertijd liefdevol zijn. Die twee sluiten elkaar zo'n beetje uit.

En God kan inderdaad iets niet wat wij mensen wel kunnen: vergeven om niet.

De zin uit het onze vader "en vergeef ons onze zonden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren" klopt dan ook voor geen meter. Wij mensen vergeven om niet, God kan alleen vergeven "tegen een prijs".

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 10-12-2019 15:47:37 ]
pi_190363719
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 15:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daarom kan God nooit rechtvaardig èn tegelijkertijd liefdevol zijn. Die twee sluiten elkaar zo'n beetje uit.
Tenzij hij dus zelf de straf ondergaat voor andermans overtredingen van zijn eigen wet. Dat maakt hem nu juist zowel rechtvaardig als liefdevol: de wet wordt gehandhaafd, maar iedereen kan worden vergeven voor de overtredingen.

quote:
En God jkan inderdaad iets niet wat wij mensen wel kunnen: vergeven om niet.
Het gaat hier in wezen om staatsinrichting, niet om persoonlijke 1 op 1 relaties.

quote:
De zin uit het onze vader "en vergeef ons onze zonden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren" klopt dan ook voor geen meter. Wij mensen vergeven om niet, God kan alleen vergeven "tegen een prijs".
Het probleem is dat jij niet iemand kunt vergeven voor het leed dat iemand iemand anders aan heeft gedaan, en verwachten dat daarmee alles in orde is. Hoe zit het met het slachtoffer zelf?

God staat boven ons en de overtredingen die we doen, hebben voornamelijk betrekking op andere mensen, niet specifiek op God zelf.
  dinsdag 10 december 2019 @ 15:49:34 #233
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_190363767
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Tenzij hij dus zelf de straf ondergaat voor andermans overtredingen van zijn eigen wet. Dat maakt hem nu juist zowel rechtvaardig als liefdevol: de wet wordt gehandhaafd, maar iedereen kan worden vergeven voor de overtredingen.
Als er een onschuldig mens voor moet sterven is het per definitie NIET rechtvaardig!
quote:
[..]

Het gaat hier in wezen om staatsinrichting, niet om persoonlijke 1 op 1 relaties.
[..]

Het probleem is dat jij niet iemand kunt vergeven voor het leed dat iemand iemand anders aan heeft gedaan, en verwachten dat daarmee alles in orde is. Hoe zit het met het slachtoffer zelf?
Hetzelfde geldt voor het straffen van iemand voor iemand anders' zonden. Dat zie je echter door de hele Bijbel en het wordt nog normaal gevonden ook. Het staat zelfs in de 10 geboden...
quote:
God staat boven ons en de overtredingen die we doen, hebben voornamelijk betrekking op andere mensen, niet specifiek op God zelf.
God kan dus niet werkelijk vergeven "om niet" zoals wij dat kunnen. Ik zie er geen liefde of genade of iets dergelijks in. Er moet, hoe dan ook, betaald worden! Met bloed, hoe primitief....

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 10-12-2019 16:12:56 ]
pi_190364191
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dus degene die jou veroordeelt, is ook degene die voor jou de straf uitzit, zodat jij vergeven kunt worden.

De situatie is dus vergelijkbaar met een rechter die jou veroordeelt, maar vervolgens na zijn oordeel aanbiedt om zelf de straf te ondergaan die hij zelf heeft opgelegd omdat anders "de wet niet wordt vervuld".

Ik vind dat nogal bizar, maar ala.
pi_190364511
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Aangezien de straf op overtredingen van Gods wet de dood is...
De vraag is eigenlijk: waarom is dit? Wordt God gebonden door zijn wet, of wordt de wet gebonden door God? En in het tweede geval: waarom vindt God die "rechtvaardigheid" dan zoveel belangrijker dan de redding van zoveel mensen die nu verloren gaan (op basis van een geloofsovertuiging)?

Nou ja, ik ken de christelijke antwoorden hierop wel zo'n beetje, ik vind het gewoon een erg raar verhaal.
  dinsdag 10 december 2019 @ 17:03:00 #236
545 dop
:copyright: dop
pi_190364563
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]


Het probleem is dat jij niet iemand kunt vergeven voor het leed dat iemand iemand anders aan heeft gedaan, en verwachten dat daarmee alles in orde is. Hoe zit het met het slachtoffer zelf?
En als god je vergeeft dan hoef je jezelf niet deze vraag te stellen?
Dan is alles in orde?
Ik zie geen enkel verschil!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_190376405
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 16:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De situatie is dus vergelijkbaar met een rechter die jou veroordeelt, maar vervolgens na zijn oordeel aanbiedt om zelf de straf te ondergaan die hij zelf heeft opgelegd omdat anders "de wet niet wordt vervuld".

Ik vind dat nogal bizar, maar ala.
Ja, en nee.

Het eerste deel klopt.

Maar het is niet alleen omdat 'anders de wet niet wordt vervuld'. Want de wet had kunnen worden vervuld als jij zelf gewoon je straf zou ondergaan.

Dus waarom laat hij jou zelf niet zonder meer de straf ondergaan? Omdat die rechter te veel om je geeft om je te veroordelen en te laten sterven.

Te veel van je houdt.

De rechter kan namelijk zijn wet niet aan de kant schuiven, maar hij kan het ook niet over zijn hart verkrijgen om jou zonder meer te veroordelen en te laten sterven.

Dus uit genade neemt hij jouw schuld op zich en ondergaat zelf de straf die de wet eist. En daarmee ga jij vrijuit.

Dat is de genadegift. De enige oplossing in een dergelijke situatie als je zowel rechtvaardig als genadig wilt zijn.
pi_190376523
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 16:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De vraag is eigenlijk: waarom is dit? Wordt God gebonden door zijn wet, of wordt de wet gebonden door God? En in het tweede geval: waarom vindt God die "rechtvaardigheid" dan zoveel belangrijker dan de redding van zoveel mensen die nu verloren gaan (op basis van een geloofsovertuiging)?

Nou ja, ik ken de christelijke antwoorden hierop wel zo'n beetje, ik vind het gewoon een erg raar verhaal.
De wet is een uitdrukking van Gods wezen/essentie/karakter. De wet is dus een natuurlijke uitvloeiing van God zelf, geen arbitrair iets.

Het is dus ook onmogelijk om de wet aan de kant te schuiven, want dan zou God in strijd met zichzelf handelen.

De wet zelf specificeert de scheidslijn tussen wat in harmonie met God is, en wat niet.

Alles wat niet in harmonie met God is, kan niet voortdurend blijven bestaan, het sterft en valt uiteen. Want God _is_ het leven. Zonder God die leven geeft, is er slechts dode materie.

Als je de stekker van een ventilator uit het stopcontact trekt, blijft hij nog een tijdje draaien, maar stopt uiteindelijk helemaal.

Zie God als de elektriciteit en zondigen/de wet overtreden als de stekker uit het stopcontact trekken. Zonder het leven is het resultaat de dood.

Dus als je jezelf ontkoppelt van God door Zijn wet te overtreden, ben je ook ontkoppeld van de bron van het leven zelf, en ga je dood.

De wet beschrijft in woorden waar de scheidslijn tussen verbonden blijven met God en ontkoppeld raken ligt, zodat het voor ons begrijpelijk wordt. Maar in essentie gaat het om een aard, een natuur, waaruit je hele karakter en manier van handelen voortvloeit.

God kan dus niet de wet aan de kant schuiven, omdat de wet de scheidslijn tussen het leven en de dood aangeeft. De aard van het universum is nu eenmaal dat God de schepper en de bron van het leven is, en alles dat leeft in harmonie met Hem moet zijn om te blijven leven.

Je kunt wel willen dat de ventilator zelf blijft draaien, maar als je de stekker uit het stopcontact trekt, is dat niet mogelijk. Jammer maar helaas.

Zo kun je ook niet verwachten dat God zijn wet opoffert om mensen te redden, want de zonde leidt automatisch tot de dood omdat God zelf de bron van het leven is. De mens redden door de wet aan de kant te schuiven zou hetzelfde zijn als willen dat de ventilator blijft draaien zonder de stekker in het stopcontact te steken.

Maar omdat wij kostbaar zijn voor God, maar helaas allemaal overtreders zijn, heeft God zichzelf opgeofferd zodat wij niet hoeven te sterven.

En zodoende wordt de wet gehandhaafd zonder dat wij sterven, en kan iedereen worden gered.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-12-2019 11:06:55 ]
pi_190376686
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 17:03 schreef dop het volgende:

[..]

En als god je vergeeft dan hoef je jezelf niet deze vraag te stellen?
Dan is alles in orde?
Ik zie geen enkel verschil!
Nu leg je me woorden in de mond volgens mij.
  woensdag 11 december 2019 @ 13:13:30 #240
545 dop
:copyright: dop
pi_190378581
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nu leg je me woorden in de mond volgens mij.
okay? Wat leg ik je in de mond?
Jij haalt aan waarom we niet voor een ander kunnen vergeven. Waarom zou god dat dan wel kunnen.
De vergeving door God is een soort drogreden om de zogenaamde schuldige natuur van de mens te vergeven. Die schuld is op voorhand al een verzinsel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_190378634
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:13 schreef dop het volgende:

[..]

okay? Wat leg ik je in de mond?
Jij haalt aan waarom we niet voor een ander kunnen vergeven. Waarom zou god dat dan wel kunnen.
De vergeving door God is een soort drogreden om de zogenaamde schuldige natuur van de mens te vergeven. Die schuld is op voorhand al een verzinsel.
Wat ik probeerde te zeggen is dat de situaties niet vergelijkbaar zijn. Niet dat het niet belangrijk is dat mensen elkaar (om niet) vergeven.
  woensdag 11 december 2019 @ 13:20:08 #242
545 dop
:copyright: dop
pi_190378659
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat ik probeerde te zeggen is dat de situaties niet vergelijkbaar zijn.
alleen kun je dat niet uitleggen.
Het valt namelijk niet uit te leggen tenzij je op voorhand maar aanneemt dat iedereen schuldig word geboren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 11 december 2019 @ 13:21:36 #243
545 dop
:copyright: dop
pi_190378677
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat ik probeerde te zeggen is dat de situaties niet vergelijkbaar zijn. Niet dat het niet belangrijk is dat mensen elkaar (om niet) vergeven.
vergeving om niet, doe je voor jezelf, je eigen ego.
God lijkt dit niet te kunnen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_190378689
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:20 schreef dop het volgende:

[..]

alleen kun je dat niet uitleggen.
Het valt namelijk niet uit te leggen tenzij je op voorhand maar aanneemt dat iedereen schuldig word geboren.
Dat kan ik best uitleggen hoor. Maar ik weet niet of je het begrijpt.

God is schepper en heeft daarom autoriteit over iedereen.

Een mens kan die positie niet innemen.

Als je wordt vergeven door iemand anders, neemt dat niet de schuld weg ten opzichte van God, die autoriteit heeft.

Als iemand je auto steelt, kan je die persoon wel vergeven, maar als hij vervolgd wordt en schuldig wordt bevonden, wordt toch een straf opgelegd. Want dat is de wet. Dus de rechter bepaalt en de rechter is God. Daarom gaat het om 2 verschillende situaties.

Ik heb het niet gehad over 'schuldig worden geboren', dat haal je er nu zelf bij.

Het belang van autoriteit en wetten is dat het leven wordt beschermd.

God, de wet en schuld zijn er niet om je het leven zuur te maken, maar om het leven te preserveren en geluk te waarborgen.

Als iedereen zich aan de wetten van God zou houden, zouden de volgende dingen niet meer bestaan:

- oorlog
- moord
- verkrachting
- pedofilie
- mensenhandel
- diefstal
- corruptie
- uitbuiting
- allerlei problemen als gevolg van hebzucht
- pesten
- mishandeling
- bedrog
- oplichting
- egoïsme
- uitbuiting
- enz. enz.

Stel je voor hoe de wereld eruit zou zien zonder al die dingen. Dat kunnen wij niet eens denk ik. De hele wereld is gebouwd op overtredingen van Gods wet. Want dat is de menselijke natuur, waarin God helaas nu ontbreekt. Daardoor is het zo natuurlijk en gemakkelijk voor ons om te zondigen. Terwijl iedereen via zijn geweten weet dat het niet juist is.

Iedereen is wel ergens schuldig aan. Niemand heeft zijn naasten perfect liefgehad.

Dus iedereen heeft ook vergeving nodig.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-12-2019 13:34:09 ]
  woensdag 11 december 2019 @ 13:39:40 #245
545 dop
:copyright: dop
pi_190378884
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat kan ik best uitleggen hoor. Maar ik weet niet of je het begrijpt.

God is schepper en heeft daarom autoriteit over iedereen.

Een mens kan die positie niet innemen.

Als je wordt vergeven door iemand anders, neemt dat niet de schuld weg ten opzichte van God, die autoriteit heeft.

Als iemand je auto steelt, kan je die persoon wel vergeven, maar als hij vervolgd wordt en schuldig wordt bevonden, wordt toch een straf opgelegd. Want dat is de wet. Dus de rechter bepaalt en de rechter is God. Daarom gaat het om 2 verschillende situaties.

Ik heb het niet gehad over 'schuldig worden geboren', dat haal je er nu zelf bij.

Het belang van autoriteit en wetten is dat het leven wordt beschermd.

God, de wet en schuld zijn er niet om je het leven zuur te maken, maar om het leven te preserveren en geluk te waarborgen.

Als iedereen zich aan de wetten van God zou houden, zouden de volgende dingen niet meer bestaan:

- oorlog
- moord
- verkrachting
- pedofilie
- mensenhandel
- diefstal
- corruptie
- uitbuiting
- allerlei problemen als gevolg van hebzucht
- pesten
- mishandeling
- bedrog
- oplichting
- egoïsme
- uitbuiting
- enz. enz.

Stel je voor hoe de wereld eruit zou zien zonder al die dingen. Dat kunnen wij niet eens denk ik. De hele wereld is gebouwd op overtredingen van Gods wet. Want dat is de menselijke natuur.

Iedereen is wel ergens schuldig aan. Niemand heeft zijn naasten perfect liefgehad.

Dus iedereen heeft ook vergeving nodig.
Die vergeving is er niet voor de zogenaamde dader in dit geval.
Die vergeving is er voor god zelf, om de hele valse goddelijke constructie in stand te houden.
Vergeving is namelijk onvoorwaardelijk, en dat ontbreekt aan het hele verhaal.

Het rijtje met zonde die jij opnoemt, komen in de bijbel voor, en worden vaak helemaal niet als een probleem gezien.
Sterker nog god maakt zichzelf maar al te vaak schuldig aan zijn eigen wetten, als we de bijbel mogen geloven.

[ Bericht 3% gewijzigd door dop op 11-12-2019 14:07:40 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_190378997
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar het is niet alleen omdat 'anders de wet niet wordt vervuld'. Want de wet had kunnen worden vervuld als jij zelf gewoon je straf zou ondergaan.
Maar hij heeft die wet zelf gemaakt én wist als alwetende dat de mens zich niet aan de wet zou (kunnen) houden. Dus waar slaat het creëren van die wet dan uberhaupt op? In het verlengde daarvan; waar slaat de schepping van de mens dan uberhaupt op?

quote:
Dus waarom laat hij jou zelf niet zonder meer de straf ondergaan? Omdat die rechter te veel om je geeft om je te veroordelen en te laten sterven.
Hij heeft zelf de wet gemaakt en is almachtig. Waarom dan niet de wet aanpassen of laten vallen? Gaat God gebukt onder zijn eigen wet waarvan hij wist wat het gevolg zou zijn?

quote:
Dus uit genade neemt hij jouw schuld op zich en ondergaat zelf de straf die de wet eist. En daarmee ga jij vrijuit.
Waarom moet het per se een offer zijn en niet bijv. spijtbetuiging op de dag des oordeels? En is het wel echt een volledig offer aangezien Jezus niet de eeuwigheid in de hel hoeft door te brengen terwijl dat eigenlijk wel de straf is die er voor staat?

[ Bericht 2% gewijzigd door Ronald-Koeman op 11-12-2019 14:00:43 ]
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_190379019
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja, en nee.

Het eerste deel klopt.

Maar het is niet alleen omdat 'anders de wet niet wordt vervuld'. Want de wet had kunnen worden vervuld als jij zelf gewoon je straf zou ondergaan.

Dat snap ik; ik bedoel dat er blijkbaar buiten die twee opties geen andere uitweg is.

Wat mij fascineert, is dat jij (en andere christenen) deze theologie heel rationeel kunnen uitleggen, op bijna juridische wijze, terwijl het in de kern een uiterst absurde situatie is.

In jouw analogie hebben we te maken met een rechter, die een wet hanteert voor eigengeschapen wezens, en vervolgens zodanig gebonden is aan die wet ("De rechter kan namelijk zijn wet niet aan de kant schuiven; De wet is een uitdrukking van Gods wezen/essentie/karakter") dat hij moet kiezen tussen de eeuwige dood van die wezens, of zelf de ultieme straf volgens zijn eigen wet te ondergaan. En dat verkoop je dan als een vorm van ultieme liefde.

Ik snap de theologie erachter wel, ik vind het alleen ronduit absurd. Het verschilt daarin voor mij niet van al die andere religieuze constructies.

Jij ziet die bloedoffers uit het OT als voorproef op de komst van de messias. Ik zie de theologie rondom Jezus' kruisdood als een Hellenistisch voortborduursel op diezelfde offercultus. Dat snijdt voor mij perfect hout :)
pi_190379700
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:39 schreef dop het volgende:

[..]

Die vergeving is er niet voor de zogenaamde dader in dit geval.
Die vergeving is er voor god zelf, om de hele valse goddelijke constructie in stand te houden.
Vergeving is namelijk onvoorwaardelijk, en dat ontbreekt aan het hele verhaal.
Die vergeving is er voor iedereen, dankzij de dood van Jezus Christus.

Vergeven worden voor je zonden is bevrijdend. De last van het gewicht van schuld valt van je schouders af. Dat gaat gepaard met een spirituele transformatie, omdat je weer in contact kunt staan met God, terwijl dat eerst niet mogelijk was.

Volgens wie of wat is vergeving onvoorwaardelijk?

Het probleem is dat als er geen enkele consequentie aan onrecht is verbonden, er ook geen sprake kan zijn van rechtvaardigheid.

Het is niet eerlijk als alles zonder meer wordt vergeven. Dan kan iedereen ongestraft doen en laten wat hij wil. Is dat goed?

Dus nee, God kan niet onvoorwaardelijk vergeven. Er moet iets tegenover staan. En dat heeft God dus op zichzelf genomen, door zelf de prijs voor onze zonden te betalen.

Vervolgens vraagt hij ons om anderen wel te vergeven, en te blijven vergeven.

quote:
Het rijtje met zonde die jij opnoemt, komen in de bijbel voor, en worden vaak helemaal niet als een probleem gezien.
Sterker nog god maakt zichzelf maar al te vaak schuldig aan zijn eigen wetten, als we de bijbel mogen geloven.
De bijbel is dan ook geen mooiere voorstelling van zaken dan de werkelijkheid.

Niet alles dat in de bijbel voorkomt, is echter de wil van of opdracht van of goedgekeurd door God.

Vaak luisteren de mensen in de bijbel niet naar God en doen hun eigen wil, vaak met rampzalige en/of dieptrieste gevolgen die nog generaties doorwerken. Net zoals in ons leven, waar de daden van onze voorouders directe gevolgen hebben op ons leven. De bijbel verhult dit allemaal niet.

Verder blijft God God en is geen mens zoals wij. Hij blijft de ultieme autoriteit.

En als je daar geen rekening mee houdt, kun je voor de gevolgen verantwoordelijk worden gehouden.
pi_190379822
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat snap ik; ik bedoel dat er blijkbaar buiten die twee opties geen andere uitweg is.
Nee, die is er inderdaad niet. Ten minste niet als je zowel de wet wilt handhaven en dus rechtvaardig wilt zijn, en tegelijkertijd iedereen wil vergeven omdat je genadevol bent.

quote:
Wat mij fascineert, is dat jij (en andere christenen) deze theologie heel rationeel kunnen uitleggen, op bijna juridische wijze, terwijl het in de kern een uiterst absurde situatie is.
Dat is jouw persoonlijke mening. Ik vind er niets absurds aan. Het is een kwestie van een dilemma: of je laat de hele mensheid zelf de prijs voor hun daden betalen, of je betaalt die prijs in hun plaats.

quote:
In jouw analogie hebben we te maken met een rechter, die een wet hanteert voor eigengeschapen wezens, en vervolgens zodanig gebonden is aan die wet ("De rechter kan namelijk zijn wet niet aan de kant schuiven; De wet is een uitdrukking van Gods wezen/essentie/karakter") dat hij moet kiezen tussen de eeuwige dood van die wezens, of zelf de ultieme straf volgens zijn eigen wet te ondergaan. En dat verkoop je dan als een vorm van ultieme liefde.
Volgens mij begrijp je niet hoe de wet een expressie is van een realiteit die direct voortvloeit uit het gegeven dat God is en niet kan verdwijnen.

Je kan niet om God heen. Je kan niet én willen leven, én niet in harmonie met God handelen.

Dat is alsof je én wilt zien, én het licht uit wilt hebben. Zonder licht kun je niet zien. Wat als zien nu essentieel is, bijvoorbeeld zodat je in een bepaalde situatie niet van een afgrond te pletter valt en sterft. Stel je voor dat je op basis hiervan een wet moet maken, hoe zou die dan luiden? 'Gij zult het licht niet uitdoen', bijvoorbeeld. Dat is geen arbitraire wet waar je ook omheen zou kunnen, maar een logische wet die aansluit op de realiteit waarin rekening wordt gehouden met de eigenschappen van licht, donker en het feit dat mensen te pletter kunnen vallen.

Zodoende is de wet van God simpelweg een expressie in woorden van Gods natuur en karakter. Zodra je onafhankelijk van God raakt, verlies je ook het leven. Dus de wet beschrijf voor mensen in begrijpelijke taal het onderscheid tussen rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid, om het leven te preserveren. Zodat je het licht niet uitdoet en te pletter valt, dus.

quote:
Ik snap de theologie erachter wel, ik vind het alleen ronduit absurd. Het verschilt daarin voor mij niet van al die andere religieuze constructies.
Ik weet niet of je het snapt, omdat je het paradigma niet aanhangt. Misschien geldt dit wel:

1 Korinthiërs 2:14 Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.

quote:
Jij ziet die bloedoffers uit het OT als voorproef op de komst van de messias. Ik zie de theologie rondom Jezus' kruisdood als een Hellenistisch voortborduursel op diezelfde offercultus. Dat snijdt voor mij perfect hout :)
En dat vind ik dus absurd. Maar wat schiet jij daarmee op?

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-12-2019 14:57:15 ]
pi_190380005
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2019 13:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Maar hij heeft die wet zelf gemaakt én wist als alwetende dat de mens zich niet aan de wet zou (kunnen) houden. Dus waar slaat het creëren van die wet dan uberhaupt op? In het verlengde daarvan; waar slaat de schepping van de mens dan uberhaupt op?
Wat ik dus probeer uit te leggen is dat die wet niet is 'gemaakt', maar een expressie is van Zijn karakter en daarom niet anders kan zijn dan Hij is, want God verandert niet.

Zie mijn bericht aan Haushofer hierboven over licht en donker.

quote:
Waarom moet het per se een offer zijn en niet bijv. spijtbetuiging op de dag des oordeels? En is het wel echt een volledig offer aangezien Jezus niet de eeuwigheid in de hel hoeft door te brengen terwijl dat eigenlijk wel de straf is die er voor staat?
Daar kan ik alleen een theologisch antwoord op geven. In de bijbel wordt beschouwd dat het leven in het bloed zit. Daarom is een bloedoffer nodig, omdat de prijs voor de zonde de dood is. Er moet een leven worden ontnomen en daarvoor is bloed nodig.

Wanneer iemand een dier kwam offeren, diende hij zijn zonden te bekennen op dat dier. Die zonden werden dan in spirituele zin overgedragen op dat dier. Vervolgens werd het dier gedood. Het bloed werd vervolgens de tempel ingebracht. Eenmaal per jaar verscheen God om de tempel te reinigen van alle bekende zonden die via het bloed erin waren gebracht.

Een 'eeuwigheid in de hel doorbrengen' is een bepaalde interpretatie van wat de bijbel over die bestraffing zegt, maar niet de enige.

Zelf hang ik een dergelijke interpretatie niet aan. Ik geloof niet in een 'eeuwige hel', maar in een eeuwige dood, volledige vernietiging.

Jezus hoefde echter niet eeuwig dood te blijven, omdat hij geen zonden had begaan. Daarom was het rechtvaardig om weer op te staan uit de dood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')