Er moest inderdaad iemand betalen voor de prijs van onze zonden (oftewel onrecht of overtreding van de wet): wij zelf, of iemand anders in onze plaats.quote:Op dinsdag 10 december 2019 06:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zal, maar het was blijkbaar wel nodig voor verzoening: daarvoor moest bloed worden gevloeid.
Met een offercultusredenatie als motivatie.
Er zitten nogal wat drogredenen en aannames in je post.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er moest inderdaad iemand betalen voor de prijs van onze zonden (oftewel onrecht): wij zelf, of iemand anders in onze plaats.
Anders is er sprake van anarchie of anomie.
Een rechtvaardige God kan zijn wet niet opofferen ten gunste van de overtreders.
Dat zouden wij ook niet passelijk vinden: iemand overtreedt de wet, dus je heft de wet op in plaats van de overtreder te bestraffen.
Stel je eens voor wat voor reacties je dan zou krijgen.
Ik leg het uit vanuit het perspectief van het christelijk geloof. In dat perspectief is Gods wet inderdaad rechtvaardig.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:23 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Er zitten nogal wat drogredenen en aannames in je post.
Je gaat er bv vanuit dat de wet rechtvaardig is.
Ook je gevolgtrekking dat er iemand moet betalen voor zonde is een non sequitur.
Wat betekent het precies dat iemand anders voor mijn zonden moet "betalen"? Dat is in mijn ogen ook "anarchie". Ik vind het in elk geval raar.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er moest inderdaad iemand betalen voor de prijs van onze zonden (oftewel onrecht of overtreding van de wet): wij zelf, of iemand anders in onze plaats.
Anders is er sprake van anarchie of anomie.
Binnen het Christelijke geloof was het offeren van beesten slechts een visuele weergave van wat de messias uiteindelijk zou doen. Een aankondiging, of 'schaduw', een typologie.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat betekent het precies dat iemand anders voor mijn zonden moet "betalen"? Dat is in mijn ogen ook "anarchie". Ik vind het in elk geval raar.
Ook niet zo gek natuurlijk: het is ontstaan vanuit het offerdenken, het idee dat je een beest moet slachten om god tevreden te houden of een soort kosmische orde in stand te houden.
Daarom kan God nooit rechtvaardig èn tegelijkertijd liefdevol zijn. Die twee sluiten elkaar zo'n beetje uit.quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een rechtvaardige God kan zijn wet niet opofferen ten gunste van de overtreders.
Tenzij hij dus zelf de straf ondergaat voor andermans overtredingen van zijn eigen wet. Dat maakt hem nu juist zowel rechtvaardig als liefdevol: de wet wordt gehandhaafd, maar iedereen kan worden vergeven voor de overtredingen.quote:Op dinsdag 10 december 2019 15:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daarom kan God nooit rechtvaardig èn tegelijkertijd liefdevol zijn. Die twee sluiten elkaar zo'n beetje uit.
Het gaat hier in wezen om staatsinrichting, niet om persoonlijke 1 op 1 relaties.quote:En God jkan inderdaad iets niet wat wij mensen wel kunnen: vergeven om niet.
Het probleem is dat jij niet iemand kunt vergeven voor het leed dat iemand iemand anders aan heeft gedaan, en verwachten dat daarmee alles in orde is. Hoe zit het met het slachtoffer zelf?quote:De zin uit het onze vader "en vergeef ons onze zonden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren" klopt dan ook voor geen meter. Wij mensen vergeven om niet, God kan alleen vergeven "tegen een prijs".
Als er een onschuldig mens voor moet sterven is het per definitie NIET rechtvaardig!quote:Op dinsdag 10 december 2019 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tenzij hij dus zelf de straf ondergaat voor andermans overtredingen van zijn eigen wet. Dat maakt hem nu juist zowel rechtvaardig als liefdevol: de wet wordt gehandhaafd, maar iedereen kan worden vergeven voor de overtredingen.
Hetzelfde geldt voor het straffen van iemand voor iemand anders' zonden. Dat zie je echter door de hele Bijbel en het wordt nog normaal gevonden ook. Het staat zelfs in de 10 geboden...quote:[..]
Het gaat hier in wezen om staatsinrichting, niet om persoonlijke 1 op 1 relaties.
[..]
Het probleem is dat jij niet iemand kunt vergeven voor het leed dat iemand iemand anders aan heeft gedaan, en verwachten dat daarmee alles in orde is. Hoe zit het met het slachtoffer zelf?
God kan dus niet werkelijk vergeven "om niet" zoals wij dat kunnen. Ik zie er geen liefde of genade of iets dergelijks in. Er moet, hoe dan ook, betaald worden! Met bloed, hoe primitief....quote:God staat boven ons en de overtredingen die we doen, hebben voornamelijk betrekking op andere mensen, niet specifiek op God zelf.
De situatie is dus vergelijkbaar met een rechter die jou veroordeelt, maar vervolgens na zijn oordeel aanbiedt om zelf de straf te ondergaan die hij zelf heeft opgelegd omdat anders "de wet niet wordt vervuld".quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus degene die jou veroordeelt, is ook degene die voor jou de straf uitzit, zodat jij vergeven kunt worden.
De vraag is eigenlijk: waarom is dit? Wordt God gebonden door zijn wet, of wordt de wet gebonden door God? En in het tweede geval: waarom vindt God die "rechtvaardigheid" dan zoveel belangrijker dan de redding van zoveel mensen die nu verloren gaan (op basis van een geloofsovertuiging)?quote:Op dinsdag 10 december 2019 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Aangezien de straf op overtredingen van Gods wet de dood is...
En als god je vergeeft dan hoef je jezelf niet deze vraag te stellen?quote:Op dinsdag 10 december 2019 15:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het probleem is dat jij niet iemand kunt vergeven voor het leed dat iemand iemand anders aan heeft gedaan, en verwachten dat daarmee alles in orde is. Hoe zit het met het slachtoffer zelf?
Ja, en nee.quote:Op dinsdag 10 december 2019 16:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De situatie is dus vergelijkbaar met een rechter die jou veroordeelt, maar vervolgens na zijn oordeel aanbiedt om zelf de straf te ondergaan die hij zelf heeft opgelegd omdat anders "de wet niet wordt vervuld".
Ik vind dat nogal bizar, maar ala.
De wet is een uitdrukking van Gods wezen/essentie/karakter. De wet is dus een natuurlijke uitvloeiing van God zelf, geen arbitrair iets.quote:Op dinsdag 10 december 2019 16:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De vraag is eigenlijk: waarom is dit? Wordt God gebonden door zijn wet, of wordt de wet gebonden door God? En in het tweede geval: waarom vindt God die "rechtvaardigheid" dan zoveel belangrijker dan de redding van zoveel mensen die nu verloren gaan (op basis van een geloofsovertuiging)?
Nou ja, ik ken de christelijke antwoorden hierop wel zo'n beetje, ik vind het gewoon een erg raar verhaal.
Nu leg je me woorden in de mond volgens mij.quote:Op dinsdag 10 december 2019 17:03 schreef dop het volgende:
[..]
En als god je vergeeft dan hoef je jezelf niet deze vraag te stellen?
Dan is alles in orde?
Ik zie geen enkel verschil!
okay? Wat leg ik je in de mond?quote:Op woensdag 11 december 2019 11:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu leg je me woorden in de mond volgens mij.
Wat ik probeerde te zeggen is dat de situaties niet vergelijkbaar zijn. Niet dat het niet belangrijk is dat mensen elkaar (om niet) vergeven.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:13 schreef dop het volgende:
[..]
okay? Wat leg ik je in de mond?
Jij haalt aan waarom we niet voor een ander kunnen vergeven. Waarom zou god dat dan wel kunnen.
De vergeving door God is een soort drogreden om de zogenaamde schuldige natuur van de mens te vergeven. Die schuld is op voorhand al een verzinsel.
alleen kun je dat niet uitleggen.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik probeerde te zeggen is dat de situaties niet vergelijkbaar zijn.
vergeving om niet, doe je voor jezelf, je eigen ego.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik probeerde te zeggen is dat de situaties niet vergelijkbaar zijn. Niet dat het niet belangrijk is dat mensen elkaar (om niet) vergeven.
Dat kan ik best uitleggen hoor. Maar ik weet niet of je het begrijpt.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:20 schreef dop het volgende:
[..]
alleen kun je dat niet uitleggen.
Het valt namelijk niet uit te leggen tenzij je op voorhand maar aanneemt dat iedereen schuldig word geboren.
Die vergeving is er niet voor de zogenaamde dader in dit geval.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan ik best uitleggen hoor. Maar ik weet niet of je het begrijpt.
God is schepper en heeft daarom autoriteit over iedereen.
Een mens kan die positie niet innemen.
Als je wordt vergeven door iemand anders, neemt dat niet de schuld weg ten opzichte van God, die autoriteit heeft.
Als iemand je auto steelt, kan je die persoon wel vergeven, maar als hij vervolgd wordt en schuldig wordt bevonden, wordt toch een straf opgelegd. Want dat is de wet. Dus de rechter bepaalt en de rechter is God. Daarom gaat het om 2 verschillende situaties.
Ik heb het niet gehad over 'schuldig worden geboren', dat haal je er nu zelf bij.
Het belang van autoriteit en wetten is dat het leven wordt beschermd.
God, de wet en schuld zijn er niet om je het leven zuur te maken, maar om het leven te preserveren en geluk te waarborgen.
Als iedereen zich aan de wetten van God zou houden, zouden de volgende dingen niet meer bestaan:
- oorlog
- moord
- verkrachting
- pedofilie
- mensenhandel
- diefstal
- corruptie
- uitbuiting
- allerlei problemen als gevolg van hebzucht
- pesten
- mishandeling
- bedrog
- oplichting
- egoïsme
- uitbuiting
- enz. enz.
Stel je voor hoe de wereld eruit zou zien zonder al die dingen. Dat kunnen wij niet eens denk ik. De hele wereld is gebouwd op overtredingen van Gods wet. Want dat is de menselijke natuur.
Iedereen is wel ergens schuldig aan. Niemand heeft zijn naasten perfect liefgehad.
Dus iedereen heeft ook vergeving nodig.
Maar hij heeft die wet zelf gemaakt én wist als alwetende dat de mens zich niet aan de wet zou (kunnen) houden. Dus waar slaat het creëren van die wet dan uberhaupt op? In het verlengde daarvan; waar slaat de schepping van de mens dan uberhaupt op?quote:Op woensdag 11 december 2019 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar het is niet alleen omdat 'anders de wet niet wordt vervuld'. Want de wet had kunnen worden vervuld als jij zelf gewoon je straf zou ondergaan.
Hij heeft zelf de wet gemaakt en is almachtig. Waarom dan niet de wet aanpassen of laten vallen? Gaat God gebukt onder zijn eigen wet waarvan hij wist wat het gevolg zou zijn?quote:Dus waarom laat hij jou zelf niet zonder meer de straf ondergaan? Omdat die rechter te veel om je geeft om je te veroordelen en te laten sterven.
Waarom moet het per se een offer zijn en niet bijv. spijtbetuiging op de dag des oordeels? En is het wel echt een volledig offer aangezien Jezus niet de eeuwigheid in de hel hoeft door te brengen terwijl dat eigenlijk wel de straf is die er voor staat?quote:Dus uit genade neemt hij jouw schuld op zich en ondergaat zelf de straf die de wet eist. En daarmee ga jij vrijuit.
Dat snap ik; ik bedoel dat er blijkbaar buiten die twee opties geen andere uitweg is.quote:Op woensdag 11 december 2019 10:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, en nee.
Het eerste deel klopt.
Maar het is niet alleen omdat 'anders de wet niet wordt vervuld'. Want de wet had kunnen worden vervuld als jij zelf gewoon je straf zou ondergaan.
Die vergeving is er voor iedereen, dankzij de dood van Jezus Christus.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:39 schreef dop het volgende:
[..]
Die vergeving is er niet voor de zogenaamde dader in dit geval.
Die vergeving is er voor god zelf, om de hele valse goddelijke constructie in stand te houden.
Vergeving is namelijk onvoorwaardelijk, en dat ontbreekt aan het hele verhaal.
De bijbel is dan ook geen mooiere voorstelling van zaken dan de werkelijkheid.quote:Het rijtje met zonde die jij opnoemt, komen in de bijbel voor, en worden vaak helemaal niet als een probleem gezien.
Sterker nog god maakt zichzelf maar al te vaak schuldig aan zijn eigen wetten, als we de bijbel mogen geloven.
Nee, die is er inderdaad niet. Ten minste niet als je zowel de wet wilt handhaven en dus rechtvaardig wilt zijn, en tegelijkertijd iedereen wil vergeven omdat je genadevol bent.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat snap ik; ik bedoel dat er blijkbaar buiten die twee opties geen andere uitweg is.
Dat is jouw persoonlijke mening. Ik vind er niets absurds aan. Het is een kwestie van een dilemma: of je laat de hele mensheid zelf de prijs voor hun daden betalen, of je betaalt die prijs in hun plaats.quote:Wat mij fascineert, is dat jij (en andere christenen) deze theologie heel rationeel kunnen uitleggen, op bijna juridische wijze, terwijl het in de kern een uiterst absurde situatie is.
Volgens mij begrijp je niet hoe de wet een expressie is van een realiteit die direct voortvloeit uit het gegeven dat God is en niet kan verdwijnen.quote:In jouw analogie hebben we te maken met een rechter, die een wet hanteert voor eigengeschapen wezens, en vervolgens zodanig gebonden is aan die wet ("De rechter kan namelijk zijn wet niet aan de kant schuiven; De wet is een uitdrukking van Gods wezen/essentie/karakter") dat hij moet kiezen tussen de eeuwige dood van die wezens, of zelf de ultieme straf volgens zijn eigen wet te ondergaan. En dat verkoop je dan als een vorm van ultieme liefde.
Ik weet niet of je het snapt, omdat je het paradigma niet aanhangt. Misschien geldt dit wel:quote:Ik snap de theologie erachter wel, ik vind het alleen ronduit absurd. Het verschilt daarin voor mij niet van al die andere religieuze constructies.
En dat vind ik dus absurd. Maar wat schiet jij daarmee op?quote:Jij ziet die bloedoffers uit het OT als voorproef op de komst van de messias. Ik zie de theologie rondom Jezus' kruisdood als een Hellenistisch voortborduursel op diezelfde offercultus. Dat snijdt voor mij perfect hout
Wat ik dus probeer uit te leggen is dat die wet niet is 'gemaakt', maar een expressie is van Zijn karakter en daarom niet anders kan zijn dan Hij is, want God verandert niet.quote:Op woensdag 11 december 2019 13:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Maar hij heeft die wet zelf gemaakt én wist als alwetende dat de mens zich niet aan de wet zou (kunnen) houden. Dus waar slaat het creëren van die wet dan uberhaupt op? In het verlengde daarvan; waar slaat de schepping van de mens dan uberhaupt op?
Daar kan ik alleen een theologisch antwoord op geven. In de bijbel wordt beschouwd dat het leven in het bloed zit. Daarom is een bloedoffer nodig, omdat de prijs voor de zonde de dood is. Er moet een leven worden ontnomen en daarvoor is bloed nodig.quote:Waarom moet het per se een offer zijn en niet bijv. spijtbetuiging op de dag des oordeels? En is het wel echt een volledig offer aangezien Jezus niet de eeuwigheid in de hel hoeft door te brengen terwijl dat eigenlijk wel de straf is die er voor staat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |