abonnement Unibet Coolblue
pi_189743376
💐🌸💮🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

Hier verder *O*

Jammer Athlon van de beukenhaag.
Ooit exemplaren, die klaarlagen voor de stort, meegekregen.
Aangevuld met uit tuincentrum.
De man zei, dat er 50% kans was op mislukken en adviseerde een mestkorrel.
Tijdens het graven van een geul - gevuld met puin door vorige buurman ~O> - hebben de struiken 2/3 dagen in cementkuipen met water gestaan.
Oud en nieuw is aangeslagen en nu zeker 2 m. hoog.

Verhaaltje om te laten zien, dat het ook goed kan gaan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door AnneX op 02-11-2019 11:23:12 ]
pi_189744222
Naja, valt op zich nog mee. Ik had 38 haagboompjes aangeplant vorig jaar. Daarvan zijn dus een stuk of 10 dood en sommige zijn nog niet sterk aangeslagen. Degene die dood zijn gegaan zijn nu dus onder garantie vervangen.

Alleen had ik gevraagd voor liguster ipv beukenhaag. Liguster slaan beter aan. Ik had namelijk ook wat lage liguster tegelijk aangeplant met de beukenhaag. En de liguster zijn allemaal wel aangeslagen.


pi_189746372
Zijn jullie al winterklaar?
Resistance is futile.
pi_189746456
Ik moet nog alle zooi die van de Henkboom gevallen is uit mijn borders trekken, allemaal coniferenzooi.

Ik heb de meeste zooi al met de bladblazer van m'n schoonouders uit het grind gezogen, dat ging heel goed.

Verder hebben we vandaag de oude schuttingdelen die we 2 weken geleden vervangen hebben, uit elkaar getrokken en naar de stort gebracht. Gewoon met de blote handen, dingen waren zo enorm rot dat het weinig moeite was.

We hadden nog een stapel gebroken tegels, die liggen nu ook op de stort.

Ik heb m'n Annabelle strong terug gesnoeid, begon aan alle kanten bruin te worden.

Ik heb alle bloembollen in de grond zitten. M'n grote border is opnieuw aangeplant nu.

Verder wat zooi in de schuur gezet. Ik heb nog een deur en een glasplaat die naar de schuur moeten.

Dan nog wat voorzieningen treffen voor de vogeltjes.

Oh ja! Pomp uit de vijver halen moet binnenkort!
Resistance is futile.
pi_189746471
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 12:22 schreef athlonkmf het volgende:
Naja, valt op zich nog mee. Ik had 38 haagboompjes aangeplant vorig jaar. Daarvan zijn dus een stuk of 10 dood en sommige zijn nog niet sterk aangeslagen. Degene die dood zijn gegaan zijn nu dus onder garantie vervangen.

Alleen had ik gevraagd voor liguster ipv beukenhaag. Liguster slaan beter aan. Ik had namelijk ook wat lage liguster tegelijk aangeplant met de beukenhaag. En de liguster zijn allemaal wel aangeslagen.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik ben best wel fan van liguster. Ik ben gek op snoeien en ik kan me om de week uitleven op het bolboompje dat ik hier heb.
Resistance is futile.
pi_189746480
Wat doen jullie met de hosta's deze tijd van het jaar? Afknippen of helemaal laten afsterven tot er niets meer van over is?
Resistance is futile.
pi_189747063
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:31 schreef Seven. het volgende:
Ik moet nog alle zooi die van de Henkboom gevallen is uit mijn borders trekken, allemaal coniferenzooi.

Ik heb de meeste zooi al met de bladblazer van m'n schoonouders uit het grind gezogen, dat ging heel goed.

Verder hebben we vandaag de oude schuttingdelen die we 2 weken geleden vervangen hebben, uit elkaar getrokken en naar de stort gebracht. Gewoon met de blote handen, dingen waren zo enorm rot dat het weinig moeite was.

We hadden nog een stapel gebroken tegels, die liggen nu ook op de stort.

Ik heb m'n Annabelle strong terug gesnoeid, begon aan alle kanten bruin te worden.

Ik heb alle bloembollen in de grond zitten. M'n grote border is opnieuw aangeplant nu.

Verder wat zooi in de schuur gezet. Ik heb nog een deur en een glasplaat die naar de schuur moeten.

Dan nog wat voorzieningen treffen voor de vogeltjes.

Oh ja! Pomp uit de vijver halen moet binnenkort!
Ik zit regelmatig wat bladeren op te vegen en in de heg te gooien. Daar had ik ook wat compostwormen uitgezet. Dus die zullen dat wel fijn vinden. Ik ga volgend zomer een hoekje maken waar ik GFT in kan gooien en dan hopen dat de compostwormen een beetje gezonde grond maken.

Voor de rest weinig winterklaar gedoe. Heg dus aangeplant De borders worden bruin en verwelken vanzelf. Ga ik niks meer aan doen nu.
pi_189747679
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:32 schreef Seven. het volgende:
Wat doen jullie met de hosta's deze tijd van het jaar? Afknippen of helemaal laten afsterven tot er niets meer van over is?
Ik heb het in het verleden allebei gedaan, in de herfst afknippen en in het voorjaar dood blad weghalen. Ik heb nooit een verschil voor de hosta zelf gemerkt. Die deed het altijd super.

Laten liggen tot er niets meer van over was heb ik nooit gedaan. Dat duurt langer dan het voorjaar en het is fijn om een opgeruimd tuintje te hebben als het weer mooi weer wordt (al zal het voor de grond zelf ongetwijfeld beter zijn om het blad zo lang mogelijk te laten liggen).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189747700
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 12:22 schreef athlonkmf het volgende:
Naja, valt op zich nog mee. Ik had 38 haagboompjes aangeplant vorig jaar. Daarvan zijn dus een stuk of 10 dood en sommige zijn nog niet sterk aangeslagen. Degene die dood zijn gegaan zijn nu dus onder garantie vervangen.

Alleen had ik gevraagd voor liguster ipv beukenhaag. Liguster slaan beter aan. Ik had namelijk ook wat lage liguster tegelijk aangeplant met de beukenhaag. En de liguster zijn allemaal wel aangeslagen.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik duim voor je liguster!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189747989
Winterklaar: gras voor laatste keer gemaaid.
Glazen deco vazen omgekeerd gezet om stukvriezen te voorkomen.
Drie soorten bollen in de grond: tulp, alium en nog een tulp.
Aluin staat al weer 10 cm bóven de grond.
Níet de Annabelle strong en hibiscus gekort, want dat hoort in het Voorjaar. (8>

Zag nog een tip voor de dahlia’s, na eerste vorst kortzetten - uitgraven :X en droog bewaren.
Gelukkig zijn de dahlia’s - in een haag - van de buurvrouw. w/
pi_189748664
Goed bezig iedereen @tuin.

Geen bollen hier. Alles dat er staat wordt mooi vol en is winterhard/vast, voor mij prima, hoeven geen blommen verder in. Wel nog 1x grasmaaien maar vandaag te nat.

We hebben ook een bladblazer tegenwoordig _O- Maar vegen in de tuin is veeeeeel sneller en beter te managen, want ik wil al het gevallen blad van het pad en gras tussen de planten hebben.
  zaterdag 2 november 2019 @ 21:35:57 #12
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_189751494
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:31 schreef Seven. het volgende:

Ik heb de meeste zooi al met de bladblazer van m'n schoonouders uit het grind gezogen, dat ging heel goed.

Vertel, welke?

Ik heb grind voor en wil ook zo'n ding, maar wil niet dat het grind zuigt.
  zaterdag 2 november 2019 @ 21:45:14 #13
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189751701
quote:
5s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:32 schreef Seven. het volgende:
Wat doen jullie met de hosta's deze tijd van het jaar? Afknippen of helemaal laten afsterven tot er niets meer van over is?
Gewoon laten liggen want ik ben niet van de tuintjes met de zwarte grond. w/

De criticus zegt dan dat ik een luie tuinder ben en niet wil opruimen, ik zie dat zelf anders. Ik laat de tuin de tuin zijn en als planten afsterven dan hoort dat bij het proces door de seizoenen heen. Alleen als het een erge rommel wordt dan grijp ik in en snoei ik de dode stengels weg. Ik doe dit ook vaak later in de winter als alles goed is afgestorven, zeg januari of februari.

Baldafval op het pad en op het gras gooi ik nu ook in de borders op de vaste planten waar het kan composteren.

[ Bericht 13% gewijzigd door kaasplankje op 02-11-2019 21:51:07 ]
pi_189752669
dat doe ik ook met het baldafval :Y :P
  zaterdag 2 november 2019 @ 22:30:40 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189752732
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 18:22 schreef AnneX het volgende:
Winterklaar: gras voor laatste keer gemaaid.
Glazen deco vazen omgekeerd gezet om stukvriezen te voorkomen.
Drie soorten bollen in de grond: tulp, alium en nog een tulp.
Aluin staat al weer 10 cm bóven de grond.
Níet de Annabelle strong en hibiscus gekort, want dat hoort in het Voorjaar. (8>

Zag nog een tip voor de dahlia’s, na eerste vorst kortzetten - uitgraven :X en droog bewaren.
Gelukkig zijn de dahlia’s - in een haag - van de buurvrouw. w/
Oh shit, echt? :o
Resistance is futile.
  zaterdag 2 november 2019 @ 22:37:39 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189752896
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 21:35 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Vertel, welke?

Ik heb grind voor en wil ook zo'n ding, maar wil niet dat het grind zuigt.
Goedkoop oud ding (ik weet niet welke), ik heb wel besloten dat wij er ook 1 moeten maar zal ws pas gebeuren als die dingen in de aanbieding komen.

Je zet zo'n blazer dus op zuigstand en met het mondstuk echt op het grind. Daar trekt 'ie het lichte spul tussenuit en het grind laat 'ie zakken als je het mondstuk een stukje optilt. Er komt echt maar weinig in de zak terecht. Takjes etc blijft een crime, die worden er niet tussenuit gezogen.

En als die zak vol komt te zitten, dan wordt het gruwelijk zwaar.

Tenminste, met dat goedkope merkloze oude ding van m'n schoonouders dus. Ik hou me ook warm aanbevolen voor tips.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 november 2019 @ 22:39:53 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189752936
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 22:27 schreef Blues het volgende:
dat doe ik ook met het baldafval :Y :P
Balderen gaan bij mij in de container, onder de haag laat ik lekker liggen.
Resistance is futile.
pi_189753722
Oh ja...mn.X scoorde een electrische bladblazer in de kringloop en speelde ermee.
Balderen alle kanten op, tot ik zei dat het in de perken “mocht”...
Gelukkig minder herrie van het ding dan de wekelijkse diesel blazer om 8 uur ‘s morgens van de man, die het kerkhof verderop schoon blaast. :X
pi_189753749
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 november 2019 22:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh shit, echt? :o
:D in vrijwel ieder topic: bloei vóor de langste dag: snoeien in najaar.
Bloei ná de langste dag: snoei in Voorjaar. w/
# komtgoedjoh.
pi_189754099
Ik zit te wachten tot de boom van de buren uitvalt. Dan kan ik alles lekker bedekken en geen omkijken mar tot de Lente.
pi_189754448
Ik gebruik de bladblazer vooral om de stof in mijn garage naar buiten te blazen... maar die is ook goed geschikt om bladeren op te zuigen. Nadeel is dat deze ook gelijk versnipperd in het zal komt. En als de bladeren een beetje nat zijn, dan krijg je een natte smurrie
pi_189754655
Ik was ook gaan bedekken. En toen ging het hard waaien en was alles weer weg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie zondag 3 november 2019 @ 01:48:28 #23
169210 liesje1979
pi_189755061
Over twee weken ofzo doe ik nog een rondje voorjaarsbollen planten. Verder moet ik eigenlijk nog een laatste keer grasmaaien, dat kan toch nog wel? Ik heb bijna geen blad in de tuin, maar op mijn werk hebben we letterlijk bergen met bladeren, denk dat ik een vuilniszak vol ga proppen en deze over mijn borders uit ga strooien. Voor de rest vind ik het geloof ik wel best zo, weet ook niet zo goed wat nog meer te snoeien enzo. Ohja de druif ga ik terugsnoeien maar pas over een maandje denk ik.
  One tough cookie zondag 3 november 2019 @ 01:49:32 #24
169210 liesje1979
pi_189755068
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 00:11 schreef athlonkmf het volgende:
Ik gebruik de bladblazer vooral om de stof in mijn garage naar buiten te blazen... maar die is ook goed geschikt om bladeren op te zuigen. Nadeel is dat deze ook gelijk versnipperd in het zal komt. En als de bladeren een beetje nat zijn, dan krijg je een natte smurrie
Versnipperde bladeren composteren volgens mij wel veel beter.
pi_189757021
Ik heb nog wat onkruid uit de tuin getrokken. De Mandevilla (mijn cadeautje) heb ik gesnoeid en op zolder gezet. Hopelijk heb ik dat goed gedaan...
Voor de rest is het wachten tot het voorjaar.
  zondag 3 november 2019 @ 11:03:51 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189757937
Coniferenzooi geeft zeker geen goede compost :(
Resistance is futile.
pi_189758711
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 23:23 schreef AnneX het volgende:

[..]

:D in vrijwel ieder topic: bloei vóor de langste dag: snoeien in najaar.
Bloei ná de langste dag: snoei in Voorjaar. w/
# komtgoedjoh.
Zegt tuinorgie ook :Y Maar die heeft ook nog andere wensen voor de planten :D
Nog steeds erg makkelijk en fijn die aanwijzingen *O*

Sering bloeit nu voor de 3e keer O+
pi_189758757
quote:
14s.gif Op zondag 3 november 2019 01:48 schreef liesje1979 het volgende:
Over twee weken ofzo doe ik nog een rondje voorjaarsbollen planten. Verder moet ik eigenlijk nog een laatste keer grasmaaien, dat kan toch nog wel? Ik heb bijna geen blad in de tuin, maar op mijn werk hebben we letterlijk bergen met bladeren, denk dat ik een vuilniszak vol ga proppen en deze over mijn borders uit ga strooien. Voor de rest vind ik het geloof ik wel best zo, weet ook niet zo goed wat nog meer te snoeien enzo. Ohja de druif ga ik terugsnoeien maar pas over een maandje denk ik.
Yep, tuin.orgmail waar ik al mijn planten in heb gezet zegt voor november o.a.: laatste keer maaien
Als je het niet precies weet zou ik er echt eens een uurtje voor gaan zitten om je planten in mijntuin.org te zetten het is zo vreselijk makkelijk wat je wanneer moet doen *O*
  zondag 3 november 2019 @ 12:38:20 #29
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189759313
De druif heb ik vorige week helemaal teruggesnoeid. Eigenlijk had ik één lange tak willen houden, maar ik knipte mis en weg was 'ie ;(.

De ambers zijn ook alweer winterklaar, het wachten is nu op eind van de maand, dan gaat het mes weer in de vijg en de appelboom.

Ik heb alle planten in onze tuin in een lijstje gezet met data erbij voor snoeien etc. Dat lijstje moet nog even op chronologische volgorde, en dan is het een to-do lijstje. Maar misschien ga ik toch ook even op die orgiesite kijken, klinkt toch wel handig :+.
KuikenGuppy
pi_189759567
Wat moet ik eigenlijk met de zaden van de vaste planten doen? Bewaren en in voorjaar weer planten. Of nu al uitstrooien?
  zondag 3 november 2019 @ 17:06:51 #31
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_189764443
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 november 2019 22:37 schreef Seven. het volgende:

[..]

Goedkoop oud ding (ik weet niet welke), ik heb wel besloten dat wij er ook 1 moeten maar zal ws pas gebeuren als die dingen in de aanbieding komen.

Je zet zo'n blazer dus op zuigstand en met het mondstuk echt op het grind. Daar trekt 'ie het lichte spul tussenuit en het grind laat 'ie zakken als je het mondstuk een stukje optilt. Er komt echt maar weinig in de zak terecht. Takjes etc blijft een crime, die worden er niet tussenuit gezogen.

En als die zak vol komt te zitten, dan wordt het gruwelijk zwaar.

Tenminste, met dat goedkope merkloze oude ding van m'n schoonouders dus. Ik hou me ook warm aanbevolen voor tips.
Ze zijn niet zo heel duur toch? lijkt mij dat je voor 100-150 wel iets mag verwachten van zo'n ding? of valt dat nog tegen.
Hier vrijwel alleen blad en geen takjes.
  zondag 3 november 2019 @ 17:08:42 #32
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_189764487
Ik heb een maandje geleden een boerenhortensia geknipt, dacht dat ie dood aan het gaan was.
Afijn, ding zit nu vol in de knop... hoe kan dat nou weer. :')
pi_189764752
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 17:08 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik heb een maandje geleden een boerenhortensia geknipt, dacht dat ie dood aan het gaan was.
Afijn, ding zit nu vol in de knop... hoe kan dat nou weer. :')
Knoppen komen op oud hout?
  zondag 3 november 2019 @ 17:25:58 #34
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189764881
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 17:08 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik heb een maandje geleden een boerenhortensia geknipt, dacht dat ie dood aan het gaan was.
Afijn, ding zit nu vol in de knop... hoe kan dat nou weer. :')
Staat hij droog? Daar houd de boerenhortensia niet van dus in de zomer kunnen ze het een beetje zwaar krijgen in de hete zon. Plant laat dan z'n blad vallen als overlevingsmechanisme.

Beste plant je die op de slootkant in de halfschaduw.
  zondag 3 november 2019 @ 18:20:33 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189766071
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 17:06 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ze zijn niet zo heel duur toch? lijkt mij dat je voor 100-150 wel iets mag verwachten van zo'n ding? of valt dat nog tegen.
Hier vrijwel alleen blad en geen takjes.
Wij hebben zo'n goedkoop ding van de action gekocht, maar als die een veertje kan wegblazen of opzuigen, vind ik het knap.
Nu maar een op benzine gehaald, sorry buren :P.
KuikenGuppy
  dinsdag 5 november 2019 @ 13:00:32 #36
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189795054
Mijn tuin is nu wel op z'n hoogtepunt.
pi_189796290
@sigme , Ik zag de mooie foto's in het vorige topic van je tuin. We zijn aan het overwegen ook een mispel te planten en ik twijfel tussen een laag- of een halfstam. Heb je de Mispel zelf geplant/weet jij of de jouwe een halfstam is?
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_189797321
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 12:55 schreef athlonkmf het volgende:
Wat moet ik eigenlijk met de zaden van de vaste planten doen? Bewaren en in voorjaar weer planten. Of nu al uitstrooien?
Drogen doe ik en in het Voorjaar onderschoffelen op de gewenste plaats.
Of ik laat het aan de natuur over.
Misschien dat het ook een relatie heeft met het feit dat de vaste plant in voor- of najaar bloeit.
Overigens: over welke vaste plant praat je dan?
pi_189797348
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 13:00 schreef kaasplankje het volgende:
Mijn tuin is nu wel op z'n hoogtepunt.
En dat durf je te posten zónder plaatjes?
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:55:04 #40
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189797396
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:52 schreef AnneX het volgende:

[..]

Drogen doe ik en in het Voorjaar onderschoffelen op de gewenste plaats.
Of ik laat het aan de natuur over.
Misschien dat het ook een relatie heeft met het feit dat de vaste plant in voor- of najaar bloeit.
Overigens: over welke vaste plant praat je dan?
Een eigenschap van vaste planten is dat ze overwinteren onder de grond dus je kan zaadjes verzamelen om te vermeerderen maar in principe komt de plant in het voorjaar vanzelf weer op. Zoals een bol- of knolgewas.
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:57:18 #41
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189797448
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:53 schreef AnneX het volgende:

[..]

En dat durf je te posten zónder plaatjes?
Voor de liefhebber heb ik plaatjes gemaakt ik zal ze weldra posten.
pi_189797914
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 14:35 schreef Voxs het volgende:
@:sigme , Ik zag de mooie foto's in het vorige topic van je tuin. We zijn aan het overwegen ook een mispel te planten en ik twijfel tussen een laag- of een halfstam. Heb je de Mispel zelf geplant/weet jij of de jouwe een halfstam is?
De mispel hier is door ons geplant, een halfstam. Ik kan 'm aanraden, ik vind het een erg mooie boom. De vorm, de bloei, de vruchten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189800911
Ik heb een kronkelwilg die me te dicht op onze schuur staat. Het blad komt in de goot en rondom de dakramen en heeft in het verleden waarschijnlijk voor problemen gezorgd. Een ander probleem is dat de bovenkant van de boom het uitzicht voor een groot deel wegneemt vanaf de 1e en 2e verdieping van ons huis. Ik twijfel wat te doen:

1. Sommige taken snoeien en met enige regelmaat het blad weghalen uit de goot en van het dak (voor zover dat gaat). En accepteren dat het uitzicht deels wordt belemmerd.

2. Radicaal terugsnoeien tot de bovenkant van de stam. De boom blijft dan erg hoog en de takken blijven telkens terugkomen en boven de schuur hangen. Het uitzicht wordt wel vrijer.

3. Nog radicaler terugsnoeien onder de bovenkant van de stam zodat ik meer controle heb over de vorm en de takken niet meer boven de schuur zullen hangen.

4. Kappen en eventueel elders in de tuin een nieuwe planten door een tak in de grond te stoppen.

Wat zouden jullie doen? Een foto van de boom:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189800974
-Edit-

[ Bericht 91% gewijzigd door Claudia_x op 05-11-2019 19:20:46 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:16:19 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189801151
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een kronkelwilg die me te dicht op onze schuur staat. Het blad komt in de goot en rondom de dakramen en heeft in het verleden waarschijnlijk voor problemen gezorgd. Een ander probleem is dat de bovenkant van de boom het uitzicht voor een groot deel wegneemt vanaf de 1e en 2e verdieping van ons huis. Ik twijfel wat te doen:

1. Sommige taken snoeien en met enige regelmaat het blad weghalen uit de goot en van het dak (voor zover dat gaat). En accepteren dat het uitzicht deels wordt belemmerd.

2. Radicaal terugsnoeien tot de bovenkant van de stam. De boom blijft dan erg hoog en de takken blijven telkens terugkomen en boven de schuur hangen. Het uitzicht wordt wel vrijer.

3. Nog radicaler terugsnoeien onder de bovenkant van de stam zodat ik meer controle heb over de vorm en de takken niet meer boven de schuur zullen hangen.

4. Kappen en eventueel elders in de tuin een nieuwe planten door een tak in de grond te stoppen.

Wat zouden jullie doen? Een foto van de boom:

[ afbeelding ]
Ik blijf het zeggen.. ik zou 'm kappen!
Resistance is futile.
pi_189801334
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:06 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb een kronkelwilg die me te dicht op onze schuur staat. Het blad komt in de goot en rondom de dakramen en heeft in het verleden waarschijnlijk voor problemen gezorgd. Een ander probleem is dat de bovenkant van de boom het uitzicht voor een groot deel wegneemt vanaf de 1e en 2e verdieping van ons huis. Ik twijfel wat te doen:

1. Sommige taken snoeien en met enige regelmaat het blad weghalen uit de goot en van het dak (voor zover dat gaat). En accepteren dat het uitzicht deels wordt belemmerd.

2. Radicaal terugsnoeien tot de bovenkant van de stam. De boom blijft dan erg hoog en de takken blijven telkens terugkomen en boven de schuur hangen. Het uitzicht wordt wel vrijer.

3. Nog radicaler terugsnoeien onder de bovenkant van de stam zodat ik meer controle heb over de vorm en de takken niet meer boven de schuur zullen hangen.

4. Kappen en eventueel elders in de tuin een nieuwe planten door een tak in de grond te stoppen.

Wat zouden jullie doen? Een foto van de boom:

[ afbeelding ]
Iets boven maaiveld afzagen, nieuwe uitlopers na een jaar wegknippen op 1 tot 3 nieuwe 'stamtakken' na, deze de top uitknippen. De pruik die dan hierop gaat groeien naar wens snoeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189801402
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Iets boven maaiveld afzagen, nieuwe uitlopers na een jaar wegknippen op 1 tot 3 nieuwe 'stamtakken' na, deze de top uitknippen. De pruik die dan hierop gaat groeien naar wens snoeien.
Dat zou wel ideaal zijn Denk je dat de wilg dat gaat overleven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189801461
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat zou wel ideaal zijn Denk je dat de wilg dat gaat overleven?
Wilg gaat wel eens dood, maar meestal niet. En deze heeft een stevig wortelgestel, dus dat ding wil groeien groeien groeien. Eerlijk gezegd zal het waarschijnlijk lastiger zijn 'm dood te krijgen dan om 'm in leven te houden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189801543
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Wilg gaat wel eens dood, maar meestal niet. En deze heeft een stevig wortelgestel, dus dat ding wil groeien groeien groeien. Eerlijk gezegd zal het waarschijnlijk lastiger zijn 'm dood te krijgen dan om 'm in leven te houden.
:D!

En bedoel je met 'iets boven maaiveld afzagen' 20 cm of 2 meter? Het zou wel zonde zijn om de coole stam helemaal kwijt te raken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:41:21 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189801711
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:D!

En bedoel je met 'iets boven maaiveld afzagen' 20 cm of 2 meter? Het zou wel zonde zijn om de coole stam helemaal kwijt te raken.
Iedere keer als ik door Garderen rijd dan kijk ik weer met bewondering naar de "boomstamkunst" die daar op diverse plekken te vinden is.
https://www.garderen.nl/voorproefje-beeldenroute-garderen/



Als je die coole stam absoluut wilt behouden dan is dat iig een fraaie manier.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_189801873
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:D!

En bedoel je met 'iets boven maaiveld afzagen' 20 cm of 2 meter? Het zou wel zonde zijn om de coole stam helemaal kwijt te raken.
Eigenlijk is alles goed, maar je moet er een nieuwe spil uit laten groeien die je zeker een halve meter (liever een meter) lang laat worden, waar je de pruik weer opzet. Te kort spilletje trekt niet genoeg groeikracht naar zich toe, waardoor er steeds zijtakken naast blijven komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 5 november 2019 @ 19:52:12 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189801928
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat zou wel ideaal zijn Denk je dat de wilg dat gaat overleven?
Zeer waarschijnlijk wel! En kronkelwilg is ook leuk in struikvorm, moet je wel elke maand snoeien. Maar dan voegt het wat toe aan je uitzicht, in plaats van overheersen ^O^ .
Resistance is futile.
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:03:32 #53
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189802155
Kappen die wilg, en een mooie grote heester of kleine boom met herfstkleur planten of riekende voorjaarsbloesem.
pi_189802191
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Eigenlijk is alles goed, maar je moet er een nieuwe spil uit laten groeien die je zeker een halve meter (liever een meter) lang laat worden, waar je de pruik weer opzet. Te kort spilletje trekt niet genoeg groeikracht naar zich toe, waardoor er steeds zijtakken naast blijven komen.
Wat zijn een spil en een pruik precies?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189802207
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Iedere keer als ik door Garderen rijd dan kijk ik weer met bewondering naar de "boomstamkunst" die daar op diverse plekken te vinden is.
https://www.garderen.nl/voorproefje-beeldenroute-garderen/

[ afbeelding ]

Als je die coole stam absoluut wilt behouden dan is dat iig een fraaie manier.
:D!

Houtkerven zou wel echt een hobby voor mij zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189802226
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:03 schreef kaasplankje het volgende:
Kappen die wilg, en een mooie grote heester of kleine boom met herfstkleur planten of riekende voorjaarsbloesem.
Geen fan van de wilg? :+

Wilgen zijn heel kenmerkend voor de regio en ik vind zelf de takken van de kronkelwilg ook kaal nog mooi.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:07:54 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189802230
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:D!

Houtkerven zou wel echt een hobby voor mij zijn.
Mocht je ooit in de buurt zijn; er staan er best wat door het dorp heen, en op een aardige hoogte ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_189802279
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat zijn een spil en een pruik precies?
Een spil is je nieuwe stam en de pruik is dat ding dat zeg maar 'op' een knotwilg groeit.
Als je de stam afzaagt, gaat 'ie een nieuwe pruik maken. Eigenlijk kan je het ook wel daar bij laten, bedenk ik nu, in plaats van er nog een spil tussen te zetten.

Als je je wilg afzaagt, gaat 'ie ongeveer doen wat een normale knotwilg ook doet: een pruik zetten. Eigenlijk elke boom doet dat als je 'm zo martelt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189802297
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2019 19:52 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk wel! En kronkelwilg is ook leuk in struikvorm, moet je wel elke maand snoeien. Maar dan voegt het wat toe aan je uitzicht, in plaats van overheersen ^O^ .
Wij hadden vroeger een kronkelwilg in struikvorm naast het ouderlijk huis. Misschien dat ik daarom wel zo van de wilg houd. Misschien is de wilg zelfs doorslaggevend geweest voor het willen kopen van het huis. Misschien ook niet. :+ Pft, ik ben zo sentimenteel als het om planten gaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:12:00 #60
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189802317
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:10 schreef sigme het volgende:

[..]

Een spil is je nieuwe stam en de pruik is dat ding dat zeg maar 'op' een knotwilg groeit.
Als je de stam afzaagt, gaat 'ie een nieuwe pruik maken. Eigenlijk kan je het ook wel daar bij laten, bedenk ik nu, in plaats van er nog een spil tussen te zetten.

Als je je wilg afzaagt, gaat 'ie ongeveer doen wat een normale knotwilg ook doet: een pruik zetten. Eigenlijk elke boom doet dat als je 'm zo martelt.
Dat is eigenlijk wat ik wil, de stam behouden maar met een nieuwe hoogte tot de pruik en van daaruit weer takken laten groeien die ik in toom houd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:12:56 #62
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189802333
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geen fan van de wilg? :+

Wilgen zijn heel kenmerkend voor de regio en ik vind zelf de takken van de kronkelwilg ook kaal nog mooi.
Jawel hoor maar 't is toch waaibomenhout, heb niet zoveel sentiment van Wilgen kappen, binnen notime weer een nieuwe.
pi_189802347
quote:
Oh wat mooi _O_
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189802368
Nou, dat is echt spectaculair!

Dus misschien moet ik maar gewoon naar kaasplankje luisteren. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189802393
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk wat ik wil, de stam behouden maar met een nieuwe hoogte tot de pruik en van daaruit weer takken laten groeien die ik in toom houd.
Dan moet je dat gewoon doen. Als het mislukt kan je 'm altijd nog ruimen, maar de meeste bomen zijn maar zo niet dood, en niet dood betekent groeien. Let wel op dat 'ie niet vanaf de grond weer gaat uitlopen: dat kan je beter gelijk afknippen om de groeikracht te dwingen naar waar jij die hebben wil: in de pruik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189802395
Moooiiii Kaas O+ !
pi_189802413
Hoe heet dat boompje met dat fijne blad ook alweer (op o.a. de eerste foto)?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189802539
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:16 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe heet dat boompje met dat fijne blad ook alweer (op o.a. de eerste foto)?
Lijkt mij Japanse esdoorn. Prachtig vind ik ze. Ik had er ooit een, die ging dood, ik denk ten tijde van een belachelijk strenge vorst in het vroege voorjaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:25:01 #69
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189802540
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:16 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe heet dat boompje met dat fijne blad ook alweer (op o.a. de eerste foto)?
Acer palmatum heb ik diverse soorten van. Op de 1e A. palmatum dissectum Garnet, die is helemaal oranjeroze en daar heb ik 2 van maar die struiken zijn misschien 60-70 jaar oud.

De foto's zijn maar wat snelle kiekjes er is nog veel meer te zien en sommige struiken beginnen nog te kleuren dus komende weken nog even genieten. Kleuren zijn niet elk jaar zo mooi je moet liefst veel regen (maar ook weer niet teveel) en een vroege nachtvorst erover en dan rustig weer anders ligt alles op de grond.
pi_189802575
Fraaie herfsttinten, kaas. Dank.

Over krulwilg: buurman heeft er twee.
In de achtertuin wordt 1 x twee jaar gesnoeid in voorjaar tot op de stam/ knot en loopt weer uit...tot pruik (?)
In de voortuin is de krulwilg - ander soort?- anders gesnoeid ? - en loopt ook weer uit.
Volgens mij een jaar of vier geleden.
@Claudia: Wil je foto’s van het resultaat?
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:32:13 #71
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189802648
De gele boom op foto 1,2 en 3 vind ik ook heel mooi en die groeit best snel.
Acer cappadocicum 'Aureum'
pi_189802669
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:25 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Acer palmatum heb ik diverse soorten van. Op de 1e A. palmatum dissectum Garnet, die is helemaal oranjeroze en daar heb ik 2 van maar die struiken zijn misschien 60-70 jaar oud.
Ah, ik vond ze al zo groot. Ze groeien volgens mij best traag? M'n buurvrouw had er een in de voortuin en dat schoot maar niet op (eigenlijk net zoals mijn Camellia's).

quote:
De foto's zijn maar wat snelle kiekjes er is nog veel meer te zien en sommige struiken beginnen nog te kleuren dus komende weken nog even genieten. Kleuren zijn niet elk jaar zo mooi je moet liefst veel regen (maar ook weer niet teveel) en een vroege nachtvorst erover en dan rustig weer anders ligt alles op de grond.
Ik vind het vooral mooi dat je bomen hebt met verschillende kleuren herfstblad. Wat voor bomen zien we zoal op je foto's? -Edit- Ah, nog een esdoornsoort.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189802686
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:27 schreef AnneX het volgende:
Fraaie herfsttinten, kaas. Dank.

Over krulwilg: buurman heeft er twee.
In de achtertuin wordt 1 x twee jaar gesnoeid in voorjaar tot op de stam/ knot en loopt weer uit...tot pruik (?)
In de voortuin is de krulwilg - ander soort?- anders gesnoeid ? - en loopt ook weer uit.
Volgens mij een jaar of vier geleden.
@:Claudia: Wil je foto’s van het resultaat?
Ja, heel graag! De suggestie van @Seven om voor een struikvorm te gaan is ook wel wat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 20:46:08 #74
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189802906
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, ik vond ze al zo groot. Ze groeien volgens mij best traag? M'n buurvrouw had er een in de voortuin en dat schoot maar niet op (eigenlijk net zoals mijn Camellia's).
[..]

Ik vind het vooral mooi dat je bomen hebt met verschillende kleuren herfstblad. Wat voor bomen zien we zoal op je foto's?
Ja de Acer palmatum types zijn bijna allen trage groeiers. Daar heb ik diverse soorten van eigenlijk teveel om op te noemen.
-Garnet
-Linearilobum
-Bloodgood
-Atropurpureum
-Shishi gasira
etc.
Dan, Acer griseum met de papierschilferbast, Acer cappadocicum en Acer shirasewaneum, Acer davidii en Acer capillipes

Dan, Euonymus alatus, Rhus typhina dissectum, Cornus kousa en Cornus florida, Enkianthus campanulatus etc.
-De Knapphill exbury types Rhododendrons en Rhododendron viscosum en Azalea mollis
-Hamamelis mollis
pi_189802940
Ik maak driftig aantekeningen voor thuisstudie. Er zitten kandidaten tussen voor het bosje aan de zijkant van ons huis.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 5 november 2019 @ 22:36:44 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189806557
quote:
Ohhh, je Acers O+ . Prachtig!
Resistance is futile.
  dinsdag 5 november 2019 @ 22:37:56 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189806612
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hadden vroeger een kronkelwilg in struikvorm naast het ouderlijk huis. Misschien dat ik daarom wel zo van de wilg houd. Misschien is de wilg zelfs doorslaggevend geweest voor het willen kopen van het huis. Misschien ook niet. :+ Pft, ik ben zo sentimenteel als het om planten gaat.
Een nieuwe struik zal iig net zo snel groeien op een andere plek, dus wat dat betreft hoef je je niet schuldig te voelen.
Resistance is futile.
pi_189813379
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 15:52 schreef AnneX het volgende:

[..]

Overigens: over welke vaste plant praat je dan?
Zonnehoed (Echinacea) en Toorts (Varbascum Chaixii). Ze hebben een hoop zaadjes nu .
  woensdag 6 november 2019 @ 11:23:45 #79
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189813786
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:47 schreef Claudia_x het volgende:
Ik maak driftig aantekeningen voor thuisstudie. Er zitten kandidaten tussen voor het bosje aan de zijkant van ons huis.
heb je al aan een kronkel-HAZELAAR gedacht? Die heb ik zelf namelijk ook. Dit jaar zaten er zelfs tot mijn verrassing een handjevol hazelnoten aan.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_189816836
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 10:50 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Zonnehoed (Echinacea) en Toorts (Varbascum Chaixii). Ze hebben een hoop zaadjes nu .
Zonnehoed heb ik kortgezet 2 weken terug.
Op hoop van zegen.
@Claudia:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De eerste is een knotwilg, wordt 1 x 2 jaar geknot😎
De tweede is een krulhazelaar, voor paastakken.
Beiden nog in blad.
pi_189817479
Dank je, @AnneX! De hazelaar ziet er wel wat zielig uit.

@klappernootopreis, ik heb al diverse hazelaars in de tuin staan, dus daar sta ik niet direct om te springen. Ik vind het rommelige struiken, al zijn de hazelnoten natuurlijk lekker!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189818353
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:27 schreef AnneX het volgende:

Over krulwilg: buurman heeft er twee.
In de achtertuin wordt 1 x twee jaar gesnoeid in voorjaar tot op de stam/ knot en loopt weer uit...tot pruik (?)

Pruik _O- :D
pi_189819682
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:19 schreef sigme het volgende:

[..]

De mispel hier is door ons geplant, een halfstam. Ik kan 'm aanraden, ik vind het een erg mooie boom. De vorm, de bloei, de vruchten.
Dank je wel, ik denk dat de halfstam dan voor ons ook een goede keuze is. Het is werkelijk een prachtboom O+
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_189819800
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 16:43 schreef Blues het volgende:

[..]

Pruik _O- :D
Ja nou ja sorry hoor, maar zo heet dat gewoon :@.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189851269
Wat bloeit er nog/weer in onze tuin?
Ooievaarsbek/Duizendknoop/Vlinderstruik/Sering(3e keer, kleinere bloementrossen) en campanula
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 11% gewijzigd door Blues op 08-11-2019 15:34:57 ]
  vrijdag 8 november 2019 @ 16:02:52 #86
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189852010
Mooi hoor blues!
Ik heb nog één plant in bloei staan, weet alleen de naam niet meer :').
Er zitten nog wel knoppen in de rhododendron maar daar verwacht ik weinig meer van.
Vraagje, er komt een passieflora over de muur met de buren heen gekropen O+. Als ik een uitloper daarvan met een beetje aarde bedek, gaat 'ie dan in onze tuin wortel schieten, of moet ik dat op een andere manier aanpakken?
KuikenGuppy
pi_189853777
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:02 schreef Burdie het volgende:

Vraagje, er komt een passieflora over de muur met de buren heen gekropen O+. Als ik een uitloper daarvan met een beetje aarde bedek, gaat 'ie dan in onze tuin wortel schieten, of moet ik dat op een andere manier aanpakken?
Ja, dat kan best lukken. Afleggen heet dat dacht ik. Moet je wel een klein sneetje maken daar waar je hem met aarde bedekt, daar gaat 'ie dan proberen wortel te maken.
  vrijdag 8 november 2019 @ 18:24:57 #88
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_189853957
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:02 schreef Burdie het volgende:
Mooi hoor blues!
Ik heb nog één plant in bloei staan, weet alleen de naam niet meer :').
Er zitten nog wel knoppen in de rhododendron maar daar verwacht ik weinig meer van.
Vraagje, er komt een passieflora over de muur met de buren heen gekropen O+. Als ik een uitloper daarvan met een beetje aarde bedek, gaat 'ie dan in onze tuin wortel schieten, of moet ik dat op een andere manier aanpakken?
Eigenlijk net iets te laat om dit te doen vanwege het weer, maand eerder was beter geweest: stuk tak afknippen en in de grond stoppen!
Stuk van 30 CM en voor de helft in de grond.
In de lente groeit hij dan flink. Jaar erop gaat hij als een tierelier.
Ik gebruik hier wel een pot 30 CM diameter voor en niet volle grond.
Pot lekker uit de wind zetten en gaan met die banaan
Ik doe het ook met kamperfoelie en nu heb ik er teveel :D
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_189858194
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 18:24 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Eigenlijk net iets te laat om dit te doen vanwege het weer, maand eerder was beter geweest: stuk tak afknippen en in de grond stoppen!
Stuk van 30 CM en voor de helft in de grond.
In de lente groeit hij dan flink. Jaar erop gaat hij als een tierelier.
Ik gebruik hier wel een pot 30 CM diameter voor en niet volle grond.
Pot lekker uit de wind zetten en gaan met die banaan
Ik doe het ook met kamperfoelie en nu heb ik er teveel :D
@Burdie, je kunt ook een paar stukken afknippen, binnen in het water zetten en in het voorjaar een stuk dat wortels heeft gekregen planten. Bij mij ging dat heel makkelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189885248
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 16:02 schreef Burdie het volgende:
Mooi hoor blues!
Ik heb nog één plant in bloei staan, weet alleen de naam niet meer :').
Er zitten nog wel knoppen in de rhododendron maar daar verwacht ik weinig meer van.
Vraagje, er komt een passieflora over de muur met de buren heen gekropen O+. Als ik een uitloper daarvan met een beetje aarde bedek, gaat 'ie dan in onze tuin wortel schieten, of moet ik dat op een andere manier aanpakken?
Als je niets doet (gewoon op de grond laat liggen) dan gaat hij uit zichzelf al wortelen daar waar hij de grond raakt.
Maar je kunt er natuurlijk ook actiever mee aan de slag zoals anderen al opperden. ;)
  woensdag 13 november 2019 @ 23:02:19 #91
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_189931716
Hier is nu echt alles klaar met bloeien..behalve de gele mini rozen...die gaan voor ronde 4 inmiddels :D


Ik heb vorige kerst een potje gekregen met een witte roos vol glitters.
Die vervolgens in de lente in de tuin gezet en heeft mooi gebloeid.
Nu ziet het er als bovenstaand uit.
Kan ik dit afknippen en drogen en heb ik dan zaadjes? Of moet ik nog wachten tot het een andere kleur krijgt?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  donderdag 14 november 2019 @ 14:39:39 #92
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_189938539
quote:
1s.gif Op woensdag 13 november 2019 23:02 schreef Erosjuhhh het volgende:
Hier is nu echt alles klaar met bloeien..behalve de gele mini rozen...die gaan voor ronde 4 inmiddels :D

[ afbeelding ]
Ik heb vorige kerst een potje gekregen met een witte roos vol glitters.
Die vervolgens in de lente in de tuin gezet en heeft mooi gebloeid.
Nu ziet het er als bovenstaand uit.
Kan ik dit afknippen en drogen en heb ik dan zaadjes? Of moet ik nog wachten tot het een andere kleur krijgt?
Vooral stamrozen kunnen wel bloeien van mei tot november. Ik weet niet of je wat met die zaadjes kan.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_190009653


Iemand een idee van wat voor soort boom dit blad afkomstig is? Ik dacht zelf aan Robinia Psuedoacacia of Styphnolobium/Sophora Japonica. Maar het blad lijkt nét niet helemaal.
  dinsdag 19 november 2019 @ 06:50:21 #94
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190016626
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2019 19:38 schreef Radegast het volgende:
[ afbeelding ]

Iemand een idee van wat voor soort boom dit blad afkomstig is? Ik dacht zelf aan Robinia Psuedoacacia of Styphnolobium/Sophora Japonica. Maar het blad lijkt nét niet helemaal.
Wilde gok: bolacacia?
Resistance is futile.
pi_190026732
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 november 2019 06:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wilde gok: bolacacia?
Acacia, daar dacht ik dus ook als eerste aan. Maar die heeft meer eirond blad. Ik zoek effe verder..
  maandag 16 december 2019 @ 12:38:06 #96
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_190474527
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 november 2019 16:31 schreef Seven. het volgende:

Ik heb de meeste zooi al met de bladblazer van m'n schoonouders uit het grind gezogen, dat ging heel goed.

Ik heb er nu dus een tijd eentje en het is echt de beste aankoop ever.
Had er niet veel van verwacht gezien de prijs :D

Denk dat onze tuinen ongv gelijk zijn aan grote (van wat ik kan zien op foto's).
Dus mocht je zelf nog een simpel dingetje willen, koop de Powerplus POWEG9012 :P /tip
pi_190474544
Iemand tips hoe ik ergens komend jaar stekken van die magnolia in m’n voortuin kan nemen?

Wil m na de bloei snoeien (zal wel eind april worden) en dan eventueel stekken.
  maandag 16 december 2019 @ 14:49:09 #98
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190477117
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2019 12:38 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik heb er nu dus een tijd eentje en het is echt de beste aankoop ever.
Had er niet veel van verwacht gezien de prijs :D

Denk dat onze tuinen ongv gelijk zijn aan grote (van wat ik kan zien op foto's).
Dus mocht je zelf nog een simpel dingetje willen, koop de Powerplus POWEG9012 :P /tip
Oeh, wij hebben die van m'n schoonouders weer geleend en we wachten op droog weer. Je tip hou ik in gedachten!
Resistance is futile.
  dinsdag 17 december 2019 @ 11:11:50 #99
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_190492430
quote:
2s.gif Op maandag 16 december 2019 14:49 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oeh, wij hebben die van m'n schoonouders weer geleend en we wachten op droog weer. Je tip hou ik in gedachten!
Ik ben gewoon afgelopen weekend nog aan de gang geweest :P incl natte bladeren, is allemaal geen probleem voor dat ding.
Hij heeft een wat grotere buis dus kleine takjes zijn ook geen probleem.
  dinsdag 17 december 2019 @ 13:40:29 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190494565
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 11:11 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik ben gewoon afgelopen weekend nog aan de gang geweest :P incl natte bladeren, is allemaal geen probleem voor dat ding.
Hij heeft een wat grotere buis dus kleine takjes zijn ook geen probleem.
_O_
Resistance is futile.
  woensdag 18 december 2019 @ 15:16:42 #101
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190518389
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2019 11:11 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik ben gewoon afgelopen weekend nog aan de gang geweest :P incl natte bladeren, is allemaal geen probleem voor dat ding.
Hij heeft een wat grotere buis dus kleine takjes zijn ook geen probleem.
Wow, dat klinkt goed! Wij hebben een van de Action, die blaast nog geen veertje weg. Misschien een maandagmorgenmodel, maar ik heb er niks aan... mijn man zou een op benzine halen, maar stond toch te twijfelen in de winkel. Heb het maar weer ouderwets mee de hand gedaan 🙄.
Wij zijn vanmorgen naar het tuincentrum geweest voor borderplanten, voordeel van nu kopen is dat je met eigen ogen ziet wat er wintergroen is en wat niet ;). We hebben een leuke collectie meegenomen. Nu alleen nog planten. Had eigenlijk gehoopt dat onze tuin komend jaar wel af zou zijn, maar ons dit jaar aangelegde grasveld is één grote modderpoel geworden. Kennelijk kan het water niet weg (ons dorp is op turf gelegen). Dus we moeten in de weer met drainagegaten. En daarna heer gras opnieuw inzaaien, het einde is in elk geval nog niet in zicht :P.
(Toch ook wel lekker, ik geniet enorm van het tuinieren ;)).
Ik ben ook begonnen met een wensenlijstje voor de moestuin voor komend jaar. Eigenlijk zou ik in laagjes boven elkaar willen (moes)tuinieren, dus in een soort kastje/kasje. Heeft iemand hier ervaring met zoiets?
KuikenGuppy
pi_190519380
Ik heb dat 2 jaar gedaan omdat de achtertuin nog niet klaar was. M.n. paprika, peper en tomaat.
Zo blij dat dat niet meer hoeft. Moestuinieren in potten in een hete (niet goed lichtende) kas is op goed warme dagen 's ochtends, 's middags en 's avonds water geven.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 18 december 2019 @ 19:10:10 #103
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190523277
Ik wil daarvoor een bewateringssysteem gebruiken met beregeningscomputer, daar hebben we afgelopen zomer ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Had je een echt kas(je) of een soort stellage?
KuikenGuppy
  donderdag 19 december 2019 @ 10:14:47 #104
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_190533900
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2019 15:16 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wow, dat klinkt goed! Wij hebben een van de Action, die blaast nog geen veertje weg. Misschien een maandagmorgenmodel, maar ik heb er niks aan... mijn man zou een op benzine halen, maar stond toch te twijfelen in de winkel. Heb het maar weer ouderwets mee de hand gedaan 🙄.

Ik heb daar zo'n hekel aan :'(

Mijn ouders hadden een cheapie hyundai en dat was ook een flop en zoog nog geen mier op. Dus ik had er al beetje hard hoofd in... maar dat ding verbaasd me echt. Enige jammere is dat er geen regelaar op zit en dus maar èèn stand heeft, maar ach hij is zo licht dat je m gewoon iets omhoog kan houden als t moet. Hakselaar is ook super fijn en werkt goed en stevige zak en rits.
  donderdag 19 december 2019 @ 10:22:27 #105
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_190534002
Wij willen aankomend jaar 2 leibomen planten in de voortuin.

Wie heeft ook leibomen en is dat een beetje te doen zelf? ik zie vanalles over palen en banden.

Ik denk dat we voor een leilinde gaan, vind ik het mooist.
Zag bij bol.com een leilinde pakket voor 280,-.

Is dat een reële prijs of erg goedkoop?

  donderdag 19 december 2019 @ 10:58:33 #106
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_190534469
Met 100m bindbuis kan je de hele straat doen.
pi_190535295
Leilinde kan je ook kant en klaar kopen. Weet niet waar je woont, maar ik zou wel wat adressen weten waar je hem rechtstreeks bij de kweker kan kopen. En dan heb je dit hele pakket niet nodig ;) En die zitten dan vaak ook al eventjes vast aan zo'n rek en dat is veel mooier :Y
  donderdag 19 december 2019 @ 12:51:17 #108
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_190535872
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2019 11:59 schreef Puala het volgende:
Leilinde kan je ook kant en klaar kopen. Weet niet waar je woont, maar ik zou wel wat adressen weten waar je hem rechtstreeks bij de kweker kan kopen. En dan heb je dit hele pakket niet nodig ;) En die zitten dan vaak ook al eventjes vast aan zo'n rek en dat is veel mooier :Y
Ik woon precies tussen Utrecht, Rotterdam en Breda.
Maar voor zoiets wil ik best even een stukje rijden als het moet.

Maar als je dus een kant en klaar boom koopt (bij een Ranzijn of weet ik veel waar) dan heb je geen palen nodig?

Ik zie ook wel redelijk wat advertenties en sites waar de bomen rond de 50-60 zijn, dat lijkt mij zo goedkoop voor een mooie boom.
pi_190536018
Je weet dat er / zuid west van Breda best wat bomen handelaren zitten :7
pi_190538576
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2019 12:51 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Ik woon precies tussen Utrecht, Rotterdam en Breda.
Maar voor zoiets wil ik best even een stukje rijden als het moet.

Maar als je dus een kant en klaar boom koopt (bij een Ranzijn of weet ik veel waar) dan heb je geen palen nodig?

Ik zie ook wel redelijk wat advertenties en sites waar de bomen rond de 50-60 zijn, dat lijkt mij zo goedkoop voor een mooie boom.
En dan koop je twee boompjes via bol.com :?
pi_190543355
quote:
1s.gif Op woensdag 18 december 2019 19:10 schreef Burdie het volgende:
Ik wil daarvoor een bewateringssysteem gebruiken met beregeningscomputer, daar hebben we afgelopen zomer ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Had je een echt kas(je) of een soort stellage?
Ik had toen een lidl kasje
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  donderdag 19 december 2019 @ 21:15:35 #112
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_190544657
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2019 16:16 schreef AnneX het volgende:

[..]

En dan koop je twee boompjes via bol.com :?
Maar het zijn toch gewoon volwaardige bomen? of heb ik er nu echt helemaal geen verstand van en begrijp ik het verkeerd :D

Het komt gewoon via een ander bedrijf en niet van bol zelf.

Maar ik dacht ook oprecht dat je het sowieso in het begin moest planten met stokken, band en weet ik het :P
Ik ga maar eens beter inlezen.
pi_190549811
Eerder was er eens een discussie in het topic over leilinden.
Vroegûh hadden die een functie als zonweerder zoals ik die bij boerderijen in de polder nog zie.

Nu staan de leilinden te hooi en te gras bij nieuwbouwhuizen op vreemde plekken als sierboom. Hier in het dorp zelfs om een hoek van 90 o :?
De buren hebben +/- 15 jaar geleden al forse neergezet, op het zuiden, 4 stuks.
Buurman is toch wel een weekendje bezig in de herfst om de bomen te leiden, te zagen en te knippen en naar de vaalt te slepen.
  vrijdag 20 december 2019 @ 14:56:54 #114
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_190556707
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2019 21:15 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Maar het zijn toch gewoon volwaardige bomen? of heb ik er nu echt helemaal geen verstand van en begrijp ik het verkeerd :D

Het komt gewoon via een ander bedrijf en niet van bol zelf.

Maar ik dacht ook oprecht dat je het sowieso in het begin moest planten met stokken, band en weet ik het :P
Ik ga maar eens beter inlezen.
Ik zou die boom eerst willen zien voordat ik m zou kopen. Op internet moet je maar afwachten wat je krijgt voor je geld. Goedkoop is in de regel wel duurkoop denk ik dan.
  vrijdag 20 december 2019 @ 16:49:38 #115
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190558421
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 00:59 schreef AnneX het volgende:
Eerder was er eens een discussie in het topic over leilinden.
Vroegûh hadden die een functie als zonweerder zoals ik die bij boerderijen in de polder nog zie.

Nu staan de leilinden te hooi en te gras bij nieuwbouwhuizen op vreemde plekken als sierboom. Hier in het dorp zelfs om een hoek van 90 o :?
De buren hebben +/- 15 jaar geleden al forse neergezet, op het zuiden, 4 stuks.
Buurman is toch wel een weekendje bezig in de herfst om de bomen te leiden, te zagen en te knippen en naar de vaalt te slepen.
Hier staan ze in de achtertuin om een (lelijke) naastgelegen berging aan het zicht te onttrekken. Ze stonden er al toen we het huis kochten.
Ik ervaar ze niet als onderhoudsintensief, maar je moet ze wel veel snoeien.
KuikenGuppy
pi_190578864
Blauw bankje van Kaas gespot 8-) :7

pi_190579261
Paste die niet in de auto? Leuk bankje.
pi_190585172
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:07 schreef AnneX het volgende:
Paste die niet in de auto? Leuk bankje.
Ik wil geen bankjes meer in de tuin *)
  One tough cookie zaterdag 21 december 2019 @ 23:22:17 #119
169210 liesje1979
pi_190587271
Ik snap echt helemaal niets meer van de natuur. Mijn Brugmansia bloeit echt heftiger dan op welk tijdstip eerder dit jaar. Het is eind december. :') De takken kunnen de hoeveelheid bloemen amper aan.
pi_190588482
De natuur snapt ook niks meer van zichzelf. Ik zie her en der ook dingen uitlopen die volgens mij pas over een maand of 2 dat moeten doen 8)7
  zondag 22 december 2019 @ 07:56:46 #121
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_190590163
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2019 18:07 schreef AnneX het volgende:
Paste die niet in de auto? Leuk bankje.
Hee!

Hij is vd buren maar ik heb 'm geverfd.
  zondag 22 december 2019 @ 09:00:55 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190590385
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 december 2019 23:22 schreef liesje1979 het volgende:
Ik snap echt helemaal niets meer van de natuur. Mijn Brugmansia bloeit echt heftiger dan op welk tijdstip eerder dit jaar. Het is eind december. :') De takken kunnen de hoeveelheid bloemen amper aan.
De mijne maakt net weer blaadjes aan, ze staat nu lekker warm binnen maar zo goed als kaal dus...

Ik had nog beloofd stekjes te nemen ( @Twieki en @Outpost76 ) maar is dat nu zinvol? Of krijg je dan gewoon een dooie tak? :+

[ Bericht 4% gewijzigd door Seven. op 22-12-2019 09:06:55 ]
Resistance is futile.
  zondag 22 december 2019 @ 10:20:02 #123
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190591008
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2019 00:24 schreef Blues het volgende:
De natuur snapt ook niks meer van zichzelf. Ik zie her en der ook dingen uitlopen die volgens mij pas over een maand of 2 dat moeten doen 8)7
Nou, dit! Maar het is dan ook 6 graden warmer dan de gemiddelde temperatuur in december.
KuikenGuppy
  One tough cookie zaterdag 28 december 2019 @ 16:09:03 #124
169210 liesje1979
pi_190708865
Brugmansia wat doe je?! :')
pi_190709149
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 december 2019 16:09 schreef liesje1979 het volgende:
Brugmansia wat doe je?! :')
[ afbeelding ]
:o :D O+
pi_190709324
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 28 december 2019 @ 17:16:45 #127
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190711335
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 december 2019 16:09 schreef liesje1979 het volgende:
Brugmansia wat doe je?! :')
[ afbeelding ]
Hahaha fantastisch! O+ _O_
Resistance is futile.
pi_190766745
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2019 10:22 schreef SacreCoeur het volgende:
Wij willen aankomend jaar 2 leibomen planten in de voortuin.

Wie heeft ook leibomen en is dat een beetje te doen zelf? ik zie vanalles over palen en banden.

Ik denk dat we voor een leilinde gaan, vind ik het mooist.
Zag bij bol.com een leilinde pakket voor 280,-.

Is dat een reële prijs of erg goedkoop?

[ afbeelding ]
Duur. Zoals Puala aangaf ben je bij een kweker goedkoper uit.

Het argument zou het gemak kunnen zijn omdat je alle materialen in één keer koopt. Maar als je voor gemak kiest dan kies je voor een knotlinde (om de 3 jaar snoei) en niet voor een leilinde (ieder jaar snoeien). Lees anders deze PDF eens: https://www.landschapover(...)rijd-de-leilinde.pdf
pi_191233088
Ik was op zoek naar donkere rechthoekige plantenbakken om bamboe in te zetten. Die dingen zijn duur!!!
Kom ik toevallig bij de karwei, hebben ze daar rechthoekige speciekuipen voor nog geen tientje per stuk... Ik denk dat ik die maar aanschaf. Kan altijd nog duurdere aanschaffen als het goed voldoet!
  dinsdag 28 januari 2020 @ 14:59:57 #130
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191233418
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik was op zoek naar donkere rechthoekige plantenbakken om bamboe in te zetten. Die dingen zijn duur!!!
Kom ik toevallig bij de karwei, hebben ze daar rechthoekige speciekuipen voor nog geen tientje per stuk... Ik denk dat ik die maar aanschaf. Kan altijd nog duurdere aanschaffen als het goed voldoet!
Vergeet geen gaatjes in de bodem te maken.
pi_191233528
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:59 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Vergeet geen gaatjes in de bodem te maken.
Niet in de bodem, maar iets hoger in de zijkanten. Anders loopt al het water er meteen weer uit. 😋
  dinsdag 28 januari 2020 @ 15:13:57 #132
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191233667
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 15:06 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Niet in de bodem, maar iets hoger in de zijkanten. Anders loopt al het water er meteen weer uit. 😋
Oh ik prik ze altijd gewoon in de bodem :P gaat prima.
pi_191233915
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik was op zoek naar donkere rechthoekige plantenbakken om bamboe in te zetten. Die dingen zijn duur!!!
Kom ik toevallig bij de karwei, hebben ze daar rechthoekige speciekuipen voor nog geen tientje per stuk... Ik denk dat ik die maar aanschaf. Kan altijd nog duurdere aanschaffen als het goed voldoet!
Wat een goeie oplossing👍🏼
pi_191261507
Mijn gras lijkt wel gesitueerd in het groene Ierland :D O+
Krijg gewoon zin om te maaien >:O
pi_191261551
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 11:36 schreef Blues het volgende:
Mijn gras lijkt wel gesitueerd in het groene Ierland :D O+
Krijg gewoon zin om te maaien >:O
Wat heb je anders gedaan, dan voorgaande jaren?
Heb je iets anders gedaan?
# w/
pi_191261897
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 11:39 schreef AnneX het volgende:

Wat heb je anders gedaan, dan voorgaande jaren?
Heb je iets anders gedaan?
# w/
Vooral meer geharkt! Na het maaien, als ik weer een hoop troep van de boom zag liggen, blaadjes steeds wegharken, vooral om het bij te houden want als die bruine kegels van die boom beginnen te vallen en het heeft geregend wegen die megaveel en als je dat laat oplopen is het heel zwaar om te harken/vegen.
Dus heb het beter/vaker bijgehouden door te harken!
Dus meer lucht denk ik in de mat.

Fotootje vanuit de tuinkamer:


Ik ga zo alvast beginnen aan t mos wegschrapen daar links op t paadje, elke x een stukkie })

[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 30-01-2020 14:28:26 ]
  donderdag 30 januari 2020 @ 19:24:32 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191267778
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 12:02 schreef Blues het volgende:

[..]

Vooral meer geharkt! Na het maaien, als ik weer een hoop troep van de boom zag liggen, blaadjes steeds wegharken, vooral om het bij te houden want als die bruine kegels van die boom beginnen te vallen en het heeft geregend wegen die megaveel en als je dat laat oplopen is het heel zwaar om te harken/vegen.
Dus heb het beter/vaker bijgehouden door te harken!
Dus meer lucht denk ik in de mat.

Fotootje vanuit de tuinkamer:
[ afbeelding ]

Ik ga zo alvast beginnen aan t mos wegschrapen daar links op t paadje, elke x een stukkie })
Die stoeltjes kunnen wel een likje (blauwe) verf gebruiken :P .
Resistance is futile.
pi_191268493
quote:
6s.gif Op donderdag 30 januari 2020 19:24 schreef Seven. het volgende:

[..]

Die stoeltjes kunnen wel een likje (blauwe) verf gebruiken :P .
_O- Nope }:|
Die stoelen zijn kapot en half vergaan maar stutten die schutting die bijna in elkaar stort.
pi_191270062
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 20:18 schreef Blues het volgende:

[..]

_O- Nope }:|
Die stoelen zijn kapot en half vergaan maar stutten die schutting die bijna in elkaar stort.
Ja, ik dacht ook blauw. Zie de stoelen voor het eerst.

En een groene vlakte! De walnotenboom van de buren strooit ook in onze tuin.
Dat worden vieze zwarte plekken in het gras.
Idem als Blues: harken en in de kliko of in de border.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 13 februari 2020 @ 14:23:09 #140
74056 crew  ToT
pi_191488228
Het gras is hier al weer aardig lang door het zachte winterweer.
Kun je medio februari maaien, als het niet vriest? :@
pi_191488272
Vraag ik me ook af!
pi_191488454
Je kan het gras nu prima maaien. Vanaf tien graden begint het te groeien. Het enige probleem is dat het behalve warm ook erg nat is, je gras kan er nog wel eens wat blubberig uit gaan zien als je het met nat weer maait. Dat trekt wel weer bij maar mooi is het niet in de tussentijd
pi_191489678
Heeft hier iemand ervaring met het zelf zaaien van siergras? Ik heb over een maand of 2 zo'n 300 planten nodig. Planten kopen is met zo'n aantal best prijzig dus ik wil zelf proberen te zaaien. Ik kan in elk geval geen betaalbare kweker vinden op maxibaal een uur rijden van West Brabant.

Ik mag ook het pampasgras van een vriendin splitsen dus dat zijn dan weer een paar planten minder die ik zelf hoef te zaaien. Ik overweeg ook om een oproepje op Facebook te doen met de vraag of ik bij mensen het gras mag komen splitsen, dat is ten slotte ook goed voor hun planten O-)
Spoilers!
pi_191489868
Vreeken in Dordrecht? Die hebben vast allerlei soorten siergras.
  donderdag 13 februari 2020 @ 16:40:25 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191489873
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 16:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het zelf zaaien van siergras? Ik heb over een maand of 2 zo'n 300 planten nodig. Planten kopen is met zo'n aantal best prijzig dus ik wil zelf proberen te zaaien. Ik kan in elk geval geen betaalbare kweker vinden op maxibaal een uur rijden van West Brabant.

Ik mag ook het pampasgras van een vriendin splitsen dus dat zijn dan weer een paar planten minder die ik zelf hoef te zaaien. Ik overweeg ook om een oproepje op Facebook te doen met de vraag of ik bij mensen het gras mag komen splitsen, dat is ten slotte ook goed voor hun planten O-)
Geen ervaring mee maar gras zaaien is easypeasy!
Resistance is futile.
pi_191489969
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 16:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het zelf zaaien van siergras? Ik heb over een maand of 2 zo'n 300 planten nodig. Planten kopen is met zo'n aantal best prijzig dus ik wil zelf proberen te zaaien. Ik kan in elk geval geen betaalbare kweker vinden op maxibaal een uur rijden van West Brabant.

Ik mag ook het pampasgras van een vriendin splitsen dus dat zijn dan weer een paar planten minder die ik zelf hoef te zaaien. Ik overweeg ook om een oproepje op Facebook te doen met de vraag of ik bij mensen het gras mag komen splitsen, dat is ten slotte ook goed voor hun planten O-)
In regio Zundert zitten heel veel kwekers. Ik weet niet of dit alleen boomkwekers zijn of ook andersoortig.
Wij hebben in het verleden heel tevreden planten besteld bij Directplant.nl
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_191490317
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 16:40 schreef Radegast het volgende:
Vreeken in Dordrecht? Die hebben vast allerlei soorten siergras.
Daar ga ik sowieso zaden kopen. Zo heel veel planten hebben ze niet staan, ik heb er de laatste keer geen grassen gezien ook volgens mij.
Spoilers!
pi_191490328
quote:
14s.gif Op donderdag 13 februari 2020 16:40 schreef Seven. het volgende:

[..]

Geen ervaring mee maar gras zaaien is easypeasy!
Ik heb me nog niet heel goed ingelezen maar ik kwam her en der tegen dat het moet kiemen bij temperatuur X en als het na Y weken nog niet is opgekomen dat het dan in de koelkast moet ofzo. Ik heb geen koelcel tot mijn beschikking :D
Spoilers!
pi_191490387
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 16:46 schreef SV-tje het volgende:

[..]

In regio Zundert zitten heel veel kwekers. Ik weet niet of dit alleen boomkwekers zijn of ook andersoortig.
Wij hebben in het verleden heel tevreden planten besteld bij Directplant.nl
Directplant heeft best wat soorten voor rond of onder de ¤ 1,50 _O_
Misschien moet ik een deel zaaien en een deel kopen. Zo heel veel siergraszaad is er niet verkrijgbaar, zelfs niet bij Vreeken. Het is ook nog wel een optie om bijzondere soorten te kopen en minder bijzondere soorten te zaaien.
Spoilers!
pi_191490444
Bij vreeken wel even opletten dat het seizoen alweer is begonnen en bij drukte holt de service helaas achteruit
pi_191490466
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 17:23 schreef Elleska het volgende:
Bij vreeken wel even opletten dat het seizoen alweer is begonnen en bij drukte holt de service helaas achteruit
Ik weet het. Ik ga er zelf heen, dan is het allemaal prima. Het is ook een ontzettend leuke winkel dus een bezoek meer dan waard.
Spoilers!
pi_191491650
:D zeker een leuke winkel

Het is ook erg jammer dat ze met de webshop bijna ten onder gaan aan hun eigen succes.
pi_191491874
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 18:59 schreef Elleska het volgende:
:D zeker een leuke winkel

Het is ook erg jammer dat ze met de webshop bijna ten onder gaan aan hun eigen succes.
Het is echt bizar hoeveel negatieve reacties ik op diverse fora en Facebookgroepen tegenkom. Ik vind het wel sneu, het is zo'n sympathiek bedrijf.
Spoilers!
pi_191492669
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 16:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het zelf zaaien van siergras? Ik heb over een maand of 2 zo'n 300 planten nodig. Planten kopen is met zo'n aantal best prijzig dus ik wil zelf proberen te zaaien. Ik kan in elk geval geen betaalbare kweker vinden op maxibaal een uur rijden van West Brabant.

Ik mag ook het pampasgras van een vriendin splitsen dus dat zijn dan weer een paar planten minder die ik zelf hoef te zaaien. Ik overweeg ook om een oproepje op Facebook te doen met de vraag of ik bij mensen het gras mag komen splitsen, dat is ten slotte ook goed voor hun planten O-)
O-)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_191495081
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 19:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het is echt bizar hoeveel negatieve reacties ik op diverse fora en Facebookgroepen tegenkom. Ik vind het wel sneu, het is zo'n sympathiek bedrijf.
Tja, eerlijk gezegd snap ik wel waar dat vandaan komt. Als een bedrijf de hoeveelheid orders niet aan kan en daarom geen tijd meer heeft voor communicatie met de klanten dan gaat er veel mis. Ik ken geen enkel bedrijf die jaren achter elkaar telefoon en mail negeert omdat ze de drukte niet aan kunnen.

Het meest vervelende vind ik eerlijk gezegd de hoge verzendkosten en de onverwachte naleveringen waarvoor telkens opnieuw verzendkosten worden gerekend.

Gewoon langs gaan of buiten het seizoen bestellen dan is er niets aan de hand.
pi_191495778
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:48 schreef Elleska het volgende:

[..]

Tja, eerlijk gezegd snap ik wel waar dat vandaan komt. Als een bedrijf de hoeveelheid orders niet aan kan en daarom geen tijd meer heeft voor communicatie met de klanten dan gaat er veel mis. Ik ken geen enkel bedrijf die jaren achter elkaar telefoon en mail negeert omdat ze de drukte niet aan kunnen.

Het meest vervelende vind ik eerlijk gezegd de hoge verzendkosten en de onverwachte naleveringen waarvoor telkens opnieuw verzendkosten worden gerekend.

Gewoon langs gaan of buiten het seizoen bestellen dan is er niets aan de hand.
Ik snap het ook hoor. Bizar dat ze dat zo doen.

Moet je serieus steeds opnieuw verzendkosten betalen? Wauw.
Spoilers!
pi_191496173
Ja elke keer opnieuw. ¤4,90 voor een envelop en 9,90 voor een standaard pakketje. Verzenden is niet goedkoop maar dit is echt belachelijk duur.

Het staat opzich allemaal duidelijk in de voorwaarden. Alleen doen ze daar alsof je dat altijd vooraf weet maar doordat het voorraadbeheer niet klopt is dat niet het geval.
pi_191496249
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 22:30 schreef Elleska het volgende:
Ja elke keer opnieuw. ¤4,90 voor een envelop en 9,90 voor een standaard pakketje. Verzenden is niet goedkoop maar dit is echt belachelijk duur.

Het staat opzich allemaal duidelijk in de voorwaarden. Alleen doen ze daar alsof je dat altijd vooraf weet maar doordat het voorraadbeheer niet klopt is dat niet het geval.
Wauw, wat brutaal _O-

Mocht ik over een paar weken nog gaan, wil ik best voor wat mensen wat meenemen en tegen normale verzendkosten verzenden hoor.
Spoilers!
pi_191567629
Moet er al gesnoeid worden of beter nog even wachten? Het is zo warm.

En hoe zit dat met pampa gras enzo. Kort je dat ook snoeien? :@
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191567937
Maak even een account aan bij mijntuin.org en zet al je planten die je hebt er in. Elke keer krijg je een mailtje wat je wanneer wat kunt doen O+
pi_191568044
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:31 schreef Blues het volgende:
Maak even een account aan bij mijntuin.org en zet al je planten die je hebt er in. Elke keer krijg je een mailtje wat je wanneer wat kunt doen O+
Dat heb ik maar ik vermoed dat die ook alles op automatisch hebben staan en ik heb ergens (vraag mij niet meer waar :+) gelezen dat er nu eerder gesnoeid moet worden.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191568355
Oh ja omdat de natuur voorloopt zeker.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 15:18:55 #163
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191568412
Ik heb de dode stengels uit de vaste planten al een beetje weggeknipt. En paadjes geveegd en geharkt op het gras.
pi_191568608
Ja ik heb nog een hortensia Phantom, 2x limelight op stam en een keer pinky winky op stam die gesnoeid moeten worden. Maar ik zit mij nu dus echt af te vragen waar ik goed aan doe _O-

Nou ja anders wacht ik tot begin maart ofzo.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191568662
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 15:18 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb de dode stengels uit de vaste planten al een beetje weggeknipt. En paadjes geveegd en geharkt op het gras.
Ja dat doe ik ook.. en er moest van de tuinorgie ook gesnoeid worden in de sering, maar dat heb ik vorig jaar rigoreus gedaan.. die mag weer ff wat voller worden nu.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 15:44:52 #166
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191568732
Ik doe maar wat ik knip op gevoel.
pi_191568962
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 14:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Moet er al gesnoeid worden of beter nog even wachten? Het is zo warm.

En hoe zit dat met pampa gras enzo. Kort je dat ook snoeien? :@
Siergrassen moet je nu met rust laten, als je nu snoeit en er komt nog een vorstperiode, dan heeft 'ie geen winterjasje meer aan -> kapot. Maandje wachten nog..
pi_191569015
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:04 schreef Radegast het volgende:

[..]

Siergrassen moet je nu met rust laten, als je nu snoeit en er komt nog een vorstperiode, dan heeft 'ie geen winterjasje meer aan -> kapot. Maandje wachten nog..
Oké dankjewel :)

Las ook overal dat siergras verdort enzo. Denk dat het te warm is geweest want het is hier nog groen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191570829
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2020 16:04 schreef Radegast het volgende:

[..]

Siergrassen moet je nu met rust laten, als je nu snoeit en er komt nog een vorstperiode, dan heeft 'ie geen winterjasje meer aan -> kapot. Maandje wachten nog..
Ik heb net de heggenschaar eroverheen gehaald :D winterjas zit nog stevig rondom het verse korte gras, maar er groeide inmiddels te veel vers gras groot tussen de dorre pluimen.
We zullen zien hoe het gaat. Mijn gras schijn je ook voor de winter te kunnen snoeien, dus ik maak me niet zo'n zorgen eerlijk gezegd.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_191586313
Mijn vlinderstruiken lopen uit op de oude takken. Kan ik ze nu al snoeien?
  woensdag 19 februari 2020 @ 16:48:18 #171
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191586462
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 16:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn vlinderstruiken lopen uit op de oude takken. Kan ik ze nu al snoeien?
Jahoor geen probleem.
pi_191586464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 16:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn vlinderstruiken lopen uit op de oude takken. Kan ik ze nu al snoeien?
die Zijn volgens mij best wel gevoelig voor invriezen. Ik zou ingeven wachten.

Edit - Ah hierboven een ander antwoord _O- nou ja ik kwam dat tegen na een rondje googelen gisteren iig.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191587611
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 16:48 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Jahoor geen probleem.
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2020 16:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

die Zijn volgens mij best wel gevoelig voor invriezen. Ik zou ingeven wachten.

Edit - Ah hierboven een ander antwoord _O- nou ja ik kwam dat tegen na een rondje googelen gisteren iig.
Hier was ik dus ook bang voor. Normaal staat overal in maart of zo. Maar omdat ie nu al uitloopt...
Misschien toch maar doen en hopen dat het niet gaat vriezen. Ze staan in een beschutte tuin, tegen de schutting, dus misschien valt het wel mee.
  woensdag 19 februari 2020 @ 19:16:18 #174
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_191588959
Oh nou misschien als je in het Oosten of Noorden woont nog beter even wachten. Ik woon vlak aan de kust dus hier gaat het toch niet meer vriezen.
Ja misschien een graadje nachtvorst maar dat zal wel loslopen.
pi_191589161
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2020 19:16 schreef kaasplankje het volgende:
Oh nou misschien als je in het Oosten of Noorden woont nog beter even wachten. Ik woon vlak aan de kust dus hier gaat het toch niet meer vriezen.
Ja misschien een graadje nachtvorst maar dat zal wel loslopen.
Ik zit in het noorden, ongeveer 15 kilometer hemelsbreed van de waddenkust.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 25 februari 2020 @ 17:39:30 #176
74056 crew  ToT
pi_191681277
Gras gemaaid, en ik moet zeggen: mijn gazonnetje ziet er absoluut perfect uit! _O_ Mooi vol en dicht begroeid, en een mooie kleur! _O_

Nou ja.....een stuk van 20 bij 40 cm of zo. De rest is meer hier en daar een spriet op zwarte grond, en veel dood geel spul er tussen! :') Heeft verder ook een heel andere kleur als dat mooie stukje. (Andere soort, lijkt me zo.)
Ik hoop dat dat mooie gras zich snel flink gaar verspreiden tussen die troep door.
  dinsdag 25 februari 2020 @ 17:42:53 #177
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_191681309
Ons gazon is helemaal verregend en één grote modderpoel ;(. Ik heb wel opnieuw ingezaaid, hopelijk komt het (weer) goed op.
KuikenGuppy
pi_191694415
Ik heb bij de Lidl een hoop zakjes met bloemzaadjes gekocht. Petunia's, vlijtige liesjes, etc. Normaal perkplanten die ik in een grote bak meeneem voor een 10tje. Maar ik dacht: eens proberen.

Kan iemand nog eens uitleggen hoe het zit met de symbolen?

III-V betekent dat zaaien in de 3e-5e maand?
20c bij een symbooltje met schepje: pas zaaien bij 20c? (lijkt me beetje hoog?)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 26 februari 2020 @ 13:38:43 #179
74056 crew  ToT
pi_191695471
Ah fijn, ik krijg net te horen dat alle tuinen hier gevuld zijn met afgegraven en gefilterde troep waar bijna niks op wil groeien. Gazonnetjes zijn hier moeilijk in leven te houden. 1 persoon hier schijnt elke 3 jaar nieuwe grasmatten te laten leggen! :?

Ik heb hier de grond wel gemengd met compost van de vuilstort wat je gratis mee kon nemen (veel zaadjes van onkruid er in, dus hopelijk is het hier nu minder slecht als bij de rest.
pi_191695524
Hadden wij bij ons eerste huis ook. We hebben de boel af laten graven en nieuw zand erin.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191698098
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 12:25 schreef athlonkmf het volgende:

Kan iemand nog eens uitleggen hoe het zit met de symbolen?

III-V betekent dat zaaien in de 3e-5e maand?
20c bij een symbooltje met schepje: pas zaaien bij 20c? (lijkt me beetje hoog?)
(ik heb alleen ervaring met vlijtig liesje)

het eerste; ja. Al zou ik eerder 2e tot 4e maand doen.
tweede; pas tweede helft van mei in de volle grond zetten, dus zeg maar de eerste dag dat de temperatuur een beetje in de buurt komt van 20 graden celcius.
pi_191731206
Ik heb zojuist de hortensia's, de vlinderstruiken en de doornloze bramen gesnoeid. Ik zag dat de maagdenpalm al bloeit en de Spaanse margrieten van vorig jaar staan in knop.
pi_191731279
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 11:27 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik heb zojuist de hortensia's, de vlinderstruiken en de doornloze bramen gesnoeid. Ik zag dat de maagdenpalm al bloeit en de Spaanse margrieten van vorig jaar staan in knop.
Maagdenpalm staat hier ook volop in bloei. Zo leuk.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191775490
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 13:38 schreef ToT het volgende:
Ah fijn, ik krijg net te horen dat alle tuinen hier gevuld zijn met afgegraven en gefilterde troep waar bijna niks op wil groeien. Gazonnetjes zijn hier moeilijk in leven te houden. 1 persoon hier schijnt elke 3 jaar nieuwe grasmatten te laten leggen! :?

Ik heb hier de grond wel gemengd met compost van de vuilstort wat je gratis mee kon nemen (veel zaadjes van onkruid er in, dus hopelijk is het hier nu minder slecht als bij de rest.
Compost kan veel corrigeren.

Is het zand, leem, klei, puin?
pi_191775798
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 11:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Maagdenpalm staat hier ook volop in bloei. Zo leuk.
Staat het beschut?
Maagdenpalm heb ik in al die jaren misschien een/twee x een bloemetje gezien.
En als bodembedekker vind ik het een teleurstelling. 8)7
  zondag 1 maart 2020 @ 16:27:00 #186
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_191775929
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 februari 2020 17:39 schreef ToT het volgende:
Gras gemaaid, en ik moet zeggen: mijn gazonnetje ziet er absoluut perfect uit! _O_ Mooi vol en dicht begroeid, en een mooie kleur! _O_

Nou ja.....een stuk van 20 bij 40 cm of zo. De rest is meer hier en daar een spriet op zwarte grond, en veel dood geel spul er tussen! :') Heeft verder ook een heel andere kleur als dat mooie stukje. (Andere soort, lijkt me zo.)
Ik hoop dat dat mooie gras zich snel flink gaar verspreiden tussen die troep door.
Nu al maaien, enthousiast :P

Hier ga ik over 2-3 weekjes verticuteren en opnieuw inzaaien en mesten.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 1 maart 2020 @ 16:52:17 #187
74056 crew  ToT
pi_191776672
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:27 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Nu al maaien, enthousiast :P

Hier ga ik over 2-3 weekjes verticuteren en opnieuw inzaaien en mesten.
Ja het begon mijn oksels een beetje te kriebelen, dus ik vond het er wel weer ff tijd voor. :)

Anyway, geen idee wat er nu mee te doen. Het gazonnetje ziet er gewoon kut uit en ik hoop natuurlijk dat het bijtrekt, maar ik heb dus te horen gekregen dat deze grond van erg slechte kwaliteit is.
Valt dat met een beetje bemesten te compenseren, of is de kans gewoon aanwezig dat het nooit wat zal worden, en is het een kwestie van afgraven en nieuwe grond er in tyfen?
  zondag 1 maart 2020 @ 16:54:47 #188
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_191776742
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:22 schreef AnneX het volgende:

[..]

Staat het beschut?
Maagdenpalm heb ik in al die jaren misschien een/twee x een bloemetje gezien.
En als bodembedekker vind ik het een teleurstelling. 8)7
Ja beschut en op het zuiden. Voor bloeien ze ook niet.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191776832
Hortensia's gedaan, geveegd geharkt en een schutting die bijna omvalt maar door weelderige klimop nog vast hangt met een touwtje geholpen. Maagdenpalm bloeit hier ook. En ik snoei de vlinder niet. Is nog zo klein! Ik ga wel de oprukkende klimop doorklieven aan de onderkant die nu bijna de hele mooie meidoorn lijkt te overwoekeren :{
Hopelijk sterft de rest om die stam heen dan af |:) Over 2 weken maar eens maaien als t een tijdje goed droog is geweest.
pi_191777546
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:22 schreef AnneX het volgende:

[..]

Staat het beschut?
Maagdenpalm heb ik in al die jaren misschien een/twee x een bloemetje gezien.
En als bodembedekker vind ik het een teleurstelling. 8)7
Bij ons ook beschut, maar ik zag net op meerdere plaatsen hier in de buurt dat het ook bloeit, en die staan bepaald niet beschut. Schijnt hier in het noorden dus niet veel uit te maken voor het bloeien.
pi_191781114
Bij mij bloeit de maagdenpalm al een paar weken en hij groeit ook mooi uit. Staat aan de westkant van het huis met ook nog een muur aan de zuidkant. Krijgt dus hooguit aan het eind van de middag wat zon. Voor dat plekje is het de ultieme bodembedekker voor mij.
  zondag 1 maart 2020 @ 20:57:24 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191782192
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:22 schreef AnneX het volgende:

[..]

Staat het beschut?
Maagdenpalm heb ik in al die jaren misschien een/twee x een bloemetje gezien.
En als bodembedekker vind ik het een teleurstelling. 8)7
Is een schaduwliefhebber. Hier doen ze het heel goed dit jaar.
Resistance is futile.
  zondag 1 maart 2020 @ 21:00:06 #193
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191782281
Ik heb m'n klimhortensia's geplant vandaag. En na 4 stormen is er weer enorm veel zooi uit de boom van de buurman gekomen, dus beetje geharkt enzo. Binnenkort de steentjes uit de vijver wassen en het water uit de vijver verversen. Sinds oud en nieuw ligt er allemaal smerige drab in, vieze vuurwerkresten.
Resistance is futile.
pi_191804168
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 20:57 schreef Seven. het volgende:

[..]

Is een schaduwliefhebber. Hier doen ze het heel goed dit jaar.
Maagdenpalm groeit goed in de schaduw, maar bloeit het best in de zon. In mijn tuin zijn de minst beschutte planten degenen met de meeste zon en daarmee de meeste bloemen.

quote:
99s.gif Op zondag 1 maart 2020 20:28 schreef qajariaq het volgende:
Bij mij bloeit de maagdenpalm al een paar weken en hij groeit ook mooi uit. Staat aan de westkant van het huis met ook nog een muur aan de zuidkant. Krijgt dus hooguit aan het eind van de middag wat zon. Voor dat plekje is het de ultieme bodembedekker voor mij.
Halfschaduw en schaduw met veel licht werkt ook.
pi_191804218
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 16:57 schreef Blues het volgende:
Hortensia's gedaan, ...
Gaat waarschijnlijk goed in deze warme winter, maar ik knip de oude bloemen er pas uit als het riico op vorst echt weg is ivm invriezen
pi_191804332
Ik wacht ook nog even met mijn hortensia’s. Ze verwachten hier toch nog wel wat nachtvorst.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_191804890
Het gaat hier niet meer vriezen hoor, te dicht bij de kust.
pi_191806760
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 23:49 schreef Blues het volgende:
Het gaat hier niet meer vriezen hoor, te dicht bij de kust.
Dit, maar het hangt er ook vanaf hoe lang het vriest. Nu vaak hooguit een uurtje net voor zonsopkomst en dat heeft niet zo heel veel invloed als een hele nacht vorst.
pi_191807278
Hier kraakte het vanochtend goed onder de voeten (oost Brabant)

Nu staan ze er hier ook pas sinds de zomer pas een jaar in en hebben ze het echt heel erg zwaar gehad met die 40+ graden dat echt alles verfikt was. Dus wil ze niet nog een klap geven.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 3 maart 2020 @ 11:20:26 #200
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191809736
Ik heb geen idee of het hier kraakte vanochtend, dan lig ik nog op bed :D
Maar ik ga als het een weekendje droog is toch echt beginnen aan de voortuin.

Ik wil 6 kleine hortensia's terug in grote potten, lelijke forsythia (zo niet mijn plant) kortwieken en weghalen en helaas staat er een ontzettend mooie grote hortensia op de meest onlogische plek in de voortuin (van de oude bewoners) en die moet weg voor wat ik wil maken met andere planten, rolborders, schors en grind.

Ik wil heel graag een strakke tuin, maar wel zoveel mogelijk groen. Dus heeeel misschien kan ik er omheen werken, haal hem iig als allerlaatste weg en het echt lelijk staat naar mijn idee.

En in de achtertuin had ik vorig jaar 8 rode vlinderstruiken geplant (gekregen voor moederdag) en 5 van de 8 heeft de hond mooi uitgegraven :'), dus de overige 3 wil ik ook overzetten in grote bakken (zijn kleintjes nog) en dan maar weer 8 nieuwe planten en iets verzinnen zodat de hond eruit blijft dit keer.

En wat de leibomen betreft, ik ben er nog steeds niet uit :P maargoed er wordt niets betegeld dus dat kan altijd nog.
pi_191810426
Ik heb toch zo'n zin om die meidoorn te ontdoen van die *&&^$%# klimop!
Zal wel voortgangsfoto's maken >:) Hopelijk ziet ie er in mei als ie de leuke bloemetjes krijgt een stuk beter en fripser uit dan nu O+
pi_191811961
@SacreCoeur...de hond 8)7

Status van zeker 6 jaar oud maagdenpalm


En ÉÉN bloempje...


Daarachter drie verschillende bollen op een kluitje.
Iets met Allium, met een bijzondere tulp en nog wat ik ben vergeten. ~O>
En de kaartjes ernaast zijn verregend en onleesbaar.
#surprise
pi_191812599
Die maagdenpalm zal het daar dan niet zo naar zijn zin hebben denk ik.
Hier is in 6 jaar de hele voortuin begroeid met maagdenpalm, super bodembedekker.
pi_191812669
Oh ja die doet het hier ook niet heel erg goed die maagdenpalm.. ook maar een paar bloemetjes.
Maar er wonen ook andere bodembedekkers, door elkaar.. wilde aardbei en lievevrouwbedstro.

Nou, ik moest even wat frustratie kwijt, Vanaf de grond en de achterkant, overal waar de dikke stammen van het begin van de klimop op de meidoorn zat verwijderd. Goed de achterkant in de gaten houden want daar zit op de schutting ook klimop }:|
Helemaal schoon het stammetje nu O+

Zo zag het boompje er inmiddels uit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stammetje helemaal rondom tot waar ik bij kan vrij van klimop. Rest klimop in de bovenkant/kroon boompje kan nu afsterven Nu goed in de gaten houden >:)
Rug is nu erg dooT dus ik ga het weekend de omgeving wat opruimen en weghalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 3 maart 2020 @ 14:55:28 #205
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_191812744
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 14:04 schreef AnneX het volgende:
@:SacreCoeur...de hond 8)7

Status van zeker 6 jaar oud maagdenpalm
[ link | afbeelding ]

En ÉÉN bloempje...
[ link | afbeelding ]

Daarachter drie verschillende bollen op een kluitje.
Iets met Allium, met een bijzondere tulp en nog wat ik ben vergeten. ~O>
En de kaartjes ernaast zijn verregend en onleesbaar.
#surprise
Ik zie er ook aardbei tussen. Duurt niet lang of die gaan ook bloeien.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  dinsdag 3 maart 2020 @ 15:08:54 #206
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191812914
Net nog even naar de voortuin gekeken en misschien laat ik de 6 hortensia's wel staan, maar wat is mooi voor tussen de hortensia's om het op te vullen? Lavendel? (ook al woekert dat verschrikkelijk :'( )

En ik denk dat ik campanula wil als bodembedekker rondom de 2 lei?bomen, deze doet het in de achtertuin namelijk ook super goed. Echt meerdere keren per jaar bloemetjes.

Maagdenpalm moet ik gelijk niet meer :P als ik het zo lees.
pi_191812936
Lavendel die woekert?

Blues wat een werk joh die klimop.
pi_191813048
Het is een plaag, die klimop bij ons ;(
  dinsdag 3 maart 2020 @ 15:36:33 #209
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191813260
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:10 schreef Elleska het volgende:
Lavendel die woekert?

Er heeft eerder een lavendel in de voortuin gestaan (van de vorige bewoners ook) en ik vond dat aardig woekeren als je het niet goed kort houdt :D

Ik heb een wand van klimop in de achtertuin (ipv een schutting) en de hond vind het ook leuk daar in te liggen in de zomer (zal wel lekker koel zijn ofzo), dus ik heb mooie gaten aan de onderkant :'( dat groeit zo slecht terug.
  dinsdag 3 maart 2020 @ 15:43:00 #210
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_191813346
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:18 schreef Blues het volgende:
Het is een plaag, die klimop bij ons ;(
Wat een werk :X
Spoilers!
  dinsdag 3 maart 2020 @ 15:45:18 #211
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_191813383
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:10 schreef Elleska het volgende:
Lavendel die woekert?

Blues wat een werk joh die klimop.
ik pak het meestal vroeg op met een klimop. bijsnijden voor de groei te "wild" wordt. Als het te ver gaat dan heb je veel te veel werk en afval.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_191813477
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:45 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

ik pak het meestal vroeg op met een klimop. bijsnijden voor de groei te "wild" wordt. Als het te ver gaat dan heb je veel te veel werk en afval.
Ja ja. -O-
Hier is een hele oude vermolmde schutting overwoekerd ondanks steeds 2x pj flink verwijderen. Het groeit tegen het huis onder en over het balkon. Tis klotespul, bijna niet bij te houden voor ons. Zoveel :{w
pi_191813488
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:36 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Er heeft eerder een lavendel in de voortuin gestaan (van de vorige bewoners ook) en ik vond dat aardig woekeren als je het niet goed kort houdt :D

Ik heb een wand van klimop in de achtertuin (ipv een schutting) en de hond vind het ook leuk daar in te liggen in de zomer (zal wel lekker koel zijn ofzo), dus ik heb mooie gaten aan de onderkant :'( dat groeit zo slecht terug.
je bedoeld dat lavendel heel groot kan worden? Want ik ken geen lavendel die zich als een gek vermeerderd.
  dinsdag 3 maart 2020 @ 16:13:38 #214
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191813812
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 15:51 schreef Elleska het volgende:

[..]

je bedoeld dat lavendel heel groot kan worden? Want ik ken geen lavendel die zich als een gek vermeerderd.
Nee, er kwamen echt steeds nieuwe sprieten door de hele tuin.
Het begon als èèn grote plant en die nam echt steeds meer m2 in beslag.

Ik weet bijna zeker dat het lavendel was.
pi_191813867
apart, nee dat herken ik niet. Heb verschillende soorten lavendel staan en ze staan na al die jaren nog allemaal netjes bij elkaar.
De enige die zich heeft vermenigvuldigd is degene die ik heb gestekt.
pi_191813938
Ik heb lavendel multifida en die maakt onwijze hoeveelheden zaad. Komt ook verdraaid goed weer op waar het valt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 3 maart 2020 @ 16:21:41 #217
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_191813942
Ik heb geen idee wat voor soort dit was, maar het was verschrikkelijk :P
Ook omdat de vorige bewoners niet echt aandacht voor de tuin hadden.

Het stond ook weer op een random rare plek en het kwam dus overal omhoog, dus maar helemaal incl wortel verwijderd :D en zelfs nu komt er af en toe een sprietje omhoog en die trek ik er dan uit. Maar misschien dat ik het zelf wel durf dan, ik houd het wel graag bij :P vind ik leuk. Maar kan lavendel echt goed tegen zon? Voortuin heeft volle zon van ochtend tot 14.00.
pi_191828626
İk ben er zojuist achtergekomen dat dat mijn plantjes die elke jaar weer bloeien alweer begonnen zijn met hun kop op te opsteken uit de grond, veel te vroeg maar dat komt natuurlijk door het warme weer. Mijn vraag is zal ik meteen beginnen met water geven of zal ik ze voorlopig even ongemoeid laten? Ze staan op het balkon dus vangen ze geen regenwater. Geen idee wat voor planten het zijn de ene is gelig de andere wittig :p

Zie foto in link

https://imgur.com/a/4YBG6sW
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_191829231
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2020 14:13 schreef Slayage het volgende:
İk ben er zojuist achtergekomen dat dat mijn plantjes die elke jaar weer bloeien alweer begonnen zijn met hun kop op te opsteken uit de grond, veel te vroeg maar dat komt natuurlijk door het warme weer. Mijn vraag is zal ik meteen beginnen met water geven of zal ik ze voorlopig even ongemoeid laten? Ze staan op het balkon dus vangen ze geen regenwater. Geen idee wat voor planten het zijn de ene is gelig de andere wittig :p

Zie foto in link

https://imgur.com/a/4YBG6sW
Die rechter is duidelijk een kruidenplant!

Zonder gekheid, nu ze beginnen te groeien moeten ze wel water hebben. In de loop van de ochtend water geven, dan heb je geen kans op bevriezing als het toch nog een paar minuten tot grondvorst komt.
pi_191829295
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 15:03 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Die rechter is duidelijk een kruidenplant!

Zonder gekheid, nu ze beginnen te groeien moeten ze wel water hebben. In de loop van de ochtend water geven, dan heb je geen kans op bevriezing als het toch nog een paar minuten tot grondvorst komt.
Zal ik doen. Beide zijn dezelfde soort alleen een andere kleur. Ff kijken of ik een oud foto heb.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 4 maart 2020 @ 17:37:38 #221
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_191831576
Ik heb zojuist siergraszaden besteld. 7 Soorten voor 320 plantjes.

Ik zie er zo tegenop om ze te moeten zaaien. Alles komt een paar weken in de keuken te staan :X
Spoilers!
pi_191834336
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 17:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb zojuist siergraszaden besteld. 7 Soorten voor 320 plantjes.

Ik zie er zo tegenop om ze te moeten zaaien. Alles komt een paar weken in de keuken te staan :X
:D Succes.
Hou ons op de hoogte s.v.p.
pi_191844462
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 17:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb zojuist siergraszaden besteld. 7 Soorten voor 320 plantjes.

Ik zie er zo tegenop om ze te moeten zaaien. Alles komt een paar weken in de keuken te staan :X
Wat veel ja :o
Schemaatje maken om een paar x per week een uur wat te zaaien?
pi_191845734
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 14:04 schreef AnneX het volgende:

En ÉÉN bloempje...

Ik heb er anderhalve *O*

  donderdag 5 maart 2020 @ 13:58:58 #225
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191846347
Ik ben een beetje laat met kalk strooien. Kan dat tegelijk met mestkorrels? Ik vermoed van wel alleen kalk verbetert de grond waardoor de mest 2 weken later beter opgenomen wordt. Vorig jaar niets gedaan met kalk.
Resistance is futile.
pi_191846468
quote:
5s.gif Op donderdag 5 maart 2020 13:58 schreef Seven. het volgende:
Ik ben een beetje laat met kalk strooien. Kan dat tegelijk met mestkorrels? Ik vermoed van wel alleen kalk verbetert de grond waardoor de mest 2 weken later beter opgenomen wordt. Vorig jaar niets gedaan met kalk.
Kalk en mest liever niet samen. Kalk zorgt dat stikstof (voedingsstof) vrijkomt als ammoniak en vervliegt voor het kan worden opgenomen.

Ik heb geleerd: in het najaar kalk en in het voorjaar mest.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:22:45 #227
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191846760
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2020 14:49 schreef Blues het volgende:
Oh ja die doet het hier ook niet heel erg goed die maagdenpalm.. ook maar een paar bloemetjes.
Maar er wonen ook andere bodembedekkers, door elkaar.. wilde aardbei en lievevrouwbedstro.

Nou, ik moest even wat frustratie kwijt, Vanaf de grond en de achterkant, overal waar de dikke stammen van het begin van de klimop op de meidoorn zat verwijderd. Goed de achterkant in de gaten houden want daar zit op de schutting ook klimop }:|
Helemaal schoon het stammetje nu O+

Zo zag het boompje er inmiddels uit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stammetje helemaal rondom tot waar ik bij kan vrij van klimop. Rest klimop in de bovenkant/kroon boompje kan nu afsterven Nu goed in de gaten houden >:)
Rug is nu erg dooT dus ik ga het weekend de omgeving wat opruimen en weghalen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, je hebt je nogal uitgeleefd!
Resistance is futile.
  donderdag 5 maart 2020 @ 14:26:41 #228
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191846844
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:05 schreef Sumppi het volgende:

[..]

Kalk en mest liever niet samen. Kalk zorgt dat stikstof (voedingsstof) vrijkomt als ammoniak en vervliegt voor het kan worden opgenomen.

Ik heb geleerd: in het najaar kalk en in het voorjaar mest.
Jurgen zegt februari ;) maar schijnbaar kan het hele jaar door. Nou heb ik hier zandgrond, dus op zich niet dringend. Ik hou het bij mest dit jaar.

Resistance is futile.
pi_191849977
Het kan het hele jaar door. :Y Het is gewoon makkelijk te onthouden: voor de groei de mest (voorjaar, logisch) en dan in het najaar de kalk. Als er maar wat tijd tussen zit.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_191850060
En nu ik hier toch post. Wij hebben vanaf mei een nieuwe tuin. *O*



Ik wil er graag een moestuin in en denk hard na over een verwilderde tuin (prairie of bloemenweide). In elk geval een maaibare border. Er zitten twee waterpunten met pomp, dus dat is heel fijn.

En bomen! Ik weet niets van bomen, daar moet ik me echt in gaan verdiepen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_191850150
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:41 schreef Sumppi het volgende:
En nu ik hier toch post. Wij hebben vanaf mei een nieuwe tuin. *O*

[ afbeelding ]

Ik wil er graag een moestuin in en denk hard na over een verwilderde tuin (prairie of bloemenweide). In elk geval een maaibare border. Er zitten twee waterpunten met pomp, dus dat is heel fijn.

En bomen! Ik weet niets van bomen, daar moet ik me echt in gaan verdiepen.
Hallelujah _O_
Dat wordt plannen maken.
pi_191850261
Ja, dat zeker.

Mijn man was de foto's van de voortuin aan het bekijken (heel laag heggetje en ook weer gras) en begon over een heggenschaar. Hij was wat aan het twijfelen over welk soort.
Dus ik zeg: 'een heggenschaar met een benzinemotor natuurlijk'.
Hij: 'ja, vind je? Ja, dat is misschien toch wel handig voor die heg hier. Zo, dan krijg ik er wel werk bij!'.
Ik: 'ja, en de heg achter.'
Hij: 'is er ook nog een heg achter?'
Klikt naar de foto: :o

Het wordt een heggenschaar met benzinemotor. _O- En een zitmaaier. *O*
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  donderdag 5 maart 2020 @ 17:58:19 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191850299
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:41 schreef Sumppi het volgende:
En nu ik hier toch post. Wij hebben vanaf mei een nieuwe tuin. *O*

[ afbeelding ]

Ik wil er graag een moestuin in en denk hard na over een verwilderde tuin (prairie of bloemenweide). In elk geval een maaibare border. Er zitten twee waterpunten met pomp, dus dat is heel fijn.

En bomen! Ik weet niets van bomen, daar moet ik me echt in gaan verdiepen.
_O_

Tuintrekkerwaardig!
Resistance is futile.
pi_191850512
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:56 schreef Sumppi het volgende:
Het wordt een heggenschaar met benzinemotor. En een zitmaaier.
Wat denk je van een paar schapen of zo? Dit is toch niet leuk meer om te maaien.
  donderdag 5 maart 2020 @ 18:19:33 #235
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191850653
quote:
99s.gif Op donderdag 5 maart 2020 18:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wat denk je van een paar schapen of zo? Dit is toch niet leuk meer om te maaien.
Paar uurtjes per week. En Sumppi wil een moestuin.
Resistance is futile.
pi_191851173
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:41 schreef Sumppi het volgende:
En nu ik hier toch post. Wij hebben vanaf mei een nieuwe tuin. *O*

[ afbeelding ]

Ik wil er graag een moestuin in en denk hard na over een verwilderde tuin (prairie of bloemenweide). In elk geval een maaibare border. Er zitten twee waterpunten met pomp, dus dat is heel fijn.

En bomen! Ik weet niets van bomen, daar moet ik me echt in gaan verdiepen.
Zoooo zeg! Dat is ff een grote mensengrasveld _O_
  donderdag 5 maart 2020 @ 18:57:37 #237
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_191851272
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 17:56 schreef Sumppi het volgende:
Ja, dat zeker.

Mijn man was de foto's van de voortuin aan het bekijken (heel laag heggetje en ook weer gras) en begon over een heggenschaar. Hij was wat aan het twijfelen over welk soort.
Dus ik zeg: 'een heggenschaar met een benzinemotor natuurlijk'.
Hij: 'ja, vind je? Ja, dat is misschien toch wel handig voor die heg hier. Zo, dan krijg ik er wel werk bij!'.
Ik: 'ja, en de heg achter.'
Hij: 'is er ook nog een heg achter?'
Klikt naar de foto: :o

Het wordt een heggenschaar met benzinemotor. _O- En een zitmaaier. *O*
Dat was het eerste waar ik aan dacht. Heg snoeien! :'(
pi_191852306
@Sumppie...je kunt een eigen topic starten, tegen die tijd.👍🏼
Net bij BinnensteBuiten op npo2 was iemand met een stuk grond en die werd ‘verliefd’ op
bamboe. Mooi spul om ook weer te gebruiken voor afscheiding etc.
De dunnere krijg ik van de buurvrouw om in de bloementuin te stutten.
En voor ideeën voor de prairietuin stond hiervoor nog een link.
Oh hier http://www.siergras.nl/
Waar ligt de tuin, in welke regio...ongeveer?
pi_191852311
quote:
99s.gif Op donderdag 5 maart 2020 18:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wat denk je van een paar schapen of zo? Dit is toch niet leuk meer om te maaien.
Man wil graag maaien en zodra hij er genoeg van heeft wil ik graag een prairietuin of bloemenweide. Dan hoeft er helemaal niet meer zo vaak te worden gemaaid. Een strak gazon vind ik weinig aan.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_191852397
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:40 schreef AnneX het volgende:
@:Sumppie...je kunt een eigen topic starten, tegen die tijd.👍🏼
Net bij BinnensteBuiten op npo2 was iemand met een stuk grond en die werd ‘verliefd’ op
bamboe. Mooi spul om ook weer te gebruiken voor afscheiding etc.
De dunnere krijg ik van de buurvrouw om in de bloementuin te stutten.
En voor ideeën voor de prairietuin stond hiervoor nog een link.
Oh hier http://www.siergras.nl/
Waar ligt de tuin, in welke regio...ongeveer?
Wat een geweldige link! Dankjewel. Ik ga uitzendinggemist ook bekijken.

De tuin ligt in Drenthe, op het zuiden.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_191855340
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 19:40 schreef Sumppi het volgende:

[..]

Man wil graag maaien en zodra hij er genoeg van heeft wil ik graag een prairietuin of bloemenweide. Dan hoeft er helemaal niet meer zo vaak te worden gemaaid. Een strak gazon vind ik weinig aan.
Klinkt al beter die bloemenwei. Denk je er wel om dat je voor diversiteit arme grond nodig hebt, dus weinig of niet bemesten.
Gewoon jaloers natuurlijk op zo'n grote tuin.
pi_191881848
1e keer maaien is een feit *O*
Wel veel mosch en ander gedoe tussen de grassprieten. Maar als je groen bent, mag je blijven hoor O+ >:O

Het klimop in de meidoorn begint lekker te verdorren.. ik kan al elke keer een hele streng lostrekken >:)
pi_191898967
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2020 14:05 schreef Sumppi het volgende:

[..]

Kalk en mest liever niet samen. Kalk zorgt dat stikstof (voedingsstof) vrijkomt als ammoniak en vervliegt voor het kan worden opgenomen.

Ik heb geleerd: in het najaar kalk en in het voorjaar mest.
Het idee is: Kalk is CaCO3 deze reageert met de ammonium tot ammoniak. Dit is een gas en vervluchtigd. Die stikstof ben je dus helaas kwijt uit de mest.

Oftwel, de volgende reactie vindt dan plaats: CaCO3 +2NH4 = CA +CO2 + H20 + 2NH3.

Echter, het idee van kalk is dat het je bodemkwaliteit verbetert door de pH te verhogen en het daarmee voor planten makkelijker maakt om kalk op te nemen.

Daarmee zou de kalk uit winter in het voorjaar alsnog met je mest kunnen reageren.

Kalk werkt op je grond en moet je itt mest fijn strooien want kalk wordt niet plantenwortels verplaatst. Door kalk in de winter te strooien bereid je je grond voor, door mest in het voorjaar te strooien zijn je meststoffen aanwezig als je planten ze kunnen opnemen. Ik zou daarom bij voorkeur in de winter kalken. Maar als je last hebt van een lage pH en je bent het vergeten dan zou ik daar niet mee wachten.
pi_191901020
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 11:43 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Het idee is: Kalk is CaCO3 deze reageert met de ammonium tot ammoniak. Dit is een gas en vervluchtigd. Die stikstof ben je dus helaas kwijt uit de mest.

Oftwel, de volgende reactie vindt dan plaats: CaCO3 +2NH4 = CA +CO2 + H20 + 2NH3.

Echter, het idee van kalk is dat het je bodemkwaliteit verbetert door de pH te verhogen en het daarmee voor planten makkelijker maakt om kalk op te nemen.

Daarmee zou de kalk uit winter in het voorjaar alsnog met je mest kunnen reageren.

Kalk werkt op je grond en moet je itt mest fijn strooien want kalk wordt niet plantenwortels verplaatst. Door kalk in de winter te strooien bereid je je grond voor, door mest in het voorjaar te strooien zijn je meststoffen aanwezig als je planten ze kunnen opnemen. Ik zou daarom bij voorkeur in de winter kalken. Maar als je last hebt van een lage pH en je bent het vergeten dan zou ik daar niet mee wachten.
Iets met een klok en een klepel.. Dank voor de uitleg. :)
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
  zondag 8 maart 2020 @ 13:47:38 #245
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191901046
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2020 13:46 schreef Sumppi het volgende:

[..]

Iets met een klok en een klepel.. Dank voor de uitleg. :)
Maar goed dat ik niet eigenwijs was :+
Resistance is futile.
  donderdag 12 maart 2020 @ 07:25:28 #246
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191974098
Zo. De kunstmest doet z'n werk, de tuin is ineens ontploft! Ik zit met smart te wachten tot m'n 150 witte tulpen gaan bloeien.
Resistance is futile.
pi_192024023
Vroeg me af of er al gras gemaaid mag worden?
Volgens mijn oude buurman (helaas overleden) groeit gras vanaf 10 graden en dat lijkt precies te kloppen.
Het gras is nu ontzettend onregelmatig en begint al te lang te worden op sommige stukken dus mijn handen jeuken.
pi_192025097
Ja hoor, ik heb al gemaaid :)
pi_192025223
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 13:37 schreef Blues het volgende:
Ja hoor, ik heb al gemaaid :)
En als het dan toch nog gaat vriezen, kan dat geen kwaad?
pi_192026443
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 13:43 schreef Kaza het volgende:

[..]

En als het dan toch nog gaat vriezen, kan dat geen kwaad?
Geen idee :@
pi_192026503
Bomenkenners welke boom zien we hier? Enorm getopt en gesnoeid zag ik...




  zaterdag 14 maart 2020 @ 15:06:03 #252
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192026886
Ik zou denken een populier, maar ik heb er niet veel verstand van.
KuikenGuppy
pi_192029119
Zou goed kunnen als ik Google. Komende zomer even goed naar de blaadjes kijken. Bast ziet er ook wel t zelfde uit.
pi_192031053
Ik wil graag een appelboom in de tuin planten nu onze walnoot toch echt dood is.

We willen er een op stam, niet te snel groeiend, niet al te grote kroon en lekkere appeltjes natuurlijk. Elstar, pink lady niet te melig appeltje iig. Heeft er iemand tips?

En oh ja de tuin ligt op zuid-zuid-oost

[ Bericht 0% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 14-03-2020 20:02:19 ]
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 14 maart 2020 @ 19:53:34 #255
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192032748
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 15:06 schreef Burdie het volgende:
Ik zou denken een populier, maar ik heb er niet veel verstand van.
Ik denk dat je meer verstand hebt dan je zelf denkt.
pi_192033329
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 19:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik denk dat je meer verstand hebt dan je zelf denkt.
Koelkast w/

quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 18:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil graag een appelboom in de tuin planten nu onze walnoot toch echt dood is.

We willen er een op stam, niet te snel groeiend, niet al te grote kroon en lekkere appeltjes natuurlijk. Elstar, pink lady niet te melig appeltje iig. Heeft er iemand tips?

En oh ja de tuin ligt op zuid-zuid-oost
Goudreinetten...appeltaarten tot in het oneindige :Y) c_/
pi_192043593
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 13:43 schreef Kaza het volgende:

[..]

En als het dan toch nog gaat vriezen, kan dat geen kwaad?
Nee dat kan geen kwaad.
pi_192046210
Gras onder de microscoop (bron twitter).
Zo mooi en vrolijk O+

  zondag 15 maart 2020 @ 12:25:51 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192046221
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:25 schreef Blues het volgende:
Gras onder de microscoop (bron twitter).
Zo mooi en vrolijk O+

[ afbeelding ]
Oh wauw!
Resistance is futile.
pi_192047357
Ik kwam tijdens mijn ochtendwandeling een prachtige Camellia tegen:



Hoelang zou die erover hebben gedaan om zo groot te worden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  One tough cookie zondag 15 maart 2020 @ 14:19:22 #261
169210 liesje1979
pi_192048437
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 12:25 schreef Blues het volgende:
Gras onder de microscoop (bron twitter).
Zo mooi en vrolijk O+

[ afbeelding ]
O+
  zondag 15 maart 2020 @ 16:57:50 #262
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192051865
quote:
17s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam tijdens mijn ochtendwandeling een prachtige Camellia tegen:

[ afbeelding ]

Hoelang zou die erover hebben gedaan om zo groot te worden?
Prachtig! Ik denk minstens 10 jaar, of zou het nog veel meer zijn?
Resistance is futile.
pi_192051938
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:57 schreef Seven. het volgende:

[..]

Prachtig! Ik denk minstens 10 jaar, of zou het nog veel meer zijn?
Mijn eerste gok was 30 jaar, maar misschien is dat wat overdreven. Ik denk wel dat 10 jaar krap is. De Camellia's bij mijn oude woning heb ik een jaar of 8 zien groeien en die kwamen daar niet bij in de buurt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 15 maart 2020 @ 17:56:20 #264
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192053540
Ik denk ook 30-40 jaar. Welke fokster had hier een mooie net zo grote Camellia in de tuin en wilde deze wegdoen vanwege ruimtegebrek? Had ze uiteindelijk en hopelijk nog steeds niet gedaan.
pi_192057634
Hebben jullie de briljante reclame al gezien van hornbach?
https://reclamearchief.com/videos/hornbach-breng-leven-in-je-tuin _O_
Fixed or real _O-
pi_192060893
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:56 schreef kaasplankje het volgende:
Ik denk ook 30-40 jaar. Welke fokster had hier een mooie net zo grote Camellia in de tuin en wilde deze wegdoen vanwege ruimtegebrek? Had ze uiteindelijk en hopelijk nog steeds niet gedaan.
Leandra dacht ik? Om plaats te maken voor een trampoline. Ik denk dat die Camellia hierboven minstens 25 jaar oud is, maar waarschijnlijk nog wel wat ouder.

Heb net weer even gegoogled naar die 230 jaar oude Camellia in Dresden, die moet ik echt nog een keer met eigen ogen zien..
pi_192060967
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:57 schreef AnneX het volgende:
Hebben jullie de briljante reclame al gezien van hornbach?
https://reclamearchief.com/videos/hornbach-breng-leven-in-je-tuin _O_
Fixed or real _O-
Ja gisteren op tv! Ik had echt zo iets van wtf... vage reclame is dat de Hornbach weer ofzo. Was het nig de Hornbach ook :’)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_192061008
Jullie snappen wel dat ik nu een camelia moet hé.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_192068696
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:56 schreef kaasplankje het volgende:
Ik denk ook 30-40 jaar. Welke fokster had hier een mooie net zo grote Camellia in de tuin en wilde deze wegdoen vanwege ruimtegebrek? Had ze uiteindelijk en hopelijk nog steeds niet gedaan.
@Leandra, maar ze heeft de Camellia gehouden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192097785
Voor het eerst sinds 2 weken weer eens buiten en een beetje in de tuin gewerkt...want het ontploft.
Ouwe Hortensia bloemen geknipt, takken geruimd, de blauwe druifjes uit Bloemendael doen het ook volop.
Er komt een boom aan! de vraag is wat voor één? Omdat ik nieuwsgierig, laat ik het even.



pi_192100374
Ziet er fijn uit allemaal AX ^O^

Ik kreeg ook ooit druifjes. In de volle grond gezet onder de (dan nog) kale sering, maar ik krijg al 2 jaar lang alleen maar bieslookachtige steeltjes.. geen druif te zien -O-
pi_192101628
Ik zal maar geen foto van onze tuin delen, want er liggen alleen maar enorme bergen met takken. :X Ik ben gezwicht en heb een hakselaar gekocht. Hopelijk wordt die snel bezorgd, want dan kan ik tussen het thuis werken door takken wegwerken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192101644
Blauwe druifjes zijn leuk. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:54:58 #274
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192101914
Vraagje, zijn hier mensen met een appelboom in de tuin? En zijn die al (enigszins) aan het uitlopen?
Onze appelboom is vorig jaar bij een zware storm omgewaaid. We hebben 'm met palen en banden gestut en hebben daarna nog een flinke appeloogst gehad. In het najaar hebben we de boom laten snoeien, maar wellicht was dat de doodsteek... hij doet helemaal niks meer. Maar misschien is het nog wat te vroeg daarvoor?
KuikenGuppy
  dinsdag 17 maart 2020 @ 20:15:51 #275
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192104205
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:43 schreef Claudia_x het volgende:
Blauwe druifjes zijn leuk. O+
Ik heb die aangeplant in de zon en echt 1000 babies gemaakt.
pi_192104654
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:15 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik heb die aangeplant in de zon en echt 1000 babies gemaakt.
Ik wist niet dat ze lustopwekkend waren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 20:39:56 #277
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192104886
quote:
11s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 20:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik wist niet dat ze lustopwekkend waren.
Ik ook niet, wel van mijn geile geitenkruid.
  woensdag 18 maart 2020 @ 02:24:20 #278
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192110407
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:54 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, zijn hier mensen met een appelboom in de tuin? En zijn die al (enigszins) aan het uitlopen?
Onze appelboom is vorig jaar bij een zware storm omgewaaid. We hebben 'm met palen en banden gestut en hebben daarna nog een flinke appeloogst gehad. In het najaar hebben we de boom laten snoeien, maar wellicht was dat de doodsteek... hij doet helemaal niks meer. Maar misschien is het nog wat te vroeg daarvoor?
Gemiddeld begint de bloeit op 22 april in de bloei dus in de eerste week van april zou je knoppen moeten zien.
Resistance is futile.
  woensdag 18 maart 2020 @ 10:14:01 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192113572
quote:
2s.gif Op woensdag 18 maart 2020 02:24 schreef Seven. het volgende:

[..]

Gemiddeld begint de bloeit op 22 april in de bloei dus in de eerste week van april zou je knoppen moeten zien.
De natuur is super vroeg dit jaar, maar ik zie bij de appelboom helemaal geen enkele activiteit. Onze kers staat al in bloei, de vijf loopt weer uit, net als de hibiscus, en zelfs de dood gewaande pruimentak is bezig met bloesems O+.
Maar we zullen het over een paar weken wel zien.
KuikenGuppy
pi_192114040
Bij mij loopt de Hibiscus nog niet uit. Hopelijk is die niet doodgegaan na het verplanten. Door de storm heeft die veel te verduren gehad.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 18 maart 2020 @ 10:45:45 #281
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192114215
De hibiscus is wel een super sterke plant, ik hoop voor je dat 'ie nog uitloopt!
KuikenGuppy
pi_192115892
quote:
1s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:57 schreef AnneX het volgende:
Hebben jullie de briljante reclame al gezien van hornbach?
https://reclamearchief.com/videos/hornbach-breng-leven-in-je-tuin _O_
Fixed or real _O-
Ik vond hem geniaal. Ik doe meestal het geluid uit bij reclames en ga koffie halen of zo. Maar deze heb ik zeker 3 keer op internet bekeken.

Omdat dit humor is: Zou Hornbach hem ook in moederland Duitsland uitzenden?
pi_192115971
quote:
17s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam tijdens mijn ochtendwandeling een prachtige Camellia tegen:

[ afbeelding ]

Hoelang zou die erover hebben gedaan om zo groot te worden?
Google street view heeft tegenwoordig ook geschiedenis dus wellicht kun je de laatste 7 jaar van zijn groei herleiden :-)
pi_192116620
quote:
15s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:38 schreef Claudia_x het volgende:
Bij mij loopt de Hibiscus nog niet uit. Hopelijk is die niet doodgegaan na het verplanten. Door de storm heeft die veel te verduren gehad.
Die van mij doen ook nog niets.
pi_192116865
Mijn magnolia begint te bloeien en dat maakt me vrolijk *O*

Want dan kan ik m over een paar weken kortwieken :7
pi_192117193
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:55 schreef FranticDJ het volgende:
Mijn magnolia begint te bloeien en dat maakt me vrolijk *O*

Want dan kan ik m over een paar weken kortwieken :7
In eerste instantie begreep ik je post als teken, dat je jezelf kunt kortwieken.
pi_192118153
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 13:12 schreef AnneX het volgende:

[..]

In eerste instantie begreep ik je post als teken, dat je jezelf kunt kortwieken.
Dat is al gebeurd :+
pi_192124515
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:07 schreef Agronoom2 het volgende:

Google street view heeft tegenwoordig ook geschiedenis dus wellicht kun je de laatste 7 jaar van zijn groei herleiden :-)
Het is zeker niet via de browser te zien? Ik heb dat ooit gedaan om de geschiedenis van mijn eigen tuin te herleiden. Daar moest ik toen wel Google Earth voor downloaden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192124595
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 12:55 schreef FranticDJ het volgende:
Mijn magnolia begint te bloeien en dat maakt me vrolijk *O*

Ik vind magnolia's zo mooi. O+ Ik ga er een plek voor zoeken in mijn eigen tuin.

Bij mijn ochtendwandeling kwam ik een fantastische struik tegen waarvan ik vermoedde dat het een magnolia-variant was. En jawel, het was deze:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 18 maart 2020 @ 20:45:10 #290
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192128742
Magnolia stellata? Uiteindelijk wordt dat een hele boom maar dat duurt langer dan jouw leven op deze kloot.



Dit is volgens mij een Magnolia stellata. Hele oude boom en hij bloeit nu of binnenkort. Staat naast de geref. Kerk.

[ Bericht 46% gewijzigd door kaasplankje op 18-03-2020 20:53:05 ]
  woensdag 18 maart 2020 @ 21:05:15 #291
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192129200


Magnolia soulangeana op de Heemraadsingel foto van 2019. Deze boom is wellicht ook 100 jaar oud oid.
pi_192132537
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is zeker niet via de browser te zien? Ik heb dat ooit gedaan om de geschiedenis van mijn eigen tuin te herleiden. Daar moest ik toen wel Google Earth voor downloaden.
Op een desktop kan het ook via de browser :-)
pi_192132711
Kan het zijn dat Claudia_x een Magnolia stellata laat zien (die m.i. niet zo hoog wordt) en dat Kaasplankje een foto van een andere magnolia toont, bijvoorbeeld Magnolia kobus met een soortgelijke witte bloem?

Er zijn eindeloos veel Magnolia's. Een bezoek aan een botanische tuin helpt om een mooie te ontdekken die een leverancier als Esveld in Boskoop vaak nog kan leveren ook....
  donderdag 19 maart 2020 @ 12:22:33 #294
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192140474
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 23:16 schreef Agronoom2 het volgende:
Kan het zijn dat Claudia_x een Magnolia stellata laat zien (die m.i. niet zo hoog wordt) en dat Kaasplankje een foto van een andere magnolia toont, bijvoorbeeld Magnolia kobus met een soortgelijke witte bloem?

Er zijn eindeloos veel Magnolia's. Een bezoek aan een botanische tuin helpt om een mooie te ontdekken die een leverancier als Esveld in Boskoop vaak nog kan leveren ook....
Dat zou zomaar eens kunnen dat het een kobus is, ik zal gaan kijken hopelijk dit weekend even naar die enen boom.
pi_192157374
Prachtig, die magnoliabomen. O+

Ik heb een nieuwe liefde in mijn leven. De laatste tijd begon ik wat mismoedig te raken door de bergen met takken in de tuin. Dit is een van de vele bergen:



Na wikken en wegen - het is geen goedkope aanschaf - heb ik een goede hakselaar gekocht:



Die werkt super! En zo heb ik meteen mulch waarmee ik niet alleen de bodem voed en onkruid tegenga, maar ook de tuin structureel ophoog:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 08:41:17 #296
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192157853
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 08:09 schreef Claudia_x het volgende:
Prachtig, die magnoliabomen. O+

Ik heb een nieuwe liefde in mijn leven. De laatste tijd begon ik wat mismoedig te raken door de bergen met takken in de tuin. Dit is een van de vele bergen:

[ afbeelding ]

Na wikken en wegen - het is geen goedkope aanschaf - heb ik een goede hakselaar gekocht:

[ afbeelding ]

Die werkt super! En zo heb ik meteen mulch waarmee ik niet alleen de bodem voed en onkruid tegenga, maar ook de tuin structureel ophoog:

[ afbeelding ]
Wij hebben dezelfde gekocht en zijn ook groot fan :Y
Wij hebben twee van zulke bergen.


We hebben alleen te weinig hout liggen voor alle snippers die we nodig hebben dus hebben nog maar 5 kuub snippers laten storten.
Spoilers!
pi_192158023
Oh bevalt die wel? Ik heb er eentje van een bouwmarkt huismerk, maar die kan helemaal niets met laurier. Hij trekt het er niet doorheen en als ik er wel takken doorheen doe dan verstopt hij -O-
  vrijdag 20 maart 2020 @ 09:00:58 #298
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192158155
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 08:51 schreef Puala het volgende:
Oh bevalt die wel? Ik heb er eentje van een bouwmarkt huismerk, maar die kan helemaal niets met laurier. Hij trekt het er niet doorheen en als ik er wel takken doorheen doe dan verstopt hij -O-
Deze Bosch is zo'n beetje de top van wat er te koop is aan elektrische hakselaars voor consumenten. Op CoolBlue stonden niets dan lovende recensies dus we hebben de gok maar genomen. Hij trekt alles wat wij er in hebben gestopt zonder problemen naar binnen.
Het enige probleem is dat er tot een diameter van 4,5cm in kan. Gelukkig wil onze buurman zijn industriële hakselaar wel een keer op ons erf zetten voor alles wat we nog over hebben tot 9 centimeter. Meer snippers *O*
Spoilers!
pi_192158188
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Deze Bosch is zo'n beetje de top van wat er te koop is aan elektrische hakselaars voor consumenten. Op CoolBlue stonden niets dan lovende recensies dus we hebben de gok maar genomen. Hij trekt alles wat wij er in hebben gestopt zonder problemen naar binnen.
Het enige probleem is dat er tot een diameter van 4,5cm in kan. Gelukkig wil onze buurman zijn industriële hakselaar wel een keer op ons erf zetten voor alles wat we nog over hebben tot 9 centimeter. Meer snippers *O*
Nice. Ik had ook gekeken naar reviews en t budget, maar ik merk dat dit hem niet gaat worden. Maar ze gaat natuurlijk moeilijk doen met terugbrengen van een gebruikt apparaat -O-
  vrijdag 20 maart 2020 @ 09:09:54 #300
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_192158347
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:02 schreef Puala het volgende:

[..]

Nice. Ik had ook gekeken naar reviews en t budget, maar ik merk dat dit hem niet gaat worden. Maar ze gaat natuurlijk moeilijk doen met terugbrengen van een gebruikt apparaat -O-
Mja. Op zich kan je er pas achter komen dat hij slecht werkt als je hem probeert. Je kunt altijd kijken wat ze zeggen.
Spoilers!
  vrijdag 20 maart 2020 @ 10:19:30 #301
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192159666
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 09:02 schreef Puala het volgende:

[..]

Nice. Ik had ook gekeken naar reviews en t budget, maar ik merk dat dit hem niet gaat worden. Maar ze gaat natuurlijk moeilijk doen met terugbrengen van een gebruikt apparaat -O-
Nee hoor, denk dat dat wel mee zal vallen.
Sommige producten moet je echt eerst proberen.
Bij bladblazers/zuigers doen ze ook niet moeilijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')