abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189629779
Ik heb geen beltegoed meer -na drie kwartier in de wacht bij woningbouw voor ongerelateerde vraag-, maar ga donderdag met ambulant begeleidster naar BD én UWV (want het bruto bedrag op mijn toekenningsbrief is ook nog eens ruim ¤350 hoger dan het bruto bedrag op mijn specificaties) bellen.

#nualindestress
pi_189629981
Je kunt via het UWV ook online vragen stellen. Kun je nu doen. Heb je misschien antwoord als je begeleider er is en kun je vanuit daar verder acties ondernemen.

Toen ik huurtoeslag moest terug betalen kreeg ik gewoon elke keer een brief waar in stond wat ik moest aflossen, Wat er door mij betaald was 'u heeft een betaling van X euro voldaan en er staat nog X open.

Ik kreeg wel gewoon lopende huurtoeslag. Er stond in de brief dat ze die alleen in houden wanneer je een betaling niet voldoet. Dan gaan ze over op automatisch verrekenen.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_189630118
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 15:52 schreef ConqueringChaos het volgende:
Je kunt via het UWV ook online vragen stellen. Kun je nu doen. Heb je misschien antwoord als je begeleider er is en kun je vanuit daar verder acties ondernemen.

Toen ik huurtoeslag moest terug betalen kreeg ik gewoon elke keer een brief waar in stond wat ik moest aflossen, Wat er door mij betaald was 'u heeft een betaling van X euro voldaan en er staat nog X open.

Ik kreeg wel gewoon lopende huurtoeslag. Er stond in de brief dat ze die alleen in houden wanneer je een betaling niet voldoet. Dan gaan ze over op automatisch verrekenen.
Ik heb nog nooit een brief gehad met een overzicht van openstaande bedragen. Alleen een 'u moet nog ... terugbetalen' met een acceptgiro, maar daarna niets meer. Alle info over verrekeningen heb ik mondeling van de BelastingTelefoon. :o
pi_189630189
Krijg je na je betaling niet een maandje later een nieuwe brief met acceptgiro ?

Want daar staat dat dan in.
"Although the world is full of suffering, it is also full of overcoming it."
pi_189630217
over back-up maaltijden.
Ik ben alleen en wanneer ik pastasaus maak (blikje gepelde tomaten, uitje, teentje look, overschot groenten, Italiaanse kruiden) doe ik dat in een grote pan. En wat niet op is, vries in in porties in voor de geen zin/tijd/energie avonden. Strooikaas kan je btw prima invriezen en "afbreken" wat je nodig hebt. Het zelfde voor stamppot is net zo veel tijd en moeite voor 4 porties dan voor 2. En je hebt dan gelijk weer 2 invries maaltijden.
Beetje vooruit kijken alla heb ik ruimte in de vriezer en als er een bepaalde maaltijd in de aanbieding staat (boerenkool en aardappelen bijv). Gelijk ff paar porties vooruit koken voor in de vriezer.

Je partner is mag ik hopen in staat om eten op te warmen? Of een pannetje pasta op te zetten en ingevroren pastasaus op te warmen?
Het is sowiso wel handig om pak rijst, pasta en wat houdbaar eten in de voorraadkast te hebben staan (liefst ingekocht tijdens een aanbieding).

In mijn 1e jaar als student heb ik ook van heel weinig rond moeten komen, geregeld een pizza bestellen zat er ook niet in. Zo'n pizza avondje komt wel weer wanneer er wel financiële ruimte is.
Dit ook voor frisdrank, 0,0 bier enz. Kraanwater, koffie en thee drinken scheelt een hele hap in je budget.

Het zelfde voor tv en internet. Voor contact met de buitenwereld heb je echt geen dikke lijn en uitgebreid tv pakket voor nodig. Heb hier lang 8 up en 0.5 down gehad en kun je prima mee chatten, forumen, mail checken ed. Overheid websites bezoeken en zelfs uitzendinggemist mee kijken.

Bekijk samen met je sociaal werker waar je vanuit de gemeente recht op hebt, denk hierbij aan bijv gratis boeken lenen bij de bieb of een uitpas oid om eens buiten de deur te komen.
pi_189630240
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 16:08 schreef ConqueringChaos het volgende:
Krijg je na je betaling niet een maandje later een nieuwe brief met acceptgiro ?

Want daar staat dat dan in.
Ik geloof niet dat ik eerder een betalingsregeling met BD heb getroffen, maar mijn eerste betaling van 3×20 is al wel bijna een maand geleden (braaf betaald, ruim voor de uiterste datum) en ik heb nog geen nieuwe brief/brieven gehad. Volgende termijn moet over twee weken binnen zijn (neem ik aan, als er een maand tussen termijnen hoort te zitten).

Pff. Wat een gedoe.

Dus vragen aan BD:
- Waar is die verrekening voor en hoe lang zit ik er nog aan vast?
- Wat moet ik doen om weer Toeslagen te krijgen?
- Overzicht betalingen/schuld/verrekeningen?

#koppijn
pi_189630246
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 16:03 schreef User16909 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een brief gehad met een overzicht van openstaande bedragen. Alleen een 'u moet nog ... terugbetalen' met een acceptgiro, maar daarna niets meer. Alle info over verrekeningen heb ik mondeling van de BelastingTelefoon. :o
En ergens in een digitaal postvak (iets van mijn toeslagen oid)?
pi_189630265
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 16:14 schreef Chia het volgende:

[..]

Nope.
pi_189630379
Overzicht van de verrekeningen moet je bij belastingdienst Heerlen opvragen onder vermelding van de reden van aanvraag, tijdsperiode etc. De mensen bij de belastingtelefoon kunnen wel globaal zien wat er gebeurt maar niet in detail.
Wat je moet doen om weer toeslagen te krijgen kunnen ze je wel bij helpen.
De schuld die je nog hebt kunnen ze je ook vertellen. Ook of het een definitieve schuld is of dat dit niet het geval is (bijvoorbeeld als de definitieve berekening nog niet is gemaakt door hen).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2019 16:27:40 ]
pi_189630409
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 16:14 schreef Chia het volgende:

[..]

Verrekeningen krijg je daar inderdaad niet te zien, soms krijg je wel een brief waarin staat dat iets verrekend is maar dat is ook heel vaak niet het geval (vooral als het echt ten onrechte is afgeschreven bijvoorbeeld doen ze dat). De verrekeningen heb ik ook altijd een schimmig gebied gevonden. Maar je kan alles wel gewoon navragen/opvragen dus ja (en als je de administratie goed op orde hebt weet je gewoon sowieso wat je nog achterloopt ongeacht de verrekeningen)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2019 16:38:16 ]
pi_189631502
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 16:30 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Verrekeningen krijg je daar inderdaad niet te zien, soms krijg je wel een brief waarin staat dat iets verrekend is maar dat is ook heel vaak niet het geval (vooral als het echt ten onrechte is afgeschreven bijvoorbeeld doen ze dat). De verrekeningen heb ik ook altijd een schimmig gebied gevonden. Maar je kan alles wel gewoon navragen/opvragen dus ja (en als je de administratie goed op orde hebt weet je gewoon sowieso wat je nog achterloopt ongeacht de verrekeningen)
Grinnik. Ik weet niet of mijn administratie ooit 'goed op orde' is (geweest) of gaat zijn. Er is een systeem met in- en uitgaande post en opbergmappen met tabbladen, sinds vorig jaar. Toen was ik al bijna mid-30.

Tot die tijd was mijn systeem een mix tussen het welbekende 'struisvogelen', 'de schoenendoos' en 'sinds mijn 17e om de paar jaar verhuizen en alle schepen verbranden'. Het is eigenlijk een wonder dat ik niet veel verder in de sh*t zit dan nu het geval is.

Laten we de huidige situatie 'vooruitgang, maar nog niet perfect' noemen.
pi_189631541
Dan ga je toch een lijst opstellen van alle bedrijven waar je aan moet betalen en ga je ze stuk voor stuk bellen of e-mailen om je huidige schuld (of geen schuld) te weten te komen. Bedoel je moet niet zo'n persoon blijven die zijn post niet open durft te maken om het zo maar te zeggen, gewoon alles nabellen en een overzicht maken en dan gaan navragen of er betalingsregelingen mogelijk zijn, wat je verder kan doen etc.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:15:41 #238
3542 Gia
User under construction
pi_189631712
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 14:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

https://www.1limburg.nl/h(...)meenemen-uit-het-bos

Feitelijk is wildplukken verboden.

Kleinschalig eigen gebruik
Toch vindt boswachter Joost Bogaerts van Staatsbosbeheer het geen probleem als mensen wat bramen of paddenstoelen voor eigen gebruik plukken. Als het maar niet meer dan 250 gram is.
Van 250 gram bramen kun je geen voorraad jam maken.
Vroeger plukten we emmers vol. Nu is het verboden, want voor de vogels. Daarom hebben wij dat allemaal in eigen tuin.
pi_189631779
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 18:04 schreef phoenyx het volgende:
Dan ga je toch een lijst opstellen van alle bedrijven waar je aan moet betalen en ga je ze stuk voor stuk bellen of e-mailen om je huidige schuld (of geen schuld) te weten te komen. Bedoel je moet niet zo'n persoon blijven die zijn post niet open durft te maken om het zo maar te zeggen, gewoon alles nabellen en een overzicht maken en dan gaan navragen of er betalingsregelingen mogelijk zijn, wat je verder kan doen etc.
Die lijst is gelukkig niet zo lang. Twee bedrijven, om precies te zijn.

275 was schuld bij energieleverancier. 3×27 is al afbetaald, nog 7 termijnen (waarvan een keer 32 euro ipv 27) te gaan. Als ik blijf betalen, is dat in mei klaar.

Betalingsregelingen van BD (x3) heb ik ook op papier. Grootste betalingsregeling over 22 maanden afbetaald,de andere twee eerder. Precieze hoeveelheid termijnen heb ik niet bij de hand, maar heb ik in mijn 2019-map.
Grootste onduidelijkheid is de verrekening BD.

Ik maak mijn post sinds de invoering van dit post-verwerk-systeem dus wel op tijd open enzo.

Feit blijft dat ik netto weinig van mijn WIA overhoud, maar daar kan ik niet zoveel aan doen. Zodra ik van mijn betalingsregelingen af ben (en/of de toeslagen terug zijn), vind ik een lage netto-uitkering niet zo'n probleem meer.

Dan zijn de besparingstips uit dit topic nog steeds welkom. :)
pi_189631839
Nou ja dan voedselbank
geen tv maar wel internet zodat je alles alsnog kan zien wat je wil
belastingdienst bellen (verwijzen je ernaar om naar Heerlen een brief te sturen) voor de verrekeningen
Eerst de schuld bij je energieleverancier aflossen zodat je over kan stappen met bijvoorbeeld 3 maanden gratis energie (bedoel je krijgt dan altijd korting) mits je over kan stappen (kan alsnog soms als ze de boete overnemen)
Komende winter vaker dikke truien dragen dan de verwarming aanzetten helpt ook veel
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:45:22 #241
6583 ronaz
weg van teruggeweest
pi_189632153
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 18:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Je vergeet denk ik het wegvallen van arbeidskorting. Dat is 3400 euro per jaar.

Correct me if I'm wrong maar volgens mij geldt de ziektewet-uitbetaling als inkomsten uit arbeid (want betaald door werkgevers) waardoor je met die uitkering recht hebt op arbeidskorting. De WIA telt niet als inkomen uit arbeid en daarmee is nu de arbeidskorting vervallen.

Zelfde bruto inkomen (70% laatste loon), maar ander netto bedrag.
Ja inderdaad, de arbeidskorting valt weg. Goed punt.
Thou shalt not judge because thou has fucked up before too.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:52:36 #242
6583 ronaz
weg van teruggeweest
pi_189632262
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 14:16 schreef SEMTEX het volgende:
Ik vind je zorgverzekering aan de hoge kant. Ik betaal 90 euro per maand en mijn gebit is ook echt niet geweldig. Ik heb alleen maximaal eigen risico genomen. Behandelingen bij de tandarts gewoon zelf betalen is meestal goedkoper dan dat bedrag per maand extra.

Klopt, heb ik laatst ook voor mezelf zitten uitrekenen. Ik ben goedkoper uit zonder bijverzekeren voor de tandarts. Maximaal eigen risico is een keuze maar kies ik iet voor; je hoeft maar 1 keer het ziekenhuis terecht te komen voor een relatief kleine ingreep en je betaalt je het apezuur.
Thou shalt not judge because thou has fucked up before too.
pi_189633710
Wel zwaar klote van die arbeidskorting.....
pi_189633799
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:13 schreef tstile het volgende:
Wel zwaar klote van die arbeidskorting.....
Valt wel mee, ze kon daar 2 jaar navraag over doen, zelfs haar vriends gedoe laten vallen om zich hierop te richten, en dan nog weet ze zoiets als dit niet. Gewoon een kwestie van eigen schuld en mensen die bij elk dingetje dat ze moeten doen melden dat ze er koppijn van krijgen
pi_189633829
Maar goed sommige mensen weten gewoon niet te overleven zelfs met zo'n systeem als hier waarin je overal toeslagen voor krijgt etc
pi_189634801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 16:59 schreef drakin het volgende:
Heb je een contract? Zo nee probeer 1 af te sluiten met korting of een bonus, en anders doe je dit de dag na je contract is afgelopen.

Als je betalingsregelingen hebt lopen, dan kom je niet zo snel aan een nieuwe energieleverancier, of je moet een waarborgsom betalen.
Somebody that I used to know
pi_189635034
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 21:00 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Als je betalingsregelingen hebt lopen, dan kom je niet zo snel aan een nieuwe energieleverancier, of je moet een waarborgsom betalen.
Klopt hier was pas een item over in de media. Mensen met BKR notering die over de zeik waren dat ze niet bij Energiedirect terecht konden:p De borg vonden ze schandalig. tja.

Maar, eenmaal goed uit de schulden kan je op energie wel wat besparen ja. Maar ook met schulden kan je dmv een laag verbruik uiteindelijk goedkoop uit zijn.
pi_189635228
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 12:49 schreef User16909 het volgende:
For the record: ik ben heel dankbaar dat ik recht heb op WIA, dat ik niet dakloos ben e.d.
Maar van '¤90 p/week boodschappen + kunnen sparen' naar '¤45 boodschappen en geen verjaardagscadeautjes/kerstcadeautjes/maandelijkse kop koffie in de stad' is wel even slikken.

Zeggen dat 'ik het had kunnen weten' -> wellicht. Mijn executieve functie is niet bepaald goed, dus ik heb hier nogal moeite mee. En als UWV-medewerkers mij twee jaar lang (tijdens ZW-periode) op het hart drukken dat ik me 'geen zorgen hoef te maken, want inkomen blijft ongeveer gelijk', dan geloof ik dat. Goedgelovig? Taal letterlijk nemen? Ja, dat is zéker onderdeel van hoe mijn brein werkt.
Jo, ga je niet schuldig voelen of verantwoorden. Instanties hebben je situatie bekeken en beoordeeld, en zij hebben geoordeeld dat jij recht hebt op bepaalde uitkeringen en ze hebben aan de hand van jouw situatie de hoogte vastgesteld.
We leven wat dat betreft in een fantastisch land, dat er juist nu, voor mensen zoals jij, in situaties zoals nu, zoiets bestaat als een klein vangnet. Het is niet veel, het is niet indrukwekkend, maar het is er, en voor jou. (bedankt, vadertje Drees)

Iedereen die daarvan denkt dat je het ten onrechte hebt gekregen, die moet zichzelf nog maar eens achter de oren krabben en anders zelf maar eens bij het UWV gaan werken. Dan pas mogen ze er iets van zeggen. Tot die tijd heb je er gewoon recht op. Niemand zit voor z'n lol in een uitkeringssituatie, maar je hoeft je echt niet nog eens extra te verdedigen hier op Fok! :*

Hoe je er vervolgens mee omgaat... (het bedrag van je uitkering), dat is jouw verantwoordelijkheid/opdracht .

[ Bericht 1% gewijzigd door Postbus100 op 27-10-2019 01:04:37 ]
pi_189635252
Ik moet eerlijk zeggen dat ik je vrij laconiek over je situatie vindt overkomen. Ja, die pizza doen we omdat ik soms geen zin heb om te koken. Mijn vriend kan niet werken want hij moet in de buurt van een toilet zijn. Je hebt geen inzicht in hoe de schulden opgebouwd zijn, wanneer het klaar is en of en wanneer je weer recht hebt op toeslagen. Je hebt geen brieven ontvangen maar je hebt nog maar kort je financiele situatie op orde qua papieren. Je hangt niet aan de telefoon met de juiste instanties en ga zo maar door.

Nou meid, laat ik je vertellen. Voor die dertig euro aan pizza kun je voor een week budgetkoken, dan maak je maar zin. Je vriend kan enquetes thuis invullen, folders vouwen of weet ik veel wat voor thuiswerk. Internet 8 euro goedkoper de moeite niet? Dat is een dag eten.
Bellen naar de belasting voor duidelijke info en het liefst een bevestiging per mail. Want en een betalingsregeling en dan ook nog eens geen toeslagen krijgen zou ik tot op de bodem uitzoeken.

Heb je alles op papier dan ga je daarmee naar de voedselbank en kijk je of je in aanmerking komt. Good to go apps in de gaten houden, kun je ook veel mee besparen.

Just my two cents. Maar je moet wel doorpakken en zo kom je niet over. Sorry als ik het verkeerd zie.
pi_189635294
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 21:07 schreef tstile het volgende:

[..]

Klopt hier was pas een item over in de media. Mensen met BKR notering die over de zeik waren dat ze niet bij Energiedirect terecht konden:p De borg vonden ze schandalig. tja.

Maar, eenmaal goed uit de schulden kan je op energie wel wat besparen ja. Maar ook met schulden kan je dmv een laag verbruik uiteindelijk goedkoop uit zijn.
Ik weet het, ik heb aan de andere kant van de telefoon gezeten ;) (niet van specifiek dit stel natuurlijk :+ ) heb wel wat schrijnende situaties voorbij zien komen, inderdaad van mensen die niet langs die borg komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')