"Het beste" is natuurlijk een kwestie van budget maar die 2 merken hebben ruime ervaring met het maken van warmtepompen (Mitsubishi al sinds 1963), ze zijn betrouwbaar gebleken en je kan uitgaan van de vermogenswaarden die ze opgeven.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 20:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien laat ik binnenkort een installateur een offerte maken om te zien wat de werkelijke kosten zijn want nu is het op basis van indicaties van het internet. En de beste merken warmtepompen zijn Mitsubishi of Panasonic?
Het bijleggen van zonnepanelen verdient zich uiteindelijk altijd terug, op noord ~50% langzamer dan op zuid maar het geld komt naar je toe. Alleen als je heel goed bent in beleggen kan je het op dit moment beter doenquote:Ik heb panelen op ZW, levert het op om direct een aantal panelen op NO bij te laten leggen om zodoende de directe afname van het net te beperken? Ook daar hebben we het eerder over gehad maar dan als losse investering en op dat moment kon dat (net) niet uit.
Ik had wat installateurs gebeld en van de 25 die ik heb gebeld konden 3 een warmtepomp leveren waarbij nefit de enige was die ze konden monteren. Dus ik heb een nefit gekocht en die bevalt me eigenlijk prima. De installateur was een beunhaas eerste klasse en ik heb dan ook bijna alles zelf gedaan. De wp zelf bevalt me goed.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 20:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Misschien laat ik binnenkort een installateur een offerte maken om te zien wat de werkelijke kosten zijn want nu is het op basis van indicaties van het internet. En de beste merken warmtepompen zijn Mitsubishi of Panasonic?
Ik heb panelen op ZW, levert het op om direct een aantal panelen op NO bij te laten leggen om zodoende de directe afname van het net te beperken? Ook daar hebben we het eerder over gehad maar dan als losse investering en op dat moment kon dat (net) niet uit.
Zelf een warmtepomp installeren gaat niet lukken dus ik zoek een installateur die de WP netjes kan plaatsen en inregelen. Ik schrik er van dat maar ongeveer 10% van de installateurs WP plaatstquote:Op zondag 1 maart 2020 20:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik had wat installateurs gebeld en van de 25 die ik heb gebeld konden 3 een warmtepomp leveren waarbij nefit de enige was die ze konden monteren. Dus ik heb een nefit gekocht en die bevalt me eigenlijk prima. De installateur was een beunhaas eerste klasse en ik heb dan ook bijna alles zelf gedaan. De wp zelf bevalt me goed.
PV staat los van een wp vanwege het salderen. Je hoeft het ook niet te doen om het net te ontlasten omdat ze volop energie teruglevveren in de zomer zonder extra vraag van jouw kant de winter leveren ze weinig en hjeb jij meer vraag. Met meer PV belast je het net eigenlijk alleen maar meer.
PV moet je alleen maar nemen om geld te besparen, meer niet.
Inmiddels zijn er wel meer en meer installateurs die warmtepompen plaatsen (en worden ze ook op cursussen gestuurd).quote:Op maandag 2 maart 2020 09:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zelf een warmtepomp installeren gaat niet lukken dus ik zoek een installateur die de WP netjes kan plaatsen en inregelen. Ik schrik er van dat maar ongeveer 10% van de installateurs WP plaatst
Klopt, het scheelt niet gigantisch maar iedere kWh die je zelf kan verbruiken ipv voor minder geld terugleveren is er weer 1quote:Dat PV en warmtepomp op zich niets met elkaar te maken hebben klopt. Het is wel zo dat als het salderen vervalt het rendement op panelen op Noord wat beter kan worden met een WP omdat ik dat een deel van de opwekking direct kan gebruiken voor de meter. Al zal niet heel veel uitmaken.
Dit was wel bijna 3 jaar geleden. Ik heb geen idee hoe installateurs er nu in staan. Ik hoop dat ze betere kwaliteit leveren, maar ik betwijfel het.quote:Op maandag 2 maart 2020 09:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zelf een warmtepomp installeren gaat niet lukken dus ik zoek een installateur die de WP netjes kan plaatsen en inregelen. Ik schrik er van dat maar ongeveer 10% van de installateurs WP plaatst
Dat PV en warmtepomp op zich niets met elkaar te maken hebben klopt. Het is wel zo dat als het salderen vervalt het rendement op panelen op Noord wat beter kan worden met een WP omdat ik dat een deel van de opwekking direct kan gebruiken voor de meter. Al zal niet heel veel uitmaken.
Bij de buren op Tweakers is hier al zeer veel over geschreven: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1951574quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Heren van de warmtepompen.
Wie zit er nog meer met een ongebruikte gasmeter waarbij het peperduur is om deze te verwijderen?
Ik hoop op jurisprudentie of een aanpassing van de wet zodat je voor een normaal bedrag de meter kunt laten afsluiten.
Weten jullie of er al nieuws is hier omtrend?
Ik DACHT laatst ergens te lezen dat de wet wordt aangepast en dat de rekening 50/50 wordt gedeeld. Ik gok dat de rekening eerst 40% wordt verhoogt om daarna 50/50 te delen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik hoop op jurisprudentie of een aanpassing van de wet zodat je voor een normaal bedrag de meter kunt laten afsluiten.
50% van niets is ook nietsquote:Op donderdag 5 maart 2020 13:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik DACHT laatst ergens te lezen dat de wet wordt aangepast en dat de rekening 50/50 wordt gedeeld. Ik gok dat de rekening eerst 40% wordt verhoogt om daarna 50/50 te delen.
Zelf woon ik in een appartement en Stedin rekende 90 euro voor het verwijderen van de meter+permanent afdoppen van de kraan. De leiding is ook administratief weggehaald en bestaat dus niet meer. Gezien de ervaringen van anderen heb ik die opdracht snel gegeven en 90 euro afgetikt.
waarom zou je de meter verwijderen?quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Heren van de warmtepompen.
Wie zit er nog meer met een ongebruikte gasmeter waarbij het peperduur is om deze te verwijderen?
Maakt me geen fuck uit ook al zijn ze paars.quote:Op donderdag 5 maart 2020 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
waarom zou je de meter verwijderen?
Ben te lam geweest er goed achteraan te gaan.quote:Op donderdag 5 maart 2020 14:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Oh ja, ik zag deze reactie van Lospedrosa en zou nog reageren en ben toen eerst wat anders gaan doen
Gelukkig is Ivo1985 er want die is ook vaste klant in het Tweakers topic
Ik heb dezelfde route doorlopen:
- warmtepomp geïnstalleerd
- kookplaat vervangen
- gaskraan dichtgedraaid (er zijn geen verbruikers meer)
- gascontract opgezegd bij Eneco
- bevestiging daarvan ontvangen (en goed bewaard)
- binnen enkele weken 2 brieven gehad dat ik een contract moet afsluiten
- inmiddels zijn we 16 maand verder en is het nog steeds stil bij Stedin
De meter zit me niet in de weg, ik ga geen opdracht geven en zonder opdracht valt er ook niets te factureren.
[..]
50% van niets is ook niets
Wil Stedin de meter verwijderen, is prima, de koffie staat klaar. Maar ik betaal niets.
En vinden ze van wel dan stappen ze maar naar de rechter.
Toen ik GreenChoice belde zei de medewerker eerst ook dat het niet kon.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben te lam geweest er goed achteraan te gaan.
Maar al 2 keer mijn gascontract opgezegd maar dat is geweigerd ofzo
Gewoon de opzegging mailen, en als je dan reactie krijgt dat het 'geweigerd' wordt een mail terugsturen met de tekst:quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ben te lam geweest er goed achteraan te gaan.
Maar al 2 keer mijn gascontract opgezegd maar dat is geweigerd ofzo
Nu weet ik weinig van het koelen (daar zou ik zelf een airco voor laten plaatsen want m'n radiatoren zijn niet geschikt om te koelen).quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:16 schreef mikieu het volgende:
ik heb een nieuwbouw woning (3 jaar oud) en wil graag een lucht/water warmtepomp om zomers te kunnen koelen.
Alleen twijfel ik tussen een hybride (daikin icm huidige intergas) of de huidige ketel weg doen en gasloos worden.
Alleen lukt het mezelf niet mij te overtuigen dat een gasloos systeem beter/voordeliger is. Hey gevoel bij een hybride is nu ook beter omdat de ketel al hangt. Ook omdat de ketel de warmtepomp mooi kan opvangen als het wat kouder is.
Mis ik iets? Of is de hybride oplossing prima?
Woning van 3 jaar oud lijkt me weinig aan te isoleren, dat zou bijna "plug & play" moeten zijn voor een warmtepomp, zeker als er ook vloerverwarming is.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:29 schreef Ivo1985 het volgende:
@:mikieu:
Hybride is in een woning die met lage temperatuur verwarming te verwarmen is op langere termijn vaak duur, omdat je dan de financiële voordelen van volledig gasloos niet mee pakt: je blijft ruim 200 euro per jaar aan vastrecht betalen en hebt ook nog de kosten van het onderhoud aan je cv-ketel. Volledig gasloos gaan, bespaart je op de levensduur van een warmtepomp minstens 3000 euro extra. Daar tegenover staat wel een iets hogere investering, omdat je voor volledig gasloos een grotere warmtepomp nodig hebt dan met een hybride oplossing.
Wanneer je huidige gasketel nog wel een paar jaar mee kan en je woning nog niet optimaal warm te houden is met lage temperatuur verwarming, dan kun je overwegen om nu alvast een warmtepomp aan te schaffen die op termijn stand alone kan draaien, maar die nu nog een tijdje ondersteund wordt door de huidige cv-ketel. Eigenlijk elke warmtepomp die geschikt is voor stand-alone gebruik, kun je namelijk ook wel aansluiten in hybride opstelling.
De periode die je huidige cv-ketel nog mee kan, kun je dan gebruiken voor het verbeteren van je isolatie in huis en/of aanpassen van het afgifte systeem naar LTV.
Wat is je afgifte?quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:16 schreef mikieu het volgende:
ik heb een nieuwbouw woning (3 jaar oud) en wil graag een lucht/water warmtepomp om zomers te kunnen koelen.
Alleen twijfel ik tussen een hybride (daikin icm huidige intergas) of de huidige ketel weg doen en gasloos worden.
Alleen lukt het mezelf niet mij te overtuigen dat een gasloos systeem beter/voordeliger is. Hey gevoel bij een hybride is nu ook beter omdat de ketel al hangt. Ook omdat de ketel de warmtepomp mooi kan opvangen als het wat kouder is.
Mis ik iets? Of is de hybride oplossing prima?
Ah, ok, dacht dat je het mss gemist hadquote:Op donderdag 5 maart 2020 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:
@:thefreshprince: In een woning van 3 jaar oud zal de isolatie normaal gesproken inderdaad wel op orde zijn. Ik schreef het ook meer als algemeen verhaaltje voor iedereen die de afweging tussen hybride en all-electric maakt.
Op zich zie ik niet in wat zonnepanelen te maken hebben met een warmtepomp.quote:Op donderdag 5 maart 2020 21:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat is je afgifte?
Alleen vloerverwarming of boven ook radioteren of alleen radiatoren.
Ik heb een ouder huis, goed na geïsoleerd.
Heb de radioteren beneden vervangen voor Jaga Strada met fans en boven in de slaapkamer een echte koelconvector met DC fan en condensbak. Werkt echt super voor koeling.
Kun jij pv panelen kwijt? Zoniet dan is hybride beter. En laat je de warmtepomp regeling bepalen obv de gasprijs wanneer het goedkoper is te stoken op gas. Vaak onder de 2C en dat is maar heel weinig de laatste winters.
Heel makkelijk, er is een omslagpunt bij Tbu waar een opgewekte KW goedkoper wordt per ¤ van E naar G.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ah, ok, dacht dat je het mss gemist had
[..]
Op zich zie ik niet in wat zonnepanelen te maken hebben met een warmtepomp.
Zonnepanelen zijn een investering op zich die zich terug verdienen, of je een warmtepomp hebt of niet.
Een warmtepomp kan een klein deel van je direct verbruik verhogen, dat is gunstig. Echter gebruik je de warmtepomp voornamelijk in de maanden dat je de laagste PV opbrengst hebt.
Met een goede warmtepomp ben je zo'n 40% minder kwijt aan stookkosten dan op aardgas, daar heb je geen zonnepaneel voor nodig. Daarnaast ben je je vast recht kwijt, je onderhoudskosten voor je CV-ketel, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |