abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189534223


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:

pi_189537125
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met Citalopram 20mg.

Iemand hier ervaring met dit middel?
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_189537602
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met Citalopram 20mg.

Iemand hier ervaring met dit middel?
Ik niet, sorry. Heb je veel last ervan?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189537691
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met Citalopram 20mg.

Iemand hier ervaring met dit middel?
Niet persoonlijk... mijn buurvrouw gebruikt die. Heb je veel klachten?
S. 2014
J. 2016
pi_189537827
Ik ervaar vooralsnog geen bijwerkingen, maar omdat ik nog vrij onervaren ben met het gebruik van antidepressiva in het algemeen ben ik vooral benieuwd naar wat ik kan verwachten.

Dat is voor iedereen anders natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd naar wat algemene ervaringen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_189538101
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 21:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ervaar vooralsnog geen bijwerkingen, maar omdat ik nog vrij onervaren ben met het gebruik van antidepressiva in het algemeen ben ik vooral benieuwd naar wat ik kan verwachten.

Dat is voor iedereen anders natuurlijk, maar ben gewoon benieuwd naar wat algemene ervaringen.
Zelf heb ik enkel ervaring met fluoxetine. In het begin werd ik er echt heel erg agressief van (letterlijk al het servies naar het hoofd van de vpk gegooid, geen gewonden maar we hadden ook niks meer om van te eten of uit te drinken). En heel erg maagpijn (heb ik omaprazol voor, dat maakt het dragelijk). Buiten de maagklachten, welke bijwerkingen van wat komt. Ik weet alleen dat het even duurt voordat AD echt werkt
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189538117
He Child O+
pi_189538149
Hmm spanning is er nog steeds maar vandaag gewoon aangegaan. Even op de racefiets gezeten. Daarna met het gezin naar het bos en daarna genieten van een ijsje op een overdekt terras.

Als het slapen goed blijft kom ik hier ook wel weer doorheen :-).
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189538242
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met Citalopram 20mg.

Iemand hier ervaring met dit middel?
Ik heb er ervaringen mee, mijn tip is als je te heftige veranderingen in gedrag ervaart neem contact op met je huisarts.. Dat kan nml. voorkomen.
Hell To The Liars
pi_189538263
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 21:26 schreef scrupuleus het volgende:
He Child O+
*;
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189538401
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 21:25 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Zelf heb ik enkel ervaring met fluoxetine. In het begin werd ik er echt heel erg agressief van (letterlijk al het servies naar het hoofd van de vpk gegooid, geen gewonden maar we hadden ook niks meer om van te eten of uit te drinken). En heel erg maagpijn (heb ik omaprazol voor, dat maakt het dragelijk). Buiten de maagklachten, welke bijwerkingen van wat komt. Ik weet alleen dat het even duurt voordat AD echt werkt
Hoelang duurde het voor je echt het idee had dat t ging werken? Ik slik nu sinds gisteren 30mg. (Na 6 weken 20) mn stemming is echt 1000x beter maar de spanning en angstklachten dus nog niet.

Vandaag overigens best een goede dag gehad, was moe na de verjaardag gisteren maar toch even lekker naar buiten geweest met de kinderen, en ex kwam langs dus terwijl hij de kids bezig hield ben ik even heerlijk gaan douchen en ontspanningsoefeningen gaan doen.
S. 2014
J. 2016
pi_189538650
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 21:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Hoelang duurde het voor je echt het idee had dat t ging werken? Ik slik nu sinds gisteren 30mg. (Na 6 weken 20) mn stemming is echt 1000x beter maar de spanning en angstklachten dus nog niet.
Dat is een heel moeilijke vraag. Ik slik het sowieso sinds 2016 oid. En in die periode was het dikke crisis (psychoses, extreme stemmingswisselingen (zo erg dat ik niet te handhaven was))
Angst en spanning heb ik niet op die manier. Dus ik weet niet of en hoe snel je er vanaf komt. Sorry
quote:
Vandaag overigens best een goede dag gehad, was moe na de verjaardag gisteren maar toch even lekker naar buiten geweest met de kinderen, en ex kwam langs dus terwijl hij de kids bezig hield ben ik even heerlijk gaan douchen en ontspanningsoefeningen gaan doen.
Moe is logisch toch :) Klinkt als een heel goed weekend!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189540629
Zoveel van jullie verhalen komen me veel te bekend voor. Ik ben overigens nog niet naar de huisarts of dergelijke geweest hiervoor, ik sta op het punt zegmaar.
Ik herken ontzettend veel van de angst, paniek en zenuw aanvallen. Enige wat ik nog niet gelezen heb is daarbij mijn probleem. Ik kan uren op het toilet doorbrengen. Diarree, direct, zodra er maar iets van zenuwen of angst ontstaan. Ik durf soms echt niet meer weg. Bluh. Tandarts, andere afspraken op dat vlak. Zelfs leuke dingen maak ik me nu soort van? druk om.

[ Bericht 9% gewijzigd door Zomaar85 op 21-10-2019 01:31:49 ]
pi_189542109
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:48 schreef Zomaar85 het volgende:
Zoveel van jullie verhalen komen me veel te bekend voor. Ik ben overigens nog niet naar de huisarts of dergelijke geweest hiervoor, ik sta op het punt zegmaar.
Ik herken ontzettend veel van de angst, paniek en zenuw aanvallen. Enige wat ik nog niet gelezen heb is daarbij mijn probleem. Ik kan uren op het toilet doorbrengen. Diarree, direct, zodra er maar iets van zenuwen of angst ontstaan. Ik durf soms echt niet meer weg. Bluh. Tandarts, andere afspraken op dat vlak. Zelfs leuke dingen maak ik me nu soort van? druk om.
Stress en paniek kan heel duidelijk op de darmen slaan... Ik herken wat je zegt over de leuke dingen, Alles wordt een stukje lastiger en ineens eng.. zo heb ik het met de bus/trein, ik vond het altijd heerlijk en nu is t een enorme drempel.. heb je een idee waar je klachten vandaan komen?
S. 2014
J. 2016
pi_189542127
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 23:48 schreef Zomaar85 het volgende:
Zoveel van jullie verhalen komen me veel te bekend voor. Ik ben overigens nog niet naar de huisarts of dergelijke geweest hiervoor, ik sta op het punt zegmaar.
Ik herken ontzettend veel van de angst, paniek en zenuw aanvallen. Enige wat ik nog niet gelezen heb is daarbij mijn probleem. Ik kan uren op het toilet doorbrengen. Diarree, direct, zodra er maar iets van zenuwen of angst ontstaan. Ik durf soms echt niet meer weg. Bluh. Tandarts, andere afspraken op dat vlak. Zelfs leuke dingen maak ik me nu soort van? druk om.
Door mijn medicatie heb ik altijd diarree, behalve als ik stress heb, dan is het ineens obstipatie. Dus kan me iets voorstellen bij wat je zegt.
Hopelijk lukt het je wat meer grip te krijgen op je spanning. Angst voor de angst kan ook spelen he. Heel erg veel sterkte :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189542180
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 07:48 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Door mijn medicatie heb ik altijd diarree, behalve als ik stress heb, dan is het ineens obstipatie. Dus kan me iets voorstellen bij wat je zegt.
Hopelijk lukt het je wat meer grip te krijgen op je spanning. Angst voor de angst kan ook spelen he. Heel erg veel sterkte :*
Goedemorgen! Hoe is het vandaag met jou?

Herkent iemand het inwendig trillen van de medicatie... alsof ik een vibrator heb ingeslikt :') en wat misselijk maar dat komt vast van de verhoging. Je kunt niet alles hebben :P
S. 2014
J. 2016
pi_189542189
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 07:54 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Goedemorgen! Hoe is het vandaag met jou?

Herkent iemand het inwendig trillen van de medicatie... alsof ik een vibrator heb ingeslikt :') en wat misselijk maar dat komt vast van de verhoging. Je kunt niet alles hebben :P
Hey :) Het gaat hier goed :) Lekker onder de kerstboom met wat muziek en aan haakwerkje. Wat wil een mens nog meer ;)

Hoe is het met jou?
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189542351
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 07:56 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Hey :) Het gaat hier goed :) Lekker onder de kerstboom met wat muziek en aan haakwerkje. Wat wil een mens nog meer ;)

Hoe is het met jou?
Afgezien van het trillen en de vage misselijkheid wel goed geloof ik. :P
Gister mezelf even toegesproken dat ik echt een ritme moet gaan aanhouden omdat IK dat nodig heb, dus daar gaan we eens aan werken.
Straks een nieuwe verwijzing halen voor een psycholoog hier in t dorp en mn b12 weer en dan zien we wel wat de dag brengt.

Kwam deze gister tegen en heb hem nu als achtergrond want hij is voor mij heel toepasselijk...

S. 2014
J. 2016
pi_189542387
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 08:15 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Afgezien van het trillen en de vage misselijkheid wel goed geloof ik. :P
Gister mezelf even toegesproken dat ik echt een ritme moet gaan aanhouden omdat IK dat nodig heb, dus daar gaan we eens aan werken.
Straks een nieuwe verwijzing halen voor een psycholoog hier in t dorp en mn b12 weer en dan zien we wel wat de dag brengt.

Kwam deze gister tegen en heb hem nu als achtergrond want hij is voor mij heel toepasselijk...

[ afbeelding ]
Ritme is een belangrijk iets. Niet voor niets in de ouderwetse drie R'en. Vaste tijden in en uit bed kan wonderen doen. En verder ook gewoon op vaste tijden bepaalde activiteiten (het is bij mij altijd een eerste symptoom wanneer de regelmaat eruit gaat). Veel succes ermee :* en je weet het, Rome is niet in één dag gebouwd ;) :*

Succes deze dag!

En dat is inderdaad een hele goede... ook voor mij vandaag (ahem... van één tot vijf geslapen omdat ik aan het overdenken was)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  maandag 21 oktober 2019 @ 08:36:01 #20
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_189542544
Sinds ik cbd olie gebruik voel ik me minder down. Fyi, ik ben nog steeds Sara hoor.

Natuurlijk neem ik ook mijn antidepresdiva.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_189549527
Weer halve dag gewerkt, kon me af en toe zowaar concentreren. De spanning en het sombere gevoel spelen af en toe nog wel op, maar hoop de weg naar boven weer te pakken te hebben.

Merk wel dat m'n energie level echt nog laag is.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189549776
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:55 schreef MatthijsDJ het volgende:
Weer halve dag gewerkt, kon me af en toe zowaar concentreren. De spanning en het sombere gevoel spelen af en toe nog wel op, maar hoop de weg naar boven weer te pakken te hebben.

Merk wel dat m'n energie level echt nog laag is.
Wat goed dat je je kon concentreren! Be Proud! En je zit in je herstel, daar horen alle soorten gevoelens bij. Die energie komt wel, je hoofd maakt nu overuren

Ik ben trots op je!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189550816
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:16 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Wat goed dat je je kon concentreren! Be Proud! En je zit in je herstel, daar horen alle soorten gevoelens bij. Die energie komt wel, je hoofd maakt nu overuren

Ik ben trots op je!
Ben ook ergens wel trots dat ik de angst en somberheid enigszins accepteer. Bedacht me net dat ik pas rond de 12 weken op de ophoging van Clomipramine zit. Dus is nog niet eens zolang, natuurlijk ervaar ik verbetering maar ik weet ook dat het nog meer tijd nodig heeft voor optimale werking bij iig de dwang.

Gaat ie bij jouw al weer wat beter?
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189551574
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 18:38 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Ben ook ergens wel trots dat ik de angst en somberheid enigszins accepteer. Bedacht me net dat ik pas rond de 12 weken op de ophoging van Clomipramine zit. Dus is nog niet eens zolang, natuurlijk ervaar ik verbetering maar ik weet ook dat het nog meer tijd nodig heeft voor optimale werking bij iig de dwang.

Gaat ie bij jouw al weer wat beter?
Je mag zeker trots zijn! Ik ben trots op jou. Dwang lijkt me echt heel vervelend, knuffel... ik hoop dat je die snel ook overwint!

Uhm... ik ben opgewekt suďcidaal. Ik heb een enorme black-out en die zwartheid en leegte lijkt me heerlijk rustig. Maar ik voel me niet depressief... beetje moeilijk uit te leggen. Eigenlijk ben ik er gewoon helemaal klaar mee
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189553625
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:24 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Je mag zeker trots zijn! Ik ben trots op jou. Dwang lijkt me echt heel vervelend, knuffel... ik hoop dat je die snel ook overwint!

Uhm... ik ben opgewekt suďcidaal. Ik heb een enorme black-out en die zwartheid en leegte lijkt me heerlijk rustig. Maar ik voel me niet depressief... beetje moeilijk uit te leggen. Eigenlijk ben ik er gewoon helemaal klaar mee
Beetje het gevoel van: "Moet ik nu weer opstaan van een terugval??". Herken ik namelijk een beetje..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189553682
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:55 schreef MatthijsDJ het volgende:
Weer halve dag gewerkt, kon me af en toe zowaar concentreren. De spanning en het sombere gevoel spelen af en toe nog wel op, maar hoop de weg naar boven weer te pakken te hebben.

Merk wel dat m'n energie level echt nog laag is.
Wat goed! *O*

Ik zit tnt op 10mg oxa vandaag... zit weer even in een positieve flow geloof ik en ik geniet er nu maar even flink van.
S. 2014
J. 2016
pi_189553794
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:03 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Beetje het gevoel van: "Moet ik nu weer opstaan van een terugval??". Herken ik namelijk een beetje..
Dat is het niet. Het is gewoon klaar voor mijn gevoel... Ik kan het heel moeilijk uitleggen...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189554029
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:24 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Je mag zeker trots zijn! Ik ben trots op jou. Dwang lijkt me echt heel vervelend, knuffel... ik hoop dat je die snel ook overwint!

Uhm... ik ben opgewekt suďcidaal. Ik heb een enorme black-out en die zwartheid en leegte lijkt me heerlijk rustig. Maar ik voel me niet depressief... beetje moeilijk uit te leggen. Eigenlijk ben ik er gewoon helemaal klaar mee
Mijn ex zei vaak; ik zou er zelf geen eind aan maken maar als ik niet meer wakker wordt ben ik eindelijk gelukkig.. :'(
S. 2014
J. 2016
pi_189554123
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:23 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Mijn ex zei vaak; ik zou er zelf geen eind aan maken maar als ik niet meer wakker wordt ben ik eindelijk gelukkig.. :'(
Dat inderdaad... Ik heb gewoon het idee dat ik met deze manier van leven de 35 niet haal en dat is prima.

Maar goed, niet miepen, schouders eronder en maar doorgaan...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189554244
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:28 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat inderdaad... Ik heb gewoon het idee dat ik met deze manier van leven de 35 niet haal en dat is prima.

Maar goed, niet miepen, schouders eronder en maar doorgaan...
Je hebt er geen reet aan maar ik vind jou zo onwijs dapper en stoer!!

Heb je behalve de hulpverlening genoeg mensen in je omgeving die je steunen?
S. 2014
J. 2016
pi_189555237
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Je hebt er geen reet aan maar ik vind jou zo onwijs dapper en stoer!!

Heb je behalve de hulpverlening genoeg mensen in je omgeving die je steunen?
Dank je wel, dat vind ik heel lief.

Sinds mijn eerste opname is mijn vriendenkring enorm geslonken (toen zag ik elke avond iemand anders en ging ik echt met zo'n 35 mensen om), waarvan er nu vijf van over. Dat voel ik wel.
Maar zowel met de leeftijd (31) alswel de situatie is het eigenlijk wel een normale ontwikkeling en ik snap ook heel goed dat mensen me niet trekken.

Het is heel erg naar dat alle leeftijdgenoten nu aan het trouwen (en scheiden) zijn, kinderen krijgen, carričre maken en zo voorts en zo verder. Dat heb ik niet. Ga ik nooit krijgen. En dat is moeilijk.

Maar goed, nu dip ik weer helemaal in. Overdag voel ik me beter
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189555497
Ik weet niet waar mijn rare paniek of zenuwen of dus die buikpijn en diarree vandaan komen. Vorige week stond ik met m'n dochter in de mcdonald's en werd ik echt helemaal gek. Enige wat ik toen dacht was weg weg weg hier! Ik riep nog, we nemen het mee naar huis hoor en op dat moment kon ik m'n eten pakken en in een halve minuut voelde ik me weer alsof er niets aan de hand was. Ik ga trillen, ga zweten en word echt gek om op dat moment op die plek te zijn.

Ik heb jaren geleden een jaar lang fysiotherapie gehad 1x per week. Daar begon het wekelijkse 'ik moet eerst 10x naar het toilet voor ik mee kom' gebeuren. Geen idee waarom. Therapeut was vriendelijk, altijd lachen, + het uiteindelijke resultaat was top! Tijdens de fysio ook nergens last van, alleen de wachttijd ervoor. Net als bij de tandarts of dokter of noem het maar op.

Zelfs vanochtend! M'n moeder zou om 14:00 komen. Rondje dierenwinkel, action, shoppen blabla.
Nou vanaf 11u zat ik op het toilet hoor. Heb maar weer een loperamide genomen. Ik wilde cancellen... Maar ben gewoon de auto bij haar ingestapt. Paar X wazig gedacht wat ben ik aan het doen maar verder een prima middag gehad.

Moet echt de huisarts gaan bellen. De planning is donderdag. Dochter heeft herfstvakantie en die gaat dan naar haar vader. Anders moet ze mee en blabla.
pi_189558547
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:34 schreef Zomaar85 het volgende:
Ik weet niet waar mijn rare paniek of zenuwen of dus die buikpijn en diarree vandaan komen. Vorige week stond ik met m'n dochter in de mcdonald's en werd ik echt helemaal gek. Enige wat ik toen dacht was weg weg weg hier! Ik riep nog, we nemen het mee naar huis hoor en op dat moment kon ik m'n eten pakken en in een halve minuut voelde ik me weer alsof er niets aan de hand was. Ik ga trillen, ga zweten en word echt gek om op dat moment op die plek te zijn.

Ik heb jaren geleden een jaar lang fysiotherapie gehad 1x per week. Daar begon het wekelijkse 'ik moet eerst 10x naar het toilet voor ik mee kom' gebeuren. Geen idee waarom. Therapeut was vriendelijk, altijd lachen, + het uiteindelijke resultaat was top! Tijdens de fysio ook nergens last van, alleen de wachttijd ervoor. Net als bij de tandarts of dokter of noem het maar op.

Zelfs vanochtend! M'n moeder zou om 14:00 komen. Rondje dierenwinkel, action, shoppen blabla.
Nou vanaf 11u zat ik op het toilet hoor. Heb maar weer een loperamide genomen. Ik wilde cancellen... Maar ben gewoon de auto bij haar ingestapt. Paar X wazig gedacht wat ben ik aan het doen maar verder een prima middag gehad.

Moet echt de huisarts gaan bellen. De planning is donderdag. Dochter heeft herfstvakantie en die gaat dan naar haar vader. Anders moet ze mee en blabla.
Je hebt last van paniekaanvallen... en paniekaanvallen kunnen op maag en darm slaan.. dan vervolgens bang om jezelf voor gek te zetten of in een genante situatie terecht te komen, waardoor je hoger en sneller gaat ademen, je lijf denkt dat er wat aan de hand is en taaadaaa PANIEK!

De gouden tip heb ik zelf nog niet gevonden helaas, maar wat mij op t moment vaak helpt is mezelf afleiden, bijvoorbeeld alle rode dingen opnoemen in de omgeving, of een liedje zingen in je hoofd, of wat ik doe als de kinderen erbij zijn, -ik zie, ik zie wat jij niet ziet...

Sterkte! En succes bij de huisarts.

quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:22 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dank je wel, dat vind ik heel lief.

Sinds mijn eerste opname is mijn vriendenkring enorm geslonken (toen zag ik elke avond iemand anders en ging ik echt met zo'n 35 mensen om), waarvan er nu vijf van over. Dat voel ik wel.
Maar zowel met de leeftijd (31) alswel de situatie is het eigenlijk wel een normale ontwikkeling en ik snap ook heel goed dat mensen me niet trekken.

Het is heel erg naar dat alle leeftijdgenoten nu aan het trouwen (en scheiden) zijn, kinderen krijgen, carričre maken en zo voorts en zo verder. Dat heb ik niet. Ga ik nooit krijgen. En dat is moeilijk.

Maar goed, nu dip ik weer helemaal in. Overdag voel ik me beter
Ik ervaar avonden sowieso als zwaarder dan overdag. Zie ook best wel op tegen de donkere dagen die gaan komen...

Die 5 mensen zijn veel meer waard dan die 35, die 5 zijn er echt voor jjou als persoon!
Ik ben de laatste jaren ook veel mensen kwijtgeraakt, ook na mijn scheiding, maar goed gaf ook ruimte vvoor een echt nieuwe start, nu 2 echt fijne goede vriendinnen en verder een hoop "bekende"

Straks appeltaart maken met de monsters, t kan volgens mij helemaal niet maar t lijkt alsof de verhoging zn werk al doet...
S. 2014
J. 2016
pi_189561967
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 07:46 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Ik ervaar avonden sowieso als zwaarder dan overdag. Zie ook best wel op tegen de donkere dagen die gaan komen...

Die 5 mensen zijn veel meer waard dan die 35, die 5 zijn er echt voor jjou als persoon!
Ik ben de laatste jaren ook veel mensen kwijtgeraakt, ook na mijn scheiding, maar goed gaf ook ruimte vvoor een echt nieuwe start, nu 2 echt fijne goede vriendinnen en verder een hoop "bekende"

Straks appeltaart maken met de monsters, t kan volgens mij helemaal niet maar t lijkt alsof de verhoging zn werk al doet...
Dat van het donker kan ik me voorstellen, maar ik vind de middag altijd het zwaarst, geen flauw idee waarom.

Ik ben heel blij met mijn vrienden O+ Die zijn me alles waard.

Fijn dat je zo een nieuwe start hebt kunnen maken. En inderdaad, liever een klein groepje echte vrienden dan mensen die wegrennen zodra het zwaar wordt. Je bent goed bezig :*

En als je je goed voelt, dan voel je je goed. Medicatie is ondersteuning he, niet zaligmakend ;)

Veel plezier met de appelmonsters
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189561969
Hier: Ik begin op te knappen merk ik
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189563944
Vandaag ging weer nergens over, heel erg depri en angstig. Maar halve lorazepam ingenomen en nu gaat ie wel weer. Ik ben zo bang dat ik terugval. Volgens psychiater hoef ik daar niet bang voor te zijn en staat de lorazepam niet voor niets op zo nodig... En is het nu schijnbaar af en toe nodig.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189564098
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 14:50 schreef MatthijsDJ het volgende:
Vandaag ging weer nergens over, heel erg depri en angstig. Maar halve lorazepam ingenomen en nu gaat ie wel weer. Ik ben zo bang dat ik terugval. Volgens psychiater hoef ik daar niet bang voor te zijn en staat de lorazepam niet voor niets op zo nodig... En is het nu schijnbaar af en toe nodig.
Vervelend dat het niet gaat vandaag :*
En zie die lorazepam als een hulpmiddel. Sommige mensen hebben een bril, anderen een pil (en ik beide ;) ). Ik weet niet goed hoe ik mijn gedachte moet verwoorden, maar ik de kliniek zeiden ze telkens tegen mij "probeer het te normaliseren". En dat zeiden ze tegen mij bij angst voor terugvallen. Ook als je psychisch gezond bent heb je af en toe kutdagen en dat hoeft geen signaal te zijn. Het is goed om het in de gaten te houden, zeker omdat de pammen ook verslavend werken, maar probeer je niet vast te bijten in de angst voor een terugval.

Het spijt me als dit verkeerd overkomt, ik bedoel het heel positief en ondersteunend en als een dikke knuffel. Alleen vandaag kom ik niet best uit mijn woorden. Sorry daarvoor.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189565154
Ik snap precies wat je bedoelt. Dat je nu even klote voelt en lorazepam nodig hebt is niet meteen full blown terugval. Sterker nog met lorazepam probeer je een terugval te voorkomen.

Het is wat het is maar ff. Wie weet morgen weer een betere dag.

Wel wat belangrijke beslissingen genomen, een goede vriendschap gestopt. Reageerde niet meer op me dus dan is wmb einde verhaal nu.

Focus op gezin en echte vrienden.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189565823
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 16:09 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ik snap precies wat je bedoelt. Dat je nu even klote voelt en lorazepam nodig hebt is niet meteen full blown terugval. Sterker nog met lorazepam probeer je een terugval te voorkomen.

Het is wat het is maar ff. Wie weet morgen weer een betere dag.
Snap ik en dan moet je het er ook vooral even uitgooien! Ik snap heel goed wat je bedoelt (denk ik) Je kan het echt wel en het komt ook echt wel goed :*
quote:
Wel wat belangrijke beslissingen genomen, een goede vriendschap gestopt. Reageerde niet meer op me dus dan is wmb einde verhaal nu.

Focus op gezin en echte vrienden.
Dat was dus geen goede vriendschap. Dappere keuze! Dat is echt heel moeilijk. Trots op jou!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189566427
Er maar een hele lorazepam erbij gepakt. Had het te ver laten komen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189566687
Hier even de testcase: als het vanavond goed met me gaat durf ik te stellen dat ik aan het herstellen ben. Tot nu toe ben ik positief. Ik geef wel eerlijk toe dat ik bewust met mijn rug naar de kamer zit zodat ik minde kans op hallucinaties heb, en ik heb verder gewoon rustige en leuke dingen gepland.

Medicatie gaat goed. Donderdag mag ik weer zonodig in huis. Als het goed gaat. En even kijken of ik dan nog IHT nodig heb.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189566853
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 17:38 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hier even de testcase: als het vanavond goed met me gaat durf ik te stellen dat ik aan het herstellen ben. Tot nu toe ben ik positief. Ik geef wel eerlijk toe dat ik bewust met mijn rug naar de kamer zit zodat ik minde kans op hallucinaties heb, en ik heb verder gewoon rustige en leuke dingen gepland.

Medicatie gaat goed. Donderdag mag ik weer zonodig in huis. Als het goed gaat. En even kijken of ik dan nog IHT nodig heb.
Goede IHT vind ik altijd wel fijn, soort watchdog. Nu met de hele lora erbij voel ik me weer oké. Moet nu gewoon accepteren dat ie Soms nodig is...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189567563
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 17:47 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Goede IHT vind ik altijd wel fijn, soort watchdog. Nu met de hele lora erbij voel ik me weer oké. Moet nu gewoon accepteren dat ie Soms nodig is...
Mwuah, ik heb liever het fact. Alleen IHT is voor als de weekenden niet gaan. Ik vind het naar om hulpverleners in mijn huis te hebben. De IHT mensen ken ik niet, dus nog naarder. Van mijn eigen
behandelaren kan ik het wel hebben. Ze hebben ze groot gelijk dat ze regelmatig komen controleren dat het goed gaat.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189569817
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 18:22 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Mwuah, ik heb liever het fact. Alleen IHT is voor als de weekenden niet gaan. Ik vind het naar om hulpverleners in mijn huis te hebben. De IHT mensen ken ik niet, dus nog naarder. Van mijn eigen
behandelaren kan ik het wel hebben. Ze hebben ze groot gelijk dat ze regelmatig komen controleren dat het goed gaat.
Fact heb ik 1x gehad, toen IHT niet kon verzekering technisch.. Klikte toen enorm goed met die vrouw; keken op dezlefde manier naar het geloof.

IHT had zoveel mogelijk dezelfde personen, waar het goed mee klikte.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_189569887
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 20:04 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]

Fact heb ik 1x gehad, toen IHT niet kon verzekering technisch.. Klikte toen enorm goed met die vrouw; keken op dezlefde manier naar het geloof.

IHT had zoveel mogelijk dezelfde personen, waar het goed mee klikte.
Dat is wel fijn ! Fact heb ik voor de komende jaren. Ik ben uitbehandeld. En zit op de grens van zelfstandig kunnen wonen. Dat kan, maar wel met ondersteuning op psychiatrisch gebied.

De meeste hulp die ik met Spits en IHT heb waren voor of vlak na een opname. En dan kan ik heel vijandig zijn, vanuit angst en paranoia, waardoor het gewoon niet goed viel (zeker omdat ik absoluut niet door een deur kon met de persoon). Dit keer is het kielekiele met opname, maar een heel fijne vent die de regie bij mij houdt. Dus dat is fijn. Al verwacht ik komend weekend geen IHT meer (wil even een paar dagen psychiatrievrij zijn)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_189570118
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:34 schreef Zomaar85 het volgende:
Ik weet niet waar mijn rare paniek of zenuwen of dus die buikpijn en diarree vandaan komen. Vorige week stond ik met m'n dochter in de mcdonald's en werd ik echt helemaal gek. Enige wat ik toen dacht was weg weg weg hier! Ik riep nog, we nemen het mee naar huis hoor en op dat moment kon ik m'n eten pakken en in een halve minuut voelde ik me weer alsof er niets aan de hand was. Ik ga trillen, ga zweten en word echt gek om op dat moment op die plek te zijn.

Ik heb jaren geleden een jaar lang fysiotherapie gehad 1x per week. Daar begon het wekelijkse 'ik moet eerst 10x naar het toilet voor ik mee kom' gebeuren. Geen idee waarom. Therapeut was vriendelijk, altijd lachen, + het uiteindelijke resultaat was top! Tijdens de fysio ook nergens last van, alleen de wachttijd ervoor. Net als bij de tandarts of dokter of noem het maar op.

Zelfs vanochtend! M'n moeder zou om 14:00 komen. Rondje dierenwinkel, action, shoppen blabla.
Nou vanaf 11u zat ik op het toilet hoor. Heb maar weer een loperamide genomen. Ik wilde cancellen... Maar ben gewoon de auto bij haar ingestapt. Paar X wazig gedacht wat ben ik aan het doen maar verder een prima middag gehad.

Moet echt de huisarts gaan bellen. De planning is donderdag. Dochter heeft herfstvakantie en die gaat dan naar haar vader. Anders moet ze mee en blabla.
Ik zit ook vaak een uur op de pot voor ik iets ga doen. Loperamide lijkt me niet de oplossing :P gewoon vooraf thuis leegkakken tot er niks meer komt, denk ik altijd. In het openbaar is nog steeds geen hobby.
Tap tap tap
pi_189572334
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 20:17 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik zit ook vaak een uur op de pot voor ik iets ga doen. Loperamide lijkt me niet de oplossing :P gewoon vooraf thuis leegkakken tot er niks meer komt, denk ik altijd. In het openbaar is nog steeds geen hobby.
Dat was ook wat ik dacht hoor, alles eruit en dan is het vanzelf op lol. Maar toch blijf ik soms gaan... Bloedirritant.
pi_189574592
Morgen een drukke dag en nul slaap... dat gaat nog leuk worden. Morgen maar weer een slaapcocktail (50mg nozinan, 50mg promethazine, 2.5mg lorazapam)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 23 oktober 2019 @ 01:52:00 #49
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_189574610
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 01:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
Morgen een drukke dag en nul slaap... dat gaat nog leuk worden. Morgen maar weer een slaapcocktail (50mg nozinan, 50mg promethazine, 2.5mg lorazapam)
Waarom niet nu?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 23 oktober 2019 @ 01:53:45 #50
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_189574615
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 01:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
Morgen een drukke dag en nul slaap... dat gaat nog leuk worden. Morgen maar weer een slaapcocktail (50mg nozinan, 50mg promethazine, 2.5mg lorazapam)
Klinkt heftig, waarom zoveel?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')