quote:Aangifte tegen Öztürk die aanval Irak moord noemde
Ruim zeshonderd militairen en veteranen doen aangifte tegen Tweede Kamerlid Selcuk Öztürk (DENK). Die ging over de schreef toen hij de Nederlandse luchtaanval die Iraakse burgers in 2015 het leven kostte "moord" noemde, vinden ze. Öztürk zou zich daarmee schuldig maken aan het zaaien van haat, belediging en laster.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rak-moord-militairen
Idd. Voor uitspraken in de Tweede Kamer kan een kamerlid niet vervolgd worden.quote:
quote:GRONDWET
Artikel 71 - Parlementaire onschendbaarheid
De leden van de Staten-Generaal, de ministers, de staatssecretarissen en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging, kunnen niet in rechte worden vervolgd of aangesproken voor hetgeen zij in de vergaderingen van de Staten-Generaal of van commissies daaruit hebben gezegd of aan deze schriftelijk hebben overgelegd.
quote:Rutte wil niet ‘hapsnap’ zeggen wat hij wist van bombardementen Irak
Premier Mark Rutte wil niet zeggen wanneer hij is ingelicht over de burgerdoden die mogelijk zijn gevallen bij Nederlandse bombardementen in Irak.
Tobias den Hartog 08-11-19, 15:28 Laatste update: 15:55
7
Dat zei hij vanmiddag tijdens zijn wekelijkse persconferentie. De doorgaans soeverein premier ging herhaaldelijk vragen uit de weg over wat hij wanneer wist.
Bij een debat in de Tweede Kamer erkende defensieminister Ank Bijleveld deze week dat het parlement in juni 2015 verkeerd is geïnformeerd dat er geen ‘Nederlandse betrokkenheid’ was bij burgerslachtoffers. Toenmalig minister van Defensie Jeanine Hennis was toen namelijk al ingelicht dat dit waarschijnlijk wél zo was.
Waar de Tweede Kamer de pijlen eerst richtte op Bijleveld, die een motie van wantrouwen tegen zich zag ingediend, verschuift die aandacht nu naar de premier. In een reeks schriftelijke vragen is ook Rutte gevraagd wanneer hij nu precies meer wist.
Herinneren
Deze week wilde de premier alleen nog zeggen dat hij zich niet kan herinneren in 2015 te zijn ingelicht over de burgerslachtoffers. ,,Er staat mij helemaal niets van bij,’’ zei de premier. Het ‘zou wel kunnen’ dat zijn ambtenaren op de hoogte waren.
Tijdens zijn wekelijkse persconferentie toonde Rutte hoe ongemakkelijk hij met de kwestie is. Hij wimpelde een reeks aan vragen af, omdat hij ‘eerst netjes de gestelde vragen van de Tweede Kamer wil beantwoorden’. Rutte wil niet eens uitleggen of hij zich niet kan herinneren of hij in héél 2015 is ingelicht over de burgerdoden, of dat hij alleen bedoelde of hij er nog niet over geïnformeerd was op het moment dat er een brief naar de Kamer werd geschreven waarin de burgerdoden werden ontkend.
Verdere antwoorden begonnen met: ,,Ook deze vraag ga ik niet beantwoorden…’’ Of: ,,Ik respecteer uw vragen, ik zou ze misschien ook stellen, maar…’’
Rutte wil namelijk niet ‘hapsnap’ vertellen wanneer hij wat wist, besloot de premier.
Rutte´s retoriek richting Rusland over de MH17 de laatste jaren komt zo ook vrij hypocriet over.quote:Op vrijdag 8 november 2019 10:26 schreef VeX- het volgende:
Ik vind het een schande dat dit zo onderbelicht blijft. Dit is een halszaak in de politiek!
In ieder geval wel al in 2018:quote:Op vrijdag 8 november 2019 16:29 schreef Pleun2011 het volgende:
Uit het AD. De reden dat Rutte zo zit te draaien lijkt me duidelijk: hij heeft wat te verbergen en er moet even een verhaal worden gespind voor hij vragen kan beantwoorden.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)erraad-13-april-2018quote:Onderzoek OM naar 4 missies met F-16's boven Irak
WESTER (RTL NIEUWS)
Meneer Rutte is het er in het kabinet ook gesproken over de resultaten van het onderzoek van het OM naar vier missies met F-16’s boven Irak, waarbij één zeker, twee andere waarschijnlijk burgerdoden zijn gevallen.
RUTTE
Daar hebben wij het over gehad inderdaad, en daar heeft mevrouw Bijleveld ook volgens mij iets over gezegd bij het zogenaamde touwtje bij het vertrek. Want er is een voortgangsbrief naar de Kamer gestuurd en ik meen dat in die brief ook gereageerd wordt op de positie van het OM over die vier zaken.
WESTER
Ja, het Openbaar Ministerie heeft geconcludeerd dat alles binnen het mandaat is gebeurd en volgens de regels. Moet je gewoon, kun je concluderen: dit is gewoon ‘part of the job’, jammer dan?
RUTTE
Nou ja laten we even heel precies… Kijk Nederland is willens en wetens in die strijd tegen dat verschrikkelijke kalifaat betrokken geraakt een aantal jaren geleden. Daar was ik zelf groot voorstander van, dat is ook door het hele kabinet en breed in de Kamer gesteund. Zowel aan de Iraakse zijde doen we dingen, rondom helpen met de opbouw van troepen, zowel in Erbil aan Peshmerga-kant als in het zuiden van Irak rondom Bagdad. En we zijn betrokken met onze F-16’s, ook daadwerkelijk betrokken bij de strijd tegen ISIS boven Irak/Syrië. En ja, je probeert natuurlijk zo veel mogelijk heel precies te richten op wat je wilt raken. Dat lukt niet altijd heel precies en dan is het heel goed dat dat soort dingen ook altijd strafrechtelijk bekeken worden dat het OM tot deze conclusies komt. Ben ik natuurlijk blij mee. We hebben natuurlijk, echt hoor waar ik ook in de wereld kom, bij militairen bezoeken in missiegebieden, groot respect overal in de wereld voor onze F-16-piloten. We hebben echt een hele goeie, een kleine maar een hele goeie luchtmacht.
WESTER
En dat er daarbij soms burgerdoden vallen, dat moet je gewoon incalculeren? Het is niet anders?
RUTTE
Dat zou ik nou te nonchalant vinden, om even de term uit het vorige gesprek te herhalen. Dat zou ik te nonchalant vinden. Nee dat wil ik niet tot mijn woorden maken. Je wilt er alles aan doen om dat te voorkomen, maar je kunt 100 procent garantie geven dat je dat wilt voorkomen, je kunt geen 100 procent garantie geven dát je het voorkomt. Dat lukt niet altijd. Om te bombarderen moet je ‘targets’ hebben, daar kunnen fouten bij gemaakt worden: dat je niet heel precies blijkt, dat die ‘targeting’ niet heel precies heeft plaatsgevonden of dat de ‘intelligence’ die daaronder lag, dat daar fouten in zaten. Dus dat kan gebeuren, het is natuurlijk een oorlogsgebied. Maar ja, je probeert het wel te voorkomen. Dus uw samenvatting zou ik te nonchalant vinden.
Bij die vier missies ja.quote:Op zaterdag 9 november 2019 14:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
In ieder geval wel al in 2018:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)erraad-13-april-2018
1 of 2 burgerdoden.
quote:Op zaterdag 9 november 2019 15:15 schreef Fir3fly het volgende:
Die Wester is ook een domme lul zeg.
Gewoon de zoveelste keer dat we door de Amerikanen zijn genaaid door voor hun een onmogelijke klus te willen doen, netzoals Srebrenicaquote:Op zaterdag 9 november 2019 15:39 schreef Adyghe het volgende:
Nog een reden dat Nederland niks te zoeken had in het Midden Oosten. Laat de Yanks zelf maar hun oorlog uitvechten.
quote:De oppositie in de Tweede Kamer is zeer kritisch over de communicatie in het kabinet over de burgerdoden bij een Nederlands bombardement in Irak Minister Bijleveld schreef gisteren aan de Tweede Kamer onder meer dat toenmalig minister Hennis in 2015 haar collega Koenders over mogelijke burgerslachtoffers heeft geïnformeerd en "vermoedelijk" ook premier Rutte. Rutte en Koenders kunnen zich dat niet herinneren.
Fractievoorzitter Dijkhoff van regeringspartij VVD vindt dat de brief van Bijleveld van gisteravond "meer inzicht" biedt dan eerder het geval was. Dijkhoff kan zich wel voorstellen dat Rutte niet onthouden heeft dat Hennis iets tegen hem heeft gezegd. "Als je leest hoe het is gegaan, snap ik dat dit geen boodschappen zijn die je je jaren later nog herinnert."
Waarschijnlijk duizenden burgers bij al die aanvallen samen. Veel van de mannen zullen deelnemen aan de strijd of andere functies binnen IS hebben vervuld maar er zullen ook wel vrouwen en kinderen omgekomen zijn.quote:Op donderdag 7 november 2019 15:06 schreef Travnik het volgende:
Als je een bommenfabriek gaat bombarderen, moet je toch kunnen incalculeren dat het naderhand een ravage wordt in een woonwijk?
En waarom heeft men eigenlikk voor een luchtaanval gekozen?
Politie en leger zouden ook kunnen gaan voor ontmanteling van die fabriek (een inval). Wat zouden die terroristen kunnen doen? Een bom laten af gaan?
Verder lees ik dat alleen Nederland, 2100 operaties heeft uitgevoerd!
Hoeveel hebben de VS , Frankrijk en Engeland er dan uitgevoerd?
Hoeveel burgers zijn er hierbij omgekomen of zwaar verminkt?
Ben je zelf geen Nederlander?quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 10:50 schreef xminator het volgende:
[..]
Het zijn net als die terroristische pkk koerdjes. Alleen dat noemen jullie dan wel genocide. Que?
70 burgerdoden na een week lang oorlog voeren = genocide.
Met 1 bom een hele wijk platleggen = hoort erbij.
Que?
Nederlandse hypocrisie
Ja.quote:Op donderdag 7 november 2019 15:06 schreef Travnik het volgende:
Als je een bommenfabriek gaat bombarderen, moet je toch kunnen incalculeren dat het naderhand een ravage wordt in een woonwijk?
En waarom heeft men eigenlikk voor een luchtaanval gekozen?
Politie en leger zouden ook kunnen gaan voor ontmanteling van die fabriek (een inval). Wat zouden die terroristen kunnen doen? Een bom laten af gaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |