abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 22 oktober 2019 @ 00:43:03 #51
57816 crew  Mijk
BAM
pi_189557267
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 22:11 schreef ems. het volgende:

[..]

Deze uitspraak vat jouw vermeende god in een bepaald kader, anders.
Het is wel waar wat hij zegt.
As above, so below.
pi_189559402
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:16 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Ook wordt 1 Petrus 3:15 vaak vergeten. Er wordt bijna nooit kritisch naar de eigen overtuigingen gekeken. De overtuiging van het eigen gelijk en het warme wollige gevoel van saamhorigheid dat daarbij komt is meestal genoeg om zelfreflectie te voorkomen. Mensen vragen zich niet af waarom ze iets geloven en of dat wel gerechtvaardigd is.
Voor veel religies klopt dat wel.
Spreek veel die iets hebben van: Oh ik kom zondag braaf in de kerk en dat is prima hoor!
Of van ach ik leef prima hoor.

Je weet nooit genoeg, kunt altijd van anderen leren.

quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:56 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Wie/ wat bedoel je met 1 religie doet het volledig?
Wat bedoel je met die andere doet het halfbakken (mormonen)?
Wil je beweren dat hun verhaal aardig klopt?
Je hebt het over het Woord van God prediken.
Nou er is maar 1 stroming die bekend staat daarom en echt volledig doet.
En de Mormonen zitten er echt naast, maar ze prediken in elk geval soort van.

quote:
Ik heb geen idee wat er allemaal waar is van het boek van mormon, maar zoals ik het een beetje lees heeft het eigenlijk alleen met amerika te maken en hoe Jezus daar onder andere geweest zou zijn en dat daar wat platen ooit zouden zijn begraven.
Het is volgens mij iets wat eigenlijk totaal geen toegevoegde waarde heeft voor het christelijk geloof. laatstaan dat er überhaupt iets van God's Woord in staat omdat iets is gegraveerd op een paar gouden platen en die ergens in de buurt van het huidige new york zouden zijn begraven.
Het lijkt klein beetje op mohamed die de koran van uit de hemel zou hebben ontvangen.
Nee daar klopt ook niets van hoor dat boek.
pi_189559476
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:56 schreef sjoemie1985 het volgende:

Het lijkt klein beetje op mohamed die de koran van uit de hemel zou hebben ontvangen.
Ja, of Paulus die zijn openbaringen en visioenen van Jezus krijgt zonder hem ooit als historisch persoon te hebben ontmoet.
pi_189561851
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:18 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

En ik moet er toch even iets over kwijt. Geen fouten in de bijbel? Als er geen fouten in staan en het goddelijk geïnspireerd is, waarom moest Jezus een nieuw convenant komen brengen? Waarom heeft de bijbel zo'n immorele houding tov slavernij? Waarom staan er aantoonbaar onjuiste dingen in zoals een Zon die voor een dag stilstaat in de lucht, een wereldwijde vloed, een creatiemythe die van geen kant klopt en ga zo maar door?
In de Bijbel staan idd geen fouten.
Staat na al die jaren nog altijd gwn overeind.

Wrm Jezus een nieuw convenant moest brengen? Wat is daar tegenstrijdig aan? Zegt niets over het fout zijn van de oudd wet? Door offer Jezus kwam er alleen een nieuwe verhouding.

Er is geen immorele houding tov slavernij?
Er staan geen onjuistheden in?
Zon staat stil voor een dag, so?
Wereldwijde vloed is nergens tegenstrijdig mee hoor?
Kijk bv maar eens naar hoeveelheid water dat er is. Daar is al genoeg onderzoek naar gedaan.
Creatiemythe? Hoezo? Evolutiemythe bedoel je. Er is nergens een onjuistheid te vinden in dat hoeveel miljard jaar geleden God alles schiep.
pi_189562008
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wrm Jezus een nieuw convenant moest brengen? Wat is daar tegenstrijdig aan? Zegt niets over het fout zijn van de oudd wet? Door offer Jezus kwam er alleen een nieuwe verhouding.

Kijk bv maar eens naar hoeveelheid water dat er is. Daar is al genoeg onderzoek naar gedaan.
Creatiemythe? Hoezo? Evolutiemythe bedoel je. Er is nergens een onjuistheid te vinden in dat hoeveel miljard jaar geleden God alles schiep.
Fouten is een groot woord. Het is hoe mensen het in die tijd zagen.
Sla maar eens voor de gein een sterrenkundeboek open uit de 19e eeuw (ik heb ze hier in mijn bibliotheek), je zult er van staan te kijken hoe ze toen over de sterrenhemel en objecten dachten.
Kun je het ze kwalijk nemen? Natuurlijk niet.
Kun je het ons nu kwalijk nemen om dat geschrevene nu letterlijk over te nemen? (open vraag)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189562140
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:42 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Fouten is een groot woord. Het is hoe mensen het in die tijd zagen.
Sla maar eens voor de gein een sterrenkundeboek open uit de 19e eeuw (ik heb ze hier in mijn bibliotheek), je zult er van staan te kijken hoe ze toen over de sterrenhemel en objecten dachten.
Kun je het ze kwalijk nemen? Natuurlijk niet.
Kun je het ons nu kwalijk nemen om dat geschrevene nu letterlijk over te nemen? (open vraag)
Wat ze toen dachten over sterrenkunde bv was gwn fout natuurlijk.
Niet kwalijk te nemen natuurlijk.

Wij kijken nu bv anders naar slavernij. Maar als je kijkt hoeveel regelingen de Bijbel kent voor een "slaaf".
Dan zal iemand die toen leefde veel werknemers van nu er erger aan toe vinden zijn gok ik zo.
pi_189562212
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:00 schreef bianconeri het volgende:
En ik iemand die ongefundeerde dingen maar gewoon bekijkt en aan gaat moedigen dan wel?

En er niet tegen kan als iemand aan gaat geven dat het niet klopt.
Gast, je begint zo'n filmpje al te kijken met 10-0 achterstand aan vooroordelen. Wat een zelfreflectief vermogen heb je toch. Heel zwak talentje ben je.
Eens kijken
pi_189562375
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:51 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat ze toen dachten over sterrenkunde bv was gwn fout natuurlijk.
Niet kwalijk te nemen natuurlijk.

Wij kijken nu bv anders naar slavernij. Maar als je kijkt hoeveel regelingen de Bijbel kent voor een "slaaf".
Dan zal iemand die toen leefde veel werknemers van nu er erger aan toe vinden zijn gok ik zo.
Dat denk ik ook. Maar in de bijbel staat ook "degene die weet zal zwaarder geoordeeld worden"
Degene die weet hoe de waarheid in elkaar steekt en niet daarnaar handelt zal veel zwaarder gewogen geworden.
Ik geloof niet in een God als rechter, wel in de gemeenschap van zielen. Je ziet het al in de maatschappij.

Ik heb op internet teksten gezien uit Nederland, uit de 17e eeuw, waaruit duidelijk bleek dat men wist dat Afrikanen mensen als ons waren en dat slavernij duidelijk fout was. Ze wisten het.
Over wat er toen in de Bijbels tijd aan gedachtengoed heerste, daar heb ik totaal geen idee van natuurlijk, maar het is wel duidelijk dat er een schuld rust op Nederland uit de "Gouden eeuw".

Maar goed on-topic, dit is geen geschiedenistopic.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189562524
Is dit topic trouwens specifiek bedoeld voor die Abrahamitische shit-religies? Want dan heb ik hier eigenlijk ook geen zak te zoeken bedenk ik me.
Eens kijken
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:16:33 #60
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189562562
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 20:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En wat doet de bijbel?

Juistem, een beeld van god maken en in een kader plaatsen.

Consistent verhaal weer, Sjoemie.
Die kaders verschillen nogal op verschillende Bijbelse plekken.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:33 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189562633
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:51 schreef bianconeri het volgende:
Maar als je kijkt hoeveel regelingen de Bijbel kent voor een "slaaf".
En daarmee werd slavernij door de christelijke slavendrijvers verdedigd. God beveelt het immers aan?

Goed argument man... ^O^
pi_189562645
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 00:43 schreef Mijk het volgende:

[..]

Het is wel waar wat hij zegt.
Vanzelfsprekend. Geloof is puur egoïsme en slechts zelfdienend. Ieder verzint zijn eigen kader om er zoveel mogelijk profijt van te krijgen. Als het zo uitkomt is het waar "want het staat in de bijbel" maar diezelfde bron wordt genegeerd op het moment dat het even niet zo goed uitkomt.
Conscience do cost.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:43:08 #63
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189562982
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:21 schreef ems. het volgende:

[..]
Geloof is puur egoïsme en slechts zelfdienend. Ieder verzint zijn eigen kader om er zoveel mogelijk profijt van te krijgen.
Ja hoor, al die apostelen wilden zoveel mogelijk profiteren. Vandaar dat ze afstand deden van hun bezittingen, met gevaar voor eigen leven de wereld over reisden om te prediken, om de haverklap opgesloten en vervolgd werden en in de meeste gevallen uiteindelijk vermoord. Wat egoïstisch van ze.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:44:39 #64
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189563003
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:14 schreef Maharski het volgende:
Is dit topic trouwens specifiek bedoeld voor die Abrahamitische shit-religies? Want dan heb ik hier eigenlijk ook geen zak te zoeken bedenk ik me.
Niets, behalve geluk, vrijheid en vrede. :)
pi_189563149
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:43 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ja hoor, al die apostelen wilden zoveel mogelijk profiteren. Vandaar dat ze afstand deden van hun bezittingen, met gevaar voor eigen leven de wereld over reisden om te prediken, om de haverklap opgesloten en vervolgd werden en in de meeste gevallen uiteindelijk vermoord. Wat egoïstisch van ze.
*Om hun "eigen" normen en waarden op te dringen en macht te krijgen over het volk. Daarnaast had ik het over christenen in het algemeen, de vermeende apostelen zijn hoogstens de celebrities onder de christenen. Zoals zij hun verzonnen god gebruikten om hun zin te krijgen worden zij nu ook gebruikt door moderne gelovigen.

Dat zij door hun koppigheid uiteindelijk de dood vonden is hun probleem en geschiedkundig ook niet bepaald zeldzaam. Hoeveel andersdenkenden hebben wel niet het leven gelaten omdat zij toevallig niet in die nieuwgevonden religie/god geloofden? In tegenstelling tot veel van de oorspronkelijke goden was de christelijke god niet bepaald tolerant ten opzichte van zijn medegoden.
Conscience do cost.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:46:25 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189563888
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:43 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ja hoor, al die apostelen wilden zoveel mogelijk profiteren. Vandaar dat ze afstand deden van hun bezittingen, met gevaar voor eigen leven de wereld over reisden om te prediken, om de haverklap opgesloten en vervolgd werden en in de meeste gevallen uiteindelijk vermoord.
Jacobus en waarschijnlijk ook Petrus zijn Israël nooit uitgeweest en in Jeruzalem geëxecuteerd. Als je het "over de hele wereld over reizen" hebt bedoel je dus Paulus?
quote:
Wat egoïstisch van ze.
Het als martelaar sterven werd wellicht als een ideaal beschouwd. Zie je vandaag de dag nog steeds.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 22-10-2019 14:58:58 ]
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:50:34 #67
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189563951

[ Bericht 100% gewijzigd door hoatzin op 22-10-2019 14:51:42 ]
pi_189564407
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:18 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

En voor Joseph Smith waren het gouden platen. Same difference.

En ik moet er toch even iets over kwijt. Geen fouten in de bijbel? Als er geen fouten in staan en het goddelijk geïnspireerd is, 1. waarom moest Jezus een nieuw convenant komen brengen?
2. Waarom heeft de bijbel zo'n immorele houding tov slavernij?
3. Waarom staan er aantoonbaar onjuiste dingen in zoals een Zon die voor een dag stilstaat in de lucht, een wereldwijde vloed, een creatiemythe die van geen kant klopt en ga zo maar door?
1. Omdat er na de zondeval een "kloof" is ontastaan tussen God en de mens.
adam en evan leefden in eerste instantie zonder zonde en in harmonie met God.
Ze liepen zelfs poedel naakt door het paradijs zonder dat zij zich schaamden.
En konden ook vrij met God spreken.
na de zondeval ontstond pas de schaamte en andere zaken.
Ze merkten dat ze naakt waren en schaamden zich er ineens voor.
En door die zonde verscholen ze zich voor God dat ze dus een zonde begaan hebben.
Dat moest hersteld worden en dat kon alleen door een perfect zonde loos mensen offer.
En dat is dus allemaal al voorzien in het oude testament, God wist al dat dat nodig was.
Dus door het hele oude testament zijn er al verwijzingen naar Jezus.
Door Jezus is er als het ware een brug gekomen over de kloof waardoor wij weer bij God kunnen komen en ieder mens vrijelijk met God kan praten.
En ook dat gelovigen wonderen kunnen doen, kijk maar naar de discipelen die genezingswonderen verrichten.
Daarvoor moest de duivel/ dood worden overwonnen.

2. Wat bedoel je precies met immorele houding tov slavernij.
Voor ons in deze tijd sowieso is slavernij inderdaad verkeerd.
maar je moet je betreffende de teksten in de bijbel over die tijd afvragen of God het ook toen afkeurde en dat is denk ik altijd wel het geval geweest.
Maar dan heb je nog de overtuiging van de mensheid zelf
God keurt slavernij af.
Maar de mensen zelf hadden niet die morele overtuiging.
Die overtuiging kwam pas veel later dat men ging denken dat slavernij niet goed was.
Dat betreft dus van uit het menselijke oogpunt.
Leviticus 25 bijvoorbeeld gaat meer over de verlossing vanuit eventuele slavernij, dus het vrij kopen er van. En dan nog moet je ook kijken naar hoe het volk Israël met eventuele slaven om moesten gaan en hoe er bijvoorbeeld in Egypte met slaven werd om gegaan ik denk dat je daar grote verschillen in ziet.
Dat kun je al wel lezen hoe farao met het volk Israël om ging toen zij nog slaaf waren in dat land.
Ze werden met de harde hand geslagen.

3. Hoezo aantoonbare onjuistheden?
betreft de zondvloed: er zijn meerdere volken/ stammen over de wereld die allemaal een beschrijving hebben van een grote vloed die over de aarde https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
Dus al die volken zitten er allemaal naast met hun zondvloed verhaal?
Toch komen ze overeen met elkaar.
Betreft het stil staan van de zon, zelfs de nasa heeft bewezen dat er op de 1 of andere manier een dag mist in het bestaan van het heelal. http://www.mesora.org/SunStoodStill2.htm
http://www.btronline.nl/B(...)ssieIDcode=oikrlarxz

Kortom de NASA heeft het 1 en ander bevestigd wat er in de bijbel beschreven staat.
dus de bijbel en wetenschap vullen elkaar ook wel eens aan. :)

Dan een wedervraag: Waarom was er in de 18e of 19e eeuw zoveel slavernij?
Terwijl men eigenlijk wel wist en of kon weten dat het mens onterend was?
Dus men kan God misschien wel zogenaamd zaken verwijten, maar waarom heeft men dan zelf niet het goede voorbeeld gegeven?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:22:13 #69
57816 crew  Mijk
BAM
pi_189564418
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 13:21 schreef ems. het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend. Geloof is puur egoïsme en slechts zelfdienend. Ieder verzint zijn eigen kader om er zoveel mogelijk profijt van te krijgen. Als het zo uitkomt is het waar "want het staat in de bijbel" maar diezelfde bron wordt genegeerd op het moment dat het even niet zo goed uitkomt.
Haha, dat is hoe het bij de meeste mensen werkt inderdaad.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
Adam en Eva waren geen mensen men :7
As above, so below.
pi_189564461
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 15:22 schreef Mijk het volgende:

[..]

Haha, dat is hoe het bij de meeste mensen werkt inderdaad.
[..]

Adam en Eva waren geen mensen men :7
:? :?
I am a child of God
God is not dead.
pi_189564474
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 12:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ah, dus de oude wetten zijn niet verkeerd? Wetten die de doodstraf eisen voor overspel, werken op zondag of trouwen als niet-maagd? Wetten die vrouwen opleggen hun mond te houden en te luisteren naar mannen?

Er is niks immoreels aan wetten waarin gezegd wordt dat als je je slaaf genadeloos en straffeloos mag slaan zo lang hij maar niet doodgaat in een dag of twee omdat hij je eigendom is?

Je zegt 'er staan geen onjuistheden in' en letterlijk in de volgende zin zeg je dat het niet uitmaakt dat er in staat dat de Zon een dag stilstond in de lucht. Wut? Dat is al een onjuistheid. Een wereldwijde vloed is een tweede. De Exodus een derde. We zouden bewijzen moeten zien van zulke gebeurtenissen en we zien alleen maar bewijzen voor het tegendeel. 'De hoeveelheid water die er is' op Aarde is niet genoeg en al het onderzoek dat ernaar gedaan is wijst er op dat er geen wereldwijde zondvloed is geweest.

Ja, creatiemythe. De Aarde ontstond niet eerder dan de Zon. Dat is fout. Net zoals het licht ook niet eerder kwam dan de sterren. De sterren zijn niet kleine lichtjes aan de hemel. Er is geen bewijs voor een schepper die het hele universum heeft gemaakt, laat staan dat hij die voor ons gemaakt zou hebben. Voor evolutie is dan weer wel bergen en bergen aan bewijs. Ik noem altijd ringsoorten als leuk en simpel voorbeeld. Ga maar eens lezen.

Ringsoort

Maar wacht even, wil je zeggen dat je gelooft dat de Aarde 10.000 jaar oud is ipv 4,54 miljard jaar?
  Moderator dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:29:11 #72
57816 crew  Mijk
BAM
pi_189564521
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 15:25 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

:? :?
Wat jij gelooft is de cloak, het verhaal zoals het in de bijbel staat.
As above, so below.
pi_189564553
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 15:29 schreef Mijk het volgende:

[..]

Wat jij gelooft is de cloak, het verhaal zoals het in de bijbel staat.
Ja en wat wil je daar mee zeggen?
Ik snap niet echt wat je met je andere tekst bedoelt.
I am a child of God
God is not dead.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:42:02 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_189564696
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 15:31 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja en wat wil je daar mee zeggen?
Ik snap niet echt wat je met je andere tekst bedoelt.
Dat dat verhaal volgens mij niet waar is, en enkel symboliek.
As above, so below.
pi_189564725
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ze liepen zelfs poedel naakt door het paradijs zonder dat zij zich schaamden.
En konden ook vrij met God spreken.
na de zondeval ontstond pas de schaamte en andere zaken.
Ze merkten dat ze naakt waren en schaamden zich er ineens voor.
En door die zonde verscholen ze zich voor God dat ze dus een zonde begaan hebben.
Dat moest hersteld worden en dat kon alleen door een perfect zonde loos mensen offer.
En dat is dus allemaal al voorzien in het oude testament, God wist al dat dat nodig was.
Dus door het hele oude testament zijn er al verwijzingen naar Jezus.
Door Jezus is er als het ware een brug gekomen over de kloof waardoor wij weer bij God kunnen komen en ieder mens vrijelijk met God kan praten.
En ook dat gelovigen wonderen kunnen doen, kijk maar naar de discipelen die genezingswonderen verrichten.
Daarvoor moest de duivel/ dood worden overwonnen.

2. Wat bedoel je precies met immorele houding tov slavernij.
Voor ons in deze tijd sowieso is slavernij inderdaad verkeerd.
maar je moet je betreffende de teksten in de bijbel over die tijd afvragen of God het ook toen afkeurde en dat is denk ik altijd wel het geval geweest.
Maar dan heb je nog de overtuiging van de mensheid zelf
God keurt slavernij af.
Maar de mensen zelf hadden niet die morele overtuiging.
Die overtuiging kwam pas veel later dat men ging denken dat slavernij niet goed was.
Dat betreft dus van uit het menselijke oogpunt.
Leviticus 25 bijvoorbeeld gaat meer over de verlossing vanuit eventuele slavernij, dus het vrij kopen er van. En dan nog moet je ook kijken naar hoe het volk Israël met eventuele slaven om moesten gaan en hoe er bijvoorbeeld in Egypte met slaven werd om gegaan ik denk dat je daar grote verschillen in ziet.
Dat kun je al wel lezen hoe farao met het volk Israël om ging toen zij nog slaaf waren in dat land.
Ze werden met de harde hand geslagen.

3. Hoezo aantoonbare onjuistheden?
betreft de zondvloed: er zijn meerdere volken/ stammen over de wereld die allemaal een beschrijving hebben van een grote vloed die over de aarde https://nl.wikipedia.org/wiki/Zondvloed
Dus al die volken zitten er allemaal naast met hun zondvloed verhaal?
Toch komen ze overeen met elkaar.
Betreft het stil staan van de zon, zelfs de nasa heeft bewezen dat er op de 1 of andere manier een dag mist in het bestaan van het heelal. http://www.mesora.org/SunStoodStill2.htm
http://www.btronline.nl/B(...)ssieIDcode=oikrlarxz

Kortom de NASA heeft het 1 en ander bevestigd wat er in de bijbel beschreven staat.
dus de bijbel en wetenschap vullen elkaar ook wel eens aan. :)

Dan een wedervraag: Waarom was er in de 18e of 19e eeuw zoveel slavernij?
Terwijl men eigenlijk wel wist en of kon weten dat het mens onterend was?
Dus men kan God misschien wel zogenaamd zaken verwijten, maar waarom heeft men dan zelf niet het goede voorbeeld gegeven?
1. Mensenoffers zijn barbaars en plaatsvervangende straf is niet een ding.

2. Als een god slavernij afkeurt, maar hij kan dat niet opleggen aan zijn creatie, wat voor slappe god is het dan? Dan nog dit:

Exodus 21
20 Wanneer ook iemand zijn dienstknecht of zijn dienstmaagd met een stok slaat, dat hij onder zijn hand sterft, die zal zekerlijk gewroken worden.

21 Zo hij nochtans een dag of twee dagen overeind blijft, zo zal hij niet gewroken worden; want hij is zijn geld.

Met harde hand (of stok) slaan was niet uniek aan Egyptenaren. ;)

3. Ik had het over een wereldwijde vloed. Die is er simpelweg nooit geweest. Er gingen zoveel vloedverhalen rond in die tijd. De vloed in de Epos van Gilgamesj lijkt nog het meest op de zondvloed en komt uit Mesopotamië, een gebied dat heel grillige en vernietigende overstromingen kende. Hij werd alleen wel 600 tot 700 jaar eerder geschreven dan Exodus. Toeval of plagiaat?

Wat betreft Jozua, de Zon en NASA, je zult toch met iets meer aan moeten komen dan twee blogjes van apologetisten die beweren dat ze gelijk hebben. Heb je een bron van NASA zelf daarover?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')