Hierop reageren heeft vast weinig zin maar er zijn genoeg nieuwsitems te vinden waarin duidelijk wordt dat waar de "Turkse troepen" komen (of door Turkije gesteunde milities) er geplunderd wordt en geroepen dat de Koerden dood moeten. Er is strijd van twee kanten maar zeggen dat Koerdische burgers niets te vrezen hebben is onzin. Check, bijvoorbeeld, dit.quote:Op maandag 21 oktober 2019 15:50 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Dat zal je natuurlijk nooit horen van de laffe rechtse media.
Vredelievende Koerden zijn altijd pro-Turkije geweest.
Oh jawel hoor,de YPG trekt zich terug. Ok ze protesteren een beetje maar ze voeren de orders gewoon uit. De kalverliefde tussen de VS en de YPG is voorbij.quote:Op maandag 21 oktober 2019 17:50 schreef BorisDeLul het volgende:
[..]
LOL. De Amerikanen hebben niets meer te bevelen aan de YPG.
Ik heb gekeken in het handvest maar waarvoor zou ik mijn excuses moeten aanbieden?quote:Op zondag 20 oktober 2019 22:49 schreef BorisDeLul het volgende:
[..]
Kijk even in het handvest van IS en kom dan even terug om je excuses aan te bieden.
quote:Op maandag 21 oktober 2019 13:10 schreef Woelwater het volgende:
Jammer van die olie, anders was de beste oplossing geweest om er daar gewoon een grote glasbak van te nuken.
Gelukkig zijn ze heel beschaafd. Is het inzetten van massavernietigingswapens op burgerdoelen een barbaarse actie?quote:Op maandag 21 oktober 2019 13:24 schreef HeatWave het volgende:
Israel zwak, het is dat ze niet zo onbeschaafd zijn als al hun buren anders was het daar allang 1 grote parkeerplek.
klinkt logisch zou je zeggen. de twee regionale grootmachten die de handen in een slaan. echter heeft dit zich in de geschiedenis nog nooit voorgedaan. sterker nog de perzen en turken hebben elkaar eeuwen lang zwaar bevochten totdat ze op een gegeven moment inzagen dat de strijd alleen maar verliezers opleverde en sindsdien is het vrede tussen de twee. denk dat het niet gek veel beter dan dat zal worden dan dit.quote:Op maandag 21 oktober 2019 10:56 schreef zarGon het volgende:
Ben ik de enige die denkt/vindt dat Iran en Turkije de handen ineen zouden moeten slaan? Ik gok zomaar dat dat veel meer rust in het Midden-Oosten zou brengen. En het zou eens mooi zijn als een overwegend soennitisch en sjiitisch land eens normaal met elkaar kunnen omgaan en elkaar versterken.
Nu zal er veel kritiek zijn op het handelen van Iran of Turkije (bijv. qua vrijheden), maar dat is wat mij betreft iets voor een latere fase; de rust en veiligheid terugbrengen in Irak en Syrië zou denk ik snel kunnen als de twee regionale machten samenwerken.
Rusland & Iran & Turkije zou Saoedie-Arabië & Israël & VS mooi counteren. Wat mij betreft kan de regering van Saoedie-Arabië niet snel genoeg kapotgemaakt worden.
Zijn er belangen die zo erg botsen, dat de issues onoverkomelijk zijn? Voor Turkije en Iran, dus.
Ingrijpen door de regionale machten heeft echt mijn voorkeur boven ingrijpen door het Westen. Het Westen voelt de nadelen van hun politiek niet, de regionale machten wel. Ze zijn er dus bij gebaat het de regio zo snel mogelijk stabiel wordt.
Saudie Arabië heeft twee zaken die Turkije niet heeft. 1) veel oliedollars. En middels aid aan bepaalde politieke klieken of presidenten of koningshuizen is het by far de belangrijkste financiële backers daarvan uit de Arabische/Islamitische wereld. Hierin kan Turkije dat niet vervangen. Denk aan de aid die ze het koningshuis geven in Jordanië, de Hariri-kliek in Libanon en Libanese leger als tegenwicht van Iraanse invloed, Sisi’s Egypte. En 2) hebben ze Mekka in bezit wat ze een zekere religieuze autoriteit geeft binnen de soennitische Arabische wereld. Ze zitten “in het hart van de islam”. Wij zien dat anders maar het is wel zo. Ze hebben vanwege die status-quo altijd de schijn kunnen ophouden de backers te zijn “van de normale soennieten”. En dat is nog zo vandaag de dag. In een staat waar men niet seculier is zoals Turkije maar men “met de sharia regeert”.quote:Op maandag 21 oktober 2019 10:56 schreef zarGon het volgende:
Ben ik de enige die denkt/vindt dat Iran en Turkije de handen ineen zouden moeten slaan? Ik gok zomaar dat dat veel meer rust in het Midden-Oosten zou brengen. En het zou eens mooi zijn als een overwegend soennitisch en sjiitisch land eens normaal met elkaar kunnen omgaan en elkaar versterken.
Nu zal er veel kritiek zijn op het handelen van Iran of Turkije (bijv. qua vrijheden), maar dat is wat mij betreft iets voor een latere fase; de rust en veiligheid terugbrengen in Irak en Syrië zou denk ik snel kunnen als de twee regionale machten samenwerken.
Rusland & Iran & Turkije zou Saoedie-Arabië & Israël & VS mooi counteren. Wat mij betreft kan de regering van Saoedie-Arabië niet snel genoeg kapotgemaakt worden.
Zijn er belangen die zo erg botsen, dat de issues onoverkomelijk zijn? Voor Turkije en Iran, dus.
Ingrijpen door de regionale machten heeft echt mijn voorkeur boven ingrijpen door het Westen. Het Westen voelt de nadelen van hun politiek niet, de regionale machten wel. Ze zijn er dus bij gebaat het de regio zo snel mogelijk stabiel wordt.
Westerse invloed.. het waren niet de Papoea's maar de westerlingen,waaronder veel Nederlanders. Hitler was trots op ze.quote:Op zondag 20 oktober 2019 15:00 schreef SoSolid het volgende:
Ben een beetje aan het lezen maar het schijnt dat fascisme en zelfs Nazi gedachtegoed populair is bij bepaalde Turkse legereenheden?![]()
Daar snap ik echt niets van, ben benieuwd of ze zich een beetje hebben ingelezen en weten hoe Adolf dacht over bepaalde volkeren. Bij facisme in Turkije zie ik wel hoe dat zit maar die groet is toch wel een beetje "besmeurd".
![]()
[ afbeelding ]
Waarm laten ze dan expres ISIS gevangenen los ?quote:Op maandag 21 oktober 2019 17:53 schreef SoSolid het volgende:
[..]
Hierop reageren heeft vast weinig zin maar er zijn genoeg nieuwsitems te vinden waarin duidelijk wordt dat waar de "Turkse troepen" komen (of door Turkije gesteunde milities) er geplunderd wordt en geroepen dat de Koerden dood moeten. Er is strijd van twee kanten maar zeggen dat Koerdische burgers niets te vrezen hebben is onzin. Check, bijvoorbeeld, dit.
Sluit dat uit dat Koerdische burgers iets te vrezen hebben van Erdogans rovers?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 03:08 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Waarm laten ze dan expres ISIS gevangenen los ?
Fact check: https://edition.cnn.com/2019/10/14/politics/donald-trump-turkey-kurds-isis-prisoners-fact-check/index.html Er zijn meer bronnen te vinden.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 03:08 schreef dagobertE6 het volgende:
[..]
Waarm laten ze dan expres ISIS gevangenen los ?
Bombarderen van gevangenissen helpt ook niet.twitter:dersi4m twitterde op dinsdag 22-10-2019 om 08:44:54#German #ISIS member Fatih K. was able to escape from a prison in Northern Syria following the Turkish army’s shelling and attacks on the region. His lawyer Mahmut Erdem has already confirmed it #TwitterKurds https://t.co/Qjo9BKVwuD reageer retweet
Ja dat Nazisme inderdaad maar ik wilde juist aangeven dat ik daarom die militie zo dom vind, lijkt wel of ze niet eens doorhebben wat ze aan het doen zijn. Fascisme zit gewoon in een deel van de Turkse militaire cultuur.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 02:27 schreef Travnik het volgende:
[..]
Westerse invloed.. het waren niet de Papoea's maar de westerlingen,waaronder veel Nederlanders. Hitler was trots op ze.
Saudi-Arabië vormt een groter gevaar voor de vrije wereld dan Iran. Iran sponsort geen "haatpaleizen" in het Westen, Saudi-Arabië wel. IS kreeg niet op staatsniveau steun van Saudi-Arabië, wel zeer veel donaties van rijke Saudi's.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 10:57 schreef Benzyl het volgende:
Voor de VS en Israel is het grote probleem Iran. Het vormt een gevaar voor de vrije wereld. Obama´s policy om Turkije dwars te zitten was geen goede strategie. Je ziet duidelijk dat bijna alle thinktanks zeggen dat men moet focussen op Iran. Je ziet al in Lebanon dat Iran teruggedrongen wordt. Dit is alleen het begin van een nieuw proces. Post-Syrië zal vooral gaan om Iran op de vingers te tikken. Tja, dan moet je wel Turkije aan je kant hebben. Trump weet dit ook.
Precies.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Saudi-Arabië vormt een groter gevaar voor de vrije wereld dan Iran. Iran sponsort geen "haatpaleizen" in het Westen, Saudi-Arabië wel. IS kreeg niet op staatsniveau steun van Saudi-Arabië, wel zeer veel donaties van rijke Saudi's.
Saudi Arabië heeft goede banden met de VS/Israel. Er gaat niks gebeuren met de Saudi's zolang ze een goede asset zijn om Iran mee op de kop te slaan. Als het Iran probleem is opgelost dan is de Saudi familie aanpakken een eitje. Aankomende periode gaan we zien hoe Iran uit Libanon, Syrië, en Jemen wordt verdreven. Dat is de nieuwe post-Syrië policy van de VS.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:14 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Saudi-Arabië vormt een groter gevaar voor de vrije wereld dan Iran. Iran sponsort geen "haatpaleizen" in het Westen, Saudi-Arabië wel. IS kreeg niet op staatsniveau steun van Saudi-Arabië, wel zeer veel donaties van rijke Saudi's.
Met het verdwijnen van havik Bolton is dat allesbehalve zeker. Ook weten we niet of Trump wordt herkozen. Kortom, koffiedik kijken.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:25 schreef Benzyl het volgende:
[..]
Saudi Arabië heeft goede banden met de VS/Israel. Er gaat niks gebeuren met de Saudi's zolang ze een goede asset zijn om Iran mee op de kop te slaan. Als het Iran probleem is opgelost dan is de Saudi familie aanpakken een eitje. Aankomende periode gaan we zien hoe Iran uit Libanon, Syrië, en Jemen wordt verdreven. Dat is de nieuwe post-Syrië policy van de VS.
quote:Nonetheless, it is clear that our perception of Iran as a threat to vital American interests is increasingly disconnected from reality. Iran is the only country in the Middle East that is totally opposed to the Islamic State, Al Qaeda and other terror gangs. It is a regional power at best, plagued by internal problems and reeling from the harshest economic sanctions ever imposed on any country. Its military has no ability to project long-range power. Its ballistic missile capacity is considerably weaker than that of nearby countries including India, Pakistan, Israel and Saudi Arabia.
Kan je nagaan hoeveel beter de wereld zou zijn als alle sancties op Iran worden opgeheven, er een keiharde samenwerking wordt opgestart en in plaats daarvan Saudi-Arabië terug in zijn hok wordt gedreven?quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:26 schreef SoSolid het volgende:
Focussen op Iran, nog een oorlog beginnen? Syrië is verscheurd door een aantal bevolkingsgroepen met andere belangen en afgebroken door ISIS. Aangezien er een macht plotsklaps is verdwenen springen daar nu een aantal landen op om hun invloed uit te breiden, triest en met veel verliezers. De invloed van Iran in Syrië beperken, ok, de belangen van het Syrische volk moeten worden behartigd en niet van Iran. Saudi Arabië is inderdaad veel gevaarlijker met meer geld en buitenlandse ambities. Verder natuurlijk wel een land van grote tegenstellingen en een verschrikkelijke overheid.
[..]
Met focussen op Iran bedoel ik niet Iran zelf maar de tentakels van Iran (in Libanon, Syrië, etc). Voor Israël is dat niet accepteerbaar dat Iran overal tentakels heeft. Ook niet veel dat Iran kan doen. Libanezen willen dat Hezbollah verdwijnt uit hun land. Straks gaat Assad dat ook willen. Iran vraagt dan zelf om een oorlog en ze kunnen sowieso niet veel maken als straks bijvoorbeeld Hezbollah uit Libanon wordt gekickt door de bevolking zelf.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:26 schreef SoSolid het volgende:
wenen springen daar nu een aantal landen op om hun invloed uit te breiden, triest en met veel verliezers. De invloed van Iran in Syrië beperken, ok, de belangen van het Syrische volk moeten worden behartigd en niet van Iran. Saudi Arabië is inderdaad
ik weet niet wie jij hier quote, maar iran steunt natuurlijk ook al qaida daar waar het hun uitkomt. of de taliban for that matter, wat ze nu bv. doen in afghanistan om de amerikanen dwars te zitten. zo was al qaida central toentertijd boos op Abu Musab al-Zarqawi, omdat hij graag aanslagen pleegde op sjia targets in irak. niet zozeer omdat de al qaida ideologie de sjias zo geweldig vindt, maar omdat de iraniers zo belangrijk zijn voor al qaida en het daarom niet verstandig is om hen uit te dagen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:26 schreef SoSolid het volgende:
Nonetheless, it is clear that our perception of Iran as a threat to vital American interests is increasingly disconnected from reality. Iran is the only country in the Middle East that is totally opposed to the Islamic State, Al Qaeda and other terror gangs.
Dit artikel op Politico. Ja Iran is ook natuurlijk geen braaf land en die ze spelen absoluut vuile spelletjes. Gaat over hun overkoepelende beleid.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:35 schreef Slayage het volgende:
[..]
ik weet niet wie jij hier quote, maar iran steunt natuurlijk ook al qaida daar waar het hun uitkomt. of de taliban for that matter, wat ze nu bv. doen in afghanistan om de amerikanen dwars te zitten. zo was al qaida central toentertijd boos op Abu Musab al-Zarqawi, omdat hij graag aanslagen pleegde op sjia targets in irak. niet zozeer omdat de al qaida ideologie de sjias zo geweldig vindt, maar omdat de iraniers zo belangrijk zijn voor al qaida en het daarom niet verstandig is om hen uit te dagen.
Russia helps Turkey-U.S. deal, takes control in Syriaquote:Furthermore, Putin’s Syria Special Envoy Aleksandr Lavrentyev announced that Turkey and Syria were in “real-time” contact foreign and defense ministries and intelligence agencies.
Nu is het wel een goed moment voor Assad om Iran te ditchen. Voor Syrië is het ook niet goed dat Iran zoveel troepen in Syrië heeft. Rusland en Turkije kunnen dan Iran eruit werken. Daar gaat de VS/Israël niet nee tegen zeggen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 12:18 schreef Slayage het volgende:
achtergrond info omtrent de gebeurtenissen vanaf de aanloop naar de turkse inval.
ook uit het artikel
[..]
Russia helps Turkey-U.S. deal, takes control in Syria
According to diplomatic sources who want to stay anonymous, Russia played a key role in the deal between Turkey and the U.S. on October 17 for a possible Safe Zone in Syria, as the deadline for U.S. to evacuate YPG/PKK militants from Turkish operation area in return ceasing the fire expires on October 22 night.
Hereunder, the Syrian Democratic Forces (SDF) officials got in touch with Russian authorities in Syria prior to the Turkish military campaign launched on October 9 and asked for air cover in case Turks and Americans reached an agreement. Russians told SDF that they would not provide protection for them in North-East Syria. Pointing at the role of Turkish diplomatic initiatives on Russia’s decision, same sources claimed that the SDF, having its main body and command consisting of YPG/PKK reportedly assessed that hard resistance to Turkish army could give heavy damage to them without air cover so reportedl
zoals het artikel ook verwoordt de VS zit vasten tussen de geschiedenis en tussen twee amerikaanse "bondgenoten", israel en saudi, waardoor het heel lastig is om een goede zakelijke relatie te hebben met iran.quote:Op dinsdag 22 oktober 2019 11:51 schreef SoSolid het volgende:
[..]
Dit artikel op Politico. Ja Iran is ook natuurlijk geen braaf land en die ze spelen absoluut vuile spelletjes. Gaat over hun overkoepelende beleid.
quote:History is part of the reason Americans came to view Iran with such exaggerated fear. The overthrow of the Shah in 1979 was a shocking setback for American interests, and the subsequent hostage crisis is still a searing memory for many in Washington. Adding to that passion are relentless pressures from our two longtime partners in the Middle East, Saudi Arabia and Israel, who drive us toward anti-Iran passion for reasons of their own.
The intensity of anti-Iran feeling in the United States is based only in small part on Iran’s actual behavior. It is the logical result of conditioning: Thirty-five years of relentless anti-Iran rhetoric from across our political spectrum, including both political parties and most of the news media, and the stigmatizing of anyone who dissents from the paradigm of hostility. Beyond that is our lack of experience in dealing with countries that have different interests from ours. We feel good having an enemy, and Iran fits our bill.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |