abonnement Unibet Coolblue
pi_189484417
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.


Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189484427
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:30 schreef Gripper het volgende:

[..]

Soms krijg je er een kunststof wigje bij wat je precies om deze reden in je remklauw kan doen tijdens transport, maar daar heb jij nu ff niks aan. Grote platte schroevendraaier, eventueel iets om de tip gewikkeld. Zachtjes mee wrikken, uiteraard geen grote kracht zetten. Dan duw je de zuigers weer uit elkaar.
Je tip heeft gewerkt ^O^ . Nu nog een eerst echte rit door het bos.
  donderdag 17 oktober 2019 @ 17:45:32 #3
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_189484995
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:14 schreef Coppi het volgende:

[..]

Je tip heeft gewerkt ^O^ . Nu nog een eerst echte rit door het bos.
Heb je al een route uitgekozen bij je in de buurt? Of heb je tips nodig?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_189491682
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:45 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Heb je al een route uitgekozen bij je in de buurt? Of heb je tips nodig?
Ik denk dat ik de eerste keer bij Lage Vuursche opstap. Daar zie ik altijd veel MTBers vertrekken.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:19:07 #5
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189493880
Mooie route is dat! Er zijn er 2 meen ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189493922
Las laatst dat er plannen zijn voor nieuwe route bij Amersfoort (landgoed den treek erbij oa) en om dan daarna route van lage vuursche te verbinden en daarna de route austerlitz te verbinden met Leersum waardoor je 1 groot route netwerk krijgt van lage vuursche totaan Rhenen
everyone's a critic...
even you ! !
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 08:01:44 #7
545 dop
:copyright: dop
pi_189494183
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 07:26 schreef the_critic het volgende:
Las laatst dat er plannen zijn voor nieuwe route bij Amersfoort (landgoed den treek erbij oa) en om dan daarna route van lage vuursche te verbinden en daarna de route austerlitz te verbinden met Leersum waardoor je 1 groot route netwerk krijgt van lage vuursche totaan Rhenen
klopt , was afgelopen zondag met een groepje bij hoge vuursche en die hadden het daar ook over.
(Lage Vuursche was dicht voor onderhoud)

[ Bericht 2% gewijzigd door dop op 18-10-2019 08:06:53 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_189496920
Ik ben aan het kijken naar een jack voor deze periode woon-werk voor de natte dagen. Nu zag ik een Castelli Perfetto long sleeve en die lijkt mij wel ideaal. Echter, lees ik ook de mogelijkheid om een Perfetto light (korte mouw) te kopen en daar nanoflex armstukken bij te doen. De Perfetto Light is iets dunner dan het jack. Ik ben best wel een koukleum op de fiets, dus ben bang dat die combinatie ochtends om 7u wat te fris is. Als ik nu ochtends naar het werk fiets heb ik ook een longsleeve ondershirt aan met een jack lange mouw er overheen, om even een beeld te geven.

Wat adviseren jullie?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189497107
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 11:47 schreef Patroon het volgende:
Ik ben aan het kijken naar een jack voor deze periode woon-werk voor de natte dagen. Nu zag ik een Castelli Perfetto long sleeve en die lijkt mij wel ideaal. Echter, lees ik ook de mogelijkheid om een Perfetto light (korte mouw) te kopen en daar nanoflex armstukken bij te doen. De Perfetto Light is iets dunner dan het jack. Ik ben best wel een koukleum op de fiets, dus ben bang dat die combinatie ochtends om 7u wat te fris is. Als ik nu ochtends naar het werk fiets heb ik ook een longsleeve ondershirt aan met een jack lange mouw er overheen, om even een beeld te geven.

Wat adviseren jullie?
Ik heb vorig jaar zo'n perfetto met korte mouw gekocht, en het is een echt race-shirtje voor natte/kille dagen. Weinig ruimte om er iets onder te dragen, echte strakke casteli mouwen en de bekende casa rosso snit. Dus je zal er niet snel een longsleeve onder dragen want aan&uit is dan een enorm gedoe.

Voor mij een typisch shirtje voor vertrek thuis op een koele ochtend, of een training in de regen waarbij het gedurende de dag warmer gaat worden. Denk ongeveer aan de 10-15 graden range.

Gezien de temperaturen waarbij je beide kledingstukken draagt en het soort toepassing zou ik een perfetto alleen nog maar in korte mouw willen, met idd een waterafstotend mouwstuk erbij, en voor koudere ritten een gabba met lange mouwen. Mn gabba korte mouw heb ik bijna nooit aan.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:09:03 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189497252
Castelli sanremo thermopak heb ik 2 van echt lekker.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:22:29 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189497415
Ik zou iets met lange mouwen kopen. Makkelijker aantrekken. Zeker als je vaak naar ‘t werk fietst scheelt dat.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189498015
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 11:59 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar zo'n perfetto met korte mouw gekocht, en het is een echt race-shirtje voor natte/kille dagen. Weinig ruimte om er iets onder te dragen, echte strakke casteli mouwen en de bekende casa rosso snit. Dus je zal er niet snel een longsleeve onder dragen want aan&uit is dan een enorm gedoe.

Voor mij een typisch shirtje voor vertrek thuis op een koele ochtend, of een training in de regen waarbij het gedurende de dag warmer gaat worden. Denk ongeveer aan de 10-15 graden range.

Gezien de temperaturen waarbij je beide kledingstukken draagt en het soort toepassing zou ik een perfetto alleen nog maar in korte mouw willen, met idd een waterafstotend mouwstuk erbij, en voor koudere ritten een gabba met lange mouwen. Mn gabba korte mouw heb ik bijna nooit aan.
Ik heb juist net de Perfetto langemouw gekocht in S en M en dan zie ik wel welke goed past.

Mijn redenatie is dat ik onder een kort shirt en armstukken nooit een longsleeve ondershirt ga dragen. Alleen armstukken is ochtends vroeg vaak echt te fris en als het de terugweg warmer is kan ik er een heel dun ondershirt met korte mouw onder doen. Dan is het eigenlijk hetzelfde qua temp dan met armstukken.


quote:
Gezien de temperaturen waarbij je beide kledingstukken draagt en het soort toepassing zou ik een perfetto alleen nog maar in korte mouw willen, met idd een waterafstotend mouwstuk erbij, en voor koudere ritten een gabba met lange mouwen. Mn gabba korte mouw heb ik bijna nooit aan.
Deze snap ik niet helemaal. Eerst zeg je dat je de perfetto alleen nog maar in korte mouw wil en verderop zeg je dat je Gabba met korte mouw bijna nooit aan hebt. De Perfetto is de opvolger van de Gabba.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189498167
Ah ja :)
De perfetto is wat dunner, en op de rug veel beter ademend. Gemaakt voor die mensen die de gabba te warm vonden.

Dus op dagen dat ik een gabba aan wil is het vaak te koud voor losse mouwstukken. Daarom draag ik dan alleen maar die met vaste lange mouwen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:24:56 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189498262
Gabba+nanoflex is bij mij echt warm zat, tenzij het echt flink waait en regent.

Maar ik heb dan ook een aardig speklaagje eronder.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:29:20 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189498331
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 13:24 schreef kanovinnie het volgende:
Gabba+nanoflex is bij mij echt warm zat, tenzij het echt flink waait en regent.

Maar ik heb dan ook een aardig speklaagje eronder.
Ik ben onwijs blij met die FFWD carbonnen tubewielen van van Bon. Ze rijden en remmen zeer goed in de modder en het gewichtsvoordeel is zeker de helft van wat ik ben aangekomen!
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:41:35 #16
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_189498544
Ik gebruik de Perfetto light voor alles boven de 10 graden en slecht weer. Of voor iets kouder maar intensiever, zoals mountainbiken. De Gabba longsleeve gebruik ik tot een graad of 10-12 afhankelijk van m'n ondershirt en de hoeveelheid zon.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_189498563
De Perfetto long sleeve lijkt mij perfect voor natte herfst ritten tot 5 graden ofzo (afhankelijk van wat ik er onder draag). Ik heb ook nog een mooi half thermo jack met de achterkant van de armen en rugpaneel wat dunner voor goede ventilatie. Die is perfect voor -5 tot +5. Bij temperaturen kouder dan 5 graden ga ik toch niet in de regen fietsen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:49:30 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189498656
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 13:29 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik ben onwijs blij met die FFWD carbonnen tubewielen van van Bon. Ze rijden en remmen zeer goed in de modder en het gewichtsvoordeel is zeker de helft van wat ik ben aangekomen!
Graag gedaan :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 21:41:27 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189521484
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189523976
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 13:24 schreef kanovinnie het volgende:
Gabba+nanoflex is bij mij echt warm zat, tenzij het echt flink waait en regent.

Maar ik heb dan ook een aardig speklaagje eronder.
Ja idd. Ik heb de longsleeve ook, maar gebruik die vooral met echt koud weer.

Heb sinds kort ook zo’n shirtje van Alé. Eigenlijk een dunne versie van de Gabba. Dus ook winddicht en waterafstotend. Ideaal op een dag als vandaag, wanneer het niet heel koud is. Zit mooi tussen een gewoon shirt en een Gabba in.
  zondag 20 oktober 2019 @ 19:46:29 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189535783
We schrijven begin februari 2014. MarcoD komt voorgereden, we donderen de fietsen achterin en gaan onderweg naar Ljouwert (Leeuwarden voor de plebs die geen Fries spreken). Daar heeft Patroon het mooiste rondje door de weilanden van Fryslan uitgezet. En ons plechtig beloofd dat zijn vriendin hapjes voor ons gaat maken.

Op de afsluitdijk komen we er al achter dat er een pittig windje staat. Eenmaal aangekomen in Ljouwert zijn daar ook Kaasplankje, Tommeke en Gripper. Even omkleden, fietsen weer in elkaar zetten en op naar de parkeerplaats in de buurt waar nog wat lokale Friezen heen zouden komen. Nog geen kilometer onderweg komen we er achter dat het toch wel heel hard waait. Bij de parkeerplaats komen we er achter dat het eigenlijk onverantwoord is. Maargoed, toch even proberen.

Al snel besluit Patroon de handdoek in de ring te gooien. We rijden na een kilometer of 10 al terug naar Patroon's huis. Onderweg daarnaartoe waait Tommeke nog bijna een sloot in. Eenmaal in Leeuwarden heeft 1 van ons nog een lekke band en begint het ook nog eens te regenen (we waren duidelijk niet in orde). Uiteindelijk ploffen we op de bank om wat cross te kijken en de koelkast leeg te eten. Ondertussen komt ook mevrouwPatroon thuis van het sporten, die was enigzins verbaasd om ons zo snel alweer terug te zien.

Maar vandaag beste dames en heren heb ik goed nieuws. De tocht der tochten is toch gereden. Of zoals ze het hier zeggen, 't giet oan. Nog even wat gestegel over het weer (ja, alweer). Maar dit keer vanwege de mogelijke buien. Als het vroeg regent gaan we later weg en als het laat gaat regenen gaan we eerder weg. Cruiff had het kunnen verzinnen.

Gister bleek dan toch dat de weergoden ons gunstiger gezind waren dan we in eerste instantie hadden gedacht, want het blijft droog! Om 10 uur moet ik dus acte de présence geven in een klein doarp onder de rook van Leeuwarden. Ik ben ongeveer precies op tijd, want ik moet eerst nog de stadsjungle van Leeuwarden door. Enigzins koud is het wel, want het is nog wat mistig en met 8 graden kunnen we niet van dubbele cijfers praten. Maargoed, ik rij naar het huis waar de 1 na mooiste vrouw van Friesland woont, dus warm krijg je het dan toch vanzelf.

Helaas kom ik hier van een koude kermis thuis (nouja thuis, bij Patroon thuis dus). Want de vrouw des huizes is het hûs al ontvlucht! Zo'n killer body krijg je niet van zitten op de bank, madame zit al in de sportschool! De koffie smaakte er gelukkig niet minder om. En dat gaf me even de tijd om het huis van onze klimgeit in mij op te nemen. Een fraaie nieuwe keuken, mooie plinten, vers geschilderde muren en een tuin die zelfs in de herfst er knap bij staat. Ondertussen praten we een beetje bij en klimmen we op de fiets.

Eigenlijk lijkt dat Friesland wel een beetje op mijn omgeving. Okay, het is rustiger qua verkeer, ze hebben daar minder kaarsrechte wegen en slingerende dijkjes in overvloed! Ook kwamen we een overstekend muisje tegen, dat heb ik nog nooit eerder gehad. Patroon was er niet van onder de indruk, maar in Friesland hebben ze wel ervaring met muizen:
Het valt me toch altijd weer op dat ik eigenlijk geen gesprek van 5 uur kan hebben met de meeste personen, maar als je dan op de fiets zit heb je altijd wel wat om over te lullen. Of dat nou over de boerderijen, het gebrek aan koeien in de wei, weidevogelperikelen, powermeters, hoge hartslagen in de ochtend, FOK! meets, vage bekenden, alle profs die we tegen kwamen, fazanten die meedraaien op de wieken van een molen, het kon niet op.

Het was alleen even stil nadat we de finish van de fietselfstedentocht over waren en we allebei een heerlijk broodje op een terras in Bolsward zaten op te eten. Al zijn de mensen die mij wat langer kennen daar niet van onder de indruk, er zijn er weinig mensen die meer (onzin) weten uit te kramen dan ik.

Uiteindelijk kwam Leeuwarden dan toch weer dichterbij. Tijd om weer uit elkaar te gaan. Ik had er ondertussen alweer 120 km opzitten en en de 25 die er in totaal bij zouden komen om een glimp van de 1 na mooiste vrouw van Friesland op te vangen zaten niet meer in de benen. Met een heerlijke vermoeidheid kwam ik weer terug op het vertrekpunt. Het had geen kilometer meer hoeven te zijn, maar ook niet minder. Kortom, een skitterjende dag om Dwars troch de greide te fietsen!

p.s. De mooiste vrouw van Friesland hebben we wel gezien. Al zat ze dan op een garagedeur geplakt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_189536097
Haha mooi kano! :D Was een top dag, Bedankt! ^O^

[ Bericht 72% gewijzigd door Patroon op 20-10-2019 21:58:54 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_189536257
:D _O_
pi_189539319
Kano als je ooit een boek uitbrengt over je fietsavonturen dan koop ik m! :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_189540104
Prachtig :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')