1) Een betere wereld begint bij jezelf. Je kan moeilijk anderen de maat nemen zonder zelf het goede voorbeeld te gevenquote:Op vrijdag 18 oktober 2019 10:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Hele regenwouden worden gekapt, maar dat ieniemienie landje moet de aardkloot redden. Right.
De vraag is wat is fair om als uitgangspunt te nemen? De boeren hebben de laatst 10 jaar natuurlijk al veel gedaan. Als je dan de stand anno nu als uitgangspunt neemt benadeel je ze behoorlijk ten opzichte van de sectoren die nog niks gedaan hebben.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 13:53 schreef Loekie1 het volgende:
Boeren: ikke, ikke, ikke en de rest kan stikstoffen.
Ik hoor op radio 1 steeds het verhaal van de boeren maar niet dat ze de laatste jaren gigantisch zijn uitgebreid en dat het wel een tandje minder had gekund.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:00 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De vraag is wat is fair om als uitgangspunt te nemen? De boeren hebben de laatst 10 jaar natuurlijk al veel gedaan. Als je dan de stand anno nu als uitgangspunt neemt benadeel je ze behoorlijk ten opzichte van de sectoren die nog niks gedaan hebben.
Daar staat tegenover dat zelfs met die gigareductie de landbouw nog steeds bijna de helft van de nationale stilstofuitstoot voor zijn rekening neemt.
Kleine bedrijven stoppen, maar van megastallen komen er steeds meer en in totaal komen er nog steeds dieren bij:quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:15 schreef BroesWillems het volgende:
En hoeveel boeren bedrijven zijn er verdwenen in diezelfde tijd?
Ja en?quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
Het verbaast me dat er nog legio mensen zijn die het stikstofprobleem ontkennen.
We hebben hier alleen al zo'n 170 miljoen kippen en varkens rondlopen. 170 miljoen...
Wat is het probleem dan?quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
Het verbaast me dat er nog legio mensen zijn die het stikstofprobleem ontkennen.
We hebben hier alleen al zo'n 170 miljoen kippen en varkens rondlopen. 170 miljoen...
Al die dieren in leven houden zorgt natuurlijk voor een gigantische uitstoot. De veehouderij is veel te groot voor zo'n klein land.quote:
Netto geen verschil dus.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kleine bedrijven stoppen, maar van megastallen komen er steeds meer en in totaal komen er nog steeds dieren bij:
Nimmer zoveel biggen
In 2014 telde Nederland nog 5.110 bedrijven, wat betekent dat er de afgelopen 4 jaar bijna 1.000 bedrijven zijn gestopt.
Hoewel het aantal bedrijven rap afneemt, blijft de varkensstapel redelijk op peil. In het afgelopen jaar was zelfs sprake van een lichte toename (+1% tot 12,5 miljoen varkens). Het aantal fokvarkens groeide met 12.000 tot 1,17 miljoen. Het aantal vleesvarkens bleef nagenoeg stabiel met 5,63 miljoen dieren. Dit betekent dat de varkensbedrijven steeds meer dieren houden.
https://www.boerenbusines(...)000-varkensbedrijven
Ammoniak, fosfaat, (fijn)stof, stank, volksgezondheid, dierenwelzijn.quote:
Dat boeren veel land gebruiken, veel uitstoot en vervuiling veroorzaken en maar heel weinig opleveren ?quote:
niks nieuws...quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 15:57 schreef Zolderkamer het volgende:
'Overheid, bouw een modelboerderij'
https://www.rtvnoord.nl/n(...)w-een-modelboerderij
Ook al heb je er een miljard. Het enige wat relevant is hoeveel depositie het oplevert bij een Natura 2000 gebied.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:19 schreef Xa1pt het volgende:
Uiteraard, maar het geeft wel aan wat de verhoudingen zijn in een klein land.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 17:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ook al heb je er een miljard. Het enige wat relevant is hoeveel depositie het oplevert bij een Natura 2000 gebied.
Daar zoekt men de boeren die mogelijk worden uitgekocht ook op uit. Verouderde stallen en techniek zijn daar eerder ontvankelijk voor dan de boer die net kapitaal heeft geïnjecteerd om de uitstoot te beperken.quote:Ja, we weten dat in sommige gebieden de depositie te hoog is, maar wie is er het meest verantwoordelijk? Is dat boer A of B? Waarom zou boer A die ¤700.000 heeft geïnvesteerd in een luchtwasinstallatie net zo hard moeten bloeden als boer B die de randen van de wet opzoekt en daarom veel minder investeert om de uitstoot te beperken?
https://twitter.com/PKuip(...)364147225616386?s=20quote:In de huidige situatie moet de Nederlandse boer de uitstoot beperken als een buurland toename heeft, zodat de netto-depositie gelijk blijft. Hoe krom is dat? Europese wetgeving, maar geen Europese uniformiteit? Deze hele Europese wetgeving is juridisch brandhout, maar daar is nog geen rechtszaak tegen begonnen. In Duitsland kan men veel meer uitstoten omdat niemand de moeite heeft genomen om de wet daar ter discussie te stellen, terwijl dat in Nederland wel gebeurd is. Daardoor is er juridische ongelijkheid ontstaan op Europees niveau. Waar is de EU nu om deze juridische ongelijkheid aan te pakken nu de Nederlandse economie praktisch op slot zit?
Welke juridische incompetentie?quote:Het verbaast mij dat men het nog steeds over boeren heeft, terwijl dit iedereen aangaat.
Het verbaast mij dat men het over stikstof heeft, terwijl juridische incompetentie van de overheid de kern van het probleem is.
Vergeef me, maar ik schoot in de lach toen ik deze twee zinnen bij elkaar zag staan. Jij ziet een vergelijking tussen Nederland en Duitsland als onzinnig zonder te onderbouwen waarom. Ik heb in mijn betoog het juridische deel uitgelegd waar je helemaal niet op in bent gegaan. Bespeur ik bij jou net als bij de overheid juridische incompetentie?quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 17:23 schreef Xa1pt het volgende:
Het is een beetje onzinnig om Nederland te vergelijken met Duitsland.
[..]
Welke juridische incompetentie?
Wat dat betreft had Ouwehand volledig gelijk toen ze Harbers erop aansprak dat de VVD medeverantwoordelijk is voor de vele investeringen die boeren hebben gedaan de afgelopen jaren en de kop-in-het-zand-politiek die bedreven is om het probleem weg te moffelen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 14:18 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Kleine bedrijven stoppen, maar van megastallen komen er steeds meer en in totaal komen er nog steeds dieren bij:
Nimmer zoveel biggen
In 2014 telde Nederland nog 5.110 bedrijven, wat betekent dat er de afgelopen 4 jaar bijna 1.000 bedrijven zijn gestopt.
Hoewel het aantal bedrijven rap afneemt, blijft de varkensstapel redelijk op peil. In het afgelopen jaar was zelfs sprake van een lichte toename (+1% tot 12,5 miljoen varkens). Het aantal fokvarkens groeide met 12.000 tot 1,17 miljoen. Het aantal vleesvarkens bleef nagenoeg stabiel met 5,63 miljoen dieren. Dit betekent dat de varkensbedrijven steeds meer dieren houden.
https://www.boerenbusines(...)000-varkensbedrijven
Simpelweg omdat de situatie m.b.t. stikstof hier al anders is en we veel hogere waardes hebben, dat heeft met de juridische kant weinig te maken. Bovendien ga je volledig voorbij aan het feit dat de RvS al uitspraken heeft gedaan waar Nederland zich aan dient te houden voordat er weer gebouwd kan worden. Die vonnissen zijn niet bedoeld voor Duitsland.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vergeef me, maar ik schoot in de lach toen ik deze twee zinnen bij elkaar zag staan. Jij ziet een vergelijking tussen Nederland en Duitsland als onzinnig zonder te onderbouwen waarom.
Jij snapt mijn betoog echt niet hè? En dat is ook precies wat Den Haag niet aan het verstand te peuteren is. Lees mijn betoog grondig door, ontleed het, en probeer het te begrijpen, want daar zit de kern van het probleem.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:24 schreef Xa1pt het volgende:
Simpelweg omdat de situatie m.b.t. stikstof hier al anders is en we veel hogere waardes hebben, dat heeft met de juridische kant weinig te maken. Bovendien ga je volledig voorbij aan het feit dat de RvS al uitspraken heeft gedaan waar Nederland zich aan dient te houden voordat er weer gebouwd kan worden. Die vonnissen zijn niet bedoeld voor Duitsland.
In Duitsland zijn nog geen milieubewegingen rechtszaken aangespannen blijkbaar en is beleid nog niet nauwkeurig getoetst. In Nederland is dat wel gebeurd, met als gevolg dat er nu een aantal vonnissen van de RvS op tafel liggen waar men niet aan voorbij kan.quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij snapt mijn betoog echt niet hè? En dat is ook precies wat Den Haag niet aan het verstand te peuteren is. Lees mijn betoog grondig door, ontleed het, en probeer het te begrijpen, want daar zit de kern van het probleem.
Onze bestuurders hebben wel degelijk gefloreerd in juridische incompetentie. De raad van state heeft de Nederlandse vertaling van de stikstofrichtlijnen naar de prullenbak verwezen. Iets wat men in 2013 al aan zag komen. De Duitse vertaling biedt meer ruimte. Sowieso is Duitsland op geen enkel punt met Nederland te vergelijken. Behalve de taalherkomst. Maar dat terzijdequote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
In Duitsland zijn nog geen milieubewegingen rechtszaken aangespannen blijkbaar en is beleid nog niet nauwkeurig getoetst. In Nederland is dat wel gebeurd, met als gevolg dat er nu een aantal vonnissen van de RvS op tafel liggen waar men niet aan voorbij kan.
Dat heeft weinig met juridische incompetentie te maken.
Dat bestuurders lekker optimistisch de boel insteken om niet teveel mensen voor het hoofd te stoten heeft toch niet zozeer met juridische incompetentie te maken?quote:Op vrijdag 18 oktober 2019 18:39 schreef LorneMalvo het volgende:
[..]
Onze bestuurders hebben wel degelijk gefloreerd in juridische incompetentie. De raad van state heeft de Nederlandse vertaling van de stikstofrichtlijnen naar de prullenbak verwezen. Iets wat men in 2013 al aan zag komen. De Duitse vertaling biedt meer ruimte. Sowieso is Duitsland op geen enkel punt met Nederland te vergelijken. Behalve de taalherkomst. Maar dat terzijde
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |