UTRECHT - Er zijn veel te weinig fietsplekken in de trein om de groei van het aantal ov-reizigers met een tweewieler bij te benen. Dat signaleren de Fietsersbond en reizigersvereniging Rover. Zij roepen NS op om snel maatregelen nemen, nu het gebruik van de fiets steeds meer wordt gestimuleerd.
Het aantal reizigers dat een fiets wil meenemen in de trein, groeit elk jaar met 10 à 20 procent, schat de Fietsersbond. „De irritaties nemen hand over hand toe. Niet alleen bij fietsers, maar ook bij conducteurs die de wind van voren krijgen, als ze gevaarlijke situaties op de balkons moeten zien te voorkomen. Wij krijgen een toenemend aantal klachten over dit knelpunt”, zegt Rover-directeur Freek Bos, die graag multifunctionele ruimtes in de trein zou zien, al naar gelang de behoeften.
Achterblijven op perron
Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond bevestigt de problemen. Zij schat het tekort op duizenden plaatsen om fietsen in de trein te stallen. „Met name op mooie fietsdagen is het kommer en kwel en moeten vaak gezinnen of groepjes fietsers op de perrons achterblijven. Wij pleiten voor aparte, gelijkvloerse fietswagons op spoorlijnen naar populaire recreatiegebieden.”
„Ik merk de ergernissen elke dag aan den lijve”, zegt fietsfanaat Nico Salm (69) uit Amsterdam. „Bij het in- en uitstappen is er vaker sprake van chaos.” Salm stelt vast dat reizigers zich met hun fiets toch in drukke treinen wringen, waardoor er felle discussies ontstaan en soms zelfs slaande ruzies met andere reizigers.
Hij heeft een brandbrief gestuurd naar NS-baas Roger van Boxtel. „Dat we niet in de spits met onze fiets mogen reizen, is logisch gezien de uitpuilende treinen. Daarbuiten moet het beter worden georganiseerd. Nederlanders moeten duurzamer en gezonder gaan leven. Dan moeten er wel voldoende faciliteiten zijn in ons ov”, meent hij.
NS ziet zelf ook in dat er structurele oplossingen nodig zijn voor het fietsvervoer per trein. „We gaan daarom de mogelijkheden onderzoeken, in overleg met Rover en de Fietsersbond. Ook zullen we onze reizigers zelf vragen naar ideeën”, aldus een woordvoerder.
Nieuwe intercity’s
Topman Van Boxtel zegt tegenover De Telegraaf dat NS meer rekening gaat houden met fietsen, rolstoelen en flexibele zit-, werk- en hangplekken in de snelle, nieuwe generatie intercity’s die van 2021 tot 2023 instromen in de dienstregeling.
Bijna de helft van de treinreizigers komt volgens NS met de fiets naar het station. „Dat zal alleen maar stijgen, in stallingen en in de trein.” Met een Fietskaart Dal mag de fiets buiten de spits mee, alleen op de speciaal daarvoor bestemde plek in de trein. Is deze ruimte er niet, dan kan het niet, luiden de regels nu.
Volgens de Fietsersbond is er ook in de fietsstallingen bij de stations, waar reizigers volgens NS bijna een half miljoen fietsen kwijt kunnen, nog altijd een gebrek aan zo’n 150.000 plaatsen.
https://www.telegraaf.nl/(...)fietsplekje-in-trein