Amsterdam - Het Verbond van Verzekeraars (VvV) gaat in Europees verband aandacht vragen voor alarmerende risico’s bij schade-afhandelingen. Slachtoffers van een aanrijding die op formulieren hun privégegevens invullen, zoals verplicht is, zijn nu kinderlijk eenvoudig te vinden door de tegenpartij. Bij ruzie over de schuldvraag kan dat dramatische gevolgen hebben.
Wil* uit Rotterdam is nog altijd niet veilig voor de agressieve automobilist die twee jaar geleden tegen haar wagen botste, en weigerde de schuld van het verkeersongeluk te accepteren. Ze heeft er slapeloze nachten van. Omdat ze, als brave burger, netjes haar adres en telefoonnummer op het schadeformulier invulde, was het voor de tegenpartij een koud kunstje haar te vinden. Ze werd al snel geterroriseerd.
Wil werd in 2017 aangereden van achteren toen ze stopte voor het rode verkeerslicht. Onder andere haar bumper was beschadigd. Het leek een botsing zoals er jaarlijks talloze zijn. Gegevens invullen op het formulier dat ze in haar dashboardkastje had en het de verzekeringsmaatschappijen verder onderling laten oplossen. Dacht ze.
Dreigen
Het liep compleet anders. „De jongen die duidelijk niet oplette en daardoor op mijn auto klapte, riep meteen dat hij het allemaal wel zou oplossen, want hij had een garage. Dat wilde ik natuurlijk niet, want ik wist niet welke schade mijn auto precies had en ik wilde dit simpelweg niet buiten de verzekering om regelen.”
De Zuid-Hollandse weigerde dan ook, en haalde de politie erbij om te bemiddelen. Maar nadat de agenten plotseling weg moesten wegens een spoedmelding sloeg de sfeer pijlsnel om. „Hij begon te dreigen, schreeuwde dat ik op geld uit was. Het werd heel grimmig. Maar omdat de politie daarvoor had gezegd dat we beiden een schadeformulier moesten invullen, hebben we dat toch gedaan.”
Kapitale fout
Een kapitale fout met desastreuze gevolgen, ontdekte ze al snel. „De jongen die me had aangereden wist meteen waar ik woonde. Dat heb ik gemerkt, want hij maakte zijn dreigementen al snel waar. Kort daarop, in de avond, kwam mijn buurjongen aan de deur. ’Buurvrouw, wat is er met uw auto gebeurd?’, vroeg hij verschrikt.”
„Mijn auto was compleet vernield. Alle ruiten waren aan diggelen, ik zag overal krassen en deuken, en de motorkap was kapot gemaakt. Hij had al zijn woede op mijn wagen botgevierd. Via de politie begreep ik dat de persoon bekendstond als crimineel. Blijf maar bij hem uit de buurt, was hun advies…”
"’Ongelooflijk dat je wordt verplicht al je persoonlijke gegevens in te vullen’"
Spijt
Ook Rob* werd recentelijk getiranniseerd nadat hij een conflict had met iemand die tegen zijn auto was gereden, waarbij de tegenpartij onder de schuld uit probeerde te komen omdat zijn verzekeringspremie anders zou stijgen.
Hij vulde keurig een schadeformulier in, met zijn mobiele nummer en woonadres, en ook hij heeft spijt als haren op zijn hoofd dat hij dat heeft gedaan. Zijn auto ging onlangs in vlammen op.
„Ik ben ernstig bedreigd”, vertelt hij. „Degene die me aanreed waarschuwde dat hij mij en mijn familie kapot zou maken. Hij heeft me achtervolgd en me met een stel ongure types thuis opgezocht. Voor mijn eigen veiligheid heb ik niet opengedaan. Uiteindelijk is mijn auto dus in de fik gestoken. Als ik erover nadenk, vind ik het ongelooflijk dat je wordt verplicht al je persoonlijke gegevens in te vullen, want nu besef ik hoe rampzalig en gevaarlijk de gevolgen kunnen zijn.”
Rot geschrokken
Hoe vaak het voorkomt dat eenvoudige schadeafhandelingen uitmonden in dreigementen of zelfs een waar schrikbewind, is onduidelijk. Cijfers over deze specifieke vorm van criminaliteit worden, zover bekend, niet op deze manier bijgehouden.
Het Verbond van Verzekeraars heeft dan ook geen idee in hoeveel gevallen mensen worden lastiggevallen na een schaderuzie. „We hebben de indruk dat het om incidenten gaat en het niet massaal gebeurt”, zegt woordvoerder Oscar van Elferen. „We realiseren ons wél dat de impact, als het fout gaat, voor de gedupeerde groot kan zijn.”
Van Elferen is zich ’rot geschrokken’ van de verhalen. „Dit soort voorbeelden, waarbij zelfs een auto in brand wordt gestoken en mensen thuis worden geïntimideerd, is vreselijk voor de betrokkenen en absoluut niet te tolereren”, vervolgt de zegsman. „We gaan dit punt onder de aandacht brengen binnen onze Europese koepel, Insurance Europe.”
Slapeloze nachten
De Rotterdamse Wil kreeg uiteindelijk wel alle schade vergoed. Omdat haar auto, total loss verklaard, een all-risk-dekking had, keerde haar eigen verzekering uit. Inmiddels heeft ze een nieuwe wagen, maar die parkeert ze nooit op dezelfde plek als waar ze altijd stond. „Mijn buurman zet zijn motor daar wel vaak neer. Hij heeft al tweemaal een lekke band gehad en ook zijn motorkoffer is opengebroken. Ik kan niet bewijzen dat dezelfde persoon dit heeft gedaan, maar toevallig is het wel. Het bezorgt me allemaal slapeloze nachten.”
Van Elferen legt uit dat het voor de verzekeraars niet eenvoudig is de huidige situatie te veranderen. „Bij een aanrijding waarbij twee of meer personen betrokken zijn, is het belangrijk voor een juiste afhandeling dat er gezamenlijk een schadeformulier ingevuld wordt. Inherent aan het invullen daarvan is dat er gegevens van betrokkenen genoteerd en uitgewisseld worden. En ja, daarbij worden ook persoonlijke gegevens als woonplaats, adres en telefoonnummer met elkaar gedeeld.”
Europese standaard
Het Verbond van Verzekeraars vraagt zich niettemin af of dat ook niet met minder gegevens kan dan waar het schadeformulier op dit moment om vraagt. „Zeker als je dit soort heftige gevallen daarbij in ogenschouw neemt. Maar het schadeformulier kunnen verzekeraars niet zomaar aanpassen. Het is een Europese standaard die is afgestemd met alle verzekeraars in Europa. Hier kunnen we in Nederland, helaas, niet zomaar van afwijken. We denken aan een voorstel om voortaan alleen nog maar gegevens van verzekeringsmaatschappijen op te hoeven geven. Misschien is dat een oplossing.”
Bij de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie is er geen zicht op het probleem. „We kennen in Nederland een verzekeringsplicht voor motorvoertuigen, zodat schade na een aanrijding altijd te verhalen is. Maar in hoeverre daar misbruik van wordt gemaakt is ons niet bekend en daar gaan wij ook niet over”, meldt een woordvoerder.
Dat geldt ook voor de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). „Wij controleren met behulp van onze registers of aan de verzekeringsplicht wordt voldaan, maar daar houdt het dan mee op.”
Een woordvoerder van de politie laat weten dat de bedreigingen en brandstichting van Rob serieus worden onderzocht. „We zijn er druk mee bezig, en hopen dat we deze zaak kunnen oplossen.”
e geïnterviewde personen hebben uit veiligheidsoverwegingen gefingeerde namen, maar zijn bekend bij de redactie.
Wat te doen bij schade?
De ANWB laat op zijn website weten dat het belangrijk bij schade na een aanrijding is, om alle gegevens van de tegenpartij te verzamelen.
Vul samen het Europese schadeformulier in, noteer gegevens van eventuele getuigen, maak foto’s van de aanrijding en noteer gegevens van de verzekering van de tegenpartij. Er zijn tegenwoordig ook apps die gebruikt kunnen worden voor schademeldingen.
Als alleen het kenteken bekend is, vraag dan de gegevens op bij de politie of de eigen verzekering. Blijft de tegenpartij onbekend, dan kun je de claim neerleggen bij het Waarborgfonds Motorverkeer.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering, schakel deze dan in om de schade op de tegenpartij te verhalen. Bij een een casco-/allriskverzekering zal de verzekeraar, ongeacht de aansprakelijkheid, de schade direct vergoeden. Stel de verzekeraar van de tegenpartij tenslotte schriftelijk aansprakelijk. Als die onbekend is, stel dan de tegenpartij persoonlijk aansprakelijk.
Bron;
https://www.telegraaf.nl/(...)d-in-de-fik-gestokenPersoonsgegvens... en schadeformulieren ja ja het werkt perfect allemaal....
Totdat een tokkie je auto in de fik steekt omdat hij met zijn dronken kop tegen je auto aanreed...