Ik snap wel waar je heen wil hoor (soja), maar het een kan niet zonder het ander bestaan. Soja verbouwen alleen voor menselijke consumptie is niet rendabel, net als het soja verbouwen voor alleen veevoer niet rendabel is. Je moet beide stromen verhandelen anders is het economisch niet haalbaar.quote:
Misschien heb je gelijk, maar ik betwijfel het: Globally, about 2 percent of soybean meal is used for soy flour and other products for human consumption. https://en.wikipedia.org/wiki/Soybean_meal#cite_note-Soyfacts-8quote:Op dinsdag 9 maart 2021 21:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik snap wel waar je heen wil hoor (soja), maar het een kan niet zonder het ander bestaan. Soja verbouwen alleen voor menselijke consumptie is niet rendabel, net als het soja verbouwen voor alleen veevoer niet rendabel is. Je moet beide stromen verhandelen anders is het economisch niet haalbaar.
Het is hier op Fok! wel vaker voorbij gekomen: NWS / 'Vegans redden de wereld en dat is nu ook bewezen'quote:Op dinsdag 9 maart 2021 21:59 schreef tfors het volgende:
Misschien heb je gelijk, maar ik betwijfel het: Globally, about 2 percent of soybean meal is used for soy flour and other products for human consumption. https://en.wikipedia.org/wiki/Soybean_meal#cite_note-Soyfacts-8
Verdeling van de economische waarde van de mondiale sojateelt. Een onderzoeksrapport voor Milieudefensiequote:Vanwege de sterk verschillende prijzen van de verschillende sojafracties, is de
waardeverdeling van de mondiale sojamarkt over de verschillende sojafracties anders. Op
basis van de prijzen en productievolumes van de afgelopen 10 jaar, berekenen we dat de
totale waarde van de wereldwijde sojamarkt gemiddeld voor 57% door sojameel bepaald
wordt en voor 35% door sojaolie. Direct gebruik van sojabonen in voedingsproducten maakt
6% uit. Het aandeel van sojahullen is met 1% verwaarloosbaar.
Geconcludeerd kan daarom worden dat de sojateelt twee hoofdproducten oplevert, die
beiden onmisbaar zijn om de continuïteit van de sojateelt te garanderen. Noch sojameel,
noch sojaolie kan tot bij- of restproduct bestempeld worden, omdat de verkoop van beide
producten voor de sojatelers en -handelaars onmisbaar is en omdat de verhouding in
productievolumes tussen de twee sojafracties niet veranderd kan worden. Als de vraag naar
sojameel of de vraag naar sojaolie wegvalt, zou sojateelt niet langer concurrerend zijn met
de teelt van andere gewassen die plantaardige olie en/of eiwithoudende
veevoedergrondstoffen opleveren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |