abonnement Unibet Coolblue
pi_189262372
Drie doden en een miskraam door listeriabesmetting vleeswaren

De listeriabesmetting van vleeswaren van producent Offerman heeft aan drie mensen het leven gekost. Ook is een ongeboren baby overleden. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Verschillende supermarkten en groothandelaren hebben vandaag vlees uit de handel gehaald vanwege een mogelijke besmetting.



Het NVWA bevestigt aan RTL Nieuws dat het al langer rommelt bij Offerman, de leverancier van het vlees. Bij één van hun productlocaties is een mogelijke aanwezigheid van de listeriabacterie gevonden, waardoor supermarkten als Jumbo en Aldi en groothandelaren als Sligro, Bidfood en Versunie gisteren hebben besloten om een deel van hun verpakt vlees terug te trekken.

Maatregelen
Deze mogelijke besmetting is aan het licht gekomen na meldingen van ziektegevallen door de GGD en het RIVM. Toch had het NVWA het bedrijf al eerder in de gaten. "We hebben onderzoek gedaan, maar maatregelen bij het bedrijf hebben onvoldoende effect gesorteerd", zegt een woordvoerder van het NVWA.
Er zijn de afgelopen maanden al extra inspecties uitgevoerd bij Offerman, omdat ze de indruk hadden dat bepaalde zaken niet orde waren.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-drie-doden-miskraam
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189262411
RIP aan de nabestaanden :'(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189262423
Daarom gewoon altijd pindakaas eten. Daar zit die troep niet in :7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189262459
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:20 schreef vosss het volgende:
Daarom gewoon altijd pindakaas eten. Daar zit die troep niet in :7
Pndakaas is alleen maar noten daar word je modder vet van.
pi_189262483
Het is altijd lastig te interpreteren dit nieuws. Hoe schokkend is het nu echt? die dode, waren die oud en al slecht of gaat het hier om jonge goden?
pi_189262505
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:22 schreef Special-Tee het volgende:

[..]

Pndakaas is alleen maar noten daar word je modder vet van.
Onzin!

Bron: mijn eigen buik.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189262566
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:22 schreef Special-Tee het volgende:

[..]

Pndakaas is alleen maar noten daar word je modder vet van.
Beter moddervet dan onder de grond.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189262568
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:23 schreef theunderdog het volgende:
Het is altijd lastig te interpreteren dit nieuws. Hoe schokkend is het nu echt? die dode, waren die oud en al slecht of gaat het hier om jonge goden?
Wat schokkend is is dat de NVWA en het vleesverwerkend bedrijf zelf al maanden wisten dat er van alles mis was. En in plaats van te controleren of het vlees wat van dat bedrijf kwam wel veilig was of nog beter het bedrijf stil te leggen tot ze hun zaken wel op orde hadden, liet de NVWA het bedrijf gewoon doorgaan.

En als je pas merkt dat vlees besmet is nadat over langere periode 3 mensen overlijden en een vrouw een miskraam krijgt, dan werkt je controleorgaan gewoon niet.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189262570
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:20 schreef vosss het volgende:
Daarom gewoon altijd pindakaas eten. Daar zit die troep niet in :7
Toch rip indien https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/aflatoxine.aspx
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189262586
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Wat schokkend is is dat de NVWA en het vleesverwerkend bedrijf zelf al maanden wisten dat er van alles mis was. En in plaats van te controleren of het vlees wat van dat bedrijf kwam wel veilig was of nog beter het bedrijf stil te leggen tot ze hun zaken wel op orde hadden, liet de NVWA het bedrijf gewoon doorgaan.

En als je pas merkt dat vlees besmet is nadat over langere periode 3 mensen overlijden en een vrouw een miskraam krijgt, dan werkt je controleorgaan gewoon niet.
Ohja, absoluut. Maar ik heb hier vlees liggen van de jumbo. Dus vandaar mijn vraag.
pi_189262602
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:23 schreef theunderdog het volgende:
Het is altijd lastig te interpreteren dit nieuws. Hoe schokkend is het nu echt? die dode, waren die oud en al slecht of gaat het hier om jonge goden?
Als de RIVM met dit bericht komt is er echt iets ernstigs aan de hand.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189262605
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ohja, absoluut. Maar ik heb hier vlees liggen van de jumbo. Dus vandaar mijn vraag.
Als er een andere producent op staat dan Offerman dan is het niet besmet. Er is ook een lijst van alle soorten vlees die terug geroepen word, maar die heb ik even niet bij de hand.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_189262612
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:24 schreef vosss het volgende:

[..]

Onzin!

Bron: mijn eigen buik.
https://en.wikipedia.org/wiki/TOFI ;(
pi_189262707
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:24 schreef vosss het volgende:

[..]

Onzin!

Bron: mijn eigen buik.
Dit. Ik eet veel brood met pindakaas en ben niet moddervet. Flauwekul dus.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189262755
Misschien moet ik toch maar vegetariër worden. 😨
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_189262759
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als er een andere producent op staat dan Offerman dan is het niet besmet. Er is ook een lijst van alle soorten vlees die terug geroepen word, maar die heb ik even niet bij de hand.
Jawel, maar als dit op het niveau is als dat gedoe met al die eieren toen, dan is er geen reden om het weg te gooien..

Vandaar..
  Spellchecker vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:40:14 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189262796
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:38 schreef superniger het volgende:
Misschien moet ik toch maar vegetariër worden. 😨
Het is een hoax ivm dierendag :o
pi_189262943
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als er een andere producent op staat dan Offerman dan is het niet besmet. Er is ook een lijst van alle soorten vlees die terug geroepen word, maar die heb ik even niet bij de hand.
Deze?

https://www.jumbo.com/dam(...)actie-vleeswaren.pdf (of had jij een lijst van meer dan alleen Jumbo).
Somebody that I used to know
pi_189263150
https://www.nu.nl/binnenl(...)ette-vleeswaren.html

In twee jaar :X

Dit speelt gewoon al twee jaar :'( :'( :'(
Somebody that I used to know
  Spellchecker vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:11:01 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189263305
Ik begrijp trouwens net (uit de reacties op nujij.nl) dat de doden de aanleiding waren voor extra inspectie. Niet dat het na de inspectie nog zo fout ging (het ging wel fout overigens, dus weet eigenlijk niet of dit het beter maakt).
Somebody that I used to know
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:14:02 #22
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189263321
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 12:30 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Als de RIVM met dit bericht komt is er echt iets ernstigs aan de hand.
Drukke tijden voor de RIVM. Eerst de stikstofcrisis, nu dit weer.
pi_189263349
NWVA flink op de schop dus. Al was al wel langer bekend dat die fuckers vrijwel niet ingrijpen, als ze al genoeg capaciteit hebben om überhaupt fatsoenlijk te controleren.
"Pools are perfect for holding water"
  Spellchecker vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:15:35 #24
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_189263352
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 13:12 schreef Postbus100 het volgende:
Ik begrijp trouwens net (uit de reacties op nujij.nl) dat de doden de aanleiding waren voor extra inspectie. Niet dat het na de inspectie nog zo fout ging (het ging wel fout overigens, dus weet eigenlijk niet of dit het beter maakt).
quote:
Drie mensen in ons land zijn overleden door de listeriabesmetting in vleeswaren van producent Offerman. Een vrouw heeft er een miskraam door gehad, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Twintig mensen raakten de afgelopen twee jaar besmet met de bacterie via de vleeswaren.
Het RIVM en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) spoorden de bron van de besmetting samen op. Het RIVM zag een bepaald type listeria voorkomen bij meerdere patiënten.
Het RIVM nam daarop contact op met de NVWA om dit te vergelijken met DNA-gegevens uit hun voedsel- en bedrijfsbemonstering. Dit kwam bij één monster overeen, waarna de NVWA vervolgonderzoek deed. „Op dit moment is zo goed als zeker dat de bron hiermee gevonden is”, aldus het RIVM.

De toegepaste techniek kan pas sinds kort worden ingezet, stelt het instituut. „Zonder deze techniek was het niet mogelijk geweest om deze bron met de patiënten in verband te brengen.”


Donderdag werd bekend dat vleeswarenproducent Offerman bepaalde vleeswaren, die zijn gesneden en verpakt in de fabriek in Aalsmeer, terugroept uit de winkels omdat er listeria-bacteriën in kunnen zitten. Offerman heeft de vleeswaren geleverd aan Aldi, Bidfood, Jumbo, Sligro en Versunie. Jumbo heeft besloten om ongeveer 130 soorten vleeswaren uit de schappen te halen.
Offerman heeft in het verleden ook al te maken gehad met een listeriabron.
Wat is Listeria?

De listeriabacterie veroorzaakt de infectieziekte listeriose, die volgens de site van het RIVM nog niet heel vaak in Nederland voorkwam. De bacterie zit meestal in voedsel, maar kan bijvoorbeeld ook in water zitten.

Gezonde mensen krijgen er meestal hooguit milde griep- of buikgriepverschijnselen van, maar bij heel jonge kinderen, senioren en mensen met een verzwakt immuunsysteem kan de bacterie grote ellende en zelfs overlijden veroorzaken. Hersenvliesontsteking en sepsis ofwel bloedvergiftiging kunnen namelijk het gevolg van de besmetting zijn. Vrouwen die een kind verwachten kunnen de bacterie oplopen zonder er zelf last van te ondervinden, maar hun ongeboren kind kan ook sterven, erg ziek worden of te vroeg worden geboren. Listeriose kan eventueel met medicijnen worden aangepakt.

Besmetting ontstaat met name bij het eten van rauwe ingrediënten die al besmet zijn, bijvoorbeeld zachte kazen van ongepasteuriseerde melk en filet américain. Ook kan ‘kruisbesmetting’ voorkomen, door onder meer het wassen van sla met besmet water.

Jaarlijks worden ongeveer 80 patiënten met een listeria-infectie gemeld bij het RIVM.
bron
pi_189263373
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 13:14 schreef VoMy het volgende:

[..]

Drukke tijden voor de RIVM. Eerst de stikstofcrisis, nu dit weer.
En op dit moment verrijst een gigantisch bouwwerk in de Utrechtse universiteitswijk van de RIVM. Ding is al in de verre omtrek te zien.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')