Omdat ze de kranten vol moeten krijgen en het liefst met mensen die elkaar naar de keel vliegen. Helaas lukt dat niet al te best, zie: boerenopstand.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:01 schreef -Chakotay- het volgende:
Op 23 september werd namens een wereldwijde groep van 500 wetenschappers en professionelen met kennis en ervaring in klimaatwetenschap en aanpalende gebieden, een Europese Klimaatverklaring (pdf) overhandigd aan António Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties en aan Mw. P.E. Cantanello, Executive Secretary van de VN Framework Convention on Climate Change.
Ongeschikte klimaatmodellen
De tekst werd overhandigd door Prof. Guus Berkhout uit Nederland, namens een groep van 14 ‘ambassadeurs’ uit verschillende landen die de eindredactie van de Verklaring op zich namen, en meer dan 500 ondertekenaars uit verschillende landen: Canada, Nieuw Zeeland, Australië, Noorwegen, de Verenigde Staten, Zweden, Ierland, Italië, Frankrijk, Duitsland, en het Verenigd Koninkrijk. Voor België nam Rob Lemeire deze taak op zich.
Het huidig klimaatbeleid ondergraaft nodeloos het economisch systeem
De wetenschappers en professionelen onderstrepen dat de huidige modellen van de VN waarop het huidig internationaal beleid gebaseerd is, ongeschikt zijn voor dat doel. Ze stellen dat ‘het wreed en onvoorzichtig’ is om vele miljarden te willen besteden op basis van dergelijke onvolkomen modellen. Het huidig klimaatbeleid ondergraaft nodeloos het economisch systeem, brengt levens in gevaar in landen waaraan betaalbare en vlot beschikbare energie wordt ontzegd.
Bron
Waarom besteed de media hier geen aandacht aan?
Zwaar triest, ik kom er niet meer, zelfs niet lezen. Heb een broedertje dood aan censuur, al staat het soms recht tegenover mijn mening.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:07 schreef Red_85 het volgende:
Omdat het niet in het straatje past van wat de media en politiek wil vertellen?
Zie het klimaatstandpunt van nu.nl bijvoorbeeld. Kritiek er op wordt verwijderd uit de comments en dit soort artikelen worden per definitie niet vermeld.
@Boomknuffelaar wat vind jij hiervan?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:15 schreef YuckFou het volgende:
Ondanks dat ik geen boomknuffelaar ben
Niemand ontkent dat, maar dat is het niet alleen en mag niet de nieuwe melkkoe worden.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:15 schreef YuckFou het volgende:
Ondanks dat ik geen boomknuffelaar ben en ook niet sta te springen voor vergaande maatregelen tegen global heating en klimaatverstoring, vind ik 1 kantje A4 met bronloze beweringen nogal summier om te stellen dat de studies en modellen van alle overige wetenschappers die wel stellen dat klimaatverandering een humane oorzaak heeft ernaast zitten.
Nu.nl verwijdert vooral nep-nieuws of reacties die onwaar zijn toch. Kritiek laten ze meestal wel staan hoor, ook bij artikelen over klimaat-discussies.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:07 schreef Red_85 het volgende:
Omdat het niet in het straatje past van wat de media en politiek wil vertellen?
Zie het klimaatstandpunt van nu.nl bijvoorbeeld. Kritiek er op wordt verwijderd uit de comments en dit soort artikelen worden per definitie niet vermeld.
daar ben ik mee eensquote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:15 schreef YuckFou het volgende:
Ondanks dat ik geen boomknuffelaar ben en ook niet sta te springen voor vergaande maatregelen tegen global heating en klimaatverstoring, vind ik 1 kantje A4 met bronloze beweringen nogal summier om te stellen dat de studies en modellen van alle overige wetenschappers die wel stellen dat klimaatverandering een humane oorzaak heeft ernaast zitten.
Ik bepaal zelf wel wat fake is daar heb ik hun niet voor nodig. Ben redelijk intelligentquote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:32 schreef FYazz het volgende:
[..]
Nu.nl verwijdert vooral nep-nieuws of reacties die onwaar zijn toch. Kritiek laten ze meestal wel staan hoor, ook bij artikelen over klimaat-discussies.
Nu.nl heeft het overigens ook gemeld he. Ze wil strenger optreden tegen nep-nieuws, complotten, ophitsing etc.
Wat mij betreft een prima ontwikkeling. Niemand heeft wat aan die vervuilende onderbuik-meningen of aan complottheorieën over een platte aarde of illuminatie
Hier heb je een speciaal forum voor die onzin. Bij Nu.nl niet en staat het gewoon onder een normaal artikel.
als facebook zegt dat iets nepnieuws is, dan verwijdert nu.nl het..quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:32 schreef FYazz het volgende:
[..]
Nu.nl verwijdert vooral nep-nieuws of reacties die onwaar zijn toch. Kritiek laten ze meestal wel staan hoor, ook bij artikelen over klimaat-discussies.
Nu.nl heeft het overigens ook gemeld he. Ze wil strenger optreden tegen nep-nieuws, complotten, ophitsing etc.
Wat mij betreft een prima ontwikkeling. Niemand heeft wat aan die vervuilende onderbuik-meningen of aan complottheorieën over een platte aarde of illuminatie
Hier heb je een speciaal forum voor die onzin. Bij Nu.nl niet en staat het gewoon onder een normaal artikel.
Geen enkel nieuws is geheel onafhankelijk of objectief.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:40 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
als facebook zegt dat iets nepnieuws is, dan verwijdert nu.nl het..
facebook zit diep in de poepert van de democrats
dus erg onafhankelijk nieuws is nu.nl nou ook weer niet
en dat is een understatement
fact check is zo een ongrijpbaar ietsquote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:58 schreef FYazz het volgende:
[..]
Geen enkel nieuws is geheel onafhankelijk of objectief.
Persoonlijk vertrouw ik liever op media die wel facts checken en Nu.nl doet dat dus sinds kort ook.
En ze halen het niet zomaar weg omdat facebook het zegt. Nu.nl checkt of het nieuws echt klopt (dus kloppen de foto's wel, zijn de beweringen juist, wat is het in werkelijkheid etc.).
Ik zie het probleem niet.
Of heb je liever nieuws wat niet klopt?
quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:59 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
fact check is zo een ongrijpbaar iets
Het gaat om de reacties, dat is random weghalen wat je niet bevalt. Ik weet, het is lastig, maar begeef je aub niet op het gebied van censuur.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:58 schreef FYazz het volgende:
[..]
Geen enkel nieuws is geheel onafhankelijk of objectief.
Persoonlijk vertrouw ik liever op media die wel facts checken en Nu.nl doet dat dus sinds kort ook.
En ze halen het niet zomaar weg omdat facebook het zegt. Nu.nl checkt of het nieuws echt klopt (dus kloppen de foto's wel, zijn de beweringen juist, wat is het in werkelijkheid etc.).
Ik zie het probleem niet.
Of heb je liever nieuws wat niet klopt?
de NPO knoeit ook met nieuws.. ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallenquote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:01 schreef FYazz het volgende:
[..]![]()
Feiten checken is zo tastbaar en realistisch als mogelijk. Duidelijker kun je het niet krijgen.
Wat heeft de NPO te maken met de factcheck van Nu.nl?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:03 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
de NPO knoeit ook met nieuws.. ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen
ook politici die liegen dragen niet bij aan vertrouwen en geloofwaardigheid
Moet Nu.nl vooral zelf weten toch. Als dat voor jou een reden is om Nu.nl niet meer te bezoeken is dat verder ook prima.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:01 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Het gaat om de reacties, dat is random weghalen wat je niet bevalt. Ik weet, het is lastig, maar begeef je aub niet op het gebied van censuur.
omdat nu.nl en het nieuw beïnvloedbaar is door facebookquote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:14 schreef FYazz het volgende:
[..]
Wat heeft de NPO te maken met de factcheck van Nu.nl?
Het gaat om de glijdende schaal, nu.nl haalt wat reacties weg omdat het niet strookt met hun beleid. Waar stopt het? Iemand in de redactie die te links/rechts denkt, vind dat het niet kan?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:22 schreef FYazz het volgende:
[..]
Moet Nu.nl vooral zelf weten toch. Als dat voor jou een reden is om Nu.nl niet meer te bezoeken is dat verder ook prima.
Maar wat doe je hier op Fok! dan nog? Hier worden ook echt weleens reacties verwijderd die je volgens jouw redenering onder censuur kunt scharen.
Ik zie niet wat de NPO (publieke omroep) te maken heeft met de factchecker van Nu.nl (Sanoma media).quote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:24 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
omdat nu.nl en het nieuw beïnvloedbaar is door facebook
Ja, Nu.nl haalt reacties weg die niet stroken met hun beleid. Is haar recht en vast gebaseerd op een bepaalde visie.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 02:27 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Het gaat om de glijdende schaal, nu.nl haalt wat reacties weg omdat het niet strookt met hun beleid. Waar stopt het? Iemand in de redactie die te links/rechts denkt, vind dat het niet kan?
Kan me prima vinden met het beleid van Fok.
Doe zelf eens wat onderzoek naar die wetenschappers. Die Nederlander heeft 40 jaar voor de Shell gewerkt zal die nu echt objectief naar klimaatveranderingen kijken.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:01 schreef -Chakotay- het volgende:
Dat is het maximum in dit jaar.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:59 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
ik weet soms echt niet meer wat klopt... ik bekijk een filmpje van Nasa van dit jaar, en zie dat het hele noorpool gebied gewoon en laag ijs is
Dit. Zit hier ook nog een paper achter waar deze beweringen worden onderbouwd?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:15 schreef YuckFou het volgende:
En hoeveel klimaatwetenschappers zitten bij die 500?quote:
Niet helemaal.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:32 schreef FYazz het volgende:
[..]
Het sneeuwt meer op de noordpool en groenland dus in de winter is er meer toevoeging van sneeuw maar elke zomer is er een nog veel grotere runoff in de vorm van rivieren smeltwater dus gemiddeld genomen is het volume elk jaar aan het afnemen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:59 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
ik weet soms echt niet meer wat klopt... ik bekijk een filmpje van Nasa van dit jaar, en zie dat het hele noorpool gebied gewoon en laag ijs is
Maar bij veel ondertekenaars kun je oprecht de vraag stellen of ze ter zake goed geïnformeerd en ervaren zijn of dat hun expertise "klimaatwetenschap en aanverwante disciplines" betreft.quote:Een wereldwijd netwerk van meer dan 500 goed geïnformeerde en ervaren wetenschappers en professionals uit de klimaatwetenschap en aanverwante disciplines
quote:Het vertelt ons dat we klimaatverandering verre van begrijpen.
Mja wel jammer dat het bij nu.nl vooral is welk nep nieuws, dat bericht dat Trump kernbommen op een orkaan wou gooien namen ze erg grwtig over bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:32 schreef FYazz het volgende:
[..]
nee,quote:Op donderdag 3 oktober 2019 08:13 schreef Hammer-of-Thor het volgende:
Gelukkig, we hoeven ons geen zorgen te maken om al die orkanen, droogtes en bosbranden in de wereld.
juist , kill the messengerquote:Op donderdag 3 oktober 2019 08:24 schreef Salvad0R het volgende:
Klopt en iedereen die zegt van wel, is een landverrader die rijp is voor de guillotine of strop.
Zie je niet dat de ijslaag verandert? Voilà, er is klimaatverandering. Dus je moet dokken.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:59 schreef -Chakotay- het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet veel. Hier vind je de totale lijst:quote:Op donderdag 3 oktober 2019 08:09 schreef Momo... het volgende:
[..]
En hoeveel klimaatwetenschappers zitten bij die 500?
https://www.elsevierweekb(...)ing-positief-654441/quote:Als twee emeritus hoogleraren klimaatwetenschappen een artikel zouden publiceren over de relatie tussen hiv en aids, zegt hun professortitel niets. Als ze zich het onderwerp eigen zouden maken, kan het een goed artikel zijn. Maar het zou ook de plank flink kunnen misslaan, ook al waren ze ooit nog zo goed in hun eigen vakgebied.
Dat is het geval bij Dick Thoenes en Guus Berkhout. In hun omslagartikel ‘Bekijk opwarming positief. Weg met doemscenario’s’ (13 oktober, pagina 16) geven deze emeritus hoogleraren er blijk van weinig kennis te hebben van het klimaatsysteem.
Een van de twee emeriti (Berkhout) is lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De KNAW bracht jaren geleden al een publicatie over klimaatverandering uit, die laat zien dat de mens klimaatverandering veroorzaakt en hoe: door de concentraties broeikasgassen in de atmosfeer sterk te verhogen, vooral door verbranding van fossiele brandstoffen, waarbij veel CO2 vrijkomt.
Sindsdien is het bewijs dat de rol van de mens overheersend is in de opwarming van de aarde alleen maar sterker geworden. Natuurlijke factoren, zoals verminderde zonneactiviteit, zouden anders juist voor afkoeling hebben gezorgd. Met klassieke natuurkunde zoals die op de middelbare school wordt onderwezen, is dit mechanisme prima te begrijpen.
Maar Thoenes en Berkhout hebben hier kennelijk geen boodschap aan. Ze hebben een eigen verhaal uitgedacht dat kant noch wal raakt. CO2 kan de oorzaak niet zijn, zo redeneren de auteurs, want de CO2-concentratie is overal ter wereld ongeveer gelijk en toch loopt de temperatuur in klimaatzones wijd uiteen.
Dat is een drogredenering: je kunt verschillen tussen klimaatzones niet als ‘bewijs’ aanvoeren dat CO2 geen invloed heeft op het klimaat. Het is basiskennis dat klimaatzones hoofdzakelijk verschillen doordat de zoninstraling op verschillende breedtegraden en in de seizoenen uiteenloopt. Wereldwijd is het vooral de stijging van het CO2-gehalte in de atmosfeer die zorgt voor een opwarmend effect, over alle klimaatzones heen.
Of neem de redenering die zo’n beetje de kern van hun betoog vormt: het klimaat veranderde altijd al, ook toen er nog geen mensen waren, dus kan het ook nu de mens niet zijn.
Tja, bosbranden waren er ook al voordat er mensen waren, dus de mens kan niet verantwoordelijk zijn voor de actuele bosbranden. Non sequitur, heet deze drogreden: het volgt er niet uit. Juist door eerdere mondiale klimaatveranderingen te bestuderen, is gebleken dat drie factoren een hoofdrol spelen: zoninstraling, reflectie van de inkomende straling (albedo) en het gehalte broeikasgassen in de atmosfeer dat reguleert hoeveel energie de aarde weer uitstraalt.
De CO2-concentratie speelde bij grote klimaatveranderingen in het verleden vaak een sleutelrol. Net als nu. Met als verschil dat de CO2-concentratie momenteel in een ongekend hoog tempo toeneemt en dat menselijke activiteiten er de oorzaak van zijn.
Er zouden vele pagina’s nodig zijn om alle onjuistheden en drogredeneringen in het artikel te ontmantelen. Maar het punt is duidelijk: de auteurs hanteren redeneringen die elke wetenschappelijke grond missen en ze gebruiken hun titels en KNAW-lidmaatschap om zich gezag aan te meten op een vakgebied waarvan ze overduidelijk geen kaas hebben gegeten. Zo verspreiden ze misinformatie die het maatschappelijk debat schaadt.
Dr. Dim Coumou, dr. Ko van Huissteden (Vrije Universiteit Amsterdam), dr. Peter Kuipers Munneke (Universiteit Utrecht), dr. Leo Meyer (v/m projectleider syntheserapport IPCC), dr. Geert Jan van Oldenborgh (KNMI), dr. ir. Ernst Schrama (TU Delft), ir. Bart Strengers (Planbureau voor de Leefomgeving), dr. Jan Wuite (ENVEO) – allen klimaatonderzoekers – en ir. Jan Paul van Soest (De Gemeynt, auteur van het boek De Twijfelbrigade).
Dit is flauwekul natuurlijk.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 06:58 schreef Ensiferum het volgende:
Kom op zeg. Mensen die fact-checkers (blind) geloven zijn nog dommer dan mensen die nepnieuws geloven. Alsof je de universele waarheid in de handen van een select groepje legt, en ervan uitgaan dat die te vertrouwen zijn. Alsof fact-checkers niet politiek gekleurd zijn. Vrijwillige indoctrinatie
Niet zoveel denk ik.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 08:09 schreef Momo... het volgende:
[..]
En hoeveel klimaatwetenschappers zitten bij die 500 van die 500 krijgen een dik salaris voor gesubsidieerd onderzoek?
quote:Op donderdag 3 oktober 2019 09:34 schreef Pleun2011 het volgende:
Het klimaat is niet in nood
En als het wel zo is
Who cares
We gaan allemaal dood
Omdat het geen nieuwswaarde heeft dat een bonte verzameling zelfbenoemde experts een a4 tje inlevert ergens. Hoeveel brieven, pamfletten, "onderzoeksresultaten" en rapporten zullen er per dag niet aangeboden worden aan de Verenigde Naties vanuit allerhande lobby groepen. Lijkt me logisch dat dat geen nieuws is.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 01:01 schreef -Chakotay- het volgende:
Op 23 september werd namens een wereldwijde groep van 500 wetenschappers en professionelen met kennis en ervaring in klimaatwetenschap en aanpalende gebieden, een Europese Klimaatverklaring (pdf) overhandigd aan António Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties en aan Mw. P.E. Cantanello, Executive Secretary van de VN Framework Convention on Climate Change.
Ongeschikte klimaatmodellen
De tekst werd overhandigd door Prof. Guus Berkhout uit Nederland, namens een groep van 14 ‘ambassadeurs’ uit verschillende landen die de eindredactie van de Verklaring op zich namen, en meer dan 500 ondertekenaars uit verschillende landen: Canada, Nieuw Zeeland, Australië, Noorwegen, de Verenigde Staten, Zweden, Ierland, Italië, Frankrijk, Duitsland, en het Verenigd Koninkrijk. Voor België nam Rob Lemeire deze taak op zich.
Het huidig klimaatbeleid ondergraaft nodeloos het economisch systeem
De wetenschappers en professionelen onderstrepen dat de huidige modellen van de VN waarop het huidig internationaal beleid gebaseerd is, ongeschikt zijn voor dat doel. Ze stellen dat ‘het wreed en onvoorzichtig’ is om vele miljarden te willen besteden op basis van dergelijke onvolkomen modellen. Het huidig klimaatbeleid ondergraaft nodeloos het economisch systeem, brengt levens in gevaar in landen waaraan betaalbare en vlot beschikbare energie wordt ontzegd.
Bron
Natuurlijk. Wat is je puntquote:Op donderdag 3 oktober 2019 09:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:Beseft men dat ook dat allemaal te danken is aan het gebruik van energie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |