Waarom niet?quote:
Dus milieu is alleen belangrijk als het om je directe gezondheid gaatquote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:20 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat de grond wat zuurder is
Voor mij maakt het niet veel uit
Wel, voor mij is er geen extra problemen als iemand uit Harskamp bijvquote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dus milieu is alleen belangrijk als het om je directe gezondheid gaat
Ah foutje van mij op pagina 111 staat inderdaad dat die NH3 concentraties worden gemeten in de meetstations van de LML (het landelijk meetnet luchtkwaliteit)quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]waarom post je die dan niet gelijk inplaats van lopen te zeuren dat het niet de juiste kaart is.
Dit is dus wel een interessante kaart Ik zelf was dit tegen gekomen: https://www.rivm.nl/media/ops/OPS-model.pdf Waar een model voor voor vervuiling wordt weegegeven
[..]
Als je daar gaat kijken naar hoe ze kijken naar NH3 uitstoot dan zie je dat ze daar voor de verschillende emmisies een model hebben gemaakt en die toevoegen. Ik vind het bijzonder dat daar dus geen directe metingen in zitten Ik had het idee dat als je dan zo'n model maakt je er ook echte data in stopt als je die hebt. Ik vraag me dus ook af of deze kaart die je laat zien een kaart is waarin de berekening van dit model staat of de gemeten concentraties?
Verder is dit inderdaad wel een contrast met de kaarten van de NOx uitstoot. Wat ik bijzonder vind is de lage concentraties in flevoland terwijl dat toch vooral intensive landbouw is.
Lopen te zeuren? Nou wordt ie mooi. Waarom wordt er uberhaupt een foute kaart gepost in een poging de rol van de landbouw te downplayen? Het lijkt me voldoende om daarop te wijzen, er zijn genoeg grafiekjes geplaatst die allemaal een beeld schetsen dat de landbouw heel veel stikstof uitstoot, een kaartje van de landelijke verspreiding is daar niet nog extra bij nodig. Dit NO2-kaartje werd ook enkel geplaatst om die statistieken te betwisten.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:17 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]waarom post je die dan niet gelijk inplaats van lopen te zeuren dat het niet de juiste kaart is.
Zit de uitstoot niet vooral in de veestapel (Brabant, Barneveld eo), waar in Flevoland vooral uien en aardappel wordt verbouwd?quote:Dit is dus wel een interessante kaart Ik zelf was dit tegen gekomen: https://www.rivm.nl/media/ops/OPS-model.pdf Waar een model voor voor vervuiling wordt weegegeven
[..]
Verder is dit inderdaad wel een contrast met de kaarten van de NOx uitstoot. Wat ik bijzonder vind is de lage concentraties in flevoland terwijl dat toch vooral intensive landbouw is.
Dat lijkt mij ook inderdaad. In verhouding weinig veeteelt.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zit de uitstoot niet vooral in de veestapel (Brabant, Barneveld eo), waar in Flevoland vooral uien en aardappel wordt verbouwd?
Dit is wat ik in eerste instantie zou denken, ik heb het niet opgezocht.
Nouja zeuren is niet het goede woord. Jij zegt tegen iemand dat is het verkeerde kaartje en in plaats van dan even het goede kaartje te plaatsen val je hem daar op aan. Je kunt ook gewoon zoals in een vriendelijk debat zeggen dat is niet het juiste kaartje je moet in dit geval deze hebben dat is naast je punt goed weergeven ook nog eens constructief en daar schieten we allemaal wat mee opquote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
Lopen te zeuren? Nou wordt ie mooi. Waarom wordt er uberhaupt een foute kaart gepost in een poging de rol van de landbouw te downplayen? Het lijkt me voldoende om daarop te wijzen, er zijn genoeg grafiekjes geplaatst die allemaal een beeld schetsen dat de landbouw heel veel stikstof uitstoot, een kaartje van de landelijke verspreiding is daar niet nog extra bij nodig. Dit NO2-kaartje werd ook enkel geplaatst om die statistieken te betwisten.
Ik ben dat ene kaartje pas gaan zoeken toen jij erom vroeg.
[..]
Zit de uitstoot niet vooral in de veestapel (Brabant, Barneveld eo), waar in Flevoland vooral uien en aardappel wordt verbouwd?
Dit is wat ik in eerste instantie zou denken, ik heb het niet opgezocht.
Aanvallen? Ik zei gewoon dat het het verkeerde plaatje was...quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Nouja zeuren is niet het goede woord. Jij zegt tegen iemand dat is het verkeerde kaartje en in plaats van dan even het goede kaartje te plaatsen val je hem daar op aan. Je kunt ook gewoon zoals in een vriendelijk debat zeggen dat is niet het juiste kaartje je moet in dit geval deze hebben dat is naast je punt goed weergeven ook nog eens constructief en daar schieten we allemaal wat mee op
Maar plaatst het juiste plaatje er niet bij...quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Aanvallen? Ik zei gewoon dat het het verkeerde plaatje was...
Dat is ook zeker zo.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar plaatst het juiste plaatje er niet bij...
Daardoor creeer je een sfeer waarin iedereen telkens tegenover elkaar staat in plaats van samen wijzer te worden. Ik vind dit soort discussie altijd zo uitlopen in "ik weet hoe het zit en als je dat niet vind is dat stom" en ik zie liever discussie die de "ik denk dat ik weet hoe het zit en wel daarom en daarom, etc... ".
Nu is dit gewoon fok maar op grotere schaal gebeurt dat ook. In plaats van dat de milieu beweging naar de boeren toestapt en vraagt wat kunnen jullie boeren voor ons doen, gaan ze vol in de aanval en zeggen ze boeren zijn stom en moeten maar halveren of weg etc etc. Waar de milieu beweging wat aan zou hebben is als ze de boeren aan hun kant zouden krijgen dat doe je door om de tafel te gaan zitten het milieu probleem ook hun probleem te maken etc...
Zonder de juiste nuance voelt het alsof de milieu beweging zegt "wij hebben een probleem, en jullie moeten dat oplossen" terwijl we er veel meer aan hebben om over een brede linie het gevoel te creeeren dat dat wij een probleem hebben dat wij gaan proberen op te lossen.
Mee eens de markt is zeker een groot onderdeel van het probleem. Maarja volgensmij is het klimaat en of het milieu probleem niet een probleem wat we zo maar even gaan oplossen door een paar enkele eilandjes de schuld te geven. Ik denk dat we het sowieso niet gaan oplossen maar we kunnen wel ons best doen, allemaal.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:02 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is ook zeker zo.
Maar de boeren willen ook niet praten met de markt ie hen ziet als productiearbeiders ipv boer
@Weltschmerz plaatst een plaatje over NO2-uitstoot en concludeert iets over de Randstad vs platteland qua uitstoot, en dat stikstofverhaal dus zou rammelen. Dan mag ik toch zeggen dat dat plaatjd enkel gaat over NOx terwijl landbouwuitstoot NHx is? Daar hoef ik dan toch niet zelf een plaatje bij te plaatsen?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar plaatst het juiste plaatje er niet bij...
quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:05 schreef VoMy het volgende:
[..]
@:Weltschmerz plaatst een plaatje over NO2-uitstoot en concludeert iets over de Randstad vs platteland qua uitstoot, en dat stikstofverhaal dus zou rammelen. Dan mag ik toch zeggen dat dat plaatjd enkel gaat over NOx terwijl landbouwuitstoot NHx is? Daar hoef ik dan toch niet zelf een plaatje bij te plaatsen?
Hij reageert vervolgens ook gewoon, dat ie het andere plaatje (met NHx) niet kon vinden (prima wmb) maar er vanuit gaat dat dat hetzelfde beeld schetst; dat tweede is iets waar ik wél verder inhoudelijk op gereageerd heb.
Jij vraagt vervolgens om dat NHx-plaatje, ik ga dat plaatje nota bene zoeken, plaats het vervolgens en dan ga jij opeens belerend doen dat ik dat al eerder had moeten doen...
Ik heb het plaatje pas gezien en gevonden toen jij erom vroeg...quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:08 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]belerend doen was niet mijn insteek... jij had informatie die ik niet had en ik kon die niet vinden. Bedankt voor het delen van het plaatje, ik vond het jammer dat je die niet gelijk postte want blijkbaar wist jij al hoe die eruit zag/waar je die moest vinden.
Gelukkig want nu weten we gezamelijk meer.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:11 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ik heb het plaatje pas gezien en gevonden toen jij erom vroeg...
Laten we er maar over ophouden verder.
Als niemand meer plofkip koopt scheelt ook weer een beetjequote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Mee eens de markt is zeker een groot onderdeel van het probleem. Maarja volgensmij is het klimaat en of het milieu probleem niet een probleem wat we zo maar even gaan oplossen door een paar enkele eilandjes de schuld te geven. Ik denk dat we het sowieso niet gaan oplossen maar we kunnen wel ons best doen, allemaal.
Als de supermarkten ook gewoon lokale producten zouden gaan verkopen. Dan maar niet meer elke supermarkt dezelfde producten...quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:21 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als niemand meer plofkip koopt scheelt ook weer een beetje
Producten van de lokale markt kopen ook
Als mensen dat massaal zouden doen of in ieder geval een groot deel, kunnen de boeren en de markt daar op inspelen en voor een milieuvriendelijker alternatieven komen
Dan wordt die plofkip gewoon exportplofkip...quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:21 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als mensen dat massaal zouden doen of in ieder geval een groot deel, kunnen de boeren en de markt daar op inspelen en voor een milieuvriendelijker alternatieven komen
Als niemand ook die exportplofkip koopt...quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dan wordt die plofkip gewoon exportplofkip...
Tenzij je als supermarkt dezelfde eisen stelt voor import kip.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dan wordt die plofkip gewoon exportplofkip...
Nou, dat lijkt me wishful thinking. De meeste consumenten kiezen gewoon de goedkoopste optie.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:37 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Als niemand ook die exportplofkip koopt...
Exporteren ze de plofkip toch naar Oekraïne of Kazachstan? Je verwacht toch niet dat men wereldwijd onze normen overneemt?quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tenzij je als supermarkt dezelfde eisen stelt voor import kip.
plofkip is niet zo slecht voor het milieu als een biokipquote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:21 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is ook zeker zo.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 12:48 schreef Tarado het volgende:
[..]
plofkip is niet zo slecht voor het milieu als een biokip
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |