Geen 9 tot 5.quote:Op donderdag 12 december 2019 09:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoeveel uur is een gemiddelde werkweek bij zo'n toko dan?
Lekker concreet weer. Er zit nog behoorlijk veel tussen geen 9 tot 5 en als een soort slaaf elke dag tientallen uren maken en nooit weekend hebben.quote:
Dat is het bijna nergens, misschien in een ambtenarenorganisatie.quote:
Wat wil je horen? dat je 70 tot 80 uur maakt? Het kan verschillen per kantoor/opdracht die je moet doen. Als je carrière wilt maken zal je uren moeten maken.quote:Op donderdag 12 december 2019 11:47 schreef Chia het volgende:
[..]
Lekker concreet weer. Er zit nog behoorlijk veel tussen geen 9 tot 5 en als een soort slaaf elke dag tientallen uren maken en nooit weekend hebben.
Als jij om 16.50 al aan het inpakken bent is deze wereld niks voor jou.quote:Op donderdag 12 december 2019 11:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als er structureel overgewerkt moet worden is er volgens mij gewoon te weinig personeel.
Ze zitten heel erg op dat "part time werken kan" aan te sturen bij die big 4.... Part-time werkende Partner had ik bij mijn sollicitatie voor me.quote:Op donderdag 12 december 2019 08:10 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Dan hebben ze het iets te rooskleurig uitgelegd
maar gewoon antwoord geven op de vraag is niet mogelijk?quote:Op donderdag 12 december 2019 12:12 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Als jij om 16.50 al aan het inpakken bent is deze wereld niks voor jou.
Dit soort organisaties parasiteert op mensen die jong zijn, hard en veel werken. Omdat die carrière willen maken.
Bovenstaande opmerking is ten dele waar. Projecten zitten vaak (niet altijd) vast aan een budget waarmee je toch een x aantal man kan staffen. Soms is dat minder dan daadwerkelijk nodig.
Het is wat je er zelf van maakt. Je kan ook carriere maken zonder krankzinnige werkwekenquote:Op donderdag 12 december 2019 12:12 schreef Craptacular het volgende:
Dit soort organisaties parasiteert op mensen die jong zijn, hard en veel werken. Omdat die carrière willen maken.
Dat wordt de manager op het project niet in dank afgenomen, omdat het aantal geschreven uren hoger zal liggen dan dat hij/zij mag facturerenquote:Op donderdag 12 december 2019 12:12 schreef Craptacular het volgende:
Bovenstaande opmerking is ten dele waar. Projecten zitten vaak (niet altijd) vast aan een budget waarmee je toch een x aantal man kan staffen. Soms is dat minder dan daadwerkelijk nodig.
Als manager consulting hier tussen de 40-45quote:Op donderdag 12 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nee, deze baan, of eigenlijk de gehele branch en bijbehorende cultuur zijn niets voor mij. Ik ben ook absoluut niet van plan te solliciteren. Ik vraag me gewoon af hoeveel uur een gemiddelde werkweek omvat maar blijkbaar kan of wil je dat niet zeggen.
Parttime klinkt heel leuk, maar bij de big four betekent dat dat je bijvoorbeeld een papadag hebt. Dat betekent onbetaald thuis werken.quote:Op donderdag 12 december 2019 13:30 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ze zitten heel erg op dat "part time werken kan" aan te sturen bij die big 4.... Part-time werkende Partner had ik bij mijn sollicitatie voor me.
Ik vind veel werken niet erg, ben flexibel als het gaat om een periode hard knallen. Maar hoef echt niet alleen voor het werken te leven. Big 4 spreekt mij aan vanwege de hoge leercurve. Ook die 5e dag in de week voor RA titel vind ik prettig.
Uurtje of 50 per week haal je vrij structureel en is aan de lage kant. In de (na)zomer wil dit weleens 40 uur zijn als je geen 'zomerklanten' hebt.quote:Op donderdag 12 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
maar gewoon antwoord geven op de vraag is niet mogelijk?
Nee, deze baan, of eigenlijk de gehele branch en bijbehorende cultuur zijn niets voor mij. Ik ben ook absoluut niet van plan te solliciteren. Ik vraag me gewoon af hoeveel uur een gemiddelde werkweek omvat maar blijkbaar kan of wil je dat niet zeggen.
Nou dat vind ik niet zo extreem, daar zit ik zelf ook aan.quote:Op donderdag 12 december 2019 15:51 schreef Weird- het volgende:
[..]
Het is wat je er zelf van maakt. Je kan ook carriere maken zonder krankzinnige werkweken
[..]
Dat wordt de manager op het project niet in dank afgenomen, omdat het aantal geschreven uren hoger zal liggen dan dat hij/zij mag factureren
[..]
Als manager consulting hier tussen de 40-45
Praat eens even niet zoveel onzin. Ik heb niet eens kinderen en ik werk part time bij een BIG4 kantoor. Die vrije dag doe ik niets anders dan chillen. En met mij redelijk wat collega's. Even niet alles over één kam scheren.quote:Op donderdag 12 december 2019 21:45 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Parttime klinkt heel leuk, maar bij de big four betekent dat dat je bijvoorbeeld een papadag hebt. Dat betekent onbetaald thuis werken.
Dit inderdaad. Voorjaar kan je wellicht nog wel eens wat tijd van je parttime-dag alsnog werken, maar daar kies je dan zelf voor.quote:Op vrijdag 13 december 2019 06:52 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Praat eens even niet zoveel onzin. Ik heb niet eens kinderen en ik werk part time bij een BIG4 kantoor. Die vrije dag doe ik niets anders dan chillen. En met mij redelijk wat collega's. Even niet alles over één kam scheren.
Ik heb (op audit) letterlijk niemand gezien die dat gelukt is. Mooi dat het jou wel gelukt is.quote:Op vrijdag 13 december 2019 06:52 schreef Freakie1 het volgende:
[..]
Praat eens even niet zoveel onzin. Ik heb niet eens kinderen en ik werk part time bij een BIG4 kantoor. Die vrije dag doe ik niets anders dan chillen. En met mij redelijk wat collega's. Even niet alles over één kam scheren.
Herken dat welquote:Op vrijdag 13 december 2019 17:27 schreef ikwordra het volgende:
[..]
Ik heb (op audit) letterlijk niemand gezien die dat gelukt is. Mooi dat het jou wel gelukt is.
Ik doe zelf geen audit, maar zelf zou ik als adviseur met 1-5 jaar ervaring bij een klein kantoor niet graag de overstap meer maken naar een big four kantoor. Je hebt dan simpelweg een stuk minder geleerd dan je collega’s in de afgelopen jaren. Bij een big four kantoor is het af en toe even doorbikkelen, maar het is wel de perfecte leerschool aan het begin van je carrière. Ik zou liever op een gegeven de overstap maken van big four naar klein dan andersom.quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:10 schreef PietjeKlaassen het volgende:
Hoe zien je carrièrekansen eruit als je bijvoorbeeld start met werken op de auditpraktijk bij een middelgroot kantoor (top 10-20) in vergelijking met een big four kantoor?
Heb je nog net zo veel kans van slagen bij een big four kantoor als je hier pas na 1-5 jaar gaat werken? Mijn uitgangspunt is dat ik dan wat meer zelfkennis/levenservaring/zelfvertrouwen heb opgedaan. Dit betekent wel dat ik dan inmiddels al 30 ben.
Als ik naar vacatures kijk van grote ondernemingen op manager/cfo niveau vragen ze vaak om audit ervaring binnen een big four. Nu is dit niet iets wat ik perse wil bereiken maar dit is wel een deur die ik open wil houden.
Kan ik evengoed een mooie carrière voor de boeg hebben als ik eerst wil starten bij top 10-20 kantoor?
Het belangrijkste binnen een kantoor vind ik veel doorgroeimogelijkheden (dit heb je bijna overal) en een fijne werkomgeving (leuke collega's etc.), zodat ik met plezier naar mijn werk kan gaan.
Ik ben benieuwd naar jullie kijk hierop.
Ja dit begrijp ik uiteraard wel, de reden dat ik dit vraag is omdat ik graag mijn afstudeerstage had willen lopen bij de big four, maar ik had bij 3 van de 4 big four kantoren de IQ testen niet gehaald (mede omdat ik geen zin had om veel te oefenen en dit net was tijdens een tentamenperiode).quote:Op vrijdag 10 januari 2020 11:38 schreef Lavezzi het volgende:
[..]
Ik doe zelf geen audit, maar zelf zou ik als adviseur met 1-5 jaar ervaring bij een klein kantoor niet graag de overstap meer maken naar een big four kantoor. Je hebt dan simpelweg een stuk minder geleerd dan je collega’s in de afgelopen jaren. Bij een big four kantoor is het af en toe even doorbikkelen, maar het is wel de perfecte leerschool aan het begin van je carrière. Ik zou liever op een gegeven de overstap maken van big four naar klein dan andersom.
wtf... die test kan bij wijze van spreke elke zwerver om de hoek halen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 16:33 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Ja dit begrijp ik uiteraard wel, de reden dat ik dit vraag is omdat ik graag mijn afstudeerstage had willen lopen bij de big four, maar ik had bij 3 van de 4 big four kantoren de IQ testen niet gehaald (mede omdat ik geen zin had om veel te oefenen en dit net was tijdens een tentamenperiode).
Bij een van de 4 heb ik de tests dus wel gehaald, daar ben ik ook op gesprek geweest, maar ben ik het uiteindelijk niet geworden (ik was erg zenuwachtig tijdens het gesprek).
Toch heb ik wel de ambitie om binnen de big four te werken en toon ik altijd de volle 110% inzet. Ook denk ik ergens dat ik hier toch wel de competenties voor heb, ik zal echter een stijle leercurve hebben. Daarom zou ik het zonde vinden om dit niet gewoon tenminste een keer geprobeerd te hebben in mijn leven.
Klopt het dat je een jaar lang niet kunt solliciteren indien je deze tests niet hebt gehaald, of maken ze hier een uitzondering op vanwege de krapte op de arbeidsmarkt? Kan ik het bijvoorbeeld na mijn afstuderen in juli nog eens proberen (dit zou dan ongeveer 10 maanden na de eerste tests zijn).
Misschien moet ik het gewoon van me afzetten, en is het kantoor waar ik nu stage ga lopen ook erg leuk en beter geschikt voor mij..
Je kunt ook niet echt oefenen voor een IQ test. Het kan hoogstens zijn dat je een dag niet helemaal lekker in je vel zit waardoor het net wat lager uitvalt. Al met al moet het niet heel veel schelen.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 16:33 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Ja dit begrijp ik uiteraard wel, de reden dat ik dit vraag is omdat ik graag mijn afstudeerstage had willen lopen bij de big four, maar ik had bij 3 van de 4 big four kantoren de IQ testen niet gehaald (mede omdat ik geen zin had om veel te oefenen en dit net was tijdens een tentamenperiode).
Ik weet niet zo goed waarom je dat vindt maar ik ben wel degelijk van mening dat een aantal jaar big four ervaring beter op je CV staat dan bij een ander kantoor, gewoon simpelweg door naamsbekendheid. Recruiters die op Linkedin rondzwerven zoeken gewoon regelmatig op mensen die bij big four kantoren werken.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 17:20 schreef dokliep het volgende:
[..]
wtf... die test kan bij wijze van spreke elke zwerver om de hoek halen.
Maar goed los daarvan, de big four moet je laatste redmiddel zijn. Als je nergens anders kunt werken, dan moet je genoegen nemen met een van de vier kantoren.
Als je eenmaal de benodigde werkervaring en inhoud bezit dan ben je in de huidige markt overal welkom. Wat mij voornamelijk opvalt is het feit dat er zoveel starters gek worden gemaakt om alles te geven voor een mogelijke beloning in de toekomst. Als je een contract van 40 uur hebt en je werkt 80 uur wil je gewoon letterlijk 2x zoveel krijgen zo niet dan kan je die 40 uur veel beter besteden. Maar goed onder het mom van je leert veel en je moet uren maken om partner te worden tuinen er nog genoeg startende studenten om als slaaf behandeld te worden. Daarnaast strandt het schip voor de meesten bij de manager positie. Er valt nog misschien iets voor te zeggen dat je 10 jaar alles geeft als je daarna gegarandeerd partner wordt en een salaris van minimaal 4 ton per jaar krijgt, maar anders nee bedankt . Maar goed, uiteindelijk moet je doen waar je zelf gelukkig van wordt.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:53 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed waarom je dat vindt maar ik ben wel degelijk van mening dat een aantal jaar big four ervaring beter op je CV staat dan bij een ander kantoor, gewoon simpelweg door naamsbekendheid. Recruiters die op Linkedin rondzwerven zoeken gewoon regelmatig op mensen die bij big four kantoren werken.
Bij Deloitte, EY en PWC krijg je in ieder geval tot manager je overuren betaald. KPMG weet ik niet maar zal hetzelfde zijn. Ik denk dat het voor de studenten die het kunnen goed is om een paar jaar big four ervaring te pakken (misschien inclusief een opleiding) en zodra je manager of senior manager wordt gewoon kijken of je verder wil. Zowieso niet alles op alles zetten om partner te worden want dat is echt een burn-out recept.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 00:28 schreef dokliep het volgende:
[..]
Als je eenmaal de benodigde werkervaring en inhoud bezit dan ben je in de huidige markt overal welkom. Wat mij voornamelijk opvalt is het feit dat er zoveel starters gek worden gemaakt om alles te geven voor een mogelijke beloning in de toekomst. Als je een contract van 40 uur hebt en je werkt 80 uur wil je gewoon letterlijk 2x zoveel krijgen zo niet dan kan je die 40 uur veel beter besteden. Maar goed onder het mom van je leert veel en je moet uren maken om partner te worden tuinen er nog genoeg startende studenten om als slaaf behandeld te worden. Daarnaast strandt het schip voor de meesten bij de manager positie. Er valt nog misschien iets voor te zeggen dat je 10 jaar alles geeft als je daarna gegarandeerd partner wordt en een salaris van minimaal 4 ton per jaar krijgt, maar anders nee bedankt . Maar goed, uiteindelijk moet je doen waar je zelf gelukkig van wordt.
Puur alleen om een aantal jaren ontzettend veel te kunnen leren, en om uiteindelijk meer kans te hebben op een hoge positie zoals CFO. Ik heb geen ambitie om partner te worden.quote:Op vrijdag 10 januari 2020 19:47 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Je kunt ook niet echt oefenen voor een IQ test. Het kan hoogstens zijn dat je een dag niet helemaal lekker in je vel zit waardoor het net wat lager uitvalt. Al met al moet het niet heel veel schelen.
Waarom wil je trouwens zo graag bij de Big Four werken? Uit mijn ervaring zijn mensen die bij de big four werken meestal een bepaald type persoon (niet verkeerd bedoeld, ik werk zelf bij een big four) en dat is niet het type wat intelligentietesten niet haalt of daarbij aan het randje zit. Ik zeg niet dat je de big four moet opgeven maar misschien kun je je wel wat breder gaan oriënteren.
Wat je zegt klopt opzich wel maar zoals je zelf ook zegt: het is maar een pre, niet alsof je geen kans hebt zonder big four ervaring. En als het bij de inteligentietest al ophoud moet je misschien wel verder kijken.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 09:15 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Puur alleen om een aantal jaren ontzettend veel te kunnen leren, en om uiteindelijk meer kans te hebben op een hoge positie zoals CFO. Ik heb geen ambitie om partner te worden.
Edit: kijk maar naar zo'n soort vacatures waar ik over spreek, daar hebben ze graag een accountant die veel af weet van interne beheersing en dan gaat de voorkeur uit naar big four ervaring over andere kantoren, dit vermelden ze vaak bij de pre's.
Ja ik denk ook dat het alleen maar een pre is. Als je goede ervaring hebt opgedaan bij een ander middelgroot accountantskantoor en kunt aantonen dat je de kwaliteiten bezit maak je evengoed kans, daar ben ik het mee eens.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:18 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt opzich wel maar zoals je zelf ook zegt: het is maar een pre, niet alsof je geen kans hebt zonder big four ervaring. En als het bij de inteligentietest al ophoud moet je misschien wel verder kijken.
Ik gun je verder echt het allerbeste en geloof me maar wanneer ik zeg dat een IQ test vrij weinig zegt over wat je uiteindelijk kan bereiken.
Ik zou in jou geval ook kijken naar de grootste 30. ABAB, Flynth, De jong & Laan. Dat zijn ook bedrijven die goede naamsbekendheid hebben en ik denk dat daar wel minder van je wordt geeist. Als je een aantal jaar bij Grant Thornton vol kan maken en ervaring op kan doen heeft dat voor mensen die in de branche bekent zijn net zo veel waarde als de big four.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 10:25 schreef PietjeKlaassen het volgende:
[..]
Ja ik denk ook dat het alleen maar een pre is. Als je goede ervaring hebt opgedaan bij een ander middelgroot accountantskantoor en kunt aantonen dat je de kwaliteiten bezit maak je evengoed kans, daar ben ik het mee eens.
Thanks, nog even een extra toelichting, bij de IQ test die ik wel had gehaald werd me verteld dat ik op het niveau zit van een WO-starter. Toch blijf ik van mening dat ik onbekend was met de andere testen waardoor ik hier lager op heb gescoord dan mijn ware potentieel. De recruiters vertelden namelijk dat je wel bekend moet zijn met de oefeningen, door deze minstens een paar keer geoefend te hebben. Dit was bij mij niet het geval.
Bij zo'n kantoor ga ik nu dus ook scriptie schrijven, evengoed genoeg kansen denk ik zo.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 13:13 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Ik zou in jou geval ook kijken naar de grootste 30. ABAB, Flynth, De jong & Laan. Dat zijn ook bedrijven die goede naamsbekendheid hebben en ik denk dat daar wel minder van je wordt geeist. Als je een aantal jaar bij Grant Thornton vol kan maken en ervaring op kan doen heeft dat voor mensen die in de branche bekent zijn net zo veel waarde als de big four.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |