abonnement Unibet Coolblue
pi_189138193
meisje Thunberg laat er geen twijfel over bestaan.

"This is all wrong. I shouldn’t be standing here. I should be back in school on the other side of the ocean. Yet you all come to me for hope? How dare you! You have stolen my dreams and my childhood with your empty words. And yet I’m one of the lucky ones. People are suffering. People are dying. Entire ecosystems are collapsing. We are in the beginning of a mass extinction. And all you can talk about is money and fairytales of eternal economic growth. How dare you!"
- G. Thunberg, UN Climate Summit, NY, 23 Sep, 2019

momentje, mensen. deze gaat de boeken in. wat een speech.


deze ook...

Hello, I’m Severn Suzuki speaking for E.C.O. – The Environmental Children’s Organization.

We are a group of twelve and thirteen-year-olds from Canada trying to make a difference: Vanessa Suttie, Morgan Geisler, Michelle Quigg and me. We raised all the money ourselves to come six thousand miles to tell you adults you must change your ways. Coming here today, I have no hidden agenda. I am fighting for my future.

Losing my future is not like losing an election or a few points on the stock market. I am here to speak for all generations to come.

I am here to speak on behalf of the starving children around the world whose cries go unheard.

I am here to speak for the countless animals dying across this planet because they have nowhere left to go. We cannot afford to be not heard.

I am afraid to go out in the sun now because of the holes in the ozone. I am afraid to breathe the air because I don’t know what chemicals are in it.

I used to go fishing in Vancouver with my dad, until just a few years ago, we found the fish full of cancers. And now we hear about animals and plants going extinct every day – vanishing forever.

In my life, I have dreamt of seeing the great herds of wild animals, jungles and rain forests full of birds and butterflies, but now I wonder if they will even exist for my children to see.

Did you have to worry about these little things when you were my age?

All this is happening before our eyes and yet we act as if we have all the time we want and all the solutions. I’m only a child and I don’t have all the solutions, but I want you to realise, neither do you!

* You don’t know how to fix the holes in our ozone layer.
* You don’t know how to bring salmon back up a dead stream.
* You don’t know how to bring back an animal now extinct.
* And you can’t bring back forests that once grew where there is now desert.

If you don’t know how to fix it, please stop breaking it!

Here, you may be delegates of your governments, business people, organisers, reporters or politicians – but really you are mothers and fathers, brothers and sister, aunts and uncles – and all of you are somebody’s child.

I’m only a child yet I know we are all part of a family, five billion strong, in fact, 30 million species strong and we all share the same air, water and soil – borders and governments will never change that.

I’m only a child yet I know we are all in this together and should act as one single world towards one single goal.

In my anger, I am not blind, and in my fear, I am not afraid to tell the world how I feel.

In my country, we make so much waste, we buy and throw away, buy and throw away, and yet northern countries will not share with the needy. Even when we have more than enough, we are afraid to lose some of our wealth, afraid to share.

In Canada, we live the privileged life, with plenty of food, water and shelter – we have watches, bicycles, computers and television sets.

Two days ago here in Brazil, we were shocked when we spent some time with some children living on the streets. And this is what one child told us: “I wish I was rich and if I were, I would give all the street children food, clothes, medicine, shelter and love and affection.”

If a child on the street who has nothing, is willing to share, why are we who have everything still so greedy?

I can’t stop thinking that these children are my age, that it makes a tremendous difference where you are born, that I could be one of those children living in the favellas of Rio; I could be a child starving in Somalia; a victim of war in the Middle East or a beggar in India.

I’m only a child yet I know if all the money spent on war was spent on ending poverty and finding environmental answers, what a wonderful place this earth would be!

At school, even in kindergarten, you teach us to behave in the world. You teach us:

* not to fight with others,
* to work things out,
* to respect others,
* to clean up our mess,
* not to hurt other creatures
* to share – not be greedy.

Then why do you go out and do the things you tell us not to do?

Do not forget why you’re attending these conferences, who you’re doing this for – we are your own children. You are deciding what kind of world we will grow up in. Parents should be able to comfort their children by saying “everything’s going to be alright” , “we’re doing the best we can” and “it’s not the end of the world”.

But I don’t think you can say that to us anymore. Are we even on your list of priorities? My father always says “You are what you do, not what you say.”

Well, what you do makes me cry at night. You grown ups say you love us. I challenge you, please make your actions reflect your words. Thank you for listening.

alleen niemand leest ze :')



https://en.wikipedia.org/wiki/Severn_Cullis-Suzuki

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189138199
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 17:18 schreef Klepper272 het volgende:
[ afbeelding ]
GretaThunberg twitterde op woensdag 25-09-2019 om 20:44:43 Here we go again...As you may have noticed, the haters are as active as ever - going after me, my looks, my clothes, my behaviour and my differences.They come up with every thinkable lie and conspiracy theory. (Thread->) https://t.co/5rS2VpZj00 reageer retweet
Goed bezig Greta ^O^
Hear, hear
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 26 september 2019 @ 23:51:48 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189138302
Zijn we nog niet uitgelult? :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189138371
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:08 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ja gekleurde informatie van linkse leraren die er nog een schepje bovenop doen.
of jij wil er een schepje vanaf...
mn punt is, kinderen van deze leeftijd krijgen gewoon informatie.
pi_189138481
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:17 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

https://heavy.com/news/20(...)eta-thunberg-mother/

Dat mens (moeder) scheef al een novel over climate change.
[..]

Het is gewoon een gestoorde familie, is niet toevallig dat greta FAS syndrome heeft en beide kinderen autisme hebben. De ouders zijn gewoon linkse hippies die te veel drugs hebben gebruikt tijdens het maken van kinderen, en tijdens zwangerschap waarschijnlijk.

Vader schrijft toevallig ook een boek nu "Our house is on fire" komop zeg.. Wat gekkenhuis

Hele dagen gaat het in het huis over klimaat
autisme is vooral genetisch, en als je dat dan hebt, zijn wat jij noemt absoluut geen hogere risico factoren. wel dingen als zwangerschap op late leeftijd, of met te kleine periode tusssen zwangerschappen.

en het is duidelijk dat deze familie hier mee bezig is, ja. maar dat boek is een fantasieverhaal. nog wel geschreven door de moeder EN de kinderen.

misschien kan je je gewoon niet voorstellen dan sommige mensen daadwerkelijk vinden dat je hier iets aan moet doen...
pi_189138499
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:05 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

autisme is vooral genetisch, en als je dat dan hebt, zijn wat jij noemt absoluut geen hogere risico factoren. wel dingen als zwangerschap op late leeftijd, of met te kleine periode tusssen zwangerschappen.

en het is duidelijk dat deze familie hier mee bezig is, ja. maar dat boek is een fantasieverhaal. nog wel geschreven door de moeder EN de kinderen.

misschien kan je je gewoon niet voorstellen dan sommige mensen daadwerkelijk vinden dat je hier iets aan moet doen...
FAS is gewoon iets wat verzonnen is door de haters.... dat gaat wel heel ver hoor.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_189138501
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Hele nieuwe generatie jeugd die geen fuck meer geeft omdat ze toch verdoemd zijn tot de grote apocalyps.
Goed gewerkt ouders van Greta en door Soros betaalde mentor ^O^
ik dacht dat ze wel een fuck gaf, lol.. waar heb je het over.
en als je dan toch iemand de schuld wil geven, geef jezelf en alle huidige generaties dna de schuld. want wij hebben deze situatie gemaakt.
pi_189138508
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

FAS is gewoon iets wat verzonnen is door de haters.... dat gaat wel heel ver hoor.
het niveau kan kennelijk nog wat lager...
  vrijdag 27 september 2019 @ 00:13:31 #9
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_189138527
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:56 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

of jij wil er een schepje vanaf...
mn punt is, kinderen van deze leeftijd krijgen gewoon informatie.
Kinderen worden bang gemaakt met doemscenario's
pi_189138538
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:56 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

of jij wil er een schepje vanaf...
mn punt is, kinderen van deze leeftijd krijgen gewoon informatie.
Laat dat gewoon maar even weg. Ik weet nog goed dat mijn oudste zoon op een dag thuis kwam van school en zei: “papa, Donald Trump is wel een gekke meneer met rare plannen”. Had de juffrouw de klas dus blijkbaar verteld. We praten over groep 5 hè. Kijk voor de grap eens naar het jeugdjournaal. Het nieuws wordt zo neutraal mogelijk op een linkse manier gebracht. Kinderen geloven alles wat de juffrouw zegt of wat ze, al dan niet vanuit school, op tv zien.
pi_189138553
laten we deze topicreeks maar doodbloeden.. gewoon geen aandacht meer aan schenken
pi_189138561
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:17 schreef -Chakotay- het volgende:
laten we deze topicreeks maar doodbloeden.. gewoon geen aandacht meer aan schenken
HOW DARE YOU!
pi_189138749
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:13 schreef the-eye het volgende:

[..]

Kinderen worden bang gemaakt met doemscenario's
het is de realiteit.
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Laat dat gewoon maar even weg. Ik weet nog goed dat mijn oudste zoon op een dag thuis kwam van school en zei: “papa, Donald Trump is wel een gekke meneer met rare plannen”. Had de juffrouw de klas dus blijkbaar verteld. We praten over groep 5 hè. Kijk voor de grap eens naar het jeugdjournaal. Het nieuws wordt zo neutraal mogelijk op een linkse manier gebracht. Kinderen geloven alles wat de juffrouw zegt of wat ze, al dan niet vanuit school, op tv zien.
trump is ook een gekke meneer, lol.
en dan kijk je toch lekker RTL nieuws.. dan ga je van neutraal en menselijk, naar rechts.
want dat is volgens mij meer je klacht, dat het niet rechts genoeg is.
  vrijdag 27 september 2019 @ 01:05:40 #14
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_189138782
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:56 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het is de realiteit.
[..]

trump is ook een gekke meneer, lol.
en dan kijk je toch lekker RTL nieuws.. dan ga je van neutraal en menselijk, naar rechts.
want dat is volgens mij meer je klacht, dat het niet rechts genoeg is.
Nee vriend, zo makkelijk ga je, je hier niet vanaf maken.
Als volwassene weet je dat je, je nieuwsvergaring uit diverse bronnen moet halen. Om kinderen te indoctrineren met linkse vooroordelen en idealen met als gevolg dat ze angst en een compleet verwrongen beeld krijgen kan gewoon niet door de beugel. We wonen niet in Noord Korea
pi_189138816
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Laat dat gewoon maar even weg. Ik weet nog goed dat mijn oudste zoon op een dag thuis kwam van school en zei: “papa, Donald Trump is wel een gekke meneer met rare plannen”. Had de juffrouw de klas dus blijkbaar verteld. We praten over groep 5 hè. Kijk voor de grap eens naar het jeugdjournaal. Het nieuws wordt zo neutraal mogelijk op een linkse manier gebracht. Kinderen geloven alles wat de juffrouw zegt of wat ze, al dan niet vanuit school, op tv zien.
Daar had de juffrouw dan ook volkomen gelijk in.
pi_189138833
Land of the free. Home of the brave.
pi_189139047
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 01:05 schreef the-eye het volgende:

[..]

Nee vriend, zo makkelijk ga je, je hier niet vanaf maken.
Als volwassene weet je dat je, je nieuwsvergaring uit diverse bronnen moet halen. Om kinderen te indoctrineren met linkse vooroordelen en idealen met als gevolg dat ze angst en een compleet verwrongen beeld krijgen kan gewoon niet door de beugel. We wonen niet in Noord Korea
is toch een kwestie van perspectief..
ik kan ook zeggen dat als je kinderen dit niet leert, dat je ze dan dom houdt en essentiele kennis over de wereld verzwijgd. we wonen niet in noord korea.
  † In Memoriam † vrijdag 27 september 2019 @ 02:48:48 #18
88815 The_Emotion
98.3
pi_189139139
Grote mensen die kinderen uitlachen :')
Kleine mensen die door grote mensen uitgebuit worden :') :') :')
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  † In Memoriam † vrijdag 27 september 2019 @ 03:05:30 #19
88815 The_Emotion
98.3
pi_189139153
Oh wacht, m'n werkkleding komt uit Bangladesh geloof ik.
Mijn elektronica komt uit China, gemaakt door kinderen die voor een habbekrats die volgens een contract geen zelfmoord mogen plegen.
En diezelfde telefoon wordt opgeladen door kooltjes uit Colombia.
En maar klagen op het werk omdat de baas een andere mening heeft.

Dan wens je toch de mensheid verdoemenis en de hele Apocalyps toe?
Is dat de agenda van extreemlinks?
De vingerknip van Thanos, zou zo slecht nog niet zijn
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  † In Memoriam † vrijdag 27 september 2019 @ 04:48:52 #20
88815 The_Emotion
98.3
pi_189139178
Maar dat kleine kind wat mijn schoen in elkaar genaaid heeft, op blote voeten, die is geen voetveeg waard om een mening te geven, laat staan een hatespeech te geven aan een UN-top.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 27 september 2019 @ 05:25:09 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189139191
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:05 schreef pokkerdepok het volgende:

misschien kan je je gewoon niet voorstellen dan sommige mensen daadwerkelijk vinden dat je hier iets aan moet doen...
De meeste mensen vinden wèl dat er iets gedaan moet worden, en zijn er ook mee bezig, op een constructieve manier. Die snappen dat het geen zin heeft om boos de vorige generaties aan te vallen en vervolgens te eisen dat zíj met een oplossing komen - vergeet niet dat Greta géén oplossing geeft, niet eens een oplossingsrichting.
De meeste mensen snappen ook dat maatregelen nemen lang duurt, omdat er tegenstrijdige belangen zijn en niet alles in één keer kan. Ook kost het kapitalen die er niet zijn.
Voorbeeld: als vandaag iedereen een elektrische auto wil kopen, zijn er niet genoeg in de handel, en bovendien komen ze nergens door een enorm gebrek aan laadpalen. En zelfs als die laadpalen er zouden zijn, zou het huidige elektriciteitsnet dat niet trekken.

Verder ziet een normaal mens hoe hypocriet we zijn, inclusief Greta. We onderhandelen met onszelf. Ik vlieg niet, dus is het niet erg dat ik vlees eet. Ik rij elektrisch, dus kan ik op vliegvakantie naar Thailand. Ik heb een warmtepomp, dus, ik heb geen kinderen dus ... En Greta had thuis kunnen blijven en een Skypeverbinding met New York kunnen maken.

Daarnaast weten we niet goed wat de effecten zijn van een opgewarmde Aarde. Zo zou er volgens scenario 1 een zeespiegelstijging zijn, maar in scenario 2 stopt de warme golfstroom na enige tijd en daalt de zeespiegel. Waar ga je op inzetten? Het zijn megaprojecten die miljarden kosten, en je kunt ze niet voor alle mogelijke scenario's uitvoeren.

Het allergrootste probleem is dat er tussen alle landen samengewerkt moet worden. Allemaal hetzelfde beleid. Dat gaat nooit gebeuren, want daar is wereldvrede voor nodig. Daar kun je als puber van dromen, maar het is erg onrealistisch en op geen enkele manier af te dwingen.
  vrijdag 27 september 2019 @ 05:28:15 #22
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189139192
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:08 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik dacht dat ze wel een fuck gaf,
Ja, om het klimaat. Maar niet om andere dingen. Naar school gaan bijvoorbeeld.
  vrijdag 27 september 2019 @ 05:31:18 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189139194
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 september 2019 04:48 schreef Remqo het volgende:
Maar dat kleine kind wat mijn schoen in elkaar genaaid heeft, op blote voeten, die is geen voetveeg waard om een mening te geven, laat staan een hatespeech te geven aan een UN-top.
Als die ergens heen zou kunnen, zou die waarschijnlijk vooral graag naar school willen gaan voor een betere toekomst.
pi_189139199
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 september 2019 04:48 schreef Remqo het volgende:
Maar dat kleine kind wat mijn schoen in elkaar genaaid heeft, op blote voeten, die is geen voetveeg waard om een mening te geven, laat staan een hatespeech te geven aan een UN-top.
Uit-ste-ken-de vergelijking.....
pi_189139255
quote:
9s.gif Op vrijdag 27 september 2019 04:48 schreef Remqo het volgende:
Maar dat kleine kind wat mijn schoen in elkaar genaaid heeft, op blote voeten, die is geen voetveeg waard om een mening te geven, laat staan een hatespeech te geven aan een UN-top.
Nouja, die gaat zo als eerste dood. Dus Greta spreekt ook voor hem ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')