abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189126540
Zoon Halsema niet vervolgd voor wapenbezit

De zoon van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema zal niet worden vervolgd voor verboden wapenbezit. Het Openbaar Ministerie (OM) stuurt de zaak door naar Halt voor de afdoening ervan. Dat meldt Peter Plasman, de advocaat van de 15-jarige jongen.

Plasman heeft de beslissing vernomen van de officier van justitie in Haarlem, die de zaak in onderzoek heeft gehad. Het parket Noord-Holland had het dossier van het OM in Amsterdam overgenomen om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

Halsema’s zoon werd op 15 juli gearresteerd, toen hij met een vriend op een leegstaande woonboot in Amsterdam-Oost voor overlast zorgde. Hij had een wapen bij zich, dat hij zou hebben weggegooid toen de politie arriveerde.

Alarmrevolver
Plasman zegt dat hij zeer onlangs een zogeheten ballistisch rapport van een wapendeskundige van justitie heeft ontvangen. Daaruit blijkt dat het wapen een zogenoemd gas/alarmrevolver is. ,,Inwendig is in de loop een zogenoemde sper aangebracht waardoor geen kogelprojectielen kunnen worden verschoten”, aldus Plasman. Toen zijn cliënt was opgepakt, is het wapen op het zogeheten bevel inverzekeringstelling omschreven als ‘alarmpistool etc’ en als ‘alarmrevolver’ in beslag genomen.

Overtreding van de Wet Wapens en Munitie is het enige strafbare feit dat aan de orde is, zegt Plasman. ,,Van braak, laat staan inbraak, of diefstal is volgens het OM niets gebleken.”

De echtgenoot van Halsema, filmproducent Robert Oey, heeft onlangs in een interview in NRC Handelsblad gezegd dat het wapen van hem is. In dat vraaggesprek repte hij van een onklaar gemaakte revolver die werd gebruikt op filmsets. Het OM Noord-Holland verdenkt hem van verboden wapenbezit.

De burgemeester wil vooruitlopend op een debat vanmiddag in de gemeenteraad nog niet reageren.

Halt
Afdoening via Halt betekent voor de zoon van Halsema dat hij geen strafblad krijgt. Een Halttraject omvat onder meer leeropdrachten en het maken van excuses.

Een Halt-afdoening is een straf voor jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar feit hebben gepleegd. De jongere krijgt dan de keuze: of naar de officier van justitie of een alternatieve straf accepteren. Als de jongere alle afspraken nakomt, is de zaak hiermee afgedaan. De officier van justitie van het OM stelt geen vervolging in en de jongere wordt niet geregistreerd in de justitionele documentatie.

Het OM heeft Oey, de partner van burgemeester Halsema, onlangs officieel aangemerkt als verdachte vanwege het voorhanden hebben van een revolver.

https://www.ad.nl/binnenl(...)wapenbezit~a2e9633c/

Topicreeks is gesloten dus weet niet of ik dit mag posten.
pi_189126576
Oh dit levert wel leuke jurisprudentie op mbt wapens..
pi_189126685
Is een doorverwijzing naar Halt niet gewoon gebruikelijk bij minderjarigen die zich schuldig maken aan dit soort feiten? Zo ja, dan lijkt het mij de logische en terechte uitkomst.
pi_189126694
Ik dacht dat het een onklaar gemaakte revolver was ipv een gasrevolver. Dit wijzigt ook per nieuwsbericht...

Verder prima dat ze het zo afwikkelen lijkt mij, zijn vader zal wel goed aangepakt worden lijkt me.

[ Bericht 9% gewijzigd door bijdehand op 26-09-2019 12:17:46 ]
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_189126899
Lekker graffiti van muren schrobben. 👍
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_189126968
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2019 11:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Oh dit levert wel leuke jurisprudentie op mbt wapens..
Nou, nee :'). Zonder rechter geen jurisprudentie.
pi_189127052
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is een doorverwijzing naar Halt niet gewoon gebruikelijk bij minderjarigen die zich schuldig maken aan dit soort feiten? Zo ja, dan lijkt het mij de logische en terechte uitkomst.
Wapenbezit kan niet tot een haltverwijzing leiden (maar bijv. Bevinden op verboden terrein wel). Het OM heeft dus de aanklacht wegens wapenbezit geseponeerd, en hem voor een ander strafbaar feit naar halt gestuurd.

De strafbare feiten waarbij een haltverwijzing mogelijk is kun je vinden op de website van halt.
pi_189127064
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 11:57 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Nou, nee :'). Zonder rechter geen jurisprudentie.
Maar kan gewoon als voorbeeld dienen..
pi_189127078
Dan ga ik ook ff een overvalletje plegen met een pipa.

En ik denk op een biologische groene kut winkel.
pi_189127086
De kans bestaat natuurlijk dat als mamie en papie n ander beroep hadden gehad (vooral mamie) de uitkomst iets anders was geweest en natuurlijk had zoonlief dan natuurlijk ook nooit n advocaat als Plasman gehad.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_189127107
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Maar kan gewoon als voorbeeld dienen..
Maar het is geen jurisprudentie.

Daarbij, in hoeverre een advocaat in een vergelijkbaar geval hiermee geholpen is, is zeer de vraag. Allereerst omdat die het dossier niet kent, en dus niet weet wanneer er überhaupt sprake is van een vergelijkbaar geval. Dit is bij jurisprudentie anders, omdat uitspraken per definitie openbaar zijn. Ten tweede omdat een besluit in dit geval, niet betekent dat het volgende geval op gelijke wijze moet worden behandeld (dat laatste geldt strikt genomen ook voor jurisprudentie).
pi_189127145
Ik begrijp best dat rechtse mensen het gezin Halsema het liefst helemaal kapotgemaakt zien worden, maar ik ben blij dat we in een rechtsstaat wonen waar er gewoon naar de feiten wordt gekeken ^O^
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  donderdag 26 september 2019 @ 12:11:43 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_189127163
Lijkt me in lijn met vergelijkbare zaken en dus prima.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_189127173
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
Lijkt me in lijn met vergelijkbare zaken en dus prima.
Knap dat jij dit weet zonder het dossier gezien te hebben.
pi_189127179
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:10 schreef Hallojo het volgende:
Ik begrijp best dat rechtse mensen het gezin Halsema het liefst helemaal kapotgemaakt zien worden, maar ik ben blij dat we in een rechtsstaat wonen waar er gewoon naar de feiten wordt gekeken ^O^
Wat een generalisatie!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_189127208
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:02 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wapenbezit kan niet tot een haltverwijzing leiden (maar bijv. Bevinden op verboden terrein wel). Het OM heeft dus de aanklacht wegens wapenbezit geseponeerd, en hem voor een ander strafbaar feit naar halt gestuurd.

De strafbare feiten waarbij een haltverwijzing mogelijk is kun je vinden op de website van halt.
Oke, dat wist ik niet.
  donderdag 26 september 2019 @ 12:16:59 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189127241
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:10 schreef Hallojo het volgende:
Ik begrijp best dat rechtse mensen het gezin Halsema het liefst helemaal kapotgemaakt zien worden, maar ik ben blij dat we in een rechtsstaat wonen waar er gewoon naar de feiten wordt gekeken ^O^
Feiten? Welke feiten?

Is het nou een revolver, een alarmpistool, of wat? In elk nieuwsbericht is het "wapen" iets totaal anders :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189127255
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 11:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is een doorverwijzing naar Halt niet gewoon gebruikelijk bij minderjarigen die zich schuldig maken aan dit soort feiten? Zo ja, dan lijkt het mij de logische en terechte uitkomst.
Vast wel een familielid van mij moest naar halt vanwege het uitgeven van vals geld wat hij weer van een ander gekocht had.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_189127267
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:02 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wapenbezit kan niet tot een haltverwijzing leiden (maar bijv. Bevinden op verboden terrein wel). Het OM heeft dus de aanklacht wegens wapenbezit geseponeerd, en hem voor een ander strafbaar feit naar halt gestuurd.

De strafbare feiten waarbij een haltverwijzing mogelijk is kun je vinden op de website van halt.
Maar waarom zou dat geseponeerd zijn dan als die ermee rondliep?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 26 september 2019 @ 12:31:52 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189127418
Verbaasd mij niets.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189127425
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Feiten? Welke feiten?

Is het nou een revolver, een alarmpistool, of wat? In elk nieuwsbericht is het "wapen" iets totaal anders :')
Is het nou echt zo interessant hoe het precies genoemd wordt?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_189127458
quote:
16s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:19 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar waarom zou dat geseponeerd zijn dan als die ermee rondliep?
Daar kun je weinig zinvols over zeggen zonder het dossier te kennen.
  donderdag 26 september 2019 @ 12:34:47 #23
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_189127462
Mooie straf voor dom pubergedrag van een vijftienjarige. Dat ie er van geleerd heeft ^O^
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_189127466
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:02 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Wapenbezit kan niet tot een haltverwijzing leiden (maar bijv. Bevinden op verboden terrein wel). Het OM heeft dus de aanklacht wegens wapenbezit geseponeerd, en hem voor een ander strafbaar feit naar halt gestuurd.

De strafbare feiten waarbij een haltverwijzing mogelijk is kun je vinden op de website van halt.
Een kleine correctie: het zogenaamde "Besluit aanwijzing Halt-feiten" sluit niet expliciet overtredingen of misdrijven uit.

In artikel 1 van dit besluit worden feiten en omstandigheden benoemd die zonder meer in aanmerking komen voor een verwijzing naar bureau Halt.

Artikel 2 echter biedt de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden ook voor andere feiten een verwijzing naar bureau Halt te verkiezen. Hiervoor moet de OvJ toestemming geven. Dat wil dus niet zeggen dat er geseponeerd is.
pi_189127486
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Feiten? Welke feiten?

Is het nou een revolver, een alarmpistool, of wat? In elk nieuwsbericht is het "wapen" iets totaal anders :')
De feiten in het dossier (wat niemand hier verder kent).
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')