Prima besluit lijkt me, zeker gezien de huidige spaarrentesquote:Kabinet schiet spaarder te hulp: tot 400.000 euro geen belasting meer
Mensen die tot ruim 400.000 euro aan spaargeld op de bank hebben staan hoeven daar in de toekomst helemaal geen belasting meer over te betalen. Dat besluit zal het kabinet volgens ingewijden vanmiddag bekendmaken.
Voor het spaargeld dat boven de drempel van vier ton uitkomt, is straks alleen nog belasting over het daadwerkelijk behaalde rendement verschuldigd. Omdat de rente momenteel amper boven 0 procent uitkomt zullen deze spaarders nauwelijks iets hoeven te betalen zijn, is de verwachting. Wie in een jaar tijdelijk boven de drempel uitkomt, bijvoorbeeld doordat de winst van de verkoop van een huis een korte periode op de spaarrekening geparkeerd staat, is voortaan alleen nog maar belasting over die specifieke periode verschuldigd.
Tegelijkertijd worden mensen die nu nog met geleend geld beleggen, zoals in vastgoed, straks hoger aangeslagen. Zij mogen hun schulden niet langer wegstrepen tegen bezittingen.
Nu nog worden jaarlijks 3 miljoen mensen aangeslagen om belasting te betalen over hun vermogen. Door de wijzigingen ligt dat aantal straks 1,5 miljoen lager.
Omdat de wet moet worden aangepast en de ict bij de Belastingdienst aanpassing behoeven zullen de maatregelen waarschijnlijk pas in 2021 of 2022 ingaan. Staatssecretaris Menno Snel zal na afloop van de ministerraad het besluit toelichten.
https://www.ad.nl/politie(...)sting-meer~a7559faa/
quote:Op vrijdag 6 september 2019 14:25 schreef BasEnAad het volgende:
Gaat dit alleen over particulier geld op een spaarrekening of ook over beleggingen?
Het artikel geeft geen helder antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 6 september 2019 14:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Zoek de definitie van vermogen eens op.
30quote:
Wat een kutsmoesjes. Dit kan voor aanstaande prinsjesdag allemaal aangepast zijn.quote:Omdat de wet moet worden aangepast en de ict bij de Belastingdienst aanpassing behoeven zullen de maatregelen waarschijnlijk pas in 2021 of 2022 ingaan.
Heb je onder een steen gelegen of zo?quote:Op vrijdag 6 september 2019 14:58 schreef LorneMalvo het volgende:
Mooi nieuws voor de modale spaarder, maar ik bespeur toch een behoorlijke adder
[..]
Wat een kutsmoesjes. Dit kan voor aanstaande prinsjesdag allemaal aangepast zijn.
Dit punt wordt waarschijnlijk onderwerp van de verkiezingsstrijd in 2021 en zal rechtsom maar hoogstwaarschijnlijk linksom sneuvelen
De wet en ict moet aangepast worden. Dit is letterlijk 1 getal aanpassen x 2. Het mag daar een zooi zijn maar 2 tot 3 jaar doen over het aanpassen van een getal gaat er bij mij niet in. Bij jou kennelijk wel. Ben je een social media stagiair van 1 van de coalitiepartijen die dit moet verdedigen ?quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:00 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Heb je onder een steen gelegen of zo?
De Belastingdienst is 1 dikke teringzooi wat organisatie en ICT betreft.
Blijkbaar toch 3 miljoen Nederlanders.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Leuk voor de rijke tata's wel. Voor driekwart van de bevolking niet relevant omdat ze nu al niet boven de belastingvrije som uitkomen.
Je betaalt eigenlijk belasting over de inkomsten die je uit dat vermogen haalt. Niet over het vermogen zelf.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:09 schreef CaseJunky het volgende:
Vind het sowieso belachelijk dat je over je eigen gespaarde geld vermogens belasting moet betalen...
Je betaald toch al loonheffing belasting? Waarom moet je dan over je spaargeld dat dan nog een keer betalen? Je word dus gestraft omdat je geld hebt.
Omdat de overheid geld nodig heeft.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:09 schreef CaseJunky het volgende:
Ik vind het sowieso belachelijk dat je over je eigen gespaarde geld vermogensbelasting moet betalen.
Je betaaldt toch al loonheffingsbelasting? Waarom moet je dan over je spaargeld dat dan nog een keer betalen? Je wordt dus gestraft omdat je geld hebt.
90% van de NL'ers betaalt straks dus ook geen belasting over hun spaargeld (meer).quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:09 schreef CaseJunky het volgende:
Vind het sowieso belachelijk dat je over je eigen gespaarde geld vermogens belasting moet betalen...
Je betaald toch al loonheffing belasting? Waarom moet je dan over je spaargeld dat dan nog een keer betalen? Je word dus gestraft omdat je geld hebt.
Dat klopt ook nietquote:Op vrijdag 6 september 2019 15:13 schreef Shivo het volgende:
Ik sta er van te kijken dat met deze drempel van ¤400k, er nog steeds 1.5M Nederlanders aangeslagen zouden worden. Dan heeft bijna 10% vd bevolking dus ¤400k aan vrij vermogen.
Antwoord op bijna alle vragenquote:Op vrijdag 6 september 2019 15:15 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Omdat de overheid geld nodig heeft.
Het is nu 23k. Het is heel normaal om spaargeld te hebben. Het is best normaal om 6 maand salarissen te hebben staan voor noodgevallen. Iemand die 60k verdient, zou dan 30k op een noodrekening hebben op die manier. Als je dat hebt, kun je gaan sparen voor vakanties, een auto, etc. Als je 60k verdient, dan 30k op je nood rekening en wil je een auto van 20k hebben, dan heb je 50k nodig voor je die auto kan kopen. Alleen al bij het kopen van een huis, aankoop makelaar, hypotheek adviseur, notaris, etc, je bent zo 10-15k kwijt voor je de sleutel hebt. Dan moet je nog alles van verf en gordijnen enzo gaan kopen. Vanaf de aanschaf van mijn huis tot nu, in mijn spaarrekening met ongeveer 30k gezakt.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Leuk voor de rijke tata's wel. Voor driekwart van de bevolking niet relevant omdat ze nu al niet boven de belastingvrije som uitkomen.
Het lijkt dus een goed plan.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:25 schreef monkyyy het volgende:
Menno Snel persco samenvatting:
Er zijn nu 2,9 miljoen mensen die box 3 belasting betalen.
1,35 miljoen mensen vallen door het wetsvoorstel hierdoor buiten Box 3.
Met een fiscale partner is die 400k het dubbele, dus 800k waar je geen belasting over hoeft te betalen.
Het wetsvoorstel is budgettair neutraal.
Het geld wordt teruggehaald via schulden in box 3, bijvoorbeeld de huisjesmelker die veel schulden aangaat in Box 3. (Waarschijnlijk een forfaitair rente percentage op leningen ofzo liet hij iets doorschemeren)
het wetsvoorstel gaat in het voorjaar naar de kamer, hij hoopt dat het in 2021 allemaal rond is.
Dit. Plus: als je kinderen hebt houd je vaak nog een extra buffer aan.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:27 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Het is nu 23k. Het is heel normaal om spaargeld te hebben. Het is best normaal om 6 maand salarissen te hebben staan voor noodgevallen. Iemand die 60k verdient, zou dan 30k op een noodrekening hebben op die manier. Als je dat hebt, kun je gaan sparen voor vakanties, een auto, etc. Als je 60k verdient, dan 30k op je nood rekening en wil je een auto van 20k hebben, dan heb je 50k nodig voor je die auto kan kopen. Alleen al bij het kopen van een huis, aankoop makelaar, hypotheek adviseur, notaris, etc, je bent zo 10-15k kwijt voor je de sleutel hebt. Dan moet je nog alles van verf en gordijnen enzo gaan kopen. Vanaf de aanschaf van mijn huis tot nu, in mijn spaarrekening met ongeveer 30k gezakt.
Ja, en het gros van de bevolking verdient dus geen 60K en heeft geen 23K in vrij vermogen. Dat is alles wat ik wil zeggen.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:27 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Het is nu 23k. Het is heel normaal om spaargeld te hebben. Het is best normaal om 6 maand salarissen te hebben staan voor noodgevallen. Iemand die 60k verdient, zou dan 30k op een noodrekening hebben op die manier. Als je dat hebt, kun je gaan sparen voor vakanties, een auto, etc. Als je 60k verdient, dan 30k op je nood rekening en wil je een auto van 20k hebben, dan heb je 50k nodig voor je die auto kan kopen. Alleen al bij het kopen van een huis, aankoop makelaar, hypotheek adviseur, notaris, etc, je bent zo 10-15k kwijt voor je de sleutel hebt. Dan moet je nog alles van verf en gordijnen enzo gaan kopen. Vanaf de aanschaf van mijn huis tot nu, in mijn spaarrekening met ongeveer 30k gezakt.
Het is nu 30kquote:Op vrijdag 6 september 2019 15:27 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Bij 30k heb je 15k op je spaarrekening en als je dan een auto wilt kopen van 10k, heb je alsnog 25k nodig en zit je er al overheen.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, en het gros van de bevolking verdient dus geen 60K en heeft geen 23K in vrij vermogen. Dat is alles wat ik wil zeggen.
Om dat even aan te vullen; per fiscaal partner.quote:
Nog steeds niet veel. Redelijk normaal om op een spaarrekening te hebben staan.quote:
Ik ben het met je eens dat dat normaal is, of in ieder geval, normaal zou moeten zijn, maar hele volksstammen mensen (inclusief hier op FOK!) die dat niet hebben.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:31 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Nog steeds niet veel. Redelijk normaal om op een spaarrekening te hebben staan.
Dat weet ik wel, maar de meeste mensen hebben het gewoon nietquote:Op vrijdag 6 september 2019 15:30 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Bij 30k heb je 15k op je spaarrekening en als je dan een auto wilt kopen van 10k, heb je alsnog 25k nodig en zit je er al overheen.
23k vrij vermogen op je rekening is helemaal niet veel. Als je auto ontploft, je wasmachine verzopen is en je dak gaat lek, is je spaarrekening zo op.
Het gros heeft dat niet. Sterker nog; het is redelijk vaak in het nieuws dat veel mensen niet kunnen sparen.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:31 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
Nog steeds niet veel. Redelijk normaal om op een spaarrekening te hebben staan.
En wat betekent niet kúnnen dan? Omdat ze er geen prioriteit aan geven of omdat ze het niet snappen of omdat ze daadwerkelijk het inkomen er niet voor hebben?quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:33 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het gros heeft dat niet. Sterker nog; het is redelijk vaak in het nieuws dat veel mensen niet kunnen sparen.
Nou, als je dan de hoeveelheid mensen hier op FOK! ziet die van het padje af gaan over dat huizen te duur zijn etc etc, dan zitten die mensen blijkbaar allemaal aan de verkeerde kant van dat gemiddelde.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:33 schreef LelijKnap het volgende:
Gezinssamenstelling Gemiddeld spaarbedrag
Stellen zonder kinderen met koopwoning ¤ 35.000
Stellen met kinderen en koopwoning ¤ 27.750
Stellen zonder kinderen met huurwoning ¤ 16.600
Alleenstaanden met huurwoning ¤ 5.000
In 2004 had het gemiddelde gezin in Nederland nog 28.000 euro op de spaarrekening staan. In 2009 was het gemiddeld spaargeld 33.000 euro en in 2011 was het gemiddeld spaargeld al gegroeid naar 41.000 euro.
Que? Dat is echt best wel wat voor het gemiddelde...
https://www.geld.nl/spare(...)geld-per-nederlander
Een mix van allemaal vermoed ik.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En wat betekent niet kúnnen dan? Omdat ze er geen prioriteit aan geven of omdat ze het niet snappen of omdat ze daadwerkelijk het inkomen er niet voor hebben?
Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik zit niet in die situatie maar wellicht geeft je dit wat achtergrondinformatie;.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En wat betekent niet kúnnen dan? Omdat ze er geen prioriteit aan geven of omdat ze het niet snappen of omdat ze daadwerkelijk het inkomen er niet voor hebben?
3 miljoen huishoude, in het gunstigste geval zijn dat 6 miljoen mensen, kinderen en bij, dan ga je al snel richting de 8 miljoen mensen, dat is het halve land.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat dat normaal is, of in ieder geval, normaal zou moeten zijn, maar hele volksstammen mensen (inclusief hier op FOK!) die dat niet hebben.
Daar zitten dan mensen bij die niet in de positie zijn om te sparen, maar ook mensen die gewoon niet willen sparen en/of gewoon totaal niet met geld om kunnen gaan.
Ik denk dat veruit de meeste mensen geen 30k op de bank hebben staan.
Zie mijn vorige bericht.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:33 schreef Gunner het volgende:
[..]
Het gros heeft dat niet. Sterker nog; het is redelijk vaak in het nieuws dat veel mensen niet kunnen sparen.
Huizen zijn gewoon te duur, of je nou 20 of 40k aan spaargeld hebt. Er zijn huizen die als modaal worden aangewezen die met het dubbele daarvan per jaar stijgen.quote:Op vrijdag 6 september 2019 15:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, als je dan de hoeveelheid mensen hier op FOK! ziet die van het padje af gaan over dat huizen te duur zijn etc etc, dan zitten die mensen blijkbaar allemaal aan de verkeerde kant van dat gemiddelde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |