Hoe maakt het verschil of een bedrijf op een aandeel van 100 euro voor 5 euro dividend uitkeerd, of voor een x bedrag aandeel terugkoopt zodat je het aandeel stijgt? In beide gevallen is het een uitkering van vermogen aan de aandeelhouder, alleen de vorm is anders (en die vorm kan gunstiger/ongunstiger zijn door o.a. fiscale behandeling van de vorm van teruggave (in sommige landen is koerswinst onbelast en dividend wel bijvoorbeeld) of als aandelen teruggekocht worden tegen een hoge prijs is het ongunstiger dan dividend uitkeren).quote:Op donderdag 6 juni 2024 23:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Over aandelen ???? , de meeste bedrijven betalen geen dividend uit
die kopen aandelen terug , om de koers te doen stijgen zodat koerswinst ontstaat
werken moet lonen
In box 2 moet je de dividendbelasting afdragen en komt boven op de verschuldigde IBquote:Op vrijdag 7 juni 2024 11:16 schreef flyguy het volgende:
[..]
Hoe maakt het verschil of een bedrijf op een aandeel van 100 euro voor 5 euro dividend uitkeerd, of voor een x bedrag aandeel terugkoopt zodat je het aandeel stijgt? In beide gevallen is het een uitkering van vermogen aan de aandeelhouder, alleen de vorm is anders (en die vorm kan gunstiger/ongunstiger zijn door o.a. fiscale behandeling van de vorm van teruggave (in sommige landen is koerswinst onbelast en dividend wel bijvoorbeeld) of als aandelen teruggekocht worden tegen een hoge prijs is het ongunstiger dan dividend uitkeren).
Neemt niet weg dat vermogen al, in tegenstelling tot de algemeen geldende fabels, flink hoog belast wordt in Nederland. Veel ongunstiger dan in een groot aantal andere Westerse landen.
Dat strookt inderdaad wel met de wijziging inkomstenbelasting die van de week op mijn mat vielquote:Op donderdag 6 juni 2024 23:02 schreef monkyyy het volgende:
Sorry, je betaalt 81% meer belasting over je aandelen.
Maar is het daadwerkelijk rendement als je je aandelen niet hebt verkocht?quote:Op vrijdag 7 juni 2024 12:26 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat strookt inderdaad wel met de wijziging inkomstenbelasting die van de week op mijn mat viel![]()
Maar verder is betalen over daadwerkelijk rendement natuurlijk wel het eerlijkst. Ik heb jaren gehad dat ik 20% rendement pakte, en jaren dat ik -15% rendement pakte. En gemiddeld genomen is het een procentje of 6 a 7. Maar dat is alleen aandelen. Het rendement op vastgoed is (idiote studentenkamer huisjesmelkers even daargelaten) op een goeie dag rond de 3,5%. Maar daar wordt dus al jaren het dubbele op geheven. Gaat natuurlijk nergens over.
Lijkt me niet, maar ik ben geen expert. Daar betaal ik mensen voorquote:Op vrijdag 7 juni 2024 12:55 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Maar is het daadwerkelijk rendement als je je aandelen niet hebt verkocht?
De waarde op 31 december van de broker is de waarde voor de aangiftequote:Op vrijdag 7 juni 2024 12:55 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Maar is het daadwerkelijk rendement als je je aandelen niet hebt verkocht?
quote:Op vrijdag 7 juni 2024 13:11 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Lijkt me niet, maar ik ben geen expert. Daar betaal ik mensen voorMaar alle transacties worden sowieso al nauwkeurig bijgehouden voor de rapportages van de bank zelf, dus het kan niet heel moeilijk zijn om dat te vertalen naar een belastingaangifte.
We zouden het leven stuk makkelijker maken als we rendement gewoon zouden belasten bij afrekening.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De waarde op 31 december van de broker is de waarde voor de aangifte
je hoeft het huis toch ook niet te verkopen voor de aangifte op te stellen ?
Dat doet men in de USAquote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:25 schreef Steven184 het volgende:
[..]
[..]
We zouden het leven stuk makkelijker maken als we rendement gewoon zouden belasten bij afrekening.
Dan heb je hele gedoe niet dus je 5 jaar +20%, -10%, +5%, +11% en +8% apart moet afrekenen als je aandelen 5 jaar aanhoudt. Het stimuleert ook om geld in de markt te houden en minder te handelen.
verliezen zijn dan aftrekbaar hequote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:43 schreef Steven184 het volgende:
Kijk naar deze casus bijvoorbeeld:
Crypto sterk in waarde stijgt en daarna weer daalt voordat de belastingaanslag binnenkomt. Uiteraard is de aanslag op de waarde per 1 Jan, maar deze is nooit gerealiseerd. Verschuldige belasting zou zijn ¤ 50.171, zonder dat er ooit iets ten gelde is gemaakt.
1 Jan 2017: ¤ 34.500
1 Jan 2018: ¤ 3.356.496
1 Jan 2019: ¤ 223.670
https://uitspraken.rechts(...):NL:RBNHO:2023:10669
al je aandelen handelaar bent dan is dat je beroep toch , ik heb mijn aandelen port al 12 jaar , ik beleg , ik ben geen handelaarquote:Op vrijdag 7 juni 2024 14:25 schreef Steven184 het volgende:
[..]
[..]
We zouden het leven stuk makkelijker maken als we rendement gewoon zouden belasten bij afrekening.
Dan heb je hele gedoe niet dus je 5 jaar +20%, -10%, +5%, +11% en +8% apart moet afrekenen als je aandelen 5 jaar aanhoudt. Het stimuleert ook om geld in de markt te houden en minder te handelen.
Het toont aan dat niet gerealiseerde waarde niet meer is dan niet gerealiseerde waarde en werkelijk niets zegt.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verliezen zijn dan aftrekbaar he
de eigenaar kan dan een deel verkopen
winst is 223670 minus 34500 x 36 %
64% is netto winst
maar ik vind dat die 36% wel naar 19% kan
De overheid wil niet dat je financieel onafhankelijk wordt en daardoor eerder kan stoppen met werken.quote:Op donderdag 6 juni 2024 23:02 schreef monkyyy het volgende:
[..]
In 2016 was het 30% van 4% forfaitair. Per saldo 1,2% over je vermogen.
In 2024 is het 36% van 6,04% forfaitair. Per saldo 2,17% over je vermogen.
Sorry, je betaalt 81% meer belasting over je aandelen.
Dat gekloot met Box 3 de afgelopen 8 jaar, omdat een paar zeikerds liepen te miepen over dat hun spaarrekening bij de Rabobank niet meer 4% rente betaalt heeft een hoop ellende opgeleverd.
Minder uitgeven dan je inkomsten en dat overschot investeren, opdat je met waardigheid kan pensioneren en niet een handophoudende parasiet wil worden op de maatschappij is een deugd en moet niet gestraft worden maar gestimuleerd worden. Wat mij betreft is alles onder de miljoen belastingvrij en daarboven zwaar belast.
Het volk moet je knechten, gebeurd al eeuwen langquote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:53 schreef Tlaloc het volgende:
De overheid wil niet dat je financieel onafhankelijk wordt en daardoor eerder kan stoppen met werken.
jhet is ongerealiseerde winst , die wel gerealiseerd kan wordenquote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:21 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Het toont aan dat niet gerealiseerde waarde niet meer is dan niet gerealiseerde waarde en werkelijk niets zegt.
zolang je gezond bent dan ben je onafhankelijk, je kunt altijd stoppen met werkenquote:Op vrijdag 7 juni 2024 15:53 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
De overheid wil niet dat je financieel onafhankelijk wordt en daardoor eerder kan stoppen met werken.
Hoge Raad:quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |