Het gaat niet om mij. Ik heb het getest door de handdoek gewoon nat te maken onder de kraan in de wasbak( niet douchen) en dan stinkt het ook meteen.quote:Op maandag 2 september 2019 16:10 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Pas onder de douche vandaan gaan als je schoon bent?
Ik zal werkelijk geen andere reden kunnen bedenken.
Ja, ik ging er wel vanuit dat je weet hoe douchen werkt. Maar voor de rest doe je het ook goedquote:Op maandag 2 september 2019 16:11 schreef roos94 het volgende:
[..]
Het gaat niet om mij. Ik heb het getest door de handdoek gewoon nat te maken onder de kraan in de wasbak( niet douchen) en dan stinkt het ook meteen.
quote:Op maandag 2 september 2019 16:12 schreef BasEnAad het volgende:
Misschien de wasmachine eens schoonmaken.
Liter azijn erin en wassen op de heetste stand.
Dan komt het er toch stinkend uit? Die klacht heeft TS niet.quote:Op maandag 2 september 2019 16:57 schreef Sangha het volgende:
Kan wasluis of vetluis zijn en bacteriën, blijft in de wasmachine en verzamelt zich. Was kan er muf, zurig of hondachtigdoor gaan ruiken. Even een was draaien, zonder wasgoed op 90 graden, met wat azijn inderdaad.
Als het droog is ruik je het haast niet, zodra het nat wordt komt die lucht duidelijker naar voren.quote:Op maandag 2 september 2019 16:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan komt het er toch stinkend uit? Die klacht heeft TS niet.
Ik moet zeggen dat het lang geleden is, maar ik meen me te herinneren dat de was dan al niet fris rook als die nog vochtig vers uit de wasmachine kwam.quote:Op maandag 2 september 2019 17:00 schreef Sangha het volgende:
[..]
Als het droog is ruik je het haast niet, zodra het nat wordt komt die lucht duidelijker naar voren.
Het wordt wel duizend keer erger qua geur als het (klam)vochtig wordtquote:Op maandag 2 september 2019 17:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat het lang geleden is, maar ik meen me te herinneren dat de was dan al niet fris rook als die nog vochtig vers uit de wasmachine kwam.
Hoe kan het dan niet stinken als het (klam)vochtig uit de wasmachine komt?quote:Op maandag 2 september 2019 17:26 schreef Molo het volgende:
[..]
Het wordt wel duizend keer erger qua geur als het (klam)vochtig wordt
Dan is het zeiknatquote:Op maandag 2 september 2019 17:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe kan het dan niet stinken als het (klam)vochtig uit de wasmachine komt?
Verdere ontwikkeling van bacteriën? Of gewoon kapotte neus van TS?quote:Op maandag 2 september 2019 17:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe kan het dan niet stinken als het (klam)vochtig uit de wasmachine komt?
http://weet.wikidot.com/w(...)kennen-en-bestrijdenquote:Om wasluis of vetluis te herkennen kunt u letten op de volgende verschijnselen:
- De kleding die u uit de wasmachine haalt ruikt vies.
https://www.wasmachines.nl/nieuws/vetluis/quote:Lekker, de geur van pasgewassen frisse lakens! Maar wat kun je doen als je het beddengoed uit de wasmachine haalt en het helemaal niet zo fris ruikt? En wat zijn die zwarte vlekken en strepen? Vetluis, de grootste vijand van de wasmachine.
Nee, lijkt me niet dat die zo'n geur afgeven.quote:Op maandag 2 september 2019 18:01 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Zijn dat niet gewoon je dode huidcellen die je ruikt? Die cellen verwijder je van je lichaam als je je afdroogt.
Hier ook azijn in dat bakje en ik doseer heel zuinig met wasmiddel zelf.quote:Op maandag 2 september 2019 16:34 schreef Meneer_Meneer het volgende:
Elke keer bij het wassen een beetje azijn in het wasverzachters bakje doen. Niet alléén goed voor de wasmachine maar ook voor de was.
Handdoeken, keukenhanddoeken, vaatdoeken op 60 graden. Tegen bacteriën. Vrij standaard.quote:Op maandag 2 september 2019 20:31 schreef Sport_Life het volgende:
Je wast handdoeken op 60 graden? Waarom? Doe altijd 30 en bij mij stinken ze nooit.
Maar waarom zouden handdoeken waarmee je enkel en alleen je gedouchte lichaam afdroogt hardnekkiger bacteriën bevatten dan de kleding die je hele dagen draagt?quote:Op maandag 2 september 2019 21:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Handdoeken, keukenhanddoeken, vaatdoeken op 60 graden. Tegen bacteriën. Vrij standaard.
30 graden is prima voor kleding.
Omdat je met die handdoek je hele natte huid bestrijkt, inclusief je kruis en oksels. Dat doe je niet met je kleren. “Ja maar ik heb me toch net gewassen?!” Nou, ik hoop maar dat je je inderdaad net gewassen hebt en niet ontsmet.quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:16 schreef Chia het volgende:
[..]
Maar waarom zouden handdoeken waarmee je enkel en alleen je gedouchte lichaam afdroogt hardnekkiger bacteriën bevatten dan de kleding die je hele dagen draagt?![]()
Dat andere handdoeken, zoals de keukenhanddoek, een ander verhaal zijn vind ik wel logisch.
schoonmaakazijn?quote:Op maandag 2 september 2019 16:12 schreef BasEnAad het volgende:
Liter azijn erin en wassen op de heetste stand.
Mijn kleding komt net zo goed in aanraking met mijn niet ontsmette huid, inclusief oksels. En ook weleens in combinatie met flink wat nattigheid in de vorm van zweet en die nattigheid is een stuk viezer dan een paar achtergebleven druppels douchewater.quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je met die handdoek je hele natte huid bestrijkt, inclusief je kruis en oksels. Dat doe je niet met je kleren. “Ja maar ik heb me toch net gewassen?!” Nou, ik hoop maar dat je je inderdaad net gewassen hebt en niet ontsmet.
Plastic handdoeken?quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:54 schreef CarbonC het volgende:
Zijn het plastic of katoenen handdoeken?
Dit soort meuk: https://www.decathlon.nl/(...)3?mc=8387967&c=BLAUWquote:
quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dit soort meuk: https://www.decathlon.nl/(...)3?mc=8387967&c=BLAUW
Geeft bij elke wasbeurt miljoenen stukjes microplastic af
Oh het was als een oprechte vraag bedoeld.quote:Op dinsdag 3 september 2019 12:55 schreef Lienekien het volgende:
Ik kan wel weer voorspellen waar deze discussie op uit gaat lopen. Ik pas daarvoor.
Het was een beetje een grapje. (Ik kan zo een paar eerdere discussies voor je opzoeken die er in ontaardden dat je, als je handdoeken wel of niet vaker dan één keer gebruikt, ofwel een ransaap bent of smetvrezig.)quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:19 schreef Chia het volgende:
[..]
Oh het was als een oprechte vraag bedoeld.Ik snap gewoon niet waarom het belangrijker is dat handdoeken die worden gebruikt voor afdrogen na het douchen per se helemaal ontsmet moeten raken door het wassen en kleding niet.
Ja daarom doe ik het dus ook. Maar het is altijd een beetje zo'n algemene huishoudwijsheid dat het op 60 graden zou moeten.quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het was een beetje een grapje. (Ik kan zo een paar eerdere discussies voor je opzoeken die er in ontaardden dat je, als je handdoeken wel of niet vaker dan één keer gebruikt, ofwel een ransaap bent of smetvrezig.)
Simpel gezegd is het voor kleding meestal niet goed om die op 60 graden te wassen. Dat geeft krimp, slijtage, vervaging van kleuren. Daarbij komt de overweging dat kouder wassen energiezuiniger is.
Handdoeken zijn eigenlijk altijd geschikt om op 60 graden te wassen. Als je vaatdoeken afzet tegen handdoeken zijn de argumenten sterker voor de vaatdoeken om die op 60 graden te wassen. Een noodzaak om handdoeken zo warm te wassen is er misschien niet, maar dan kan het nog wel wenselijk zijn. Bijvoorbeeld omdat je met alleen vaatdoeken geen wastrommel vult.
Heel stom, maar naarmate je ouder wordt, heb je vaker dat wat vroeger gewoon ‘waar’ was misschien toch niet zo vast staat.quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:44 schreef Chia het volgende:
[..]
Ja daarom doe ik het dus ook. Maar het is altijd een beetje zo'n algemene huishoudwijsheid dat het op 60 graden zou moeten.
Terwijl het mi dus onwaarschijnlijk lijkt dat de vuilvracht hoger is dan die van gewoon kleding. Tja die kan je niet heter wassen, maar als dat bittere noodzaak zou zijn uit hygiënisch oogpunt was daar ook al wel een oplossing voor geweest ondertussen.
Voor mijn gevoel is het dus ook achterhaald, maar kon daar zo gauw niks over vinden.quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heel stom, maar naarmate je ouder wordt, heb je vaker dat wat vroeger gewoon ‘waar’ was misschien toch niet zo vast staat.
Dat zou wel logisch zijn idd.quote:Nu ik hier bij stilsta, bedenk ik me dat wasmiddelen zijn verbeterd en we daarom kleding ook prima schoon krijgen op 30 graden, terwijl vroeger 40 graden voor kleding zo’n beetje de norm was. Dan zou je ook kunnen zeggen dat handdoeken misschien af en toe eens meewassen op 60 graden wel genoeg is. (Waar die 60-gradenwas dus ook zinvol is tegen vetluis in je machine.)
Klinkt logisch:quote:Op dinsdag 3 september 2019 13:59 schreef Chia het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is het dus ook achterhaald, maar kon daar zo gauw niks over vinden.
[..]
Dat zou wel logisch zijn idd.
https://www.slimhuishouden.nl/handdoeken-wassen/quote:Handdoeken wassen
Handdoeken kun je het beste samen met andere handdoeken wassen. Knopen en ritsen van kledingstukken kunnen de vezels van de handdoeken beschadigen. Het wassen van de handdoeken kan op verschillende temperaturen. Houdt er wel rekening mee dat schimmels en bacteriën pas doodgaan vanaf 60 °.
‘Je kunt beter te weinig wasmiddel gebruiken dan teveel!’
Bij ziekte of bijvoorbeeld bij voetschimmel is het aan te raden de handdoeken op 60 ° te wassen. Dat geldt ook wanneer de handdoeken een tijdje vochtig in de wasmand hebben gelegen. Ook dan kun je ze beter op 60 ° wassen.
Overlaad de wasmachine niet, het is belangrijk dat de handdoeken de ruimte hebben gedurende het wasprogramma. Daarnaast is het belangrijk om nooit teveel wasmiddel toe te voegen. Je kunt beter te weinig wasmiddel gebruiken dan teveel!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |