Ik bouw geen 800 euro per maand op hoor. Dit is wat overblijft na alle vaste lasten.quote:Op zondag 1 september 2019 20:04 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja 800 euro per maand opbouwen is meer dan wij nu doen maar goed dat verandert straks wel vrij drastisch. Maar bedoel 800 euro per maand is niet een slechte financiele toekomst ofzo voor veel mensen. Maar tjah als je iets wil doen dan is verhuizen naar iets goedkoops toch een mogelijkheid, kan even duren maar ja. Duo misschien een jaar lang verlosvrije maanden aanvragen ofzo, bedoel is geen oplossing maar kan misschien wel helpen als het even nodig is voor verhuizing etc.
Dan zal je je overige uitgaven toch eens zorgvuldig moeten bekijken. Hier valt dan waarschijnlijk de meeste winst te behalen, behalve goedkoper wonen.quote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Ik bouw geen 800 euro per maand op hoor. Dit is wat overblijft na alle vaste lasten.
Daar moet ik boodschappen van doen, kleding kopen, de tandarts betalen, een nieuwe wasmachine kopen als die stuk gaat etc.
Het is wel te doen, maar sparen zit er slechts sporadisch in.
Maximaal eigen risico.quote:Op zondag 1 september 2019 20:11 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe kom jij aan zo een goedkope zorgverzekering?
Zelfs in een jaar ga ik mijn studieschuld niet volledig kunnen aflossen dan. Maar dan ben ik wel een heel eind inderdaad.quote:Op zondag 1 september 2019 20:07 schreef hoechst het volgende:
Jaartje bij je ouders wonen, zodat je in dat jaar Duo terug betaald hebt.
Huis kopen
Klopt, ik heb mijn eigen risico op maximaal gezet. Heeft mij de afgelopen 3 jaar een hoop geld bespaard aangezien ik geen gebruik heb gemaakt van zorg.quote:
En dan 9 euro per maand besparen, dat schiet lekker op!quote:Op zondag 1 september 2019 20:00 schreef maily het volgende:
En kan je telefoonabonnement niet minder?
Ik zie het probleem dan ook totaal niet... hij kan óf secundaire zooi consumeren óf sparen óf DUO sneller afbetalen. Misschien geeft ie meer uit aan eten dan we berekenen met 10 euro p.m. Als ie sporten en gezond leven/eten serieus neemt kan dat makkelijk 20 per dag zijn.quote:Op zondag 1 september 2019 20:11 schreef timmmmm het volgende:
800+ euro 'over' hebben is helemaal zo slecht niet. 10 euro per dag incalculereb om van de leven, 500 euro over waarvan je 100-200 euro mee doet watje wil eb minimaal 300 euro per maand spaart.
Van sportschool wisselen lijkt mij de enige zinvolle aanpassing.quote:Op zondag 1 september 2019 20:13 schreef GereDathan het volgende:
En dan 9 euro per maand besparen, dat schiet lekker op!
Ik zal de mogelijkheden is bekijken. Internet en TV kan zeker goedkoper.quote:Op zondag 1 september 2019 20:05 schreef Hamergek het volgende:
En waarom 61 euro voor internet/TV? Ik zit bij zo'n beetje de duurste provider die ik kon vinden (XS4ALL), en betaal 15 euro per maand minder voor een 50/50 lijn. Paar euro extra erbij en ik zou ook mobiele telefonie erbij kunnen krijgen. Weliswaar zonder TV, maar daar zijn zat alternatieven voor die goedkoper zijn.
Scheelt niet heel veel, maar als je ook je sportabo's opzegt, scheelt dat toch weer 720 euro per jaar, da's toch weer 3 maanden extra aflossen aan het DUO.
Plus de 46 euro van de sportabonnementen. Is samen toch 55 euro per maandquote:Op zondag 1 september 2019 20:13 schreef GereDathan het volgende:
[..]
En dan 9 euro per maand besparen, dat schiet lekker op!
Goed advies man, iemand laten stoppen met sporten voor hoeveel % winst?quote:Op zondag 1 september 2019 20:16 schreef maily het volgende:
[..]
Plus de 46 euro van de sportabonnementen. Is samen toch 55 euro per maand
Het punt is dan ook dat die 66% niet klopt. De kostenpost eten zit er al niet in. Autoonderhoud en afschrijving ook niet. Benzine zie ik ook nergens terugkomen. Kleding en nog wat meer dingen er blijft dus veel minder over.quote:Op zondag 1 september 2019 20:14 schreef Aethereal het volgende:
Waarom is 66% van je netto inkomen te hoog? Dan spaar je nog altijd 33% toch? Het Nibud adviseert 10% en dit halen heel veel mensen al niet, dus waarom je 33% te weinig vindt begrijp ik niet helemaal.
Sportschool opzeggenquote:Op zondag 1 september 2019 20:10 schreef Otravez het volgende:
[..]
Het is zoals het is, maar ik ben op zoek naar oplossingen....
Zie mijn edit.quote:Op zondag 1 september 2019 20:18 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Het punt is dan ook dat die 66% niet klopt. De kostenpost eten zit er al niet in. Autoonderhoud en afschrijving ook niet. Benzine zie ik ook nergens terugkomen. Kleding en nog wat meer dingen er blijft dus veel minder over.
Stoppen met sporten is geen optie voor mij. Sporten is mijn grootste hobby, als ik dat zou opzeggen zou ik totaal ongelukkig worden. Dan zeg ik nog liever mijn TV op.quote:Op zondag 1 september 2019 20:16 schreef maily het volgende:
[..]
Heb ik daar iets over gezegd? Inderdaad, niet. Bewust uit de quote gelaten.quote:Op zondag 1 september 2019 20:16 schreef maily het volgende:
[..]
Hmm ja, reageerde even zonder na te denken blijkbaarquote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Ik bouw geen 800 euro per maand op hoor. Dit is wat overblijft na alle vaste lasten.
Daar moet ik boodschappen van doen, kleding kopen, de tandarts betalen, een nieuwe wasmachine kopen als die stuk gaat etc.
Er is vast wel een Basic Fit of Fit for Free in de buurt...quote:Op zondag 1 september 2019 20:19 schreef Otravez het volgende:
[..]
Stoppen met sporten is geen optie voor mij. Sporten is mijn grootste hobby, als ik dat zou opzeggen zou ik totaal ongelukkig worden. Dan zeg ik nog liever mijn TV op.
Pardon ? Jij geeft als alleenstaande 800 per maand uit en ziet geen enkele mogelijkheid daar op te bezuinigen ? Dat is bijna het dubbele van wat een modaal gezin vrij te besteden heeft.quote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Kan je nergens goedkoper sporten?quote:Op zondag 1 september 2019 20:19 schreef Otravez het volgende:
[..]
Stoppen met sporten is geen optie voor mij. Sporten is mijn grootste hobby, als ik dat zou opzeggen zou ik totaal ongelukkig worden. Dan zeg ik nog liever mijn TV op.
Dat heb ik nog niet eens meegenomen. Gemeentelijke belastingen komen er bij, vorig jaar was het iets van 300 euro. Water zit inbegrepen in de huur en ik heb geen inboedelverzekering.quote:Op zondag 1 september 2019 20:23 schreef Daario het volgende:
Betaal je niet voor gemeentelijke belastingen, water of inboedelverzekering?
Eens. alles wat ik overhoud aan het eind van de maand los ik direct extra af bij DUO. Wat bedoel je met "aflossingsdoel" gaat mij helpen?quote:Op zondag 1 september 2019 20:16 schreef Sheffield het volgende:
Tja, je moet dus zsm van die DUOschuld af. Dat wordt besparen (op vaste en variabele lasten) en/of proberen meer inkomsten te genereren.
Een aflossingsdoel gaat je hierbij helpen
Ik red me prima, alleen ik wil meer sparen. Ik heb amper spaargeld. Ik wil ook bewuster leven en uitgeven.quote:Op zondag 1 september 2019 20:14 schreef Aethereal het volgende:
Waarom is 66% van je netto inkomen te hoog? Dan spaar je nog altijd 33% toch? Het Nibud adviseert 10% en dit halen heel veel mensen al niet, dus waarom je 33% te weinig vindt begrijp ik niet helemaal.
edit: als je nog 500 per maand aan eten en leuke dingen alloceert spaar je alsnog >10% van je netto inkomen ( (2550 - 1660 - 500) / 2550).
Ja dit.quote:Op zondag 1 september 2019 20:22 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Pardon ? Jij geeft als alleenstaande 800 per maand uit en ziet geen enkele mogelijkheid daar op te bezuinigen ? Dat is bijna het dubbele van wat een modaal gezin vrij te besteden heeft.
Reduceer dat gewoon even naar ¤ 300 en ga ¤ 500 sparen.
Wat koop jij voor 800 euro per maand dan datdparen er 'slechts sporadisch in zit'quote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
[quote]quote:Op zondag 1 september 2019 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wat koop jij voor 800 euro per maand dan datdparen er 'slechts sporadisch in zit'
Uiteten dan voorlopig ook maar afschaffen. #AlleBeetjesHelpenquote:Op zondag 1 september 2019 20:37 schreef Otravez het volgende:
[..]
[..]
Vooral eten is een grote kostenpost. De normale boodschappen kosten mij 200 / 250 per maand. Dit zal vast goedkoper kunnen. Ik heb besloten om vanaf vandaag boodschappen bij de LIDL / ALDI te gaan doen ipv de AH die om de hoek zit.
Verder geef ik 100 euro aan uitgaan uit (uit eten en drankjes). Alleen dit verschilt per maand. Soms een hele maand niks, soms 150 in een drukke zomermaand.
Dat is een prima post om op te besparen dan.quote:Op zondag 1 september 2019 20:37 schreef Otravez het volgende:
[..]
[quote][ afbeelding ] Op zondag 1 september 2019 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vooral eten is een grote kostenpost. De normale boodschappen kosten mij 200 / 250 per maand. Dit zal vast goedkoper kunnen. Ik heb besloten om vanaf vandaag boodschappen bij de LIDL / ALDI te gaan doen ipv de AH die om de hoek zit.
Verder geef ik 100 euro aan uitgaan uit (uit eten en drankjes). Alleen dit verschilt per maand. Soms een hele maand niks, soms 150 in een drukke zomermaand.
Ok, 250 euro en in de zomermaanden 150, maakt 400 euro. Waar gaan die andere 400/450 euro heen, élke maand?quote:Op zondag 1 september 2019 20:37 schreef Otravez het volgende:
[..]
[quote][ afbeelding ] Op zondag 1 september 2019 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Benzine, kleding, tandartsrekeningen dat soort zaken. En meestal houd ik ook wel 150 a 200 euro over, afhankelijk van welke maand het is.quote:Op zondag 1 september 2019 20:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ok, 250 euro en in de zomermaanden 150, maakt 400 euro. Waar gaan die andere 400/450 euro heen, élke maand?
Goedkoper boodschappen doen, niet meer dan 200-250 euro per maandquote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Klopt, maar een realitycheck kan geen kwaad als je als alleenstaande veel meer per maand uitgeeft dan een gemiddeld gezin en denkt dat dat niet minder kanquote:Op zondag 1 september 2019 20:48 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja je hoeft je nou ook niet direct te verantwoorden ervoor waarom je weinig overhoudt.
Klopt ook. Wilde ook niet zeggen dat die reacties niet geschikt waren eigenlijk. Was meer benieuwd naar wat ts misschien gaat doen voordat het topic uitloopt op een topic waarin alleen maar de nadruk gelegd gaat worden op besparingen (wat gezien het topic terecht is hoor maar je snapt me wel)quote:Op zondag 1 september 2019 20:51 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Klopt, maar een realitycheck kan geen kwaad als je als alleenstaande veel meer per maand uitgeeft dan een gemiddeld gezin en denkt dat dat niet minder kan
Inderdaad. Moet je wel net een geschikte tegenkomen.quote:Op zondag 1 september 2019 20:48 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja je hoeft je nou ook niet direct te verantwoorden ervoor waarom je weinig overhoudt. Maar er is ook al wel wat advies gegeven over hoe je wat meer kan overhouden. Zelf vind ik het nemen van een vriendin en samen gaan wonen wel een goede.
Ik woonde dus samen met mijn (ex) vriendin. Die is onlangs verhuisd. Voorlopig even geen behoefte aan samenwonen, al kan het natuurlijk snel gaan..quote:Op zondag 1 september 2019 20:56 schreef maily het volgende:
[..]
Inderdaad. Moet je wel net een geschikte tegenkomen.
Niet mijn advies .....quote:Op zondag 1 september 2019 20:59 schreef Otravez het volgende:
[..]
Ik woonde dus samen met mijn (ex) vriendin. Die is onlangs verhuisd. Voorlopig even geen behoefte aan samenwonen, al kan het natuurlijk snel gaan..
In de ideale situatie zou ik zeggen:quote:Op zondag 1 september 2019 20:57 schreef Aethereal het volgende:
Maar als we de vraag omdraaien, hoeveel euro per maand wil je dan sparen, TS? Schijnt ook nog wel eens te helpen om dat bedrag gewoon eerst opzij te zetten zodat je op je lopende rekening geen geld meer overhoudt voor nutteloze uitgaven.
Als je bijv 10% pakt van 2500, en dit van je overgebleven geld na vaste lasten afhaalt heb je nog zo’n 600 euro over voor eten / benzine / kleding. Dat lukt wel toch? Of wil je meer sparen?
Hehe ja was wel jouw advies, je zegt duidelijk inderdaad.quote:Op zondag 1 september 2019 21:00 schreef maily het volgende:
[..]
Niet mijn advies .....
En wij hier allemaal proberen jou te helpen he ....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 1 september 2019 21:03 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Hehe ja was wel jouw advies, je zegt duidelijk inderdaad.Hehe ik had jou gequote he koekwousSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maar moet dat dan per se bij een sportschool á 46 euro per maand?quote:Op zondag 1 september 2019 20:19 schreef Otravez het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Je spaart genoeg eigenlijk.quote:Op zondag 1 september 2019 20:14 schreef Aethereal het volgende:
edit: als je nog 500 per maand aan eten en leuke dingen alloceert spaar je alsnog >10% van je netto inkomen ( (2550 - 1660 - 500) / 2550).
In je eentje moet je gemakkelijk van 1000 euro variabele kosten kunnen rondkomen.quote:Op zondag 1 september 2019 19:57 schreef Otravez het volgende:
Hi,
Even wat financieel advies:
Ik heb vaste lasten van 1661 euro per maand t.o.v. een netto inkomen van tussen de 2500 en 2600.
Ik woon in een huurwoning die mij elke maand 1010,61 euro aan kale huur kost.
Naast mijn kale huur heb ik de volgende vaste lasten:
energie - 120
Zorgverzekering - 84
TV / Internet - 61
DUO - 251
sportabbonementen : 46
Telefoon: 19
Wegenbelasting: 20
autoverzekering: 24
In totaal zijn mijn vaste lasten dus 1661 euro. Oftewel 66,5% van mijn netto inkomen.
Dit is duidelijk te hoog, zeker omdat het ook een huurwoning is. Daarnaast woon ik alleen sinds kort, dus moet alles zelf ophoesten.
Door mijn hoge studieschuld kom ik niet in aanmerking voor een hypotheek. Veel goedkoper huren is ook moeilijk in de Randstad waar ik woon.
Er moet op korte termijn echt een oplossing komen, omdat ik op deze manier geen goede financiele toekomst opbouw. Dit terwijl ik gewoon een goed betaalde fulltime baan heb.
De grootste oplossing lijkt mij om een koopwoning te vinden, zodat ik ga aflossen ipv huur weggooien. Maar door de studieschuld zit een huis kopen er de komende 10 jaar niet in.
What to do?
Ik weet niet wat jij denkt dat een modaal gezin per maand te besteden heeft, maar dat is ruimschoots meer dan 400 euro na vaste lasten.quote:Op zondag 1 september 2019 20:22 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Pardon ? Jij geeft als alleenstaande 800 per maand uit en ziet geen enkele mogelijkheid daar op te bezuinigen ? Dat is bijna het dubbele van wat een modaal gezin vrij te besteden heeft.
Reduceer dat gewoon even naar ¤ 300 en ga ¤ 500 sparen.
Dat verandert niet echt veel. Die aflossingsvrije periode zorgt alleen voor iets meer spaargeld, maar niet heel veel meer als het aankomt op het kopen van een huis.quote:Op zondag 1 september 2019 22:23 schreef Mortaxx het volgende:
Vraag een aflossingsvrije periode aan bij duo
https://www.rijksoverheid(...)otheek-wil-afsluitenquote:Moet ik mijn studieschuld melden als ik een hypotheek wil afsluiten?
Ja, u bent wettelijk verplicht om alle financiële verplichtingen te melden bij het aanvragen van een hypotheek. Uw studieschuld valt hieronder. Op zijn beurt is de aanbieder van uw hypotheek verplicht om te kijken naar al uw financiële verplichtingen.
Ja, dit dus. Voor de 'onwetenden' en zo.quote:Op zondag 1 september 2019 22:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)otheek-wil-afsluiten
Ik vind 400/maand sparen in de situatie van TS niet veel. Als je een bescheiden huisje van 250.000 wil kopen, moet je al snel zelf 15.000 meenemen. Met 400/maand doe ik je er dan ruim 3 jaar over en dan heb je verder nog geen cent gespaard om wat vloeren en muren te doen en je inboedel uit te breiden.quote:Op zondag 1 september 2019 23:00 schreef DrMarten het volgende:
Tering he, je houdt 800 per maand over voor eten, drinken, leuk doen. 400 per maand is genoeg om van te leven. Kun je 400 opzij leggen.
Dan heb je meerdere opties. 400 per maand sparen, ondertussen duo aflossen en dan een keer een huis kopen met een dikke spaarpot achter de hand.
Of je lost 400 per maand extra af. Als je nu 250 per maand aflost en daarmee in 15 jaar klaar bent, dan scheelt je dat veel meer dan de helft van je aflostermijn.
Als bij die maandelijkse 400 nog vakantiegeld en eindejaarsuitkering worden opgeteld dan kan je een prima bedragje sparen ieder jaar.quote:Op zondag 1 september 2019 23:09 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik vind 400/maand sparen in de situatie van TS niet veel. Als je een bescheiden huisje van 250.000 wil kopen, moet je al snel zelf 15.000 meenemen. Met 400/maand doe ik je er dan ruim 3 jaar over en dan heb je verder nog geen cent gespaard om wat vloeren en muren te doen en je inboedel uit te breiden.
Is dit een grapje? 250 euro eten, 100 euro kleding, 200 euro voor de lol over de balk smijten, hou je nog 250 euro per maand over om te sparen voor uitgaven als de tandarts of een kapot apparaat.quote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Jouw post is ook volledig correct en wat phoenyx adviseert is inderdaad gewoon fraude. Phoenyx kennende zal hij echter nooit toegeven dat hij fout zat, laat staan zijn excuses aanbieden, dus 'I wouldn't hold my breath' als ik jou was..quote:Op maandag 2 september 2019 00:42 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ik denk dat mijn post volledig correct is. De onkunde is alleen aan jouw kant. Jij adviseert het plegen van fraude. Iemand anders heeft al een bron van de overheid gepost. Ik wacht dus op jouw excuses.
Dit! Dus laten we het verzwijgen van studieschuld laten voor wat het is. Het mag nietquote:Op zondag 1 september 2019 22:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)otheek-wil-afsluiten
Maar wat voor een hypotheek kun je krijgen voor 800 euro bruto? 200/250k? Kun je daar, in de randstad, nog wel een fatsoenlijk huis voor kopen?quote:Op zondag 1 september 2019 21:02 schreef Otravez het volgende:
[..]
In de ideale situatie zou ik zeggen:
-Hypotheek (800 per maand) Daarvan krijg je nog een klein deel van terug in de renteaftrek.
- Overige vaste lasten (500 p.m). Dus dat is alles wat in bovenin heb genoemd: zorgverzekering, energie, abonnementen, etc).
- Boodschappen en vrije tijd uitgaven (500 p.m).
- Sparen (wat overblijft. bij 2500 salaris is dat 700 euro p.m.)
Op die manier bouw ik ongeveer 8200 euro per jaar op en los je een hypotheek af. Dat is mijn doel.
Dat ze er wellicht niet naar gevraagd hebben, betekent niet dat je het niet had hoeven geven.quote:Op zondag 1 september 2019 22:25 schreef Landgeld het volgende:
Mijn vorige hypotheek aanvraag geen afschrift hoeven geven. No problem.
Aanschaffen wel, maar grote kans dat er "iets" aan geklust moet worden.quote:Op maandag 2 september 2019 08:23 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Maar wat voor een hypotheek kun je krijgen voor 800 euro bruto? 200/250k? Kun je daar, in de randstad, nog wel een fatsoenlijk huis voor kopen?
En vergeet niet dat je met een eigen woning er ook kosten bij krijgt hè? Gemeentebelastingen en onderhoudskosten aan je woning b.v.
Salaris lijkt mij niet het probleem, zijn uitgave patroon wel. Er zijn veel mensen die het met minder dan de helft moeten doen en ook die komen ervan rond.quote:Op maandag 2 september 2019 10:13 schreef Gutanoth het volgende:
Denk je dat je in de toekomst in salaris omhoog kan gaan? Dan kan je je duo aflossing ook maximaal 60 maanden pauzeren zodat je voor jezelf een buffertje op kan bouwen
Idd. Sparen moet kunnen met deze bedragen.quote:Op maandag 2 september 2019 10:35 schreef Laila1 het volgende:
Verder inderdaad wat kritischer kijken naar de rest van de vaste lasten, scheelt weer een paar honderd euro per jaar. Je houdt een kleine 900 euro over, daar moet je toch minimaal 500 euro van kunnen sparen. Als je echt wil tenminste...
quote:Vaste lasten nu te hoog voor inkomen
Je kan dus elke maand tussen de 840 euro en 940 euro sparen, ik zie het probleem niet bepaald.quote:Ik heb vaste lasten van 1661 euro per maand t.o.v. een netto inkomen van tussen de 2500 en 2600.
quote:Op maandag 2 september 2019 11:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
[..]
Je kan dus elke maand tussen de 840 euro en 940 euro sparen, ik zie het probleem niet bepaald.
Als je echt wilt kun je je sportabonnement opzeggen maar je kan met deze cijfers toch uitstekend een financiele toekomst opbouwen??
quote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Ik wou mijn post net aanvullen met onderstaande: (quote:
Dan zijn je boodschappen en kledinguitgaven dus véél te hoog. Dat moet in je eentje makkelijk lukken voor 250 euro per maand, dan hou je nog steeds tussen de 600 en 700 euro per maand over om te sparen.quote:Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:
[..]
Wij leven met zijn tweetjes + kat van 200 per maand en dat is echt niet karig. Het is wel goed opletten waar je wat koopt en wat meer tijd uittrekken voor boodschappen doen.quote:
Ook dat is absurd veel voor iemand alleen. Wat ga je elke maand kopen voor 150 euro dan, elke maand 2 nieuwe (dure! ) spijkerbroeken? Elke maand 10 nieuwe tshirts? Of elke maand 2 paar nieuwe (dure) schoenen? Dan heb je na een jaar meer kleding dan er in je woning pastquote:150 aan kleding
Mwah, dat vind ik niet heel royaal hoor. Wij zaten met z'n tweeën toch al gauw aan 300 euro per maand en dan kochten we best veel in de aanbieding.quote:Op maandag 2 september 2019 11:48 schreef Metro2005 het volgende:
Wij leven met zijn tweetjes + kat van 200 per maand en dat is echt niet karig. Het is wel goed opletten waar je wat koopt en wat meer tijd uittrekken voor boodschappen doen.
Probleem is dat je maximale hypotheek lager wordt door de studieschuld. Het verschil is meer dan je studieschuld. Versneld aflossen is dus wel degelijk nuttig als je je maximale hypotheek omhoog wil krijgen.quote:Op maandag 2 september 2019 12:03 schreef SwitchSwatch het volgende:
Daarnaast je studieschuld niet versneld aflossen. Je ruilt dan een goedkope lening in voor een dure.
Wij doen het al jaren met dit budget en dan nog: Hij is alleen dus moet het nog veel goedkoper kunnen.quote:Op maandag 2 september 2019 12:48 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Mwah, dat vind ik niet heel royaal hoor. Wij zaten met z'n tweeën toch al gauw aan 300 euro per maand en dan kochten we best veel in de aanbieding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |