abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188743973
Nou ja je hoeft je nou ook niet direct te verantwoorden ervoor waarom je weinig overhoudt. Maar er is ook al wel wat advies gegeven over hoe je wat meer kan overhouden. Zelf vind ik het nemen van een vriendin en samen gaan wonen wel een goede.
pi_188744019
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:08 schreef Otravez het volgende:

[..]

Ik bouw geen 800 euro per maand op hoor. Dit is wat overblijft na alle vaste lasten.

Daar moet ik boodschappen van doen, kleding kopen, de tandarts betalen, een nieuwe wasmachine kopen als die stuk gaat etc.

Het is wel te doen, maar sparen zit er slechts sporadisch in.
Goedkoper boodschappen doen, niet meer dan 200-250 euro per maand
Minder of goedkopere kleding kopen, niet meer dan 100 per maand
Tenzij je een erg slecht gebit heb hoeven die tandartskosten niet zo hoog te zijn, 2 keer per jaar controle en misschien een gaatje vullen, misschien iets tussen de 200 en 400 per jaar, zeg omgerekend per maand hooguit 30-35 euro.
Misschien nog 50-100 aan diverse persoonlijke uitgaven.

Dat is totaal nog geen 500 euro en zou je ruim 300 euro kunnen sparen. Of met een deel hiervan extra aflossen aan DUO

Breng al je uitgaven, en dan vooral alles wat je pint, in kaart en kijk wat eigenlijk niet nodig was.
Koop je iedere ochtend een koffie bij Starbucks, laat je je verleiden tot een snackje of heb je andere kleine uitgaven waarvan je denkt dat het niet zo veel is? Zulke kleine uitgaven bij elkaar opgeteld komen vaak aan een best hoog bedrag zonder dat je het beseft.

Maar je grootste uitgave is je huur. Als het mogelijk is te verhuizen naar een goedkopere huurwoning scheelt dat al stukken.
pi_188744072
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:48 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja je hoeft je nou ook niet direct te verantwoorden ervoor waarom je weinig overhoudt.
Klopt, maar een realitycheck kan geen kwaad als je als alleenstaande veel meer per maand uitgeeft dan een gemiddeld gezin en denkt dat dat niet minder kan ;)

Bij Aldi/Lidl shoppen is overigens niet zo'n goed idee. AH is goedkoper zolang je de aanbiedingen haalt.
pi_188744148
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:51 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Klopt, maar een realitycheck kan geen kwaad als je als alleenstaande veel meer per maand uitgeeft dan een gemiddeld gezin en denkt dat dat niet minder kan ;)
Klopt ook. Wilde ook niet zeggen dat die reacties niet geschikt waren eigenlijk. Was meer benieuwd naar wat ts misschien gaat doen voordat het topic uitloopt op een topic waarin alleen maar de nadruk gelegd gaat worden op besparingen (wat gezien het topic terecht is hoor maar je snapt me wel)
  Spellchecker zondag 1 september 2019 @ 20:56:39 #55
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188744277
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:48 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja je hoeft je nou ook niet direct te verantwoorden ervoor waarom je weinig overhoudt. Maar er is ook al wel wat advies gegeven over hoe je wat meer kan overhouden. Zelf vind ik het nemen van een vriendin en samen gaan wonen wel een goede.
Inderdaad. Moet je wel net een geschikte tegenkomen.
pi_188744311
Maar als we de vraag omdraaien, hoeveel euro per maand wil je dan sparen, TS? Schijnt ook nog wel eens te helpen om dat bedrag gewoon eerst opzij te zetten zodat je op je lopende rekening geen geld meer overhoudt voor nutteloze uitgaven.

Als je bijv 10% pakt van 2500, en dit van je overgebleven geld na vaste lasten afhaalt heb je nog zo’n 600 euro over voor eten / benzine / kleding. Dat lukt wel toch? Of wil je meer sparen?
Play hard, go pro.
pi_188744400
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:56 schreef maily het volgende:

[..]

Inderdaad. Moet je wel net een geschikte tegenkomen.
Ik woonde dus samen met mijn (ex) vriendin. Die is onlangs verhuisd. Voorlopig even geen behoefte aan samenwonen, al kan het natuurlijk snel gaan..
  Spellchecker zondag 1 september 2019 @ 21:00:50 #58
197773 crew  maily
pi_188744433
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:59 schreef Otravez het volgende:

[..]

Ik woonde dus samen met mijn (ex) vriendin. Die is onlangs verhuisd. Voorlopig even geen behoefte aan samenwonen, al kan het natuurlijk snel gaan..
Niet mijn advies ..... ;)
En wij hier allemaal proberen jou te helpen he .... ;)
pi_188744491
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 20:57 schreef Aethereal het volgende:
Maar als we de vraag omdraaien, hoeveel euro per maand wil je dan sparen, TS? Schijnt ook nog wel eens te helpen om dat bedrag gewoon eerst opzij te zetten zodat je op je lopende rekening geen geld meer overhoudt voor nutteloze uitgaven.

Als je bijv 10% pakt van 2500, en dit van je overgebleven geld na vaste lasten afhaalt heb je nog zo’n 600 euro over voor eten / benzine / kleding. Dat lukt wel toch? Of wil je meer sparen?
In de ideale situatie zou ik zeggen:

-Hypotheek (800 per maand) Daarvan krijg je nog een klein deel van terug in de renteaftrek.
- Overige vaste lasten (500 p.m). Dus dat is alles wat in bovenin heb genoemd: zorgverzekering, energie, abonnementen, etc).
- Boodschappen en vrije tijd uitgaven (500 p.m).
- Sparen (wat overblijft. bij 2500 salaris is dat 700 euro p.m.)

Op die manier bouw ik ongeveer 8200 euro per jaar op en los je een hypotheek af. Dat is mijn doel.
pi_188744566
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:00 schreef maily het volgende:

[..]

Niet mijn advies ..... ;)
En wij hier allemaal proberen jou te helpen he .... ;)
Hehe ja was wel jouw advies, je zegt duidelijk inderdaad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Spellchecker zondag 1 september 2019 @ 21:06:38 #61
197773 crew  maily
pi_188744651
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 21:03 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Hehe ja was wel jouw advies, je zegt duidelijk inderdaad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hehe ik had jou gequote he koekwous :D
pi_188744833
Ook al spreekt het natuurlijk wel voor mijn/jouw advies. Het gaat uit en hij komt in deze situatie. De oplossing is wel gewoon om een persoon te vinden om de financiele last mee te delen. Dat hij dat niet wil.. tjah.. maar is wel 1 van de beste adviezen Maily, dank je daarvoor
pi_188745036
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:19 schreef Otravez het volgende:

[..]

Stoppen met sporten is geen optie voor mij. Sporten is mijn grootste hobby, als ik dat zou opzeggen zou ik totaal ongelukkig worden. Dan zeg ik nog liever mijn TV op.
Maar moet dat dan per se bij een sportschool á 46 euro per maand?
Ik ben niet gek, jullie zijn allemaal te normaal.
pi_188745185
Kleiner wonen misschien? 1000 is veel en relatief hoog. Zoek iets voor 600 of 700 ofzo.
Love is in the air!
pi_188745331
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:14 schreef Aethereal het volgende:
Waarom is 66% van je netto inkomen te hoog? Dan spaar je nog altijd 33% toch? Het Nibud adviseert 10% en dit halen heel veel mensen al niet, dus waarom je 33% te weinig vindt begrijp ik niet helemaal.

edit: als je nog 500 per maand aan eten en leuke dingen alloceert spaar je alsnog >10% van je netto inkomen ( (2550 - 1660 - 500) / 2550).
Dit inderdaad. Je spaart genoeg eigenlijk.
Love is in the air!
  zondag 1 september 2019 @ 21:35:26 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188745653
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 19:57 schreef Otravez het volgende:
Hi,

Even wat financieel advies:

Ik heb vaste lasten van 1661 euro per maand t.o.v. een netto inkomen van tussen de 2500 en 2600.
Ik woon in een huurwoning die mij elke maand 1010,61 euro aan kale huur kost.

Naast mijn kale huur heb ik de volgende vaste lasten:
energie - 120
Zorgverzekering - 84
TV / Internet - 61
DUO - 251
sportabbonementen : 46
Telefoon: 19
Wegenbelasting: 20
autoverzekering: 24

In totaal zijn mijn vaste lasten dus 1661 euro. Oftewel 66,5% van mijn netto inkomen.
Dit is duidelijk te hoog, zeker omdat het ook een huurwoning is. Daarnaast woon ik alleen sinds kort, dus moet alles zelf ophoesten.

Door mijn hoge studieschuld kom ik niet in aanmerking voor een hypotheek. Veel goedkoper huren is ook moeilijk in de Randstad waar ik woon.

Er moet op korte termijn echt een oplossing komen, omdat ik op deze manier geen goede financiele toekomst opbouw. Dit terwijl ik gewoon een goed betaalde fulltime baan heb.

De grootste oplossing lijkt mij om een koopwoning te vinden, zodat ik ga aflossen ipv huur weggooien. Maar door de studieschuld zit een huis kopen er de komende 10 jaar niet in.

What to do?
In je eentje moet je gemakkelijk van 1000 euro variabele kosten kunnen rondkomen.
The End Times are wild
pi_188745929
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2019 20:22 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Pardon ? Jij geeft als alleenstaande 800 per maand uit en ziet geen enkele mogelijkheid daar op te bezuinigen ? Dat is bijna het dubbele van wat een modaal gezin vrij te besteden heeft.

Reduceer dat gewoon even naar ¤ 300 en ga ¤ 500 sparen.
Ik weet niet wat jij denkt dat een modaal gezin per maand te besteden heeft, maar dat is ruimschoots meer dan 400 euro na vaste lasten.
pi_188746438
Je vaste lasten zijn wat hoog, ¤1000 huur voor een 2-kamer appartement..

Verder, ga eens kritisch kijken naar je ¤800 uitgave per maand, dat kan minstens gehalveerd worden.
pi_188746735
Vraag een aflossingsvrije periode aan bij duo
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_188746755
quote:
1s.gif Op zondag 1 september 2019 22:23 schreef Mortaxx het volgende:
Vraag een aflossingsvrije periode aan bij duo
Dat verandert niet echt veel. Die aflossingsvrije periode zorgt alleen voor iets meer spaargeld, maar niet heel veel meer als het aankomt op het kopen van een huis.
pi_188746778
Mijn vorige hypotheek aanvraag geen afschrift hoeven geven. No problem.
Love is in the air!
  zondag 1 september 2019 @ 22:34:14 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188746961
quote:
Moet ik mijn studieschuld melden als ik een hypotheek wil afsluiten?

Ja, u bent wettelijk verplicht om alle financiële verplichtingen te melden bij het aanvragen van een hypotheek. Uw studieschuld valt hieronder. Op zijn beurt is de aanbieder van uw hypotheek verplicht om te kijken naar al uw financiële verplichtingen.
https://www.rijksoverheid(...)otheek-wil-afsluiten
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 1 september 2019 @ 22:39:15 #73
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_188747042
quote:
Ja, dit dus. Voor de 'onwetenden' en zo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_188747461
Je kan ook prima door rood rijden als er geen flitspaal staat. Gaat meestal gewoon goed. Neemt niet weg dat het niet mag.

Alleen als toch een controle is, ben je de sjaak. Of erger: als je een ongeluk krijg. En dat kan met je hypotheek ook gebeuren: onderwater, niet aan je verplichtingen kunnen voldoen, etc. Eens kijken hoe de bank dan reageert als blijkt dat je door rood bent gereden je studieschuld hebt verzwegen.
pi_188747520
Tering he, je houdt 800 per maand over voor eten, drinken, leuk doen. 400 per maand is genoeg om van te leven. Kun je 400 opzij leggen.
Dan heb je meerdere opties. 400 per maand sparen, ondertussen duo aflossen en dan een keer een huis kopen met een dikke spaarpot achter de hand.
Of je lost 400 per maand extra af. Als je nu 250 per maand aflost en daarmee in 15 jaar klaar bent, dan scheelt je dat veel meer dan de helft van je aflostermijn.
A mind with a heart of it's own
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')