Als je zoals je zegt autisme (spectrum stoornis) hebt, kan je dit toch niet. Je zal geen subtiele verandering van stem geluid horen of gezichts uitdrukkingen goed interpreteren, laat staan bepaalde grapjes goed begrijpen (al helemaal in een vreemde taal).quote:Op zondag 1 september 2019 10:56 schreef osodevo het volgende:
Nou, je krijgt dan wel even de aandacht maar dat wordt later een backfire. Al getest maar dan is de kans groot dat je alleen maar gepest wordt. Begrijp dat er dan wel een ik/zij kamp ontstaat en ik als pispaa gebruikt wordt om de onderlinge sfeer te verbeteren.
Ik heb de hele topicchain van Sturmic gelezen, veel waardevolle info... maar dat zegt wel dat ik zeker niet de enige ben die met dit soort gevolsens zit. De behoefte aan aandacht maar niet weten dit op een sucessvolle manier te vervullen.
@Cause_Mayhem had ooit een mooie post over de waarde van de wat rustigere persoon binnen de dynamiek van een kudde, maar ik kan het niet meer terug vinden. Iets in de trant dat er niet altijd naar het stoere leiderspaard wordt gekeken en de kudde ook weleens terugvalt op de wat rustigere dieren in bepaalde situaties.quote:Op zondag 1 september 2019 10:01 schreef osodevo het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij je kunt indenken dat dit voor mij en anderen met sociale angst of een vorm van lichte autisme serieuze problemen zijn. Alles beter dan passief thuis in de slachtofferrol gaan zitten, toch?
Reeds GGZ en psychologen geprobeerd maar kan daarbij die dergelijke situaties simuleren waar ik in real life mijn pikorde in de groepsdynamiek kan meten. Nika negatief daarover, heb veel geleerd van hen maar groepsdynamiek laat zich niet leiden door kennis die je door een psycholoog is gegeven. Daar komen zoveel andere factoren bij kijken.
Man man man. En in hun hoofd zijn ze allemaal al een eigen 'revenge of the nerds' scenario aan het pennen.quote:
Je klinkt als een incel.quote:Op maandag 2 september 2019 12:13 schreef osodevo het volgende:
de ene hookup na de andere hookup kunnen krijgen... iets waarvan ik alleen maar kan dromen.
Je bent niet knap genoeg?quote:Op maandag 2 september 2019 12:13 schreef osodevo het volgende:
Het is niet alleen zelfvertrouwen, je kunt nog zoveel zelfvertrouwen hebben maar als je de sociale skills niet hebt ga je alsnog op je plaat.
Waarom ik zovaak die alphaman aanhaal is omdat ik mij blijf verbazen hoe het kan dat deze mensen de ene hookup na de andere hookup kunnen krijgen... iets waarvan ik alleen maar kan dromen.
Nee dat je direct zodra je een ruimte binnenkomt iedere keer weer een eerste indruk maakt waarbij direct iedereen in je geïnteresseerd is en uit zichzelf contact met je gaat zoeken heeft niks met 'gewoon populair' zijn te maken, dat is vrij prinsesachtig populair. Terwijl TS wel gepikeerd is dat onbekenden niet uit zichzelf in hem geïnteresseerd zijn en/of een praatje aanknopen.quote:Op zondag 1 september 2019 21:07 schreef Special-Tee het volgende:
[..]
Dat zegt hij/zij toch. Ts wilt gewoon normaal populair kunnen zijn. Techies zijn meestal niet bepaald normaal. En waarom doe je weer direkt aan victim-blaming en noem je hem prinsessensyndroom. Ik lees deze shit hier heel veel hier zelfs van de mods. En het is ook altijd dezelfde kliek gas—lighters aargh.
Ik heb het idee dat ie gewoon zijn persoon/gedrag wilt verbeteren. Maar dat heeft dus geen nut volgens jou?quote:Op maandag 2 september 2019 12:30 schreef Chia het volgende:
[..]
Nee dat je direct zodra je een ruimte binnenkomt iedere keer weer een eerste indruk maakt waarbij direct iedereen in je geïnteresseerd is en uit zichzelf contact met je gaat zoeken heeft niks met 'gewoon populair' zijn te maken, dat is vrij prinsesachtig populair. Terwijl TS wel gepikeerd is dat onbekenden niet uit zichzelf in hem geïnteresseerd zijn en/of een praatje aanknopen.
Zijn idee van gewoon populair is gewoon vrij onrealistisch is en voor weinig mensen weggelegd. En het is ook niet per se iets waar je naar toe kan werken, dus dat nastreven is gewoon nutteloos.
Nee nu verdraai je weer mijn woorden.quote:Op maandag 2 september 2019 12:49 schreef Special-Tee het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat ie gewoon zijn persoon/gedrag wilt verbeteren. Maar dat heeft dus geen nut volgens jou?
Als het is geleerd is het niet oprecht.quote:Op maandag 2 september 2019 13:01 schreef -marz- het volgende:
Dat krijg je als iemand alleen maar rationeel is en niet vanuit zijn gevoel leeft denk ik.
Niets gaat echt soepel, alles wordt stuk geanalyseerd en gerationaliseerd, de wereld is in hokjes ingedeeld met alfamannen en betamannen enz.
Ik denk zelf dat sociale skills door ieder mens eenvoudig zijn te leren, maar soms is dit leren geblokkeerd door ervaringen uit het verleden. Gedragstherapie (wat dit feitelijk is) gaat dan niet helpen.
Ik ken ook zo'n gozer die sociale skills duidelijk uit een boekje heeft geleerd. Het werkt allemaal wel, maar het is dodelijk vermoeiend en ongemakkelijk om met hem om te gaan. Daardoor blijft hij (vermoed ik) denken dat de wereld echt een nare plek is waarin iedereen succes heeft behalve hij, ondanks dat hij alles precies goed doet.
Helemaal mee eens maar hoe leer je het dan aan zo iemand?quote:Op maandag 2 september 2019 13:01 schreef -marz- het volgende:
Dat krijg je als iemand alleen maar rationeel is en niet vanuit zijn gevoel leeft denk ik.
Niets gaat echt soepel, alles wordt stuk geanalyseerd en gerationaliseerd, de wereld is in hokjes ingedeeld met alfamannen en betamannen enz.
Ik denk zelf dat sociale skills door ieder mens eenvoudig zijn te leren, maar soms is dit leren geblokkeerd door ervaringen uit het verleden. Gedragstherapie (wat dit feitelijk is) gaat dan niet helpen.
Ik ken ook zo'n gozer die sociale skills duidelijk uit een boekje heeft geleerd. Het werkt allemaal wel, maar het is dodelijk vermoeiend en ongemakkelijk om met hem om te gaan. Daardoor blijft hij (vermoed ik) denken dat de wereld echt een nare plek is waarin iedereen succes heeft behalve hij, ondanks dat hij alles precies goed doet.
Niet, ik geloof daar dus niet in.quote:Op maandag 2 september 2019 13:22 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Helemaal mee eens maar hoe leer je het dan aan zo iemand?
Verdraaid rationeel verhaal voor een gevoelskwestie als dit.quote:Op maandag 2 september 2019 13:30 schreef -marz- het volgende:
[..]
Niet, ik geloof daar dus niet in.
Het zit al in mensen zelf. Een aap kun je ook niet leren hoe hij zijn soortgenoten moet begroeten zonder aangevallen te worden.
Als het er niet/slecht uit komt komt dat altijd door een blokkade.
Mensen sluiten zich soms af voor hun innerlijke gevoelens (want: die kunnen ze niet handelen) als ze gepest of mishandeld of genegeerd zijn als kind. Verstand neemt deze dingen dan compleet over, maar dit werkt veel minder goed. Hierdoor reageren ze niet meer primair op sociale cues en dat voelen anderen aan. Hierdoor krijg je dat je altijd overal net buiten de boot valt.
Ik heb hier zelf ook last van gehad. Mensen dachten dat ik Asperger had omdat ik altijd zo raar was. Maar nu, na wat psychotherapie en mijn gevoelens leren begrijpen ben ik wel heel sociaal en zou men hartelijk lachen als ik zou zeggen dat ik ooit autistisch was.
Ik heb nu gewoon een basale connectie met iedereen om me heen en die ik tegenkom. Ik kan ook 'intunen' op iemands golflengte zeg maar en dan is het altijd gewoon goed/gezellig/gesmeerd, zonder dat ik iets volgens het boekje doe, ik zeg juist best leipe dingen soms vind ik zelf, maar niemand stoort zich eraan.
Het stomme is dat je dit van jezelf dus nooit weet als je in de 'auti modus' bent. Je ervaart jezelf dan als compleet. Maar pas als je in contact bent met datgene in jezelf (de gevoelens die je wegdrukte) verandert alles en dan blijkt dat je toch nog completer kan zijn. Zo was het dan voor mij persoonlijk, maar zo wordt het ook wel geleerd in de psychotherapie boeken.
Echt waar. Waar komt dit door?quote:Op maandag 2 september 2019 13:30 schreef -marz- het volgende:
[..]
Het zit al in mensen zelf. Een aap kun je ook niet leren hoe hij zijn soortgenoten moet begroeten zonder aangevallen te worden.
Wat vaag. Het eerste waar ik aan denk zijn eerder heel subtiele gedragingen of uiterlijke kenmerken die dan onbewust worden gecommuniceerd naar alfas binnen een groep. Maar dat laatste wat je schrijft dat kan ik niet plaatsenquote:Op maandag 2 september 2019 13:43 schreef -marz- het volgende:
Soortgenoten hebben een connectie met elkaar op onbewust niveau, die een robot nooit kan maken.
En een mens zonder connectie met zijn gevoel communiceert als een robot.
Ja precies, zo bedoelde ik het.quote:Op maandag 2 september 2019 13:48 schreef Special-Tee het volgende:
[..]
Wat vaag. Het eerste waar ik aan denk zijn eerder heel subtiele gedragingen of uiterlijke kenmerken die dan onbewust worden gecommuniceerd naar alfas binnen een groep. Maar dat laatste wat je schrijft dat kan ik niet plaatsen
Of je bedoelt natuurlijk dat een aap instinctief al weet hoe het zich moet gedragen.
Jij zegt hier zeer rake dingen imo!quote:Op maandag 2 september 2019 13:30 schreef -marz- het volgende:
Als het er niet/slecht uit komt komt dat altijd door een blokkade.
Mensen sluiten zich soms af voor hun innerlijke gevoelens (want: die kunnen ze niet handelen) als ze gepest of mishandeld of genegeerd zijn als kind. Verstand neemt deze dingen dan compleet over, maar dit werkt veel minder goed. Hierdoor reageren ze niet meer primair op sociale cues en dat voelen anderen aan. Hierdoor krijg je dat je altijd overal net buiten de boot valt.
Ik heb hier zelf ook last van gehad. Mensen dachten dat ik Asperger had omdat ik altijd zo raar was. Maar nu, na wat psychotherapie en mijn gevoelens leren begrijpen ben ik wel heel sociaal en zou men hartelijk lachen als ik zou zeggen dat ik ooit autistisch was.
Ik heb nu gewoon een basale connectie met iedereen om me heen en die ik tegenkom. Ik kan ook 'intunen' op iemands golflengte zeg maar en dan is het altijd gewoon goed/gezellig/gesmeerd, zonder dat ik iets volgens het boekje doe, ik zeg juist best leipe dingen soms vind ik zelf, maar niemand stoort zich eraan.
Het stomme is dat je dit van jezelf dus nooit weet als je in de 'auti modus' bent. Je ervaart jezelf dan als compleet. Maar pas als je in contact bent met datgene in jezelf (de gevoelens die je wegdrukte) verandert alles en dan blijkt dat je toch nog completer kan zijn. Zo was het dan voor mij persoonlijk, maar zo wordt het ook wel geleerd in de psychotherapie boeken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |