quote:Frikandel
A frikandel (Dutch pronunciation: [frik?n'd?l] (About this soundlisten); plural frikandellen) is a traditional Dutch snack, a sort of minced-meat hot dog, of which the modern version was developed either in 1954 or in 1958/1959. The history of this snack goes back to the 17th century.
History
The frikandel is a traditional Dutch and Flemish sausage which is open in the middle along the length. The historical cookbook De Verstandige Kok (added to the third part of a book series called Het Vermakelijk Landleven) dating 1669 gives 6 different recipes to make a frikadel.
Unlike the modern frika(n)del, the historical frikadel (frickedil) is made from minced veal and generally spiced with mace, nutmeg, salt, pepper and optionally orange peel. A version without egg and breadcrumbs was cooked in a veal net.
The shape of the frikadel could have been phallic on purpose. The writer P.C. Hooft called 'fricadellen' a receipe for old spinsters. Also, a special version of the frikadel was served to pregnant women, according to 18th century cookery books. It was a veal meatball containing an egg yolk, hidden and sewn into a small leaf of lettuce.
Until 2005, the official spelling of the name of this sausage in the Dutch language was frikadel, without an "n", but both variants are now allowed with frikandel being the more commonly used version.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Frikandelquote:In the Netherlands, frikandel-eating contests are regularly held all over the country. The record for most frikandellen consumed in one hour was set in 2005 by Sjonnie Noordeinde of Delft, consuming 47 sausages of 80 grams each.
10 minuten op het aanrecht en het is opgewarmd, met dit weer.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik maak andijviestamppot 😂
Maar goed, morgen alleen opwarmen (drukste dag vd week) is een pre. Rest vd week skades op het programma 😊
Bedorven bedoel je...quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:29 schreef fietsie het volgende:
[..]
10 minuten op het aanrecht en het is opgewarmd, met dit weer.
katten mogen van mij dus op 10m afstand blijven (liefst verderquote:Op zondag 25 augustus 2019 18:09 schreef minilot het volgende:
[..]
Vele malen minder eng, maar heb ik ook liever niet dichter in de buurt dan, zeg, een meter of twee
quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:32 schreef borisz het volgende:
Ook weer thuis. Naar B&G gezwaaid toen ik een biercollege kreeg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:39 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
katten mogen van mij dus op 10m afstand blijven (liefst verder) rotbeesten
brrquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Smaakte bijzonder goedquote:Op zondag 25 augustus 2019 18:07 schreef Lucky_Strike het volgende: [..] Laat je weten hoe het was? Ben benieuwd. Onze visite is net weg. Was gezellig. Leuk windlicht met een stinkkaars gekregen. Wij maken zo pizza met chorizo op prefabdeeg.
quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:46 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
brrVrijwel hypoallergeen (en er zijn goedwerkende pilletjes)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We have far more in common than that which devides us..
Van Arvid?quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:32 schreef borisz het volgende:
Ook weer thuis. Naar B&G gezwaaid toen ik een biercollege kreeg.
Ziet eruit als erg weinig..quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:51 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Smaakte bijzonder goed
Superzacht varkenshaasje en de groente was ook precies goed.
En niet onbelangrijk.. juiste hoeveelheid ook.
Al had ik wel zonder saus besteld omdat ik nou eenmaal niet zo’n sausfan ben.
(Begreep dat de champignonsaus ook prima smaakte)
[ afbeelding ]
Ik slik al pilletjes om de honden te kunnen managen en dat wordt ook langzaamaan al lastigerquote:Op zondag 25 augustus 2019 18:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Vrijwel hypoallergeen (en er zijn goedwerkende pilletjes)
quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:41 schreef Bluezz het volgende:
[..]![]()
Ah was je dat aan het doen! Zag er leuk uit, die 'huiskamer'.
We hebben lekkere happen gedeeld. Eerst alle foodtrucks met biertje in de hand bekeken en toen een paar dingen geproefd. Genoeg plek op de bankjes in de schaduw gelukkig. DJ draaide lekkere zomerse muziek. Fijne middag was 'tChoripan is het toch?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er lekker uit allemaal
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Ken iemand die allergisch was voor haar hypoallergene hulphond. Dat is wel zuurquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:00 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ik slik al pilletjes om de honden te kunnen managen en dat wordt ook langzaamaan al lastiger![]()
Maar hypoallergeen by een dier, yeah nope. Daar geloof ik niet inKrijg bij die naakt katten ook al huilbuien
Das best vervelend jaquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:02 schreef Molo het volgende:
[..]
Ken iemand die allergisch was voor haar hypoallergene hulphond. Dat is wel zuur
Is een vriendin van mij jaquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:03 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Das best vervelend ja
Zelfde als allergisch zijn voor het sperma van je bedpartner.
quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:04 schreef Molo het volgende:
[..]
Is een vriendin van mij ja
Ik ben redelijk allergisch voor de kop van haar kerel maar dat is psychisch, maar echt, pffffff, not a match made in heaven zeg maar
Of frikadel panquote:
quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:41 schreef Bluezz het volgende:
[..]![]()
Ah was je dat aan het doen! Zag er leuk uit, die 'huiskamer'.
We hebben lekkere happen gedeeld. Eerst alle foodtrucks met biertje in de hand bekeken en toen een paar dingen geproefd. Genoeg plek op de bankjes in de schaduw gelukkig. DJ draaide lekkere zomerse muziek. Fijne middag was 'tVrijdag en zaterdag waren er oude Haarlemse kroegeigenaren de baas in 'De Huiskamer'.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Zelf had ik ook de biefstuk en de rolletjes met Eend van een paar standjes daarnaast. Biefstuk. Rolletjes Eend ook wel, maar ik zal nooit fan worden van BBQsaus.
Vanavond alleen nog een beetje sla en laatste puntje taart van gisteren.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
Hmm ik heb abessijnen .. daar zijn ook veel mensen niet allergisch voor.quote:Op zondag 25 augustus 2019 18:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Vrijwel hypoallergeen (en er zijn goedwerkende pilletjes)
Je hebt mensen met een wat slechtere huid en mensen met een smerige complete kutkopquote:
Dat is toch Indisch?quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:07 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Of frikadel pan
vind het nog altijd eeuwig jammer dat Jaap z'n recept daar niet voor wilde geven..
Het ligt ook (vrijwel) nooit aan de vacht, maar aan een eiwit in het speeksel. Daarmee likken katten zich en dat eiwit komt op de vacht. Daarom denken mensen dat ze daarvoor allergisch zijn. Maar je kunt enorm allergisch zijn voor naaktkatten en totaal niet voor een Sybeer (die dat eiwit dus niet hebben, en sommige raskatten hebben minder van dat eiwit)quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:10 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Hmm ik heb abessijnen .. daar zijn ook veel mensen niet allergisch voor.
(Ik ken daarentegen ook mensen die helemaal niet allergisch zijn voor katten maar bij mij huilend de deur uit gaan.)
Speelfilms kun je vrijwel nooit terugkijken toch?quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:22 schreef Whiskers2009 het volgende:
Iemand anders die ook Ziggo heeft?
Vrijdag was Kill Bill op Ned 3. Nog noout gezien dus leek me prima om nu eens te kijken. Maar via Ziggo Horizon kan ik niet kijken (er is geen kijken-button). Weet iemand waato niet?
#noob
Welnee.. (iig de mijne nietquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:22 schreef Molo het volgende:
Vind katten gewoon onbetrouwbare kutbeesten
Ik heb geen flauw ideequote:Op zondag 25 augustus 2019 19:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Speelfilms kun je vrijwel nooit terugkijken toch?
Pretty Muchquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:22 schreef Molo het volgende:
Vind katten gewoon onbetrouwbare kutbeesten
Couldn't have said it betterquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of nou ja.. Jouw mening blijft jouw mening enzo. Niks op af te dingen.
Volgens mij ook niet iddquote:Op zondag 25 augustus 2019 19:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Speelfilms kun je vrijwel nooit terugkijken toch?
Wat ga je bestellen?quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:33 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Volgens mij ook niet idd
Goed. Avondeten bestellen
Kan heel goed een rechten kwestie zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee![]()
Ik kijk zelden speelfilms..
Als ik dat had geweten had ik vrijdag wel gekeken..
Dit gaat om Vol 1.quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:36 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Kan heel goed een rechten kwestie zijn.
Hoewel vol 1 wel op NPO Start staat. Maar deel 2 niet.
Voor veel oudere content wel. Deze is 2015 uitgezonden, dus gok dat je een abbo nodig hebt. Volgens mij eerst 30 dagen gratis, daarna ¤2,99.quote:Op zondag 25 augustus 2019 19:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dit gaat om Vol 1.
Moet je een abbo hebben op NPO Start?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |