Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Ja net alsof je dat merkt dat je 0,07% harder moet trappen voor dezelfde snelheid![]()
Gewoon een naafversnelling dus, bij derailleur moet je de ketting steeds poetsen zeker bij slecht weer.
Wat een flauwekul, ga er zelf eens mee fietsen met een Shimano Nexus naaf. Maar ja hoe minder erop zit hoe minder kapot gaan, geldt voor alles. Maar dit gaat om een fiets van amper 1000 euro die je afschrijft over 5 jaar of langer...quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:35 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
Als het hard waait pak ik gewoon de auto.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:43 schreef Hyaenidae het volgende:
En jezelf elke dag vervloeken als je weer te zwaar tegen de wind intrapt en niet kunt schakelen, of te licht bij wind mee...
Ze hadden mijn framemaat sowieso niet op voorraad, dus dat ging niet.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:36 schreef Heph844 het volgende:
In mijn ervaring merk je een derailleur zeker wel, maar zeker zo belangrijk is het gewicht van de fiets en of alles lekker is afgesteld.
Waarom vraag je niet aan de winkel of je eens een uitgebreide testrit kan maken op twee fietsen? Dan merk je het vanzelf
Die zijn er volgens mij niet voor fietsen zonder versnelling.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:28 schreef Hamzoef het volgende:
Omdat ik wat meer aan mijn conditie wil doen, en een beter milieu bij je zelf begint, wil ik een nieuwe fiets kopen om geregeld met de fiets naar het werk te gaan.
Op en neer is dat in totaal 36,6 km.
Ik wil zeker niet elke dag op de fiets naar het werk, bij mooi weer 2 a 3 keer in de week, bij slecht weer niet.
Nu heb ik gelezen dat een naafversnelling tot meer verlies leidt dat een derailleur. Met een fiets met derailleur zit je echt vaak met zo'n smerige ketting die je moet onderhouden. Ik wil dus eigenlijk een fiets zonder versnellingen.
Ik was vandaag even in fietsenwinkel, waar ze afraden een dergelijke afstand op een stadsfiets te fietsen. Maar ik heb het idee dat ze vooral uit waren op het verkopen van dure fietsen.
Wat denken jullie hier over? Fiets zonder versnellingen leidt tot minste energieverlies, maar zo'n fiets van bijna 20 kilo zal allicht iets zwaarder trappen.
!!! DENK AAN DE EFFICIËNTIEquote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
Red hook criterium? En hillclimbs in Engeland? Dan rijden ze fixedquote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
quote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:03 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Die zijn er volgens mij niet voor fietsen zonder versnelling.
Daarbij lees ik dat deze nogal eens scheuren. Ze gebruiken voor niet-vakantie fietsen namelijk CDN-belts en die zijn veel minder solide dat die oude CDX-belts.
Maar dat doen ze niet omdat ze daarmee sneller zijnquote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Red hook criterium? En hillclimbs in Engeland? Dan rijden ze fixed
Mijn tip zou zijn om voor een nog minder efficiënte oplossing te gaan: koop een elektrische fiets. Het waait in Nederland bijna altijd. Ook bij een elektrische fiets kom je in beweging. Het is vooral belangrijk om regelmatig te bewegen.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als het hard waait pak ik gewoon de auto.
Die rijden met derailleur he. Daar is verschil niet zo groot, maar zoals gezegd wil ik dat qua onderhoud niet.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Interessante optie. Heb ik ook heel even overwogen, maar ik dacht dat dit voor je conditie vrij weinig deed, daarom heb ik deze optie vrij snel geschrapt. Ik denk dat een electrische fiets ook wel meer onderhoud vergt.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:53 schreef Benger het volgende:
[..]
Mijn tip zou zijn om voor een nog minder efficiënte oplossing te gaan: koop een elektrische fiets. Het waait in Nederland bijna altijd. Ook bij een elektrische fiets kom je in beweging. Het is vooral belangrijk om regelmatig te bewegen.
Je kunt met een elektrische fiets zo hard trappen als je zelf wilt. Je gaat bijna vanzelf harder fietsen naarmate je conditie beter wordt. Ik doe weinig onderhoud, maar een keer per jaar of zo moet er wel wat vervangen worden. Is eigenlijk verwaarloosbaar. Het is vooral bandenslijtage.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:02 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Interessante optie. Heb ik ook heel even overwogen, maar ik dacht dat dit voor je conditie vrij weinig deed, daarom heb ik deze optie vrij snel geschrapt. Ik denk dat een electrische fiets ook wel meer onderhoud vergt.
Waarom reageer je alleen op de laatste zin van mijn post?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 17:59 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Die rijden met derailleur he. Daar is verschil niet zo groot, maar zoals gezegd wil ik dat qua onderhoud niet.
https://www.mantel.com/cu(...)ZPQK32RoC4AwQAvD_BwEquote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:00 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Kan je eens wat voorbeelden tonen? (budget, maximaal 1500 euro)
Dat valt nog mee inderdaad. Op basis van welke naafversnelling is dat?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
ande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
We hadden het toch over een fietsen met riem, zonder versnellingen?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:00 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
https://www.mantel.com/cu(...)ZPQK32RoC4AwQAvD_BwE
Geen concreet model, ik ging uit van een verlies van 7.5% ten opzichte van een systeem met derailleur.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:36 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dat valt nog mee inderdaad. Op basis van welke naafversnelling is dat?
7.5% verlies maar je hoeft maar 2% van de afstand meer te fietsen om die 7.5% te compenseren? Vergis ik me nu of zou het meer richting de 1.5km extra moeten zijn?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Wat is dat dan weer voor homofietsquote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:00 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
https://www.mantel.com/cu(...)ZPQK32RoC4AwQAvD_BwE
Ja, je vergist jequote:Op donderdag 22 augustus 2019 20:18 schreef embedguy het volgende:
[..]
7.5% verlies maar je hoeft maar 2% van de afstand meer te fietsen om die 7.5% te compenseren? Vergis ik me nu of zou het meer richting de 1.5km extra moeten zijn?![]()
Dat werkt niet als het 's morgens mooi weer lijkt te worden en 's avonds toch niet zo mooi is.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als het hard waait pak ik gewoon de auto.
Gaan er niet gewoon meer naafversnellingen kapot omdat er veel meer van worden verkocht?quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:35 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
De complexiteit is wel groter, dus meer dat eraan kapot kan. Aan de andere kant is een derailleur kwetsbaarder bij bijvoorbeeld het omvallen van de fiets of ondeskundig gebruik.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:14 schreef Light het volgende:
[..]
Gaan er niet gewoon meer naafversnellingen kapot omdat er veel meer van worden verkocht?
Heb ik ook naar gekeken, maar er zijn maar weinig 'gewonequote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:15 schreef Farenji het volgende:
Als je het geld ervoor hebt zou ik een Rohloff naafversnelling icm riemaandrijving nemen. Dan heb je ruwweg hetzelfde bereik als een derailleur, hij is veel efficiënter dan elke shimano naafversnelling, en door de riem die je nooit hoeft te smeren zowat volledig onderhoudsvrij.
Nadeel is de hoge prijs, je mag zo duizend of anderhalf erbij optellen. Maar als je er eenmaal op gereden hebt wil je niks anders meer.
Hij heeft iig een riem. Van het geld wat je over hebt koop je maar een nieuw wiel.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 19:38 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
We hadden het toch over een fietsen met riem, zonder versnellingen?
Ik bedoelde ook meer een fiets met naafversnelling vs zonder versnellingen. Die tweede is veel lastiger te vinden en wordt vast ook veel minder verkocht. En dan heeft een naafversnelling wel meer bewegende delen, dat zal niet het grootste verschil zijn. Het is voor niemand handig als 1 op de 2 terug komt met een defect.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De complexiteit is wel groter, dus meer dat eraan kapot kan. Aan de andere kant is een derailleur kwetsbaarder bij bijvoorbeeld het omvallen van de fiets of ondeskundig gebruik.
Met een naafversnelling kan je weinig fout doen.
Nou als je het daar voor moet laten...quote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Voor 1500 kun je een rohloff met riem vergeten, daar mag je minimaal het dubbele voor neerleggen. Als alternatief zou je misschien deze kunnen overwegen: https://www.batavus.nl/toerfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431quote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:25 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Heb ik ook naar gekeken, maar er zijn maar weinig 'gewone
fietsen met Rohloff naaf. Dit lijkt vooral voorbehouden aan vakantie/treking-fietsen.
En wat je zegt, het is erg prijzig. Ik wil budget van 1500 niet te ver overschrijden.
Ik lees hier wel positieve ervaringen met naafversnellingen, misschien moet ik dan toch maar een proefritje wagen.
OK, hier ga ik me eens in verdiepen. Bedankt voor de tip.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voor 1500 kun je een rohloff met riem vergeten, daar mag je minimaal het dubbele voor neerleggen. Als alternatief zou je misschien deze kunnen overwegen: https://www.batavus.nl/toerfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431
Die heeft een riem en een nexus alfine naafversnelling, die is beter dan de standaard nexus 7 versnelling (die heel inefficiënt is) en toch betaalbaar.
Als je meer versnellingen wilt, is deze fiets van Cortina ook een optie. Shimano Alfine, 11 versnellingen.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:43 schreef Farenji het volgende:
[..]
Voor 1500 kun je een rohloff met riem vergeten, daar mag je minimaal het dubbele voor neerleggen. Als alternatief zou je misschien deze kunnen overwegen: https://www.batavus.nl/toerfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431
Die heeft een riem en een nexus alfine naafversnelling, die is beter dan de standaard nexus 7 versnelling (die heel inefficiënt is) en toch betaalbaar.
Aja, zo maakt het meer sense.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 21:08 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, je vergist je. Je fietst geen meter meer, je doet er alleen iets langer over. Je snelheid verandert, de af te leggen afstanden blijven gelijk.
Misschien is dit duidelijker: bij een snelheid van zo'n 20km/h resulteert een verlies van +-7.5% vermogen in verlies van ongeveer 2% aan snelheid.
Hier sluit ik me bij aan. Mijn Gazelle Orange met Nexus 7-naafversnelling is schier onverwoestbaar (de versnelling althans). :-)quote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:11 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon een naafversnelling nemen. Slijtage, ik heb een 2e handse fiets met 15.000 kilometer op de teller gekocht Nexus 7 versnellingen, heb er nu zelf 10.000 bijgefietst in 2 jaar en nog steeds geen problemen ermee.
Bedankt voor de tips. Maar als de kettingkast echt volledig gesloten is, komt hier natuurlijk helemaal geen vuil bij.quote:Op zondag 25 augustus 2019 09:44 schreef Watuntrik het volgende:
Vuil krijg je altijd op en in je ketting ongeacht versnellingen of niet. Straatvuil en zand, stof etc. kruipt overal in plakt aan de smering en vormt een slijppasta die slijtage bevorderd. En uiteraard bij gebrekkig onderhoud versnelt.
Daarnaast rekt een ketting op, vandaar dat ook bij een fixie meestal een kettingspanner wordt gemonteerd. Of zoals bij de stadsfiets het achterwiel verstelt dient te worden.
In de regel kun je er vanuit gaan dat een ketting na aantal 1000 kilometer zijn beste tijd wel heeft gehad, in veel gevallen afhankelijk hoe het wordt onderhouden. Ketting en tandwielen zullen op elkaar inslijten. Vooral het kleine snel draaiende achtertandwiel heeft hier de kortste levensduur. Rijd je te lang door met een eigenlijk versleten en opgerekte ketting dan zullen beide vervangen moeten worden, omdat een nieuwe ketting dan niet meer op het oude tandwiel past.
dit kun je checken met een speciale tool om de rek te controleren.
[ afbeelding ]
Zo is de ketting goed, valt het tooltje door de schakels heen, is de ketting opgerekt en aan vervanging toe. Houd je je hier aan kun je minstens 2 kettingen op 1 tandwiel verslijten. De mate en snelheid van op elkaar inslijten heeft ook deels te doen met hoe goed je het schoonhoud. Heeft verder weinig met versnellingen te maken.
Wanneer je veel gaat fietsen zul je snel genoeg merken dat een oude drooggelopen ketting meer energie kost. Het verschil tussen schone goed gesmeerde ketting is duidelijk voelbaar in je trapfrequentie. Al helemaal wanneer je niet kunt schakelen.![]()
Dus het verhaal over de ketting is een broodje aap verhaal.. Ongeacht versnellingen, het wordt vuil en vergt onderhoud. Het nadeel van een kettingkast is, je ziet niks en het is een smerige kutklus om aan de ketting te geraken. Dus tijdig controleren en schoonmaken zit er dan al niet in. Doorrijden tot het begint te piepen en kraken. Goed voor de beurs van de fietsenmaker wanneer je er zelf niet handig genoeg voor bent.
Dat terwijl je met een open ketting alles kunt zien en dan met 1 keer in de week lapje was benzine ketting goed schoonvegen en opnieuw smeren een kinderklusje is. En dan zul je veel en langer plezier ermee beleven.
Maar dat is hij dus nooit, hij is gedeeltelijk open bij de trapas aan weerszijden en ook bij het achterwiel. En rijd dan bij droog weer over een stoffig weggetje en het vliegt overal naar binnen.quote:Op zondag 25 augustus 2019 11:00 schreef Hamzoef het volgende:
Maar als de kettingkast echt volledig gesloten is, komt hier natuurlijk helemaal geen vuil bij.
Toch een verlies van zo'n anderhalve minuut op een ritje van 20 kilometerquote:Op donderdag 22 augustus 2019 18:25 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Het kan op de heenweg natuurlijk windstil zijn en op terugweg windkracht 9 tegen zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Als het hard waait pak ik gewoon de auto.
[..]
72 seconden bedoel je.quote:Op zaterdag 31 augustus 2019 13:59 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Toch een verlies van zo'n anderhalve minuut op een ritje van 20 kilometer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |