abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188573465
Omdat ik wat meer aan mijn conditie wil doen, en een beter milieu bij je zelf begint, wil ik een nieuwe fiets kopen om geregeld met de fiets naar het werk te gaan.
Op en neer is dat in totaal 36,6 km.
Ik wil zeker niet elke dag op de fiets naar het werk, bij mooi weer 2 a 3 keer in de week, bij slecht weer niet.

Nu heb ik gelezen dat een naafversnelling tot meer verlies leidt dat een derailleur. Met een fiets met derailleur zit je echt vaak met zo'n smerige ketting die je moet onderhouden. Ik wil dus eigenlijk een fiets zonder versnellingen.

Ik was vandaag even in fietsenwinkel, waar ze afraden een dergelijke afstand op een stadsfiets te fietsen. Maar ik heb het idee dat ze vooral uit waren op het verkopen van dure fietsen.

Wat denken jullie hier over? Fiets zonder versnellingen leidt tot minste energieverlies, maar zo'n fiets van bijna 20 kilo zal allicht iets zwaarder trappen.
pi_188573502
Ja net alsof je dat merkt dat je 0,07% harder moet trappen voor dezelfde snelheid :')
Gewoon een naafversnelling dus, bij derailleur moet je de ketting steeds poetsen zeker bij slecht weer.
pindazakje
pi_188573555
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Ja net alsof je dat merkt dat je 0,07% harder moet trappen voor dezelfde snelheid :')
Gewoon een naafversnelling dus, bij derailleur moet je de ketting steeds poetsen zeker bij slecht weer.
Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
pi_188573572
In mijn ervaring merk je een derailleur zeker wel, maar zeker zo belangrijk is het gewicht van de fiets en of alles lekker is afgesteld.

Waarom vraag je niet aan de winkel of je eens een uitgebreide testrit kan maken op twee fietsen? Dan merk je het vanzelf
pi_188573657
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:35 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het scheelt echt wel meer dan dat. Bovendien gaat naafversnelling vaak kapot lees ik, fiets zonder versnellingen is daardoor onderhoudsarmer en duurzamer.
Wat een flauwekul, ga er zelf eens mee fietsen met een Shimano Nexus naaf. Maar ja hoe minder erop zit hoe minder kapot gaan, geldt voor alles. Maar dit gaat om een fiets van amper 1000 euro die je afschrijft over 5 jaar of langer...
Dus kost je 200 euro per jaar, in het ergste geval tel je daar nog 50 euro bij op voor onderhoud.
Een auto kost al meer in een maand.

Maar als jij graag een fiets zonder versnellingen koopt voor een rit van 18km ook prima toch.
En jezelf elke dag vervloeken als je weer te zwaar tegen de wind intrapt en niet kunt schakelen, of te licht bij wind mee...
pindazakje
pi_188573680
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:43 schreef Hyaenidae het volgende:
En jezelf elke dag vervloeken als je weer te zwaar tegen de wind intrapt en niet kunt schakelen, of te licht bij wind mee...
Als het hard waait pak ik gewoon de auto. :@

quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:36 schreef Heph844 het volgende:
In mijn ervaring merk je een derailleur zeker wel, maar zeker zo belangrijk is het gewicht van de fiets en of alles lekker is afgesteld.

Waarom vraag je niet aan de winkel of je eens een uitgebreide testrit kan maken op twee fietsen? Dan merk je het vanzelf
Ze hadden mijn framemaat sowieso niet op voorraad, dus dat ging niet.
pi_188573705
Neem je ook gewoon een terugtraprem? Want handremmen moet je ook weleens afstellen, allemaal gedoe
pindazakje
  donderdag 22 augustus 2019 @ 16:55:21 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188573828
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_188573926
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
Die zijn er volgens mij niet voor fietsen zonder versnelling.

Daarbij lees ik dat deze nogal eens scheuren. Ze gebruiken voor niet-vakantie fietsen namelijk CDN-belts en die zijn veel minder solide dat die oude CDX-belts.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:10:10 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188574008
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:28 schreef Hamzoef het volgende:
Omdat ik wat meer aan mijn conditie wil doen, en een beter milieu bij je zelf begint, wil ik een nieuwe fiets kopen om geregeld met de fiets naar het werk te gaan.
Op en neer is dat in totaal 36,6 km.
Ik wil zeker niet elke dag op de fiets naar het werk, bij mooi weer 2 a 3 keer in de week, bij slecht weer niet.

Nu heb ik gelezen dat een naafversnelling tot meer verlies leidt dat een derailleur. Met een fiets met derailleur zit je echt vaak met zo'n smerige ketting die je moet onderhouden. Ik wil dus eigenlijk een fiets zonder versnellingen.

Ik was vandaag even in fietsenwinkel, waar ze afraden een dergelijke afstand op een stadsfiets te fietsen. Maar ik heb het idee dat ze vooral uit waren op het verkopen van dure fietsen.

Wat denken jullie hier over? Fiets zonder versnellingen leidt tot minste energieverlies, maar zo'n fiets van bijna 20 kilo zal allicht iets zwaarder trappen.
De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Huilen dan.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:11:15 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188574020
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:55 schreef kanovinnie het volgende:
Neem je wel een fiets met een aandrijfriem ipv ketting?
!!! DENK AAN DE EFFICIËNTIE :'( :'( :'(
Huilen dan.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:14:31 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188574049
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Red hook criterium? En hillclimbs in Engeland? Dan rijden ze fixed :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:14:47 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188574055
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:03 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Die zijn er volgens mij niet voor fietsen zonder versnelling.

Daarbij lees ik dat deze nogal eens scheuren. Ze gebruiken voor niet-vakantie fietsen namelijk CDN-belts en die zijn veel minder solide dat die oude CDX-belts.
:')
natuurlijk wel.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:16:23 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188574076
Conclusie: ga gewoon voor naafversnellingen. Nagenoeg geen omkijken naar en het verschil in efficiëntie (op rustig fietstempo zal het zo'n 5W schelen) maakt toch niet uit als je woon/werk fietst.
Huilen dan.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:16:31 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188574078
Dus je wilt een goede conditie.. nou koop de fiets met de meest vastzittende kogellagers die je kunt vinden en laat de helft van de lucht uit de banden lopen.. roestige slappe ketting is mooi meegenomen...

Moet jij opletten hoe goed je conditie gaat zijn..

Hier trouwens altijd 36km heen en weer naar school gefietst op allerlei brikken met, en zonder versnellingen
  donderdag 22 augustus 2019 @ 17:17:48 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188574099
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Red hook criterium? En hillclimbs in Engeland? Dan rijden ze fixed :P
Maar dat doen ze niet omdat ze daarmee sneller zijn :+
Huilen dan.
pi_188574586
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 16:45 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als het hard waait pak ik gewoon de auto. :@
Mijn tip zou zijn om voor een nog minder efficiënte oplossing te gaan: koop een elektrische fiets. Het waait in Nederland bijna altijd. Ook bij een elektrische fiets kom je in beweging. Het is vooral belangrijk om regelmatig te bewegen.
pi_188574651
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De cadans waarmee je trapt is van invloed op de efficiëntie waarmee jij kracht op de pedalen overbrengt, en het effect van een ongunstige cadans daarop is vele malen groter dan de verliezen die optreden bij een overbrenging met naafversnellingen of derailleur. Waarom denk je dat de profrenners ook allemaal met versnellingen rijden?
Die rijden met derailleur he. Daar is verschil niet zo groot, maar zoals gezegd wil ik dat qua onderhoud niet.
pi_188574661
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

:')
natuurlijk wel.
Kan je eens wat voorbeelden tonen? (budget, maximaal 1500 euro)
pi_188574688
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:53 schreef Benger het volgende:

[..]

Mijn tip zou zijn om voor een nog minder efficiënte oplossing te gaan: koop een elektrische fiets. Het waait in Nederland bijna altijd. Ook bij een elektrische fiets kom je in beweging. Het is vooral belangrijk om regelmatig te bewegen.
Interessante optie. Heb ik ook heel even overwogen, maar ik dacht dat dit voor je conditie vrij weinig deed, daarom heb ik deze optie vrij snel geschrapt. Ik denk dat een electrische fiets ook wel meer onderhoud vergt.
pi_188574767
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 18:02 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Interessante optie. Heb ik ook heel even overwogen, maar ik dacht dat dit voor je conditie vrij weinig deed, daarom heb ik deze optie vrij snel geschrapt. Ik denk dat een electrische fiets ook wel meer onderhoud vergt.
Je kunt met een elektrische fiets zo hard trappen als je zelf wilt. Je gaat bijna vanzelf harder fietsen naarmate je conditie beter wordt. Ik doe weinig onderhoud, maar een keer per jaar of zo moet er wel wat vervangen worden. Is eigenlijk verwaarloosbaar. Het is vooral bandenslijtage.
pi_188574824
Gewoon een naafversnelling nemen. Slijtage, ik heb een 2e handse fiets met 15.000 kilometer op de teller gekocht Nexus 7 versnellingen, heb er nu zelf 10.000 bijgefietst in 2 jaar en nog steeds geen problemen ermee. ^O^
  donderdag 22 augustus 2019 @ 18:14:34 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188574863
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2019 17:59 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Die rijden met derailleur he. Daar is verschil niet zo groot, maar zoals gezegd wil ik dat qua onderhoud niet.
Waarom reageer je alleen op de laatste zin van mijn post?

De rest van die reactie, samen met mijn 2e reactie, is veel relevanter.
Huilen dan.
  donderdag 22 augustus 2019 @ 18:25:41 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_188575024
Ik heb het even voor je uitgerekend: uitgaande van een extra vermogensverlies van 6W bij een vermogen van 80W scheelt je dat zo'n 400 meter per uur bij een snelheid van ongeveer 20km/h.
Huilen dan.
pi_188575085
Ik fiets ook dagelijks in totaal 30 km op een gewone stadsfiets zonder versnellingen. Gaat prima.
Met een racefiets zou eea natuurlijk wel een stukje sneller gaan.
En bedenk dat je kan gaan zweten en je collegas dat wellicht niet fijn vinden ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')