abonnement Unibet Coolblue
pi_188969640
Ik heb twee vragen!

#1: Weet iemand welke plant dit is? Ik zie nu dat de takken verhouten. Mijn app zegt een vlinderstruik, maar het blad lijkt me niet langwerpig en smal genoeg. Ik dacht zelf aan een vlier. Het zou me ook niet verbazen als het een boerenjasmijn is, want daar groeien er veel van op die plek. Het blad lijkt alleen wel anders te zijn.





#2: Ik heb een walnotenboompje geplant. Wat kan/moet ik doen om 'em te beschermen? Er kan een flinke wind staan.



En in de categorie spinnenwebben: ik kwam dit web vanochtend tegen. O+

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188969773
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 20:38 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Geen idee ik zal haar eens vragen. Deze zijn het.
Wauw, wat een plantenpracht. En je Rudbeckia is geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188969842
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:55 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Absoluut, maar nu onze tuin niet meer zoveel troep geeft maak ik me daar niet (meer) druk over.
En anders is er bij een ander altijd nog wel wat ruimte over.

Ik denk trouwens dat de overburen hem erin hebben gedaan.
Buurman is geestelijk niet al te sterk en zijn vrouw moet in de herfst ook alle blaadjes van de bomen knippen. Misschien dat deze mandevilla teveel bloemen verloor?!
Ik zal wel eens vragen als ik ze zie.
Misschien ben je de eerste plant tegengekomen die absolute duisternis nodig heeft om te gedijen. :+ Wat een mooi cadeau, zeg.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 16 september 2019 @ 15:10:03 #129
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188974158
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik dacht zelf aan een vlier.
Ja he Sambucus. En je boom tegen een bamboestok binden.
pi_188974284
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 15:10 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja he Sambucus. En je boom tegen een bamboestok binden.
Hij staat nu tegen een stok en ik moet maar even zien of dat houdt.

Ik hoop echt dat het een vlier is, want die wordt lekker hoog, bloeit mooi en kan goed in de gewenste vorm worden gebracht.





Het is precies wat ik op die plek nodig heb om het huis van de buren uit zicht te krijgen. En dan kan ik de zwarte els en de armzalige berk die er staan weghalen. Het huis van de buren was uit zicht door een boerenjasmijn die woekerde. Sinds ik er flink heb gesnoeid - en ik ben er nog lang niet klaar - is het er maar kaal.

Voor het beeld, vlnr: een zwarte els, boerenjasmijn, de veronderstelde vlier (laag), de armzalige berk, een hazelaar en het begin van een rij met hortensia's:



[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 16-09-2019 15:30:17 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189004548
Mooi Claudia die vlier!

Vandaag het blauwe tuinbankje afgebroken dat voor in dit topic al jaaaaren wordt gefotografeerd (we hoefden er alleen maar tegen te blazen en hij viel in elkaar ;( :D ) en ritueel weggebracht _O-
RIP!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_189005590
RIP.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:35 schreef Bluezz het volgende:
Mooi Claudia die vlier!

Vandaag het blauwe tuinbankje afgebroken dat voor in dit topic al jaaaaren wordt gefotografeerd (we hoefden er alleen maar tegen te blazen en hij viel in elkaar ;( :D ) en ritueel weggebracht _O-
RIP!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
RIP. :'(
  woensdag 18 september 2019 @ 18:07:39 #133
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_189009467
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:35 schreef Bluezz het volgende:
Mooi Claudia die vlier!

Vandaag het blauwe tuinbankje afgebroken dat voor in dit topic al jaaaaren wordt gefotografeerd (we hoefden er alleen maar tegen te blazen en hij viel in elkaar ;( :D ) en ritueel weggebracht _O-
RIP!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh noes! Nieuw bankje kopen en blauw schilderen! O+
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_189016959
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb twee vragen!

#1: Weet iemand welke plant dit is? Ik zie nu dat de takken verhouten. Mijn app zegt een vlinderstruik, maar het blad lijkt me niet langwerpig en smal genoeg. Ik dacht zelf aan een vlier. Het zou me ook niet verbazen als het een boerenjasmijn is, want daar groeien er veel van op die plek. Het blad lijkt alleen wel anders te zijn.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

#2: Ik heb een walnotenboompje geplant. Wat kan/moet ik doen om 'em te beschermen? Er kan een flinke wind staan.

[ afbeelding ]

En in de categorie spinnenwebben: ik kwam dit web vanochtend tegen. O+

[ afbeelding ]
Die walnoot kan je het beste in het begin aan twéé stokken vastbinden. Als 'ie zwiept in de wind komt 'ie niet goed vast te staan.

Heb je een vlier in de buurt waarvan je weet dat het een vlier is? Pluk een blaadje, wrijf het fijn, ruik eraan. Pluk een blaadje van je veronderstelde vlier, doe hetzelfde. Vlier heeft een onmiskenbare geur.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189017018
Ik liep gister nog een rondje door de tuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 19 september 2019 @ 08:52:21 #136
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_189017511
@sigme die paarse is een amarant. Die wordt na de bloei prachtig roestbruin, blijft echt heel lang mooi O+.

@Claudia, het zou kunnen dat die berk weer gaat opleven nu die woekerende jasmijn weg is. Hij lijkt me daar wat krapjes staan.

Mooie tuinen allemaal hoor O+.
KuikenGuppy
pi_189017748
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2019 08:52 schreef Burdie het volgende:
@:sigme die paarse is een amarant. Die wordt na de bloei prachtig roestbruin, blijft echt heel lang mooi O+.
Oh top! Dank ^O^.
Hij zit in een aantal bloemzaadpakketten, ook in het droogbloemenpakket. Dat klopt wel met jouw extra toevoeging :)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189018576
quote:
7s.gif Op donderdag 19 september 2019 07:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Die walnoot kan je het beste in het begin aan twéé stokken vastbinden. Als 'ie zwiept in de wind komt 'ie niet goed vast te staan.
Dan ga ik dat even doen! Het kan hier echt enorm hard waaien.

Ik heb trouwens de as van m'n vader onder de boom gestrooid. Al ruim 11 jaar stond een lelijke pot van het crematorium met zijn as op onze vliering tussen de koffers en jeugdherinneringen. Ik vond het zo'n verdrietig idee. Toen mijn vader plotseling overleed had ik er geen energie voor om na te denken over een plek om herinnerd te worden en daar voel ik me sindsdien al schuldig over. M'n vader hier een plek geven, onder een door mijzelf geplante boom, leek me troostrijk. De kinderen hebben het al over de 'opa Piet-boom'.

Ik weet nog wel dat je advies was om een jaar te wachten, maar we hebben gelukkig een reserveboom. :Y)

quote:
Heb je een vlier in de buurt waarvan je weet dat het een vlier is? Pluk een blaadje, wrijf het fijn, ruik eraan. Pluk een blaadje van je veronderstelde vlier, doe hetzelfde. Vlier heeft een onmiskenbare geur.
Helaas! Ik vraag het wel aan de buurman als hij terug is, want die weet veel. Hij zit trouwens momenteel in Spanje waar hij eenzelfde soort stuk grond heeft als jullie. Hij is er om zijn amandelteelt te oogsten. Ik heb al een paar zakken gekregen. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189018619
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 07:57 schreef sigme het volgende:
Ik liep gister nog een rondje door de tuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw, wat bloeit er een hoop!

Doe jij trouwens aan bemesten? Ik heb er, enigszins irrationeel, iets op tegen. Ik zou wel willen weten wat de zin en onzin ervan is. Zo heb ik helemaal achterin onze tuin een schraal stuk omdat er door de vorige bewoner ooit puin is gestort en dat is juist weer een aardige bodem voor bepaald soort planten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189018640
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dan ga ik dat even doen! Het kan hier echt enorm hard waaien.

Ik heb trouwens de as van m'n vader onder de boom gestrooid. Al ruim 11 jaar stond een lelijke pot van het crematorium met zijn as op onze vliering tussen de koffers en jeugdherinneringen. Ik vond het zo'n verdrietig idee. Toen mijn vader plotseling overleed had ik er geen energie voor om na te denken over een plek om herinnerd te worden en daar voel ik me sindsdien al schuldig over. M'n vader hier een plek geven, onder een door mijzelf geplante boom, leek me troostrijk. De kinderen hebben het al over de 'opa Piet-boom'.
Wat mooi :).
quote:
[..]

Helaas! Ik vraag het wel aan de buurman als hij terug is, want die weet veel. Hij zit trouwens momenteel in Spanje waar hij eenzelfde soort stuk grond heeft als jullie. Hij is er om zijn amandelteelt te oogsten. Ik heb al een paar zakken gekregen. O+
Ik kan er geen plaatjes van vinden, maar vliertakken zijn hol. Dus je kan ook even een verhout takje afsnijden, en dan het snijvlak bekijken.

Je zou trouwens eigenlijk lid moeten worden van de IVN. Ook ontzettend leuk voor kinderen! Kost ¤35 per jaar (hele gezin).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189018664
quote:
14s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wauw, wat bloeit er een hoop!

Doe jij trouwens aan bemesten? Ik heb er, enigszins irrationeel, iets op tegen.
Van de sierplanten in de volle grond worden de rozen bemest, de rest niet. Maar ik mulch wel veel, voornamelijk met herfstblad. Dat levert natuurlijk ook weer voeding op.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189018679
quote:
2s.gif Op donderdag 19 september 2019 10:28 schreef sigme het volgende:

Je zou trouwens eigenlijk lid moeten worden van de IVN. Ook ontzettend leuk voor kinderen! Kost ¤35 per jaar (hele gezin).
Ah, even bekijken!

In Amsterdam-Noord (en misschien ook wel in de rest van Amsterdam) bestaat er trouwens zoiets als schooltuinen. Wat briljant is dat. Zoon gaat er elke dinsdag naartoe en vindt het leuk terwijl hij eigenlijk niet zoveel met groen heeft. Het is meteen een aardige manier om kinderen wat meer groentes te laten eten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189020387
Heerlijk zoveel kleur nog sigme *O* O+

Ik heb even wat advies of tips van jullie nodig :D

Het is bijna vol op de plek van het bankje maar er moet nog iets bij. Tis natuurlijk nu de verkeerde tijd om er iets in te zetten denk ik, maar wat zou leuk zijn daar, tegen de schutting, meest vd dag in de volle zon..
ik denk aan een fruitstruikje/boompje maar het mag echt niet torenhoog worden.
pi_189020490
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:43 schreef Bluezz het volgende:
Heerlijk zoveel kleur nog sigme *O* O+

Ik heb even wat advies of tips van jullie nodig :D

Het is bijna vol op de plek van het bankje maar er moet nog iets bij. Tis natuurlijk nu de verkeerde tijd om er iets in te zetten denk ik, maar wat zou leuk zijn daar, tegen de schutting, meest vd dag in de volle zon..
ik denk aan een fruitstruikje/boompje maar het mag echt niet torenhoog worden.
Een laag stammige appelboom?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189020724
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Een laag stammige appelboom?
Daar dacht ik ook meteen aan. Alleen zijn dat niet per se de mooiste bomen. Als je niet om het fruit maalt, zou je ook een sierappel kunnen nemen.

Ik vind zelf het blad van een vijgenboom leuk en wil er daarom graag een in de tuin. Daar kun je ook een laagstamvariant van kopen:



En ik vind de Salix Integra Hakuro Nishiki geweldig: klein, makkelijk en heel lang heel mooi door de kleur van het uitlopende blad. Lekker vaak snoeien en dan blijft-ie mooi uitlopen:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189021447
Oh een vijg is een goed idee! Een laagstammige :Y
pi_189054960
2 van deze planten gekregen.
1tje op het balkontafeltje en 1tje in de volle grond (op de plek van het ;( bankje ;( ) :D
Die in de volle grond heeft het erg naar zijn zin *O*
pi_189056641
Uitstekend weer om 50m. tuinslang op te bergen.
Lege potten op te ruimen en plastic potten weg te doen.
Kan alleen geen witte potchrysanten vinden of moet naar tuincentrum.

Van die klusjes om tegen aan te hikken ( al 3 weken) en dan is het zó gepiept. o|O

Mss morgen verder om voortuin te kortwieken en tulpenbollen in de grond te doen.
Liggen al een jaar klaar van de kinderpostzegels in een doos. :D

)@Bloes: de plantjes doen mij aan romanesco denken.
pi_189056761
Ja maar dat is het niet.
Kaartje weggemieterd -O- g kende de Duitse naam nog uit zijn hoofd :o "Chinesische narrenkappe" :D

Orostachys iwarenge
Meteen in mijn tuinorgie gezet.
https://www.mijntuin.org/(...)ed-chinese-dunce-cap

Lekker van die klusjes he *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 8% gewijzigd door Blues op 21-09-2019 17:41:42 ]
pi_189056895
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 17:34 schreef Bluezz het volgende:
Ja maar dat is het niet.
Kaartje weggemieterd -O- g kende de Duitse naam nog uit zijn hoofd :o "Chinesische narrenkappe" :D

Orostachys iwarenge
Meteen in mijn tuinorgie gezet.
https://www.mijntuin.org/(...)ed-chinese-dunce-cap

Lekker van die klusjes he *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet ook nog mijn halve huid schilderen aan kozijnen... De zin is ook ver te zoeken.
I solemnly swear i'm up to no good
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')