abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_188445881
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo iedereen!

Ik heb een vriendin en die zit een beetje met een probleem.

Ze heeft zojuist haar 2e contract aangeboden gekregen (eerste contract was een 8 maanden contract)

Dit tweede contract is een 6 maanden contract. Ze heeft tijdens een gesprek aangegeven dat ze dat vreemd vindt en zich daarom zorgen maakt om haar baan.

Ze hebben toen glashard gezegd dat ze er inderdaad aan denken om haar na dit contract niet te verlengen omdat een collega haar niet mag.

Deze collega is een meid van 19 die dezelfde functie heeft als zijzelf (28), heeft niet gestudeerd voor de functie (die vriendin van mij wel) en ziet zichzelf als de leidinggevende van die vriendin van me, terwijl ze dat officieel niet is. Die vriendin van me heeft dus af en toe tegengas gegeven omdat haar collega dingen zegt die gewoon niet klopte.

Nu mag dat meisje van 19 haar niet meer en willen ze haar contract hierna dus niet meer verlengen.

Is dit berhaupt mogelijk? Als ze haar functie gewoon goed uitvoert kunnen ze haar toch niet zomaar dumpen?
pi_188445928
Wanneer haar tweede contracttermijn voorbij is, dan zijn er over en weer geen verplichtingen meer tussen werkgever en-nemer (uitzonderingen daargelaten). De werkgever is dus niet verplicht om een derde contract te geven. Dat is uiteraard wel zuur als ze haar werk verder naar tevredenheid uitvoert, maar helaas is het niet anders.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 17:31:38 #3
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_188445944
Tuurlijk kunnen ze na die 6 maanden besluiten om niet te verlengen, dat is precies de reden waarom ze geen onbepaalde tijd contract geven
  woensdag 14 augustus 2019 @ 17:59:43 #4
359105 Pleun2011
The human spirit glows from th
pi_188446285
Als ze dit nu al zeggen tegen je vriendin dan ze beter zsm om zich heen gaan kijken. Vreemde situatie en als het allemaal klopt zou ik er niet eens willen werken.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 18:01:12 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_188446308
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 17:31 schreef Sheffield het volgende:
Tuurlijk kunnen ze na die 6 maanden besluiten om niet te verlengen, dat is precies de reden waarom ze geen onbepaalde tijd contract geven
Precies dat. Plus dat ze ook wel zien dat er spanningen ontstaan in het team en dat moet je sowieso niet willen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  woensdag 14 augustus 2019 @ 18:22:14 #6
221644 timmmmm
Cremeren moet weer leuk worden
pi_188446742
Dat kan zomaar omdat een werkgever geen enkele verplichting heeft om een contract te verlengen.

Het is ook volkomen te verklaren als jouw vriendin voor een negatieve werksfeer zorgt. Uit jouw verhaal blijkt uit alles dat jouw vriendin die nieuwe collega niet kan luchten of zien en dat ook niet onder stoelen of banken steekt ofwel 'tegengas geeft'.

Als haar werkgever concludeert dat zij daarmee een negatieve werksfeer creert, lijkt het me niet meer dan logisch haar aan te sporen dat te veranderen of het storende element te verwijderen.
Kan je een beetje leuk schrijven? Waarom niet voor FOK! Mail even naar frontpage@fok.nl
  woensdag 14 augustus 2019 @ 18:36:54 #7
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_188446940
Raar verhaal. Maar dat je vriendin 28 is en gestudeerd heeft maakt haar niet perse competenter dan dat meisje van 19. En misschien is dat meisje niet de enige die niet met jouw vriendin overweg kan?

Vermeld je standaard de leeftijd als je je vriendin ergens voorstelt?

[ Bericht 4% gewijzigd door borbit op 14-08-2019 18:43:01 ]
pi_188447073
Ja dat mag, zonder opgaaf van reden ook.
.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 18:58:49 #9
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_188447266
Ik zou vooral een contract van zes maanden niet accepteren.
  woensdag 14 augustus 2019 @ 19:00:24 #10
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_188447291
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 18:58 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ik zou vooral een contract van zes maanden niet accepteren.
Tja,dan heeft ze niks denk ik.
Ik zou iig niet die 6 maanden gaan afwachten, maar nu direct gaan zoeken
  woensdag 14 augustus 2019 @ 19:04:41 #11
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_188447348
Indien ze het geld niet kan missen wel contract aanvaarden mar wel zorgen dat ze dat tussentijds kan opzeggen. En dan als een razende op zoek naar wat anders.
Kan ze de inkomsten wel missen, dan contract niet aanvaarden.
klerkje
  woensdag 14 augustus 2019 @ 20:04:20 #12
322611 Dieter_Dengler
Duits-Oostenrijkse Amerikaan
pi_188448342
Ze wordt dus niet ontslagen, maar krijgt geen nieuw contract aangeboden. Dat is wat anders.
  Moderator woensdag 14 augustus 2019 @ 20:26:38 #13
9859 crew  Karina
Woman
pi_188448794
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 17:27 schreef Gutanoth het volgende:
Ze hebben toen glashard gezegd dat ze er inderdaad aan denken om haar na dit contract niet te verlengen omdat een collega haar niet mag.
Lekker goed voor de sfeer omdat erbij te vertellen :')
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_188450588
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 18:22 schreef timmmmm het volgende:
Dat kan zomaar omdat een werkgever geen enkele verplichting heeft om een contract te verlengen.

Het is ook volkomen te verklaren als jouw vriendin voor een negatieve werksfeer zorgt. Uit jouw verhaal blijkt uit alles dat jouw vriendin die nieuwe collega niet kan luchten of zien en dat ook niet onder stoelen of banken steekt ofwel 'tegengas geeft'.

Als haar werkgever concludeert dat zij daarmee een negatieve werksfeer creert, lijkt het me niet meer dan logisch haar aan te sporen dat te veranderen of het storende element te verwijderen.
Die vriendin van me is juist de nieuwe, heeft opleidingen afgerond in haar vakgebied, de 18 jarige collega zit er al een jaar of twee en heeft de functie alleen gekregen omdat ze vriendjes was met een of andere hogerop. Zonder verstand van zaken loopt ze mijn vriendin rond te bazen over dingen waar ze geen verstand van heeft
pi_188450762
Helaas. Werkgever hoeft niks. Als de baas toevallig met het verkeerde been uit bed is gestapt en je contract niet verlengd? Gewoon vette pech. :/
pi_188450764
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:40 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Die vriendin van me is juist de nieuwe, heeft opleidingen afgerond in haar vakgebied, de 18 jarige collega zit er al een jaar of twee en heeft de functie alleen gekregen omdat ze vriendjes was met een of andere hogerop. Zonder verstand van zaken loopt ze mijn vriendin rond te bazen over dingen waar ze geen verstand van heeft
Vriendjespolitiek ga je nooit winnen, al functioneren ze voor geen meter, vergeet het maar.

Dus, 6 maanden accepteren en opzoek naar iets anders.

Werkgever heeft na deze 6 maanden geen enkele verplichting om te verlengen. Verder zou ik bij je vriendin afvragen of ze daar nog wel wil werken..
  woensdag 14 augustus 2019 @ 21:51:13 #17
221644 timmmmm
pi_188450813
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:40 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Volgens jouw vriendin. Volgens de baas is je vriendin degene die de storende factor is, anders had dit niet aan de orde geweest.

Volgens jouw vriendin, als ik jouw OP zo lees en wat ze er dus over tegen jou zegt, is die collega die daar al langer is en dus meer krediet heeft a) een snotneus, b) heeft ze geen idee waar ze mee bezig is c) kan je vriendin het niet hebben dat ze boven haar staat in de pikorde en d) laat ze dat ook merken

Als je zo negatief denkt over een collega en dat ook laat blijken door tegen de stroom in te gaan, is een slechte werksfeer niet heel verwonderlijk en dan pleurt degene die dat veroorzaakt (aka de nieuwe) eruit. Zo gaat dat nu eenmaal
Kan je een beetje leuk schrijven? Waarom niet voor FOK! Mail even naar frontpage@fok.nl
pi_188450929
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:51 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Volgens jouw vriendin. Volgens de baas is je vriendin degene die de storende factor is, anders had dit niet aan de orde geweest.

Volgens jouw vriendin, als ik jouw OP zo lees en wat ze er dus over tegen jou zegt, is die collega die daar al langer is en dus meer krediet heeft a) een snotneus, b) heeft ze geen idee waar ze mee bezig is c) kan je vriendin het niet hebben dat ze boven haar staat in de pikorde en d) laat ze dat ook merken

Als je zo negatief denkt over een collega en dat ook laat blijken door tegen de stroom in te gaan, is een slechte werksfeer niet heel verwonderlijk en dan pleurt degene die dat veroorzaakt (aka de nieuwe) eruit. Zo gaat dat nu eenmaal
Ik heb haar collega's meerdere keren ontmoet, in haar groep kan ze het namelijk met heel veel collega's goed vinden, allemaal hebben ze een hekel aan haar, maar mijn vriendin is de enige die met haar direct moet werken.

Ik ben ook een relevant detail vergeten. Het is een ongelooflijk christelijk bedrijf en de 18 jarige meid is de enige die ook naar de kerk gaat zoals de leiding :')
pi_188451048
Bedankt iedereen in ieder geval voor de respons, ik begrijp dat ze beter alvast wat anders kan zoeken
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:07:38 #20
221644 timmmmm
pi_188451188
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:02 schreef Gutanoth het volgende:
Bedankt iedereen in ieder geval voor de respons, ik begrijp dat ze beter alvast wat anders kan zoeken
Als ze het leuk vindt om daar te werken, kan ze beter gewoon geen problemen maken denk ik? Als je een volwassen vrouw bent is het toch niet zo veel gevraagd gewoon een beetje vriendelijk te doen tegen je collega's, of je ze aardig vindt of niet?
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:10:04 #21
221644 timmmmm
pi_188451256
Het is niet dat haar gezegd is dat na een half jaar haar contract niet verlengd wordt. Haar is gezegd, je mag blijven. Dan hebben ze er vertrouwen en maar moet ze hier gewoon aan werken
pi_188451744
quote:
9s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:07 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Als ze het leuk vindt om daar te werken, kan ze beter gewoon geen problemen maken denk ik? Als je een volwassen vrouw bent is het toch niet zo veel gevraagd gewoon een beetje vriendelijk te doen tegen je collega's, of je ze aardig vindt of niet?
Je moet je voorstellen dat jij 4 jaar gestudeerd hebt om soep-eter te worden, je weet alles van soepen en je gaat bij een soep restaurant werken. Daar krijg je dezelfde functie als een 18 jarige die de functie alleen heeft omdat ze naar dezelfde kerk gaat als de chef kok.

Jij gaat daar tomatensoep proeven en tijdens je werk zegt je collega tegen je: "je moet een vork gebruiken om die soep te proeven"

Jij bent het daar uiteraard niet mee eens en legt haar uit waarom. Collega is hier niet van gediend en zoals het een echte puber betaamt ben je ineens een bitch.

De wereld is een rare plek, maar ik hoopte dat een werknemer beschermd was door een of andere wetgeving tegen dit soort rare fratsen
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:38:00 #23
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_188451781
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:35 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Je moet je voorstellen dat jij 4 jaar gestudeerd hebt om soep-eter te worden, je weet alles van soepen en je gaat bij een soep restaurant werken. Daar krijg je dezelfde functie als een 18 jarige die de functie alleen heeft omdat ze naar dezelfde kerk gaat als de chef kok.

Jij gaat daar tomatensoep proeven en tijdens je werk zegt je collega tegen je: "je moet een vork gebruiken om die soep te proeven"

Jij bent het daar uiteraard niet mee eens en legt haar uit waarom. Collega is hier niet van gediend en zoals het een echte puber betaamt ben je ineens een bitch.

De wereld is een rare plek, maar ik hoopte dat een werknemer beschermd was door een of andere wetgeving tegen dit soort rare fratsen
Welkom in het bedrijfsleven
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:54:33 #24
152789 karr-1
pi_188452087
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 21:57 schreef Gutanoth het volgende:
Ik ben ook een relevant detail vergeten. Het is een ongelooflijk christelijk bedrijf en de 18 jarige meid is de enige die ook naar de kerk gaat zoals de leiding :')
Hoe is dit relevant dan? Of gaan we nu allerlei redenen verzinnen waarom iemand voorgetrokken zou worden? Hebben we het hier over volwassen mensen of over kleuters?
  woensdag 14 augustus 2019 @ 22:55:32 #25
152789 karr-1
pi_188452097
quote:
99s.gif Op woensdag 14 augustus 2019 22:35 schreef Gutanoth het volgende:

[..]

Je mag het er best niet mee eens zijn, zolang je daar niets over te zeggen hebt zal je het ermee moeten doen.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')