abonnement Unibet Coolblue
pi_188486499
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar hangt het allemaal vanaf, maar laten we niet doen alsof er niet gespeeld kan worden als er nog geen dak op zit.
[..]

Hoezo behoort dat niet in Nederland te kunnen gebeuren? Geeft onze geografische locatie veilige gebouwen?

We worden al twee decennia bestuurd als een bananenrepubliek door bestuurders van het niveau bananenrepubliek, zowel qua integriteit als kundigheid. We hadden goed bouwtoezicht, nu wordt veiligheid aan de markt overgelaten, er gaat echt nog wel meer instorten.
Wat een gigantische hoop onzin zeg. Ga je eens verdiepen in het bouwproces.
pi_188486679
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Verzekering toch? Het had gestormd...

Gederfde inkomsten, ja, dat geld zie je niet meer terug.
Het hele stadion moet onderzocht worden, wat denk je wat dat gaat kosten? Dit gaat allang niet meer over het dak alleen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_188487843
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:40:01 #154
357044 Budapestenaar
pi_188487893
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 23:18 schreef skrn het volgende:

[..]

Verzekering toch? Het had gestormd...

Gederfde inkomsten, ja, dat geld zie je niet meer terug.
Die verzekering keert niet uit als het gebouw ondeugdelijk is.
pi_188488816
quote:
Goeie genade wat een zooitje kwakzalvers, geen wonder ook dat ze stuk voor stuk allemaal failliet zijn.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_188488856
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 08:40 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Die verzekering keert niet uit als het gebouw ondeugdelijk is.
Ja maar volgens nu gewoon wel volgens de norm? Hoe kon AZ dit weten? Laat me lastig hoor. Ik zou gewoon proberen die claim in te dienen, het had namelijk wel gestormd.
pi_188488966
quote:
De brug werd verkeerd om tussen de beide landdelen geplaatst.
Haha, classic.
pi_188488972
Over het geld zou ik me niet te druk maken nu. Een Eredivisie-club is het meest beeldbepalende kenmerk van een stad. Ook nog eens het meest verbindende.
De gebruikelijke constructie is dat de gemeente een nieuw dak er op legt wat AZ vervolgens huurt of least. Enkele jaren later vind de gemeenteraad dat het jaarlijks onderhoud van het dak te duur wordt en mag AZ het dak kopen voor 1 euro.
Wie dit leest is gek
pi_188489004
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 10:54 schreef Nieuwschierig het volgende:
Over het geld zou ik me niet te druk maken nu. Een Eredivisie-club is het meest beeldbepalende kenmerk van een stad. Ook nog eens het meest verbindende.
De gebruikelijke constructie is dat de gemeente een nieuw dak er op legt wat AZ vervolgens huurt of least. Enkele jaren later vind de gemeenteraad dat het jaarlijks onderhoud van het dak te duur wordt en mag AZ het dak kopen voor 1 euro.
Het gaat allang niet meer over het dak alleen, de hele constructie gaat onder de loep. Worst case scenario moet het hele stadion plat.

https://www.ad.nl/binnenl(...)az-stadion~aebd9334/
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_188489106
Nou helemaal plat lijkt me onwaarschijnlijk, de constructie is gevallen waar de uitkraging het grootst is. Een deel kan ok zijn, de zwakke plekken kunnen verstevigd worden. Alleen dat kost wel even tijd.
pi_188490479
Ik vraag me af of dit wel een breuk is. Of is dit helemaal niet gelast?

Het lijkt net alsof er alleen op de hoeken een las van 1,5 cm zit Daar zie je nog iets van een lasrups liggen.

Verder, als het ooit geschilderd zou zijn na de oplevering dan zouden de bout die daar rechtsboven zit ook vol verf hebben gezeten maat er is nooit een kwast in de buurt geweest.
Wie dit leest is gek
  Spellchecker zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:23:31 #162
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188490509
Onderaannemers AZ-stadion eerder betrokken bij ingestorte parkeergarage
quote:
Bij de bouw van het dak van het AZ-stadion in Alkmaar waren dezelfde onderaannemers betrokken als bij de bouw van een parkeergarage in Wormerveer, die vorig jaar deels instortte. Dat meldt NH Nieuws. De constructeur die de sterkte van de lasverbindingen berekende en de onderaannemer die het laswerk uitvoerde, zouden in beide gevallen dezelfde zijn geweest.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid meldde gisteren dat het dak van het AZ-stadion is ingestort door falende lasverbindingen. Ook zijn er in het dak nog twee breuken en verdachte plekken gevonden. In het tussenrapport van de onderzoeksraad staat dat de plekken en breuken verspreid door het stadion zijn gevonden.

Uit onderzoek van NH Nieuws blijkt dat Ingenieursgroep Romkes B.V. verantwoordelijk was voor de berekening van de sterkte van de lasverbindingen bij het AZ-stadion en de garage in Wormerveer. Het laswerk werd in beide gevallen gedaan door Jan de Roos Montage B.V., dat inmiddels failliet is. Romkes B.V. was vrijdagavond niet bereikbaar voor een reactie.

'Dunne lasnaden in Wormerveer'
NH Nieuws meldt dat er bij de parkeergarage in Wormerveer fouten zijn gemaakt in de berekening van de lasverbindingen. Ingenieursgroep Romkes zou destijds een standaarddikte van de lasnaad hebben aangehouden, terwijl een zwaardere bevestiging nodig was. Daarna zou staalmonteur Jan de Roos Montage de verbinding ook nog dun hebben uitgevoerd, waardoor de draagkracht nog slechter werd.

Ook bij een instorting in Wateringen, in Zuid-Holland, duiken de namen van beide partijen op, meldt NH Nieuws. Bij dat incident, op oudjaarsdag 2005, stortte het dak van een bouwmarkt in.
pi_188491841
Begint op sabotage te lijken.
pi_188491941
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 15:32 schreef Loekie1 het volgende:
Begint op sabotage te lijken.
Heb je deze troll ook weer
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:37:13 #165
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188493445
Onderaannemers AZ-stadion blunderden al vaker :D

Onderaannemers die betrokken waren bij de bezweken dakconstructie van het AZ-stadion gingen in het verleden al vaker in de fout. Zo was een deel van hen ook betrokken bij de bouw van de parkeergarage in Wormerveer, die vorig jaar september instortte. ‘Van al het rekenwerk dat ik doe zal 99 procent in orde zijn', reageert een van hen.

De aannemers waren ook verantwoordelijk voor het dak van de Hornbach-bouwmarkt in het Zuid-Hollandse Wateringen, dat op oudjaarsdag 2005 deels instortte. Hier begaf een van de lasverbindingen het, net als bij het stadion en de parkeergarage. ‘Meerdere slechte lasnaden’ moesten in Wateringen worden versterkt.

De Friese onderaannemers, Romkes B.V. uit Sint Nicolaasga en Jan de Roos B.V. en Hardstaal B.V. (beide uit Lemmer en beide nu failliet) werkten in het verleden vaak samen met het inmiddels ook al failliete bouwbedrijf Midreth. Zo waren ze begin deze eeuw ook betrokken bij de grootscheepse verbouwing van Stadion Galgenwaard, de thuishaven van FC Utrecht.

Verder duiken de namen van Romkes en De Roos ook op bij een blunder bij het in gebruik nemen van een fietsersbrug in Apeldoorn, in 2000. De brug werd verkeerd om tussen de beide landdelen geplaatst, een fout die overigens snel kon worden hersteld. Romkes werd door Midreth bovendien van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgehaald na twijfel over berekeningen van een constructie.

Een parkeergarage in Wormerveer stortte vorig jaar september deels in.

Johan Romkes
De parkeergarage boven een supermarkt in het Noord-Hollandse dorp stortte vorig jaar gedeeltelijk in. Als door een wonder vielen daarbij geen slachtoffers. Onderzoek wees uit dat de garage instortte nadat de lasverbindingen van de stalen ligger die de uitrit ondersteunde, bezweken. Ook het dak van het AFAS Stadion van AZ stortte in door 'falende lasverbindingen’, concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid gisteren na een eerste onderzoek.

De bouwers werden tijdens de bouw van de parkeergarage in Wormerveer door bouwtoezicht een aantal keer ‘teruggefloten’ over de staalconstructie. In 2010 zorgde ‘gestuntel van de staalmonteur’ zelfs tot een volledige bouwstop.

Romkes B.V., werd in 2009 ook van de bouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgehaald. De berekeningen van de staalconstructie van de ‘badkuip’ (het gedeelte onder de grond) van de prestigieuze nieuwbouw van het museum riepen zoveel vragen op, dat Romkes door hoofdaannemer Midreth van het project af werd gehaald. Schadepost: 3,5 miljoen euro, blijkt uit het eindrapport van de evaluatiecommissie die het bouwproces van het museum onderzocht.

Zwartepiet
Simon Romkes zegt in een reactie tegenover deze website dat het onterecht is dat zijn bedrijf nu de zwartepiet toegespeeld krijgt. ,,Als je een staalbedrijf de opdracht geeft iets te lassen en ze kunnen dat niet maken, dan moeten ze mij bellen en dat vertellen. Maar als ze dat niet doen, wat kan ik daar dan nog aan doen? We zouden dat misschien moeten controleren, maar daar heb je de middelen ook niet altijd voor.” Maar, stelt Romkes. ,,Het zijn steeds lasfouten geweest, in al die onderzoeken ben ik nooit veroordeeld.”

Of de Friese constructeur niet geschrokken is van de opeenstapeling van incidenten? ,,Tja. Moet je luisteren: ik doe dit al 35 jaar. Dan kan het niet zo zijn, dat er niet eens wat misgaat. Van al het rekenwerk dat ik doe zal 99 procent in orde zijn. Dat mensen nu ineens allerlei verbanden gaan leggen, dat snap ik wel. Maar je moet eerst de feiten kennen voor je conclusies trekt.”

‘Gebouwd conform afspraken’
Oud-eigenaar Joop Leliveld van Midreth, dat in 2011 ter ziele ging, zegt in een reactie dat alles destijds ‘gebouwd is conform afspraken’. ,,Ik wil de schuld niet aan anderen geven, maar volgens mij hebben wij niks fout gedaan. Bij het stadion is alles gegaan volgens de voorschriften. Alle tekeningen en berekeningen zijn voorgelegd aan de gemeente Alkmaar.” Over de foute lasverbindingen: ,,Dat staat allemaal onder toezicht, je gaat er vanuit dat zoiets gecontroleerd wordt als het uit de fabriek komt.”

Jan de Roos, eigenaar van het inmiddels ook failliete montagebedrijf uit Lemmer, wenste gisteren niet te reageren op vragen van deze website. De eigenaar van het eveneens bankroete bedrijf Hardstaal B.V., die de lasverbindingen voor zowel het AZ-stadion als de Hornbach in Wateringen (maar niet die in Wormerveer) zou hebben gemaakt, is vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.

FC Utrecht
Leliveld, die met Midreth naast het stadion van AZ ook dat van FC Utrecht bouwde, verklaarde eerder deze week dat ‘over Utrecht niemand zich zorgen hoeft te maken’. ,,In Alkmaar staat een gesloten stadion, in de Galgenwaard zijn de tribunes allemaal open, daar kan de wind eruit", zei Leliveld.

Desondanks kondigde de gemeente Utrecht aan het dak van het stadion van de FC aan een optische inspectie te onderwerpen.

https://www.ad.nl/binnenl(...)n-al-vaker~a6bae9ff/

Goed bezig weer :') :|W
  zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:08:24 #166
55835 ZaZoe
The spice of life
pi_188494564
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 13:19 schreef Nieuwschierig het volgende:
Ik vraag me af of dit wel een breuk is. Of is dit helemaal niet gelast?
[ afbeelding ]
Het lijkt net alsof er alleen op de hoeken een las van 1,5 cm zit Daar zie je nog iets van een lasrups liggen.

Verder, als het ooit geschilderd zou zijn na de oplevering dan zouden de bout die daar rechtsboven zit ook vol verf hebben gezeten maat er is nooit een kwast in de buurt geweest.
Dat dacht ik dus ook. Vergeten te lassen daar lijkt wel.
Deze kan trouwens wel aan de andere zijde gelast zijn, maar dan is het in ieder geval geen goede doorlas geworden. De koker sluit daar tegen de open zijde van de HEA balk aan.
Vreemde verbinding trouwens.
Dit lijkt ook een verbinding te zijn van een vakwerkligger. daar zitten vaak flinke trek en drukkrachten in.

Bouten schilderen bij oplevering gebeurt zelden, deze zijn bij staalconstructies elektrolytisch of thermisch verzinkt, de thermisch verzinkte bouten roesten niet.



Deel van de overkapping, getekend met strucad zo te zien

[ Bericht 1% gewijzigd door ZaZoe op 17-08-2019 19:30:48 ]
Een pond moed is meer waard dan een ton geluk
pi_188497140
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 19:08 schreef ZaZoe het volgende:
Bouten schilderen bij oplevering gebeurt zelden, deze zijn bij staalconstructies elektrolytisch of thermisch verzinkt, de thermisch verzinkte bouten roesten niet.

Nee, maar na de oplevering in 2006 is het nooit meer geschilderd.Want dan waren de bouten wel meegeschilderd.
Terwijl ook op de Feyenoord-foto uit 2014 roestvorming en scheuren te zien zijn.
Bovendien, ook een schilder zal meteen zien wanneer er her en der scheuren in het metaal zitten.
Wie dit leest is gek
pi_188498993
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 19:54 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar als het schijnbaar zo obvious is, waarom is dat niet met bouwinspecties aan het licht gekomen of bij kwaliteitscontroles van de bouwers zelf?
Normaal wordt er door 3 partijen toezicht gehouden: het bevoegd gezag, de aannemer en de opdrachtgever.

Waarschijnlijk heeft de Gemeente Alkmaar als bevoegd gezag zelf toezicht gehouden. Zou zomaar kunnen dat daar niet onvoldoende praktische kennis over dit soort constructies aanwezig is om bij een inspectie ter plaatse op vreemde detais te triggeren. Hoeveel complexe stalen constructies staan er in Alkmaar en omstreken? Wellicht een paar beweegbare bruggen. Een buitendienstinspecteur die verder alleen ervaringen met woningbouw en bedrijfshallen heeft, ziet wellicht niets geks.

In principe moet de bouwer zelf ook toezicht houden, maar van een (generalistische) hoofduitvoerder kun je niet verwachten dat hij elk detail van een constructie kan doorgronden. Vaak wordt daarom de hoofdconstructeur erbij gehaald om toezicht te houden. Maar over die hoofdconstructeur gaan nu dus al dubieuze verhalen rond.

En de opdrachtgever? Die zal waarschijnlijk vooral gekeken hebben of de beloofde zitplaatsen er zijn, er voldoende outlets om commercie te verkopen en of het geheel mooi genoeg uitziet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 18 augustus 2019 @ 00:24:10 #169
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188499218
Race2Roof

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2019 16:08 schreef Weltschmerz het volgende:
....
Het is geen zaalvoetbalclub. Ik zou zeggen het dak demonteren en het publiek ouderwets in weer en wind laten ziten, en dan in de zomerstop een nieuw dak monteren.
En dan weer het ouderwetse gevoel van voetbal beleven... vooral staand met regen terwijl je nog's je kraag omhoog trekt om te voorkomen dat het water in je pijpen sijpelt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_188500577
quote:
14s.gif Op zondag 18 augustus 2019 00:24 schreef Vallon het volgende:
Race2Roof
[..]

En dan weer het ouderwetse gevoel van voetbal beleven... vooral staand met regen terwijl je nog's je kraag omhoog trekt om te voorkomen dat het water in je pijpen sijpelt.
Mooi beeld.
pi_188500973
Interview met de hoofdconstructeur:
Kent u vergelijkbare voorbeelden?

„Ik zie een parallel met de parkeergarage in Wormerveer. Die stortte vorig jaar in. Uit onderzoek bleek dat aan het uiteinde van een stalen balk lassen ontbraken. Dat was ofwel een fout in de detail-engineering ofwel een fout tijdens het leggen van de balk. Hoe dan ook: kleine oorzaak, groot gevolg.”

https://www.nrc.nl/nieuws(...)aangedraaid-a3969717

Hebben ze die niet-lasser al opgeduikeld? Was dat dezelfde als bij het AZ-stadion?
Doet me denken aan iemand die zegt blaadjes te zullen bezorgen maar ze in de bosjes dumpt.
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 18 augustus 2019 @ 09:12:20 #172
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_188501025
quote:
1s.gif Op zondag 18 augustus 2019 00:01 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Normaal wordt er door 3 partijen toezicht gehouden: het bevoegd gezag, de aannemer en de opdrachtgever.

Waarschijnlijk heeft de Gemeente Alkmaar als bevoegd gezag zelf toezicht gehouden. Zou zomaar kunnen dat daar niet onvoldoende praktische kennis over dit soort constructies aanwezig is om bij een inspectie ter plaatse op vreemde detais te triggeren. Hoeveel complexe stalen constructies staan er in Alkmaar en omstreken? Wellicht een paar beweegbare bruggen. Een buitendienstinspecteur die verder alleen ervaringen met woningbouw en bedrijfshallen heeft, ziet wellicht niets geks.

In principe moet de bouwer zelf ook toezicht houden, maar van een (generalistische) hoofduitvoerder kun je niet verwachten dat hij elk detail van een constructie kan doorgronden. Vaak wordt daarom de hoofdconstructeur erbij gehaald om toezicht te houden. Maar over die hoofdconstructeur gaan nu dus al dubieuze verhalen rond.

En de opdrachtgever? Die zal waarschijnlijk vooral gekeken hebben of de beloofde zitplaatsen er zijn, er voldoende outlets om commercie te verkopen en of het geheel mooi genoeg uitziet.
Met beweegbare bruggen gaat het ook niet echt goed in Alkmaar :P

quote:
ALKMAAR - Hij kostte al drie miljoen euro om te bouwen maar nu moet er nog eens ruim acht ton extra worden neergeteld om de Victoriebrug in Alkmaar weer naar behoren te laten functioneren. De oevers van de brug zijn namelijk instabiel en daar moet iets aan gedaan worden.
quote:
Maar hoe kan het dat de Victoriebrug gebouwd is zonder dat even gecontroleerd is of de oevers ook stevig genoeg zijn? Al eerder stelden de provincie Noord-Holland en zelfs oud-ambtenaren dat bij de aanleg geadviseerd is om de oevers te verstevigen. Maar hier is door de gemeente nooit naar gehandeld.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)victoriebrug-alkmaar
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_188502873
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2019 15:32 schreef Loekie1 het volgende:
Begint op sabotage te lijken.
Daar lijkt in sommige gevallen inderdaad sprake van te zijn geweest of in ieder geval ongemotiveerd broddelwerk, hetgeen er dicht bij staat.

quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 09:06 schreef Loekie1 het volgende:
Interview met de hoofdconstructeur:
Kent u vergelijkbare voorbeelden?

„Ik zie een parallel met de parkeergarage in Wormerveer. Die stortte vorig jaar in. Uit onderzoek bleek dat aan het uiteinde van een stalen balk lassen ontbraken. Dat was ofwel een fout in de detail-engineering ofwel een fout tijdens het leggen van de balk. Hoe dan ook: kleine oorzaak, groot gevolg.”


Hebben ze die niet-lasser al opgeduikeld? Was dat dezelfde als bij het AZ-stadion?
Doet me denken aan iemand die zegt blaadjes te zullen bezorgen maar ze in de bosjes dumpt.
Klopt en dat is een groot probleem voor veel metaalbedrijven. Door het tekort aan vakmensen zoals lassers nemen ze iedereen aan, met alle gevolgen van dien.

Een directeur, die ik ken, van een metaalbedrijf vertelde mij dat er op de werkvloer soms zulke gedragsgestoorde types rondlopen, die bijna zijn hele bedrijf te gronde hadden gericht. Het UWV stuurde een ongemotiveerde Marokkaanse hangjongen, die totaal geen motivatie had om in die sector te werken. Naast miljoenenschade aan een dure CNC machine en het bouwdeel ,dat bewerkt werd, heeft deze ongeluks-werknemer ook doelbewust lopen knoeien bij het lassen. Daardoor is bij opdrachtgevers veel ellende aangericht.

Verschrikkelijke toestand. Zo'n medewerker wil je nog niet eens gratis, of met geld toe van het UWV, in dienst nemen.

Het is niet alleen een probleem bij laswerk maar in de hele bouw: Een groot gebrek aan vakmensen. Met allemaal levensgevaarlijke mankementen aan gebouwen:
"In Haags Horrordepartement barsten nu ook de ramen."( ministerie van Buitenlandse Zaken en
Infrastructuur en Waterstaat)
Bron
https://www.volkskrant.nl(...)k-de-ramen~b7dfc910/

Leuk als je daar op bezoek bij de minister komt en je krijgt dan zo'n glasplaat op je kop. Heel eng

[ Bericht 6% gewijzigd door paulgo op 18-08-2019 12:02:09 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_188503058
Ook de controle op bouwplaatsen door de overheid schiet te kort. Dat zei Wico Ankersmit, directeur van de Vereniging Bouw- & Woningtoezicht Nederland in de Nieuwsuur uitzending:

Bron:nos.nl/nieuwsuur/artikel/(...)ler-gaan-bouwen.html

Hij vraagt zich af of het bouwtoezicht wel voldoende is. "Wij controleren de bouw steekproefsgewijs. Ik denk dat de helft van de bouwfouten niet gezien wordt. Lassen die in de fabriek niet goed zijn gezet, zoals bij AZ is gebeurd, had het toezicht nooit geconstateerd tijdens de bouw van het stadion.
Er zit een onderliggend probleem in de huidige manier van aanbesteden, meent Ankersmit. "Opdrachtgevers gaan voor de goedkoopste partij. Die partij zal nooit extra kwaliteit in het ontwerp opnemen, want dan wordt die duurder dan de concurrent."

Ook bij de Nederlandse voedsel en waren Authoritiet (NVWA) zie je dat jarenlang controlemedewerkers zijn wegbezuinigd, maar tegelijk het aantal taken verveelvoudigd is. Voedselveiligheid milieu handhaving rookverbod.) Conclusie veel wet en regelgeving maar weinig handhaving. Rampzalig

[ Bericht 0% gewijzigd door paulgo op 18-08-2019 13:18:46 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  zondag 18 augustus 2019 @ 20:09:32 #175
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_188510319
‘Bouw AZ-stadion moest zo goedkoop mogelijk, de marges waren dun’ :')

Jan de Roos, voormalig eigenaar van het gelijknamige staalmontagebedrijf vindt dat hij niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor het instorten van het AZ-dak. Wel geeft De Roos aan dat er in Alkmaar ‘op het randje’ werd gebouwd. ,,Dirk Scheringa wilde het onderste uit de kan.’’

De Roos en zijn mensen monteerden dertien jaar geleden de staalconstructie van het stadion. ,,Dat werk bestaat uit het vastdraaien van bouten en moeren, niet uit het aan elkaar lassen van staal. Wij waren een montagebedrijf en maakten geen lasverbindingen. Collega's van een staalconstructiebedrijf (het failliete Hardstaal uit Lemmer, red.) droegen zorg voor het zagen, slijpen en lassen van het staal. Daarna werd de constructie aan ons geleverd en hebben wij de boel in elkaar gezet’’, aldus De Roos.

Uit een eerste onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) blijkt dat falende lasverbindingen oorzaak zijn van het ingestorte dakdeel. Ook de rest van het dak is volgens de OVV niet veilig. Gisteren werd bekend dat bij de bouw van het dak dezelfde onderaannemers betrokken waren als bij de bouw van een parkeergarage in Wormerveer, die vorig jaar deels instortte. Bij die garage zouden fouten zijn gemaakt in de berekening van de lasverbindingen en zouden de lasverbindingen dun zijn uitgevoerd.

Geen klachten
Jan de Roos heeft tijdens het monteren in Alkmaar geen klachten binnengekregen over de kwaliteit van het door Hardstaal geleverde werk. ,,Wij hadden niet het idee dat we met slecht materiaal moesten werken.’’ De Roos geeft wel aan dat er ‘op het randje’ werd gebouwd.

Het moest zo goedkoop mogelijk. Dirk Scheringa wilde het onderste uit de kan, een echte zakenman. Uiteindelijk kon het qua keuring en inspectie door de beugel, maar de marges waren dun. Bouwbedrijven stonden en staan behoorlijk onder druk om zo goedkoop mogelijk te leveren. Daar had ik ook last van, je moet sterk in je schoenen staan wil je ‘nee’ zeggen tegen een grote opdrachtgever. Ik had indertijd honderd man in dienst, dan pak je veel aan.’’

Financiële ellende
Het werk aan het stadion leverde De Roos naar eigen zeggen alleen maar financiële ellende op. ,,Door het bankroet van Hardstaal ging ook ons bedrijf voor tonnen het schip in. Ik denk dat ik na Scheringa de grootste sponsor van dat stadion ben.’’

De Roos wacht uitgebreider onderzoek af voordat hij conclusies trekt over wat er allemaal is misgegaan. ,,Eén ding moet me wel van het hart. Als je al met zo weinig marge op materiaalkosten een stadion neerzet, vind ik het heel gek dat er jaren later 1700 zonnepanelen op het dak worden gelegd. Dat extra gewicht in combinatie met windbelasting was een groot risico. Dan kan een constructie honderd keer buigen, in dit geval werd het helaas barsten.’’

Voormalige eigenaren van het failliete staalconstructiebedrijf Hardstaal, net als De Roos afkomstig uit het Friese Lemmer, zijn niet bereikbaar voor commentaar. Dirk Scheringa (oud-eigenaar van het stadion) wil pas reageren als alle onderzoeksresultaten bekend zijn.

Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven, laat weten dat de rol van opdrachtgevers in bouwprocessen onderbelicht blijft. ,,In Alkmaar zijn er fouten in de uitvoering gemaakt, daar moeten we met z'n allen veel aandacht voor hebben. Wat ons in bredere zin ook zorgen baart, is de rol van de opdrachtgever. Zij kunnen ondeskundig en technisch onprofessioneel zijn en mede als gevolg hiervan eenzijdig sturen op prijs’’, aldus woordvoerder Niels Wensing.

Druk
Hierdoor kan er volgens hem druk op controleurs en bouwers ontstaan om projecten uit te voeren die ten koste gaat van de kwaliteit. ,,Dit vergroot de kans dat er partijen zijn die toegeven aan deze druk met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien.’’

De vereniging vindt dat opdrachtgevers van bouwprojecten meer moeten investeren in (technische) kennis. ,,Zodat er niet alleen op prijs wordt gestuurd, maar vooral op kwaliteit.’’

Construc­ties worden tegenwoor­dig erg licht gebouwd
Wico Ankersmit, directeur van Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland stelde zaterdag in Nieuwsuur dat er in Nederland steeds risicovoller wordt gebouwd. ,,Constructies worden tegenwoordig erg licht gebouwd. De trend richting lichtere en risicovollere constructies is mede mogelijk gemaakt door de opkomst van software, die nauwkeurig kan berekenen wat een constructie kan dragen. Misschien vertrouwen we te veel op die programma’s. Gezond verstand moet je niet uitschakelen.’’

Controleren
Ankersmit vindt dat gebouweigenaren en grote bouwbedrijven nu moeten controleren of hun constructies uit dezelfde fabriek komen als het AZ-dak. De eigenaar van stadion Galgenwaard (thuishonk van FC Utrecht) liet zaterdag al weten een extra onderzoek naar de constructie van het stadion uit te laten voeren. Simon Romkes was rond de eeuwwisseling als constructeur betrokken bij de vernieuwing van de Galgenwaard.

Romkes werd door voormalig bouwbedrijf Midreth bovendien van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgehaald na twijfel over berekeningen van een constructie. De berekeningen van de staalconstructie van de ‘badkuip’ (het gedeelte onder de grond) van de prestigieuze nieuwbouw van het museum riepen zoveel vragen op, dat Romkes door hoofdaannemer Midreth van het project af werd gehaald. Schadepost: 3,5 miljoen euro, blijkt uit het eindrapport van de evaluatiecommissie die het bouwproces van het museum onderzocht.

Zwartepiet
Simon Romkes zei gisteren tegen deze site dat het onterecht is dat zijn bedrijf nu de zwartepiet toegespeeld krijgt. ,,Als je een staalbedrijf de opdracht geeft iets te lassen en ze kunnen dat niet maken, dan moeten ze mij bellen en dat vertellen. Maar als ze dat niet doen, wat kan ik daar dan nog aan doen? We zouden dat misschien moeten controleren, maar daar heb je de middelen ook niet altijd voor.” Maar, stelt Romkes. ,,Het zijn steeds lasfouten geweest, in al die onderzoeken ben ik nooit veroordeeld.”

Oud-eigenaar Joop Leliveld van Midreth, dat in 2011 ter ziele ging, zegt in een reactie dat alles destijds ‘gebouwd is conform afspraken’. ,,Ik wil de schuld niet aan anderen geven, maar volgens mij hebben wij niks fout gedaan.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)-waren-dun~a938eb1d/

Alles wat Dirk heeft georganiseerd laat een spoor van vernieling achter :( :r
  zondag 18 augustus 2019 @ 20:21:08 #176
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_188510573
Vooralsnog lees ik alleen maar dat Dirk dunnetjes boven de norm zat qua eisen; nou zal ik wel weinig van de bouw begrijpen, maar als je normaliter aan een norm voldoet, dan moet het goed gaan, tenzij de norm niet klopt.

In alle bouwprojecten waar ik in betrokken was heb ik altijd de constructeur en aannemer gesprekken zien voeren over de uitvoering, oftewel, daar zat ik dus bij. Maar het lijkt wel of deze jongens alleen elkaars papieren lazen en geen idee hadden van het grotere plaatje, gewoon een slecht team in mijn ogen. En waarschijnlijk wonnen ze aanvankelijk veel, op prijs.

Maar een norm moet gewoon voldoen. Het lijkt er meer op dat de zonnepanelen de constructie net onder de norm trokken, maar dat zal nog moeten blijken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_188517121
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2019 12:00 schreef paulgo het volgende:
Ook de controle op bouwplaatsen door de overheid schiet te kort. Dat zei Wico Ankersmit, directeur van de Vereniging Bouw- & Woningtoezicht Nederland in de Nieuwsuur uitzending:

Bron:nos.nl/nieuwsuur/artikel/(...)ler-gaan-bouwen.html

Hij vraagt zich af of het bouwtoezicht wel voldoende is. "Wij controleren de bouw steekproefsgewijs. Ik denk dat de helft van de bouwfouten niet gezien wordt. Lassen die in de fabriek niet goed zijn gezet, zoals bij AZ is gebeurd, had het toezicht nooit geconstateerd tijdens de bouw van het stadion.
Er zit een onderliggend probleem in de huidige manier van aanbesteden, meent Ankersmit. "Opdrachtgevers gaan voor de goedkoopste partij. Die partij zal nooit extra kwaliteit in het ontwerp opnemen, want dan wordt die duurder dan de concurrent."

Ook bij de Nederlandse voedsel en waren Authoritiet (NVWA) zie je dat jarenlang controlemedewerkers zijn wegbezuinigd, maar tegelijk het aantal taken verveelvoudigd is. Voedselveiligheid milieu handhaving rookverbod.) Conclusie veel wet en regelgeving maar weinig handhaving. Rampzalig
Dat is overal.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_188517248
Als ik het stuk van Jan de Roos (zie #175) lees, dan is niet de montage de zwakke plek, maar met name het laswerk voordat het gemonteerd werd.
pi_188517307
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 10:23 schreef Idisrom het volgende:
Als ik het stuk van Jan de Roos (zie #175) lees, dan is niet de montage de zwakke plek, maar met name het laswerk voordat het gemonteerd werd.
Het grote schoonvegen van de straatjes is inderdaad begonnen.
pi_188517335
quote:
7s.gif Op zondag 18 augustus 2019 20:21 schreef elcastel het volgende:
Vooralsnog lees ik alleen maar dat Dirk dunnetjes boven de norm zat qua eisen; nou zal ik wel weinig van de bouw begrijpen, maar als je normaliter aan een norm voldoet, dan moet het goed gaan, tenzij de norm niet klopt.

In alle bouwprojecten waar ik in betrokken was heb ik altijd de constructeur en aannemer gesprekken zien voeren over de uitvoering, oftewel, daar zat ik dus bij. Maar het lijkt wel of deze jongens alleen elkaars papieren lazen en geen idee hadden van het grotere plaatje, gewoon een slecht team in mijn ogen. En waarschijnlijk wonnen ze aanvankelijk veel, op prijs.

Maar een norm moet gewoon voldoen. Het lijkt er meer op dat de zonnepanelen de constructie net onder de norm trokken, maar dat zal nog moeten blijken.
Ik denk ook dat de zonnepanelen het probleem zijn geweest, de spreekwoordelijke druppel. Tot de panelen ging het net aan, de constructie is berekend op dingen als wind en sneeuw. Als je dan de boel vol gooit met panelen dan krijg je met wat wind en sneeuw al snel dat de constructie te licht wordt. Dat gaat dan een paar jaar goed, lassen en constructies breken meestal niet zomaar af. En de wind van 2 weken terug uit een bepaalde hoek en bepaalde kracht is dan het laatste zetje.
pi_188518108
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 10:29 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik denk ook dat de zonnepanelen het probleem zijn geweest, de spreekwoordelijke druppel. Tot de panelen ging het net aan, de constructie is berekend op dingen als wind en sneeuw. Als je dan de boel vol gooit met panelen dan krijg je met wat wind en sneeuw al snel dat de constructie te licht wordt. Dat gaat dan een paar jaar goed, lassen en constructies breken meestal niet zomaar af. En de wind van 2 weken terug uit een bepaalde hoek en bepaalde kracht is dan het laatste zetje.
Ik heb op Radio 1 ook geboord, dat de zwaarte van de zonnepanelen uiteindelijk de constructie zwakker maken. Sneeuwval is op zich een zwaardere belasting op het dak, maar dat is maar heel tijdelijk.
Bovendien denk ik dat als je weet dat sneeuw zo zwaar is in de belasting, dat je dan de opruiming van de sneeuw tussentijds laat doen. Dat kost in tien jaar maar een beetje mankracht.
pi_188518753
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:29 schreef Idisrom het volgende:
Bovendien denk ik dat als je weet dat sneeuw zo zwaar is in de belasting, dat je dan de opruiming van de sneeuw tussentijds laat doen. Dat kost in tien jaar maar een beetje mankracht.
Ga jij in vliegende sneeuwstorm in het donker het dak op? Hoe wil je dat verwijderen? Met een sneeuwschuivertje van de Aldi? Je praat dan over een behoorlijk oppervlak wat je leeg moet scheppen, dat is niet een beetje werk maar heel veel werk of je moet met zware apparaten het dak op.

Die 1000 kilo zonnepanelen is werkelijk peanuts vergeleken met het totale gewicht van de dakconstructie. Een flinke regenbui zonder verstopte goten kan al zwaarder zijn per vierkante meter. En die regen is op het hele oppervlak terwijl die panelen nog niet de helft bedekken.
pi_188518983
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 12:15 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ga jij in vliegende sneeuwstorm in het donker het dak op? Hoe wil je dat verwijderen? Met een sneeuwschuivertje van de Aldi? Je praat dan over een behoorlijk oppervlak wat je leeg moet scheppen, dat is niet een beetje werk maar heel veel werk of je moet met zware apparaten het dak op.

Die 1000 kilo zonnepanelen is werkelijk peanuts vergeleken met het totale gewicht van de dakconstructie. Een flinke regenbui zonder verstopte goten kan al zwaarder zijn per vierkante meter. En die regen is op het hele oppervlak terwijl die panelen nog niet de helft bedekken.
Niet tijdens de sneeuwstorm, want dan waait de sneeuw er wel af. Maar later als het blijft liggen op een zonnige vriesdag.
pi_188519399
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:29 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik heb op Radio 1 ook geboord, dat de zwaarte van de zonnepanelen uiteindelijk de constructie zwakker maken. Sneeuwval is op zich een zwaardere belasting op het dak, maar dat is maar heel tijdelijk.
Bovendien denk ik dat als je weet dat sneeuw zo zwaar is in de belasting, dat je dan de opruiming van de sneeuw tussentijds laat doen. Dat kost in tien jaar maar een beetje mankracht.
Het is vooral dat je voorheen de situatie had dat er sneeuw op kon liggen. Wat de nodige druk op de constructie veroorzaakte. Nu heb je zonnepanelen EN sneeuw gehad, dan ga je al snel over de grenzen heen.
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:04:40 #185
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_188519443
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:29 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik heb op Radio 1 ook geboord, dat de zwaarte van de zonnepanelen uiteindelijk de constructie zwakker maken. Sneeuwval is op zich een zwaardere belasting op het dak, maar dat is maar heel tijdelijk.
Bovendien denk ik dat als je weet dat sneeuw zo zwaar is in de belasting, dat je dan de opruiming van de sneeuw tussentijds laat doen. Dat kost in tien jaar maar een beetje mankracht.
Jij snapt er echtniets van.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 19 augustus 2019 @ 13:16:58 #186
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_188519603
In het verleden toen men elkaar nog gunde om wat te verdienen op een klus zag een ervaren monteur dat er een las ontbrak. En dan werd constructiebedrijf gebeld en dan werd het alsnog verholpen.
Maar nu iedereen nog maar net de kosten er uit haalt wanneer alles binnen de gestelde tijd wordt afgewerkt gaat niemand meer problemen maken die zijn eigen werkvoortgang bedreigen.
Wie dit leest is gek
pi_188520162
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 11:29 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik heb op Radio 1 ook geboord, dat de zwaarte van de zonnepanelen uiteindelijk de constructie zwakker maken. Sneeuwval is op zich een zwaardere belasting op het dak, maar dat is maar heel tijdelijk.
Bovendien denk ik dat als je weet dat sneeuw zo zwaar is in de belasting, dat je dan de opruiming van de sneeuw tussentijds laat doen. Dat kost in tien jaar maar een beetje mankracht.
Nee, bij berekeningen moet je rekening houden met windbelasting en sneeuw. Daar zijn normen voor bedacht. Niemand gaat sneeuw ruimen op een dak.

Als je zonnepanelen gaat plaatsen is het wel verstandig om toch maar even de berekeningen te laten controleren. Want ik neem niet aan dat je alleen het gewicht van de panelen moet meenemen maar ook de ballast om de zonnepanelen goed de verankeren. Op platte daken is dat toch een aandachtspunt zeker ook mbt windbelasting.

Over het algemeen kloppen berekeningen wel. De uitvoering met name het laswerk en andere verbindingen zijn natuurlijk wel belangrijk dat dit goed uitgevoerd word.

Wat belangrijk is, zijn de controles tijdens de bouw. Een constructeur kan van alles verzinnen op papier en klopt dan wel theoretisch. Maar als het niet uitvoerbaar is dient men wel overleg te plegen. Je vraagt je af hoe het overleg is gegaan tussen constructeur(ing. bureau) en uitvoerende partij.

Het laswerk op de foto's ziet er belabberd uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 19-08-2019 15:12:04 ]
  maandag 19 augustus 2019 @ 17:44:37 #188
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188523051
quote:
1s.gif Op maandag 19 augustus 2019 14:03 schreef Cherni het volgende:
Als je zonnepanelen gaat plaatsen is het wel verstandig om toch maar even de berekeningen te laten controleren. Want ik neem niet aan dat je alleen het gewicht van de panelen moet meenemen maar ook de ballast om de zonnepanelen goed de verankeren. Op platte daken is dat toch een aandachtspunt zeker ook mbt windbelasting.
Goed opgemerkt.
Zal niet het eerste en laatste dakje zijn dat verzakt omdat mensen achteraf met grindtegels verzwaarde zonnepanelen (laten) plaatsen. Als het al zo ń goed idee was, had de bouwer ze vast al neergelegd....

V.w.b. het stadiondak, lijkt mij de oorzaak vooral en slechte constructie die door plaatsing van zonnepanelen alleen maar versneld verder is verzwakt. Normaliter heb je bij constructies allerlei windbelastingsberekeningen.... probleem is weer dat daarmee wat de hand kan worden gelicht. Wie rekent nu echt die dingen na, als je het al begrijpt. Vooral wanneer de oorspronkelijke ontwerper en bouwer "handig" op het kerkhof liggen.

Zelf maak ik mee dat mensen/bedrijven liever geen nauwkeurige controles willen hebben van hun uitspansels omdat er dan wel's wat vervelends kan worden gevonden. Beter gekeurd doorslapen dan afgekeurd wakker liggen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_188523332
quote:
14s.gif Op maandag 19 augustus 2019 17:44 schreef Vallon het volgende:

Zelf maak ik mee dat mensen/bedrijven liever geen nauwkeurige controles willen hebben van hun uitspansels omdat er dan wel's wat vervelends kan worden gevonden.
Daarom kijk ik op straat bij zo'n hoog gebouw altijd naar boven. Ik wil geen gevelplaat of raam op mijn hoofd.. Ik wel eens gezien dat die zomaar omlaag donderden en op straat in gruzelementen vielen. Niemand gewond gelukkig, maar dan komt het ook meestal niet in de krant. Vroeger had je dat nooit instortende stadions en parkeergarages en verwachtte je zulke incidenten alleen maar in een bananenrepubliek.Nu gebeuren zulke incidenten wel geregeld hier.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  maandag 19 augustus 2019 @ 18:20:20 #190
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188523516
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 18:05 schreef paulgo het volgende:
[..]Daarom kijk ik op straat bij zo'n hoog gebouw altijd naar boven. Ik wil geen gevelplaat of raam op mijn hoofd.. Ik wel eens gezien dat die zomaar omlaag donderden en op straat in gruzelementen vielen. Niemand gewond gelukkig, maar dan komt het ook meestal niet in de krant. Vroeger had je dat nooit instortende stadions en parkeergarages en verwachtte je zulke incidenten alleen maar in een bananenrepubliek.Nu gebeuren zulke incidenten wel geregeld hier.
Met (flinke) wind idd verstandig ook 's naar boven te kijken. Geveleplaten willen wel's gaan zeilen.

Sws wordt er nu meer creatief uit berekening gebouwd. Ben geen constructeur maar heb wel enig technisch inzicht waarbij je dan afvraag hoe het kan dat iets met een paar 3x3'jes, paar parkertjes of een reepje staal van 1mm veilig kan blijven.

Probleem is denk ik vooral dat je elke constructie die op de marge wordt gebouwd, nu eenmaal extra dient te (her)controleren. Vroeger stortte gebouwen ook in maar de constructies waren gemiddeld wel extreem degelijk - en dus nu te duur - uitgevoerd op grond van ervaring.

Zelf heb ik ook wel's een flinke "fout" gemaakt, enthousiast een nieuw zonnescherm opgehangen. Het hangen ging goed totdat er 's een flinke wind het ding met keilbouten en al van de muur afscheurde. Sindsdien altijd checken voordat we het pand verlaten of alles wel voldoende gezekerd is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_188531983
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2019 12:31 schreef Idisrom het volgende:
Niet tijdens de sneeuwstorm, want dan waait de sneeuw er wel af.
Denk je dat echt? Juist bij veel wind krijg je sneeuwduinen van compacte sneeuw.
pi_188532601
quote:
6s.gif Op zondag 18 augustus 2019 20:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
‘Bouw AZ-stadion moest zo goedkoop mogelijk, de marges waren dun’ :')

Jan de Roos, voormalig eigenaar van het gelijknamige staalmontagebedrijf vindt dat hij niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor het instorten van het AZ-dak. Wel geeft De Roos aan dat er in Alkmaar ‘op het randje’ werd gebouwd. ,,Dirk Scheringa wilde het onderste uit de kan.’’

De Roos en zijn mensen monteerden dertien jaar geleden de staalconstructie van het stadion. ,,Dat werk bestaat uit het vastdraaien van bouten en moeren, niet uit het aan elkaar lassen van staal. Wij waren een montagebedrijf en maakten geen lasverbindingen. Collega's van een staalconstructiebedrijf (het failliete Hardstaal uit Lemmer, red.) droegen zorg voor het zagen, slijpen en lassen van het staal. Daarna werd de constructie aan ons geleverd en hebben wij de boel in elkaar gezet’’, aldus De Roos.

Uit een eerste onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) blijkt dat falende lasverbindingen oorzaak zijn van het ingestorte dakdeel. Ook de rest van het dak is volgens de OVV niet veilig. Gisteren werd bekend dat bij de bouw van het dak dezelfde onderaannemers betrokken waren als bij de bouw van een parkeergarage in Wormerveer, die vorig jaar deels instortte. Bij die garage zouden fouten zijn gemaakt in de berekening van de lasverbindingen en zouden de lasverbindingen dun zijn uitgevoerd.

Geen klachten
Jan de Roos heeft tijdens het monteren in Alkmaar geen klachten binnengekregen over de kwaliteit van het door Hardstaal geleverde werk. ,,Wij hadden niet het idee dat we met slecht materiaal moesten werken.’’ De Roos geeft wel aan dat er ‘op het randje’ werd gebouwd.

Het moest zo goedkoop mogelijk. Dirk Scheringa wilde het onderste uit de kan, een echte zakenman. Uiteindelijk kon het qua keuring en inspectie door de beugel, maar de marges waren dun. Bouwbedrijven stonden en staan behoorlijk onder druk om zo goedkoop mogelijk te leveren. Daar had ik ook last van, je moet sterk in je schoenen staan wil je ‘nee’ zeggen tegen een grote opdrachtgever. Ik had indertijd honderd man in dienst, dan pak je veel aan.’’

Financiële ellende
Het werk aan het stadion leverde De Roos naar eigen zeggen alleen maar financiële ellende op. ,,Door het bankroet van Hardstaal ging ook ons bedrijf voor tonnen het schip in. Ik denk dat ik na Scheringa de grootste sponsor van dat stadion ben.’’

De Roos wacht uitgebreider onderzoek af voordat hij conclusies trekt over wat er allemaal is misgegaan. ,,Eén ding moet me wel van het hart. Als je al met zo weinig marge op materiaalkosten een stadion neerzet, vind ik het heel gek dat er jaren later 1700 zonnepanelen op het dak worden gelegd. Dat extra gewicht in combinatie met windbelasting was een groot risico. Dan kan een constructie honderd keer buigen, in dit geval werd het helaas barsten.’’

Voormalige eigenaren van het failliete staalconstructiebedrijf Hardstaal, net als De Roos afkomstig uit het Friese Lemmer, zijn niet bereikbaar voor commentaar. Dirk Scheringa (oud-eigenaar van het stadion) wil pas reageren als alle onderzoeksresultaten bekend zijn.

Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven, laat weten dat de rol van opdrachtgevers in bouwprocessen onderbelicht blijft. ,,In Alkmaar zijn er fouten in de uitvoering gemaakt, daar moeten we met z'n allen veel aandacht voor hebben. Wat ons in bredere zin ook zorgen baart, is de rol van de opdrachtgever. Zij kunnen ondeskundig en technisch onprofessioneel zijn en mede als gevolg hiervan eenzijdig sturen op prijs’’, aldus woordvoerder Niels Wensing.

Druk
Hierdoor kan er volgens hem druk op controleurs en bouwers ontstaan om projecten uit te voeren die ten koste gaat van de kwaliteit. ,,Dit vergroot de kans dat er partijen zijn die toegeven aan deze druk met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien.’’

De vereniging vindt dat opdrachtgevers van bouwprojecten meer moeten investeren in (technische) kennis. ,,Zodat er niet alleen op prijs wordt gestuurd, maar vooral op kwaliteit.’’

Construc­ties worden tegenwoor­dig erg licht gebouwd
Wico Ankersmit, directeur van Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland stelde zaterdag in Nieuwsuur dat er in Nederland steeds risicovoller wordt gebouwd. ,,Constructies worden tegenwoordig erg licht gebouwd. De trend richting lichtere en risicovollere constructies is mede mogelijk gemaakt door de opkomst van software, die nauwkeurig kan berekenen wat een constructie kan dragen. Misschien vertrouwen we te veel op die programma’s. Gezond verstand moet je niet uitschakelen.’’

Controleren
Ankersmit vindt dat gebouweigenaren en grote bouwbedrijven nu moeten controleren of hun constructies uit dezelfde fabriek komen als het AZ-dak. De eigenaar van stadion Galgenwaard (thuishonk van FC Utrecht) liet zaterdag al weten een extra onderzoek naar de constructie van het stadion uit te laten voeren. Simon Romkes was rond de eeuwwisseling als constructeur betrokken bij de vernieuwing van de Galgenwaard.

Romkes werd door voormalig bouwbedrijf Midreth bovendien van de nieuwbouw van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgehaald na twijfel over berekeningen van een constructie. De berekeningen van de staalconstructie van de ‘badkuip’ (het gedeelte onder de grond) van de prestigieuze nieuwbouw van het museum riepen zoveel vragen op, dat Romkes door hoofdaannemer Midreth van het project af werd gehaald. Schadepost: 3,5 miljoen euro, blijkt uit het eindrapport van de evaluatiecommissie die het bouwproces van het museum onderzocht.

Zwartepiet
Simon Romkes zei gisteren tegen deze site dat het onterecht is dat zijn bedrijf nu de zwartepiet toegespeeld krijgt. ,,Als je een staalbedrijf de opdracht geeft iets te lassen en ze kunnen dat niet maken, dan moeten ze mij bellen en dat vertellen. Maar als ze dat niet doen, wat kan ik daar dan nog aan doen? We zouden dat misschien moeten controleren, maar daar heb je de middelen ook niet altijd voor.” Maar, stelt Romkes. ,,Het zijn steeds lasfouten geweest, in al die onderzoeken ben ik nooit veroordeeld.”

Oud-eigenaar Joop Leliveld van Midreth, dat in 2011 ter ziele ging, zegt in een reactie dat alles destijds ‘gebouwd is conform afspraken’. ,,Ik wil de schuld niet aan anderen geven, maar volgens mij hebben wij niks fout gedaan.’’

https://www.ad.nl/binnenl(...)-waren-dun~a938eb1d/

Alles wat Dirk heeft georganiseerd laat een spoor van vernieling achter :( :r
Gezeur over lichte constructies. Natuurlijk wil je een constructie licht en goedkoop. Je gaat toch niet voor de katse kut staal lopen vertimmeren?
pi_188532922
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 09:24 schreef skrn het volgende:

[..]

Gezeur over lichte constructies. Natuurlijk wil je een constructie licht en goedkoop. Je gaat toch niet voor de katse kut staal lopen vertimmeren?
Mee eens. Het is onzin om bakken geld uit te geven voor iets wat in de toekomst zou kunnen zijn. Zover ik het kan beoordelen was de constructie OK tot de zonnepanelen, daar is het mis gegaan.
pi_188532955
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 09:50 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Mee eens. Het is onzin om bakken geld uit te geven voor iets wat in de toekomst zou kunnen zijn. Zover ik het kan beoordelen was de constructie OK tot de zonnepanelen, daar is het mis gegaan.
Op tekening was de constructie wel goed alleen moet je dan wel alle lassen maken volgens opgave. Ook zonder die zonnepanelen had dit ingezakt.
pi_188533552
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 09:53 schreef nanuk het volgende:

[..]

Op tekening was de constructie wel goed alleen moet je dan wel alle lassen maken volgens opgave. Ook zonder die zonnepanelen had dit ingezakt.
Tja lassen is een moeilijk vak. Het word wel onderschat. In de piping hoef je met dit soort broddelwerk niet aan te komen. Als ik de foto's bekijk met ook nog die corrosie rondom de lassen en waar mogelijk niet eens geconserveerd is en slak niet goed is verwijderd en delen niet zijn afgelast dan vraag ik mij wel af wie dat laswerk geïnspecteerd heeft. Een goede uitvoerder zou lassers die deze kwaliteit leveren gelijk de straat op schoppen.

Op sommige plaatsen lijkt het wel op een hechtlas. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 20-08-2019 10:53:15 ]
pi_188533868
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 09:53 schreef nanuk het volgende:

[..]

Op tekening was de constructie wel goed alleen moet je dan wel alle lassen maken volgens opgave. Ook zonder die zonnepanelen had dit ingezakt.
Dat is denk ik een andere discussie. Dat de montage te wensen overliet, dat lijkt me duidelijk. Zonder zonnepanelen had dit misschien nog wel 100 jaar goed gegaan, was het stadion al vervangen voor het mis ging.
pi_188533976
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 11:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is denk ik een andere discussie. Dat de montage te wensen overliet, dat lijkt me duidelijk. Zonder zonnepanelen had dit misschien nog wel 100 jaar goed gegaan, was het stadion al vervangen voor het mis ging.
Dat is geen andere discussie. Sterker nog, het is de discussie. Wat heb jij tegen op zonnepanelen. Of ben je zo star dat je nooit je mening durft bij te stellen?

Zowel in de media als de kenners hier zeggen dat het laswerk gewoon absoluut niet aan de eisen voldoet die je aan laswerk mag stellen.
pi_188534007
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 11:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat is denk ik een andere discussie. Dat de montage te wensen overliet, dat lijkt me duidelijk. Zonder zonnepanelen had dit misschien nog wel 100 jaar goed gegaan, was het stadion al vervangen voor het mis ging.
De basis is dat de montage te wensen over liet. Met of zonder zonnepanelen is dat al zorgwekkend te noemen. En dat alles om kosten te besparen of doorlooptijd want alles moet morgen af.
pi_188534016
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2019 11:19 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dat is geen andere discussie. Sterker nog, het is de discussie. Wat heb jij tegen op zonnepanelen. Of ben je zo star dat je nooit je mening durft bij te stellen?

Zowel in de media als de kenners hier zeggen dat het laswerk gewoon absoluut niet aan de eisen voldoet die je aan laswerk mag stellen.
Ik heb niets tegen zonnepanelen en alles behalve star. Ik zie het simpelweg als 2 problemen:
1. De constructie was te licht voor een dak + zonnepanelen
2. De montage van de constructie was slecht

Het was altijd fout gegaan, alleen nu iets eerder.
pi_188534120
Het probleem ontstaat wanneer techneuten die hun vak begrijpen totaal overruled worden door accountmanagers die alleen geïnteresseerd zijn in prijs en levertijd.

Het erge is nog wel dat die accountmanagers later de verantwoording wel afschuiven als het mis gaat.

Dat stoorde mij 17 tot 20 jaar geleden al. En het is er niet beter op geworden als ik ex collega's spreek.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')