Als je eens wat langer wacht met overschakelen?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Motor wil onbelast in ster wel op toeren komen, maar op het moment dat ik overschakel naar driehoek gaat er een (willekeurige) fase door in de stoppenkast.
Zijn smeltveiligheden, ik dacht dat die traag waren. Overigens heb je wel een punt: er schijnen M-smeltveiligheden te zijn, speciaal voor motorcircuits.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:58 schreef eRKa het volgende:
Zekeringen juist gekozen qua afschakel karakteristiek?
Ik heb drie echt aparte fasen gemeten; onderling allemaal 400V.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:54 schreef Zolderkamer het volgende:
Zijn het wel 3 aparte fases? Dus niet dat ze van dezelfde groep komen?
En hoort er geen motorsturing/beveiliging tussen?
Type plaatje van de motor zegt ook 13A in driehoek bij een voedend net van 400V.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:50 schreef blomke het volgende:
Volgens wat ik me kan herinneren, is het totale vermogen P = Wortel(3) * Ulijn * Ilijn * cos (phi). Nemen we even cos(phi) = 1
Ilijn = 8500/wortel(3)*400 = 12,5 A. Zou dus makkelijk
Zit het 'm dus in de cos(phi) die blijkbaar bij aanlopen < 0,5 is. Hetgeen me verbaast
Ook geprobeerd; motor komt wel op, blijft langzaam draaien.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je eens wat langer wacht met overschakelen?
Motor draait in de huidige opstelling onbelast.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:58 schreef eRKa het volgende:
Ster-tijd is lang genoeg om de aanloop van het werktuig te overwinnen?
Ja, de nokkenschakelaar verbreekt eerst alle contacten weer op het moment dat je doorschakelt naar driehoekstand.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:58 schreef eRKa het volgende:
Is de wisseling van ster naar driehoek verbreek voor maak?
Er zijn geen relais; ik schakel echt puur en alleen op de sleep contacten van de nokkenschakelaar.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:58 schreef eRKa het volgende:
Als ster- en driehoek relais tegelijk in zijn, als is het maar 0,01sec dan krijg je zo'n fenomeen dat er willekeurige zekering springt.
Geen idee; zijn nu gewone gG smeltpatronen 25A. Geen trage patronen igg. zou dit het probleem kunnen verhelpen ?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 19:58 schreef eRKa het volgende:
Zekeringen juist gekozen qua afschakel karakteristiek?
Zou kunnen, dan moet je 2 fasen omdraaien.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Zou in de ster drie hoek schakeling een fase verkeerd zitten; dat hij van ster naar driehoek "ineens" de andere kant op gaat/wil draaien..
Niet in de wikkelingen; maar gewoon in de stekker die er aan zit neem ik aan...quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou kunnen, dan moet je 2 fasen omdraaien.
Jaquote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Niet in de wikkelingen; maar gewoon in de stekker die er aan zit neem ik aan...
Je was me net voorquote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:31 schreef Treinhomo het volgende:
Volgens mij is-ie maar 6,24KW. (8,5 PK/PS)
PS = PferdeStärkequote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:31 schreef Treinhomo het volgende:
Volgens mij is-ie maar 6,24KW. (8,5 PK/PS)
Ja.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:37 schreef Vonkenboer het volgende:
PS = PferdeStärke
8,5 PS = 8,5 PK ?
Ik zie op je foto onder 'Vermogen' 8,5 PS staan.quote:Op de motor zelf staat 8 kW ingegraveerd ..
Onbelast heb je aan 1-2 seconden aanloop genoeg om de motor aan te laten lopen. En als het verbreek-voor-maak is dan moet het goed gaan.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:10 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Motor draait in de huidige opstelling onbelast.
Hoelang zou deze tijd gevoelsmatig moeten zijn ?
[..]
Ja, de nokkenschakelaar verbreekt eerst alle contacten weer op het moment dat je doorschakelt naar driehoekstand.
Daarmee ga je het probleem van verschillende draairichtingen in ster en driehoek niet oplossen.quote:
Als ik dan idd. dit aan hou.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:41 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Ik zie op je foto onder 'Vermogen' 8,5 PS staan.
quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:50 schreef eRKa het volgende:
Onbelast heb je aan 1-2 seconden aanloop genoeg om de motor aan te laten lopen. En als het verbreek-voor-maak is dan moet het goed gaan.
De wikkelingen of de voedingspanning ?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:50 schreef eRKa het volgende:
Meet eens zonder motor aangesloten of de spanningen per wikkeling ook kloppen in ster en in driehoek. En 1 wikkeling omgekeerd is idd ook nog een mogelijkheid.
Ik weet niet of hij de goede kant op draait; dat is niet bekend en het staat er ook niet meer op.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:51 schreef Treinhomo het volgende:
Daarmee ga je het probleem van verschillende draairichtingen in ster en driehoek niet oplossen.
Fases juist wisselen in je wikkelingen of in je ster/driehoek-schakeling.
Motor los maken van de aansluiting. Wikkelingen vervangen door drie voltmeters en dan meten of je 230/400v hebt op elke wikkeling.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:56 schreef Vonkenboer het volgende:
De wikkelingen of de voedingspanning ?
[..]
Een HP is dan ook juist níet gelijk aan een PK/PS.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Als ik dan idd. dit aan hou.
1 horse-power = 1 HP = 550 ft.lbf/s ~ 745,7 watt
En 8,5 pk x 745.7 watt doe dan kom ik op een elektrisch vermogen van "maar" 6,33 kW.
Klopt; 'papier' is geduldig.quote:Lekker tegenstrijdig dan dat op andere kant van de motor op de kap 8 kW ingegraveerd staat.
Normaliter kan een 3-fasen motor natuurlijk beide kanten op draaien.quote:Ik weet niet of hij de goede kant op draait; dat is niet bekend en het staat er ook niet meer op.
Er was één iemand bij die beweerde dat de motor rechtsom zou moeten lopen; omdat die vroeger op de boerderij altijd die kant op draaiden..![]()
Dat is mij bekend dat een 3 fasen motor beide kanten op kan draaienquote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:03 schreef Treinhomo het volgende:
Normaliter kan een 3-fasen motor natuurlijk beide kanten op draaien.
Waar je waarschijnlijk tegenaan loopt is dat je draairichting in ster verschilt van je draairichting in driehoek. Op te lossen door je driehoek anders te configureren. Zie mijn edit.
Helaas heb ik niet de beschikking van 3 losse voltmeters; ik heb alleen een duspol en een multimeter tot mijn beschikking. Waar het ook mee zou moeten kunnen natuurlijk.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:01 schreef eRKa het volgende:
Motor los maken van de aansluiting. Wikkelingen vervangen door drie voltmeters en dan meten of je 230/400v hebt op elke wikkeling.
Dan weet je echter nog steeds niet of er een winding achterstevoren is aangesloten....
Je hébt geen 8,5KW motor.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:11 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat is mij bekend dat een 3 fasen motor beide kanten op kan draaien![]()
Dit lijstje vond ik nog in een oud tabbellenboekje; daar word beweerd dat een 7,5 kW motor in ster driehoek op 25A kan. Een 11 kW motor moet dan op 35A. Dan zou een 8,5 kW motor net niet op 25A kunnen ?
(...)
Ik heb niet zo veel ervaring/verstand van motoren in ster/driehoek schakelen, maar dat was mijn eerste gedachte.quote:Zou in de ster drie hoek schakeling een fase verkeerd zitten; dat hij van ster naar driehoek "ineens" de andere kant op gaat/wil draaien..
Het probleem zit 'm zelden tot nooit in het praten, vrijwel altijd in het luisteren.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Dan zitten we hier gruwelijk langs elkaar heen te praten ...![]()
Om en nabij. 6,24kW.quote:Dus hij is 6,3 kW ?
En bedankt !quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:23 schreef Treinhomo het volgende:
Het probleem zit 'm zelden tot nooit in het praten, vrijwel altijd in het luisteren.
En een kW is dan gewoon een kW ?quote:
Ja. Da's het mooie van SI-eenheden; die zijn wereldwijd hetzelfde.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:
(...)
En een kW is dan gewoon een kW ?
Snap jij die tabel dan? Bij 11 kW en een cos phi van ,87 en een rendement van 85% kom ik zelfs bij 380 V niet hoger dan 22,3A?quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:31 schreef Plompzakker het volgende:
Zelfs 8.5 kW zou altijd genoeg moeten zijn bij 25A zekeringen.
Volgens mij zitten je draden niet goed. Of de wikkelingen in de motor kloppen niet. Heeft de motor recent wel nog gedraaid?
Ligt er maar aan of je asvermogen of netvermogen wil duiden. Netvermogen is altijd hoger dan asvermogen. Op typeplaat staat altijd asvermogen.quote:
Veiligheidsmarge denk ikquote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Snap jij die tabel dan? Bij 11 kW en een cos phi van ,87 en een rendement van 85% kom ik zelfs bij 380 V niet hoger dan 22,3A?
Ik ben ook vaak worstelen met dat spul omdat het vrijwel nooit voorkomt hier..quote:Op donderdag 8 augustus 2019 20:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb drie echt aparte fasen gemeten; onderling allemaal 400V.
Daar zou tegen overbelasting van de motor nog een mbv-schakelaar tussen moeten komen; maar dat hadden ze in +/- 1950 ook niet. Dat is geen excuus van mij om ze weg te laten hoor; maar ik moet even roeien met de riemen die we hebben.
Het is een motor die vroeger gebruikt werd voor het aandrijven van stationaire landbouwmachines.
Nee, die heb ik niet bij de hand. Verdere schema's ontbreken, ik kan hoogstens vertellen/uittekenen hoe het nu zit. Maar de motor staat niet bij mij thuis.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:28 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ja. Da's het mooie van SI-eenheden; die zijn wereldwijd hetzelfde.
Heb je een foto van je motorbedrading en een aansluitschema van je ster/driehoek-schakeling ?
Vast een veiligheidsmarge.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Snap jij die tabel dan? Bij 11 kW en een cos phi van ,87 en een rendement van 85% kom ik zelfs bij 380 V niet hoger dan 22,3A?
Laat ik zeggen dat de motor recent niet heeft gedraaid.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:31 schreef Plompzakker het volgende:
Zelfs 8.5 kW zou altijd genoeg moeten zijn bij 25A zekeringen.
Volgens mij zitten je draden niet goed. Of de wikkelingen in de motor kloppen niet. Heeft de motor recent wel nog gedraaid?
quote:Op donderdag 8 augustus 2019 21:41 schreef eRKa het volgende:
[..]
Ligt er maar aan of je asvermogen of netvermogen wil duiden. Netvermogen is altijd hoger dan asvermogen. Op typeplaat staat altijd asvermogen.
Duidelijk, ik ga eens na de aangedragen oplossingen kijken.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 22:09 schreef TR08 het volgende:
Ik kan zo snel 2 dingen bedenken: al genoemd: draairichting ster en driehoek zijn omgekeerd ten opzichte van elkaar. Andere mogelijkheid: de oude schakelaar is gammel en doet niet meer netjes breken voor maken.
Heb je een andere schakelaar om de motor mee te testen?
Oorspronkelijke kabels waren vier aderig; stekker was 3P+aarde.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 22:48 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik ben ook vaak worstelen met dat spul omdat het vrijwel nooit voorkomt hier..
Over 1950 gesproken.. niet toevallig ergens een nul op de aarde of vice versa?
Daar doe ik het voor.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 23:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Nee, die heb ik niet bij de hand. Verdere schema's ontbreken, ik kan hoogstens vertellen/uittekenen hoe het nu zit. Maar de motor staat niet bij mij thuis.
(...)
+1quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 00:01 schreef Makrolon het volgende:
Wat gebeurt er als je de schakelaar gewoon in driehoek zet en de stekker er dan in drukt? Moet onbelast wel lukken toch normaal gezien?
Als ie t dan wel doet zit er iets in je schakelaar niet goed zoals hierboven gezegd.
Volgens mij is de aanloopstrooom dan te groot daar is Y voor uitgevonden. Maar proberen kan allicht.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 00:01 schreef Makrolon het volgende:
Wat gebeurt er als je de schakelaar gewoon in driehoek zet en de stekker er dan in drukt? Moet onbelast wel lukken toch normaal gezien?
Ja en dan nog de handbediende bokkenschakelaar die moment afhankelijk is. De moderne softstarter is een mooie oplossing.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 22:44 schreef robber57 het volgende:
Als de motor in ster en driehoek dezelfde kant op draait kan het nóg fout gaan maar het is een aardige mental stretch om dat uit te leggen, zometeen.
Als eerste bruggetje voor ezels: 2x motorvermogen is ruwweg de stroom per fase, 7,5 kw: 15 amp, 11 kw:22 amp
Dus 6,25 kw= 12,5 amp en dat komt aardig overeen met wat het plaatje zegt.
Aanloopstroom is afhankelijk van de massa traagheid of aanlooplast vd motor, zonder noemenswaardige belasting word deze zelden hoger dan 1,5 a 2x I nominaal
2x12,5= 25amp dus dat moet wel lukken met een 25 amp zekering , zeker als deze geen snelle is.
Bv een zware gietijzeren zuiger compressor kun je rekenen op 4-5 x I nominaal, en nog wel hoger.
De mental stretch:
In ster of driehoek kun je een motor op 3 manieren rechtsom (of linksom) laten draaien.
Je kunt de fasen op de U-V-W aansluiten als volgt en dat levert iedere keer een rechts draaiende motor op;
L1-L2-L3 of L2-L3-L1 of L3-L1-L2
Tussen de drie opties zit echter een verschil van 120 graden wáár L1 het draaiveld begint op te wekken, L1 kan dus op U,V of W beginnen het draaiveld op te wekken
Dit geld voor zowel een driehoek als een ster schakeling.
Als je nu een ster L1-U1 /L2-V1/ L3-W1 bij het overschakelen naar driehoek probeert te laten schakelen naar driehoek L3-U1 /L1-V1 / L2-W1 draait de motor in ster en driehoek dezelfde kant op maar het afvallende L1 veld moet aanhaken en verder draaien op het opkomende L3 veld.
Maw, er moet in ene 270 graden overbrugt worden ipv 0, de rotor krijgt een veld klap te verduren en de tegen-emk laat de zekering springen.
Ik draai eerst wel even een fase om op de sterdriehoek schakelaar. Daarna kan ik hem altijd eens gewoon in driehoek laten staan en kijken wat hij doet als we dan de stekker erin doen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 00:01 schreef Makrolon het volgende:
Wat gebeurt er als je de schakelaar gewoon in driehoek zet en de stekker er dan in drukt? Moet onbelast wel lukken toch normaal gezien?
Als ie t dan wel doet zit er iets in je schakelaar niet goed zoals hierboven gezegd.
Mooi ding hé ! Tegenwoordig is de bouwvorm gelukkig wat kleiner bij dit aantal PK'squote:Op vrijdag 9 augustus 2019 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Vonkenboertje.
Wat een mooie oude motor!
Is het een gewone draaistroommotor?
quote:Op vrijdag 9 augustus 2019 22:44 schreef robber57 het volgende:
Als de motor in ster en driehoek dezelfde kant op draait kan het nóg fout gaan maar het is een aardige mental stretch om dat uit te leggen, zometeen.
Als eerste bruggetje voor ezels: 2x motorvermogen is ruwweg de stroom per fase, 7,5 kw: 15 amp, 11 kw:22 amp
Dus 6,25 kw= 12,5 amp en dat komt aardig overeen met wat het plaatje zegt.
Aanloopstroom is afhankelijk van de massa traagheid of aanlooplast vd motor, zonder noemenswaardige belasting word deze zelden hoger dan 1,5 a 2x I nominaal
2x12,5= 25amp dus dat moet wel lukken met een 25 amp zekering , zeker als deze geen snelle is.
Bv een zware gietijzeren zuiger compressor kun je rekenen op 4-5 x I nominaal, en nog wel hoger.
De mental stretch:
In ster of driehoek kun je een motor op 3 manieren rechtsom (of linksom) laten draaien.
Je kunt de fasen op de U-V-W aansluiten als volgt en dat levert iedere keer een rechts draaiende motor op;
L1-L2-L3 of L2-L3-L1 of L3-L1-L2
Tussen de drie opties zit echter een verschil van 120 graden wáár L1 het draaiveld begint op te wekken, L1 kan dus op U,V of W beginnen het draaiveld op te wekken
Dit geld voor zowel een driehoek als een ster schakeling.
Als je nu een ster L1-U1 /L2-V1/ L3-W1 bij het overschakelen naar driehoek probeert te laten schakelen naar driehoek L3-U1 /L1-V1 / L2-W1 draait de motor in ster en driehoek dezelfde kant op maar het afvallende L1 veld moet aanhaken en verder draaien op het opkomende L3 veld.
Maw, er moet in ene 270 graden overbrugt worden ipv 0, de rotor krijgt een veld klap te verduren en de tegen-emk laat de zekering springen.
Als je werkt volgens schema gebeurt dit nooit, als je willekeurig op de motor 2 draden gaat omdraaien om de draairichting in ster en driehoek gelijk te krijgen kun je bovenstaande krijgen.
[edit) kleine kant tekening, ik was vanmorgen om 5:00 op en nu ben ik op, ik weet dat bovenstaande feitelijke fouten bevatten mbt de letters en cijfers, het gaat om het idee, ik heb de puf nu niet om schemaatjes te gaan tekenen en uit te zoeken hoe het ook alweer precies exact zat, ik ga douchen en naar bed![]()
Een handmatige sterdriehoekschakelaar past er beter bij; het geheel hoort namelijk bij een museum met allerlei oude werktuigen. Daar past geen softstarter of frequentieregelaar uit 2019 bijquote:Op vrijdag 9 augustus 2019 23:07 schreef robber57 het volgende:
Handmatige sterdriehoek schakelaars ( waarschijnlijk zo'n alu doos met bol deksel en aan de zijkant een zwart bakelieten handle met drie standen, kan ff niet op het merk komen) staat op de doos ingegoten een grote 0, ster en driehoek.
Overigens, als je gaat voor een soft starter om de aanloop stroom te beperken moet je opletten dat je de (duurdere) 3 of 2 fase starter neemt en niet de goedkopere 1 fase soft starter.
1 fase is bedoeld om de aanloop klap te dempen en je drijfwerk te sparen maar de aanloop stroom zal hoger zijn dan met een relais/hand sterdriehoek schakelaar maar lager dan direct geschakeld.
2 fase doet hetzelfde maar geeft daarbij ook nog een lagere aanloopstroom dan een relais schakelaar en ca 50% van direct geschakeld, helaas gaat de ongeregelde fase echter omhoog met 15%.
3 fase starters verlagen de aanloopstroom tot 30% van direct geschakeld maar weer een stapje duurder dan 2 fase starters en hebben geen vd nadelen.
En als je het echt goed wil doen neem je een frequentie regelaar.
Ik zal zo foto's toevoegen hoe hij op het moment aangesloten is.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 08:47 schreef Ridocar het volgende:
Probeer eerst alles door te meten, zowel de nokkenschakelaar als de motor. Van de nokkenschakelaar zou je op een gegeven moment alle verbindingen in driehoek en ster moeten hebben, van de motor de weerstanden tussen de schroefverbindingen van het aansluitblok. Alles op papier zetten en dan eerst bepalen hoe de schakelaar aan het aansluitblok van de motor en stekker komt te hangen.
Vroeger was het net trouwens 220/380. De nominale spanning (380 in driehoek) staat ook op het typeplaatje. Grote kans dat dit ook een niet te verwaarlozen factor is en dat je aanloopstroom (tot 8xInominaal) veel te groot wordt.
Heb je ook een foto van het aansluitblok? En staan daar ook nummers of letters op de verbindingen?
X-Y-Z is het sterpunt bij Y? Ik heb het voor je uitgetekend en heb je gelijk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2019 13:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn gevoel zegt dat hij zo moet kloppen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |