Starhopper | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:00 |
Waarom kopen we altijd afdankertjes? Geef nou eens een dubbeltje meer uit en dan hebben we dit gezeik niet. Nederlandse defensie
Dat het nog bij de makers van de Fyra vandaan komt is helemaal om te gieren
quote: Nederland kan helemaal geen fregat sturen naar Iran De sterk verouderde boordkanonnen op de zes marinefregatten kampen met ernstige storingen en zijn feitelijk buiten gebruik gesteld. Het kabinet beslist volgende week over deelname aan een missie naar de Straat van Hormuz, maar kan eigenlijk geen fregat sturen. Dit melden bronnen bij de Koninklijke Marine aan Elsevier Weekblad. Een woordvoerder van de marine bevestigt de problemen met de kanonnen, maar die zouden (deels) zijn verholpen. Waar nodig, kan volgens hem geschut worden gebruikt. Voor de missie naar de Straat van Hormuz is het kanon op het voordek een cruciaal afschrikkingsmiddel. De Amerikaanse regering vroeg Nederland de vrije doorvaart te helpen verzekeren, nu Iraanse Revolutionaire Gardisten daar vanuit snelle speedboten of helikopters koopvaardijschepen overmeesteren en naar Iraanse havens dirigeren. De Britse regering spreekt van ‘staatspiraterij’ en dringt aan op een Europese militaire missie. Voor een preventief optreden van een Nederlands fregat onder de huidige omstandigheden in deze smalle zeestraat moet de commandant altijd een schot voor de boeg kunnen geven, zodat een agressor tijdig inbindt. 48 jaar oude kanonnen van dezelfde maker als de Fyra Bronnen bij de Koninklijke Marine melden Elsevier Weekblad dat de 48 jaar oude OTO Breda-boordkanonnen op de vier LC-fregatten (Luchtverdedigings- en Commandofregatten) wegens onbetrouwbaarheid feitelijk buiten gebruik zijn gesteld. De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten. Wegens bezuinigingen was er naderhand geen geld voor een moderner boordwapen. De twee verouderde M-fregatten (Multipurpose) beschikken elk over een kanon met een veel kleiner kaliber (76 mm) en een korter bereik. Ook dit type is gebouwd door OTO Melara. Ongeveer een jaar geleden deed zich volgens bronnen van Elsevier Weekblad op Zr Ms Van Amstel een incident voor met de munitie. Tijdens een oefening explodeerden granaten onmiddellijk nadat ze waren afgeschoten en op zeer korte afstand van het fregat. Terstond werd een schietverbod afgekondigd. De Italiaanse fabrikant OTO Melara maakt net als treinenfabrikant AsaldoBreda deel uit van het Finmeccanica-concern (inmiddels Leonardo). In Nederland is deze industrie vooral bekend door problemen met de Fyra-hogesnelheidstreinen die door de Nederlandse en Belgische spoorwegen werden afgekeurd. Kamer niet in detail op de hoogte De Tweede Kamer is niet in detail op de hoogte van de problemen met de kanonnen en de munitie, maar is wel ingelicht over het voornemen de M-fregatten en de kanonnen van de LCF-fregatten te vervangen. Dit laat echter nog jaren op zich wachten. Een marine-expert zegt dat de kanonnen op de vier LCF-fregatten ‘officieel dood zijn verklaard en alleen nog maar voor de schone schijn aan boord worden gehouden’. De granaten die met het geschut op M-fregat Zr Ms Van Amstel werden afgeschoten ‘exploderen voortijdig onde weg naar hun doel, hoe ze ook worden geprogrammeerd’. Een bron op het ministerie bevestigt dat er iets mis is met het geschut, maar zei er niet verder op te kunnen ingaan. Woordvoerder Paul Middelberg van de Koninklijke Marine zegt dat eventuele problemen met de granaten voor de M-fregatten inmiddels zijn opgelost. Hij bevestigt onvolkomenheden met het boordkanon op ten minste twee van de vier LC-fregatten, maar volgens hem werd bij een recente oefening met het kanon op Zr Ms Evertsen nog een schot gelost. Volgens een bron ‘kan het best zijn dat ze een kanon even aan de praat kregen door de andere kanonnen te kannibaliseren, maar dat wil niet zeggen dat je er tijdens een missie echt op kunt rekenen’. ‘Kom maar op!’- tactiek troeft vijand af Om in een piraterij-scenario een vijand te kunnen aftroeven, moet de commandant van een oorlogsbodem beschikken over ‘escalatiedominantie’. De vijand moet in de gaten krijgen dat zijn acties telkens met een gelijke of iets gewelddadiger tegenactie worden beantwoord. In gewone mensentaal: ‘Kom maar op!’ Dan binden ze in en de-escaleert de zaak. Vijandelijke helikopters of speedboten kunnen worden afgetroefd met zeer sterke laserwapens die de piloot of de roerganger verblinden. Meestal keren zij dan om. Als dit niet werkt, worden met de mitrailleurs waarschuwingsschoten gelost. Indien ook dat niet helpt, geeft het boordkanon een schot voor de boeg. In het uiterste geval wordt gericht geschoten. https://www.elsevierweekb(...)19/08/702106-702106/
|
nogeenoudebekende | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:05 |
Is dat dezelfde toko die onze JSF's in elkaar gaat schroeven? |
StateOfMind | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:06 |
Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort.
Geeft vertrouwen... |
-Chakotay- | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:06 |
quote: haha, die nieuwsitems van jou zijn altijd vermakelijk  Het zijn allemaal vriendendienstjes.. Italie zit in de financiele put.. dus gaan we daar gewoon shit bestellen uit compassie en niet uit kwaliteits en veiligheids perspectief. Zo zie ik dacht echt. De Italiaanse tanks uit ww2 waren ook al defect toen ze net uit de fabriek kwamen  |
Geerd | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:07 |
Altijd lachen met defensie  |
HSG | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:08 |
Italianen he. Altijd gezeik met hun troep. |
Starhopper | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:09 |
quote:
quote: Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort. Geeft vertrouwen... Godverdomme, mn koffie  Je zou bijna denken dat dit 1 grote grap is  |
Bocaj | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:12 |
"...48 jaar oude kanonnen...."
Hoop dat de munitie jonger is....
Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is.... |
-Chakotay- | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:14 |
quote: Op woensdag 7 augustus 2019 16:12 schreef Bocaj het volgende:"...48 jaar oude kanonnen...." Hoop dat de munitie jonger is.... Lijkt wel als of je een overjarig blik soep opentrekt en verwacht dat het nog wel goed is.... Nou bassie.. ik deed laatst een blik perzikken open uit 2001 smaakte nog prima  |
Bocaj | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:15 |
quote: " De 127 mm kanonnen werden zo’n twintig jaar geleden afgedankt door Canada en via de Italiaanse bouwer OTO Melara doorverkocht aan Nederland om te worden geplaatst op de vier destijds hypermoderne LC-fregatten." Ook raar een nieuw schip en dan destijds 30 jaar oude kanonnen gebruiken.... |
StateOfMind | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:15 |
quote: Om het nog erger te maken, de NH90 helicopter kende ook talloze problemen. Eén keer raden onder welk moederbedrijf de fabrikant viel. |
bleiblei | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:16 |
Probleem zit em meer in de leeftijd dan in de fabrikant lijkt mij. 48 jaar oude kanonnen...  |
mcmlxiv | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:18 |
Oto Melara, perfecte militaire technologie. Maar na bijna 50 jaar is het op. Heeft niets met Italiaanse kwaliteit, maar alles met ouderdom te maken. Vervangen door de 127/64 en ze kunnen er weer jaren tegenaan.
Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken.
Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen. |
Drekkoning | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:19 |
Nederlandse defensie is ook gewoon een lachertje natuurlijk. |
Bocaj | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:24 |
quote: Op woensdag 7 augustus 2019 16:18 schreef mcmlxiv het volgende:Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken. Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen. Mensen hebben het debacle "Fyra" nog fris in het geheugen zitten... en gaan dan plussen en minnen! (Eenmaal slecht, altijd slecht!) |
WammesWaggel | woensdag 7 augustus 2019 @ 16:51 |
quote: Op woensdag 7 augustus 2019 16:06 schreef StateOfMind het volgende:Onze F35's (op de eerste 8 na, die worden bij Lockheed gebouwd) worden ook gebouwd door een bedrijf dat bij dezelfde conglomeratie Finmeccania, nu Leonardo) hoort. Geeft vertrouwen... Koop Europesche waar en het zal U voorspoed brengen. |
TheoddDutchGuy | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:06 |
Hou dan ook op Italiaanse troep te kopen. 
Alsof we dit niet van te voren wisten, die kanonnen staan er om bekend vanwege de mismatch met moderne systemen.
Dat is alsof je een nucleaire aandrijving op een u-boat uit 1942 probeert te monteren. |
Glazenmaker | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:06 |
De meeste fokkers waren nog niet eens geboren toen die kanonnen uit de fabriek kwamen en dan zijn we verbaasd dat er problemen zijn? |
bonke | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:10 |
quote: ze snappen niet dat onderhoud op een gegeven moment niet meer te doen is  |
Dr.Jan-Itor | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:15 |
We hebben het over de marine. Dan gaat het niet om kanonnen maar om kanons. |
nogeenoudebekende | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:20 |
quote: Ze waren al fucking antiek toen wij ze kochten. Ga maar lekker deze corrupte boel verdedigen. |
the-eye | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:24 |
Kunnen we eventueel de Buffel uit Rotterdam Hellevoetsluis sturen? Die is goed onderhouden |
Starhopper | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:29 |
Ik denk dat na het zomerreces de minister uitleg mag gaan geven |
kurk_droog | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:40 |
De Italiaanse treinen komen ook van die toko en doen het meer dan prima. Het probleem zat hem meer bij de bizarre eisen van de NS.
Defensie moet eens gewoon op tijd onderhoud plegen. |
J.A.R.V.I.S. | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:43 |
Misschien sturen ze wel dat fregat om een pittig gesprek te houden met Iran. |
pvdplanet | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:45 |
Vroeger kochten we ze bij Krupp (nog eentje te vinden op de stelling van Amsterdam in Spijkboor)
Kunnen we geen Duitse degelijkheid meer aanschaffen? |
sp3c | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:58 |
Italianen bouwen gewoon prima spulletjes hoor volgens mij op een gegeven moment is het gewoon op, daarom gaan we ze ook vervangen (2020?)
als je de Amerikanen lief aankijkt valt er vast wel wat te regelen |
sp3c | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:58 |
ow en de FYRA heeft echt nergens een klote mee te maken hoor, dat zijn echt compleet andere bedrijven man @Nikonlover  |
SeLang | woensdag 7 augustus 2019 @ 17:59 |
Zo'n mooie moderne boot, maar het kanon doet het niet  |
fathank | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:05 |
quote: Bedank de politiek maar.. |
Hyaenidae | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:08 |
quote: perzikken perziken |
-Chakotay- | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:16 |
quote: sorry |
allegoedenickszijnop | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:18 |
quote: NH Industries is een JV van Augusta, Eurocopter en Fokker. Augusta is idd dochter van..... maar zit er maar voor 32% in.
Problemen met de NH90 zijn idd legio maar dat had meer te maken met slecht ontwerp en elk deelnemend land wat z'n eigen vereisten in bracht. Daardoor moest het alles kunnen, maar was het nergens goed in. |
Hyaenidae | woensdag 7 augustus 2019 @ 18:18 |
quote: Voor deze ene keer hou ik het bij een waarschuwing, maar je staat nu wel onder scherp toezicht. |
Monolith | woensdag 7 augustus 2019 @ 19:08 |
quote: Misschien kan onze marine een paar kano's naar Iran sturen. |
sp3c | woensdag 7 augustus 2019 @ 19:09 |
beter stuurt de politiek gewoon een brief met stevige tekst naar Iran
schien een speech van Timmerfrans |
AchJa | woensdag 7 augustus 2019 @ 19:32 |
Bij de marine zijn het kanons...
Enne Oto Melara/ Breda is prima spul.
quote: Daar mag je de politiek en hun eeuwige bezuinigingswoede op defensie voor bedanken. Het is niet dat de KM het verzonnen heeft.
Maar goed, wees blij dat we niet de Bofors gekregen hadden die waren ondertussen al dik 50 jaar oud...
quote: Ook met dit project (dat door bezuinigingen begin jaren '90 meerdere keren was uitgesteld) moest men schuiven met geld, er moesten keuzes gemaakt worden en op de uitgaven van het kanon dacht de marine te kunnen besparen. In de begintijd van het project, dat omstreeks 1993 startte, werd namelijk uitgegaan van twee nieuwe schepen ter vervanging van de twee GW-fregatten. De twee 12cm Bofors kanons van de GW's konden dus mooi naar de nieuwe worden overgezet. Iets wat de KM met nieuwe schepen vaker deed, zoals bij de bewuste Bofors die daarvoor nog op de oude jagers hadden gestaan. Deze kanons dateerden uit 1950 en waren ontworpen in 1944.
En het is niet dat deze probleem plotseling uit de lucht zijn komen vallen, dit speelt al flink wat jaren... Goedkoop blijkt duurkoop:
Nieuwe kanons voor vier Nederlandse fregatten
Overigens schieten we nog steeds met de .50... Ook al een meer dan 100 jaar oud ontwerp.
[ Bericht 24% gewijzigd door AchJa op 07-08-2019 19:40:56 ] |
Starhopper | donderdag 8 augustus 2019 @ 00:12 |
Al die goedpraters in dit.topic zie de geschiedenis van bestellingen bij dit graf bedrijf. Tis altijd klote troep. En toch maar blijven bestellen.... belangenverstrengeling in optima forma. Investeer gewoon in fatsoenlijk en nieuw spul en niet in goedkope rommel of 2e hands afdankertjes! |
Benger | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:23 |
Sinds wanneer heeft de marine kanonnen? Ik dacht dat ze kanons hadden.
Trouwens: het onderhoud bij de marine is gewoon slecht. Te veel op bezuinigd. Als er meer geld naar de marine gaat kunnen ze het beter daar in investeren, zodat de huidige schepen beter inzetbaar worden, dan dat ze extra schepen gaan kopen die over een paar jaar ook achterstallig onderhoud hebben. |
#ANONIEM | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:28 |
Zo lang het niet op hln.be staat geloof ik er geen ene flikker van. 
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2019 23:28:48 ] |
sp3c | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:33 |
quote: Op donderdag 8 augustus 2019 00:12 schreef Nikonlover het volgende:Al die goedpraters in dit.topic  zie de geschiedenis van bestellingen bij dit graf bedrijf. Tis altijd klote troep. En toch maar blijven bestellen.... belangenverstrengeling in optima forma. Investeer gewoon in fatsoenlijk en nieuw spul en niet in goedkope rommel of 2e hands afdankertjes! joh?
vertel ons meer over de geschiedenis van Oto Melara alstublieft Nikonlover want je weet duidelijk veel meer dan de de rest van de fucking hele wereld
 |
sp3c | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:34 |
SPOILER [quote]Operators
Asia Bangladesh BNS Bangabandhu (ex-ROKN Ulson class frigate) BNS Somudra Joy (ex-USCG Hamilton-class cutter) Indonesia Ahmad Yani-class frigate (ex-RNLN Van Speijk class) Diponegoro-class corvette Bung Tomo-class corvette Martadinata-class frigate India Kolkata-class destroyer Godavari-class frigate Brahmaputra-class frigate Shivalik-class frigate Kora-class corvette Kamorta-class corvette Veer-class corvette INS Vikrant (aircraft carrier) Israel Sa'ar 3-class missile boat Sa'ar 4-class missile boat Sa'ar 4.5-class missile boat Japan Hatsuyuki-class destroyer Asagiri-class destroyer Murasame-class destroyer Minegumo-class destroyer (JDS Murakumo only) JDS Ishikari Yubari-class destroyer escort Abukuma-class destroyer escort Hayabusa-class patrol boat South Korea Ulsan-class frigate Pohang-class corvette Donghae-class corvette Gumdoksuri-class patrol vessel Malaysia Laksamana-class corvette Kedah-class offshore patrol vessel Oman Khareef-class corvette Pakistan Alamgir frigate (ex-USN Oliver Hazard Perry class frigate) Philippines Gregorio del Pilar-class offshore patrol vessel Jose Rizal-class frigate (planned) Jacinto-class corvette Tarlac-class landing platform dock (planned) BRP Conrado Yap (ex-ROKN Pohang-class corvette) Saudi Arabia Al Riyadh-class frigate Badr-class corvette Al Sadiq-class patrol boat Singapore Endurance-class landing platform dock Formidable-class frigate Victory-class corvette Fearless-class patrol vessel Independence-class littoral mission vessel Sri Lanka Nandimithra-class missile boat Taiwan (Republic of China) Cheng Kung-class frigate Kang Ding-class frigate Tuo Chiang-class corvette Ching Chiang-class patrol boat Thailand Pattani-class offshore patrol vessel Ratanakosin-class corvette Ratcharit-class missile boat Chuburi-class patrol boat Tapi-class corvette Khamronsin-class corvette Laemsing-class patrol boat DW3000f-class frigate Krabi-class offshore patrol vessel Turkey Dogan-class fast attack craft K?l?ç-class fast attack craft K?l?ç-II-class fast attack craft Y?ld?z-class fast attack craft G-class frigate Milgem-class corvette United Arab Emirates Baynunah-class corvette Lebanon Combattante FS56-class fast attack craft Africa Algeria Kalaat Béni Abbès Class Egypt Ambassador MK III-class missile boat Descubierta-class corvette Oliver Hazard Perry-class frigate Ramadan-class missile boat Tiger-class fast attack craft Gowind 2500 corvette[11] FREMM multipurpose frigate Morocco Mohammed VI FREMM frigate Sigma-class corvette Descubierta-class corvette Floréal-class frigate Lazaga-class patrol vessel Bir Anzaran-class patrol vessel South Africa Warrior-class patrol vessel (converted from fast attack craft with missiles launchers and rear 76mm gun removed)[12] Valour-class frigate Tunisia Albatros-class fast attack craft Europe Belgium Karel Doorman-class frigate Denmark Willemoes-class missile boat (retired) Niels Juel-class corvette (retired) Flyvefisken-class patrol vessel Thetis-class ocean patrol vessel Iver Huitfeldt-class frigate Knud Rasmussen-class patrol vessel France FREMM multipurpose frigate Horizon-class frigate Germany Brandenburg-class frigate Bremen-class frigate Sachsen-class frigate Braunschweig-class corvette Gepard-class fast attack craft Georgia Tiger-class fast attack craft Greece Elli-class frigate (Kortenaer-class frigate) La Combattante IIa-class fast attack craft La Combattante III-class fast attack craft La Combattante IIIb-class fast attack craft Osprey 55-class gunboat HSY-55-class gunboat Osprey HSY-56A-class gunboat Roussen-class fast attack craft Jason-class tank landing ship Ireland Peacock-class patrol vessel Róisín-class offshore patrol vessel Samuel Beckett-class offshore patrol vessel Italy Audace-class destroyer (retired) Italian aircraft carrier Cavour Comandanti-class patrol vessel Durand de la Penne-class destroyer FREMM multipurpose frigate Fulmine gunboat (retired) Minerva-class corvette (retired) Orizzonte-class frigate San Giorgio-class amphibious transport dock Sparviero-class patrol boat (hydrofoil, retired) Netherlands Karel Doorman-class frigate Holland-class offshore patrol vessel Norway Fridtjof Nansen-class frigate Skjold-class corvette Poland Oliver Hazard Perry-class frigate ORP Slazak offshore patrol vessel Portugal Bartolomeu Dias-class frigate (ex-RNLN Karel Doorman-class frigate) Romania Regele Ferdinand Regina Maria Spain Santa María-class frigate Descubierta-class corvette Meteoro-class offshore patrol vessel Oceania Australia Adelaide-class frigate North America Canada Iroquois-class destroyer (after TRUMP modifications, retired 2017) United States Famous-class cutter (USCG) Hamilton-class cutter (USCG) Oliver Hazard Perry-class frigate (USN, retired) Pegasus-class hydrofoil (USN, retired) Mexico Oaxaca-class patrol vessel South America Argentina Espora-class corvette Intrépida-class fast attack craft Chile Karel Doorman-class frigate CNS Almirante Williams Sa'ar 4-class missile boat Tiger-class fast attack craft (retired) Colombia OPV-80-class patrol vessel Ecuador Esmeraldas corvettes Quito-class missile boat Peru PR-72P-class corvette Venezuela Guaiquerí OPV Guaicamacuto OPV Constitución Class OPV[/quote]
 mafkees 
[ Bericht 48% gewijzigd door sp3c op 08-08-2019 23:39:35 ] |
sp3c | donderdag 8 augustus 2019 @ 23:41 |
 |
Hahahaha..alweer.wachtwoo | vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:03 |
Hahahaha wat zal die aanbesteder gepijpt en gepepen zijn bij zijn verwenreis in Italie
Ik wil ook aanbestedingen van het rijk doen  |
Budapestenaar | vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:16 |
Ze kunnen gewoon ‘boem’ roepen. Dat snappen die Iraniërs best  |
Hahahaha..alweer.wachtwoo | zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:34 |
quote: LOL wat kan brusselfrans dan doen
Behalve graaien uit de staatsruif lees stelen van de burgers! |
Starhopper | zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:40 |
quote:
 |
sp3c | zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:59 |
quote: doe dan? |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 09:44 |
daar zijn ze dan
quote: Fregatten krijgen nieuw 127mm-kanon Nieuwsbericht | 21-04-2020 | 17:27
De 4 luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF’s) krijgen een nieuw 127mm-kanon. De Defensie Materieel Organisatie maakte de aankoop bij de Italiaanse fabrikant Leonardo vandaag bekend. Thales Nederland is door Leonardo gecontracteerd als toeleverancier.
Het nieuwe 127mm-kanon.Toon opties Naar verwachting hebben de fregatten uiterlijk in 2026 hun nieuwe kanon. Om precies te zijn: het OTO 127/64 LW-Vulcano-systeem. Dit middelgrote kanonsysteem is in de 1e plaats bedoeld voor oppervlaktevuur en als scheepsgeschut. Het is eventueel ook te gebruiken als luchtafweer.
Het Vulcano-systeem bestaat onder meer uit de volgende subsystemen:
het 127mm-lanceersysteem het volledig geautomatiseerde munitieopvoersysteem. Hierdoor hoeft niet getild te worden met zware granaten, wat het systeem ARBO-proof maakt. Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer.
https://www.defensie.nl/a(...)en-nieuw-127mm-kanon
lekker hoor |
Monolith | woensdag 22 april 2020 @ 10:25 |
quote: En nog ARBO-proof ook! Toch wel een prettige bijkomstigheid als je in een vuurgevecht belandt. |
Zalmslaatje | woensdag 22 april 2020 @ 10:30 |
"Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer."
Iemand die dingen al besteld of wordt daar mee gewacht tot ze het kanon moeten gebruiken? |
Weltschmerz | woensdag 22 april 2020 @ 10:33 |
Gelukkig hebben we degelijke bestuurderspartijen aan het roer. |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 10:51 |
quote: sowieso prettig dat ze weer gewoon kunnen schieten als ze in een vuurgevecht terechtkomen |
Monolith | woensdag 22 april 2020 @ 10:52 |
quote: Wat is er mis met gewoon BOEM! of RATATA! roepen? |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 10:53 |
quote: verstaan ze niet in Iran |
Monolith | woensdag 22 april 2020 @ 10:53 |
quote: Ratatakbar dan. |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 10:57 |
quote: theoretisch moet dit werken, schien een piratenvlag ophangen die doen het sowieso goed in die regio |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 11:06 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 10:30 schreef Zalmslaatje het volgende:"Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer." Iemand die dingen al besteld of wordt daar mee gewacht tot ze het kanon moeten gebruiken? Gaan we vanzelf krijgen, net als de veldartillerie nu ook de beschiking heeft over Excalibur munitie. Maar goed dat het kan is prima maar voor die afstanden heb je wel andere systemen aan boord. Hetzelfde dat er gezegd wordt dat dit systeem eventueel ingezet kan worden tegen luchtdoelen. Dat is natuurlijk een goed verhaal op een Luchtverdedigings en Commandofregat... 
[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 22-04-2020 11:11:25 ] |
Zalmslaatje | woensdag 22 april 2020 @ 11:09 |
Hopelijk hebben ze nog een vaatje buskruit en wat schroot achter de hand.  |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 11:13 |
quote: Dat is alleen op de van Speijk... |
Starhopper | woensdag 22 april 2020 @ 11:19 |
quote:  |
StateOfMind | woensdag 22 april 2020 @ 11:23 |
quote: En waarom hebben ze geen Grolsch Kanon gebruikt? |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 11:23 |
quote: Een kilo of 30 voor die 127MM's... Dat valt allemaal wel een beetje mee. Bij de KL moeten ze iig nog 45 kilo (155MM) tillen en vroeger gewoon nog 90 kilo (203MM/ 8 Inch)... Maar dat was nog in de tijd dat de boten van hout waren en de mannen van staal. |
Knutknuttsson | woensdag 22 april 2020 @ 11:24 |
Vind nog het meest bijzondere dat die dingen door de Canadese marine 20 jaar geleden al waren afgeschreven en dat ze daarna toch doodleuk op een nieuw gebouwd, verder hypermodern, Nederlands schip zijn geschroefd. |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 11:27 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 11:24 schreef Knutknuttsson het volgende:Vind nog het meest bijzondere dat die dingen door de Canadese marine 20 jaar geleden al waren afgeschreven en dat ze daarna toch doodleuk op een nieuw gebouwd, verder hypermodern, Nederlands schip zijn geschroefd. Ze waren niet afgeschreven:
quote: De marine kwam in contact met het Italiaanse bedrijf Oto Melara dat 127 mm kanons had teruggekocht van de Canadese marine. De Canadese destroyers van de Iroquoisklasse hadden met hun midlife-update eind jaren '80 afscheid moeten nemen van de oude 127mm Oto Breda kanons, om ruimte te kunnen maken voor een verticale lanceerinrichting op de bak. Nieuwe, kleinere Oto Melara 76mm kanons werden -iets verder naar achteren- op de Canadese schepen geplaatst en de Nederlandse marine kon de 127 mm'ers overnemen.
Canada heeft een andere keus gemaakt. Die wilden een VLS aan boord dus moest er wat wijken. |
Knutknuttsson | woensdag 22 april 2020 @ 11:33 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 11:27 schreef AchJa het volgende:[..] Ze waren niet afgeschreven: [..] Canada heeft een andere keus gemaakt. Die wilden een VLS aan boord dus moest er wat wijken. Aah duidelikk. In de OP stond "afgedankt door Canada". Dat klinkt voor mij alsof ze niet voldeden, terwijl ze eigenlijk gewoon vervangen zijn door een ander systeem. |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 11:35 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 11:33 schreef Knutknuttsson het volgende:Aah duidelikk. In de OP stond "afgedankt door Canada". Dat klinkt voor mij alsof ze niet voldeden, terwijl ze eigenlijk gewoon vervangen zijn door een ander systeem. "Afgedankt" klinkt natuurlijk veel beter. |
Knutknuttsson | woensdag 22 april 2020 @ 11:38 |
quote: Maar dan nog klinkt het monteren van 50 jaar oude kanonnen op een verder nieuw schip niet heel logisch. |
marcb1974 | woensdag 22 april 2020 @ 11:39 |
Dus we laten hypermoderne schepen bouwen en donderen daar 40 jaar oude kanonnen op omdat het geld op is  |
StateOfMind | woensdag 22 april 2020 @ 11:41 |
quote: Dan valt het nog mee dat er om budgetaire redenen geen trebuchet geplaatst is. |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 11:55 |
quote: als het alternatief een nog ouder kanon (of geen kanon) is dan is de keuze snel gemaakt denk |
FlippingCoin | woensdag 22 april 2020 @ 11:58 |
Nou dat zal indruk maken in die straat van homos.  |
Knutknuttsson | woensdag 22 april 2020 @ 12:08 |
quote: Ook waar, maar het komt wel knullig over zo. |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 12:10 |
quote: is het ook
maar van alle problemen die bezuinigingen/geldgebrek bij defensie hebben veroorzaakt in de loop der jaren is dit een hele kleine denk ik
in principe werken ze, meestal  met de leeftijd wordt dat logischerwijs steeds minder en moeten ze een keer vervangen worden |
vipergts | woensdag 22 april 2020 @ 12:29 |
quote: O ja dat was ook prachtig een marine heli die niet tegen de zoute zeelucht kon. Hoe die giovanni's het iedere keer voor elkaar krijgen. Als je dit zo leest is het gewoon goedkoper om eurobonds te doen en onze spullen voortaan in Duitsland te bestellen. |
vipergts | woensdag 22 april 2020 @ 12:31 |
quote: Zo schijnen die aanbestedingen te werken die zijn juridisch zo in elkaar getimmerd dat ze er na de hand pas achter komen dat kanonnen in dit geval meerwerk is. |
vipergts | woensdag 22 april 2020 @ 12:37 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 10:30 schreef Zalmslaatje het volgende:"Het toevoermagazijn voor de munitie bestaat uit 4 vaten met elk 14 granaten. Het geschut kan zowel standaard 127mm -munitie afvuren als de moderne, geleide munitie. Met dat laatste type is een bereik haalbaar van 100 kilometer." Iemand die dingen al besteld of wordt daar mee gewacht tot ze het kanon moeten gebruiken? We zullen nog wel granaten uit de oorlog hebben liggen die moet eerst op. Ons bin zunig. |
mcmlxiv | woensdag 22 april 2020 @ 12:53 |
quote: Op woensdag 7 augustus 2019 16:18 schreef mcmlxiv het volgende:Oto Melara, perfecte militaire technologie. Maar na bijna 50 jaar is het op. Heeft niets met Italiaanse kwaliteit, maar alles met ouderdom te maken. Vervangen door de 127/64 en ze kunnen er weer jaren tegenaan. Sowieso, denken dat Italianen geen goede spullen kunnen maken. Het zou zo fijn zijn wanneer mensen zich eerst eens zouden informeren voordat ze schreeuwend hun mening op een forum uitkotsen. Mooi dat ik vorig jaar al wist welke we moesten kopen. Ik moet inkoper bij defensie worden.
Daarnaast is dit topic natuurlijk wel het schoolvoorbeeld van waarom we niet naar burgers moeten luisteren wanneer het over de inrichting van overheidsdiensten. Zelden zoveel poep over een verder toch vrij eenvoudig onderwerp gehoord. |
marcb1974 | woensdag 22 april 2020 @ 12:55 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 12:31 schreef vipergts het volgende:[..] Zo schijnen die aanbestedingen te werken die zijn juridisch zo in elkaar getimmerd dat ze er na de hand pas achter komen dat kanonnen in dit geval meerwerk is. Dan faalt het ergens behoorlijk als dit soort dingen gebeuren. En ik geloof het ook niet zo. |
Cockwhale | woensdag 22 april 2020 @ 13:02 |
Goedkoop is duurkoop. Hebben ze een mamamini/goudgoed voor 'oorlogsmateriaal' waar NL keer op keer z'n shit koopt, of hoe zit dat? |
Cockwhale | woensdag 22 april 2020 @ 13:03 |
quote: Heeft Nederland aandelen in dat covid bedrijf ofwat? |
TheFreshPrince | woensdag 22 april 2020 @ 13:05 |
Maar het gaat dus om kanonnen die zo lang terug gemaakt zijn dat iedereen die destijds bij die fabriek werkte nu met pensioen is of al overleden.
Lijkt me niet meer iets dat je de fabrikant kan aanrekenen, garantie is voorbij  |
Twiitch | woensdag 22 april 2020 @ 13:12 |
quote: Ze maken vanalles en schrijven gewoon op elke Europese aanbesteding (te) laag in en dan krijg je dus rotzooi. |
Cockwhale | woensdag 22 april 2020 @ 15:07 |
quote: Klinkt een beetje als de aanbestedingen en inkopen waar ik werk (ook overheid). Gaat via allerlei vreemde tussenbedrijven, en ze gaan altijd voor het goedkoopste, niet voor de kwaliteit. En dat soort tussenbedrijven chanteren ook (kleinere) bedrijven om kortingen te geven. Ik walg ervan. |
Glazenmaker | woensdag 22 april 2020 @ 15:39 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 15:07 schreef Cockwhale het volgende:[..] Klinkt een beetje als de aanbestedingen en inkopen waar ik werk (ook overheid). Gaat via allerlei vreemde tussenbedrijven, en ze gaan altijd voor het goedkoopste, niet voor de kwaliteit. En dat soort tussenbedrijven chanteren ook (kleinere) bedrijven om kortingen te geven. Ik walg ervan. M'n oom doet inkopen bij defensie en ik ben er ook wel eens geweest en echt iedereen weet wat een drama het is en waar de pijnpunten zitten, maar om de een of andere reden kan er niks aan gedaan worden. |
Zalmslaatje | woensdag 22 april 2020 @ 15:48 |
Heb mij zojuist ingeschreven op de aanbesteding 'nieuwe munitie' 100.000 euro voor mijn cd 1001 sounds of war.
Denk dat ik wel een goede kans maak.  |
#ANONIEM | woensdag 22 april 2020 @ 15:55 |
quote: 2026? Zes jaar voor vier kanonnen? Voor de A2-tunnel in Maastricht hadden ze vijf jaar nodig, maar de productie van een paar kanonnen en het vastschroeven op de schepen duurt blijkbaar zes jaar 
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2020 15:55:32 ] |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 16:24 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 15:55 schreef J.B. het volgende:[..] 2026? Zes jaar voor vier kanonnen?  Voor de A2-tunnel in Maastricht hadden ze vijf jaar nodig, maar de productie van een paar kanonnen en het vastschroeven op de schepen duurt blijkbaar zes jaar  ze gaan die schepen niet uit de vaart halen om er nieuwe kanonnen op te zetten, dat gebeurt gewoon op het volgende onderhoudsmomentje
lijkt me |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 16:27 |
bemanning zal er ook wel mee moeten leren spelen trouwens
lijkt me |
StateOfMind | woensdag 22 april 2020 @ 16:31 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 16:24 schreef sp3c het volgende:[..] ze gaan die schepen niet uit de vaart halen om er nieuwe kanonnen op te zetten, dat gebeurt gewoon op het volgende onderhoudsmomentje lijkt me Gelijk een APK'tje erop dan maar  |
#ANONIEM | woensdag 22 april 2020 @ 17:21 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 16:24 schreef sp3c het volgende:[..] ze gaan die schepen niet uit de vaart halen om er nieuwe kanonnen op te zetten, dat gebeurt gewoon op het volgende onderhoudsmomentje lijkt me Volgens de OP van dit topic werken de kanonnen überhaupt niet meer:
quote: Een marine-expert zegt dat de kanonnen op de vier LCF-fregatten ‘officieel dood zijn verklaard en alleen nog maar voor de schone schijn aan boord worden gehouden’. De granaten die met het geschut op M-fregat Zr Ms Van Amstel werden afgeschoten ‘exploderen voortijdig onde weg naar hun doel, hoe ze ook worden geprogrammeerd’. Ik ben geen marine-expert, maar mij lijkt dat nog zes jaar rondvaren met kanonnen die niet of nauwelijks functioneren wel een gegronde reden is om een fregat tijdelijk eerder uit de vaart te nemen.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2020 17:25:32 ] |
cempexo | woensdag 22 april 2020 @ 17:27 |
Ambtenaren die keuzes maken...moet je niet willen |
polderturk | woensdag 22 april 2020 @ 17:30 |
We moeten onze eigen wapens en munitie maken. Dat is goed voor onze economie en onafhankelijkheid. Bovendien kunnen wij kwaliteit leveren. |
sp3c | woensdag 22 april 2020 @ 17:42 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 17:21 schreef J.B. het volgende:[..] Volgens de OP van dit topic werken de kanonnen überhaupt niet meer: [..] Ik ben geen marine-expert, maar mij lijkt dat nog zes jaar rondvaren met kanonnen die niet of nauwelijks functioneren wel een gegronde reden is om een fregat tijdelijk eerder uit de vaart te nemen. https://m.facebook.com/Zr(...)mg2/809364809456196/
zal wat sterk aangezet zijn allemaal maar ze zijn wel oud en ouderdom komt met gebreken
het is ook niet alsof ze alle vier rond die tijd een nieuw kanon krijgen he, de laatste moet dan klaar zijn |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 22:12 |
quote: Het is dan ook niet zo dat de gevechtskracht van de schepen van die kanons komen, die staan erop ter complementering/ "schot voor de boeg" etc. Het is een beetje van hetzelfde laken een pak als het boordkanon in moderne fighters.
En iets wat oud is is niet per definitie slecht, dit model is dik 100 jaar oud en voldoet nog steeds:


[ Bericht 11% gewijzigd door AchJa op 22-04-2020 22:18:20 ] |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 22:23 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 17:21 schreef J.B. het volgende:Ik ben geen marine-expert, maar mij lijkt dat nog zes jaar rondvaren met kanonnen die niet of nauwelijks functioneren wel een gegronde reden is om een fregat tijdelijk eerder uit de vaart te nemen. Alsof je je hele commando- en luchtverdedigingscapaciteit ff een jaar uit de vaart haalt om er godbetert een kanon op te bouwen...
Me dunkt dat de primaire taak (vnl BMD) veel harder nodig is dan die 127mm... |
AchJa | woensdag 22 april 2020 @ 22:26 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 17:30 schreef polderturk het volgende:We moeten onze eigen wapens en munitie maken. Dat is goed voor onze economie en onafhankelijkheid. Bovendien kunnen wij kwaliteit leveren. Hembrug opnieuw openen.  |
icecreamfarmer_NL | donderdag 23 april 2020 @ 12:09 |
quote: Op woensdag 22 april 2020 22:23 schreef AchJa het volgende:[..] Alsof je je hele commando- en luchtverdedigingscapaciteit ff een jaar uit de vaart haalt om er godbetert een kanon op te bouwen... Me dunkt dat de primaire taak (vnl BMD) veel harder nodig is dan die 127mm... Interessante reclame bij dat artikele: https://www.thyssenkrupp-(...)eschepen-ros-336x280
Zou dat nu echt werken banners voor nieuwe onderzeeers? |
sp3c | donderdag 23 april 2020 @ 12:11 |
er zal maar net een FOK!ker op zoek zijn naar een nieuwe onderzeeboot! |
StateOfMind | donderdag 23 april 2020 @ 12:12 |
quote: Is ie ook in het geel verkrijgbaar?  |
AchJa | donderdag 23 april 2020 @ 21:58 |
quote: Wel in het roze:
 |