Die twee laatste stellingen,dat vermoeden heb ik ook.quote:Op maandag 12 augustus 2019 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben geen expert op het gebied van de kerkvaders, maar al in Pauls tijd was er sprake van valse leraren, valse doctrines, verkeerde invloeden, dus kerkvader is wat mij betreft niet gelijk aan orthodoxe leer verkondigend.
Er is een fundamenteel verschil tussen dat 'geheime' aspect van de bijbel en wat we in de esoterische wereld tegenkomen.
In de esoterische wereld is er een exoterische leer en een esoterische. Die twee zijn soms volledig tegengesteld. Maar er zijn dus 2 verschillende doctrines of manieren van uitleggen en de ene wordt aan het grote volk verkondigd om bewust de esoterische leer te verhullen. Mensen worden dus dom gehouden, op een dwaalspoor gezet, zoet gehouden, onzin verkocht.
In de bijbel is er geen sprake van een dubbele en tegengestelde leer, er is 1 leer die echter niet iedereen ontvangt. Waarom? Jesaja en Handelingen 28 spreken hier bijv.
21 Maar zij zeiden tot hem: Wij hebben noch brieven u aangaande van Judea ontvangen; noch iemand van de broeders, hier gekomen zijnde, heeft van u iets kwaads geboodschapt of gesproken.
22 Maar wij begeren wel van u te horen, wat gij gevoelt; want wat deze sekte aangaat, ons is bekend, dat zij overal tegengesproken wordt.
23 En als zij hem een dag gesteld hadden, kwamen er velen in zijn woonplaats; denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde, en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof in Jezus, beide uit de wet van Mozes en de profeten, van des morgens vroeg tot den avond toe.
24 En sommigen geloofden wel, hetgeen gezegd werd, maar sommigen geloofden niet.
25 En tegen elkander oneens zijnde, scheidden zij; als Paulus dit ene woord gezegd had, namelijk: Wel heeft de Heilige Geest gesproken door Jesaja, den profeet, tot onze vaderen,
26 Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg: Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
27 Want het hart dezes volks is dik geworden, en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.
Het hangt er dus inderdaad van af hoe de persoon zelf het evangelie benadert. Zo lees ik het in ieder geval.
Ook werd na Jezus' dood het evangelie openlijk verkondigd. Dus wat je citeert heeft specifiek betrekking op de 3,5 jaar van Jezus' verblijf op aarde met zijn apostelen (en nog korter denk ik, aangezien hij al vrij snel openlijk toegaf de messias en God te zijn).
Overigens is het voor mij niet zo interessant welk evangelie het eerste is geschreven, in de zin dat elk werk voor mij van gelijke waarde is, geïnspireerd.
Verder wordt Luciferiaans gekenmerkt door 2 ideeën:
- er is geen eeuwige dood
- je bent god(delijk)
Dat kom je in het geheel niet tegen in het evangelie.
Zijn poging als messias van de joden mislukte, maar stond wel model voor de latere messias(-sen ), de opstanding van een volgende poging.quote:
Dat lijkt me een nogal vreemde definitie, want diezelfde kerkvaders zijn grotendeels verantwoordelijk voor wat we tegenwoordig als orthodoxie bestempelen.quote:Op maandag 12 augustus 2019 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben geen expert op het gebied van de kerkvaders, maar al in Pauls tijd was er sprake van valse leraren, valse doctrines, verkeerde invloeden, dus kerkvader is wat mij betreft niet gelijk aan orthodoxe leer verkondigend.
Nou, nee. Want zoals ik zei vind je ook taalgebruik terug in b.v. 1 Kor.3:1-3, Hebreeën 5:12-13 en 1 Petrus 2:2-3 dat gebruikt werd door mysteriegodsdiensten om ingewijden tegenover leken te plaatsen (melk v.s. vast voedsel). Daarbij was het volgens mij Origenes die het belang van allegorieën benadrukte voor mensen die anders de boodschap niet zouden begrijpen.quote:Ook werd na Jezus' dood het evangelie openlijk verkondigd. Dus wat je citeert heeft specifiek betrekking op de 3,5 jaar van Jezus' verblijf op aarde met zijn apostelen (en nog korter denk ik, aangezien hij al vrij snel openlijk toegaf de messias en God te zijn).
Nou, het is maar net weer hoe je de teksten interpreteert en wat je verstaat onder "goddelijk zijn". Je kent natuurlijk de tekst uit Johannes 10, waarin Jezus verwijst naar Psalm 82. Daarbij, het goddelijk zijn van de mens kom je zover ik weet ook niet tegen in het boeddhisme. Dus als je mij een Boeddhistische tekst kunt aanwijzen waarin dit wordt geclaimd, dan lijkt me dat erg interessantquote:Op maandag 12 augustus 2019 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder wordt Luciferiaans gekenmerkt door 2 ideeën:
- er is geen eeuwige dood
- je bent god(delijk)
Dat kom je in het geheel niet tegen in het evangelie.
Dan is de vraag nog wat men met 'de eindtijd ' bedoelde.quote:Op maandag 12 augustus 2019 12:56 schreef Haushofer het volgende:
Het is maar de vraag in hoeverre de vroege teksten uit het NT dit universele karakter zouden hebben zonder die apocalyptische setting en verwachting van een spoedige eindtijd.
Geen objectieve expert. Een WC-eend expert. Ik ga op de eerste plaats uit van de geschriften. Met Orthodox bedoel ik de leer van Jezus, Petrus, Paulus en de auteurs van de bijbel.quote:Op maandag 12 augustus 2019 12:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat lijkt me een nogal vreemde definitie, want diezelfde kerkvaders zijn grotendeels verantwoordelijk voor wat we tegenwoordig als orthodoxie bestempelen.
En volgens mij hebben we hier wel een expert omtrent de kerkvaders: Etto. Dus hij moet me maar corrigeren als ik het mis heb.
Dat zie je ook in het Johannesevangelie, in het licht vs donker idee, en je ziet het ook als Paulus spreekt over 'voedsel voor de buik, en de buik voor voedsel'. Begrijp dat hier een publiek werd aangesproken dat doordrongen was van die godsdienst. Men spreekt in hun taal om de principes van de bijbel over te dragen, om het begrijpelijk te maken. Je ziet dat ook als Paulus in Athene aankomt en tegen de mensen zegt dat ze erg godsdienstig zijn. Hij maakt gebruik van elementen in de lokale cultuur om de mensen te overtuigen van de waarheid van het geloof in de Christus als God en messias. Hij bedoelde niet dat die afgoderij van de Atheners een teken was van de waarheid van hun eigen overtuigingen.quote:Nou, nee. Want zoals ik zei vind je ook taalgebruik terug in b.v. 1 Kor.3:1-3, Hebreeën 5:12-13 en 1 Petrus 2:2-3 dat gebruikt werd door mysteriegodsdiensten om ingewijden tegenover leken te plaatsen (melk v.s. vast voedsel). Daarbij was het volgens mij Origenes die het belang van allegorieën benadrukte voor mensen die anders de boodschap niet zouden begrijpen.
Dat mag je simplistisch vinden, ik baseer me liever op experts uit die wereld, zoals Blavatsky. Volgens mij begrijp je nog steeds niet dat als ik die uitspraak doe, ik me grotendeels op haar uitspraken baseer, op de theosofie, omdat er praktisch geen hogere autoriteit is op het gebied dan zij die er in het westen werken over heeft gepubliceerd.quote:Kijk, jij interpreteert alle bijbelse teksten die hinten naar een soort esoterische opvatting weg, en claimt dat andere wereldreligies een dergelijke esoterische interpretatie wel hebben, om ze vervolgens in het Luciferiaanse laatje te kunnen schuiven. Ik vind dat nogal simplistisch, en ik heb je al aangegeven dat het in het licht van het boeddhisme zelfs een bizarre claim is; het idee van het zelf, anatman, dat als emergent fenomeen van de 5 skandha's teweeg wordt gebracht, staat volgens mij mijlenver weg van het idee dat de mens "goddelijk" is. Daarbij, het universele karakter van Paulus' brieven (zie b.v. ook Alain Badiou's https://www.sup.org/books/title/?id=4042) moet je denk ik vooral begrijpen in het licht van de verwachting dat de eindtijd spoedig zou aanbreken. In die verwachting kon Paulus iedereen, slaaf of heer, heiden of jood, getrouwd en ongetrouwd, man of vrouw, etc. onder dezelfde noemer scharen. Het is maar de vraag in hoeverre de vroege teksten uit het NT dit universele karakter zouden hebben zonder die apocalyptische setting en verwachting van een spoedige eindtijd.
Ok, maar dan kunnen we jouw claims over andere religies dus ook niet serieus nemen. Jouw kijk als zevendedagsadventist is immers ook hoogst gekleurd.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen objectieve expert. Een WC-eend expert. Ik ga op de eerste plaats uit van de geschriften. Met Orthodox bedoel ik de leer van Jezus, Petrus, Paulus en de auteurs van de bijbel.
Of omdat het christendom wellicht ook wortels heeft in mysteriegodsdiensten.quote:Dat zie je ook in het Johannesevangelie, in het licht vs donker idee, en je ziet het ook als Paulus spreekt over 'voedsel voor de buik, en de buik voor voedsel'. Begrijp dat hier een publiek werd aangesproken dat doordrongen was van die godsdienst. Men spreekt in hun taal om de principes van de bijbel over te dragen, om het begrijpelijk te maken.
Ok, als die claims van haar komen, dan vraag ik me serieus af waar ze dat op baseert. Misschien dat ze niet zozeer een autoriteit is qua inhoudelijke kennis, maar qua aanhang.quote:Dat mag je simplistisch vinden, ik baseer me liever op experts uit die wereld, zoals Blavatsky. Volgens mij begrijp je nog steeds niet dat als ik die uitspraak doe, ik me grotendeels op haar uitspraken baseer, op de theosofie, omdat er praktisch geen hogere autoriteit is op het gebied dan zij die er in het westen werken over heeft gepubliceerd.
Daarom verwijs ik ook steeds naar werken van experts, zoals Blavatsky. Daarom heb ik je geciteerd dat iemand als Alan Watts een theosoof was. Dan ben ik niet degene die het zegt, maar zij zijn het en dat kun je zelf ook gewoon lezen. Zie nogmaals dat artikel over Boeddhisme wat ik eerder hier heb aangehaald.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar dan kunnen we jouw claims over andere religies dus ook niet serieus nemen. Jouw kijk als zevendedagsadventist is immers ook hoogst gekleurd.
Dat mag je zelf oordelen. Als je de bijbel op zijn kop wilt draaien, kun je dat er inderdaad uithalen. Dat doen de esoterici ook: volgens hen waren Abraham, Mozes en Jezus allemaal ingewijden die een andere lezing hadden. Niet de slang was de duivel, maar Jehovah was de duivel, aldus Blavatsky. Dat is een interpretatie. Maar eerlijkheidshalve staat dat er niet, als je de tekst leest zoals hij geschreven is.quote:Of omdat het christendom wellicht ook wortels heeft in mysteriegodsdiensten.
Alles is een interpretatie. Teksten interpreteer je altijd. "Teksten lezen zoals ze geschreven zijn" is nogal een dooddoener.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is een interpretatie. Maar eerlijkheidshalve staat dat er niet, als je de tekst leest zoals hij geschreven is.
En waar week dit af van de joodse leer ???quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Geen objectieve expert. Een WC-eend expert. Ik ga op de eerste plaats uit van de geschriften. Met Orthodox bedoel ik de leer van Jezus, Petrus, Paulus en de auteurs van de bijbel.
Die ' mensen ' waren wel de joden uit deze diaspora hoor, en geen anders gelovige Atheners.quote:Je ziet dat ook als Paulus in Athene aankomt en tegen de mensen zegt dat ze erg godsdienstig zijn. Hij maakt gebruik van elementen in de lokale cultuur om de mensen te overtuigen van de waarheid van het geloof in de Christus als God en messias. Hij bedoelde niet dat die afgoderij van de Atheners een teken was van de waarheid van hun eigen overtuigingen.
Oei, ik moet je weer eens bijtreden.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:06 schreef Haushofer het volgende:
Of omdat het christendom wellicht ook wortels heeft in mysteriegodsdiensten.
Nee, als er staat 'God is God en de verlosser en de slang is de duivel', dan is 'God is de duivel en de slang is de verlosser' in tegenspraak met wat de tekst zelf zegt. Ik ga er niet vanuit dat je een tekst alles kunt laten zeggen wat je wilt dat hij zegt.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alles is een interpretatie. Teksten interpreteer je altijd. "Teksten lezen zoals ze geschreven zijn" is nogal een dooddoener.
Dan ben je wat mij betreft veel te simplistisch. Ik heb je verschillende citaten gegeven van boeddhisten zelf die toegeven dat Blavatsky duidelijk een ingewijde in de 'ware' boeddhistische leer was, gebaseerd op haar boek en de uitspraken die ze erover doet. Van de Dalai Lama nota bene. Volgens jou is dat dan niet voldoende. Wat verwacht je? Een boeddhistisch boek dat luciferiaans zegt te zijn? Tja.quote:En Blavatsky kan verder van alles geschreven hebben; ik vraag je domweg om concrete verwijzingen vanuit het boeddhisme zelf naar je claims. Nogmaals, het zou me verbazen als die er zijn, maar ik weet natuurlijk ook niet alles en heb waarschijnlijk een Westers-gekleurde kijk op het boeddhisme.
Ja. Als ik claim dat het christendom bepaalde denkbeelden heeft, verwacht jij bijbelse onderbouwingen. Als ik met kerkvaders kom, zeg jij dat jij je daar niet op baseert. Als jij vervolgens claimt dat het boeddhisme bepaalde denkbeelden heeft, verwacht ik ook tekstuele onderbouwingen daarvan.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat verwacht je? Een boeddhistisch boek dat luciferiaans zegt te zijn?
Het is gek in de zin dat Luciferianisme, het woord, gebaseerd is op Latijn, ik denk niet dat een boeddhist Latijnse woorden en begrippen zal gebruiken om bepaalde denkbeelden te omschrijven.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Als ik claim dat het christendom bepaalde denkbeelden heeft, verwacht jij bijbelse onderbouwingen. Als ik met kerkvaders kom, zeg jij dat jij je daar niet op baseert. Als jij vervolgens claimt dat het boeddhisme bepaalde denkbeelden heeft, verwacht ik ook tekstuele onderbouwingen daarvan.
Gek hé.
Bovendien vraag ik me af wat de precieze context was van de citaten die je aanhaalde van b.v. Suzuki en de Dalai Lama. Daar zou ik beter naar moeten kijken.
Heb je geen antwoord op mijn vraag in # 212 ?quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is gek in de zin dat Luciferianisme, het woord, gebaseerd is op Latijn, ik denk niet dat een boeddhist Latijnse woorden en begrippen zal gebruiken om bepaalde denkbeelden te omschrijven.
De context was een kritiek op het boek van Blavatsky waarin ze het linker- en rechterhandpad van boeddhisme uitlegt. Daaruit bleek volgens hen dat ze duidelijk zeer diepe kennis van het Boeddhisme had.
Dat doet er niet toe. Ik zou gewoon graag bronnen willen zien die aantonen dat er in het boeddhisme ingewijde kennis is die jouw 2 eigenschappen van Luciferianisme bevat.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is gek in de zin dat Luciferianisme, het woord, gebaseerd is op Latijn, ik denk niet dat een boeddhist Latijnse woorden en begrippen zal gebruiken om bepaalde denkbeelden te omschrijven.
Ok. Als het om Blavatsky en andere prominente boeddhisten die haar kennis aanprijzen gaat, vind ik vooral bronnen van theosofische verenigingen, wat me al sceptisch maakt.quote:De context was een kritiek op het boek van Blavatsky waarin ze het linker- en rechterhandpad van boeddhisme uitlegt. Daaruit bleek volgens hen dat ze duidelijk zeer diepe kennis van het Boeddhisme had.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Nu klinkt het min of meer dat het "boeddhisme" afstamt, of zaken gepikt heeft van het Luciferianisme. Volgens mij bestaat het Luciferianisme korter , en verder heb ik ook nog nooit over die "geheime leer" gehoord. Behalve van jou dan.quote:Op maandag 12 augustus 2019 13:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan ben je wat mij betreft veel te simplistisch. Ik heb je verschillende citaten gegeven van boeddhisten zelf die toegeven dat Blavatsky duidelijk een ingewijde in de 'ware' boeddhistische leer was, gebaseerd op haar boek en de uitspraken die ze erover doet. Van de Dalai Lama nota bene. Volgens jou is dat dan niet voldoende. Wat verwacht je? Een boeddhistisch boek dat luciferiaans zegt te zijn? Tja.
Waar Ali op wijst swtaat in de voorwoorden van bepaalde theosofische boeken zoals "stem van de stilte".. Uit welke bronnen wil je dan putten?quote:Op maandag 12 augustus 2019 14:53 schreef Haushofer het volgende:
Ok. Als het om Blavatsky en andere prominente boeddhisten die haar kennis aanprijzen gaat, vind ik vooral bronnen van theosofische verenigingen, wat me al sceptisch maakt.
Misschien een beetje beter lezen? Elke religie heeft exoterische en esoterische leer. De esoterische leer is niet, zoals Ali beweerd, het tegenovergestelde van de exoterische leer maar de dieper uitgewerkte leer. Terwijl exoterisch zich bezig houdt met regels en hoe je leeft leer je in de esoterische stroming het WAAROM van de regels en leefwijze...quote:Op maandag 12 augustus 2019 15:47 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Nu klinkt het min of meer dat het "boeddhisme" afstamt, of zaken gepikt heeft van het Luciferianisme. Volgens mij bestaat het Luciferianisme korter , en verder heb ik ook nog nooit over die "geheime leer" gehoord. Behalve van jou dan.
Voor de duidelijkheid: ik zei dat het het tegenovergestelde KAN zijn, niet dat het dat altijd per definitie is.quote:Op maandag 12 augustus 2019 17:54 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:
[..]
Waar Ali op wijst swtaat in de voorwoorden van bepaalde theosofische boeken zoals "stem van de stilte".. Uit welke bronnen wil je dan putten?
[..]
Misschien een beetje beter lezen? Elke religie heeft exoterische en esoterische leer. De esoterische leer is niet, zoals Ali beweerd, het tegenovergestelde van de exoterische leer maar de dieper uitgewerkte leer. Terwijl exoterisch zich bezig houdt met regels en hoe je leeft leer je in de esoterische stroming het WAAROM van de regels en leefwijze...
Zo ook het boeddhisme. Boeddhisme dat wij kennen is voor de leek. Vandaar ook het idee van "geen-ziel" die in de esoterische stroming beter wordt uitgewerkt...
En dat jij nooit over de geheime leer hebt gehoord terwijl je je wel met drugs en zo bezig houdt is geheel op jouw conto te schrijven.
Er zijn zelfs drie niveaus, die voor de leken, die voor de adepten en het derde voor de ingewijden.quote:Op maandag 12 augustus 2019 17:54 schreef FoppeBoppe1986II het volgende:
Misschien een beetje beter lezen? Elke religie heeft exoterische en esoterische leer. De esoterische leer is niet, zoals Ali beweerd, het tegenovergestelde van de exoterische leer maar de dieper uitgewerkte leer.
Adept en ingewijde zijn dezelfde pipoquote:Op maandag 12 augustus 2019 18:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Er zijn zelfs drie niveaus, die voor de leken, die voor de adepten en het derde voor de ingewijden.
De theosofische vereniging is niet een of andere fringe organisatie op het gebied van occultisme en esoterie. Misschien is Blavatsky wel de enige westerse persoon in 150 jaar die is ingewijd in esoterisch boeddhisme, ik ken geen meer invloedrijke en meer gerespecteerde bron dan haar, op dit moment.quote:Op maandag 12 augustus 2019 14:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat doet er niet toe. Ik zou gewoon graag bronnen willen zien die aantonen dat er in het boeddhisme ingewijde kennis is die jouw 2 eigenschappen van Luciferianisme bevat.
[..]
Ok. Als het om Blavatsky en andere prominente boeddhisten die haar kennis aanprijzen gaat, vind ik vooral bronnen van theosofische verenigingen, wat me al sceptisch maakt.
Punt is dat we fijn in die kerkvaders kunnen lezen hoe men over orthodoxie dacht. Het waren namelijk inderdaad, zoals Haushofer zegt, de kerkvaders die de orthodoxie hebben vormgegeven.quote:Op maandag 12 augustus 2019 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben geen expert op het gebied van de kerkvaders, maar al in Pauls tijd was er sprake van valse leraren, valse doctrines, verkeerde invloeden, dus kerkvader is wat mij betreft niet gelijk aan orthodoxe leer verkondigend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |