De duinen langs de baan zijn niet zo heel hoog hoor.quote:Op donderdag 8 augustus 2019 12:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ging er altijd een beetje vanuit dat ze een tijdelijke tribune op die duinen neer zouden plempen, ik hoop echt dat die dingen niet afgegraven gaan worden
Ik snap niet helemaal wat dat met mijn post - waarin ik hoop dat de duinen langs de baan behouden blijven - te maken heeft?quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 09:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
De duinen langs de baan zijn niet zo heel hoog hoor.
Geen idee vanuit het technische perspectief, daar weet ik te weinig van. Maar vanuit het commerciële perspectief, dat draait op volle toeren en stop je niet zomaar. Er zijn teveel belangen om het last minute af te blazen of uit te stellen, zie bijvoorbeeld de fotoshoot van ons. Even de baan afhuren, een heel fotografie team ter plekke hebben en de vele uren ontwikkeling/voorbereiding, dat is een aardige kostenpost. Dit is dan een klein deel van de investeringen die wij doen als sponsor. Je kan je voorstellen dat onze directeur sponsoring niet zomaar een uitstel gaat accepterenquote:Op zaterdag 17 augustus 2019 03:02 schreef ViviRAWRS het volgende:
@:ETA wat leuk! En: wat was jouw indruk, gaat het ze daadwerkelijk lukken om de Dutch GP in 2020 op Zandvoort te laten plaatsvinden?
Verbaasd mij niks, beveiliging was nou niet echt streng.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 08:57 schreef raptorix het volgende:
Gaaf @:eta zelf een keer illegaal gedaan op scooter 😁
hallo meneer van ongeveer hetzelfde Reddit topicquote:Op vrijdag 16 augustus 2019 22:36 schreef ETA het volgende:
Leuk ochtendje gehad. Voor werk bij het circuit geweest voor een fotoshoot. Hierbij hadden wij toegang tot de paddock, pits, pitlane en blijkbaar ook de baan zelf. Fotoshoot op de baan was redelijk snel klaar. En tja, als je dan toch de baan hebt afgehuurd...
En verrassend genoeg mocht ik de baan op. Met eigen auto de geheel lege baan opgegaan voor paar rondjes.
jaquote:Op zaterdag 17 augustus 2019 11:25 schreef underground1009 het volgende:
Heel vet! Zijn er eigenlijk vaker open racedagen of, nog beter, race-rijscholen om een (amateur-?)licentie te halen?
7.1k upvotesquote:Op zaterdag 17 augustus 2019 12:19 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
hallo meneer van ongeveer hetzelfde Reddit topic
Houden ze er in de commerciële hoek eigenlijk nog wel rekening mee dat alles in feite onder voorbehoud is?quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 09:56 schreef ETA het volgende:
Geen idee vanuit het technische perspectief, daar weet ik te weinig van. Maar vanuit het commerciële perspectief, dat draait op volle toeren en stop je niet zomaar. Er zijn teveel belangen om het last minute af te blazen of uit te stellen
Prins is goede fixer.quote:Op zaterdag 17 augustus 2019 13:32 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Houden ze er in de commerciële hoek eigenlijk nog wel rekening mee dat alles in feite onder voorbehoud is?
https://www.nu.nl/binnenl(...)rix-in-mei-2020.htmlquote:Zandvoort wordt niet helemaal afgesloten voor autoverkeer als in mei 2020 de Grand Prix op het circuit van de Noord-Hollandse badplaats gehouden wordt. Het dorp blijft bereikbaar voor bewoners en nood- en hulpdiensten, zei wethouder Ellen Verheij van Zandvoort dinsdagavond tijdens een informatieavond voor bewoners.
De gemeente Zandvoort en Dutch Grand Prix (DGP), de organisator van de race, willen er wel alles aan doen om te voorkomen dat racefans met de auto het dorp binnenrijden. "Maar we gaan niet actief automobilisten weren", zei Hellas Schelleman, projectmanager van de gemeente Zandvoort.
Dat betekent dat bijvoorbeeld strandgasten tijdens de Grand Prix gewoon met de auto naar Zandvoort kunnen komen. Schelleman raadt dit echter wel af. "Je moet wel heel erg onder een steen hebben geleefd wil je niet weten dat de Grand Prix dan in Zandvoort is. Als het dat weekend strandweer is, zijn Noordwijk en IJmuiden ook hartstikke leuk", zei ze lachend.
Volgens Robert van Overdijk, algemeen directeur van Racecircuit Zandvoort, heeft bijna 30 procent van de mensen met kaarten voor de Grand Prix laten weten met de auto te komen. "Maar die kunnen niet op 100 meter van het circuit parkeren", zei hij.
Gelimiteerd aantal parkeerkaarten in Zandvoort
"Er is een gelimiteerd aantal parkeertickets beschikbaar in Zandvoort en verder werken we met grote park-and-rideterreinen, die dicht bij de snelwegen liggen. Daarnaast komen er park-and-biketerreinen. Mensen zullen vanaf die plekken gebruik kunnen maken van leenfietsen."
Waar die plekken precies komen te liggen, kon Van Overdijk nog niet zeggen. Dat wordt duidelijk tijdens latere bijeenkomsten. In totaal worden zo'n 200.000 racefans in Zandvoort verwacht.
Op de informatieavond waren zo'n honderd mensen afgekomen. De reacties op de komst van de Grand Prix naar de badplaats met zo'n zeventienduizend inwoners waren wisselend. Een introductiefilmpje met beelden van de laatste Grand Prix in Zandvoort van 1985 en Max Verstappen werd met applaus ontvangen.
Maar er waren ook mensen die hun zorgen uitten over de bereikbaarheid van het dorp tijdens het race-evenement.
'Niet-racefans proberen te weren uit Zandvoort'
Circuitdirecteur Van Overdijk benadrukte dat zoveel mogelijk geprobeerd zal worden om niet-racefans niet naar Zandvoort te trekken. "Het gerucht over een dance-evenement op het strand voor tienduizend mensen is dan ook niet waar. Dat trekt een ander soort publiek en dat gaan we dan ook niet doen."
De Dutch Grand Prix wordt in mei 2020 gehouden. Een exacte datum is nog niet bekend. Op een vrijdag en zaterdag worden trainingen en de kwalificatie gehouden. De race wordt op een zondag verreden.
Vanaf de woensdag voor de race worden er al evenementen op en rond het racecircuit van Zandvoort georganiseerd.
bron:quote:Pas begin 2020 zijn alle details rondom Formule 1 in Zandvoort duidelijk
Er is nog veel onduidelijk rondom de organisatie van de Formule 1 die volgend jaar terugkeert naar Zandvoort.
Acht maanden voor het evenement zijn nog niet alle aanvragen voor de vergunningen afgerond en nog niet alle details bekend. Dat is pas begin 2020 rond. Dan moet ook duidelijk zijn welke aanpassingen aan het spoor nodig zijn om grote groepen bezoekers per trein te vervoeren.
Dat werd duidelijk tijdens een informatieavond voor bewoners dinsdagavond waar de gemeente en directeur Robert van Overdijk van de Dutch Grand Prix uitleg gaven over de stand van zaken. Zowel de gemeente als de directeur zijn ervan overtuigd dat het een ’uniek evenement’ wordt dat de gemeente tachtig miljoen euro moet kunnen opleveren.
Van Overdijk gaf de Zandvoorters die eerder achter het net visten nog een sprankje hoop voor extra kaarten, zodat ze er toch bij kunnen zijn. In oktober wordt duidelijk of er extra kaarten vrijkomen, omdat mensen die waren ingeloot in de eerste ronde niet betaalden. Mogelijk komen er door een andere indeling van de tribunes nog extra kaarten vrij.
Je moet wel een behoorlijke kronkel hebben wanneer je denkt dat de gemeente Zandvoort hier geen geld aan verdient.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 01:29 schreef LorneMalvo het volgende:
Werkelijk denken hier geld aan te verdienen
quote:Op woensdag 28 augustus 2019 07:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Je moet wel een behoorlijke kronkel hebben wanneer je denkt dat de gemeente Zandvoort hier geen geld aan verdient.
Direct zal het tegenvallen de bekendheid en meer toeristen over langere periode zal het om gaan.quote:Op woensdag 28 augustus 2019 07:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Je moet wel een behoorlijke kronkel hebben wanneer je denkt dat de gemeente Zandvoort hier geen geld aan verdient.
Die investering van 4 miljoen die ze gaan doen hebben ze inderdaad zo terugverdiend uit de toeristenbelasting!quote:Op woensdag 28 augustus 2019 07:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Je moet wel een behoorlijke kronkel hebben wanneer je denkt dat de gemeente Zandvoort hier geen geld aan verdient.
Deze mevrouw heeft het dus overduidelijk niet begrepen.quote:Zandvoort wordt niet helemaal afgesloten voor autoverkeer als in mei 2020 de Grand Prix op het circuit van de Noord-Hollandse badplaats gehouden wordt. Het dorp blijft bereikbaar voor bewoners en nood- en hulpdiensten, zei wethouder Ellen Verheij van Zandvoort dinsdagavond tijdens een informatieavond voor bewoners.
De gemeente Zandvoort en Dutch Grand Prix (DGP), de organisator van de race, willen er wel alles aan doen om te voorkomen dat racefans met de auto het dorp binnenrijden. "Maar we gaan niet actief automobilisten weren", zei Hellas Schelleman, projectmanager van de gemeente Zandvoort.
Dat betekent dat bijvoorbeeld strandgasten tijdens de Grand Prix gewoon met de auto naar Zandvoort kunnen komen. Schelleman raadt dit echter wel af. "Je moet wel heel erg onder een steen hebben geleefd wil je niet weten dat de Grand Prix dan in Zandvoort is. Als het dat weekend strandweer is, zijn Noordwijk en IJmuiden ook hartstikke leuk", zei ze lachend.
Tekeningen en plannen voor aanpassingen zijn dus nog niet eens goedgekeurd!quote:In november en december gaat het circuit daarom op slot voor verbouwingswerk. Drie bochten worden aangepast voor de veiligheid (de Hans Ernstbocht, Hugenholtzbocht en Gerlachbocht). Grootste klus is het komvormig maken van de laatste bocht, de Arie Luyendijkbocht, zodat de auto’s er harder door kunnen.
Op dit moment wordt er onder meer nog overlegd over de precieze hellingsgraad van de bocht. Directeur Lammers noemt het ‘een molen waaraan je je moet conformeren’. Want elke stap moet worden afgestemd met de FIA, Formule 1 en de gemeente Zandvoort.
Volgens hem liggen er ‘angstscenario’s’ op de plank voor als de werkzaamheden extreem uitlopen. Hij verwacht alleen dat die in de kast kunnen blijven. Dat denkt voormalig F1-coureur Michael Bleekemolen ook. Met zijn bedrijf Race Planet is hij de belangrijkste huurder van de baan. Jaarlijks rijden zo’n 13 duizend van zijn klanten in zijn auto’s op de baan voor clinics en cursussen.
quote:Vergunningen
De grootste horde voor de Formule 1-race is er een die vooraf als kleinste werd ingeschat: de Nederlandse bureaucratie. Toen sportminister Bruins begin februari schreef dat hij geen overheidsgeld wilde steken in een Formule 1-race, benadrukte hij dat hij zich flexibel zou opstellen op andere gebieden, zoals bijvoorbeeld het verlenen van vergunningen.
Dat schreef de minister alleen voor de uitspraak van de Raad van State eind mei, waarin werd geoordeeld dat de Nederlandse stikstofregels niet streng genoeg waren vanuit EU-oogpunt. Zeker lijkende vergunningen zijn daarmee plots onzeker. Vooral als het gaat om projecten dichtbij beschermd natuurgebied, zoals de Zandvoortse duinen.
Milieu- en actieclubs hebben zo ineens een flinke spaak om in het wiel te steken. Een van die clubs is Rust bij de Kust, een platform dat al langer ageert tegen geluidsoverlast van het circuit. Als haviken houden ze alle vergunningsaanvragen van de baan in de gaten. Zoals die voor de extra toegangsweg die het circuit wil aanleggen.
Rust bij de Kust-voorzitter Karel van Broekhoven sluit juridische stappen niet uit als het circuit niet luistert naar de eisen van het platform. ‘En daarbij gaat het ons niet om de Formule 1, want dan zitten er tenminste nog mensen op de tribune. Het gaat ons om die andere 100 dagen.’
GP-directeur Jan Lammers sluit niet uit dat vergunningproblematiek het evenement kan hinderen, ‘als zelfs de paringstijd van de meikever de aanleg van iets als de Noord/Zuidlijn kan stilleggen’. Hij zegt te hopen op ‘sportiviteit en redelijkheid’ bij actiegroepen als Rust bij de Kust. ‘Want door die GP krijgen ze zoveel aandacht.’
Van Broekhoven is er niet van onder de indruk, ook al wordt zijn strijd hem niet door iedereen in dank afgenomen. Zo deed hij al aangifte van bedreiging door iemand die een vrijwilliger van het circuit bleek te zijn. ‘In september zitten we weer om de tafel met het circuit. We hopen dat ze ons dan een beetje tegemoet willen komen. Het gaat ons om minder herriedagen. Zo niet, dan lopen we meteen weer de deur uit.’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |