Ik kreeg van mijn tikkeltje alternatieve lactatiekundige goufsbloemzalf. Volgens mij was die op basis van vaseline. Het werkte bij mij heel goed tegen de kloofjes.quote:Op zondag 25 augustus 2019 11:08 schreef onomatopee het volgende:
Mooi Franny![]()
En flesjes en tepelzalf staan genoteerd. Ik vond de lanolinezalf maar zo-zo voor mijn huid eigenlijk, warm wel beter te smeren maar had toch vaak een geïrriteerde huid. Nu kan dat net zo goed van de borstvoeding zelf komen natuurlijk (heb sowieso een gevoelige eczeemhuid), maar nu op zoek naar een andere huidverzorging. Iemand nog tips qua balsems/zalfjes anders dan lanolinezalf?
Ah en nog een vraag die me te binnen schiet: gebruiken jullie een speciale speen icm bv? Maakt de soort speen (ik zie dental/anatomisch/kersen/enzquote:Op zondag 25 augustus 2019 11:08 schreef onomatopee het volgende:
Mooi Franny![]()
En flesjes en tepelzalf staan genoteerd. Ik vond de lanolinezalf maar zo-zo voor mijn huid eigenlijk, warm wel beter te smeren maar had toch vaak een geïrriteerde huid. Nu kan dat net zo goed van de borstvoeding zelf komen natuurlijk (heb sowieso een gevoelige eczeemhuid), maar nu op zoek naar een andere huidverzorging. Iemand nog tips qua balsems/zalfjes anders dan lanolinezalf?
Thanks! Ik zie dat goudsbloemzalf ook eerder bij een geirriteerde huid ed wordt gebruikt idd, eens kijkenquote:Op zondag 25 augustus 2019 11:19 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ik kreeg van mijn tikkeltje alternatieve lactatiekundige goufsbloemzalf. Volgens mij was die op basis van vaseline. Het werkte bij mij heel goed tegen de kloofjes.
Ik had een avent startpakket gekocht en daar zat een speen bij, die hebben we even kort gebruikt en ik had een bibs besteld. Dat is een hit hier, verder ook niet echt naar gekeken behalve dat ik een voorkeur had voor een fysiologische speen vanwege borstvoeding. Maar het is ook een beetje waar je baby de voorkeur aan geeft.quote:Op zondag 25 augustus 2019 11:26 schreef onomatopee het volgende:
[..]
Ah en nog een vraag die me te binnen schiet: gebruiken jullie een speciale speen icm bv? Maakt de soort speen (ik zie dental/anatomisch/kersen/enz) nog iets uit?
[..]
Thanks! Ik zie dat goudsbloemzalf ook eerder bij een geirriteerde huid ed wordt gebruikt idd, eens kijken
Moedermelk werkt hartstikke goed op je tepels. Na elke voeding een drupje op de tepel uitsmeren en laten drogen. Ik voed nu twee weken en heb geen beschadigingen. De eerste dagen wat blaasjes na het zuigen, maar die gingen snel weg.quote:Op zondag 25 augustus 2019 11:08 schreef onomatopee het volgende:
Mooi Franny![]()
Lanoline is ook alleen goed te gebruiken (zeker in de winter) als je het eerst warm wrijft tussen je vingers.quote:Op zondag 25 augustus 2019 11:08 schreef onomatopee het volgende:
Mooi Franny![]()
Dit is mijn grootste irritatiepunt aan alle borstvoedingsadviezen. 'Laat de borst leegdrinken' Nee zoveel drinkt ze niet, hij zit constant propvol, wat nu?! 'één keer per 24 uur afkolven' Ja daar keek ik 's ochtends al naar uitquote:Op zondag 25 augustus 2019 12:39 schreef -Mellow- het volgende:
En hoi trouwens![]()
Ik lees hier al wel een tijdje mee.
Beeb is nu twee weken en borstvoeding gaat hartstikke goed. Al vind ik het vooral 's nacht wel zwaar omdat ze soms wel elk uur wil drinken.
Wat ik ook een beetje lastig vind is in te schatten wanneer ik van borst moet wisselen. De kraamzorg heeft me geleerd dat de borst "leeg "gedronken moet worden, maar leeg zijn ze nooit, hoogstens een beetje de druk eraf, maar ze vullen zich in een rap tempo weer.
Nu weet ik dus niet of ze wel genoeg van de vette melk van achterin krijgt.
Poepen en plassen is ok?quote:Op zondag 25 augustus 2019 12:39 schreef -Mellow- het volgende:
En hoi trouwens![]()
Ik lees hier al wel een tijdje mee.
Beeb is nu twee weken en borstvoeding gaat hartstikke goed. Al vind ik het vooral 's nacht wel zwaar omdat ze soms wel elk uur wil drinken.
Wat ik ook een beetje lastig vind is in te schatten wanneer ik van borst moet wisselen. De kraamzorg heeft me geleerd dat de borst "leeg "gedronken moet worden, maar leeg zijn ze nooit, hoogstens een beetje de druk eraf, maar ze vullen zich in een rap tempo weer.
Nu weet ik dus niet of ze wel genoeg van de vette melk van achterin krijgt.
Bij nummer 3 had ik echt vreselijke vreselijke stuwing, ik moest een paar keer echt leeg kolven omdat ik tegen ontstekingen aanliep.quote:Op zondag 25 augustus 2019 14:52 schreef -Mellow- het volgende:
Ik heb ook de haaka kolf besteld. Misschien kan mijn lief dan eindelijk kaas gaan maken :p
Luiers zijn niet aan te slepen. Ik vind het onvoorstelbaar hoeveel poep en plas er uit zo'n klein lijfje komt. Vannacht klonk het of onze baby ontploftequote:Op zondag 25 augustus 2019 14:55 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Poepen en plassen is ok?
Dan vertrouwen op dat het gewoon goed gaat. Vette achtermelk was ook alweer wat achterhaalt. Het zijn geen melkopslagpakken, zodra er een toeschietreflex komt wordt er meteen melk gemaakt, dat is die “achtermelk”.
As je borsten heel heel vol zitten door stuwing met schijven en warme bobbels die je kindje echt niet wegdrinkt, dan pas kun je eens denken of resetten zin heeft. Maar als ze alleen maar de opgeslagen melk binnen zou krijgen dan veranderd ook de poep als het goed is.
Je kan ook altijd even extra wegen.
Dankje. Toevallig las ik dat net.quote:Op zondag 25 augustus 2019 15:36 schreef Rebubbled het volgende:
Mellow, maak je niet druk om voor- en achtermelk. Hier uitleg:
https://www.lalecheleague(...)ormelk-en-achtermelk
En dit artikel over waarom een borst per keer wordt afgeraden:
https://borstvoedingtotaal.nl/1-2-borsten-voeding
Ik wissel bug wanneer ze van zuig-slik-zuig-slik naar zuig-zuig-slik met pauzes gaat. Ze zal namelijk niet uit zichzelf loslaten en net zolang sjorren aan mijn tepel tot er na een paar minuten weer een toeschietreflex komt en dat vinden mijn tepels geen feest. Ik merk dat ik door beide borsten aan te bieden nu ook niet meer constant met een volle borst zit, wat een stuk fijner aanvoelt. In het begin gaf ik ook één borst per keer, aangezien haar buikje vol zat na één. Na weken is hier eindelijk de overproductie gekalmeerd en ik denk dat het twee borsten aanbieden daaraan mee heeft geholpen.
Oh wow met een timer.quote:Op zondag 25 augustus 2019 15:46 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Dankje. Toevallig las ik dat net.
Ik vond het ook lastig hoe de kraamzorg (en veel andere zorgverleners) zo ontzettend hard gaan op cijfertjes en dus ook van de borstvoeding zo'n rationeel gestructureerd iets willen maken. (Kraamzorg zat tijdens de voedingen met n klokje naast me te timen. Ik werd daar zo zenuwachtig van).
Wellicht is dat soms nodig want het gaat zeker niet altijd vanzelf. Maar ik kom er nu weer achter dat ik gewoon bij m'n eigen gevoel moet blijven en dat het dan meestal goed komt. Ik word alleen maar onzeker van de standaarden die zorgverleners me steeds opdringen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |