Wat heeft China te maken met een lokaal stikstofoxides beleid?quote:
Dat is het ''ja maar china, kolencentrales ditdat''quote:Op zondag 7 juli 2019 18:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat heeft China te maken met een lokaal stikstofoxides beleid?
Wat ze daar uitstoten hebben wij nauwelijks last van en vice versa
Beide niet. Wel in Beijing rondgefietst. Het viel toen mee omdat ze toen bezig waren met een proef: de ene dag mochten de auto's met een even nummer de straat op, de andere met een oneven nummer. Dat is inmiddels 13 jaar geleden, maar zo lang zijn ze daar dus al bezig met veel heftigere maatregelen dan hier ooit zijn voorgesteld.quote:Op zondag 7 juli 2019 16:34 schreef Harlon het volgende:
[..]
Al is geprobeerd een dagje in Shanghai rond te lopen of Calcutta? De lucht is hier echt vele malen schoner dan daar.
ja ze sluiten fabrieken die te vervuilen gewoon op de 1 op andere dag...quote:Op zondag 7 juli 2019 18:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Beide niet. Wel in Beijing rondgefietst. Het viel toen mee omdat ze toen bezig waren met een proef: de ene dag mochten de auto's met een even nummer de straat op, de andere met een oneven nummer. Dat is inmiddels 13 jaar geleden, maar zo lang zijn ze daar dus al bezig met veel heftigere maatregelen dan hier ooit zijn voorgesteld.
Je stelt de juist vraag met een verkeerd beeld dat in populaire media wordt (aan)gehouden.quote:Op zondag 7 juli 2019 22:25 schreef thabit het volgende:
De lucht die je inademt bestaat voor 78% uit stikstof. Waarom is dat opeens zo slecht? En hoe denkt een kikkerlandje als Nederland dat te kunnen reduceren?
Allemaal waar.quote:Op zondag 7 juli 2019 23:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je stelt de juist vraag met een verkeerd beeld dat in populaire media wordt (aan)gehouden.
Zoals ik het begrijp:
Het gaat niet om het inerte Stikstof element ansich als gas N2 maar om de geforceerde verbindingen daarvan in de vorm van o.a. Stikstof-oxide verbindingen NOx en NHx. Lees evt. RIVM
Het effect van die stikstof-verbindingen is dat ze i.c.m. fijnstof en amoniak ("mest") deeltjes daarmee resp. smog en verzuring bewerkstelligen wat schadelijk is. Grootste probleem is dat het snel lokaal blijft hangen en daarmee de leefbaarheid of beter adembaarheid negatief beïnvloedt.
Extreme "Stikstof uitstoot" van een vuile centrale in een landelijk gebied ergens in Polen ter grootte van 22000 hectare is minder adembenemend of schadelijk dan in een opeengepakte stad als Amsterdam of Utrecht, laat staan in openhaard vinexwijk of een benauwd windstil centrum omgeven door hoge gebouwen.
Het (vermeende) probleem van CO2 (koolstof dioxide) ligt net weer wat anders omdat het wordt gezien als door mensen veroorzaakt broeikasgas als zodanig het klimaat beïnvloedt.
CO2 werkte vooral wereldwijd als een soort isolatiedeken (het houdt de stralingswarmte binnen) waardoor de Aarde zich opwarmt. Een promille meer of minder, verandert radicaal de balans
Op zichzelf een normaal natuurlijk proces dat onze (extreem gevoelige) infrastructuur wijzigt waarin de (steeds sneller groeiende) bevolking moet zien te "over/leven".
Het gaat dus niet zozeer om om de stikstof uitstoot als, laat staan per land te reduceren maar meer de lokaliteit daarvan te beperken. Hoe groter de bevolkingsdichtheid, hoe nijpender een situatie.
quote:Stikstofoxide is een verzamelnaam voor de binaire verbindingen van zuurstof en stikstof:
stikstofmonoxide (NO)
stikstofdioxide (NO2)
distikstofmonoxide (N2O)
distikstoftrioxide (N2O3)
distikstoftetraoxide (N2O4)
distikstofpentaoxide (N2O5)
stikstoftrioxide (NO3)
Kortom de mens en natuur heeft gewonnen in deze rechtzaak. Mensen die tegen deze uitspraak zijn, zijn dan ook meestal mensen die er geld mee verliezen of mensen met gebrek aan kennis en met een grote mond.quote:Toxicologie en veiligheid
Stikstofoxiden zijn schadelijk voor de luchtwegen van mens en dier en ook voor plantengroei. Stikstofoxiden tasten ook de ozonlaag in de stratosfeer aan:
NO + O 3 ⟶ NO 2 + O 2 {\displaystyle {\ce {NO + O3 -> NO2 + O2}}} {\displaystyle {\ce {NO + O3 -> NO2 + O2}}}
Ozon kan echter ook opnieuw gevormd worden door de omgekeerde reactie:
NO 2 + O 2 ⟶ NO + O 3 {\displaystyle {\ce {NO2 + O2 -> NO + O3}}} {\displaystyle {\ce {NO2 + O2 -> NO + O3}}}
Stikstofoxiden kunnen op deze manier smog nabij de grond creëren en zijn verantwoordelijk voor een gedeelte van het versterkte broeikaseffect: N2O werkt zoals koolstofdioxide, maar dan 265 keer zo sterk.[1]
Om hier iets aan te doen, is een chemische reductie in vele gevallen verplicht. Er zijn verschillende soorten reducties mogelijk: selectieve of niet-selectieve en katalytische of niet-katalytische. Het meest toegepast zijn de katalysatoren voor de uitlaat van auto's op benzine, gebaseerd op platina of palladium. Ook industriële processen passen reductie toe. Het gaat dan om selectieve katalytische reductie bijvoorbeeld een speciale katalysator op vrachtauto's waarbij het product AdBlue ervoor zorgt, dat de NOx uitstoot nagenoeg tot nul wordt teruggebracht. Sinds 2006 moeten alle nieuwe vrachtauto's voorzien zijn van een dergelijke katalysator of selectieve niet-katalytische reductie. Daarnaast passen industriële processen ook andere maatregelen toe, waaronder bepaalde chemische reacties.
Hier heb je eigenlijk wel wat prima ideeën!quote:Op zaterdag 6 juli 2019 23:44 schreef zetalore het volgende:
Als dit stikstof beleid door gaat, raken we aan ondergronds huizen,flats en wegen te bouwen zodat de natuur daarboven ongestoord z'n gang kan gaan.
quote:Op maandag 8 juli 2019 19:44 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Hier heb je eigenlijk wel wat prima ideeën!
Is dat zo? Als je zo naar Bejing kijkt waar ze geen adem kunnen halen lijkt dat in eerste instantie niet zo vanzelfsprekend.quote:Op zondag 7 juli 2019 15:01 schreef VoMy het volgende:
Altijd blind verwijzen naar China, dat gewoon ook rekening houdt met ecosystemen en veel minder vervuilend is dan NL per hoofd van de bevolking.
Je begrijpt dat dit een druppel op de gloeiende plaat is he? Je staat +20 jaar op een sociale huurwoning te wachtten in Purmerend + 10 Amsterdam. Huren is er bloedduur , en kopen is ook geen sinicure voor de meeste mensen die het alleen met een hypotheek redden. En die hoge prijzen zijn het gevolg van kunstmatig gecreeerde schaarste op de markt. Je kan ook 3 miljoen huizen binnen 3 jaar bouwen. Dan komen we nog ergens.quote:Op zondag 7 juli 2019 20:03 schreef Tijger_m het volgende:
Je kan niet meer bouwen? Er zijn in de laatste 3 jaar 25.000 nieuwe huizen in Amsterdam gebouwd en er is een plan afgesproken voor 250.000 nieuwe woningen in de regio Amsterdam voor de komende 20 jaar.
Waar heb je het in godsnaam over?
Toch zie je grote donerrode vlekken boven europa/vs hangen en minder grote rode vlekken boven china in een kaart over CO2 uitstoot.quote:Op woensdag 10 juli 2019 00:36 schreef zetalore het volgende:
[..]
Is dat zo? Als je zo naar Bejing kijkt waar ze geen adem kunnen halen lijkt dat in eerste instantie niet zo vanzelfsprekend.
quote:Op woensdag 10 juli 2019 00:49 schreef zetalore het volgende:
[..]
Je begrijpt dat dit een druppel op de gloeiende plaat is he? Je staat +20 jaar op een sociale huurwoning te wachtten in Purmerend + 10 Amsterdam. Huren is er bloedduur , en kopen is ook geen sinicure voor de meeste mensen die het alleen met een hypotheek redden. En die hoge prijzen zijn het gevolg van kunstmatig gecreeerde schaarste op de markt. Je kan ook 3 miljoen huizen binnen 3 jaar bouwen. Dan komen we nog ergens.
Gelukkig is de wereld en ook NL groter dan purmerend en amsterdam.quote:Op woensdag 10 juli 2019 00:49 schreef zetalore het volgende:
[..]
Je begrijpt dat dit een druppel op de gloeiende plaat is he? Je staat +20 jaar op een sociale huurwoning te wachtten in Purmerend + 10 Amsterdam. Huren is er bloedduur , en kopen is ook geen sinicure voor de meeste mensen die het alleen met een hypotheek redden. En die hoge prijzen zijn het gevolg van kunstmatig gecreeerde schaarste op de markt. Je kan ook 3 miljoen huizen binnen 3 jaar bouwen. Dan komen we nog ergens.
Daarom hebben ze daar actief beleid om dit soort praktijken tegen te gaan. Stikstof is namelijk bij uitstek een lokaal probleem.quote:Op woensdag 10 juli 2019 00:36 schreef zetalore het volgende:
[..]
Is dat zo? Als je zo naar Bejing kijkt waar ze geen adem kunnen halen lijkt dat in eerste instantie niet zo vanzelfsprekend.
een tijdje geleden zijn op de 1 op andere dag meerdere fabrieken gesloten omdat ze te vervuilend waren... er zat ook een fabriek bij die medicijnen maakte voor europe en VS en toen kwamen er medicijn tekorten... na wat druk van europa/vs is die fabriek weer open gegaan helaas.quote:Op woensdag 10 juli 2019 19:42 schreef VoMy het volgende:
[..]
Daarom hebben ze daar actief beleid om dit soort praktijken tegen te gaan. Stikstof is namelijk bij uitstek een lokaal probleem.
Zo mag op de even dagen enkel een even kenteken de weg op, en op oneven analoog. Dus ja, China doet wel wat met stikstof.
Net zoals met CO2 uitstoot (lager in China per hoofd dan in Europa/VS) en natuurbeheer. Ze doen het allemaal gewoon.
kloptquote:Op zaterdag 6 juli 2019 23:44 schreef zetalore het volgende:
Dit beleid is van de zotte, je kan niks meer bouwen , niet meer bewegen, niet meer ontwikkelen. Ondertussen bouwen ze in China de ene stad na de andere, terwijl wij onszelf aan het kruis genageld hebben.
Het spijt me dat ik het zeg, maar een mens moet toch bewegings ruimte hebben om te bouwen en te leven.
Die onmogelijke nieuwe stad van jou verschuift wel. Eerst moest hij tussen Amsterdam en Utrecht in, nu tussen Utrecht en Eindhoven. Gewoon geen optie, daar is geen leeg land. Dat gebied is bewoond/agrarisch in gebruik/kostbare natuur. De enige manier om een nieuwe stad is op de manier zoals we aan Lelystad en Almere komen: nieuw land maken.quote:Op woensdag 10 juli 2019 21:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt
Ga es een nieuwe stad bouwen een met moderne vervoer middelen , snel fiets wegen door de stad en royaal bouwen
En grote moderne stad ergens tussen Utrecht en Eindhoven in
https://www.nrc.nl/nieuws(...)oldoet-niet-a2754251quote:Op zondag 7 juli 2019 00:25 schreef Also-von-Oder het volgende:
Die laatste zin... dat zou totaal niet verkeerd zijn.:+
quote:Strenge voorwaarden voor vee
Volgens de Europese rechter had Nederland bij de start van het stikstofbeleid moeten nagaan of het positief effect van de maatregelen vaststaat. Nederland mag bovendien alleen onder strenge voorwaarden een algemene uitzondering maken en het weiden van vee en het bemesten van land zonder natuurvergunning toestaan; eerst zal duidelijk moeten zijn dat deze activiteiten geen significante gevolgen hebben voor een nabijgelegen natuurgebied.
klopt helemaalquote:Op zaterdag 6 juli 2019 23:44 schreef zetalore het volgende:
Dit beleid is van de zotte, je kan niks meer bouwen , niet meer bewegen, niet meer ontwikkelen. Ondertussen bouwen ze in China de ene stad na de andere, terwijl wij onszelf aan het kruis genageld hebben.
Als dit stikstof beleid door gaat, raken we aan ondergronds huizen,flats en wegen te bouwen zodat de natuur daarboven ongestoord z'n gang kan gaan.
...niet, er wordt overal in Nederland gebouwd.quote:
Nog welquote:Op vrijdag 19 juli 2019 07:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
...niet, er wordt overal in Nederland gebouwd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |