SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
quote:Op maandag 1 juli 2019 17:08 schreef laziness het volgende:
Ik heb het net terug gezocht die discussie en ook met verbazing zitten lezen![]()
Ik wacht nog steeds op iemand die inspreekt hoe de ee in die woorden hetzelfde zou klinken...
Die discussie destijds was ook wel een "Wait whut" voor beide kanten ja.quote:Op maandag 1 juli 2019 17:04 schreef tombolafan het volgende:
Wait whut dat moet toch wel ook echt anders? Beek is klankzuiver en beer is een /i/ klank
Ja, dat denk ik dus ook. Maar voordat dit topic bestond nooit bij stilgestaan.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:02 schreef Kyara het volgende:
Is dit niet regioafhankelijk? Afhankelijk van hoe je de r uitspreekt?
quote:Op maandag 1 juli 2019 18:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
Wat vinden jullie vanNederlands uitgesproken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
quote:Op maandag 1 juli 2019 18:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
Wat vinden jullie vanTe veel gelijkenis met Senna...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.?
Vind ik dan. Is t al zeker een meisje dan?J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
Dan zeg je dus "biik", want het hoort dus zoals "beejk", zoals je "meejl" zou zeggenquote:Op maandag 1 juli 2019 18:04 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
[..]
Die discussie destijds was ook wel een "Wait whut" voor beide kanten ja.@:kwakz0r heeft toen een fragmentje ingesproken met verschillende ee's, maar het was wat mij betreft haar bekakte/Leidse tongval die het verschil maakte. Dus waarschijnlijk heurt
het in sommige regio's inderdaad zo.
Edit:
[..]
Ja, dat denk ik dus ook. Maar voordat dit topic bestond nooit bij stilgestaan.
Ik kan, als ik "beek" begin te zeggen, nog prima op het allerlaatste moment switchen naar "beer". Van "mee" naar "meel" of "meer" kan ik niet, want bij dan krijg ik "meejl" / "meejr". Misschien moet ik ook wat inspreken dan.
Nope, maar we willen het niet weten als alles goed gaat.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:07 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Te veel gelijkenis met Senna...
Vind ik dan. Is t al zeker een meisje dan?
De achtergrond is waarschijnlijk dat we vroeger meer klanken onderscheidden, wat is beschreven in Taal als mensenwerk : het onstaan van het ABNquote:
Senna en Emma heeft ook wel een redelijk hoog jut en jul gehalte.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:24 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nope, maar we willen het niet weten als alles goed gaat.
Ik vind het juist leuk, Senna en Serena. Mijn vrouw vind het niks trouwens, zij vind Eva, Emma oid leuk
Krijgen ze ook nog een tweede naam? Kan anders lastig zijn met hetzelfde initiaal en dezelfde achternaam.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:24 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nope, maar we willen het niet weten als alles goed gaat.
Ik vind het juist leuk, Senna en Serena. Mijn vrouw vind het niks trouwens, zij vind Eva, Emma oid leuk
Beejk is zó Hollandsquote:
Nee mijn kinderen hebben geen doopnamen. Ikzelf heb 4 namen en kom altijd ruimte tekort met formulieren enzovoort invullen. Daarom krijgen al mijn kinderen maar 1 naam.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:41 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Krijgen ze ook nog een tweede naam? Kan anders lastig zijn met hetzelfde initiaal en dezelfde achternaam.
Alle andere meisjesnamen die ik inbreng vind ze lelijk.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:39 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Senna en Emma heeft ook wel een redelijk hoog jut en jul gehalte.
Dat zei Away volgens mij ook maar daar hoorde ik een duidelijk verschil tussen beek en beer.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:04 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
[..]
Die discussie destijds was ook wel een "Wait whut" voor beide kanten ja.@:kwakz0r heeft toen een fragmentje ingesproken met verschillende ee's, maar het was wat mij betreft haar bekakte/Leidse tongval die het verschil maakte. Dus waarschijnlijk heurt
Edit:
[..]
Ik kan, als ik "beek" begin te zeggen, nog prima op het allerlaatste moment switchen naar "beer". Van "mee" naar "meel" of "meer" kan ik niet, want bij dan krijg ik "meejl" / "meejr". Misschien moet ik ook wat inspreken dan.
https://www.nemokennislin(...)r-steeds-minder-uit/quote:Beatrix volgt daarmee een algemene uitspraakverandering. Bij Nederlanders is de slot- r steeds minder goed hoorbaar. Volgens Van Oostendorp komt dat doordat de klinkers voorafgaand aan de r toch al anders klinken. De klank van de e in beer bijvoorbeeld wijkt af van die in beek; het woord klinkt als ‘bir’. Aan de klinker is als het ware al te horen dat een r in aantocht is. Daardoor is het minder nodig om die toch al vrij lastige slot- r ook werkelijk uit te spreken
Het Limburgs is nog steeds tonaal. Met voorbeelden als haas, wat afhankelijk van de toon zowel haas als handschoen kan betekenen en daag, wat dag of dagen kan zijn.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De achtergrond is waarschijnlijk dat we vroeger meer klanken onderscheidden, wat is beschreven in Taal als mensenwerk : het onstaan van het ABN
Je had korte klinkers, iets langere, nog langere en de lange klinkers. Nu alleen nog kort en lang. Er was dus ook betekenisverschil.
Over twee hoie is het woensdag ja?quote:Op maandag 1 juli 2019 19:00 schreef oh-oh het volgende:
Maar ipv daag zeggen we hoie en een handschoen is een heisj 😂
haase is meer richting Roermondquote:Op maandag 1 juli 2019 19:07 schreef oh-oh het volgende:
Daag als in dag bij afscheid dacht ik. Maar nu snap ik het. Er zit idd geen verschil tussen eine daag of drei daag! Ik heb nog nooit iemand haas tegen handschoen horen zeggen. Ben echt benieuwd waar ze dat gebruiken. Zal wel regio parkstad zijn, die mensen versta ik nooit?
Zekur geen regio Parkstad. Daar zijn ze denk ik te Hollands voor tonaal. Meer midden/noord.quote:Op maandag 1 juli 2019 19:07 schreef oh-oh het volgende:
Daag als in dag bij afscheid dacht ik. Maar nu snap ik het. Er zit idd geen verschil tussen eine daag of drei daag! Ik heb nog nooit iemand haas tegen handschoen horen zeggen. Ben echt benieuwd waar ze dat gebruiken. Zal wel regio parkstad zijn, die mensen versta ik nooit?
Ik weet niet waar jij woont maar hier is beek en beer dezelfde klank. Geen j of ih ertussen frotten.quote:
Ja:)quote:Op maandag 1 juli 2019 18:02 schreef tombolafan het volgende:
Spreek je meer en meet ook hetzelfde uit dan
Nou ja er staat hierboven ook een officiële uitleg dat het anders klinkt... Dus het ligt niet alleen aan haar ofzoquote:Op maandag 1 juli 2019 21:39 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont maar hier is beek en beer dezelfde klank. Geen j oh ih ertussen frotten.
Hier is beer (het dier) qua ee ongeveer net als het Amerikaanse beer (bier).quote:Op maandag 1 juli 2019 21:39 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont maar hier is beek en beer dezelfde klank. Geen j of ih ertussen frotten.
Kennelijk wel..... toegestaan ookquote:Op maandag 1 juli 2019 22:41 schreef Roomsnoes het volgende:
Conclusie: Beer en Beek zijn niet geschikt als kindernamen. Nu weer over op namen
Gelukkig is het meestal Hope tegenwoordig.quote:Op maandag 1 juli 2019 18:38 schreef Lunatiek het volgende:
Noem je je kind Hoop, dan is het oppassen dat je het uitspreekt als hoop (verlangen) en niet als hoop (een slordige stapel)
Jij waarschijnlijk zuidelijk? Daar worden in mijn oren klinkers zuiverder uitgesproken.quote:Op maandag 1 juli 2019 21:39 schreef Stippelrientje het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont maar hier is beek en beer dezelfde klank. Geen j of ih ertussen frotten.
Dat is wel mooi uitgelegd, maar als je zoals ik nooit kunt onthouden wat die.fonetische tekens ook weer betekenen, helpt het toch verdraaid weinigquote:Op maandag 1 juli 2019 21:45 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nou ja er staat hierboven ook een officiële uitleg dat het anders klinkt... Dus het ligt niet alleen aan haar ofzo
Sterker nog, de taalmethode staal heeft een hele aparte categorie (-eer, -oor, -eur) gebaseerd op die andere klank (het is dus géén /ee/, géén /oo/ en géén /eu/)
Oh ja die was zo leuk! Met dat triomfantelijke Reet!quote:Op maandag 1 juli 2019 22:42 schreef Burdie het volgende:
Hoe het heurt.
https://www.speakpipe.com/voice-recorder/msg/5zzsx5h6yqc82ux9
(@:kwakz0r)
HALLO IK VOELDE AL EEN INCEPTION MOET IK DE GELUIDSFRAGMENTEN WEER OPRAKELEN?!!?quote:Op maandag 1 juli 2019 13:17 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Maar struikel je dan ook een beetje over koekje, beekje, weekje?
Ik vind dit onderdeel van het topic nog fascinerender dan de namen die soms voorbijkomen.Zoals toen bleek dat sommigen een andere ee uitspreken bij beer dan bij beek.
quote:Op maandag 1 juli 2019 18:04 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
[..]
Edit:
[..]
Daar is heel niets kakkineus aan! Degelijk abn hoor Kwak.quote:Op maandag 1 juli 2019 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Kennelijk wel..... toegestaan ook![]()
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Beer
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Beek
quote:Op maandag 1 juli 2019 23:29 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Daar is heel niets kakkineus aan! Degelijk abn hoor Kwak.
Een oude studiegenoot noemde haar zoon Peer.
Dat kunnen een hoop mensen gewoon niet goed uitspreken, maar volgens mij komt dat dan vooral door de Lquote:Op maandag 1 juli 2019 23:32 schreef kwakz0r het volgende:
Ik herinner me vooral dat de mensen die riepen dat t allemaal hetzelfde klonk, zelf ook verschil maakten, maar dat gewoon niet hoorden.
Niet iedereen heeft evenveel gemak in het horen van allofone (niet betekenismakende) verschille ...
On topic: wat vinden we van Paul? Of is dat te veel jut en jul met Pol?
Dat word Ynsjé iddquote:Op maandag 1 juli 2019 23:41 schreef CassElliot het volgende:
Tink, ik stel me bij jou ‘koekje’ een soort Natasha Lyonne’s ‘cockroach’ voor: cock-a-roach
En Roomsnoes, in het Noors wordt Ynskje wel een stuk makkelijker... U-insje is goed te doen
Het voordeel van meerdere dialecten in één huis is dat je een beetje de proef op de som kunt nemen: in het Maastrichts klinkt de ee in beer, beek, meer, meet, veer en reet nagenoeg hetzelfde, de klank dan, maar de toonhoogte verschilt. In het Heerlens verschilt ‘ie wel al meer, daar heeft beer meer een ee en beek meer een i. Hier bij ons in ‘t Leidse klinkt ‘t net als bij kwak: bihjr en beejk. In m’n hometown daar niet ver vandaan klinkt het meer als bih-jer en beik. Ik kan ook echt niet halverwege switchen.
En Paul zeg ik als Pahl, maar mijn man zegt Pool.
Niks mis mee hoor!quote:
quote:Op maandag 1 juli 2019 23:41 schreef CassElliot het volgende:
Het voordeel van meerdere dialecten in één huis is dat je een beetje de proef op de som kunt nemen: in het Maastrichts klinkt de ee in beer, beek, meer, meet, veer en reet nagenoeg hetzelfde, de klank dan, maar de toonhoogte verschilt. In het Heerlens verschilt ‘ie wel al meer, daar heeft beer meer een ee en beek meer een i. Hier bij ons in ‘t Leidse klinkt ‘t net als bij kwak: bihjr en beejk. In m’n hometown daar niet ver vandaan klinkt het meer als bih-jer en beik.
Ja, dat klopt. Ik woon zuidelijk.quote:Op maandag 1 juli 2019 23:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jij waarschijnlijk zuidelijk? Daar worden in mijn oren klinkers zuiverder uitgesproken.
[..]
Dat is wel mooi uitgelegd, maar als je zoals ik nooit kunt onthouden wat die.fonetische tekens ook weer betekenen, helpt het toch verdraaid weinig
Maar we weten nu wel weer dat ee dus gewoon echt niet hetzelfde betekent in Limburg als in Utrecht als in Friesland. Om maar iets te noemen.
En in Beek zeggen ze Baekquote:Op maandag 1 juli 2019 23:41 schreef CassElliot het volgende:
Het voordeel van meerdere dialecten in één huis is dat je een beetje de proef op de som kunt nemen: in het Maastrichts klinkt de ee in beer, beek, meer, meet, veer en reet nagenoeg hetzelfde, de klank dan, maar de toonhoogte verschilt. In het Heerlens verschilt ‘ie wel al meer, daar heeft beer meer een ee en beek meer een i. Hier bij ons in ‘t Leidse klinkt ‘t net als bij kwak: bihjr en beejk. In m’n hometown daar niet ver vandaan klinkt het meer als bih-jer en beik. Ik kan ook echt niet halverwege switchen.
Heisje zijn inderdaad handschoenen, maar ik zeg meer 'heishe' met een sisklank ipv een j. En daag klinkt voor mij als enkelvoud en meervoud hetzelfde.quote:Op maandag 1 juli 2019 19:03 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Over twee hoie is het woensdag ja?
Verder duidelijk ieder zijn dialect, ik heb nog nooit iemand heisj horen zeggen. Beide voorbeelden komen wel uit het dialect van mijn ouders, ik kan me niet meer voor de geest halen hoe ze zouden klinken waar ik ben opgegroeid (en waar jij voor mijn gevoel in de buurt zit).
Tja, die 'beer' vind ik dus helemaal niet klinken alsof het om het beest gaat, maar om een ding/dier/iets dat 'Bir' heet.quote:
Nee, die t spreek ik in de praktijk helemaal niet uit.quote:Op maandag 1 juli 2019 15:07 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Ik ken iemand die altijd heel nadrukkelijk nicht-je zegt, doe jij dat ook dan?
Gewoon uitspreken... geen nskjquote:
Haha, gelukkig klink ik niet zo :-D Denk ik tenminste... ik knip gewoon na de k. Koek-je. Geen tussenklank ofzo.quote:Op maandag 1 juli 2019 23:41 schreef CassElliot het volgende:
Tink, ik stel me bij jou ‘koekje’ een soort Natasha Lyonne’s ‘cockroach’ voor: cock-a-roach
Bedoel je dat je het hetzelfde uitspreekt of dat je geen verschil hoort (in mijn link)?quote:Op dinsdag 2 juli 2019 09:17 schreef Tink89 het volgende:
En daag klinkt voor mij als enkelvoud en meervoud hetzelfde.
[..]
Ik hoor het verschil zeker wel, maar spreek het zelf niet zo uit en ken ook niemand die dat wel doet... (regio 046). Ik vind die eerste uitspraak een beetje gek klinken.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 13:21 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Bedoel je dat je het hetzelfde uitspreekt of dat je geen verschil hoort (in mijn link)?
Ik ken het ook meer uit noordelijker Limburg. Mijn hele familie praat zo.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 13:38 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik hoor het verschil zeker wel, maar spreek het zelf niet zo uit en ken ook niemand die dat wel doet... (regio 046). Ik vind die eerste uitspraak een beetje gek klinken.
Andere toonhoogte toch gewoon? Dat hoor ik wel.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 14:26 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ken het ook meer uit noordelijker Limburg. Mijn hele familie praat zo.
Misschien omdat zoveel mensen uit andere regio's in de mijnen kwamen werken, dat de dialecten daar minder tonaal werden ofzo.
Maar het schijnt dus (iemand die dat voor ons wil bewijzen?) dat mensen uit het midden en noorden van het land het verschil niet eens kunnen horen. Waar ik me dan weer niet veel bij kan voorstellen.
Andere verandering in toonhoogte toch meer?quote:Op dinsdag 2 juli 2019 14:33 schreef Burdie het volgende:
[..]
Andere toonhoogte toch gewoon? Dat hoor ik wel.
Als jij het opneemt wil ik het je wel vertellenquote:Op dinsdag 2 juli 2019 14:26 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik ken het ook meer uit noordelijker Limburg. Mijn hele familie praat zo.
Misschien omdat zoveel mensen uit andere regio's in de mijnen kwamen werken, dat de dialecten daar minder tonaal werden ofzo.
Maar het schijnt dus (iemand die dat voor ons wil bewijzen?) dat mensen uit het midden en noorden van het land het verschil niet eens kunnen horen. Waar ik me dan weer niet veel bij kan voorstellen.
Bij gehoortesten wordt het wel zo uitgesproken. Juist aan het verschil in klinkers weet ik meestal welk woord er wordt gezegd (medeklinkers hoor ik van nature erg slecht).quote:Op dinsdag 2 juli 2019 13:38 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik hoor het verschil zeker wel, maar spreek het zelf niet zo uit en ken ook niemand die dat wel doet... (regio 046). Ik vind die eerste uitspraak een beetje gek klinken.
Dan ben je geslaagd voor de test!quote:Op dinsdag 2 juli 2019 15:01 schreef Burdie het volgende:
Op die link hoor ik vooral een chagrijnige oude verrookte vrouw die op twee verschillende toonhoogtes "daag" zegt..
Zeg het zelf eens, Vanyel?
Paul/Pol is ook een bekend probleem dusquote:Voor /r/ wordt de uitspraak van een aantal klinkers enigszins veranderd, door verlenging of diftongering en verhogen of verlagen van de articulatieplaats:
[ir]? > [iːr]? of [iər]?
[yr]? > [yːr]? of [yər]?
[ur]? > [uːr]? of [uər]?
[eːr]? > [ɪːr]? of [ɪər]?
[øːr]? > [ʏːr]? of [ʏər]?
[oːr]? > [ʊːr]? of [ʊər]?
Ook voor /l/ treden bij sommige sprekers dergelijke veranderingen op.
Dat laatste is ook interessant, bij de aa is het wel mogelijk om halverwege het woord te wisselen.quote:De onhoorbare r behoudt echter wel de normale invloed op omliggende klanken, die sterk kan zijn (weet/weer, dood/door) of zwakker (daad/daar).
Brabant, maar mijn roots liggen boven de rivieren.quote:Op dinsdag 2 juli 2019 16:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan ben je geslaagd voor de test!![]()
![]()
![]()
Die vrouw zegt namelijk éigenlijk dag-dagen. Waar woon je?
Ik woon in 030. Dat lijkt me niet de geschikte regio voor deze uitspraaktestinspreekopname
Ik vind het wel fascinerend en tof. In het Vlaams Limburgs zit het ook. Daar zijn zelfs koddige YouTubefilmpjes van.
Ik heb vanwege brabantse roots serieuze moeite met "uil"quote:Op dinsdag 2 juli 2019 17:21 schreef Burdie het volgende:
[..]
Brabant, maar mijn roots liggen boven de rivieren.
Mijn oudste neemt nu de lange Brabantse "ie"-klank over, en hij hoort het verschil niet. Hij zegt bijv "kiendje" ipv "kindje".
Maar goed, ik hoorde vroeger ook niet dat ik "ai" zei ipv "ei".
Kunnen we niet een apart topic hierover maken?.
Prachtig station hebben ze daar!quote:Op dinsdag 2 juli 2019 19:00 schreef Burdie het volgende:
Kwak, jij kan denk ik Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch ook prima uitspreken!
Hij heeft geen Brabantse roots verder, hij pikt het alleen op van school (we wonen hier een jaar, daarvoor hebben we in Utrecht gewoond).quote:Op dinsdag 2 juli 2019 19:26 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
Ik heb vanwege brabantse roots serieuze moeite met "uil"ka je oudste die wel?
Whaha. Ik las het en dachtquote:Op woensdag 3 juli 2019 09:31 schreef mousemicky het volgende:
Zouden ze het al meteen afkorten naar No en Nix? Ouders hebben geen hoge verwachtingen van hun zonen dan denk ik![]()
Volgens meertens welquote:Op woensdag 3 juli 2019 13:30 schreef Leandra het volgende:
Nou, nog mazzel dat ze dat kind geen Stanley genoemd hebben om het vervolgens fonetisch te schrijven.
Maar ik zie gebeuren dat een kind Stenlie gaat heten.
Ja Stef hoor ik hier ook vaak.quote:Op woensdag 3 juli 2019 13:28 schreef Stippelrientje het volgende:
Ik had het nog nooit gezien.
Het komt bij mij over als een Stan (Engels uitgesproken, maar Nederlands geschreven)
Stef hoor of zie dan weer vaker.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |