abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 juli 2019 @ 12:18:28 #176
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187879636
Ik werk op 2 verschillende locaties en ik was de laatste van de zwangerschapsgolf, als in nummer 4 (ok, als je de collega meetelt die vader is geworden was ik nummer 5 :+) . Dus het zal straks of heel strak kolf-plannen worden, of gezellig samen kolven en dat laatste zie ik ook nog wel gebeuren :'). Ook alleen maar algemene koelkast of ik moet ergens in de ziekenhuizen gaan zoeken naar de kolfruimte, dus ik vermoed dat de groentelades straks weer alleen voor zij die kolven gaan zijn. Dit hebben we namelijk al een paar keer eerder gehad, 4 vrouwen die tegelijk 9+ maanden gingen kolven. We gebruiken als kolfruimte eigenlijk altijd een onderzoeksruimte van onze afdeling, maar op de locatie waar ik het meerendeel van de tijd zit is die opgeheven dus ben benieuwd waar ik dan terecht kan.

Van mijn overproductie heb ik nu trouwens 120 ml (in 2 porties van 60 ml) in de vriezer liggen, had voor nood toch even een setje moedermelkbewaarzakjes in huis gehaald omdat ik echt even niks had. Wat is de meest handige manier om mijn vriezer op een milieuvriendelijke, met zo min mogelijk wegwerpplastic te gaan vullen? :) Het doel is absoluut niet om een vriezer vol moedermelk te hebben, maar wel een paar voedingen te hebben liggen voor over een tijdje. Heb in principe 1 vriezerlade van deze vriezer hiervoor vrij, maar gebruik liever hooguit een halve.

[ Bericht 12% gewijzigd door douche-eendje op 12-07-2019 12:54:39 ]
  vrijdag 12 juli 2019 @ 13:25:46 #177
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187880900
Ik zou gewoon moedermelkflesjes kopen. Die kan je steeds hergebruiken. En als je ze tweedehands koopt, is dat nog milieubewuster. ;)
Nog een tip voor de zakjes: je kunt ze zonder knoeien vullen door het kolfschild als trechter te gebruiken. :)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187881193
Ik heb voor nu zakjes, daarmee spaar ik de eerste dag werken mee in de vriezer. Daarna ga ik op werk kolven voor de volgende dag en heb ik voldoende aan vier flesjes voor op werk om te kolven en vier flesjes voor thuis met de voeding van die dag en die roteren dan.

Overigens van een collega gekregen incl Medela kolf, elektrisch en op batterijen met rugtas, koeltas en alles erop en eraan. Zoo dankbaar.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 13:43:08 #179
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187881199
Ja die trechterhack heb ik al gebruikt, inclusief een glas om het zakje in te zetten. Maar ik werk dan ook in een lab dus dat doe ik wel vaker :+.
pi_187881315
Hoe gaan jullie om met een partner die moeite heeft in te schatten wat de baby nodig heeft en dus geregeld melk overheeft wat uiteindelijk niet meer bruikbaar is? Vooral voor het slapen gaan, altijd met het idee 'ze wil vast straks nog wel wat.' Vanochtend weer 60cc weg kunnen gooien en ik word hier zoo boos om. Misschien hebben jullie hier een handigheidje voor.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 13:52:01 #181
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187881378
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 13:48 schreef Rebubbled het volgende:
Hoe gaan jullie om met een partner die moeite heeft in te schatten wat de baby nodig heeft en dus geregeld melk overheeft wat uiteindelijk niet meer bruikbaar is? Vooral voor het slapen gaan, altijd met het idee 'ze wil vast straks nog wel wat.' Vanochtend weer 60cc weg kunnen gooien en ik word hier zoo boos om. Misschien hebben jullie hier een handigheidje voor.
Ontdooide melk of verse melk?
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 13:59:53 #182
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187881515
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 13:48 schreef Rebubbled het volgende:
Hoe gaan jullie om met een partner die moeite heeft in te schatten wat de baby nodig heeft en dus geregeld melk overheeft wat uiteindelijk niet meer bruikbaar is? Vooral voor het slapen gaan, altijd met het idee 'ze wil vast straks nog wel wat.' Vanochtend weer 60cc weg kunnen gooien en ik word hier zoo boos om. Misschien hebben jullie hier een handigheidje voor.
Kleine porties klaarzetten. ik weet niet hoeveel je baby drinkt, maar ik bied het aan per 60 ml. Gaat dat snel op en lijkt er nog honger te zijn, dan mag er een zelfde portie achteraan. Bij twijfel mag er een halve portie van 30 ml achteraan.

Wat ik ook nog wel eens doe, bijvoorbeeld als de baby nog slaapt en ik moet de deur uit om te sporten, is kolven en dit niet in de koelkast zetten. De baby drinkt dan de melk op kamertemperatuur en als er wat overblijft gaat dat in de koelkast.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187882745
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 13:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Ontdooide melk of verse melk?
Melk uit de koelkast van ca. 1 a 2 dag en oud opgewarmd in de flessenwarmer. Kan max 8 uur buiten de koelkast bewaard toch? Opnieuw in de koelkast zetten is geen optie, want je mag het niet weer opwarmen. Mag je baby koude melk uit de koelkast?
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 juli 2019 @ 15:31:34 #184
269689 crew  Viv
pi_187883059
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 15:17 schreef Rebubbled het volgende:
Melk uit de koelkast van ca. 1 a 2 dag en oud opgewarmd in de flessenwarmer. Kan max 8 uur buiten de koelkast bewaard toch?
Die 8 uur geldt voor versgekolfde melk, niet voor opgewarmde. Dat moet je na de voeding echt weggooien als er over is (ik hield 1 uur aan). Maar je vriend warmt alvast melk op voor zo nodig later in de nacht? Dat is dus niet volgens de adviezen. Wat @Mariposas zei kan wel, als je 's avonds kolft en dan een flesje daarmee klaarzetten buiten de koelkast.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 15:17 schreef Rebubbled het volgende:
Mag je baby koude melk uit de koelkast?
Mag wel, maar dat willen niet alle baby's drinken. Die van mij liet het dan uit haar mond lopen. :') Kamertemperatuur vond ze wel prima (bijvoorbeeld van een kolfsessie eerder op de dag).

Wat mijn kind overigens echt niet pikte, was nog een flesje erachteraan geven als het eerste niet genoeg bleek te zijn. Dan was ze zó boos dat ze niet meer wilde drinken. :X Gelukkig konden we na verloop van tijd goed inschatten hoeveel ze wilde drinken, en liet ze (vrijwel) niks over.

[ Bericht 12% gewijzigd door Viv op 12-07-2019 15:46:16 ]
pi_187889995
Oh. Dan zijn we verkeerd voorgelicht of hebben we het verkeerd onthouden. In elk geval is er gelukkig niets gebeurd met de baby. Niet dat ik het nu blijf doen.. Wil echt geen risico's lopen. Ik ga kijken of ze koude melk wil.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 juli 2019 @ 23:47:37 #186
269689 crew  Viv
pi_187892317
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 21:20 schreef Rebubbled het volgende:
Oh. Dan zijn we verkeerd voorgelicht of hebben we het verkeerd onthouden. In elk geval is er gelukkig niets gebeurd met de baby.
Die adviezen zijn waarschijnlijk ook aan de voorzichtige kant. Er is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoelang je moedermelk na het opwarmen precies kan laten staan tot de gemiddelde baby er wél ziek van wordt, dat is niet ethisch verantwoord. :P
  vrijdag 12 juli 2019 @ 23:50:41 #187
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187892391
Ik wist dit niet tot ik het net vroeg aan Mn man.
Maar Blijkbaar maakt hij het hele flesje (125ml) in 1x klaar en wat over blijft verwarmd hij later dus gewoon weer om aan Ru te geven.
Hij drinkt het ook gewoon op.

Wat is het risico hiervan? Waarom mag je het niet her opwarmen?
Ik kan het ook googlen natuurlijk :7
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 12 juli 2019 @ 23:55:51 #188
269689 crew  Viv
pi_187892525
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 23:50 schreef Sisu het volgende:
Wat is het risico hiervan? Waarom mag je het niet her opwarmen?
Ik kan het ook googlen natuurlijk :7
Bacteriegroei: die beestjes vermenigvuldigen zich het beste bij warmere temperaturen en dat heb je dan met 2 keer opwarmen ook 2 keer. (Direct na het kolven is het uiteraard ook warm, maar dat telt niet mee, omdat de melk in het begin nog meer bacteriën om zeep helpt dan er ontstaan.)
pi_187894163
Mijn partner heeft helaas hetzelfde probleem @Rebubbled dus ik heb geen tips.

Hij is heel lief en probeert echt te helpen/ bijspringen, maar ik vind het eigenlijk fijner om alles zelf te doen :P

Hij warmt te veel melk op, stopt als ze weigert en probeert het niet meer, waardoor we al een aantal keer 80cc hebben moeten weggooien. Dat deed wel een beetje pijn.

Verder doet hij de luier te losjes om, waardoor er standaard lekkage is als hij heeft verwisseld.
Hij ziet de slaapsignalen niet en kent haar ritme niet zo goed (in vergelijking met mij).

Ik ben een beetje een perfectionist, dus ik doe het allemaal liever zelf. Dan weet ik dat het allemaal gaat op mijn manier :P
pi_187895142
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 01:39 schreef CaVaBien het volgende:
Mijn partner heeft helaas hetzelfde probleem @:rebubbled dus ik heb geen tips.

Hij is heel lief en probeert echt te helpen/ bijspringen, maar ik vind het eigenlijk fijner om alles zelf te doen :P

Hij warmt te veel melk op, stopt als ze weigert en probeert het niet meer, waardoor we al een aantal keer 80cc hebben moeten weggooien. Dat deed wel een beetje pijn.

Verder doet hij de luier te losjes om, waardoor er standaard lekkage is als hij heeft verwisseld.
Hij ziet de slaapsignalen niet en kent haar ritme niet zo goed (in vergelijking met mij).

Ik ben een beetje een perfectionist, dus ik doe het allemaal liever zelf. Dan weet ik dat het allemaal gaat op mijn manier :P
Oh, dit gaat helemaal niet over bv, maar toch even reageren. Ik herken dit heel erg, maar is op, het is een enorme valkuil. Door alles zelf te doen krijgt je man het gevoel ook nooit, en zul jij het steeds lastiger vinden ook bijvoorbeeld baby eens bij man achter te laten, want hij kan het toch niet... En het is natuurlijk ook zijn kind!
Ik had deze gevoelens, zeker bij de eerste ook heel erg en merkte na een tijd dat het ook erg oneerlijk was voor mijn man..
pi_187895537
Oh thanks god Sisu. Gelukkig heeft het hier zo'n vaart nog niet gelopen.

CaVa, Die valkuil die Jagar ook aangeeft probeer ik inderdaad te vermijden door voor alles nieuwe wegen te vinden die wel voor hem werken. Gisteren hebben we de verse pomp/aangevuld met koude melk tactiek geprobeerd. Dat ging goed. Nu hoeft hij enkel naar de koelkast te lopen en 30cc in te tappen en gaan. Hij blij dat hij de stomer niet hoeft klaar te maken, zij blij dat papa geen uren bezig is met een flesje klaarmaken. (Want alles gaat niet zo vlot bij hem.)

80 cc is echt zo zonde. Ik kan ook wel janken als mijn melk weg moet.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_187895592
Mijn vriend warmt de melk eigenlijk nooit echt op; wel even de koelkastkou eraf halen door de melk in het flesje onder de warme kraan te houden maar beide baby's waren tevreden met lauwe melk (en de nieuwe hopelijk ook). Die was meestal de dag ervoor gekolfd. Ze waren wel wat ouder toen hij dit deed, gebeurde na mijn verlof toen ik weer werkte. Ik weet trouwens niet of dit aanbevolen is of in lijn met wat voor richtlijn dan ook ;)
pi_187895654
Sofie heeft thuis de melk altijd op kamertemperatuur gedronken. Niet-opgewarmde gekolfde melk uit de koelkast is 6 uur te gebruiken. (Met 30gr buiten deden/doen we dit niet) Als ze eens niet in 1 keer een fles leegdronk dan probeerde vriend het later nog een keer.

Nieuwe papa’s en baby’s moeten echt hun eigen ritme en manieren vinden. En dat kan alleen als ze de baby ook leren kennen. En ja, die ritmes en manieren zullen anders zijn als bij ons. Maar hoe erg is dat? Doorgelekt is vervelend maar de meeste van ons hebben meer dan genoeg kleding. En uiteindelijk weten ze echt wel hoe strak de luier kan.
Tuurlijk melk weggooien is een doodzonde. Dan moeten ze als straf zelf de kolf maar eens op hun tepels zetten :P
Maar voor de rest, anders is niet per se fout. Geef papa de kans om de baby goed te leren kennen, dit maakt het voor hun ook leuker en prettiger.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 09:30:32 #194
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187895921
Ik ben blij dat ik mijn man blind vertrouw met prul en dat de verdeling vanaf het begin gelijk geweest is. Dat geeft echt wel rust.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zaterdag 13 juli 2019 @ 09:55:15 #195
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187896199
Ik herken het ook wel, eerst dacht ik: hij werkt al fulltime, dus ik doe doordeweeks wel alle zorg voor de baby, maar toen kreeg vriend een koortslip waardoor ik de weekenden ook alleen moest doen en dat vond ik erg zwaar. En toen liet vriend ook nog de vriezer openstaan 's nachts waardoor m'n melkvoorraad weggegooid moest worden.
Niet echt goed voor je relatie :')
En inderdaad dat je dan het gevoel hebt, ik doe het zelf wel dan gebeurt het goed, maar daardoor gaat je partner nooit baby in bad doen of aankleden.
De gedachte dat de baby niks overhoudt aan het dragen van te grote kleding of zichzelf onderpoepen helpt wel bij het loslaten.
Want toen vriend na een aantal weken niet eens wist welke maat zoon droeg was ik daar ook geïrriteerd over terwijl dat kwam omdat ik de kleertjes steeds klaarlegde bijvoorbeeld 8)7

Edit: ik dacht dat dit het babytopic was, beetje off topic geworden :@
pi_187899000
Toch wel beetje borstvoeding gerelateerd. Misschien wat generaliserend maar ik merk in mijn omgeving dat bij flesvoeding de man makkelijker zorg op zich neemt dan bij borstvoeding.

Het grootste deel van het eerste jaar voede ik zoon in slaap, als ik hem naar boven bracht om te slapen verschoonde ik direct de luier. Zelfde met de ochtendvoeding, dan ben ik toch al bezig dus direct even de luier verschonen en kleding aan enzo. Zo zat een groot deel van de zorg gekoppeld aan de borstvoeding.
pi_187899508
Daarom kolf ik in de avond en ga op tijd naar bed. Hij kan dan avond- en als nodig de nachtvoeding doen, ik kan slapen en 's ochtends weer beginnen. Ik vraag hem geregeld om haar na het voeden te boeren en verschonen en dat vind hij ook fijn. Even tijd met haar. Ook is ze bij mij tussen voedingen door vaker onrustig en zoekend naar een tepel om te sabbelen en bij hem een stuk relaxter. Dus als hij thuis is draagt hij haar vaker dan ik.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_187899768
Mijn meneer vond de draagdoek een hele fijne tool om baby wurm rustig te krijgen en houden. Fwcc en een slipknot heupdragen had hij zo onder de knie. Zo probeerde hij ook de fles borstvoeding te geven als dat nodig was.

Hij vond het ook fijn om zo te wandelen en te bonden.
Schudden voor gebruik
pi_187900166
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 09:30 schreef Tink89 het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn man blind vertrouw met prul en dat de verdeling vanaf het begin gelijk geweest is. Dat geeft echt wel rust.
Same here. Ik voed, hij doet de luiers en kleertjes (op dagen dat we allebei thuis zijn, toen ze kleiner waren en denk met de nieuwe baby ook weer zo). Krijg ik een frisse baby om te voeden :s) . Zie dit ook vaak in mijn omgeving terug.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 17:35:09 #200
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187902904
Ik voed, maar warm eten/brood/fruit/iets anders drinken doen we ongeveer 50/50. Op maandag is prul bij man, dan doe ik niks, behalve een briefje schrijven met hoe laat de laatste voeding was. Ik ga echt geen kleren klaarieggen, dat kan hij mooi zelf. Man brengt prul op dinsdag en donderdag naar het kdv en doet daar de overdracht. Ik haal haar weer op. Woensdag is voor mij, zaterdag ook. Op vrijdag zijn we allebei thuis, maar ik aan het werk. Dan doe ik alleen voedingen.

Overigens spuugde prul net flink (wit, zuur) na een flinke sessie rollen en kruipen in bed, moet ik haar dan weer opnieuw aanleggen? Of kan ik dan beter even niks aanbieden? Geen idee, ze spuugt eigenlijk nooit...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')