Dit is geen wetenschappelijk onderzoek hè. Dit is de mening van twee mensen die een kutjeugd hebben gehad doordat hun familie niet spoort.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:56 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.
Mijn redding is geweest dat ik in de brugklas – toen ik al niet meer geloofde – een leraar geschiedenis kreeg die kritisch stond tegenover iedere religie, en die liet zien wat de impact ervan was op de wereldgeschiedenis. Zulke mensen zijn zo ongelooflijk belangrijk. Hij zei: ‘Als mensen jou vertellen wát je moet denken, dan moeten altijd alle alarmbellen af gaan’. Dat is nog altijd mijn motto.
‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.
‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.
‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zijdan?’
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Waarom niet? Dat doe ik vaak zat bij mijn kinderen. Ook de wetenschap staat niet stil. Hoe je op school leert hoe bijvoorbeeld een atoom er ongeveer uit zou kunnen zien van dichtbij is ook al jaren achterhaald. Hoe bepaalde dingen getest en gecontroleerd zijn kan wel eens totaal niet kloppen. Waarom is dat erkennen fout?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet.
Dit is indd geen wetenschappelijk onderzoek. Maar het zou naïef zijn om te denken dat dit op zich zelf staande incidenten zijn. Dit is het lot van kinderen die opgroeien in een streng orthodox geloof. En persoonlijk denk ik dat dit onderwerp meer aandacht verdiend.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek hè. Dit is de mening van twee mensen die een kutjeugd hebben gehad doordat hun familie niet spoort.
Het gaat dan ook niet om de ouderbijdrage.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.
De ouderbijdrage op de school van mijn kind is niet bijzonder hoog ofzo.
Dat heb je verkeerd om.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:55 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?
Dat is simpelweg niet waar. Het geld komt dan niet van de kerk maar van een 'vereniging' of 'gemeenschap'. Tel daarbij op dat rijke scholen arme kinderen weigeren en de verschillen worden nog eens extra uitvergroot.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
De tijd dat christelijke scholen zakken vol met geld kregen vanuit de kerk ligt dan ook al decennia achter ons.
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.
De ouderbijdrage op de school van mijn kind is niet bijzonder hoog ofzo.
Waar ligt het dan aan dat openbare scholen niet van hetzelfde niveau zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.
Waarom vond je het dan zo bizar dat Leandra haar broedsel naar een bijzondere school stuurt?quote:
Voor de tweede keer heb je nu een post verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:30 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Waarom vond je het dan zo bizar dat Leandra haar broedsel naar een bijzondere school stuurt?
En dat zijn dan mensen die claimen te weten hoe bijzonder onderwijs werktquote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.
Diyanet en de RK en zo.
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.
Of wil je dat je kinderen opgroeien in een bubble waarin ze niet geconfronteerd worden met mensen met andere meningen? Leef jij helemaal volgens de opvattingen van je ouders of heb je je eigen normen en waarden ontwikkeld?
In de post waarop ik reageerde had je het over kinderen van 12-13 jaar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.
"God bestaat niet" is dan ook gewoon een valse simplificatie van atheïsme. Maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.
En jullie noemen geloof 'indoctrinatie', voor hetzelfde geld kun je de bewering dat er geen God bestaat indoctrinatie noemen waar ik mijn kind ver vandaan wil houden tot ze oud genoeg zijn om zelf onderscheid te maken.
De discussies gaan er echt nog wel komen. Die heb ik zelf ook genoeg met mijn ouders en mijn leraren. Zowel op bijzonder onderwijs als op een normale HBO, waar geen bijzonder onderwijs voor bestaat (of bijna niet, alleen wat PABO's en hier en daar een zorgmbo, geloof ik).
Je hebt zeker openbaar onderwijs gevolgd dan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor de tweede keer heb je nu een post verkeerd gelezen.
Klopt. Maar wel een opmerking die een juf/meester/leraar naar kinderen kan maken en waar ik ze voorlopig even vandaan wil houden. Omdat ze niet oud genoeg zijn om die discussie te voeren met de leraar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef probeer het volgende:
[..]
"God bestaat niet" is dan ook gewoon een valse simplificatie van atheïsme. Maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.
Scholen gaan over feiten. De leugen dat er een Sinterklaas zou bestaan hoort niet thuis op scholen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef DonVincenzo het volgende:
Wel over stoomboten maken van wc-rollen.
Fair enough. You do you.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar wel een opmerking die een juf/meester/leraar naar kinderen kan maken en waar ik ze voorlopig even vandaan wil houden. Omdat ze niet oud genoeg zijn om die discussie te voeren met de leraar.
Hmmm, dan denk ik dat je daar toch echt flink mis zit. Mijn halve familie zit in het onderwijs en een deel daarvan ook in het openbare onderwijs en zulke onderwerpen komen tegenwoordig echt al langs in de kleuterklassen. De tijd van alleen maar leren knippen en plakken is echt over.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
In de post waarop ik reageerde had je het over kinderen van 12-13 jaar.
Overigens lijkt het me niet waarschijnlijk dat kinderen van 4 in groep 1 van de basisschool te maken krijgen met opvattingen over religie. Wel over stoomboten maken van wc-rollen.
Har har. Probeer het nog maar een keertje. Anderen snapten het prima, het probleem ligt bij jou.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:43 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Je hebt zeker openbaar onderwijs gevolgd dan.
Bij het gros van het bijzonder onderwijs zal dat behoorlijk beperkt zijn, behalve bij de door Janneke al genoemde orthodoxe stromingen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.
Diyanet en de RK en zo.
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hmmm, dan denk ik dat je daar toch echt flink mis zit. Mijn halve familie zit in het onderwijs en een deel daarvan ook in het openbare onderwijs en zulke onderwerpen komen tegenwoordig echt al langs in de kleuterklassen. De tijd van alleen maar leren knippen en plakken is echt over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |