Kees is wellicht gewoon nogal incompetent in zijn rol om personeel aan te nemen. Dat geeft hij zelf al zo'n beetje toe met dat 'we hebben bewust of onbewust gediscrimineerd'.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:11 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is het nou juist het punt.
Het zou geen relevantie moeten hebben, toch ziet hij ze verhoudingsgewijs te weinig, dus het heeft schijnbaar wel relevantie.
Ik stel dat vrijwel niemand voor een bepaalde studie kiest omdat er x mannen of vrouwen als hoogleraar werken.quote:
Ik zeg juist dat gender rollen voor niemand goed zijn. En dat iedereen zowel man als vrouw thuis moet mogen zitten of moet mogen werken. Dat dat juist niet op basis van geslacht bepaald zou moeten worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, genderrollen zijn alleen maar negatief of beperkend voor vrouwen, en bestaan helemaal niet voor mannen.
Aparte post die je hier maakt.
Je zegt " Mannen hebben altijd alle keuzevrijheid gehad." en nee, dat is gewoon niet waar. Mannen hebben ook last van vrijheidsbeperkende genderrollen die invloed hebben op hun keuzevrijheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:44 schreef galatea het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat gender rollen voor niemand goed zijn. En dat iedereen zowel man als vrouw thuis moet mogen zitten of moet mogen werken. Dat dat juist niet op basis van geslacht bepaald zou moeten worden.
Ik denk dat het op de tu/e nu wel een rol gaat spelen. Ik zou bij twijfel nu eerder voor Delft kiezen dan voor Eindhoven.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik stel dat vrijwel niemand voor een bepaalde studie kiest omdat er x mannen of vrouwen als hoogleraar werken.
Heb er op mijn universiteit nog nooit van gehoord, en ben toch al enkele jaren vrij betrokken met de werving en (na het eerste jaar) evaluatie van 1e jaars studenten.
Los van dat studeren überhaupt erg lang voor heel veel mannen nooit een mogelijkheid is geweest los van de capaciteiten.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Je zegt " Mannen hebben altijd alle keuzevrijheid gehad." en nee, dat is gewoon niet waar. Mannen hebben ook last van vrijheidsbeperkende genderrollen die invloed hebben op hun keuzevrijheid.
Het gaat niet alleen om het kiezen voor die bepaalde studie. Het gaat erom dat jonge kinderen meekrijgen dat het normaal is dat een vrouw ook een technische studie kan doen en hoogleraar kan zijn, ook op een TU. En dat een man ook verpleegkundige kan worden of leerkracht. Dat het allemaal ok is, en dat je dus alleen naar jezelf moet kijken waar je interesses en talenten liggen. Dat zien ze dus bijvoorbeeld ook als hun eigen moeder of die van een vriendinnetje/vriendje piloot is, of hun eigen vader of die van vriendjes/vriendinnetjes ook zorgtaken mee doet. Dat jongens niet worden uitgelachen of zelfs wordt verboden door ouders om met poppen te spelen. Dat meisjes niet worden aangesproken op mooi zijn. En dat meisjes rustig zijn en jongens druk.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik stel dat vrijwel niemand voor een bepaalde studie kiest omdat er x mannen of vrouwen als hoogleraar werken.
Heb er op mijn universiteit nog nooit van gehoord, en ben toch al enkele jaren vrij betrokken met de werving en (na het eerste jaar) evaluatie van 1e jaars studenten.
Dat is iets te zwart wit gesteld. Maar goed rijke mannen hebben altijd alle keuzevrijheid gehad. En huidige mannen al helemaal. Maar je bent het dus met me eens dat vrijheidsbeperking voor niemand goed is. En dat dus iedereen man/vrouw zelf mag kiezen wat ze willen doen. En daar niet in beperkt dient te worden?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:46 schreef probeer het volgende:
[..]
Je zegt " Mannen hebben altijd alle keuzevrijheid gehad." en nee, dat is gewoon niet waar. Mannen hebben ook last van vrijheidsbeperkende genderrollen die invloed hebben op hun keuzevrijheid.
Nee en voor vrouwen nog langer niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:47 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Los van dat studeren überhaupt erg lang voor heel veel mannen nooit een mogelijkheid is geweest los van de capaciteiten.
Ja dat klopt en dus klopt hetgeen je eerder zei niet.quote:
Als je als man aspiraties hebt om na je master nog voor een phd te gaan, dan zou ik dat zeker in mijn overweging meenemen ja.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:46 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ik denk dat het op de tu/e nu wel een rol gaat spelen. Ik zou bij twijfel nu eerder voor Delft kiezen dan voor Eindhoven.
Als man had je wel meer keuzemogelijkheden dan je als vrouw had. Dat is niet gelogen.quote:
Mijn pa was de jongste van 7. Die moest dus naar het klooster. Gelukkig (met zicht op mijn geboorte en zo) vond hij het daar na 8 jaar maar niets.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:47 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Los van dat studeren überhaupt erg lang voor heel veel mannen nooit een mogelijkheid is geweest los van de capaciteiten.
Ik acht dat zelfs vanzelfsprekend. (Maar besef me ook goed dat het dat nog niet is).quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:47 schreef galatea het volgende:
[..]
Dat is iets te zwart wit gesteld. Maar goed rijke mannen hebben altijd alle keuzevrijheid gehad. En huidige mannen al helemaal. Maar je bent het dus met me eens dat vrijheidsbeperking voor niemand goed is. En dat dus iedereen man/vrouw zelf mag kiezen wat ze willen doen. En daar niet in beperkt dient te worden?
Dat zou kunnen. Dat zou niet erg zijn als hij het eerlijk inziet toch? Kritische zelfreflectie is belangrijk voor de wetenschap. Of hij bedoelt met "we" het systeem, maar dat komt een beetje op hetzelfde neer.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:39 schreef probeer het volgende:
[..]
Kees is wellicht gewoon nogal incompetent in zijn rol om personeel aan te nemen. Dat geeft hij zelf al zo'n beetje toe met dat 'we hebben bewust of onbewust gediscrimineerd'.
Helemaal mee eens hoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om het kiezen voor die bepaalde studie. Het gaat erom dat jonge kinderen meekrijgen dat het normaal is dat een vrouw ook een technische studie kan doen en hoogleraar kan zijn, ook op een TU. En dat een man ook verpleegkundige kan worden of leerkracht. Dat het allemaal ok is, en dat je dus alleen naar jezelf moet kijken waar je interesses en talenten liggen. Dat zien ze dus bijvoorbeeld ook als hun eigen moeder of die van een vriendinnetje/vriendje piloot is, of hun eigen vader of die van vriendjes/vriendinnetjes ook zorgtaken mee doet. Dat jongens niet worden uitgelachen of zelfs wordt verboden door ouders om met poppen te spelen. Dat meisjes niet worden aangesproken op mooi zijn. En dat meisjes rustig zijn en jongens druk.
Absoluut. Het zou hem dan echter wel sieren wanneer hij dan ook een van de oplossingen voor dat probleem eerst bij zichzelf zoekt; dat hij zich wellicht niet meer moet bemoeien met wie er wel of niet aangenomen wordt. Maar nee, het probleem ligt primair extern: er zijn te weinig geïnteresseerde vrouwen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Dat zou niet erg zijn als hij het eerlijk inziet toch? Kritische zelfreflectie is belangrijk voor de wetenschap.
In deze zin inderdaad tomato tomato.quote:Of hij bedoelt met "we" het systeem, maar dat komt een beetje op hetzelfde neer.
Als ie zich bewust van zijn eigen tekortkomingen, is dat leuk voor hem, maar daar heeft niemand wat aan en daar zouden anderen niet de dupe van moeten zijn. In het eerste geval waren blijkbaar vrouwen de dupe, maar in de oplossing waar hij voorstaat (om zijn eigen onkunde te maskeren?) zijn mannen de pineut. Dat is van de regen in de drup. Beter zou het zijn als niemand benadeeld is en, zoals al eerder is opgeroepen, ze in Eindhoven gewoon een eerlijke sollicitatieprocedure op poten kunnen zetten.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Dat zou niet erg zijn als hij het eerlijk inziet toch? Kritische zelfreflectie is belangrijk voor de wetenschap. Of hij bedoelt met "we" het systeem, maar dat komt een beetje op hetzelfde neer.
Dit dus. VoMy verwoordt het veel beter.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als ie zich bewust van zijn eigen tekortkomingen, is dat leuk voor hem, maar daar heeft niemand wat aan en daar zouden anderen niet de dupe van moeten zijn. In het eerste geval waren blijkbaar vrouwen de dupe, maar in de oplossing waar hij voorstaat (om zijn eigen onkunde te maskeren?) zijn mannen de pineut. Dat is van de regen in de drup. Beter zou het zijn als niemand benadeeld is en, zoals al eerder is opgeroepen, ze in Eindhoven gewoon een eerlijke sollicitatieprocedure op poten kunnen zetten.
Een andere oplossing was geweest om de sollicitatiecommissie vol te plempen met externen van universiteiten waar ze wel onbevooroordeeld mensen op waarde kunnen schatten.
Ik weet ook niet of ik de actie van TU/e nu de beste manier vind om er iets te veranderen. Ik denk wel dat er op veel gebieden dingen moeten veranderen. En vaak zal het gewoon aangeven dat er iets moet veranderen niet echt resultaat hebben. Soms moeten er impopulaire, onrechtvaardige maatregelen worden getroffen om zaken te veranderen. En als de verandering eenmaal echt gaande is, wordt het een sneeuwbal die al rollende meer sneeuw vergaart. Maar je zult wel eerst die kleine sneeuwbal aan het rollen moeten brengen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Helemaal mee eens hoor.
Maar dan is het toch een beetje raar om nu tegen 70-80% van je studenten te zeggen dat ze binnen jouw instelling toch een heel stuk lastiger door kunnen groeien dan de overige 20-30%?
Raar trouwens ... Men zegt dat er bewust of onbewust gediscrimineerd is in het verleden, maar ik lees helaas helemaal niets over het op de schop zetten van de aanstellingscommissie. Ik zou denken dat dat dus stap één is.
Maar ik denk dat dat in de huidige cultuur erg moeilijk is. Vooroordelen zijn erg moeilijk te veranderen. De gedachte dat vrouwen minder goed zijn in techniek is vrij hardnekkig. Een sollicitatiecommissie zal daar waarschijnlijk veel problemen mee hebben. Al is het maar omdat de commissie zelf slechts uit mannen bestaat.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 13:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als ie zich bewust van zijn eigen tekortkomingen, is dat leuk voor hem, maar daar heeft niemand wat aan en daar zouden anderen niet de dupe van moeten zijn. In het eerste geval waren blijkbaar vrouwen de dupe, maar in de oplossing waar hij voorstaat (om zijn eigen onkunde te maskeren?) zijn mannen de pineut. Dat is van de regen in de drup. Beter zou het zijn als niemand benadeeld is en, zoals al eerder is opgeroepen, ze in Eindhoven gewoon een eerlijke sollicitatieprocedure op poten kunnen zetten.
Een andere oplossing was geweest om de sollicitatiecommissie vol te plempen met externen van universiteiten waar ze wel onbevooroordeeld mensen op waarde kunnen schatten.
Dit is volgens mij ook precies de bedoeling.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 14:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of ik de actie van TU/e nu de beste manier vind om er iets te veranderen. Ik denk wel dat er op veel gebieden dingen moeten veranderen. En vaak zal het gewoon aangeven dat er iets moet veranderen niet echt resultaat hebben. Soms moeten er impopulaire, onrechtvaardige maatregelen worden getroffen om zaken te veranderen. En als de verandering eenmaal echt gaande is, wordt het een sneeuwbal die al rollende meer sneeuw vergaart. Maar je zult wel eerst die kleine sneeuwbal aan het rollen moeten brengen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |