Het is geen eigen spaarpot. Ook als je bovengemiddeld oud wordt wil je straks levenslang pensioen krijgen; als je zoiets met een eigen spaarpot wilt bereiken moet je daar veel meer in stoppen dan je nu aan premie betaalt.quote:Op zondag 9 juni 2019 10:07 schreef halfway het volgende:
En Waarom kun je niet vanaf bv je 55e al een deel krijgen, het is toch je eigen spaarpot?
Volgens mij ben je een beetje aan het vragen naar de bekende weg. Nee, kan niet met de meeste pensioenregelingen, voor zover ik weet.quote:Op zondag 9 juni 2019 10:07 schreef halfway het volgende:
Waarom kun je niet vanaf bv je 55e al een deel krijgen
Klopt. Ik wilde eerst typen, "je kan i.p.v. sparen, een pensioenpolis afsluiten", maar dan betaal je uiteindelijk ook weer gedurende de overbruggingsperiode AOW premie, m.a.w. je eigen AOW laterquote:Op zondag 9 juni 2019 12:16 schreef Nismo91 het volgende:
Je mist dan wel 12 jaar aan pensioenopbouw btw. Dus nog meer sparen![]()
Gewoon blijven werken is beterquote:Op zondag 9 juni 2019 12:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt. Ik wilde eerst typen, "je kan i.p.v. sparen, een pensioenpolis afsluiten", maar dan betaal je uiteindelijk ook weer gedurende de overbruggingsperiode AOW premie, m.a.w. je eigen AOW later
Grote kans dat je dat partnerpensioen kan uitruilen tegen een hoger ouderdomspensioen. Dat geldt ook voor mensen die nooit een partner hebben gehad. Zou anders oneerlijk zijnquote:Op zondag 9 juni 2019 10:07 schreef halfway het volgende:
Ik moet net als velen verplicht premie afdragen aan een pensioenfonds ik en mijn werkgever dragen samen zo'n ¤300 per maand af.
De aow leeftijd stijgt en de pensioenen zijn daar aan gekoppelt ik betaal al ruim 30 jaar dus er staat al meer dan ¤100.000 euro. Als ik kom te overlijden krijgt mijn partner pensioen. Zijn wij beiden weg dan krijgt niemand dat.
Echter gaat mijn partner eerder dan ik en ik daarna waar blijft dat geld dan?
En Waarom kun je niet vanaf bv je 55e al een deel krijgen, het is toch je eigen spaarpot?
Mijn huis is nagenoeg vrij van hypotheek, dus lage woonlasten en tevens zonnepanelen.quote:Op zondag 9 juni 2019 12:16 schreef Nismo91 het volgende:
Je kan natuurlijk ook zelf sparen om het gat tussen 55 jaar en AOW leeftijd te overbruggen.
Je mist dan wel 12 jaar aan pensioenopbouw btw. Dus nog meer sparen![]()
Die zonnepanelen leveren hoogstens 3 tientjes per maand op tochquote:Op zondag 9 juni 2019 12:36 schreef halfway het volgende:
[..]
Mijn huis is nagenoeg vrij van hypotheek, dus lage woonlasten en tevens zonnepanelen.
Nou, dan kan je de komende jaren, dankzij afschaffing Wet Hillen, extra belasting gaan betalen ondanks je (bijna) hypotheekvrije huis. Ben wel benieuwd naar je WOZ-waardequote:Op zondag 9 juni 2019 12:36 schreef halfway het volgende:
Mijn huis is nagenoeg vrij van hypotheek, dus lage woonlasten en tevens zonnepanelen.
Ah, maar goed dat je dat even uitlegt. De gemiddelde Nederlander weet niet wat een miljard isquote:Op zondag 9 juni 2019 12:34 schreef halfway het volgende:
Nou ik heb het idee dat de werkenden hun eigen aow aan het financieren zijn, er zit 1800 miljard in de pot dat is 1800x1000 miljoen
Laat ik het anders zeggen, een vergelijkbare woning huren kost mij ¤1200 p/m.quote:Op zondag 9 juni 2019 15:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, dan kan je de komende jaren, dankzij afschaffing Wet Hillen, extra belasting gaan betalen ondanks je (bijna) hypotheekvrije huis. Ben wel benieuwd naar je WOZ-waarde
Nee hoor, als TS het de afgelopen 30 jaar zelf had kunnen beleggen kon hij vandaag met pensioenquote:Op zondag 9 juni 2019 10:44 schreef joepvd het volgende:
[..]
Het is geen eigen spaarpot. Ook als je bovengemiddeld oud wordt wil je straks levenslang pensioen krijgen; als je zoiets met een eigen spaarpot wilt bereiken moet je daar veel meer in stoppen dan je nu aan premie betaalt.
quote:Op zondag 9 juni 2019 18:16 schreef halfway het volgende:
Laat ik het anders zeggen, een vergelijkbare woning huren kost mij ¤1200 p/m.
Nee, hij heeft 1 hectare met zonnepanelen.quote:Op zondag 9 juni 2019 14:53 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Die zonnepanelen leveren hoogstens 3 tientjes per maand op toch
ONZ is een deurtje verderop.quote:Op zondag 9 juni 2019 22:28 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Nee, hij heeft 1 hectare met zonnepanelen.
Dat is de issue even niet. Maar bedankt voor de suggestie.quote:Op zondag 9 juni 2019 22:28 schreef Roces18 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 9 juni 2019 22:28 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Die extra belasting door de bijtelling van het EWF betaal je overigens nu ook al als je niet aflost.quote:Op zondag 9 juni 2019 15:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, dan kan je de komende jaren, dankzij afschaffing Wet Hillen, extra belasting gaan betalen ondanks je (bijna) hypotheekvrije huis. Ben wel benieuwd naar je WOZ-waarde
Die bijtelling heb je niet als je niet aflost als je geen hypotheek hebt, zoals nu het geval met heel veel mensen die zuinig hebben geleefd om hun hypotheekschuld af te lossen en "gratis" te wonen. Die krijgen jaarlijks een hogere EWF bijtelling.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:33 schreef MaGNeT het volgende:
Dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Die extra belasting door de bijtelling van het EWF betaal je overigens nu ook al als je niet aflost.
Ja, maar dat is helaas onvermijdelijk. Ik heb 2 woningen zonder hypotheek. Het is echter geen reden om maar niet af te lossen, aangezien je die EWF bijtelling sowieso hebt, of je aflost of niet.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Die bijtelling heb je niet als je niet aflost als je geen hypotheek hebt, zoals nu het geval met heel veel mensen die zuinig hebben geleefd om hun hypotheekschuld af te lossen en "gratis" te wonen. Die krijgen jaarlijks een hogere EWF bijtelling.
Klopt, dat was ook de reden om "Wet Hillen" af te schaffen. De stimulans om af te lossen is niet echt meer nodig aangezien je bij annuïtair of lineair sowieso aflost.quote:Verder is het weer je bekende riedeltje van "over 30 jaar". De looptijd van een hypotheek inderdaad, dus mensen die braaf annuitair aflossen, weten dat ze fijn die Hillen aftrek gaan mislopen en dus meer betalen.
Stel het voor zou ik zeggenquote:Veel eerlijker zou i.m.o. zijn de afbouw van de HRA en de EWF bijtelling. Scheelt ook de nodige administratieve controles en overheidskosten.
Ik vind het niet jammer, het is voor ons een doorslaggevende reden om niet meer af te lossen aangezien de EWF bijtelling maar iets lager is dan de hypotheekrente die we betalen. Dan zou aflossen amper voordeel opleveren. Bovendien zie ik de hypotheekrente nog verder dalen en dan zouden wij ons al helemaal in de vingers snijden.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:47 schreef MaGNeT het volgende:
Ja, maar dat is helaas onvermijdelijk. Ik heb 2 woningen zonder hypotheek. Het is echter geen reden om maar niet af te lossen, aangezien je die EWF bijtelling sowieso hebt, of je aflost of niet.
Ik vind het jammer maar zo liggen de zaken nu eenmaal.
Dat zeg je iedere keer.quote:Op maandag 10 juni 2019 10:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vind het niet jammer, het is voor ons een doorslaggevende reden om niet meer af te lossen aangezien de EWF bijtelling maar iets lager is dan de hypotheekrente die we betalen. Dan zou aflossen amper voordeel opleveren. Bovendien zie ik de hypotheekrente nog verder dalen en dan zouden wij ons al helemaal in de vingers snijden.
Het hele pensioenstelsel is er juist op gebouwd dat een groot aantal mensen z'n pensioen niet haalt of er niet zo heel lang van geniet. Zou dat niet zo zijn, dan zou de premie omhoog moeten om de dekking te houden.quote:Op zondag 9 juni 2019 10:07 schreef halfway het volgende:
Ik moet net als velen verplicht premie afdragen aan een pensioenfonds ik en mijn werkgever dragen samen zo'n ¤300 per maand af.
De aow leeftijd stijgt en de pensioenen zijn daar aan gekoppelt ik betaal al ruim 30 jaar dus er staat al meer dan ¤100.000 euro. Als ik kom te overlijden krijgt mijn partner pensioen. Zijn wij beiden weg dan krijgt niemand dat.
Het nut is dat ik geld dat ik uitspaar door niet af te lossen, in Royal Dutch kan steken met 6% dividend rendement. Onbelast.quote:
Verhuur je voor zo weinig dan?quote:Op maandag 10 juni 2019 11:16 schreef MaGNeT het volgende:
Mijn 2e woning met maar 1/3e van de waarde kost me wat dat betreft meer per maand (box 3), ondanks dat hij verhuurd is
Nee, dat bedoel ik nietquote:
Met dat argument zou je ook 2 ton kunnen lenen om te beleggen.quote:Op maandag 10 juni 2019 16:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Het nut is dat ik geld dat ik uitspaar door niet af te lossen, in Royal Dutch kan steken met 6% dividend rendement. Onbelast.
Nee, want dan gaan én m'n LTV onderuit én ik krijg geen HRA als ik ga lenen met hypothecaire zekerheid. Hypotheekadviseur waardig advies.quote:Op maandag 10 juni 2019 16:46 schreef MaGNeT het volgende:
Met dat argument zou je ook 2 ton kunnen lenen om te beleggen.
Jij zegt dat aflossen ongunstig is omdat dat minder rendement oplevert dan beleggen. Dat is toch precies hetzelfde als een lening afsluiten om vervolgens het geld te beleggen? Dat is namelijk exact wat jij doet. Je leent geld voor je hypotheek en lost het niet af, maar belegt het.quote:Op maandag 10 juni 2019 16:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, want dan gaan én m'n LTV onderuit én ik krijg geen HRA als ik ga lenen met hypothecaire zekerheid. Hypotheekadviseur waardig advies.
Ben jij nou echt net zo dom al je eigenwijs bent??
Als je zou lezen wat ik schrijf, zou begrijpen hoe het werkt: mijn huidige hypotheek kent een lage LTV (dus lage rente) en de rente is iets hoger dan het EWF. Ga ik aflossen, dan is het rendement gering, vooral als EWF > rente.quote:Op maandag 10 juni 2019 16:54 schreef Linkse_krijger het volgende:
Jij zegt dat aflossen ongunstig is omdat dat minder rendement oplevert dan beleggen. Dat is toch precies hetzelfde als een lening afsluiten om vervolgens het geld te beleggen? Dat is namelijk exact wat jij doet. Je leent geld voor je hypotheek en lost het niet af, maar belegt het.
Ja, maar bij mij op basis van intelligentie.quote:
Ja, maar dan nog levert die twee ton in hoog dividend aandelen je meer op dan je aan rente moet ophoesten. Zelfs als je geen HRA hebt en je LTV naar 100% gaat.quote:Op maandag 10 juni 2019 16:59 schreef blomke het volgende:
Zou ik in de huidige situatie 2 ton extra hypotheekschuld nemen, dan is de LTV een stuk ongunstiger en gaat de te betalen rente een stuk omhoog. Plus het feit dat ik geen HRA over die 2 ton vang.
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 10 juni 2019 17:11 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ja, maar dan nog levert die twee ton in hoog dividend aandelen je meer op dan je aan rente moet ophoesten. Zelfs als je geen HRA hebt en je LTV naar 100% gaat.
Wat houdt je tegen?
De mogelijke koersdaling. Verder hoef ik geen 2 ton te lenen, die heb ik wel op spaardeposito's. Ik beleg gespreid in de tijd en in 1x 2 ton beleggen past niet in dat beleid. Bovendien is mijn beleggingshorizon < 10 jaar (i.v.m. pensionering en Wet Hillen) dus ga ik geen klap in aandelen stouwen.quote:Op maandag 10 juni 2019 17:11 schreef Linkse_krijger het volgende:
Ja, maar dan nog levert die twee ton in hoog dividend aandelen je meer op dan je aan rente moet ophoesten. Zelfs als je geen HRA hebt en je LTV naar 100% gaat.
Wat houdt je tegen?
het blijft altijd jammer dat mensen met veel vermogen een belastingkorting mislopen vinden zij.... ook al is het 1 cent. De rijken zijn altijd het gierigste en ontduiken de meeste belasting.quote:Op maandag 10 juni 2019 11:06 schreef qajariaq het volgende:
De afbouw van de wet Hillen duurt nog twintig jaar, de komende jaren is het hooguit tientjes werk dus. Niet om nu al heel erg druk over te maken.
Ik ben niet rijk. Nog niet, maar plan wel om vermogen op te bouwen. Da's wat anders dan belasting ontduiken.quote:Op woensdag 12 juni 2019 20:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
het blijft altijd jammer dat mensen met veel vermogen een belastingkorting mislopen vinden zij.... ook al is het 1 cent. De rijken zijn altijd het gierigste en ontduiken de meeste belasting.
Er zit 0 euro in de AOW pot.quote:Op zondag 9 juni 2019 12:34 schreef halfway het volgende:
Nou ik heb het idee dat de werkenden hun eigen aow aan het financieren zijn, er zit 1800 miljard in de pot dat is 1800x1000 miljoen
Rekenen is waarschijnlijk niet je sterkste kant. Dat je nu 300 euro per maand betaald, betekent niet dat je inmiddels al meer dan een ton hebt ingelegd.quote:Op zondag 9 juni 2019 10:07 schreef halfway het volgende:
Je vergeet voor het gemak het effect van 30 jaar rendementquote:Op woensdag 12 juni 2019 22:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Rekenen is waarschijnlijk niet je sterkste kant. Dat je nu 300 euro per maand betaald, betekent niet dat je inmiddels al meer dan een ton hebt ingelegd.
En wel om twee redenen:
- Je inkomen was hoogstwaarschijnlijk de afgelopen 30 jaar niet op het huidige niveau, maar gemiddeld een stuk lager. Dus op basis van de hoogte van je inkomen heb je minder afgedragen
- De bijdragen zijn de laatste jaren fors gestegen. Voorheen betaalde je dus ook op basis van dit gegeven veel minder.
Maar stel nu, dat je geïndexeerde bijdragen (van jou en van werkgever) inderdaad ruim een ton zijn. Is dat dan veel?
Hoelang verwacht je pensioen te ontvangen? Als je vanaf je 65e tot aan je 80e jaarlijks bruto 10.000 euro pensioen wilt ontvangen, moet er toch echt bijna 150.000 in de pot zitten. En als na jouw overlijden op je 80e jouw partner nog 5 tot 7 jaar leeft, dan is er zelfs 2 ton nodig en kom je met een ton aan (geïndexeerde) eigen inleg zelfs heel veel tekort voor een 'goed' pensioen.
Tien jaar eerdsr stoppen met werken en pensioen ontvangen, betekent niet alleen 10 jaar minder inleg. Het betekent ook 10 jaar langer pensioen uitbetalen. En omdat je in die 10 jaar nog geen recht hebt op AOW, ga je het die 10 jaar niet redden met 10.000 euro bruto per jaar. Dan zul je meer aan een bedrag van 25.000-30.000 euro per jaar, ofwel totaal 2,5 a 3 ton(!) moeten denken.
Als je 10 jaar eerder pensioen had gewild, dan had je dus 30 jaar geleden moeten beginnen met maandelijks bijna 3X zo veel in te leggen aan pensioenopbouw.
Ja en nee.quote:Op donderdag 13 juni 2019 14:45 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Je vergeet voor het gemak het effect van 30 jaar rendement
Dit klopt toch echt niet. 15 jaar rendement op het bedrag zal het vele malen lager maken als je maar 10k per jaar ontvangt
Er is altijd vermogen bij de pensioensfondsen het is geen in-uit=0. Er is zelfs heel veel vermogen waardoor rendementen gemaakt worden welke de jaarlijkse uitgaven ver overstijgen.quote:Op donderdag 13 juni 2019 17:55 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ja en nee.
In een collectief pensioenfonds kun je risico's spreiden en dus inderdaad wel wat rendement halen. Maar heel ver boven de kosten die het fonds maakt + indexering met de inflatie mee kom je dan alsnog niet.
Wil je jaarlijks 10.000 euro ontvangen heb je gelijk. Wil je een pensioen wat ook na inflatiecorrectie een contante waarde heeft van 10.000 euro in 2019 dan heb je al een stuk minder gelijk.
En hebben we het hier over een individueel pensioen, dan zal in de meeste gevallen tijdens de uitkerinsperiode gekozen worden voor relatief weinig risico's, en dus ook lagere rendementen. Waardoor het zelfs maar de vraag is of de indexatie mee kan lopen met de inflatie.
De uitgaven in het fonds zijn alleen niet interessant. Het gaat om de schatting van de toekomstige verplichting. Qua kasstroom kan er meer ingelegd worden dan uitgekeerd, en toch wordt het fonds uitgehold wanneer de aangekochte verplichting groter is dan de dekking.quote:Op donderdag 13 juni 2019 20:03 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Er is altijd vermogen bij de pensioensfondsen het is geen in-uit=0. Er is zelfs heel veel vermogen waardoor rendementen gemaakt worden welke de jaarlijkse uitgaven ver overstijgen.
Hoe krijgt de staat in jouw ogen precies wat er in een pensioenfonds zit?quote:
Hoe financieer je met je pensioen precies je aow?quote:Op zondag 9 juni 2019 12:34 schreef halfway het volgende:
Van 2008 tot 2018 is het vermogen bijna verdubbeld...dit is dus inclusief de crisisjarenquote:Op vrijdag 14 juni 2019 22:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
De uitgaven in het fonds zijn alleen niet interessant. Het gaat om de schatting van de toekomstige verplichting. Qua kasstroom kan er meer ingelegd worden dan uitgekeerd, en toch wordt het fonds uitgehold wanneer de aangekochte verplichting groter is dan de dekking.
Voor de rest van het stuk. Het werkelijke rendement is voor een pensioenfonds slechts een druppel op de gloeiende plaat. De echte discussie gaat over de berekening van het verwachte rendement. Dit houdt veel meer rekening met het feit dat de door jou mager genoemde 2% boven de inflatie helemaal niet vanzelfsprekend is op de lange termijn. Pensioenfondsen zijn verplicht een conservatief beleggingsbeleid te voeren en daardoor is het helemaal niet vanzelfsprekend om aan te nemen dat je structureel een hoger rendement hebt.
Als een pot te groot wordt mag de werkgever het afromen. Het ABP is in mijn werkzame leven twee keer afgeroomd door de werkgever, in dit geval de staat dus. Als reactie daarop hebben we dus ook een jaar geen premie betaald. Het wrange is dat er a) afgeroomd is en b) er niet ingelegd is voor een tijdje om verdere afroming te voorkomen maar nu dus commentaar krijgen dat er te weinig in kas is.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 22:09 schreef snabbi het volgende:
Hoe krijgt de staat in jouw ogen precies wat er in een pensioenfonds zit?
Volgens mij lopen er twee concepten door elkaar. De staat is inderdaad een grote werkgever. De werkgever kan geen greep uit de kas doen.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 07:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als een pot te groot wordt mag de werkgever het afromen. Het ABP is in mijn werkzame leven twee keer afgeroomd door de werkgever, in dit geval de staat dus. Als reactie daarop hebben we dus ook een jaar geen premie betaald. Het wrange is dat er a) afgeroomd is en b) er niet ingelegd is voor een tijdje om verdere afroming te voorkomen maar nu dus commentaar krijgen dat er te weinig in kas is.
Maar goed, dat valt iets buiten deze discussie.
En hoe staat het vermogen ten opzichte van de verplichting?quote:Op vrijdag 14 juni 2019 22:41 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Van 2008 tot 2018 is het vermogen bijna verdubbeld...dit is dus inclusief de crisisjaren
Met zo'n lange horizon is die 2% boven inflatie inderdaad bescheiden.
Dit is een vermogensgroei van ruim 7% per jaar over middellange termijn
https://www.accountant.nl(...)en-gedaald-in-2018/#
Je weet dat je inhaakt op een discussie waarbij beweerd wordt dat om 15 jaar lang 10k bruto te krijgen je 150k ingelegd moet hebben he? Waarbij de inleg ook nog eens verspreid is over 30 jaar waardoor de horizon helemaal lang is.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 08:49 schreef snabbi het volgende:
[..]
En hoe staat het vermogen ten opzichte van de verplichting?
Ik geef je 100% gelijk dat een verwachte uitkering van 150k totaal niet gelijk staat aan een verwachte inleg van 150k. Ik liet de andere discussie inderdaad de tekst hierin beinvloeden.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 09:41 schreef jsuijker het volgende:
[..]
Je weet dat je inhaakt op een discussie waarbij beweerd wordt dat om 15 jaar lang 10k bruto te krijgen je 150k ingelegd moet hebben he? Waarbij de inleg ook nog eens verspreid is over 30 jaar waardoor de horizon helemaal lang is.
Hier gaat het rente op rente op zo'n horizon een significante rol spelen.
Ook na reservering van het pensioenpotje wordt er nog gewoon rendement opgemaakt.
Kortom de eerdere berichten (en deze) zijn een reactie op de bewering dat je inleg gelijk zou zijn aan 15jaar een X bedrag (bruto!) ontvangen (en bij meerdere jaren wordt er beweerd dat het nog hoger moet zijn dus zonder lang leven risico). Dan wordt een significante factor compleet genegeerd.
Jouw bewering staat hier los van en is de verhouding werkende/pensioensgerechtigden, waarbij met een slechtere verhouding dus nog steeds een verdubbeling van het vermogen heeft plaatsgevonden
Je mag stoppen met 55 bij de meeste pensioenfondsen. Maar dan is je bedrag zo laag dat het voor de grote groep niet haalbaar is zonder aow en je mag ook niet meer werken(wit). Dat mag pas weer 5 jaar voor het bereiken van je aow leeftijd.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 22:51 schreef Zwolsboy het volgende:
Pensioen, eeuwig discussiepunt.
Voer gewoon een max duur in van bijv 15 jaar en daarna krijg je niks meer.
En dat je vanaf 55 zelf mag bepalen of je wilt stoppen
55 tot 70 daarna enkel AOW.
stop je met 70, dan tot 85 en daarna enkel AOW.
Veel eerlijker, wie van zichzelf weet dat ie niet oud wordt (dom zuip/rook gedrag) kiest voor 55.
Je hebt gelijk. Bovendien moeten fondsen nu een eigen vermogen bezitten van een ongekende orde voor de Nederlandse bank. Dit terwijl een fonds dat normaliter niet hoeft. Waarom men nog over een fonds praat is mij een raadsel. En dan staat die rekenrente ontzettend laag en wil men die nog meer gaan verlagen. Dus moet je nog meer inleggen en krijg je minder.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 07:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als een pot te groot wordt mag de werkgever het afromen. Het ABP is in mijn werkzame leven twee keer afgeroomd door de werkgever, in dit geval de staat dus. Als reactie daarop hebben we dus ook een jaar geen premie betaald. Het wrange is dat er a) afgeroomd is en b) er niet ingelegd is voor een tijdje om verdere afroming te voorkomen maar nu dus commentaar krijgen dat er te weinig in kas is.
Maar goed, dat valt iets buiten deze discussie.
Heb je het nu eigenlijk over de AOW of over een pensioenfonds? Bij de AOW is er geen sprake van partnerpensioen, namelijk. Iedereen krijgt hetzelfde.quote:Op zondag 9 juni 2019 12:34 schreef halfway het volgende:
Als ik 30 jaar ¤300 p/m inleg wil ik 30 jaar ¤300 p/m terug minimaal, niet dat het overschot naar de lowlifes gaat.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 12:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb je het nu eigenlijk over de AOW of over een pensioenfonds? Bij de AOW is er geen sprake van partnerpensioen, namelijk. Iedereen krijgt hetzelfde.
Welk overschot?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 15:34 schreef halfway het volgende:
[..]
Als ik 30 jaar ¤300 p/m inleg wil ik 30 jaar ¤300 p/m terug minimaal, niet dat het overschot naar de lowlifes gaat.
Denk je nou echt dat iedereen 100jaar gaat worden?quote:
AOW is geen pensioen. Jouw pensioen regel je zelf, of regelt je werkgever gelet op je branche. Je hebt geen overschot. Zoek een baan waarin je geen participatie in een pensioenfonds hebt, regel het helemaal zelf, ga dan lekker huilen dat het toch niet zo ging zoals je dacht.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 15:34 schreef halfway het volgende:
[..]
Als ik 30 jaar ¤300 p/m inleg wil ik 30 jaar ¤300 p/m terug minimaal, niet dat het overschot naar de lowlifes gaat.
Nee en dat denken de pensioenfondsen ook niet. Wat is je punt? Waarom denk je dat dit vermogen een overschot is?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 18:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat iedereen 100jaar gaat worden?
Rare reactie. Heb je het over AOW of over bedrijfspensioen?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 15:34 schreef halfway het volgende:
[..]
Dat is een vrij beroerde deal.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 15:34 schreef halfway het volgende:
[..]
Sterker nog, aow is überhaupt geen potje.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 21:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Rare reactie. Heb je het over AOW of over bedrijfspensioen?
Da's niet hetzelfde potje!
Korte samenvatting :veel mensen kijken alleen naar de activa-zijde van de pensioenbalans, en worden op basis daarvan boos, zonder naar de passiva te kijken.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 19:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee en dat denken de pensioenfondsen ook niet. Wat is je punt? Waarom denk je dat dit vermogen een overschot is?
Je ziet een groot getal en dan raak je perspectief kwijt. Dit is een versimpeld rekenvoorbeeldje om het perspectief te geven.
1800 miljard en 9,8 miljoen gewezen deelnemers.
Het gemiddelde bruto pensioen in Nederland is 900 euro per maand. De pensioenfondsen kunnen dit dus volhouden:
1800 miljard / (9,8 miljoen * 900 * 12) = 17 jaar
De werkelijke berekening die gebruikt wordt, gaat via de beleidsdekkingsgraad. De huidige beleidsdekkingsgraad staat op 107. Dit houdt in dat men op basis van het huidige vermogen, het verwachte rendement daarop en de verwachte uitkeringen 7% meer heeft dan men moet hebben.
Pas vanaf 110 mogen pensioenfondsen gedeeltelijk indexeren, dus je pensioenuitkering laten groeien (om de inflatie te compenseren).
Met andere woorden, ondanks het gigantische bedrag, is het gewoon nog niet genoeg om het pensioen voor de gemiddelde Nederlander te laten stijgen ondanks dat het geld minder waard wordt door de inflatie.
Nee dat is eigen geld, of een verkapte belasting?quote:
Dat is een hele andere klacht. Iedereen krijgt AOW. Alleen de mensen die pensioenpremie hebben betaald krijgen pensioen. Je hebt bij verreweg de meeste banen geen keuze: zowel niet of je pensioenpremie wil betalen en ook niet bij welk fonds dat terecht komt.quote:Op zondag 16 juni 2019 07:22 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee dat is eigen geld, of een verkapte belasting?
Niemand hier die snapt dat het een verplichte bijdrage is?
Geef mij dat geld maar extra bij mijn salaris dan investeer ik het zelf wel.
Mijn god wat zijn jullie domme schapen geworden zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |