Ja, precies. Gelukkig hebben de meeste leerkrachten een intrinsieke drive om zich te ontwikkelen en het beste voor de leerlingen te willen, maar ik vind dat oprecht wel een nadeel. Niet een belangrijk genoeg nadeel om voor een vak te kiezen, maar ergens vind ik dat vakmanschap daarin ook wel beloond mag worden. Niet letterlijk betaald worden voor een extra opleiding die je doet, maar ik vind wel dat als jij van onmisbare waarde bent voor jouw klas/school, dat daar ook wel een financiële vergoeding tegenover mag staan.quote:Op maandag 3 juni 2019 18:19 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het startsalaris is recentelijk verhoogd.
[..]
Ik sta al jaren stil. Zit bovenaan mijn schaal (hoogste schaal in PO). Dat is idd wel een beetje jammer. Maar ik staak niet zo zeer voor mijn eigen salaris, als wel om het beroep financieel aantrekkelijker te maken voor starters.
Ja, dat was misschien een beetje kort door de bochtquote:Hm, beetje makkelijk, 'wat niet kan, dat kan niet'.
Onderwijs is een vak met piektijden. Geeft niet, wordt gecompenseerd door veel vakantiedagen. Maar ik kan niet zeggen: "Sorry, mijn uren zitten erop. Rapport gaat helaas niet mee."
Verder moet er dus idd écht heel veel worden vastgelegd. En als je een aanstelling hebt, dan kun je wel zéggen dat het van de inspectie allemaal niet zo mierenneukerig hoeft als dat het bestuur verlangt, maar hé, wie betaalt bepaalt...
En verder over je opmerking dat mensen 'in hun weekend werkbladen zoeken'. Als je je lessen een beetje fatsoenlijk en uitdagend en motiverend wil geven (en dus ook verwerking wil hebben op meerdere niveau's), dan heb je wel meer nodig dan alleen je methode plus de bijbehorende materialen. Er is een groot verschil tussen een lesboer en een goede leerkracht.
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ja, ik ben er! Eigenlijk staat zo ongeveer de introductie al inde TT; maar in het kort, ik doe dus pabo en ben na vier jaar (deeltijd) studeren eindelijk bijna klaar. Omdat de pabo als studie en de basisschoolleerkracht als vak een vaak gezien onderwerp van gesprek zijn, geef ik jullie graag een kijkje in de keuken
Oeh ja, tnx voor deze correctie!quote:Op maandag 3 juni 2019 19:37 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
quote:Op maandag 3 juni 2019 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie beroepsopleiding.
HBO is geen beroepsopleiding, maar een betaalkabeltelevisienetwerk.quote:Op maandag 3 juni 2019 19:37 schreef MissGiraffe het volgende:
[..]
HBO is geen studie, maar een beroepsopleiding.
Oh ok.quote:Op maandag 3 juni 2019 19:51 schreef Chia het volgende:
[..]
HBO is geen beroepsopleiding, maar een betaalkabeltelevisienetwerk.
quote:
Op die Wikipediapagina wordt het ook met kleine letters geschreven inderdaad. Heel goed gezien!quote:Het hoger beroepsonderwijs, dat wordt afgekort als hbo, is een onderwijsvorm binnen het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.
Mag ik hier even op inhaken? Wat zijn baankansen? Ik denk namelijk dat daar een grote ruis zit in het verhaal. Je hoeft, helemaal nu, als afgestudeerde leerkracht in de meeste regio's niet bang te zijn dat je om werk verlegen zit; er is echt voldoende werk. Om te beginnen wel op invalbasis, maar wat is daar precies het probleem van? Veel pas afgestudeerden denken dat ze klaar zijn om het werk te gaan doen, maar je leert zoveel van een jaar invallen dat het een goede, betaalde, leerschool is. Natuurlijk mis je de vastigheid, dat is vervelend.quote:Op maandag 3 juni 2019 13:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe zit het momenteel met je baankansen? Toen mijn zusje een jaar of vier geleden afstudeerde kon ze nergens een baan vinden, enkel tijdelijke en invalbaantjes, ondanks dat er toen al sprake was van een leraar tekort.
Zij heeft zich inmiddels om laten scholen en doet niks meer met haar diploma. Een vriendin is inmiddels ook afgestudeerd lerares (nu net een maand of 2) en heeft met veel pijn en moeite een tijdelijke baan kunnen vinden.
Hoe schat jij je kansen?
Ja, dat heb ik ook wel. Schrik er soms op de pabo ook wel van, dat een helemaal zelf ontworpen les met allerlei verschillende verwerkingen hetzelfde wordt beoordeeld als een student die gewoon het voorbeeld van de docent heeft gebruiktquote:Op maandag 3 juni 2019 18:57 schreef Moonah het volgende:
Ben het met je eens hoor, wat betreft die administratie die op drie plekken moet worden ingevuld. Onzinnig. Tenminste, vaak wel. Een goede leerkracht heeft de kinderen in zijn/haar vingers (zoals jij ergens al postte). En ik zoek altijd de grenzen op van wat nog net wel moet en wat ik niet doe. Maar zéker als startend leerkracht kun je je daar over het algemeen nog niet zo veel in permitteren.
Grappig, het voorbeeld dat jij noemt over de werkdruk.Dergelijke details zijn idd niet het meest belangrijke. Maar ik schrik soms wel een beetje van wat ik op de diverse facebookgroepen lees wat betreft 'inspiratieloosheid'. Juíst een goede, uitdagende les maken is onze core-business, daar zou je imo nooit op mogen beknibbelen qua tijd.
Ik lees met interesse mee. Succes met de laatste fase van je studie.
Het ging toch al 56 posts goedquote:Op maandag 3 juni 2019 19:25 schreef spierbal het volgende:
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
Thanksquote:
Ik ben dat deels met je eens hoorquote:Op maandag 3 juni 2019 20:13 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Mag ik hier even op inhaken? Wat zijn baankansen? Ik denk namelijk dat daar een grote ruis zit in het verhaal. Je hoeft, helemaal nu, als afgestudeerde leerkracht in de meeste regio's niet bang te zijn dat je om werk verlegen zit; er is echt voldoende werk. Om te beginnen wel op invalbasis, maar wat is daar precies het probleem van? Veel pas afgestudeerden denken dat ze klaar zijn om het werk te gaan doen, maar je leert zoveel van een jaar invallen dat het een goede, betaalde, leerschool is. Natuurlijk mis je de vastigheid, dat is vervelend.
Dit is een antwoord dat ik al een paar keer opnieuw heb getypt, dat geeft wel aan dat ik het een lastige vindquote:Op maandag 3 juni 2019 20:40 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Wat vind je van de algehele vertrutting in het onderwijs?
Ik besef dat dit ook aan de orde is in de maatschappij, maar op de basisschool wordt toch een bepaalde eh, basis gevormd.![]()
Iedereen is een winnaar, zogenaamde ''curlingouders'' ( de luizenmoeder), mIjN kInD dOeT zOiEtS nOoIt etc.
Ik ben benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt in het basisonderwijs, ik kan mij voorstellen dat je hier als vrouw misschien anders in staat dan je mannelijke collega's.
Hetzelfde hierquote:Op maandag 3 juni 2019 21:16 schreef Max23 het volgende:
Wat vind je van het niveau van de leerkrachten op de Pabo?
Zelf ben ik nu 3,5 jaar klaar met de Pabo, maar ik heb zoveel meer geleerd van stages dan van de lessen op de Pabo
Ik zie anders genoeg interesante vragen voorbij komen die anders niet gesteld waren. Daarom is het dus bijzonder genoeg voor een vraag wat je wil. Als jij mensen kent die jij bijzonderder of interesanter vind dan zou ik zeggen wijs ze op deze topic reeks en vraag of ze zich aanmelden. In de OP zie je ook een link naar een lijst van mensen die al geweest zijn en nog gaan komen wie weet zitten daar mensen bij die je meer bekoren. Verdere feedback over deze reeks mag hier: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie.quote:Op maandag 3 juni 2019 19:25 schreef spierbal het volgende:
Pff sorry hoor maar een Pabo studente is toch niet zo bijzonder voor een vragenvuur topic.
Daar kom ik vanzelf wel achterquote:Op maandag 3 juni 2019 21:48 schreef Japepk het volgende:
Ik heb zelf ook getwijfeld om destijds de pabo te gaan doen. Het voor de klas staan en werken met kinderen sprak me zeker aan, maar wat mij tegenstond was het idee om straks 40/50 jaar voor de klas te staan. Natuurlijk komen er elk jaar nieuwe kinderen, je wisselt van leerjaar. Maar ben je niet bang dat het op den duur een herhaling van zetten wordt? Dat de sleur erin komt? Wat zijn de carrièrekansen (in het onderwijs)?
Ja, dat schijnt wel een algemeen beeld te zijn. Ik ben het er deels mee eens, maar vind het ook niet helemáál terecht. Ik ben vrij makkelijk door alle toetsen 'heengerold', maar heb ook wel geluk met mijn vooropleidingen (ik heb vwo gedaan en ook aan de universiteit gestudeerd). Ik ken ook studiegenoten die het na flink zwoegen niet hebben gehaald. Ik denk dat je niet moet vergeten dat je wordt opgeleid voor een beroep, en dat is ook wel een stukje geluk: héél veel dingen die je moet leren herken je vanuit de praktijk en daardoor is het ook iets makkelijker lerenquote:Op maandag 3 juni 2019 21:58 schreef DoubleDip het volgende:
Ik ken een aantal mensen van de pabo. Veelgehoorde klacht is dat de opleiding te makkelijk is, ondanks dat je qua lesstof wel veel moet doen. Maar het algemene niveau van de opleiding is niet hoog. Ben je het daarmee eens?
Geloof/religie behoort helemaal geen plaats te hebben in het onderwijs, doe dat maar lekker thuis.quote:Op maandag 3 juni 2019 14:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Zit je op een "gelovige" PABO? En wat vind jij van de rol van het geloof in het basis onderwijs?
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 09:03 schreef zlotka het volgende:
Hoe zie jij jouw beroep voor je in de toekomst? Denk je dat er over zeg 30 jaar nog steeds fysiek een docent/juf/meester voor de klas staat? Ik heb zelf een docent die verwacht dat hij over 10 jaar niet meer fysiek in de klas nodig is, maar alleen digitaal wat lesstof hoeft aan te leveren.
Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerpquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.
Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden
Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten
![]()
Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerkenTaken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap
Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school
Top antwoord.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Waar heb je die docent? Ik geloof namelijk wel dat hoe 'hoger' je komt, hoe minder fysiek onderwijs er nodig is. Je ziet het nu al op de universiteit, dat er veel colleges worden opgenomen en dat je dat thuis kunt gaan bekijken.
Wat ik denk (en stiekem ook een beetje hoop) is dat er op de basisschool meer gebeurt dan alleen het rekenen en taal aanleren. Er zijn zóveel sociale vaardigheden die samen gaan met het naar school gaan, dat ik me niet voor kan stellen dat dat vervangen kan worden
Misschien wel hoor, maar hoe lost een robot een kleuterruzie op? Of hoe ga je via de computer meidenvenijn aanpakken? Ik denk dat juist de sociale interactie waardevol is, en dat we inderdaad steeds meer digitaal kunnen (dat zie je nu al), maar dat de toegevoegde waarde van andere kinderen te groot is om het volledig te digitaliseren en dat het te genuanceerd is om er geen menselijke leerkracht bij te zetten
![]()
Moet je je ook voorstellen dat je je hele leven digitaal les hebt gekregen. Je kent wel kinderen waarmee je voetbalt, hutten bouwt of gamet, maar dat je al vanaf dat je een kleuter bent al je onderwijs via een tablet hebt gekregen, gewoon thuis. Een metertje erin om ervoor te zorgen dat je wel dagelijks je werk doet, een adaptief programma zodat je op jouw niveau onderwezen wordt. Je bent een jaar of 23, eindelijk je vervolgopleiding afgerond, gaat aan het werk en dan moet je samenwerkenTaken verdelen, mensen stimuleren om hun werk af te maken, de balans bewaren tussen ingrijpen en laten gebeuren. Dat lijkt me een behoorlijk heftige stap
Door dit soort dingen verwacht ik dat - in ieder geval voorlopig - de school als instituut nog wel zal blijven bestaan en de digitalisering voortzet binnen de school
Mooi gezegd.quote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Top antwoord.
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
er zitten hier een paar gigantische stijlfouten inquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
![]()
quote:Op dinsdag 4 juni 2019 23:25 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
er zitten hier een paar gigantische stijlfouten in
waar kom je eigenlijk vandaan?
quote:
Thanksquote:Op dinsdag 4 juni 2019 10:57 schreef zlotka het volgende:
[..]
Ik heb deze docent op het hbo, ik snap ook goed dat er een groot verschil zit met de basisschool maar was erg benieuwd hoe je hier zelf tegenaan kijkt. Ik hoop ook zeker dat het basisonderwijs niet dusdanig zal veranderen en dat contact altijd belangrijk blijft. Echter, wat je zelf ook aangeeft, een telraam wordt langzamerhand vervangen door een tablet en boeken zijn er ook steeds minder. Interessant onderwerp![]()
Bedankt voor je antwoord, en een leuke VJWJ
Dat is een stuk korter dan het mijne, maar wel ook ongeveer wat ik bedoeldequote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:08 schreef Moonah het volgende:
[..]
Top antwoord.
Ik zeg altijd dat mijn klas een mini-maatschappij is. Een beschermde omgeving waarin kinderen sociaal gedrag kunnen oefenen en daarbij worden begeleid.
Wel een beetjequote:Op dinsdag 4 juni 2019 20:30 schreef Gary_Oak het volgende:
Herleef jij je jeugd als je voor de klas staat op een basisschool?
Dan lees je niet meer meequote:Op dinsdag 4 juni 2019 23:23 schreef christmastsunami het volgende:
Ik heb toch een beetje problemen met deze TS/OP, die teksten zijn te lang en er zit iets achter
Wat mij speciaal maakt, vind ik nu nog best lastig om te zeggen. Doordat ik nog maar nauwelijks ervaring heb, zie ik op dit moment vooral leerkrachten die meer ervaring hebben en daardoor benijdenswaardig makkelijk oplossingen kunnen bedenken voor problemen waar ik behoorlijk mee zitquote:Op woensdag 5 juni 2019 07:31 schreef vencodark het volgende:
Wat maakt jou als (toekomstig) juffrouw speciaal voor de kinderen? Hoe zou je willen dat ze later aan je terugdenken?
En wat vind je lastig in dit vak? Heb je valkuilen waar je nog aan moet werken?
Succes!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
Daarom ben ik te ongeschikt voor het basisonderwijs. Zou elke week gaan apenkooien en zelf meedoen.quote:Op woensdag 5 juni 2019 13:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wel een beetjeZo heb ik laatst bijvoorbeeld Loenatik gekeken met mijn klas, dat is wel echt een beetje jeugdsentiment
En ook bijvoorbeeld de boeken die ik voorlees, zijn boeken die ik zelf graag las. Maar ik maak wel het onderscheid tussen mijzelf als leerkracht en mezelf als kind
Omdat er niet één vaak is dat ik specifiek leuk vindquote:Op woensdag 5 juni 2019 13:56 schreef wielrennerdt het volgende:
waarom niet voor het vo gekozen, maar voor het basisonderwijs?
Is toch alleen maar leukquote:Op woensdag 5 juni 2019 20:40 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Daarom ben ik te ongeschikt voor het basisonderwijs. Zou elke week gaan apenkooien en zelf meedoen.
Lijkt het je ook niet raar om over 20 jaar je leerlingen afgestudeerd en al te zien, terwijl jij nog steeds voor de klas staat? Lijkt mij vooral raar om te zien hoe de tijd zo snel kan vliegen dan.Maar ja, misschien moet ik deze vraag ook pas over 20 jaar stellen.
De tweede zin maakt het dus al minder leuk, haha. Je blijft toch de leerkracht. Maar zou wel weer heel graag willen apenkooien en met kerst van die potten maken waar je takken in dat groene schuim steekt (naam even kwijt).quote:Op woensdag 5 juni 2019 22:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Is toch alleen maar leukZolang je je realiseert dat jij de verantwoordelijke bent die álle kinderen in de gaten houdt. Ik ben ook wel eens aan het voetballen of speel een spelletje mee
Anders zijn de spelletjesmiddagen op school ook maar saai
![]()
Ja, dat weet ik inderdaad dus niet; mijn oudste leerlingen zitten nu in de tweede van de middelbare schoolIk geef zelf huiswerkbegeleiding, dus kom een aantal nog wel eens tegen, dat vind ik heel leuk
Maar het lijkt me juist ook ontzettend tof om te zien hoe leerlingen terecht komen, je hebt er toch een béétje een bijdrage aan geleverd hoop ik dan
Oase.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:09 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
De tweede zin maakt het dus al minder leuk, haha. Je blijft toch de leerkracht. Maar zou wel weer heel graag willen apenkooien en met kerst van die potten maken waar je takken in dat groene schuim steekt (naam even kwijt).
Ik zal de wekker vast zettenquote:Op donderdag 6 juni 2019 10:09 schreef Gary_Oak het volgende:
Maar goed, kom maar over 10 jaar terug in dit topic.
Ja, dat soort verhalen vind ik wel eng hoorquote:Op donderdag 6 juni 2019 11:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Oase.
Je begeeft jezelf altijd in een spanningsveld. Een mooi voorbeeld is schoolzwemmen: hoewel je de kinderen dan feitelijk overdraagt aan een club zweminstructeurs, blijf jij toch verantwoordelijk voor jouw klas. Mij is wel eens gevraagd om ook het water in te komen, om te assisteren bij leerlingen met ernstige watervrees. Dan pak je ook de laatste minuten "vrij zwemmen" mee, is alleen maar positief voor de sfeer binnen je groep.
Totdat op enig moment er ergens een leerling in NL verdronk tijdens schoolzwemmen; dan treden opeens allerlei protocollen in werking en kun je beter, "better safe than sorry", vanaf de kant je toezichthoudende plicht vervullen. Want hoe je het ook wendt of keert, vanuit het water ben je je overzicht in belangrijke mate kwijt.
Maar kén je klas en je weet heel goed toe hoever je ze vrij kunt laten zonder dat direct toezicht noodzakelijk is. En een kwestie van vertrouwen in je leerlingen.
Maar ga b.v. niet ondertussen schriftjes nakijken langs de waterkant, zoals ik veel collega's heb zien doen tijdens zwemles.
Iets dergelijks kun je ook stellen bij schoolreisjes (naar b.v. een pretpark): het is niet te voorkomen dat je in zo'n situatie de kinderen veel meer ruimte laat, zonder direct toezicht; je kunt niet overal tegelijk zijn. Zolang jij (of een collega) maar benaderbaar bent in geval van calamiteiten. En per geval de situatie inschatten en (kunnen) verantwoorden: je laat niet een groep kleuters zelfstandig een dierentuin verkennen, bij een bovenbouwgroep kan dat prima.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |