Ik begrijp je, en dat een echte klusser dit zou doen, maar waarom hechten de muren die ik tot nu toe gedaan heb wel super ?quote:Op dinsdag 28 mei 2019 21:44 schreef Gieliovd het volgende:
Wel doen.
Al het vocht wordt te snel uit de verf gezogen en dat zorgt voor hechting problemen. Dan helpt nog een laag je niet.
quote:Op dinsdag 28 mei 2019 22:37 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Mijn ervaring met voorstrijken is dat een muur zelfs na aanbrengen nog kan zuigen. Ik heb daarom na de voorstrijk een laag goedkope action verf aangebracht en daarna de definitieve kleur.
Het ligt natuurlijk niet perse aan het feit dat het verf van de action is. Maar ik heb al wel eens gehoord dat het kan helpen om een verdunde verflaag aan te brengen ipv voorstrijken van een muur.quote:
Wij gaan toch maar wel voorstrijken. Als het 2x zoveel werk was dan laat ik het wetenquote:Op woensdag 29 mei 2019 07:30 schreef Gieliovd het volgende:
Waarom kom je deze vraag stellen als je het toch niet wilt doen. Je hebt je antwoord: ja het is veel beter, ja het is niet voor niks op de markt, ja de pro doet het ook niet voor niks, ja je kunt het ook zonder doen maar dan verziek je je muurverf.
Wil je het niet doen, doe je het lekker niet. Je kunt ook lakken zonder grondverf, lekker doen. Ziet er vast goed uit op eerste gezicht.
Voorstrijken is nogmaals niet 2x zoveel werk, het zit er zo op.
Moet ik dat voorstrijken net zo secuur doen als het verven zelf of kan ik dat gewoon er op knallen ?quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:23 schreef Gieliovd het volgende:
Goed bezig, als dat zo is dan verdien ik straf haha. Succes!
Toepassing:quote:Op vrijdag 31 mei 2019 14:37 schreef seekelot het volgende:
Nog een vraagje over dit thema. Ik heb nog heel veel Eurocol 099 primer over. Kan ik dat gebruiken op mijn gestucte plafond voordat ik er latex op ga smeren? Of moet ik toch een speciale primer kopen?
Ik dit nu pas,maar jij hebt niet door dat de voorstrijk geschikt moet zijn voor de laag waar je op wilt schilderen ipv de afwerking waarvoor je voor wilt strijken?quote:Op vrijdag 31 mei 2019 16:53 schreef seekelot het volgende:
Tja. Latex past niet echt in dat rijtje. Dan toch maar een emmertje voorstrijk voor latex halen.
Wat begrijp je niet aan deze quote uit het technische databladquote:Op vrijdag 14 juni 2019 22:12 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Ik dit nu pas,maar jij hebt niet door dat de voorstrijk geschikt moet zijn voor de laag waar je op wilt schilderen ipv de afwerking waarvoor je voor wilt strijken?
quote:Op vrijdag 31 mei 2019 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toepassing:
Impregnerend voorstrijkmiddel voor:
verbetering van de hechting van afdichtingsmiddelen, tegellijmen en egalisatiemiddelen op absorberende gips- en cementgebonden wanden en vloeren, plaatmaterialen e.d. Niet geschikt voor gesloten ondergronden; hiervoor de 051 Europrimer Quartz gebruiken.
versterking van de toplaag van enigszins afzandende wanden en vloeren
3 keer op één dag, wat de neuk, verf moet je goed laten drogenquote:Op vrijdag 14 juni 2019 21:51 schreef Nismo91 het volgende:
Wij hebben dus alles voorgestreken, maar op een paar muren pakt de latex niet goed... net alsof het niet voorgestreken is, overal strepen. Ik heb die muren vandaag 3x opnieuw gesaust maar het ziet er nog steeds niet uit![]()
Wat moet ik hier nou mee
Dat hebben wij ook. Het ziet er werkelijk niet uit. Zo ontzettend veel moeite en het is er alleen maar lelijker op geworden. Ik zie nu enorm op tegen het sauzen van de woonkamer.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 21:51 schreef Nismo91 het volgende:
Wij hebben dus alles voorgestreken, maar op een paar muren pakt de latex niet goed... net alsof het niet voorgestreken is, overal strepen. Ik heb die muren vandaag 3x opnieuw gesaust maar het ziet er nog steeds niet uit![]()
Wat moet ik hier nou mee
Serieus ?? Is het niks meer geworden ?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 08:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat hebben wij ook. Het ziet er werkelijk niet uit. Zo ontzettend veel moeite en het is er alleen maar lelijker op geworden. Ik zie nu enorm op tegen het sauzen van de woonkamer.
Ik ga de muur die lelijk is geworden maar laten behangen.
Dat droogt super snelquote:Op vrijdag 14 juni 2019 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
3 keer op één dag, wat de neuk, verf moet je goed laten drogen
Ik ga straks nog een ronde, maar ik heb echt al veel latex gebruiktquote:Op zaterdag 15 juni 2019 10:36 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Moet je het niet gewoon dikker opzetten? Dat hoor ik meestal vanuit mijn omgeving.
Nee, juist niet. Dun opzetten en goed uitrollen, goed laten drogenquote:Op zaterdag 15 juni 2019 10:36 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Moet je het niet gewoon dikker opzetten? Dat hoor ik meestal vanuit mijn omgeving.
Heb je echt baanvorming of ziet het er sowieso niet uit?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 09:31 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Dat droogt super snel![]()
Maar... heb je ook een oplossing ?
Dan zou ik eerst moeten weten wat het probleem is.quote:Op zaterdag 15 juni 2019 09:31 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Dat droogt super snel![]()
Maar... heb je ook een oplossing ?
De oorzaak is dat die voorstrijk niet homogeen op de muur zit; de latex zit er dus met verschilende diktes (= dekking) op en dat geeft dat strepen effect. Het lijkt of daar niet is voogestreken, maar het zit er juist te dik op.quote:Op vrijdag 14 juni 2019 21:51 schreef Nismo91 het volgende:
Wat moet ik hier nou mee
Makes sense... en nou ? Ik ben van plan om morgen nog een laag latex er tegenaan te gooien.. of heb jij een beter idee ?quote:Op zaterdag 15 juni 2019 20:45 schreef blomke het volgende:
[..]
De oorzaak is dat die voorstrijk niet homogeen op de muur zit; de latex zit er dus met verschilende diktes (= dekking op en dat geeft dat strepeneffect. Het lijkt of daar niet is voogestreken, maar het zit er juist te dik op.
laten uitharden en dan schuren..quote:Op zaterdag 15 juni 2019 21:39 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Makes sense... en nou ? Ik ben van plan om morgen nog een laag latex er tegenaan te gooien.. of heb jij een beter idee ?
Wat een werk joh... ik denk dat ik vandaag nog een laag ga latexen, als het dan nog niet goed is ben ik er klaar mee en dan toch maar de schilder bellenquote:Op zaterdag 15 juni 2019 22:06 schreef jasperve het volgende:
[..]
laten uitharden en dan schuren..
Ben benieuwd of er nog andere suggesties komen. Hoogteverschil geeft banen dus daar zul je iets aan moeten doen lijkt mij.
Ik had het al uitgelegd:quote:Op zaterdag 15 juni 2019 21:39 schreef Nismo91 het volgende:
Makes sense... en nou ? Ik ben van plan om morgen nog een laag latex er tegenaan te gooien.. of heb jij een beter idee ?
quote:Op woensdag 29 mei 2019 19:23 schreef blomke het volgende:
Eerste latexlaag verdunnen met 2 dl water met een hand behangplaksel. Dan heb je én het voorstrijkeffect én een basislaag op kleur. daarna de definitieve laag.
Er zijn legio verhalen van voorstrijk waarbij ongelijke dekking en slechte hechting, het gevolg is.
Dus nu geef ik geen advies meer.quote:
Dit dus; ik heb ook de zolder voorzien van die transparante voorstrijk ( diepgrond) maar op sommige plekken was dat dunne spul naar beneden gelopen, geen zichtbare druppels / hangers, maar uiteindelijk na het verven wel op sommige plekken het waterval effect. Flink balen want stucwerk was daarvoor echt strak. Uiteindelijk met veel schuren is het meeste acceptabel geworden, met strijklicht wel nog zichtbaar maargoed, alles wentquote:Op zondag 16 juni 2019 09:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik had het al uitgelegd:
[..]
[..]
Dus nu geef ik geen advies meer.
Diepgrond en voorstrijk zijn niet hetzelfde. Diepgrond is inderdaad waterig (melkachtig) en voorstrijk lijkt al veel meer op verfquote:Op zondag 16 juni 2019 13:16 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Dit dus; ik heb ook de zolder voorzien van die transparante voorstrijk ( diepgrond) maar op sommige plekken was dat dunne spul naar beneden gelopen, geen zichtbare druppels / hangers, maar uiteindelijk na het verven wel op sommige plekken het waterval effect. Flink balen want stucwerk was daarvoor echt strak. Uiteindelijk met veel schuren is het meeste acceptabel geworden, met strijklicht wel nog zichtbaar maargoed, alles went...
De eerste verdieping zonder diepgrond gedaan. Voordeel: geen risico op ‘waterval effect’, nadeel de muur zuigt wel meer en dus ‘lastiger’ verven.
Dus als het in de voorstrijk zit dan zijn er eigenlijk maar weinig opties;
- schuren schuren schuren
- vliesbehang erover heen
- nieuw laagje fix & finish
Nieuwe verflaag erover gaat vermoedelijk het probleem niet oplossen omdat de oneffenheden in de ondergrond zijn ontstaan.
Wat een gezeik ja.. muur was mega strak, nog een laag latex en is iets (lees iets) beter geworden maar nog steeds afschuwelijk..... denk nog maar een keer voorstrijkenquote:Op zondag 16 juni 2019 13:16 schreef koentjuh18 het volgende:
[..]
Dit dus; ik heb ook de zolder voorzien van die transparante voorstrijk ( diepgrond) maar op sommige plekken was dat dunne spul naar beneden gelopen, geen zichtbare druppels / hangers, maar uiteindelijk na het verven wel op sommige plekken het waterval effect. Flink balen want stucwerk was daarvoor echt strak. Uiteindelijk met veel schuren is het meeste acceptabel geworden, met strijklicht wel nog zichtbaar maargoed, alles went...
De eerste verdieping zonder diepgrond gedaan. Voordeel: geen risico op ‘waterval effect’, nadeel de muur zuigt wel meer en dus ‘lastiger’ verven.
Dus als het in de voorstrijk zit dan zijn er eigenlijk maar weinig opties;
- schuren schuren schuren
- vliesbehang erover heen
- nieuw laagje fix & finish
Nieuwe verflaag erover gaat vermoedelijk het probleem niet oplossen omdat de oneffenheden in de ondergrond zijn ontstaan.
Maar dat uitrollen werkt al niet, als ik mijn roller tegen de muur zet en ik rol een keer dan moet ik al hard drukken om het nog iets te verspreiden... normaal gesproken kun je met een grote roller van boven tot beneden uitrollen, dat lukt nu dus niet..quote:Op zaterdag 15 juni 2019 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Dun opzetten en goed uitrollen, goed laten drogen
Gewoon latex nemen met een beetje behangplak erdoor, dan heb je twee in één.quote:Op zondag 16 juni 2019 21:35 schreef Makrolon het volgende:
Daarom gewoon voorstrijk op kleur pakken, dat rol je weg als normale latex. Nooit problemen mee gehad.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |