abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187140978
Wij hebben onze muren onlangs laten stuken, nu willen wij dit weekend gaan schilderen.

Moet ik die muren echt voorstrijken ?
Overal staat dat gestukte muren zuigen, maar de hal en keuken heb ik eerder al gedaan na het stuken en daar zie je ook niets van en die zijn ook niet voorgestreken.

En als ze echt enorm zuigen dan doe je er toch nog een laag verf overheen toch ?
Ik was hier...
pi_187141255
Wel doen.

Al het vocht wordt te snel uit de verf gezogen en dat zorgt voor hechting problemen. Dan helpt nog een laag je niet.
Laat die handjes wapperen!
pi_187141409
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 21:44 schreef Gieliovd het volgende:
Wel doen.

Al het vocht wordt te snel uit de verf gezogen en dat zorgt voor hechting problemen. Dan helpt nog een laag je niet.
Ik begrijp je, en dat een echte klusser dit zou doen, maar waarom hechten de muren die ik tot nu toe gedaan heb wel super ?
Ik was hier...
pi_187141646
Muurverf is meer dan een kleurtje. Door het niet juist aan te brengen wordt de kwaliteit slechter. Zo veel werk en kosten is het niet, de kwaliteit is wel veel beter.
pi_187142195
Absoluut wel doen. Voorstrijk is minder duur dan een extra laag verf. Voorstrijken kost ook niet zoveel tijd.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_187142335
Hier hebben we sommige muren met voorstrijk behandeld en die zijn eigenlijk allemaal vlekkerig. Persoonlijk vind ik het resultaat veel mooier als je latex rechtstreeks aanbrengt, maar dan moet je het wel verdunnen om te compenseren voor de zuigende werking, want anders hecht het voor geen meter.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_187142390
Het kan op langere termijn ook droger, poederen.
.
pi_187142830
Mijn ervaring met voorstrijken is dat een muur zelfs na aanbrengen nog kan zuigen. Ik heb daarom na de voorstrijk een laag goedkope action verf aangebracht en daarna de definitieve kleur.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_187143554
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 22:37 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Mijn ervaring met voorstrijken is dat een muur zelfs na aanbrengen nog kan zuigen. Ik heb daarom na de voorstrijk een laag goedkope action verf aangebracht en daarna de definitieve kleur.
:') dit kan niet serieus zijn
U MAD?
  Moderator woensdag 29 mei 2019 @ 06:13:42 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187146107
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 23:13 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

:') dit kan niet serieus zijn
Het ligt natuurlijk niet perse aan het feit dat het verf van de action is. Maar ik heb al wel eens gehoord dat het kan helpen om een verdunde verflaag aan te brengen ipv voorstrijken van een muur. :)
pi_187146300
Maar als ik alle muren eerst moet voorstrijken dat is toch dubbel zo veel werk ?

En ik las dat als je het voorstrijken verpest het er Juist niet uitzien..
Ik was hier...
  woensdag 29 mei 2019 @ 07:30:16 #12
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187146448
Waarom kom je deze vraag stellen als je het toch niet wilt doen. Je hebt je antwoord: ja het is veel beter, ja het is niet voor niks op de markt, ja de pro doet het ook niet voor niks, ja je kunt het ook zonder doen maar dan verziek je je muurverf.

Wil je het niet doen, doe je het lekker niet. Je kunt ook lakken zonder grondverf, lekker doen. Ziet er vast goed uit op eerste gezicht.

Voorstrijken is nogmaals niet 2x zoveel werk, het zit er zo op.
pi_187148572
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2019 07:30 schreef Gieliovd het volgende:
Waarom kom je deze vraag stellen als je het toch niet wilt doen. Je hebt je antwoord: ja het is veel beter, ja het is niet voor niks op de markt, ja de pro doet het ook niet voor niks, ja je kunt het ook zonder doen maar dan verziek je je muurverf.

Wil je het niet doen, doe je het lekker niet. Je kunt ook lakken zonder grondverf, lekker doen. Ziet er vast goed uit op eerste gezicht.

Voorstrijken is nogmaals niet 2x zoveel werk, het zit er zo op.
Wij gaan toch maar wel voorstrijken. Als het 2x zoveel werk was dan laat ik het weten _O-
Ik was hier...
  woensdag 29 mei 2019 @ 11:23:17 #14
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187149214
Goed bezig, als dat zo is dan verdien ik straf haha. Succes!
pi_187150147
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2019 11:23 schreef Gieliovd het volgende:
Goed bezig, als dat zo is dan verdien ik straf haha. Succes!
Moet ik dat voorstrijken net zo secuur doen als het verven zelf of kan ik dat gewoon er op knallen ?
Ik was hier...
  woensdag 29 mei 2019 @ 17:06:47 #16
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187154410
Minder secuur, je moet alleen zorgen dat je ongeveer gelijke dekking hebt. Dus niet hier 4 lagen en daar 1 want dan krijg je vreemde vlekken.
pi_187156646
Eerste latexlaag verdunnen met 2 dl water met een hand behangplaksel. Dan heb je én het voorstrijkeffect én een basislaag op kleur. daarna de definitieve laag.

Er zijn legio verhalen van voorstrijk waarbij ongelijke dekking en slechte hechting, het gevolg is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187160988
Je kunt er achter komen met de nieuwe kleur een paar jaar later. Dan.laat je verf los omdat hij wel mooi was geworden maar niet vast zat. Resultaat vellen oude verf in je nieuwe. Geen garantie. Maar het kan wel gebeuren.
  woensdag 29 mei 2019 @ 23:04:21 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_187161732
Absoluut een voorstrijkmiddel gebruiken die bij je verf past.
Een zuigende muur zuigt het vloeibare deel van de verf op met als gevolg dat het pigment en vulstoffen aan de oppervlak blijven en het vloeibare deel wat voor de hechting moet zorgen meer in de muur zit dan waar het moet zitten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_187183532
Nog een vraagje over dit thema. Ik heb nog heel veel Eurocol 099 primer over. Kan ik dat gebruiken op mijn gestucte plafond voordat ik er latex op ga smeren? Of moet ik toch een speciale primer kopen?
  vrijdag 31 mei 2019 @ 14:59:12 #21
45206 Pietverdriet
pi_187183803
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 14:37 schreef seekelot het volgende:
Nog een vraagje over dit thema. Ik heb nog heel veel Eurocol 099 primer over. Kan ik dat gebruiken op mijn gestucte plafond voordat ik er latex op ga smeren? Of moet ik toch een speciale primer kopen?
Toepassing:
Impregnerend voorstrijkmiddel voor:
verbetering van de hechting van afdichtingsmiddelen, tegellijmen en egalisatiemiddelen op absorberende gips- en cementgebonden wanden en vloeren, plaatmaterialen e.d. Niet geschikt voor gesloten ondergronden; hiervoor de 051 Europrimer Quartz gebruiken.
versterking van de toplaag van enigszins afzandende wanden en vloeren
pi_187185538
Tja. Latex past niet echt in dat rijtje. Dan toch maar een emmertje voorstrijk voor latex halen.
  vrijdag 31 mei 2019 @ 16:54:25 #23
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_187185559
Zoals ik daar ervaring mee heb... Nee. Niet doen.
pi_187186566
Da’s duidelijk. Bedankt dat je het alvast geprobeerd hebt. Ik heb ook geen zin te experimenteren. Alleen een beetje zonde van al die primer.
pi_187425982
Wij hebben dus alles voorgestreken, maar op een paar muren pakt de latex niet goed... net alsof het niet voorgestreken is, overal strepen. Ik heb die muren vandaag 3x opnieuw gesaust maar het ziet er nog steeds niet uit :')

Wat moet ik hier nou mee :P
Ik was hier...
pi_187426373
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 16:53 schreef seekelot het volgende:
Tja. Latex past niet echt in dat rijtje. Dan toch maar een emmertje voorstrijk voor latex halen.
Ik dit nu pas,maar jij hebt niet door dat de voorstrijk geschikt moet zijn voor de laag waar je op wilt schilderen ipv de afwerking waarvoor je voor wilt strijken?
  vrijdag 14 juni 2019 @ 23:58:06 #27
45206 Pietverdriet
pi_187428600
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:12 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Ik dit nu pas,maar jij hebt niet door dat de voorstrijk geschikt moet zijn voor de laag waar je op wilt schilderen ipv de afwerking waarvoor je voor wilt strijken?
Wat begrijp je niet aan deze quote uit het technische datablad
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toepassing:
Impregnerend voorstrijkmiddel voor:
verbetering van de hechting van afdichtingsmiddelen, tegellijmen en egalisatiemiddelen op absorberende gips- en cementgebonden wanden en vloeren, plaatmaterialen e.d. Niet geschikt voor gesloten ondergronden; hiervoor de 051 Europrimer Quartz gebruiken.
versterking van de toplaag van enigszins afzandende wanden en vloeren
  vrijdag 14 juni 2019 @ 23:59:08 #28
45206 Pietverdriet
pi_187428622
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:51 schreef Nismo91 het volgende:
Wij hebben dus alles voorgestreken, maar op een paar muren pakt de latex niet goed... net alsof het niet voorgestreken is, overal strepen. Ik heb die muren vandaag 3x opnieuw gesaust maar het ziet er nog steeds niet uit :')

3 keer op één dag, wat de neuk, verf moet je goed laten drogen
pi_187431296
quote:

Dat hebben wij ook. Het ziet er werkelijk niet uit. Zo ontzettend veel moeite en het is er alleen maar lelijker op geworden. Ik zie nu enorm op tegen het sauzen van de woonkamer.
Ik ga de muur die lelijk is geworden maar laten behangen.
Spoilers!
pi_187431687
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 08:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat hebben wij ook. Het ziet er werkelijk niet uit. Zo ontzettend veel moeite en het is er alleen maar lelijker op geworden. Ik zie nu enorm op tegen het sauzen van de woonkamer.
Ik ga de muur die lelijk is geworden maar laten behangen.
Serieus ?? Is het niks meer geworden ?
Heb ik dus serieus die muren laten stuken om het daarna te behangen... behhh nee ik ga het nog 10x opnieuw doen tot het pakt
Ik was hier...
pi_187431692
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

3 keer op één dag, wat de neuk, verf moet je goed laten drogen
Dat droogt super snel :P
Maar... heb je ook een oplossing ?
Ik was hier...
pi_187432490
Moet je het niet gewoon dikker opzetten? Dat hoor ik meestal vanuit mijn omgeving.
pi_187432565
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:36 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Moet je het niet gewoon dikker opzetten? Dat hoor ik meestal vanuit mijn omgeving.
Ik ga straks nog een ronde, maar ik heb echt al veel latex gebruikt :P
Ik was hier...
pi_187433359
Mijn latex moest wel 8 uur drogen voordat je er opnieuw overheen mag. Dus, iets meer geduld.
  zaterdag 15 juni 2019 @ 12:14:59 #35
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_187433673
Ik heb die aankleurbare voorstrijk van Wijzonol gebruikt. 1 x gegrond, 2x voorgestreken (op 1 dag) en daarna 2x met latex (op verschillende dagen). Direct op de gipsplaten. Ziet er superstrak uit ( behalve dan waar ik de naden/hoeken/schroefgaten niet netjes had afgesmeerd)
  zaterdag 15 juni 2019 @ 12:42:54 #36
45206 Pietverdriet
pi_187433950
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:36 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Nee, juist niet. Dun opzetten en goed uitrollen, goed laten drogen
pi_187435154
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 09:31 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Heb je echt baanvorming of ziet het er sowieso niet uit?

In geval van banen zou je het na goed uitharden kunnen schuren en opnieuw verven (er vanuit gaande dat het gladde muren zijn). Baanvorming komt door hoogteverschil wat je niet echt eenvoudig meer gecorrigeerd krijgt.
  zaterdag 15 juni 2019 @ 15:10:11 #38
45206 Pietverdriet
pi_187435891
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 09:31 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Dan zou ik eerst moeten weten wat het probleem is.
pi_187441082
Laat m eerst eens een nacht goed drogen en kijk dan nog eens.
pi_187441810
quote:

De oorzaak is dat die voorstrijk niet homogeen op de muur zit; de latex zit er dus met verschilende diktes (= dekking) op en dat geeft dat strepen effect. Het lijkt of daar niet is voogestreken, maar het zit er juist te dik op.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-06-2019 17:56:26 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_187442982
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 20:45 schreef blomke het volgende:

[..]

De oorzaak is dat die voorstrijk niet homogeen op de muur zit; de latex zit er dus met verschilende diktes (= dekking op en dat geeft dat strepeneffect. Het lijkt of daar niet is voogestreken, maar het zit er juist te dik op.
Makes sense... en nou ? Ik ben van plan om morgen nog een laag latex er tegenaan te gooien.. of heb jij een beter idee ?
Ik was hier...
pi_187443592
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 21:39 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Makes sense... en nou ? Ik ben van plan om morgen nog een laag latex er tegenaan te gooien.. of heb jij een beter idee ?
laten uitharden en dan schuren..

Ben benieuwd of er nog andere suggesties komen. Hoogteverschil geeft banen dus daar zul je iets aan moeten doen lijkt mij.
pi_187448970
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 22:06 schreef jasperve het volgende:

[..]

laten uitharden en dan schuren..

Ben benieuwd of er nog andere suggesties komen. Hoogteverschil geeft banen dus daar zul je iets aan moeten doen lijkt mij.
Wat een werk joh... ik denk dat ik vandaag nog een laag ga latexen, als het dan nog niet goed is ben ik er klaar mee en dan toch maar de schilder bellen :P daar heb ik nu al spijt van dat ik dat niet heb gedaan haha.
Ik was hier...
pi_187449389
quote:
Ik had het al uitgelegd:

quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2019 19:23 schreef blomke het volgende:
Eerste latexlaag verdunnen met 2 dl water met een hand behangplaksel. Dan heb je én het voorstrijkeffect én een basislaag op kleur. daarna de definitieve laag.

Er zijn legio verhalen van voorstrijk waarbij ongelijke dekking en slechte hechting, het gevolg is.
quote:
.. of heb jij een beter idee ?
Dus nu geef ik geen advies meer.
pi_187452835
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 09:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik had het al uitgelegd:
[..]

[..]

Dus nu geef ik geen advies meer.
Dit dus; ik heb ook de zolder voorzien van die transparante voorstrijk ( diepgrond) maar op sommige plekken was dat dunne spul naar beneden gelopen, geen zichtbare druppels / hangers, maar uiteindelijk na het verven wel op sommige plekken het waterval effect. Flink balen want stucwerk was daarvoor echt strak. Uiteindelijk met veel schuren is het meeste acceptabel geworden, met strijklicht wel nog zichtbaar maargoed, alles went ;)...

De eerste verdieping zonder diepgrond gedaan. Voordeel: geen risico op ‘waterval effect’, nadeel de muur zuigt wel meer en dus ‘lastiger’ verven.

Dus als het in de voorstrijk zit dan zijn er eigenlijk maar weinig opties;

- schuren schuren schuren
- vliesbehang erover heen
- nieuw laagje fix & finish

Nieuwe verflaag erover gaat vermoedelijk het probleem niet oplossen omdat de oneffenheden in de ondergrond zijn ontstaan.
  zondag 16 juni 2019 @ 13:29:01 #46
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_187453003
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 13:16 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Dit dus; ik heb ook de zolder voorzien van die transparante voorstrijk ( diepgrond) maar op sommige plekken was dat dunne spul naar beneden gelopen, geen zichtbare druppels / hangers, maar uiteindelijk na het verven wel op sommige plekken het waterval effect. Flink balen want stucwerk was daarvoor echt strak. Uiteindelijk met veel schuren is het meeste acceptabel geworden, met strijklicht wel nog zichtbaar maargoed, alles went ;)...

De eerste verdieping zonder diepgrond gedaan. Voordeel: geen risico op ‘waterval effect’, nadeel de muur zuigt wel meer en dus ‘lastiger’ verven.

Nieuwe verflaag erover gaat vermoedelijk het probleem niet oplossen omdat de oneffenheden in de ondergrond zijn ontstaan.
Diepgrond en voorstrijk zijn niet hetzelfde. Diepgrond is inderdaad waterig (melkachtig) en voorstrijk lijkt al veel meer op verf
pi_187460057
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 13:16 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Wat een gezeik ja.. muur was mega strak, nog een laag latex en is iets (lees iets) beter geworden maar nog steeds afschuwelijk..... denk nog maar een keer voorstrijken :') en nog een laag latex er overheen :')

Ik ga dit nooit meer zelf doen.
Ik was hier...
pi_187460137
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Dun opzetten en goed uitrollen, goed laten drogen
Maar dat uitrollen werkt al niet, als ik mijn roller tegen de muur zet en ik rol een keer dan moet ik al hard drukken om het nog iets te verspreiden... normaal gesproken kun je met een grote roller van boven tot beneden uitrollen, dat lukt nu dus niet..
Ik was hier...
pi_187460339
Daarom gewoon voorstrijk op kleur pakken, dat rol je weg als normale latex. Nooit problemen mee gehad.
pi_187460540
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:35 schreef Makrolon het volgende:
Daarom gewoon voorstrijk op kleur pakken, dat rol je weg als normale latex. Nooit problemen mee gehad.
Gewoon latex nemen met een beetje behangplak erdoor, dan heb je twee in één.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')