Met mate drinken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 16:50 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik wil voorkomen dat ik een echte alcoholist word.
Komt ook door psychische klachten en het willen verdoven van vervelende emoties en herinneringen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:04 schreef zarGon het volgende:
[..]
Met mate drinken.
En zo te lezen drink je vooral uit verveling. Daar zou je dus nog wat aan kunnen doen: door je minder te vervelen kom je minder snel in de verleiding om te drinken en drink je dus minder.
Nee het belemmert me nog niet. Alleen soms ruzie met mijn moeder als ze langskomt.quote:Op woensdag 22 mei 2019 16:50 schreef Tja..1986 het volgende:
Belemmert het drinken je in het dagelijks functioneren? Zo nee, wat ik verwacht, dan valt het allemaal wel mee. Is het ongezond? Ja. Maar ach, dat zijn veel meer dingen.
Is ook gewoon fout, niet meer doen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:28 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vind het wel een potentieel probleem...
Komt ook door mijn moeder. Ze wordt altijd boos als ze mij betrapt op drinken, zeker als ik het in mijn eentje doe.
Maar lukt moeilijk om niet te doen, daarom dit topic.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:32 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Is ook gewoon fout, niet meer doen.
rantsoen / drempel creëren. zorgen dat je niets / maar 2 blikken in huis hebt. dan wordt het toch meer een besluit i.p.v. blind naar de koelkast lopen en weer een halve liter open trekken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar lukt moeilijk om niet te doen, daarom dit topic.
Eens.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou hier wel hulp bij zoeken. Beter nu dan wanneer het probleem erger wordt.
Niet echt ervaring mee sorry. Wel denk ik dat je al goed op weg bent te herkennen dat het een zwak punt voor je is, helemaal omdat je psychoses enzo hebt gehad. Om herinneringen of nare dingen te verdoven met drank of drugs is ok voor een tijdje misschien, maar verdoving werkt uit en dan ben je weer terug bij af natuurlijk.quote:Op woensdag 22 mei 2019 16:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Over de jaren heen heb ik een drankprobleem ontwikkel, merk ik. Ik probeer te stoppen, denk dat ik dit probleem echt een probleem is geworden in 2016. Toen begon ik structureel psychoses en opnames te hebben, en als ik uit zo’n situatie kwam, ging ik drinken als afleiding.
Ik ben begonnen halverwege mijn studententijd, rond 23/24. Toen was ik een sociale drinker, maar het werd steeds meer. Op een gegeven moment begon ik in mijn eentje te drinken. Ik drink meestal uit verveling. Soms is het 6 biertjes, soms 1, heel soms zelfs nul.
Ik drink niet elke dag. Vorige week nog gelukt om bijna een hele werk niet te drinken. Maar ik wil helemaal stoppen. Tips? Ervaringen?
Goeie reactie, bedankt. Ik neem de mensen die zeggen dat ik aanstel niet serieus. Echte alcoholisten zijn ook door een periode gegaan dat het 6 biertjes was...quote:Op donderdag 23 mei 2019 07:45 schreef TomStall het volgende:
[..]
Niet echt ervaring mee sorry. Wel denk ik dat je al goed op weg bent te herkennen dat het een zwak punt voor je is, helemaal omdat je psychoses enzo hebt gehad. Om herinneringen of nare dingen te verdoven met drank of drugs is ok voor een tijdje misschien, maar verdoving werkt uit en dan ben je weer terug bij af natuurlijk.
Voor sommige mensen is elke dag drinken geen probleem, 6 biertjes is "net opwarmen", maar dat is voor iedereen verschillend. Het zijn wel stemmetjes die je doen falen als je wilt stoppen: "ach joh ik heb al een week/maand niks gedronken, ben er dus niet afhankelijk van kan wel weer", "ah, 6 biertjes is opwarmen voor de meeste mensen, waar ben ik zo bang voor gaat prima", "ja ik drink, maar ik ben toch niet gelijk dronken en ga toch gewoon naar mijn werk en niemand heeft er toch last van verder?", "ah het is zo gezellig kan echt geen kwaad ging vorige week ook prima". Maar als je eerlijk bent weet je dat dat allemaal smoesjes zijn natuurlijk.
Nogmaals hoor: voor andere mensen kan dat echt gewoon prima zo zijn. Drugs gebruiken, of een jointje, een lijntje of misschien eens lekker trippen of extacy of whatever, prima als mensen dat kunnen, maar voor jou is dat nou eenmaal niet zo en dat moet je je goed realiseren en goed onthouden. Jezelf onthouden, dat je weet wie je bent en dat je dat gewoon beter niet kunt doen omdat anders je leven weer niet lekker stabiel gaat.
Just my two cents. Veel sterkte.
Respect dat je wil stoppen met drinken en dat je het op tijd in ziet.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:09 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Komt ook door psychische klachten en het willen verdoven van vervelende emoties en herinneringen.
Hele goede tips. Hierdoor moest ik denken aan een youtuber, een man van een jaar of 40-50 die ook na wat persoonlijke problemen als passie motor reizen voor zichzelf ontdekte. Plannen van zijn trips, kijken hoe hij verder kan gaan met minder geld, welke tent werkt het best bv, welke gebieden zijn mooi, wat kan hij leren over zijn motor zodat hij zelf technische dingen kan oplossen... Ok deze man woont in de USA dus daar zijn veel meer middle of nowhere gebieden, maar het is maar een voorbeeld. Op jezelf aangewezen zijn met zo'n lange trip, het onbekende in, jezelf ongetwijfeld tegen komen als er iets tegen zit bv. Als je een passie kunt vinden heb je wel iets om lekker jezelf in vast te bijten en van te groeien, al dan niet tijdelijk. "The outer journey" en "the inner journey" zijn toch met elkaar verwoven dus de een volgt de ander en andersom.quote:Op vrijdag 24 mei 2019 02:55 schreef Twintig het volgende:
[..]
Respect dat je wil stoppen met drinken en dat je het op tijd in ziet.
Zijn er andere manieren om met negatieve emoties om te gaan of op te lossen? Behalve drugs en drank?
...
Druk bezig kan met alles zijn, sporten werken of aan een doel werken of een passie hebben. Als je geest bezig is met een uitdaging of een probleem dan ga je niet denken aan drinken of iets dergelijks maar heb je een doel. Althans tot nu toe werkt het wel bij mij zo.
De hoeveelheid is wellicht minder belangrijk dan de structurele afhankelijkheid waarmee je het tot je neemt.quote:Op donderdag 23 mei 2019 08:39 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Goeie reactie, bedankt. Ik neem de mensen die zeggen dat ik aanstel niet serieus. Echte alcoholisten zijn ook door een periode gegaan dat het 6 biertjes was...
Ja precies je drinkt nog geen vreselijke hoeveelheden maar drinken met deze intenties is zeker minstens een voedingsbodem tot een verslaving.quote:Op woensdag 22 mei 2019 18:43 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou hier wel hulp bij zoeken. Beter nu dan wanneer het probleem erger wordt.
Dat is wel hoe het begint. Vooral als je alleen drinkt en om de verkeerde redenen. Heel goed dat hij er nu wat aan wil doen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:23 schreef inslagenreuring het volgende:
Drankprobleem en dan rep je over 6 biertjes? Kom op kerel.
En het gewoon niet kopen in de super? Lukt dat?quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:33 schreef Keep_Walking het volgende:
Was laatst 3 dagen gestopt, daarna 1 per dag tot gisteren...quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:10 schreef Cue_ het volgende:
[..]
En het gewoon niet kopen in de super? Lukt dat?
Of ga je dan alsnog naar een nachtwinkel of iets?
Dit is geen antwoord mbt of je het in huis hebt hequote:Op woensdag 29 mei 2019 11:27 schreef Keep_Walking het volgende:
Was laatst 3 dagen gestopt, daarna 1 per dag tot gisteren...
Weet ik. Ik probeer al 8 jaar om een sociale drinker te worden. Het ene jaar meer succes dan het andere jaar. Je kunt ook gewoon geen bier ofzo meer in huis halen.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mag je daar alleen heen als je echt als doel hebt om te stoppen trouwens? Enig idee?quote:
Zie de tekst bij ‘voor de nieuwkomer’.quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:58 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Mag je daar alleen heen als je echt als doel hebt om te stoppen trouwens? Enig idee?
Of ook als je puur wilt minderen
Ik zit op 1 krat per week en heb nou niet het idee dat ik een alcoholist ben. Ik functioneer prima verder en als het bier een keer op is dan drink ik gewoon geen bier.quote:Op woensdag 29 mei 2019 09:16 schreef Aiciu het volgende:
Ik doe een halve krat pils in de koelkast en pas op donderdagavond/vrijdagochtend zet ik weer nieuwe koud.
Ik heb nu niks in huis.quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:51 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord mbt of je het in huis hebt he
Maar waarom toen niet gedronken? Andere plannen, minder verveling, niet in huis?
quote:
Die "toen 3 dagen"quote:Op woensdag 29 mei 2019 12:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Maar waarom toen niet gedronken? Andere plannen, minder verveling, niet in huis?
Wie zegt dat? Waar is dat ooit officieel bepaald?quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:32 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Is ook gewoon fout, niet meer doen.
Als je daarvan een gewoonte maakt is er toch geen enkel probleem?quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
De aantallen vallen zo te horen wel mee.quote:Op woensdag 22 mei 2019 16:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Over de jaren heen heb ik een drankprobleem ontwikkel, merk ik. Ik probeer te stoppen, denk dat ik dit probleem echt een probleem is geworden in 2016. Toen begon ik structureel psychoses en opnames te hebben, en als ik uit zo’n situatie kwam, ging ik drinken als afleiding.
Ik ben begonnen halverwege mijn studententijd, rond 23/24. Toen was ik een sociale drinker, maar het werd steeds meer. Op een gegeven moment begon ik in mijn eentje te drinken. Ik drink meestal uit verveling. Soms is het 6 biertjes, soms 1, heel soms zelfs nul.
Ik drink niet elke dag. Vorige week nog gelukt om bijna een hele week niet te drinken. Maar ik wil helemaal stoppen. Tips? Ervaringen?
Joh dat doe ik zo vaak. Lekker man, ff het weekend starten met een biertje, soms met collega's, soms gewoon alleen in het zonnetje thuis. Soms doet vrouwlief mee, soms niet, maar dat houd mij niet tegen een biertje in te schenken.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:28 schreef Keep_Walking het volgende:
zeker als ik het in mijn eentje doe.
Zit natuurlijk wel een verschil tussen een biertje nemen of volle bak probleemwijken gaan en op een dinsdagmorgen wachten tot de Aldi opengaat voor je dagelijkse tray schulti's.quote:Op woensdag 29 mei 2019 12:51 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Joh dat doe ik zo vaak. Lekker man, ff het weekend starten met een biertje, soms met collega's, soms gewoon alleen in het zonnetje thuis. Soms doet vrouwlief mee, soms niet, maar dat houd mij niet tegen een biertje in te schenken.
Dat is niet wat ik versta onder 'alleen drinken'.quote:Op woensdag 29 mei 2019 12:53 schreef Nobu het volgende:
[..]
Zit natuurlijk wel een verschil tussen een biertje nemen of volle bak probleemwijken gaan en op een dinsdagmorgen wachten tot de Aldi opengaat voor je dagelijkse tray schulti's.
En groot gelijk heeft-ie.quote:Op woensdag 29 mei 2019 12:55 schreef De_Onnoembare het volgende:
Hell, op de zeldzame momenten dat ik eens alleen in m'n huis ben op een middag/avond, gaat deze jongen er lekker voor zitten in de tuin/voor het schermpje om beetje te chillen met wat koude kletsers erbij.
Iedereen is welkom maar je mag niet onder invloed zijn ten tijde van de meeting. Wat kleingeld voor in de sok wordt gewaardeerd.quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:58 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Mag je daar alleen heen als je echt als doel hebt om te stoppen trouwens? Enig idee?
Ik had wel kunnen halen, maar gekozen om niet e doen.quote:
Het is niet de bedoeling van de AA dat je leert beter om te gaan met alcohol, dat soort mensen worden in principe ook geweigerd.quote:Op woensdag 29 mei 2019 13:00 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Iedereen is welkom maar je mag niet onder invloed zijn ten tijde van de meeting. Wat kleingeld voor in de sok wordt gewaardeerd.
Maak voor jezelf eens duidelijk waarom je drinkt?quote:Op woensdag 29 mei 2019 13:39 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik had wel kunnen halen, maar gekozen om niet e doen.
Is dat sarcasme?quote:
Jij kan daarmee omgaan. Maar TS is verslavingsgevoelig. Heb al eerder iets over xtc gelezen. Depressie en psychosegevoeligheid. Dan kan je beter geen gewoonte van (alleen) drinken maken, al zijn het eerst kleine hoeveelheden.quote:Op woensdag 29 mei 2019 12:51 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Joh dat doe ik zo vaak. Lekker man, ff het weekend starten met een biertje, soms met collega's, soms gewoon alleen in het zonnetje thuis. Soms doet vrouwlief mee, soms niet, maar dat houd mij niet tegen een biertje in te schenken.
AA zijn gek man, je moet je daar overgeven aan 'een hogere macht'. Stelletje verkapte zendelingen zijn het.quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:58 schreef Cue_ het volgende:
[..]
En zich gelijk even willen bekeren tot god de almachtige.quote:Op woensdag 29 mei 2019 14:30 schreef Droopie het volgende:
[..]
Het is niet de bedoeling van de AA dat je leert beter om te gaan met alcohol, dat soort mensen worden in principe ook geweigerd.
De AA is er voor mensen die de intentie en wil hebben om compleet te stoppen.
quote:Is AA een religieuze vereniging?
AA is geen religieuze vereniging, daar lidmaatschap niet afhangt van een bepaalde religieuze overtuiging. Alhoewel vele geestelijke leiders er hun steun en goedkeuring aan verlenen is het Genootschap met geen enkele organisatie of sekte verbonden. Onder de leden vindt men ofwel katolieken als protestanten, joden en leden van andere gekende religies, agnostici en atheïsten.
Het AA-programma tot herstel van alcoholisme is ontegensprekelijk gebaseerd op het erkennen van zekere geestelijke waarden. Elk individueel lid is vrij deze naar zijn eigen goeddunken te interpreteren, of zo hij dit wenst ze helemaal niet in overweging te nemen.
Voordat iemand een beroep doet op AA weet deze persoon al dat hij geen controle meer heeft over de drank. Voor hem stond vast dat alcohol machtiger was dan hijzelf. Daarom, teneinde nuchter te worden en te blijven, stelt AA voor dat de alcoholist steunt op een andere Kracht, waarvan hij erkent dat ze groter is dan hijzelf. Sommige alcoholisten kiezen de AA-groep als die Kracht; voor vele anderen is die Kracht “God” – wat ieder voor zich daar dan ook onder verstaat; nog anderen steunen op totaal verschillende concepten van een Hogere Kracht.
Sommige alcoholisten die zich voor het eerst tot AA wenden stellen een voorbehoud betreffende het aanvaarden van een Hogere Kracht. Doch de ervaring wijst uit dat, indien ze zich openstellen voor de idee en de AA-vergaderingen regelmatig bijwonen, ze het met de tijd absoluut niet meer zo moeilijk hebben met het vinden van een aanvaardbare oplossing voor zichzelf betreffende dit probleem.
Nee hoor en zeker in Nederland niet. Wel een minuutje stilte om te denken waarom en met welke reden je er bent.quote:Op woensdag 29 mei 2019 16:25 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
En zich gelijk even willen bekeren tot god de almachtige.
Stopdrinking ken ik en daar zit ik ook op.quote:Op woensdag 29 mei 2019 16:52 schreef so.original het volgende:
r/Stopdrinking op reddit is een hele positieve en vriendelijke community. Kan je ook kijken.
IWNDWYT - I will not drink with you today
Een vast onderdeel van de AA is dat je moet geloven in een hogere macht.quote:Op woensdag 29 mei 2019 16:48 schreef Droopie het volgende:
[..]
Nee hoor en zeker in Nederland niet. Wel een minuutje stilte om te denken waarom en met welke reden je er bent.
Wel is er gebedje van 3 zinnen aan het einde van de sessie.
Leestip:quote:Op woensdag 22 mei 2019 16:38 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik drink niet elke dag. Vorige week nog gelukt om bijna een hele week niet te drinken. Maar ik wil helemaal stoppen. Tips? Ervaringen?
Praktische tips voor je:quote:Op woensdag 29 mei 2019 11:27 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Goh, dat verwacht je toch ook niet zeg.quote:Op woensdag 29 mei 2019 13:00 schreef Cryptocoryne het volgende:
Iedereen is welkom maar je mag niet onder invloed zijn ten tijde van de meeting.
Als je het tot het weekend weet te beperken, is er niet zo veel aan de hand op zich. Maar je onderliggende bagage is wel een potentieel gevaar.quote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:35 schreef Keep_Walking het volgende:
Vandaag ben ik weer iets meer aan het drinken. Heb deze week alleen dinsdag niet gedronken.
Wat is de bedoeling van je topic?quote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:35 schreef Keep_Walking het volgende:
Vandaag ben ik weer iets meer aan het drinken. Heb deze week alleen dinsdag niet gedronken.
Ik ga vanavond uit. En vanaf volgende week ga ik naar AA.quote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:47 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wat is de bedoeling van je topic?
Waarom ben je gaan drinken om 15.30 blijkbaar al?
Alleen internet gaat je probleem niet oplossen, zeker in jouw geval niet.
Ik wil stoppen. Definitief, of in ieder geval langdurig. Maar ik ben er nog niet klaar voor.quote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:47 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wat is de bedoeling van je topic?
Waarom ben je gaan drinken om 15.30 blijkbaar al?
Alleen internet gaat je probleem niet oplossen, zeker in jouw geval niet.
Wat dus niet luktquote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:40 schreef Maharski het volgende:
[..]
Als je het tot het weekend weet te beperken, is er niet zo veel aan de hand op zich.
Wel eens overwogen om refusal te gebruiken, dat medicijn dat je s'morgens inneemt en daardoor de hele dag niet kan drinken?quote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:48 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik wil stoppen. Definitief, of in ieder geval langdurig. Maar ik ben er nog niet klaar voor.
schrijven ze ook niet zo gauw meer voorn toch? Zeker niet als je alleen woont. Want best gevaarlijk middeltje als je het dan tóch doet.quote:Op vrijdag 31 mei 2019 15:56 schreef Droopie het volgende:
Wel eens overwogen om refusal te gebruiken, dat medicijn dat je s'morgens inneemt en daardoor de hele dag niet kan drinken?
Meer een ingeburgerd fenomeen.quote:Op donderdag 6 juni 2019 02:53 schreef Vollenhoven het volgende:
Mensen hier die roepen dat 6 biertjes weinig zijn
Blijkbaar is overmatig alcohol gebruiken een grote maatschappelijke taboe.
Als je regelmatig 6 biertjes in je eentje drinkt op een avond (dus dan ook door de weeks naast het weekend), dan kan dat zeker wel een begin van iets zijn.quote:Op woensdag 22 mei 2019 17:23 schreef inslagenreuring het volgende:
Drankprobleem en dan rep je over 6 biertjes? Kom op kerel.
6 biertjes is natuurlijk niet zo heel veel onder sociale omstandigheden een keer per week of eens per twee weken oid.quote:Op donderdag 6 juni 2019 02:53 schreef Vollenhoven het volgende:
Mensen hier die roepen dat 6 biertjes weinig zijn
Blijkbaar is overmatig alcohol gebruiken een grote maatschappelijke taboe.
Dat kan zeker. Maar hij geeft 6 als zijn maximum. Kijk als hij zich nu knockout zuipt elke keer, dan had je er wat conclusies aan kunnen verbinden. Maar lees in zijn verhaal niets onacceptabels.quote:Op donderdag 6 juni 2019 09:02 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Als je regelmatig 6 biertjes in je eentje drinkt op een avond (dus dan ook door de weeks naast het weekend), dan kan dat zeker wel een begin van iets zijn.
Uiteindelijk gaan we allemaal dood.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:18 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik drink al minder. 6 biertjes in je eentje drinken is a een teken dat het slecht met je gaat. Fokkers kunnen stoer doen, maar uiteindelijk sterft zo’n 5 tot 10% van de mensen van alcoholgebruik.
Je hebt helemaal gelijk.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:18 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik drink al minder. 6 biertjes in je eentje drinken is a een teken dat het slecht met je gaat. Fokkers kunnen stoer doen, maar uiteindelijk sterft zo’n 5 tot 10% van de mensen van alcoholgebruik.
Is toch stoer om iedere dag lam te zijn, super gezellig niet voor andere onder te doen in het aantal dat je achterover kunt slaan, lekker luidruchtig te zijn en anderen te intimideren en al je negatieve gevoelens weg te zuipen totdat je labiliteit aan het licht komt wanneer je nuchter bent zodat je dit zoveel mogelijk vermijd?quote:Op vrijdag 7 juni 2019 07:47 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb dit topic globaal gelezen en hetgeen wat me het meest zorgen maakt is de grote hoeveelheid reacties dat 6 bier per dag wel meevalt.
Bij zes bier per dag heb je een alcoholprobleem. Bij élke dag 1 bier heb je ook een alcoholprobleem. De grootte van je probleem wordt niet gekenmerkt door het aantal halve liters dat je drinkt, maar door het feit dat je elke dag weer drinkt, en daar dus kennelijk niet zonder kan of wil. Je hebt een afhankelijkheid gecreëerd.
Mensen die altijd elke dag drinken hebben een drankprobleem. Ja, ook als je soms een keer een dagje overslaat omdat het bier op is![]()
Anyway, TS, supergoed dat je dit onderkent en het wil gaan aanpakken. Voor mij stopte het dagelijks drinken toen ik meer structuur en regelmaat in mijn leven kreeg met werk en dergelijke. Maar als het niet lukt zijn er genoeg hulplijnen die je kan en mag inzetten!
Het gaat om de dagelijkse gewoonte, niet om de hoeveelheid per keer. In het weekend drink ik ongeveer een halve tot tweederde fles sterk en vijf drankjes op het feestje. Doordeweeks geen druppel. Geen idee hoeveel glazen bier dat is, maar ik heb alcoholgebruik bewust gekoppeld aan uitgaan om een glijdende schaal naar een verslaving te voorkomen. Doordeweeks bij het eten drink ik ook alleen maar water, thee, melk en heel af en toe fris.quote:Op donderdag 6 juni 2019 10:07 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat kan zeker. Maar hij geeft 6 als zijn maximum. Kijk als hij zich nu knockout zuipt elke keer, dan had je er wat conclusies aan kunnen verbinden. Maar lees in zijn verhaal niets onacceptabels.
Zo zwart-wit als jij het stelt is het ook weer niet. Ik drink elke dag koffie, maar om nou te zeggen dat ik een cafeïneprobleem heb, nou nee.quote:Op vrijdag 7 juni 2019 07:47 schreef Stormqueen het volgende:
Ik heb dit topic globaal gelezen en hetgeen wat me het meest zorgen maakt is de grote hoeveelheid reacties dat 6 bier per dag wel meevalt.
Bij zes bier per dag heb je een alcoholprobleem. Bij élke dag 1 bier heb je ook een alcoholprobleem. De grootte van je probleem wordt niet gekenmerkt door het aantal halve liters dat je drinkt, maar door het feit dat je elke dag weer drinkt, en daar dus kennelijk niet zonder kan of wil. Je hebt een afhankelijkheid gecreëerd.
Mensen die altijd elke dag drinken hebben een drankprobleem. Ja, ook als je soms een keer een dagje overslaat omdat het bier op is![]()
Anyway, TS, supergoed dat je dit onderkent en het wil gaan aanpakken. Voor mij stopte het dagelijks drinken toen ik meer structuur en regelmaat in mijn leven kreeg met werk en dergelijke. Maar als het niet lukt zijn er genoeg hulplijnen die je kan en mag inzetten!
Als je elke dag een sigaret rookt, ben je dan niet verslaafd?quote:Op dinsdag 11 juni 2019 00:12 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Zo zwart-wit als jij het stelt is het ook weer niet. Ik drink elke dag koffie, maar om nou te zeggen dat ik een cafeïneprobleem heb, nou nee.
Dat laatste herken ik trouwens wel. Daardoor drink ik alleen in het weekend maximaal een handvol biertjes, maar dat is het wel.
Als je verslaafd bent rook je meestal wat meer dan 1 sigaret per dag, maar het gaat mij niet zo zeer om de hoeveelheid, maar om de lichamelijke/geestelijke afhankelijkheid van het middel. Als jij elke dag na het werk thuis een biertje pakt vind ik dat een ander verhaal dan dat je in de ochtend een biertje nodig hebt om jezelf minder verrot te voelen.quote:Op dinsdag 11 juni 2019 08:22 schreef so.original het volgende:
[..]
Als je elke dag een sigaret rookt, ben je dan niet verslaafd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |