Zoals gezegd was ik niet helemaal tevreden over mijn oude wormenbak. Het is te klein om al m'n koffieresten te behuizen.
Te veel werk om al die dozen elke keer te shuffelen. En er zijn altijd wel eigenwijze wormen die in de onderste bak met wormencompost wilt blijven.
Dus ben ik overgestapt naar het Continous Flow systeem. Een wormenbak waarbij je boven GFT in gooit, en van beneden het compost verzameld.
Ik had nog een oude kliko staan die niet gebruikt werd (en op
marktplaats maar 20 euro waard was), dus die hebben we even aangepast.
![IMG-4835.jpg]()
Onder een vierkant vak waar een opvangbak voor leachette (welke eigenlijk niet mag voorkomen in zo'n systeem)
![IMG-4837.jpg]()
Voor en achter vier grote gaten waar afgezaagde metalen poten in worden geschoven. (de poten zijn van de bekende Antilop kinderstoel van ikea (welke niet eens voor 5 euro verkocht kan worden op
marktplaats)
![IMG-4838.jpg]()
Het gat is verstevigd met restantjes alluminium profiel.
![IMG-4839.jpg]()
Grote ventilatiegaten boven in. En kleine ventilatieopeningen achterop zodat er geen last is van regen, maar toch voldoende ventilatie.
![IMG-4841.jpg]()
Op de gecoate metalen spijlen komt dan de eerste bedding. Paar grote stukken karton en dan een flinke laag papiersnippers. Zo'n 20-30cm in totaal.
![IMG-4842.jpg]()
![IMG-4843.jpg]()
Dan een laagje compost2be en een paar dozijn wormen van de oude wormenbak hierbovenop. En dan wachten maar.
![IMG-4844.jpg]()
Het zal een paar maanden duren alvorens de wormen gesettled zijn en vermenigvuldigen. Ondertussen wordt de oude wormenbak gewoon gebruikt. Deze CFT worm factory zal regelmatig wat lekker eten krijgen zodat de tevreden wormen flink zullen vermenigvuldigen.
Om op een gegeven moment geheel vervangen te worden door deze nieuwe. De bedding zal volgend jaar wel helemaal verteerd zijn en dan kunnen we beginnen met oogsten.
(we hebben nog een grote GFT kliko. Maar die wordt ook maar 1-2x per jaar gebruikt. Om snoeiafval af te voeren. Voedselresten gaan voor 99% naar de wormenbak)