@Seven. en
@luciferhout Vorig jaar hadden we een volkstuintje gekregen, waardoor we de moestuinbak niet meer hebben gebruikt. In de grotste bak had ik wat aardbeien geplant. deze ging heel goed en had de hele bak overwoekerd. ik heb besloten om die dan maar als dedicated aardbeibak te gebruiken.
Dat bewijst ook de effectiviteit van het bewateringssysteem. aardbeien hebben heel veel water nodig, en tijdens de hete zomerdagen was er niks uitgedroogd
In de andere kleine met klimrek ga ik wat komkommers en tomaten planten dit jaar. Chinese spinazie en kailan welke ik bij wijze van experiment had geplant was mislukt vorig jaar trouwens. in de moestuinbak En in de volkstuin.
Wat ik anders zal doen: de verborgen schroefverbindingen waren niet stevig genoeg. de hoeken barsten uit door het gewicht en vochtigheid. ik moest die versterken met ijzeren hoeken. Dus als ik anders deed, zal ik sterkere hoekverbindingen maken. En een bereikbare overloop is ook wel handig. Bij de hoosbuien vorig jaar, waren de bakken een vijver geworden omdat de overloop was verstopt. Ik moest de aarde eromheen uitgraven om de pijp de ontstoppen.
Grappig detail: bij het uitgraven is gebleken dat die paar wormen die ik in het begin bij had gegooid flink hebben gefeest omdat de bakken letterlijk krioelen van de wormen. 1 hand aarde zaten wel een stuk of 100 wormen. Natuurlijke bemesting dus.
De wormenbak was redelijk verwaarloosd, ik had vorig jaar niet naar omgekeken, te lui om gft naar boven te brengen, en omdat ik geen moestuin had gedaan, kregen ze ook niet de mislukte groente. De bak werd ook te droog door de hete zomer. nu zie ik alleen wat pissenbedden daar. ik ga dit jaar een regenvanger maken welke wat regen in de bak zal leiden om het vochtig te houden. Ik had net wat wormen van mijn andere wormenbak overgeheveld zodat ze deze zomer weer kunnen repopuleren.