abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juni 2020 @ 11:20:43 #34
167870 luciferhout
hout van lucifer
pi_193668278
Hoi athlonkmf,

Ben zelf nu bezig om te kijken naar borders voor mijn tuin. Had dit topic nog in mijn achterhoofd, want ik ben zelf absoluut geen tuinder. Ik overweeg om een soortgelijk waterafgifte systeem aan te maken. Hoe staat het nu met jouw bakken? Zijn er nog dingen die je liever anders had gedaan?
luciferhout, en niets anders!
hier had uw reclame kunnen staan!
  zondag 26 maart 2023 @ 09:05:37 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208540286
Kick! @athlonmkf hoe gaat het hier?
Resistance is futile.
  zondag 26 maart 2023 @ 09:05:56 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208540288
@athlonkmf bedoel ik
Resistance is futile.
pi_208541287
@Seven. en @luciferhout
Vorig jaar hadden we een volkstuintje gekregen, waardoor we de moestuinbak niet meer hebben gebruikt. In de grotste bak had ik wat aardbeien geplant. deze ging heel goed en had de hele bak overwoekerd. ik heb besloten om die dan maar als dedicated aardbeibak te gebruiken.
Dat bewijst ook de effectiviteit van het bewateringssysteem. aardbeien hebben heel veel water nodig, en tijdens de hete zomerdagen was er niks uitgedroogd

In de andere kleine met klimrek ga ik wat komkommers en tomaten planten dit jaar. Chinese spinazie en kailan welke ik bij wijze van experiment had geplant was mislukt vorig jaar trouwens. in de moestuinbak En in de volkstuin.

Wat ik anders zal doen: de verborgen schroefverbindingen waren niet stevig genoeg. de hoeken barsten uit door het gewicht en vochtigheid. ik moest die versterken met ijzeren hoeken. Dus als ik anders deed, zal ik sterkere hoekverbindingen maken. En een bereikbare overloop is ook wel handig. Bij de hoosbuien vorig jaar, waren de bakken een vijver geworden omdat de overloop was verstopt. Ik moest de aarde eromheen uitgraven om de pijp de ontstoppen.

Grappig detail: bij het uitgraven is gebleken dat die paar wormen die ik in het begin bij had gegooid flink hebben gefeest omdat de bakken letterlijk krioelen van de wormen. 1 hand aarde zaten wel een stuk of 100 wormen. Natuurlijke bemesting dus.

De wormenbak was redelijk verwaarloosd, ik had vorig jaar niet naar omgekeken, te lui om gft naar boven te brengen, en omdat ik geen moestuin had gedaan, kregen ze ook niet de mislukte groente. De bak werd ook te droog door de hete zomer. nu zie ik alleen wat pissenbedden daar. ik ga dit jaar een regenvanger maken welke wat regen in de bak zal leiden om het vochtig te houden. Ik had net wat wormen van mijn andere wormenbak overgeheveld zodat ze deze zomer weer kunnen repopuleren.
pi_208542180
Goed idee, aardbeien in wicking beds. Die ga ik in de toekomst ook eens maken, al mijn aardbeien op twee na zijn overleden afgelopen voorjaar/zomer. Gevolg van een te warm April , met 40+ hebben ze niet goed geworteld wat ervoor zorgde dat ze in de zomermaanden uitdroogden. Het is even wennen een moestuin in Portugal zeggen we dan maar.
pi_208542919
Ik weet niet of het vliegjes en mijtjes probleem in de wormenbak nog steeds speelt, maar het kan helpen om alles wat je aan de wormen geeft eerst in te vriezen en daarna weer te ontdooien. Dan gaat alle ongedierte dood en wordt het ook meteen makkelijker verteerbaar en daardoor sneller opgegeten, dus minder tijd om ongedierte te veroorzaken.
  zondag 26 maart 2023 @ 14:00:43 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208543163
Ik gaf 'm een kick omdat ik zelf een wormenbak wil, en een kweekbak. Thanks voor de update!
Resistance is futile.
pi_208543250
quote:
2s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:00 schreef Seven. het volgende:
Ik gaf 'm een kick omdat ik zelf een wormenbak wil, en een kweekbak. Thanks voor de update!
Voor een wormenbak vind je hier veel opties: https://balkonton.nl/
Ik heb zelf (een oudere versie van) deze: https://balkonton.nl/product/balkonton-classic-3-2/. Doet dus ook dienst als plantenbak, en werkt op zich prima maar kan niet zo veel gft afval aan, voor huishouden van 1 persoon lukt het net.
pi_208543296
Jouw systeem is niet echt lui vind ik :P
Ik heb een speciekuip op mijn balkon waar ik elk voorjaar een zak potgrond en een paar aardappelen in mieter, das veel luier :P

Maar erg mooi topic, hoop dat je het dit jaar ook weer uitgebreid gaat updaten _O_
Twiddel
  maandag 27 maart 2023 @ 16:48:43 #43
167870 luciferhout
hout van lucifer
pi_208556667
Ontzettend bedankt voor je tips en feedback. Inmiddels ben ik alweer verhuisd, maar wanneer de tuin aangepakt wordt ga ik dit met mijn borders doen. Zal nog wel even duren ;)
luciferhout, en niets anders!
hier had uw reclame kunnen staan!
pi_208561274
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:12 schreef summer2bird het volgende:
Jouw systeem is niet echt lui vind ik :P
Ik heb een speciekuip op mijn balkon waar ik elk voorjaar een zak potgrond en een paar aardappelen in mieter, das veel luier :P

Maar erg mooi topic, hoop dat je het dit jaar ook weer uitgebreid gaat updaten _O_
Nooit aardbeien in de zomer gekweekt? dat is elke dag water geven
  maandag 27 maart 2023 @ 22:06:56 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208562050
OMG, eigen aardbeien kweken :9~ . Ik wil het zo graag.
Resistance is futile.
pi_208562090
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 21:30 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Ik heb aardbeien in de volle grond, die kunnen prima een paar dagen zonder water. Willen alleen regelmatig uitgedund worden.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_208563097
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 21:30 schreef athlonkmf het volgende:

[..]
Ik doe geen aardbeien meer, te veel gehannis met vogels weren enzo :P

Alleen makkelijke dingen nog voor mij. Uien, aardappels, sla, kolen, bloemen, dat soort dingen :P
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')