abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 mei 2019 @ 16:31:30 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_186697120
Wie geen hand schudt, snijdt zichzelf in de vingers

quote:
Sam Trompert • 2 uur 7 minuten geleden

Een van de activisten kwam zelfs bellend binnen. Beeld © ANP

"Geen hand?" Mark Rutte vroeg het alsof het de gewoonste zaak van de wereld was dat een vrouw in een veiligheidsvest hem weigerde een handje te geven bij binnenkomst van zijn werkkamer. Ook in de top van de wereldpolitiek wordt regelmatig een handdruk geweigerd. Maar volgens experts was de ondoordachte actie van de gele hesjes een 'grove fout'.

De gemiste handdruk, zowel voor gevers als ontvangers, is een beproefde methode. Neem voormalig minister Rita Verdonk die geen hand kreeg van een islamitische geestelijke. Of de ongemakkelijke momenten die de Amerikaanse Donald Trump veroorzaakte met zijn Franse en Duitse evenknieën Emmanuel Macron en Angela Merkel.

Kan tactiek zijn

Een afwezige handdruk kan een veelbesproken statement voor de bühne worden, of een onderhandelingstactiek om je tegenstander uit balans te brengen. In de politieke en zakelijke wereld vinden geregeld moeilijke discussies plaats waarin dat soort strategische afwegingen worden gemaakt.

Of de handweigerende 'gele hesjes' er ook zo goed over hebben nagedacht? Het gesprek tussen Rutte en vijf activisten in veiligheidsvest beloofde vooraf al geen gezellig theekransje te worden. Het weigeren van een handdruk gooide wel onnodig olie op het vuur, oordelen experts.

Een stevige onderhandeling of een pittig exitgesprek: in de politieke en zakelijke wereld vinden geregeld moeilijke discussies plaats. Ook het gesprek tussen Rutte en vijf zogenoemde 'gele hesjes' beloofde vooraf geen gezellig theekransje te worden. Het weigeren van een handdruk gooide wel onnodig olie op het vuur, oordelen experts.

Het kan subtieler

Je kunt ook best op een non-verbale manier aan je gesprekspartner laten weten dat hem of haar een ingewikkelde discussie wacht. Dit was een voorbeeld van hoe dat niet moet.

Lichaamstaalexpert Frank van Marwijk heeft geen goed woord over voor de manier waarop de twee handweigeraars binnenkwamen. "Een van hen werd later geïnterviewd. De eerste vraag was hoe het gesprek ging? Zij antwoordde: 'Nou, ik heb 'm geen hand gegeven'. Blijkbaar is dat het belangrijkste punt dat ze gemaakt heeft."

Kijk terug: Mark Rutte ontvangt 'gele hesjes'

Hoe het dan wel moet? "Als ik mijn gesprekspartner toegenegen ben en normaal contact wil met iemand zorg ik ervoor dat mijn romp op diegene gericht is", legt lichaamstaalcoach Willem van Oostvoorn uit. "Als ik een tegengestelde boodschap wil afgeven, draai ik mijn lichaam dus weg."

"Open handgebaren worden gezien als ontvankelijk. Als je dat niet wilt zijn moet je je handpalmen niet laten zien, maar gesloten handgebaren maken." Een vuist is dan behoorlijk stellig, maar gehoekte handgebaren kunnen ook. Zelfs met je voeten kun je goedwilligheid laten zien, of afkeer.

'Grove fout'

Het gevolg zal zijn dat je gesprekspartner zich onprettig zal voelen in jouw aanwezigheid. "Als dat je doel is, kun je dat zo bereiken", gaat Van Oostvoorn verder. Maar het blijft de vraag of die strategie jouw doel wel echt dient, nuanceert hij.

"Je punt halen kost veel meer energie", vult Van Marwijk aan. "Ik vind dit een grove fout. Niet alleen in de onderhandelingen met Rutte, maar ook hoe ze zich naar buiten toe presenteren."

"Op het moment dat ik hem zag werd ik boos. Maar het gaat niet om dat handje, het gaat om het doel waar we voor staan."

Een handdruk is niet alleen een beleefde start van een gesprek. Als er camera's bij zijn is het schudden van handen ook een signaal voor de buitenwereld.

"Er zullen mensen zijn die het prachtig vinden: zo'n 'opgestoken middelvinger' naar gezag. Maar iedereen die beetje nadenkt en omgangsvormen heeft meegekregen lacht hierom", aldus reputatiedeskundige Paul Stamsnijder. Met andere woorden, als je je hand niet uitstrekt, snij je jezelf in de vingers.

Barstjes in de relatie

Een handdruk kan drie betekenissen hebben, analyseert Frank van Marwijk. "Een groet, bij komen en gaan, een felicitatie, of een afspraak die beklonken is." In combinatie met beeldvorming kan het dus soms slim zijn om geen handdruk te geven, wanneer je de buitenwereld wil laten weten dat er barstjes zijn in de relatie.

Activiste Ingeborg Westerhoff reageerde vooral impulsief op Rutte. "Op het moment dat ik hem zag werd ik boos", verklaart ze tegenover RTL Nieuws. "Maar het gaat niet om dat handje, het gaat om het doel waar we voor staan", aldus Westerhoff.

Beeld © RTL Nieuws

Rutte krijgt ondertussen complimenten. "Alle credits naar Rutte", zegt reputatiedeskundige Stamsnijder. "Bewonderenswaardig en positief dat hij de deur voor hen open zet. Rutte wint daarmee aan gezag."

Subtieler

Maar wat als de premier subtielere lichaamstaal had moeten interpreteren? "Als je lichaamstaal wil lezen moet je je bewustzijn omhoog schroeven", doceert lichaamstaalcoach Willem van Oostvoorn.

"Als ik zie dat je wegdraait, gesloten handgebaren maakt of oogcontact verbreekt kan ik vaststellen: deze persoon wil mij ontregelen, of het contact minder prettig maken. Dat geeft mij als ontvanger een keuzemoment", gaat hij verder.

Je kunt het zo laten, of je gaat pareren. "In dat laatste geval kun je ervoor kiezen de ander zich juist gemakkelijk te laten voelen, of je kunt iemand verleiden om tot een andere lichaamstaal te komen."

Gezelligheid

De 'hesjes' hadden het Rutte in dat geval in elk geval moeilijker gemaakt. Toch heeft Westerhoff geen spijt. "Ik pretendeer niet anders te zijn dan ik ben. We zijn een protestbeweging, we gaan daar niet voor de gezelligheid op de koffie. Mensen mogen daar van alles van vinden. Ik heb respect voor iedereen, ik kijk tegen niemand op en op niemand neer."

© https://www.rtlz.nl/life/(...)trategie-non-verbaal
Met enige verbazing en ongeloof nam men hier kennis van deze bewuste blunder. :%

Onze mening hierover in het Haerlemsche moge ook duidelijk zijn, want zo is het maar net. Het voldoende op de hoogte zijn van etiquette waaronder het tonen van respect door iemand de hand te schudden 14.gif 13.gif, blijft op zulke momenten van groot belang voor het doel waarvoor men uiteindelijk gaat.

Enfin, doelbewuste weigering van de beleefdheidsvormen slaat kant noch wal, dunkt mij. ''Het zegt uiteindelijk meer over de hesjes zelf dan over de premier. *) Onbeschoft gedrag, zoals in dit geval aan de orde was, schaadt vruchtbare mogelijkheden teneinde alsnog tot bevredigende compromissen te komen. De toon is hiermee dan gezet, en onderlinge verstandhoudingen zijn mogelijk voor langere tijd onnodig geschaad.'' :|W

Wat kan ik zeggen? In uitzonderlijke gevallen kan dit volgens het artikel een gunstige uitwerking hebben. Want inderdaad, bijvoorbeeld om het maken van een statement dat in het voordeel zou kunnen werken. ''Maar deze weigering van een handdruk, en dan ook nog bellend binnenkomen, staat gelijk aan een gemiste kans'', aldus commentaar uit verschillende waardige hoeken en wandelgangen.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_186697263
quote:
"Er zullen mensen zijn die het prachtig vinden: zo'n 'opgestoken middelvinger' naar gezag. Maar iedereen die beetje nadenkt en omgangsvormen heeft meegekregen lacht hierom", aldus reputatiedeskundige Paul Stamsnijder.
Dit dus. Kinderachtig gedrag.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_186697392
Wat boeiend dit.
Even serieus, gaat nou heel nederland zich druk maakte omdat iemand weigerde en hand te geven :')

Boeien, niet meer aan denken en door
  Redactie Frontpage woensdag 8 mei 2019 @ 16:50:32 #4
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_186697458
Een stel klapjosti's in reflecterende hesjes van de Action. Wat verwacht je dan?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_186697470
Het illustreert wat voor akelige mensen die gele hesjes zijn.
Het bevestigt mijn beeld van die losers.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_186697510
Flauw gedrag inderdaad. En zo'n diepteanalyse niet echt waard.

Edit: drie alinea's commentaar maar van deze TS? Hij is vandaag kort van stof...
  woensdag 8 mei 2019 @ 16:59:13 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186697636
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 16:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Flauw gedrag inderdaad. En zo'n diepteanalyse niet echt waard.
Niet helemaal waar. Dit is natuurlijk prima materiaal om dit gespuis even in het juiste hokje te plaatsen:

Hier kun je niks mee en hier wil je niks mee; deze tokkies zijn duidelijk niet serieus te nemen, dat blijkt wel.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:05:36 #8
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_186697715
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 16:46 schreef Jantje2k het volgende:
Wat boeiend dit.
Even serieus, gaat nou heel nederland zich druk maakte omdat iemand weigerde en hand te geven :')

Boeien, niet meer aan denken en door
Mediafeiten hè ;), opmerkelijke gebeurtenissen, en misschien zelfs een wake up call voor eenieder die aan de onderhandelingstafel wil maar ook in staat is tot dergelijke onbeschoftheid. Je weet het nooit. En inderdaad, iedereen gaat gewoon door met het dagelijks leven en ik lig hier vannacht al helemaal niet wakker van. :Z
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_186697733
quote:
3s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:05 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Mediafeiten hè ;), opmerkelijke gebeurtenissen, en misschien zelfs een wake up call voor eenieder die aan de onderhandelingstafel wil maar ook in staat is tot dergelijke onbeschoftheid. Je weet het nooit. En inderdaad, iedereen gaat gewoon door met het dagelijks leven en ik lig hier vannacht al helemaal niet wakker van.
Het gaat er mij om, dat ik vind dat er tegenwoordig veel te veel aandacht wordt besteed aan zulke dingen. Daar wordt (vrijwel) niemand beter van. Een beetje dat idee.
pi_186697745
Ik zou deze ook geen hand geven, nog geen vinger, veel te veel angst dat ik hem achteraf kwijt ben.
pi_186697809
Als je niet eens een hand wilt geven, waarom dan überhaupt in gesprek gaan? Dan lijkt me dat ook gewoon een verloren zaak. Triest.
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:15:22 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186697871
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:11 schreef MrBadGuy het volgende:
Als je niet eens een hand wilt geven, waarom dan überhaupt in gesprek gaan? Dan lijkt me dat ook gewoon een verloren zaak. Triest.
Om je minachting op onvolwassen wijze te uiten.

Deze was nl te weinig :') en een vinger opsteken kon ook niet.

Telefoneren en iemand straal voorbij lopen heeft ook wel iets van: ik heb schijt aan jou :7

Dom volk :{w
pi_186697873
Ik heb nog steeds geen flauw idee waar die onbeschofte uitkeringstrekkers nou precies voor staan.

Van de Franse gele hesjes beweging weet je het, maar deze figuren..?
pi_186697875
En dan naar die handdruk aangesproken worden met Je, laat mij niet lachen, als ik iemand bejeg met U verwacht ik dat terug, zoniet wordt deze voor mij nog minder als Je.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2019 17:16:00 ]
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:16:27 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186697884
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:15 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik heb nog steeds geen flauw idee waar die onbeschofte uitkeringstrekkers nou precies voor staan.
+1

Ik dorst het eigenlijk niet te zeggen, maar ze zullen wel weer ergens tegen zijn :')
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:17:30 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186697898
quote:

Samenvatting van hun verenigingsstatuten zijn 'alles is kut en het is de schuld van een ander'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:18:06 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_186697905
_O-
pi_186697909
quote:
Ik vraag me af wie het initiatief nam voor dat gesprek. Was dit een PR stunt van VVD om hun humanitaire masker ten toon te stellen en gele hesjes (toch best wel trutjes dus niet hard genoeg) hiervoor te gebruiken?

Waarom een gesprek willen als je toch je reet afveegt met de mening van de gele vestjes. Daarom geen hand is juist gebaar.
pi_186697910
quote:

Als jij het weet dan kun je het ook oplossen en deze een aanbod doen, Macron weet het nog niet geloof ik maar jij weet het?
pi_186697912
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Samenvatting van hun verenigingsstatuten zijn 'alles is kut en het is de schuld van een ander'.
De gemiddelde PVV-er dus.
pi_186697923
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als jij het weet dan kun je het ook oplossen en deze een aanbod doen, Macron weet het nog niet geloof ik maar jij weet het?
Macron weet heel goed wat de gele hesjes willen, namelijk zijn aftreden.
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:19:12 #22
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_186697924
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heb jij eigenlijk een geel hesje, sjon?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_186697936
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Heb jij eigenlijk een geel hesje, sjon?
Nee ik zorg alleen voor mijzelf wat de rest ook doet!
  woensdag 8 mei 2019 @ 17:21:13 #24
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_186697954
quote:
Ik denk dat ze gewoon even bij 'de grote baas' willen klagen hoe kut ze het allemaal vinden.

En dat ze daar een bepaalde trots uit halen, van 'dat heb toch even mooi tegen die Rutte gezegd'.
Ook dat geen hand geven, is gewoon puberaal stoer doen. Maar ze hopen daar denk ik in hun eigen sociale kring een bepaalde respect mee te krijgen. Opkomen voor je zaak, en durf tonen tegen 'the man' heeft daar vaker hoger aanzien, dan met diplomatieke oplossingen komen.
Robert Moog died for our synths
pi_186697969
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2019 17:21 schreef Gehenna het volgende:

[..]

En dat ze daar een bepaalde trots uit halen, van 'dat heb toch even mooi tegen die Rutte gezegd'.
Markt had dat ook met Trump toch of ben ik abuis, even zeggen maar geen stap verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')