Maar even ‘de andere kant’: ik zie ook vaak genoeg dat men rechts de max. snelheid rijdt en wilt inhalen, maar dat iemand op de linkerbaan voortdurend met 140-150 alle gaatjes dichtrijdt, waardoor feitelijk ook de door jouw beschreven situatie ontstaat. Daarmee overigens niet zeggende dat jij dat doet, want dat weet ik niet.quote:Op maandag 20 mei 2019 14:26 schreef Craptacular het volgende:
Typisch nederlands fenomeen.
Als je eraan komt rijden moet men op de rechterbaan toch nog ff snel inhalen waardoor jij op de rem moet. Andere landen gaan ze zelf op de rem en laten ze je eerst passeren.
dan nog is het een kwestie van falend inzicht of je bak er gewoon tussenpleuren.quote:Op maandag 20 mei 2019 17:41 schreef itchycoo het volgende:
[..]
Maar even ‘de andere kant’: ik zie ook vaak genoeg dat men rechts de max. snelheid rijdt en wilt inhalen, maar dat iemand op de linkerbaan voortdurend met 140-150 alle gaatjes dichtrijdt, waardoor feitelijk ook de door jouw beschreven situatie ontstaat. Daarmee overigens niet zeggende dat jij dat doet, want dat weet ik niet.
Ik ga er altijd maar vanuit dat iemand die vmax+30 rijdt, voldoende inzicht heeft dat iemand naar links gast komen of niet.quote:Op maandag 20 mei 2019 17:45 schreef Craptacular het volgende:
[..]
dan nog is het een kwestie van falend inzicht of je bak er gewoon tussenpleuren.
Er zijn nou eenmaal mensen die iets harder rijden. En het is echt typisch Nederlands, want over de grens kom je het nauwelijks tegen en remmen de mensen netjes.
Ik ga niet remmen of me inhouden voor mensen die met 140-150 km/h aan komen jakkeren. Je houdt je maar aan de maximum snelheid of je wacht maar netjes totdat ik na m'n inhaalmanoeuvre terug naar rechts ben.quote:Op maandag 20 mei 2019 17:45 schreef Craptacular het volgende:
[..]
dan nog is het een kwestie van falend inzicht of je bak er gewoon tussenpleuren.
Er zijn nou eenmaal mensen die iets harder rijden. En het is echt typisch Nederlands, want over de grens kom je het nauwelijks tegen en remmen de mensen netjes.
Daarom moet je, zéker op de autobahn, 2x in je spiegels kijken.quote:Op maandag 20 mei 2019 11:45 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dan rijd je ook wel belachelijk hard (180+ ?). Dan snap ik dat mensen moeite hebben om jouw snelheid in te schatten als ze van baan wisselen. (oh in de verte komt een auto aan daar kan ik nog makkelijk voor)
Op de Autobahn is 180 km/u niet 'belachelijk hard'.quote:Op maandag 20 mei 2019 11:45 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dan rijd je ook wel belachelijk hard (180+ ?)
Ik vind dat als je zelf al aangeeft een snelheidsverschil met overig verkeer van 100 km/u te hebben je belachelijk hard rijdt, ongeacht op welke weg je rijdt. Natuurlijk moet je dat zelf weten, maar dan moet je wat mij betreft ook niet klagen als je vaak moet remmenquote:Op maandag 20 mei 2019 18:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op de Autobahn is 180 km/u niet 'belachelijk hard'.
ja vaak weet ik het al en is het al te zien aan het type auto en bewegingen van de bestuurder.quote:Op maandag 20 mei 2019 18:16 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik ga er altijd maar vanuit dat iemand die vmax+30 rijdt, voldoende inzicht heeft dat iemand naar links gast komen of niet.
Ja deze houding is dus een gebrek aan inzicht. Type ik speel voor eigen rechtertje in je multipla of ford ka.quote:Op maandag 20 mei 2019 18:16 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Ik ga niet remmen of me inhouden voor mensen die met 140-150 km/h aan komen jakkeren. Je houdt je maar aan de maximum snelheid of je wacht maar netjes totdat ik na m'n inhaalmanoeuvre terug naar rechts ben.
In Duitsland kan dat, in Nederland is het zelfmoord.quote:Op maandag 20 mei 2019 18:47 schreef noodgang het volgende:
e zelf al aangeeft een snelheidsverschil met overig verkeer van 100 km/u te hebben je belachelijk hard rijdt, ongeacht op welke weg je rijdt. Natuurlijk moet je dat zelf weten, maar dan moet je wat mij betreft ook niet klagen als je vaak moet remmen
150 tov 120 is 'wat harder'.quote:Op maandag 20 mei 2019 19:17 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Ja deze houding is dus een gebrek aan inzicht. Type ik speel voor eigen rechtertje in je multipla of ford ka.
Soms rijden mensen wat harder door om voorbij wat autootjes te komen ipv in te halen met precies 120 als de mensen op de rechterbaan een fractie langzamer rijden.
Nee, deze houding is gebrek aan schuiven voor wegmisbruikers. Type ik hou me gewoon aan de maximum snelheid.quote:Op maandag 20 mei 2019 19:17 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Ja deze houding is dus een gebrek aan inzicht. Type ik speel voor eigen rechtertje in je multipla of ford ka.
Met 140 km/h in de verte aan komen jakkeren terwijl de maximum snelheid 120 km/h is niet meer 'wat harder rijden om voorbij wat autootjes te komen'. Dan hou je je maar aan de maximum snelheid en blijf je achter die autootjes rijden. Daar ga je piemel echt niet van krimpen. Type ik speel eigen baas op de weg.quote:Soms rijden mensen wat harder door om voorbij wat autootjes te komen ipv in te halen met precies 120 als de mensen op de rechterbaan een fractie langzamer rijden.
quote:Op maandag 20 mei 2019 20:04 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nee, deze houding is gebrek aan schuiven voor wegmisbruikers. Type ik hou me gewoon aan de maximum snelheid.
Eens.quote:Op maandag 20 mei 2019 20:04 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nee, deze houding is gebrek aan schuiven voor wegmisbruikers. Type ik hou me gewoon aan de maximum snelheid.
[..]
Met 140 km/h in de verte aan komen jakkeren terwijl de maximum snelheid 120 km/h is niet meer 'wat harder rijden om voorbij wat autootjes te komen'. Dan hou je je maar aan de maximum snelheid en blijf je achter die autootjes rijden. Daar ga je piemel echt niet van krimpen. Type ik speel eigen baas op de weg.
Je hebt helemaal gelijk, je staat helemaal in je rechtquote:Op maandag 20 mei 2019 20:04 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Nee, deze houding is gebrek aan schuiven voor wegmisbruikers. Type ik hou me gewoon aan de maximum snelheid.
[..]
Met 140 km/h in de verte aan komen jakkeren terwijl de maximum snelheid 120 km/h is niet meer 'wat harder rijden om voorbij wat autootjes te komen'. Dan hou je je maar aan de maximum snelheid en blijf je achter die autootjes rijden. Daar ga je piemel echt niet van krimpen. Type ik speel eigen baas op de weg.
Ergens krijg ik wel een beetje lekker gruizig gevoel van automobilisten die hun stuur opvreten omdat ik in de weg rij.quote:Op maandag 20 mei 2019 20:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, je staat helemaal in je recht
Alleen vindt iedereen achter je, je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een irritante akelige natnek
Ik wens mensen die dat opzettelijk doen veel sterkte met de afwikkeling van het geheel als meneer Karma aan de deur staat Dat je chick ligt te bevallen en je een beetje haast hebt en dat er zo'n geinponem wmb de hele weg voor je kanis zit omdat hij dat gewoon tof vindt ofzo.. omdat het kan.quote:Op maandag 20 mei 2019 20:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ergens krijg ik wel een beetje lekker gruizig gevoel van automobilisten die hun stuur opvreten omdat ik in de weg rij.
Want de hele linker rijstrook zit vol met aanstaande papa's die allemaal (!) op dat moment een bevallende vriendin hebben....quote:Op maandag 20 mei 2019 20:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik wens mensen die dat opzettelijk doen veel sterkte met de afwikkeling van het geheel als meneer Karma aan de deur staat Dat je chick ligt te bevallen en je een beetje haast hebt en dat er zo'n geinponem wmb de hele weg voor je kanis zit omdat hij dat gewoon tof vindt ofzo.. omdat het kan.
Niet iedereen die haast heeft en je dat laat blijken, doet dat omdat hij gewoon lekker 160 wil rijden. Misschien kun je het je voorstellen dat er mensen zijn die met een erg géldige reden even het gas erop gooien..En nee, die hebben niet altijd zo'n blauw draaiding op het dak.
Het punt is, dat jij niet degene bent die daar over moet willen beslissen.. laat 1 op de 10.000 nou eens een geldige reden hebben.. hoeveel zijn dat er per dag? Wie ben jij om dat voor een ander uit te maken? wat is je winst? datzelfde gevoel wat die ander krijgt als hij gas kan geven? Je bent gewoon precies zo'n zelfde egotripper dan.quote:Op maandag 20 mei 2019 21:02 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Want de hele linker rijstrook zit vol met aanstaande papa's die allemaal (!) op dat moment een bevallende vriendin hebben....
Hoe groot is de kans nu werkelijk dat iemand een echt Geldige Reden heeft om zo te rijden?
Vaak is dit wel het volk wat je klem rijdt achter een vrachtwagen of lopen te drukken als je voorganger niet harder gaat. Zijn vaak de beruchte lease rijders (Peugeot,Renault, Volvo of een prachtige auto van de VAG groep). Heb trouwens wel liever dat ze met 150 inhalen dan met 5km verschil. Anticipeer zelf ook meestal dan neem ik de cruisecontrol iets terug. Heb ze liever voor mij, dan dat ze bumper drukken.quote:Op maandag 20 mei 2019 21:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het punt is, dat jij niet degene bent die daar over moet willen beslissen.. laat 1 op de 10.000 nou eens een geldige reden hebben.. hoeveel zijn dat er per dag? Wie ben jij om dat voor een ander uit te maken? wat is je winst? datzelfde gevoel wat die ander krijgt als hij gas kan geven? Je bent gewoon precies zo'n zelfde egotripper dan.
Laat lekker iedereen doen wat ie wil doen.. je kunt zo'n snelweg raket beter voor je hebben als achter je als je het over veiligheid hebt.. waarom hou je hem dan tegen? Ik snap serieus de winst daar niet van. Let it go.. letterlijk.
Dan ben ik maar een egotripper. En nu?quote:Op maandag 20 mei 2019 21:11 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het punt is, dat jij niet degene bent die daar over moet willen beslissen.. laat 1 op de 10.000 nou eens een geldige reden hebben.. hoeveel zijn dat er per dag? Wie ben jij om dat voor een ander uit te maken? wat is je winst? datzelfde gevoel wat die ander krijgt als hij gas kan geven? Je bent gewoon precies zo'n zelfde egotripper dan.
Het is niet dat ik expres in de weg ga rijden, maar als er zo'n moment is dat ik de boel "blokkeer",dan is dat maar zo. Ik laat het ook maar zo, maar ik kan een binnenpretje niet onderdrukken als ik op een provinciale weg met inhaalverbod rij, de cc op 80 heb gezet, en er begint eentje te drukken achter mij. Ja, misschien (héééél misschien) is het er een met een Geldige Reden, misschien is het een onopvallende politieauto, maar dan denk ik, als je toch van plan bent je niet te houden aan de maximumsnelheid, haal dan maar in.quote:Laat lekker iedereen doen wat ie wil doen.. je kunt zo'n snelweg raket beter voor je hebben als achter je als je het over veiligheid hebt.. waarom hou je hem dan tegen? Ik snap serieus de winst daar niet van. Let it go.. letterlijk.
Echt, telefoons in het verkeer. Ik ben nog steeds voor een zero tolerance seek and destroy beleid. Wordt je betrapt op t gebruik van je mobiel in t verkeer, afpakken die handel en voor de ogen van de overtreder vernietigen. Simkaartje mag je wel terugquote:Op dinsdag 21 mei 2019 07:37 schreef asdqert het volgende:
Gisteren in Hilversum, een doos in een Golf 6 achter me drúk op de telefoon. Bij het eerste verkeerslicht: mevrouw zit met neergeslagen ogen te wachten en natuurlijk, trekt met 4~s vertraging op. Tweede verkeerslicht: idem. Na het tweede verkeerslicht: Mevrouw slingert wat, wekt de indruk niet op te letten.
Je mogelijkheden om te signalen naar iemand die achter je rijdt zijn naar mijn weten beperkt, dus ik heb maar vriendelijk een blik door mijn achterruit geworpen, toen met twee handen een 'luchttelefoon' gedaan en hoofdschuddend een hand opgeheven als een 'dit is hopeloos' gebaar.
Toen hield ze ineens enorm veel afstand. Leek ik boos? Ik weet het niet, maar het hielp wel.
Dan kun je toch ook -zonder verspilling- een boete opleggen ter hoogte van de nieuwprijs van de telefoon?quote:Op dinsdag 21 mei 2019 07:50 schreef DW457 het volgende:
[..]
Echt, telefoons in het verkeer. Ik ben nog steeds voor een zero tolerance seek and destroy beleid. Wordt je betrapt op t gebruik van je mobiel in t verkeer, afpakken die handel en voor de ogen van de overtreder vernietigen. Simkaartje mag je wel terug
Mijn maatregel is pijnlijker en daardoor leuker en het is echt super kut dat je al je gegevens en foto's ook kwijt bent die alleen op je telefoon staan en niet in de backup. Dat schrikt wel af. Daarnaast weet je dan ook zeker dat ze de rest van de rit niet meer appen.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 07:56 schreef Messina het volgende:
[..]
Dan kun je toch ook -zonder verspilling- een boete opleggen ter hoogte van de nieuwprijs van de telefoon?
Zulke belangrijke dingen te verwerken op je telefoon dan? Ik vraag me af wat je dan allemaal op je telefoon checked, gezien het op me overkomt dat je erg vaak op je telefoon zit te rijden. (niet aanvallend bedoeld, maar ik ben altijd erg skeptisch over het telefoongebruik in de auto. Zijn er zaken echt zo belangrijk dat het niet even kan wachten tot je thuis bent?)quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik pak weleens m'n telefoon tijdens het rijden. Meestal bij stoplichten dus dan sta je toch al stil. Volgens mij mag het dan ook want je rijdt in principe niet (en ik let gewoon op wanneer het groen wordt). Vroeger in de Tesla deed ik het vaker omdat je dan toch de auto pilot aan kan zetten, nu doe ik het alleen als de situatie het toe laat. N-weg achter een vrachtwagen bijvoorbeeld. Gewoon genoeg afstand houden dan heb je zat tijd om te reageren en het is echt niet moeilijk om je blik op de weg te houden en even naar je telefoon.
Ja, dit is natuurlijk een onzin-statement om het goed te praten.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Als ik zie hoe sommige mensen af en toe in de auto zitten en omdraaien zelfs naar hun kinderen of naar buiten aan het staren zijn, dan is dat allemaal net zo gevaarlijk.
Damn wat een bord voor de kop. Of je moet 18 zijn en net een week je rijbewijs hebben, dan kon ik het afdoen als naïviteit en gebrek aan levenservaring.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik pak weleens m'n telefoon tijdens het rijden. Meestal bij stoplichten dus dan sta je toch al stil. Volgens mij mag het dan ook want je rijdt in principe niet (en ik let gewoon op wanneer het groen wordt). Vroeger in de Tesla deed ik het vaker omdat je dan toch de auto pilot aan kan zetten, nu doe ik het alleen als de situatie het toe laat. N-weg achter een vrachtwagen bijvoorbeeld. Gewoon genoeg afstand houden dan heb je zat tijd om te reageren en het is echt niet moeilijk om je blik op de weg te houden en even naar je telefoon. Als ik zie hoe sommige mensen af en toe in de auto zitten en omdraaien zelfs naar hun kinderen of naar buiten aan het staren zijn, dan is dat allemaal net zo gevaarlijk.
Als ik mijn telefoon kwijt zou raken ben ik alleen mijn telefoon kwijt. Photos worden gesyncd, contacten ook, apps worden gesyncd. Pak een nieuwe en ik ga weer verder.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:51 schreef DW457 het volgende:
[..]
Mijn maatregel is pijnlijker en daardoor leuker en het is echt super kut dat je al je gegevens en foto's ook kwijt bent die alleen op je telefoon staan en niet in de backup. Dat schrikt wel af. Daarnaast weet je dan ook zeker dat ze de rest van de rit niet meer appen.
Ik zou het echt niet erg vinden als ze mensen een gevangenisstraf zouden geven voor dat soort zaken.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik pak weleens m'n telefoon tijdens het rijden. Meestal bij stoplichten dus dan sta je toch al stil. Volgens mij mag het dan ook want je rijdt in principe niet (en ik let gewoon op wanneer het groen wordt). Vroeger in de Tesla deed ik het vaker omdat je dan toch de auto pilot aan kan zetten, nu doe ik het alleen als de situatie het toe laat. N-weg achter een vrachtwagen bijvoorbeeld. Gewoon genoeg afstand houden dan heb je zat tijd om te reageren en het is echt niet moeilijk om je blik op de weg te houden en even naar je telefoon. Als ik zie hoe sommige mensen af en toe in de auto zitten en omdraaien zelfs naar hun kinderen of naar buiten aan het staren zijn, dan is dat allemaal net zo gevaarlijk.
Ja, mooi is dat. Dan worden ze een keer geschept (je gunt het geen enkele ouder natuurlijk), en is het hek van de dam.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 09:52 schreef OscarMopperkont het volgende:
Vanochtend een jochie op de fiets, geen handen aan het stuur en volledig gefocust op z'n mobieltje...
In ieder geval netjes dat je er op een beleefde manier wat van zegt. Grote kans dat hij het na vier seconden is vergeten, maar dat is zijn keuze.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 10:01 schreef asdqert het volgende:
Ik: "Levensgevaarlijk man, als je het verkeer om je heen niet hoort. Ik zou het niet doen, maar dat moet je zelf weten. Fijne dag nog."
En dan onbewust toch zo gefocust naar je schermpje kijken dat je niet door hebt dat je een klein beetje naar links afwijkt en de tegemoetkomende vrachtwagen je niet meer kan ontwijken. Weer een dooie, weer een N weg uren afgesloten, brandweer, politie, ambulance, traumaheli in de weer omdat je niet even 10 minuten kunt wachten om een appje te lezen.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 08:46 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik pak weleens m'n telefoon tijdens het rijden. Meestal bij stoplichten dus dan sta je toch al stil. Volgens mij mag het dan ook want je rijdt in principe niet (en ik let gewoon op wanneer het groen wordt). Vroeger in de Tesla deed ik het vaker omdat je dan toch de auto pilot aan kan zetten, nu doe ik het alleen als de situatie het toe laat. N-weg achter een vrachtwagen bijvoorbeeld.
Ik heb een originele Seat Leon uit 2014 en ik moet ook schuin over drempels. Denk eerder dat de drempels te hoog zijn.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 11:43 schreef DrMarten het volgende:
Ontopic. Lui die een halve kliko aan de voorbumper can hun verlaagde tupperwarebak schroeven en vervolgens dus schuin en bijna stilstaand over de drempels moeten en daarmee compleet de boel ophouden
Ja bijvoorbeeld als je met iemand ergens afspreekt en dat hij nog ff appt ik sta hier of daar of ik ben later.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 09:00 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Zulke belangrijke dingen te verwerken op je telefoon dan? Ik vraag me af wat je dan allemaal op je telefoon checked, gezien het op me overkomt dat je erg vaak op je telefoon zit te rijden. (niet aanvallend bedoeld, maar ik ben altijd erg skeptisch over het telefoongebruik in de auto. Zijn er zaken echt zo belangrijk dat het niet even kan wachten tot je thuis bent?)
[..]
Ja, dit is natuurlijk een onzin-statement om het goed te praten.
Ik kijk niet 5 sec. naar m'n telefoonscherm en niet naar m'n vooruit, dat doe je in 1 sec. of misschien nog wel sneller en ondertussen kijk je ook naar voren. Hetzelfde als je vroeger je sigaretenaansteker wilden gebruiken of van radio zender gaat verwisselen.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 09:27 schreef asdqert het volgende:
[..]
Damn wat een bord voor de kop. Of je moet 18 zijn en net een week je rijbewijs hebben, dan kon ik het afdoen als naïviteit en gebrek aan levenservaring.
Situatie: N-weg, jij let niet op en meent genoeg afstand te houden. Vrachtwagen gaat in de ankers voor een ?? omgevallen boom. Jij moet net even een berichtje aflezen en ziet de vrachtwagen te laat om tijdig te kunnen remmen. Je wijkt uit, belandt op de andere weghelft en dan?
Doe niet zo idioot man. Kosten-baten: de kans dat iets onvoorziens jou (en erger: anderen) letsel toebrengt is altijd aanwezig. En wat baat het je. Dat je 1m34s langer nieuws hebt kunnen lezen op een ritje van 20 minuten?
Je weet het allemaal prachtig te vertellen maar die ongelukken gebeuren genoeg en niet alleen door telefoon. Laatst was nog in het nieuws dat iemand was gecrashed omdat hij een lekker wijf zag lopen. Tja... ik zou daar ook naar kijken, maar niet ten kosten van alles. Dat heeft meer te maken met goed verkeersinzicht... of gaan we lekkere wijven verbieden bij gevaarlijke kruispunten?quote:Op dinsdag 21 mei 2019 11:42 schreef DrMarten het volgende:
[..]
En dan onbewust toch zo gefocust naar je schermpje kijken dat je niet door hebt dat je een klein beetje naar links afwijkt en de tegemoetkomende vrachtwagen je niet meer kan ontwijken. Weer een dooie, weer een N weg uren afgesloten, brandweer, politie, ambulance, traumaheli in de weer omdat je niet even 10 minuten kunt wachten om een appje te lezen.
Kansloos
Dus omdat mensen ook om andere redenen op elkaar klappen en niet alleen door de telefoon moet telefoongebruik achter het stuur maar gewoon kunnen?quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:35 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je weet het allemaal prachtig te vertellen maar die ongelukken gebeuren genoeg en niet alleen door telefoon. Laatst was nog in het nieuws dat iemand was gecrashed omdat hij een lekker wijf zag lopen. Tja... ik zou daar ook naar kijken, maar niet ten kosten van alles. Dat heeft meer te maken met goed verkeersinzicht... of gaan we lekkere wijven verbieden bij gevaarlijke kruispunten?
Het grappige is altijd dat op forums opeens iedereen fel tegen telefoons is en niemand achter het stuur op z'n telefoon zit en als je dan op de weg rijdt zie je iedereen op z'n telefoon kijken Of alleen alle wijsneuzen zitten op Fok of iedereen is hypocriet. Ik ben tenminste goudeerlijk.
Nee dat zeg ik niet, maar we moeten het ook niet overdrijven. Volgens mij las ik eens in onderzoek dat meer dan 60% weleens telefoon gebruikte in de auto dus het is in ieder geval niet een kleine groep die het weleens doet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind boetes terecht en mensen moeten ook zeker wel realiseren dat het niet de bedoeling is, maar af en toe kan het wel even. Net zoals te snel rijden in situaties geen probleem is.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:41 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dus omdat mensen ook om andere redenen op elkaar klappen en niet alleen door de telefoon moet telefoongebruik achter het stuur maar gewoon kunnen?
En dat idee, daar komen dus de ongelukken van, maar dat lijkt er bij jou niet in te gaan omdat het bij jou tot nu toe misschien mis is gegaanquote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:50 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik niet, maar we moeten het ook niet overdrijven. Volgens mij las ik eens in onderzoek dat meer dan 60% weleens telefoon gebruikte in de auto dus het is in ieder geval niet een kleine groep die het weleens doet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind boetes terecht en mensen moeten ook zeker wel realiseren dat het niet de bedoeling is, maar af en toe kan het wel even. Net zoals te snel rijden in situaties geen probleem is.
Het perfecte voorbeeld van een onbelangrijke 'telefoon-check'.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja bijvoorbeeld als je met iemand ergens afspreekt en dat hij nog ff appt ik sta hier of daar of ik ben later.
Top dat je goudeerlijk bent. Maar in plaats van keihard in de verdediging te schieten kan je jezelf ook afvragen of sommige hier een punt hebben. Zo goed als alle onbelangrijke apjes kunnen echt wel wachten tot je klaar bent met auto-rijden. Draait het om het apje, of ben je onbewust verslaafd aan het telefoonscrollen?quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Het grappige is altijd dat op forums opeens iedereen fel tegen telefoons is en niemand achter het stuur op z'n telefoon zit en als je dan op de weg rijdt zie je iedereen op z'n telefoon kijken Of alleen alle wijsneuzen zitten op Fok of iedereen is hypocriet. Ik ben tenminste goudeerlijk.
Heel herkenbaar dit. Volgens mij draait het bij jou ook niet om de specifieke whatsapp-berichtjes, maar puur de drang om even op je telefoon te kijken..quote:Op dinsdag 21 mei 2019 13:50 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens mij las ik eens in onderzoek dat meer dan 60% weleens telefoon gebruikte in de auto dus het is in ieder geval niet een kleine groep die het weleens doet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind boetes terecht en mensen moeten ook zeker wel realiseren dat het niet de bedoeling is, maar af en toe kan het wel even.
even de verwarming bijstellen, een korte blik op de navigatie, een andere zender op ee radio indrukken zijn toch wel andere acties dan actief een appje lezen of sturen (of erger nog, allebei). Die vergelijking gaat echt mank.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 14:35 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
* Disclaimer: Nee ik probeer het niet goed te praten. Iedereen moet z’n volle aandacht bij het rijden houden.
Maar dat gezegd hebbende mag het van mij wel wat genuanceerder. Ben het ook wel (deels) met GroteNeus eens.
Waarom doet niemand moeilijk als je een paar km te hard rijdt? Of als je even parkeert waar het niet mag? Nog net even oranje pakken terwijl je nog makkelijk kan remmen? Bij telefoon gebruik in de auto is er meteen een zero tolerance lijkt wel.
Ik vind zelf dat er wel verschil in gebruik is. Als je 5 A4’tjes aan het typen bent terwijl je overdag door het centrum van A’dam rijdt ben je wat mij betreft niet zo lekker bezig. Maar als je midden in de nacht op een lege A7 even naar je telefoon kijkt is er toch niet zoveel aan de hand? Als je dat laatste niet zonder ongelukken kunt is het misschien tijd om een OV-kaart aan te schaffen.
En als je even naar je telefoon (of eigenlijk hetzelfde: navi, radio, verwarming, tellerbak, etc.) kijkt betekent het toch niet dat je niks meer van je omgeving meekrijgt? Of ben ik de enige met een perifeer blikveld? Wel in gedachte houdende dat je het dus op die rustige snelweg doet en niet in een drukke stad of bochtige bergweg ofzo.
Verder heb je natuurlijk ook mensen die snel afgeleid zijn en meer moeite hebben met multitasken.
Dat je het tijdens 300km niet zo vaak ziet zegt niet zoveel. Ik rijd zo een 5000 per week en kijk vanuit een bus makkelijker in een auto. Daarbij zullen de slimme, oplettende en multitaskende (mooi woord? ) mensen de telefoon sneller laten liggen als er iemand naast hun rijdt. Je weet immers nooit of het de popo is.
Nogmaals: Uiteraard praat ik het niet goed, beter laat iedereen ‘m gewoon liggen.
Navi instellen (adres intypen) is totaal anders dan een appje tikken? Niet mee eens. Ik kan op m’n telefoon sneller en veiliger via Google Maps een adres vinden (illegaal) dan op de fabrieksnavi (legaal).quote:Op dinsdag 21 mei 2019 14:51 schreef DrMarten het volgende:
[..]
even de verwarming bijstellen, een korte blik op de navigatie, een andere zender op ee radio indrukken zijn toch wel andere acties dan actief een appje lezen of sturen (of erger nog, allebei). Die vergelijking gaat echt mank.
Die nuance telt zeker mee van je eerste alinea. Het is een wereld van verschil tussen een lege A7 's nachts of een druk centrum waar je doorheen rijdt. Helaas zie ik het al te vaak dat mensen op hun mobiel zitten waarbij het een duidelijk negatief effect heeft. De ene keer stappen ze toch te laat en erg abrupt op de rem tijdens een onverwachtse file, de andere keer zie je ze heel langzaam naar de andere rijstrook glijden.. Veelal hebben ze dit zelf niet door.quote:Op dinsdag 21 mei 2019 14:35 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik vind zelf dat er wel verschil in gebruik is. Als je 5 A4’tjes aan het typen bent terwijl je overdag door het centrum van A’dam rijdt ben je wat mij betreft niet zo lekker bezig. Maar als je midden in de nacht op een lege A7 even naar je telefoon kijkt is er toch niet zoveel aan de hand? Als je dat laatste niet zonder ongelukken kunt is het misschien tijd om een OV-kaart aan te schaffen.
En als je even naar je telefoon (of eigenlijk hetzelfde: navi, radio, verwarming, tellerbak, etc.) kijkt betekent het toch niet dat je niks meer van je omgeving meekrijgt? Of ben ik de enige met een perifeer blikveld? Wel in gedachte houdende dat je het dus op die rustige snelweg doet en niet in een drukke stad of bochtige bergweg ofzo.
Om maar niet te beginnen over de vertraagde reactie bij het stoplicht.. Altijd fijn hoe ze na vier seconden erachter komen dat ze al kunnen rijden. (Niet allemaal natuurlijk, maar je begrijpt m'n punt vast wel)quote:Op dinsdag 21 mei 2019 14:35 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Of ben ik de enige met een perifeer blikveld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |